W 2017 roku Jaguar wprowadził crossover E-Pace jako mniejszego brata modelu F-Pace, dzieląc swoją platformę z Land Roverem Range Rover Evoque.
Początkowo wielu uznało, że pomysł, aby Jaguar oferował SUV-a lub crossovera, nie był najlepszy. Jednak sprzedaż szybko obaliła te wątpliwości. Oczywiście, wierni fani marki nie byli zachwyceni, ale nowi klienci masowo odwiedzali salony Jaguara. Wreszcie brytyjska marka miała samochód, który mógł konkurować z głównymi niemieckimi rywalami: Audi Q3, BMW X1 i Mercedesem-Benz GLA.
Mimo że E-Pace oparty był na tej samej platformie co inne modele Land Rovera, jego design, stworzony przez Iana Calluma, nie zdradzał tego pochodzenia. Co więcej, linie E-Pace przypominały te z coupe F-Type, z opadającymi, organicznie ukształtowanymi reflektorami, które flankowały szeroki, główny grill. Niżej, na zderzaku, Jaguar dodał parę bocznych wlotów powietrza oraz drugi grill w osłonie. Z boku, E-Pace ukazywał sylwetkę przypominającą coupe, z opadającą ku przodowi klapą bagażnika, ozdobioną spojlerem dachowym. Ponadto, tylne światła przypominały te z F-Type.
Wnętrze samochodu zachwycało luksusowym wykończeniem, oferując parę podniesionych foteli z przodu oraz kanapę z tyłu. Dodatkowo, w centralnej części deski rozdzielczej umieszczono ekran dotykowy systemu infotainment, a przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z dużymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza w osobnych osłonach, które flankowały wyświetlacz LCD między nimi. Na centralnej konsoli producent umieścił ekran dotykowy systemu infotainment, który niestety nie oferował Android Auto ani Apple CarPlay.
Pod maską Jaguara zainstalowano szereg silników czterocylindrowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, w zależności od rynku. Wszystkie były turbodoładowane, a większość wersji była wyposażona w napęd na wszystkie koła.
Jaguar E-Pace to pięcioosobowy kompaktowy SUV, który łączy w sobie design i osiągi samochodu sportowego Jaguar w przestronnym, funkcjonalnym i nowoczesnym pojeździe z napędem na wszystkie koła.
E-Pace to najnowszy członek rodziny SUV-ów Jaguar, po pierwszym całkowicie elektrycznym SUV-ie Jaguar, modelu I-Pace Concept oraz nagradzanym SUV-ie F-Pace.
Zewnętrzny design inspirowany jest samochodem sportowym F-Type i charakteryzuje się wyrazistą grillem Jaguara, muskularnymi proporcjami, krótkimi zwisami oraz mocnymi liniami. Opcjonalne 21-calowe felgi nadają E-Pace odważną i zdecydowaną sylwetkę, od razu komunikując dynamiczną zwinność. Geny samochodu sportowego Jaguara widać również w szybko opadającej linii dachu oraz charakterystycznej grafice okien bocznych.
E-Pace będzie jednym z najbardziej nowoczesnych i inteligentnych pojazdów w swojej klasie. System infotainment nowej generacji łączy klientów z ich ulubionymi aplikacjami, takimi jak Spotify, za pośrednictwem aplikacji InControl Jaguar Land Rover.
Cyfrowe połączenia są dostępne w całej kabinie, gotowe sprostać wszystkim potrzebom nowoczesnej rodziny. Pojazd wyposażony jest nawet w cztery gniazda ładowania 12 V i pięć portów USB, a także hotspot Wi-Fi 4G, obsługujący do ośmiu urządzeń.
Jaguar E-Pace oferuje wyjątkową przestronność wnętrza w tej klasie. Kompaktowy SUV ma długość 4,395 mm i krótkie zwisy przedni i tylny o długości odpowiednio 882 mm i 832 mm. Rozstaw osi wynoszący 2,681 mm zapewnia pięciu pasażerom absolutny komfort, a przestronność w tylnej części wynosi 892 mm, podczas gdy pojemność bagażnika wynosząca 577 litrów jest możliwa dzięki zaawansowanej architekturze tylnego zawieszenia Integral Link.
Nowe elementy podwozia opracowane dla Jaguara E-Pace maksymalizują przestronność wnętrza, jednocześnie zapewniając solidne fundamenty dla imponujących możliwości dynamicznych pojazdu na różnych nawierzchniach. Układ tylnego zawieszenia Integral Link umożliwił inżynierom Jaguara dostarczenie wymaganego poziomu responsywności i zwinności, nie rezygnując z komfortu jazdy.
