2017 Jaguar F-Type SVR Coupe

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2017 Jaguar F-Type SVR Coupe

Przejdź do galerii zdjęć2017 Jaguar F-Type SVR Coupe

Prawie trzy dekady dzieliły Jaguara E-Type od F-Type. To był długi czas i potrzebny był nowy właściciel, aby w końcu wprowadzić prawdziwego następcę słynnego dwuosobowego coupe z lat 60-tych.

Jaguar zaprezentował F-Type w wersji roadster w 2013 roku, a niedługo potem wprowadził wersję coupe z tylnym oparciem. To był samochód, który spełniał oczekiwania większości fanów brytyjskiej marki. W 2016 roku F-Type doczekał się najsilniejszej wersji: SVR.

Zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku, F-Type SVR coupe nie oszczędzał swoich rywali dzięki 5,0-litrowemu silnikowi z doładowaniem pod smukłym i aerodynamicznym nadwoziem. Płaski, niski kaptur miał czarne wloty powietrza. Przednie błotniki były szersze i wyposażone w wloty powietrza, które odprowadzały powietrze z nadkola. Zainstalowano większy i zmodyfikowany przedni zderzak z agresywnie wyglądającym apronem. Małe skrzydło z tyłu i cztery wydechy dopełniały dynamiczny wygląd samochodu.

Wewnątrz nie pominięto żadnego szczegółu. Deska rozdzielcza pokryta Alcantarą, skórzana tapicerka na siedzeniach i panelach drzwiowych oraz konsola centralna były wykonane z dużą dbałością o detale. Zestaw wskaźników zawierał dwa duże zegary dla prędkościomierza i obrotomierza, a między nimi znalazł się ekran TFT, dostarczający dodatkowych informacji.

Jednak to mechanika była prawdziwą bestią: silnik o mocy 575 KM był połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. System napędu na cztery koła opracowany przez SVR był stworzony specjalnie dla samochodu o wysokich osiągach. A F-Type SVR to było prawdziwe coupe sportowe.

Nowy Jaguar F-Type SVR to pierwszy model Jaguar SVR, stworzony w celu wykorzystania pełnego potencjału lekkiego samochodu sportowego z aluminium, zachowując jednocześnie jego charakterystyczną łatwość prowadzenia i codzienną użyteczność. Jaguar F-Type SVR to supersamochód o prędkości 200 mph, przystosowany do wszelkich warunków atmosferycznych.

Mocniejszy, lżejszy i korzystający z ulepszonej konstrukcji oraz aktywnej aerodynamiki, całonapędowy Jaguar F-Type SVR Coupé i Convertible oferują osiągi supersamochodu – w każdych warunkach – oraz niezrównane zaangażowanie kierowcy i satysfakcję z jazdy.

„Czystość formy F-Type to coś naprawdę wyjątkowego, ale projektując nowy F-Type SVR mieliśmy okazję stworzyć coś jeszcze bardziej dramatycznego. Każda dodatkowa forma, linia czy komponent ma swoje uzasadnienie i przyczynia się do zwiększonej wydajności samochodu, jak również do jego obecności. Najnowocześniejsza aerodynamika zawsze była fundamentem designu Jaguara, a wszystko – od powiększonych wlotów powietrza po aktywne tylne skrzydło – jest niezbędne dla dramatycznego wyglądu nowego Jaguara F-Type SVR oraz jego potencjału 200 mph.” Ian Callum, Dyrektor ds. Designu, Jaguar

Zwiększenie mocy superładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 litrów do 575 KM i 700 Nm pozwala na przyspieszenie F-Type SVR od 0 do 60 mph w zaledwie 3,5 sekundy. Maksymalna prędkość modelu Coupé wynosi 200 mph, a Convertible 195 mph.

F-Type R już teraz stanowi punkt odniesienia w segmencie samochodów sportowych, ale ten model był punktem wyjścia do rozwoju F-Type SVR. Wszystko, co przyczynia się do osiągów i dynamiki pojazdu, zostało starannie ponownie ocenione, przemyślane i jeszcze bardziej zoptymalizowane.

Wykorzystując fundamentalne możliwości, które zostały zaprojektowane w F-Type od samego początku, dział specjalnych pojazdów Jaguar Land Rover opracował najszybszy i najpotężniejszy seryjny samochód drogowy Jaguara.

„Naszym celem było zabrać wszystko, co kochają nasi klienci w F-Type – osiągi, prowadzenie, dźwięk, design – i przenieść to na zupełnie nowy poziom. To właśnie oferuje nowy Jaguar F-Type SVR: to supersamochód o prędkości 200 mph przystosowany do wszelkich warunków atmosferycznych. Z mocą 575 KM, mniejszą wagą, ulepszoną konstrukcją i indywidualnymi kalibracjami dla skrzyni biegów oraz systemu napędu na wszystkie koła, osiągi stają się jeszcze bardziej dostępne i wykorzystywalne. To samochód, który SVO opracowało dla prawdziwych entuzjastów, ale można go cieszyć się na co dzień