Configurable Dynamics daje kierowcy jeszcze większą kontrolę dzięki indywidualnym ustawieniom dla pedału gazu, automatycznej skrzyni biegów, układu kierowniczego oraz, w przypadku wyposażenia, systemu zawieszenia Adaptive Dynamics. Ustawienie Adaptive Dynamics wykrywa sygnały od kierowcy, ruchy nadwozia i kół, a także wstępnie obciąża zawieszenie i podwozie, dostosowując tłumienie, aby poprawić kontrolę boczną i zwinność w każdych warunkach. W efekcie E-Pace zapewnia całą przestrzeń, jakiej potrzebują młode rodziny, z charakterem prawdziwego samochodu sportowego Jaguara.
Pod maską E-Pace dostępny jest wybór wydajnych, a jednocześnie mocnych silników benzynowych i diesla Ingenium. Silnik benzynowy Ingenium turbo o mocy 300 KM przyspiesza E-Pace od 0 do 60 mph w zaledwie 5,9 sekundy (6,4 sekundy w teście na 0-100 km/h), osiągając ograniczoną elektronicznie maksymalną prędkość 151 mph. Dla klientów poszukujących maksymalnej efektywności, napęd na przednie koła 150-konnego silnika diesla Ingenium generuje emisję CO2 na poziomie 124 g/km.
Aktywny system napędu na wszystkie koła E-Pace to technologiczna nowość dla Jaguara. Inteligentna konfiguracja łączy fenomenalną przyczepność z charakterystycznym napędem na tylne koła Jaguara. Zdolność do rozdzielania momentu obrotowego zapewnia optymalną stabilność, dynamikę i efektywność paliwową w każdych warunkach.
Jaguar E-Pace posiada najnowsze technologie bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Stereo kamera jest podstawą zaawansowanego systemu awaryjnego hamowania, który również zapewnia wykrywanie pieszych, wspierając systemy Lane Keep Assist i rozpoznawania znaków drogowych, a także ogranicznik prędkości Adaptive oraz monitor stanu kierowcy. Standardowo w każdym pojeździe znajdują się systemy wspomagające parkowanie z przodu i z tyłu, co daje poczucie bezpieczeństwa podczas trudnych manewrów.
Kamera współpracuje także z systemem wspomagania kierownicy z elektrycznym wspomaganiem, aby zapewnić funkcję asystenta martwego pola, zmniejszając ryzyko kolizji bocznych na drogach wielopasmowych. Nowy system wykrywania ruchu z przodu również ostrzega kierowców o zbliżających się pojazdach na skrzyżowaniach, gdzie widoczność jest ograniczona. Zaawansowane aktywne funkcje bezpieczeństwa obejmują poduszkę powietrzną dla pieszych, która wysuwa się spod tylnej krawędzi maski w celu poprawy ochrony pieszych w przypadku kolizji.
E-Pace to pierwszy Jaguar z technologią wyświetlacza Head-Up Display nowej generacji opartej na cienkowarstwowych tranzystorach (TFT). Zaawansowany wyświetlacz może projektować o 66% więcej informacji na szybie czołowej, używając dużych, pełnokolorowych grafik o wysokiej przejrzystości. Kluczowe informacje, takie jak prędkość pojazdu i kierunki nawigacji, są zawsze widoczne, z powiadomieniami i aktualizacjami dla systemu infotainment, funkcji bezpieczeństwa i wygody, wszystko wyświetlane bezpośrednio w polu widzenia kierowcy – zmniejszając potrzebę odrywania wzroku od jezdni.
Każdy Jaguar E-Pace wyposażony jest w najnowszą generację systemu infotainment Touch Pro. Technologia naturalnej obsługi głosowej, 10-calowy ekran dotykowy oraz konfigurowalny ekran główny sprawiają, że interakcja z systemem jest szybka, prosta i bardzo intuicyjna.
Opcjonalny 12,3-calowy cyfrowy panel wskaźników oraz wybór dwóch systemów audio opracowanych z Meridian zapewniają, że E-Pace oferuje technologię i połączenia, których pragną klienci.
Jaguar E-Pace dostępny jest również z innowacyjnym, noszonym kluczem aktywności. Wodoszczelna i wstrząsoodporna opaska na nadgarstek ma wbudowany transponder RFDI, co umożliwia kierowcy zablokowanie głównego klucza wewnątrz pojazdu podczas korzystania z takich aktywności jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze.
Kiedy klucz aktywności zostaje aktywowany przez zbliżenie opaski do górnej krawędzi otoczenia tablicy rejestracyjnej na klapie bagażnika, każde konwencjonalne piloty pozostawione wewnątrz pojazdu są dezaktywowane.
Silne podwozie pozwala także właścicielom ciągnąć do 1,800 kg (hamowane), co jest idealne dla klientów, którzy wykorzystują swoje E-Pace zarówno w biznesie, jak i w celach rekreacyjnych.
EDYCJA PIERWSZA: W PEŁNI WYPOOSAŻONA I NASTAWIONA NA WYDAJNOŚĆ
Jaguar E-Pace w wersji First Edition dostępny jest przez pierwszy pełny rok sprzedaży, napędzany wyłącznie przez silniki Jaguara o mocy 180 KM diesla lub 249 KM benzyny, połączone z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF. Modele First Edition są starannie skonfigurowane, aby zaprezentować unikalny design, osiągi i funkcjonalność E-Pace – bazując na pakiecie specyfikacyjnym R-Dynamic SE.
Dostępne są trzy kolory – Caldera Red, który jest unikalny dla Edycji Pierwszej przez pierwsze 12 miesięcy, Yulong White oraz Santorini Black. Detale w kolorze błyszczącej czerni oraz charakterystyczne 20-calowe felgi w szaro-satynowym stylu dopełniają zewnętrzny wygląd.
Specjalne wnętrze z miękkiej, ziarnistej skóry Windsor w odcieniu Ebony z czerwoną kontrastową nicią oraz podsufitka z nubuku Ebony nadają kabinie wyjątkowy wygląd. Konfigurowalne oświetlenie ambientowe oraz naturalne światło z panoramicznego dachu doskonale uzupełniają przestronne wnętrze. Nowa generacja wyświetlacza Head-Up TFT Jaguara, dodatkowe punkty ładowania oraz szyny ładunkowe zapewniają, że Edycja Pierwsza ma doskonałe połączenie osobowości, technologii i praktyczności.
Dodatkowe cechy to Configurable Dynamics, tylna klapa sterowana gestami oraz klucz aktywności Jaguara, a także unikalne dywaniki i progi Edycji Pierwszej.
PAKIET R-DYNAMIC
Specyfikacja modelu R-Dynamic podkreśla sportowy charakter Jaguara, oferując fotele sportowe z wykończeniem w kontrastowych kolorach oraz podsufitkę z materiału Jet Morzine. Szczotkowane stalowe progi i pedały łączą się, aby stworzyć wnętrze skupiające się na sporcie, a miękka skórzana tapicerka na kierownicy z logo R-Dynamic i dodatkowe łopatki do zmiany biegów zapewniają dodatkowe korzyści.
Na zewnątrz, model R-Dynamic wyróżnia się detalami stylizacyjnymi zaprojektowanymi w celu podkreślenia tajemnicy, mocy i wyrafinowania E-Pace. Przednie światła przeciwmgielne z wykończeniem w błyszczącej czerni uzupełniają podobne wykończenie grilla, tylnego zderzaka i końcówek wydechowych. Otaczające nadwozie architekturą kół oraz satynowe detale na bocznych wentylatorach i okaleniu grilla także wyróżniają odmiany R-Dynamic.
PODSUMOWANIE OFERTY
Jaguar E-Pace i E-Pace R-Dynamic są dostępne w specyfikacjach S, SE i HSE oraz z pięcioma różnymi silnikami, w tym trzema silnikami diesla i dwoma benzynowymi. Silnik diesla Ingenium 2.0 o pojemności czterech cylindrów jest dostępny w wersjach 150 KM, 180 KM i 240 KM, podczas gdy para silników benzynowych Ingenium 2.0 o pojemności czterech cylindrów dostarcza 249 KM lub 300 KM.
Wysokie poziomy standardowego wyposażenia są podstawowym elementem oferty E-Pace. Funkcje wygody, takie jak system infotainment Touch Pro, diodowe reflektory i system kamery tylnej, są połączone z zaawansowanymi systemami wsparcia kierowcy, w tym monitorem stanu kierowcy i systemem awaryjnego hamowania.
DESIGN
Jaguar E-Pace łączy w sobie sportowy design z praktycznością kompaktowego SUV-a, eliminując kompromisy. Efektem jest samochód, który przyciągnie nowych kierowców do rodziny Jaguara oraz ożywi segment.
E-Pace łączy dynamiczny język ciała i proporcje samochodu sportowego Jaguara z przestrzenią, bezpieczeństwem i funkcjonalnością typową dla kompaktowego SUV-a.
Krótkie zwisy przedni i tylny umiejscawiają wielkie koła w każdym rogu, a łzyowata grafika bocznych okien, inspirowana F-Type, nadaje najnowszemu członowi rodziny PACE zdecydowaną sylwetkę. Przedni widok kompaktowego SUV-a ukazuje pewną, asertywną twarz, która podkreśla wspólne DNA z samochodami sportowymi Jaguara.
Szybka linia dachu harmonizuje z wyrazistą grafiką bocznych okien, wysyłając jasny sygnał o dynamicznym obietnicy pojazdu – z genialnym efektem tworzenia większej przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy. Dynamiczne boki nadwozia mają profil przypominający kadłub w najbardziej ikonicznych projektach Jaguara.
Muskularne barki, które zwężają się ku tyłowi, czerpią inspirację bezpośrednio z samochodu sportowego F-Type i przyczyniają się do potężnej sylwetki Jaguara E-Pace. Ostrzejsze linie w przednich i tylnych nadkolach dodatkowo to podkreślają.
Wyrazista kratka Jaguara nadaje pojazdowi zdecydowaną postawę, która jest jednoznacznie związana z marką. Zaawansowane diodowe reflektory (opcjonalne) są podobne do tych używanych w samochodzie sportowym F-Type i mają charakterystyczne światła dzienne w kształcie litery J, które otaczają zewnętrzne krawędzie reflektorów.
Wyspecjalizowany system reflektorów również wyposażony jest w technologię Adaptive Matrix LED (opcjonalną), z dwoma smukłymi poziomymi modułami LED do zarządzania światłem mijania i drogowym. Kryształowe soczewki dodają pięknego, technicznego detalu do muskularnego designu przedniej części oraz zapewniają doskonałe oświetlenie drogi w nocy. Dodatkowo, światła dzienne w kształcie litery J pełnią również funkcję kierunkowskazów z płynącym ruchem.
Z tyłu, napięte powierzchnie i muskularne barki łączą się z ostrymi liniami tylnych zespołów świateł. Smukłe, przypominające ostrze tylne lampy mają pełną technologię LED i są kolejnym znakiem wspólnego DNA E-Pace z flagowym samochodem sportowym Jaguara.
Opcja dachu w kolorze nadwozia, czarnego kontrastu lub stałego panoramicznego dachu daje klientom możliwość personalizacji ich pojazdu. Czarne wykończenie rozciąga się na całej długości dachu, od szyby czołowej po tylną krawędź spoilera w stylu F-Type Coupé.
E-Pace można zamówić w 11 kolorach zewnętrznych, w tym Caldera Red (wyłącznie w Edycji Pierwszej) lub Fuji White (Solid); Borasco Grey, Firenze Red, Caesium Blue, Yulong White, Indus Silver, Santorini Black lub Corris Grey (Metallic); oraz Farallon Pearl Black lub Silicon Silver (Premium Metallic).
Wysokiej jakości kabina: przestronność i funkcjonalność
Wnętrze to kolejny dowód na to, że E-Pace to kompaktowy SUV o sportowych osiągach. Jego dynamiczny, nowoczesny, wysokiej jakości design potęguje wrażenia podczas jazdy, zapewniając jednocześnie przestronność i praktyczność dla wszystkich pasażerów.
Pasażerowie otoczeni są premium materiałami, które zapewniają, że każdy punkt styku podkreśla poczucie jakości. Miękkie obudowy drzwi z przyjemnym w dotyku, satynowym klamkami, starannie wykonana skórzana deska rozdzielcza oraz tapicerka siedzeń z podwójnym szwem zwiększają poczucie luksusu.
Głównym punktem wnętrza jest otaczający kokpit, z uchwytem pasażera tworzącym granicę konsoli kierowcy – koncepcja wzornicza bezpośrednio inspirowana Jaguarem F-Type. Jego geometria zapewnia mocne połączenie wizualne z drzwiami, podczas gdy pozycja siedzenia pozwala kierowcy przyjąć podwyższoną pozycję „Sports Command”, oferując doskonałą widoczność, zachowując jednocześnie atmosferę kokpitu.
Odważne i inteligentne użycie kolorów to cecha charakterystyczna wnętrza, wspomagana wizualną spójnością między kokpitem a drzwiami. Kolorowe sekcje na siedzeniach, desce rozdzielczej i panelach drzwiowych odzwierciedlają podobne wykończenie spotykane w samochodzie sportowym F-Type – strategia podkreślona w modelach R-Dynamic, które łączą młodzieńczą paletę kolorów z jaśniejszymi kontrastującymi szwami.
Wybór schematu kolorystycznego łączy się z materiałami premium na desce rozdzielczej E-Pace, tworząc wnętrze, które łączy sportową precyzję z gustowną prostotą.
Jaguar E-Pace łamie tradycję, wybierając wykończenie w premium Noble Chrome zamiast tradycyjnych wykończeń drewnianych. Skromne metalowe wykończenie kluczowych detalów, takich jak obramowanie dźwigni zmiany biegów, deska rozdzielcza, wentylatory boczne i uchwyty drzwi, nadaje kabinie nowoczesny, premium charakter.
Podstawowe elementy sterujące, takie jak sportowa dźwignia zmiany biegów i selektor trybu jazdy, zostały starannie zaprojektowane, aby sprzyjać zaangażowaniu kierowcy. Wnętrze samochodu sportowego stanowi wzór, oferując rzeźbioną taktyczność, która wzmacnia sportowy charakter wnętrza E-Pace i angażuje kierowcę w doświadczenia związane z jazdą.
Premium skóry są używane w kluczowych punktach styku, takich jak kierownica, uchwyt na konsoli centralnej i dźwignia zmiany biegów, aby zwiększyć wyrafinowanie, podczas gdy drugorzędne elementy sterujące zostały uproszczone i uczynione bardziej intuicyjnymi. 10-calowy ekran dotykowy systemu Touch Pro zmniejsza liczbę twardych przełączników, podczas gdy taktyczne i intuicyjne pokrętła obsługują funkcje klimatyzacji. 12,3-calowy wyświetlacz HD wirtualny Interactive Driver Display w połączeniu z pełnokolorowym wyświetlaczem Head-Up TFT oznacza, że kierowca ma wszystkie potrzebne informacje w polu widzenia.
Wnętrze równoważy projekt skoncentrowany na kierowcy z szerokim naciskiem na ogólną użyteczność, zapewniając przestronność dla pięciu osób oraz pojemność bagażową z rozwiązaniami do przechowywania małych przedmiotów. Komora konsoli centralnej o pojemności 8.42 litra pomieści cztery duże butelki wody oraz konfigurowalne uchwyty na kubki i tacki; zamykany schowek o pojemności 10.07 litra zapewnia bezpieczne przechowywanie, podczas gdy pojemniki na drzwi przednie (10.56 litra) i tylne (8.26 litra) są większe od większości. E-Pace wykazuje również wszechstronność dzięki konfigurowalnemu rozwiązaniu do przechowywania w konsoli, skoncentrowanemu na łączności ze smartfonami i doświadczeniach klientów.
Dbałość o szczegóły widać również w projektowaniu oświetlenia wnętrza, które podświetla kluczowe elementy, takie jak uchwyty i obszary przechowywania, podczas gdy oświetlenie robocze umożliwia klientom dostosowanie ustawień kolorów do ich osobistych preferencji.
Materiały siedzisk zaprojektowane są z myślą o aktywnych stylach życia, z trwałymi, technicznymi materiałami i kontrastowym szwem w żywych kolorach, które podkreślają sportowy charakter E-Pace. Opcjonalne miękkie skóry Windsor z tonowymi szwami wnoszą dodatkowy luksus i wyrafinowanie.
Szereg pięknych detali także pokazuje zabawną i ekstrawagancką stronę Jaguara; w modelach HSE na metkach „nowoczesny wzór zwierzęcy” Jaguara są wszyte w szew ramienia przednich foteli (na czerwono w pojazdach Edycji Pierwszej), a ten sam wzór powtarza się na gumowych dywanikach w obszarach przechowywania.
DESIGN R-DYNAMIC
Dla klientów, którzy chcą, aby ich E-Pace bardziej wyraźnie podkreślał swoje wysokowydajne cechy, model R-Dynamic jest odpowiedzią. Jest dostępny z tym samym wyborem opcji napędowych i pakietów specyfikacji S, SE i HSE jak modele standardowe, ale posiada szereg wizualnych ulepszeń wewnątrz i na zewnątrz.
Na zewnątrz, modele R-Dynamic wykorzystują szereg inteligentnych ulepszeń stylistycznych, aby osiągnąć wyrazisty styl i zwiększyć atletyzm E-Pace. Unikalny przedni zderzak zapewnia głębsze wloty powietrza oraz zawiera światła przeciwmgielne, aby podkreślić sportowy estetykę pojazdu.
Barwy nadwozia w połączeniu z dolnymi powierzchniami tylnego zderzaka w kolorze błyszczącej czerni nadają pojazdowi silniejsze poczucie mocy i celu. Satynowe detale wokół grilla i wentylatorów nadkoli stanowią dopełnienie.
Wnętrze modeli R-Dynamic zachowuje wyjątkowy komfort i wyrafinowanie Jaguara E-Pace. Fotele w stylu sportowym z unikalnymi profilami ramion i głębszymi podparciami są najbardziej rzucającą się w oczy nowością. Fotele R-Dynamic wyróżniają się wyjątkowym i bardzo dotykowym wykończeniem Sportmesh oraz wyborem wykończeń skórzanych w żywych kolorach z kontrastującymi szwami, aby podkreślić sportowy charakter modelu.
W innych obszarach, zespół projektowy Jaguara poprawił kluczowe detale. Podsufitka Jet Morzine, szczotkowane stalowe pedały i progi R-Dynamic dopełniają subtelne zmiany w charakterze E-Pace.
PODWOZIE
Nowe elementy podwozia zaprojektowane specjalnie dla E-Pace stanowią fundamenty dla imponujących dynamicznych osiągów kompaktowego SUV-a. Podwozie opiera się na zaawansowanej koncepcji tylnego zawieszenia Integral Link opracowanej dla Jaguara F-Pace. Architektura Integral Link oddziela siły boczne i podłużne, zapewniając optymalną kombinację responsywnego układu kierowniczego oraz precyzyjnego wchłaniania uderzeń podłużnych.
Zaawansowane tylne zawieszenie Jaguara E-Pace jest również niezwykle kompaktowe, maksymalizując przestronność wnętrza i pozwalając na dużą drogę skoku kół oraz ich skręcenie, co zapewnia doskonałe możliwości SUV-a na wszystkich nawierzchniach.
Nowy projekt zawieszenia przedniego jeszcze bardziej wzmacnia połączenie kierowcy z nawierzchnią. Przedni krążek jest lekkim komponentem odlewanym z aluminium, zaprojektowanym w celu zapewnienia dodatkowego pochylenia w celu poprawy skrętu i minimalizacji podsterowności. Specjalnie dostosowana przednia rama subframe została opracowana w celu uzyskania sztywniejszej struktury, w tym solidnych mocowań z tyłu, aby poprawić wrażenia z jazdy.
Użycie sztywnych gumowych łączników i stabilizatorów poprawia wrażenie wydajności poprzez zwiększenie reakcji kierownicy oraz kontroli, przy jednoczesnym zapewnieniu niskich kątów przechyłu, co jest kluczowym elementem, aby E-Pace był prawdziwym Jaguarem.
Inżynierowie Jaguara szeroko wykorzystywali lekkie aluminiowe elementy zawieszenia, zwiększając sztywność i redukując masę niesprężystą, aby osiągnąć dynamiczne osiągi E-Pace. Tylne zawieszenie jest zamontowane na lekkiej, sztywnej stalowej ramie, aby zoptymalizować zarówno reakcje kierownicze, jak i komfort.
Configurable Dynamics i Adaptive Dynamics
Pakiet Configurable Dynamics w Jaguara E-Pace umożliwia klientom korzystanie z jeszcze bogatszego wachlarza dynamicznych możliwości kompaktowego SUV-a, umożliwiając kierowcy dostosowanie doświadczeń jazdy do warunków i własnych preferencji – wybierając ustawienia Normal lub Dynamic dla mapowania reakcji pedału gazu, reakcji układu kierowniczego, prędkości zmiany biegów oraz, w przypadku montażu, systemu zawieszenia Adaptive Dynamics.
Adaptive Dynamics w E-Pace wprowadza technologię zmiennych tłumików opartej na trzech rurach i zewnętrznie zamontowanym zaworze hydraulicznym, który kontroluje tłumienie. Dało to zespołowi dynamiki Jaguara większe możliwości starannego dostrojenia równowagi między reakcjami podczas prowadzenia a kontrolą nadwozia, zachowując tradycyjne DNA Jaguara w zakresie jazdy. Korzyści z tego systemu obejmują szybsze odpowiedzi na sygnały, lepszy rozkład momentu obrotowego na wewnętrzne i zewnętrzne koła oraz dedykowane dostrojenie do jazdy w terenie. Jest dostępne jako opcja i zapewnia klientom dodatkowe korzyści w postaci 21-calowych felg jako standard.
Adaptive Dynamics monitoruje ruchy pojazdu co 2 milisekundy (0,002 sekundy) i oblicza wymaganą siłę tłumienia co 10 milisekund (0,01 sekundy). Pakiet jest zaprogramowany, aby natychmiast reagować na sygnały kierowcy oraz zmiany nawierzchni drogi. Daje to kierowcy większą kontrolę i minimalizuje przechyły nadwozia, zapewniając bardziej stabilną, zrównoważoną jazdę. Szorstkie nawierzchnie oraz warunki terenowe są natychmiast wykrywane, a dostosowanie tłumienia zachodzi błyskawicznie, by utrzymać równowagę.
Kierowcy mogą wybierać zarówno ustawienia Normal, jak i Dynamic dla tłumików Adaptive za pośrednictwem systemu Configurable Dynamics, w ramach systemu JaguarDrive Control. Ustawienie Dynamic zostało skalibrowane, aby zapewnić lepszą kontrolę nad karoserią, dając bardziej połączone i angażujące doświadczenie jazdy. Używając systemu infotainment Touch Pro, klienci mogą także uzyskać dostęp do interfejsu Dynamic-i, który ma wskaźnik g, stoper i mapę reakcji pedału gazu.
JaguarDrive Control we wszystkich modelach E-Pace daje klientom wybór czterech trybów jazdy, wybieranych przy użyciu przycisków na konsoli centralnej:
Normal – idealna równowaga między wydajnością, kontrolą i komfortem podczas codziennych podróży
Dynamic – bardziej angażujące doświadczenie jazdy, z dedykowanymi ustawieniami Dynamic dla różnych systemów pojazdu. W zależności od specyfikacji pojazdu mogą obejmować one układ kierowniczy, reakcję pedału gazu, Adaptive Dynamics, AWD/Active Driveline, strategię zmiany biegów, Dynamic Stability Control oraz Torque Vectoring by Braking
ECO – modyfikuje ustawienia w celu optymalizacji efektywności paliwowej i promowania bardziej efektywnego stylu jazdy, z zmodyfikowanymi ustawieniami reakcji pedału gazu, automatycznej skrzyni biegów, klimatyzacji oraz innych funkcji komfortu wewnętrznego
Deszcz, Lód i Śnieg – poprawia stabilność w warunkach niskiej przyczepności z zmodyfikowanymi ustawieniami Dynamic Stability Control, reakcją pedału gazu i automatycznej skrzyni biegów
NAPĘD NA WSZYSTKIE KOŁA
Jaguar E-Pace wyposażony jest w szereg zaawansowanych technologii, które zapewniają wyjątkową zwinność i reakcję w zakrętach, efektywność podczas płynnej jazdy oraz doskonałe możliwości na wszystkich nawierzchniach, dostarczane przez system napędu na przednie lub wszystkie koła (AWD).
Standardowy napęd: pewność na wszystkich nawierzchniach, w każdym klimacie
Stały system AWD reaguje na warunki jazdy, aby bezproblemowo rozdzielić moment obrotowy silnika dla optymalnej kontroli i pewności w każdej sytuacji w modelach diesla Ingenium 150 KM i 180 KM oraz 249 KM benzynowym.
W normalnych warunkach system inteligentnie rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś, aby maksymalizować stabilność i prowadzenie, lub efektywność paliwową, jeśli to konieczne. Na śliskich nawierzchniach system może skierować prawie całą moc silnika na tylną oś, jeśli przednia oś straci przyczepność.
Aktywny napęd: inteligentna wydajność
Aktywny system napędu na wszystkie koła E-Pace (AWD) to technologiczna nowość dla Jaguara, łącząca fenomenalną przyczepność na wszystkich kołach z wyraźnym charakterem napędu na tylne koła Jaguara. Zdolność do rozdzielania momentu obrotowego zapewnia niezwykłą pewność i dynamiczne prowadzenie, a także pomaga zmniejszyć zużycie paliwa.
System Active Driveline AWD może przenieść prawie cały moment obrotowy silnika na tylną oś w skrajnych warunkach. W standardowych warunkach, nominalny podział momentu obrotowego zapewnia charakter napędu na tylne koła, co gwarantuje, że E-Pace prowadzi się z precyzją i wyczuciem samochodu sportowego z napędem na tylne koła.
Na tylnej osi dwa niezależne, elektronicznie kontrolowane sprzęgła mokre rozdzielają moment obrotowy pomiędzy tylne koła, mając zdolność skierowania 100% momentu obrotowego do każdego tylnego koła w 100 milisekundach (0,1 sekundy). Niezwykłe możliwości systemu Active Driveline AWD Jaguara E-Pace zapewniają, że kompaktowy SUV pozostaje stabilny i przewidywalny w każdych warunkach.
Dane z czujników pojazdu E-Pace umożliwiają oprogramowaniu analizę warunków jazdy i obliczenie optymalnego rozdziału momentu obrotowego, aktualizując co 10 milisekund (0,01 sekundy). System Active Driveline może następnie skierować moment obrotowy do tylnego koła z najlepszą dostępną przyczepnością w mgnieniu oka, umożliwiając pojazdowi inteligentną reakcję na różne sytuacje drogowe.
Kiedy Jaguar E-Pace wchodzi w zakręt, oprogramowanie napędu analizuje wskaźnik obrotu, pozycję pedału gazu, kąt skrętu i przyspieszenie boczne. Jednostka kontrolna z wyprzedzeniem przenosi więcej momentu obrotowego na zewnętrzne koła podczas zakrętu, na podstawie przyspieszenia bocznego i kąta skrętu, co przyczynia się do neutralnej i przewidywalnej równowagi prowadzenia. Jeśli wykryje początek podsterowności, jednostka kontrolna kieruje jeszcze więcej momentu obrotowego do zewnętrznego tylnego koła, utrzymując pojazd dokładnie tam, gdzie kierowca skręca. Jeśli wykryje nadsterowność, system stabilizuje pojazd przez równoczesne zablokowanie obu sprzęgieł tylnych w celu zapewnienia tłumienia obrotowego, co ułatwia kierowcy bezpieczne wyjście z sytuacji.
Na nawierzchniach o niskim tarciu Active Driveline E-Pace może pozwolić kierowcy na inicjację nadsterowności i utrzymanie kontrolowanego poślizgu. Na bardzo śliskich nawierzchniach Active Driveline utrzymuje spokój E-Pace i w pełni wykorzystuje dostępną przyczepność z każdego opony. Jednostka kontrolna monitoruje prędkości poszczególnych kół co 10 milisekund (0,01 sekundy) i dostosowuje transfer momentu obrotowego do każdego tylnego koła, aby zminimalizować poślizg i utrzymać stabilność pojazdu. W warunkach rozdziału mu, system kontrolny zablokuje obie sprzęgła tylne, aby zapewnić wydajność przyczepności równą tej konwencjonalnego pojazdu AWD wyposażonego w blokadę tylnego dyferencjału.
Podczas płynnej jazdy Active Driveline odłącza system AWD, kierując moc tylko na przednią oś, co zwiększa efektywność paliwową dzięki zmniejszeniu strat parazytowych. System może jednak ponownie załączyć AWD bezproblemowo w ciągu zaledwie 300 milisekund (0,3 sekundy), gdy wykryje zmianę warunków jazdy.
Technologia ta zapewnia, że wszystkie cztery koła są zaangażowane, kiedy to konieczne – podczas przyspieszania od zera, gwałtownego przyspieszania w zakręcie lub w trudnych warunkach. Gdy tryb ECO jest ustawiony za pomocą kontrolera JaguarDrive, progi rozłączenia są modyfikowane w celu optymalizacji efektywności paliwowej, ale w trybach Deszcz, Lód i Śnieg oraz Dynamic, napęd na wszystkie koła jest zawsze włączony.
Aktywny napęd dostępny jest w wariantach benzynowych 300 KM oraz diesla 240 KM, zapewniając ostateczne połączenie dynamiki jazdy Jaguara oraz przyczepności na wszystkich nawierzchniach.
Rozdzielanie momentu obrotowego przez hamowanie
E-Pace oferuje również opcję rozdzielania momentu obrotowego opartą na hamulcach, która współpracuje z systemem AWD samochodu, wspierając kierowcę podczas szybkich zakrętów na drogach oraz poprawiając przyczepność w warunkach terenowych.
System rozdzielania momentu obrotowego korzysta z hamulców, aby naśladować efekt dyferencjału rozdzielającego moment obrotowy, równoważąc rozkład momentu obrotowego silnika pomiędzy wszystkimi czterema kołami podczas zakrętów, poprawiając przyczepność i kontrolę prowadzenia, zmniejszając podsterowność i zwiększając pewność kierowcy.
Moduł Dynamic Stability Control (DSC) E-Pace wykorzystuje czujniki obrotu SUV-a, sygnały kierownicy oraz przyspieszenie podłużne i boczne, aby dostrzec początek podsterowności oraz nadsterowności. Po ich wykryciu moment obrotowy silnika jest zmniejszany, a niewykrywalne poziomy momentu hamulca są stosowane do poszczególnych kół, aby przywrócić pojazd na zamierzony tor kierowcy.
System rozdzielania momentu obrotowego działa zarówno podczas przyspieszania, hamowania, jak i podczas zwolnienia pedału. Poziom interwencji zmienia się w zależności od wybranego trybu JaguarDrive, przy czym odpowiedzi są optymalizowane zarówno dla ustawień Dynamic, jak i Deszcz, Lód i Śnieg.
Możliwości na różnych nawierzchniach
Jaguar E-Pace oferuje także system All Surface Progress Control (ASPC), niskoprędkościowy system cruise control, który pomaga kierowcom utrzymać optymalną kontrolę w warunkach niskiego tarcia.
Opracowany przez specjalistów od terenu Jaguar Land Rover, system rozpoznaje różnice między nawierzchniami, aby maksymalizować dostępny chwyt, automatycznie dostosowując ustawienia silnika i hamulca. Inteligentny system ASPC dostępny jest tylko w modelach automatycznych i działa w zakresie prędkości od 1,8 km/h do 30 km/h (1,1 mph do 18 mph), aby zapewnić płynne, bezpieczne przemieszczanie się w śliskich warunkach, takich jak oblodzone drogi, mokra trawa i błotniste szlaki.
System ten może również utrzymywać komfortową, stałą prędkość na stromych wzniesieniach i zjazdach, umożliwiając kierowcy pełną koncentrację na prowadzeniu i pokonywaniu przeszkód.
System jest obsługiwany za pomocą ustawień tempomatu i działa nawet z miejsca, umożliwiając kierowcy ruszenie bez dotykania pedałów, a następnie utrzymanie stałej, wstępnie ustalonej prędkości. Dostępna jest również dedykowana funkcja startowa, Low Friction Launch, która ma unikalną mapę gazu, umożliwiając kierowcy pełną kontrolę i normalne operowanie pedałem gazu, aby ruszyć w trudnych warunkach.
Testowane w ekstremalnych warunkach: wyczerpujący program testowy na całym świecie
Od wymagającego toru Nürburgring i toru testowego Nardò o wysokich prędkościach po pustynie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, E-Pace był testowany w najbardziej wymagających warunkach na świecie. Inżynierowie Jaguara stawili czoła mroźnym temperaturom Arktyki oraz wysokim wysokościom i rzekom odległych prowincji Chin, aby upewnić się, że E-Pace może wytrzymać całe życie użytkowania w rękach najbardziej aktywnych i wymagających klientów.
ARCHITEKTURA I STRUKTURA NADWOZIA
Inżynierowie Jaguara wykorzystali szereg stali o ultra wysokiej wytrzymałości, lekkiego aluminium, zaawansowanych kompozytów oraz precyzyjnych procesów, aby stworzyć kompaktowego SUV-a zdolnego do zapewnienia dynamiki Jaguara oraz spełnienia surowych norm bezpieczeństwa na całym świecie.
Struktura nadwozia jest wyjątkowo mocna i sztywna. Kluczowe jest osiągnięcie sztywności skrętnej na poziomie 28,7 kN/stopień – intensywne wykorzystanie stali o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości w krytycznych obszarach nośnych poprawia bezpieczeństwo podczas wypadków i minimalizuje wagę.
W całym nadwoziu inteligentne wykorzystanie lekkich materiałów dostarcza optymalnej równowagi sztywności, wytrzymałości i wagi: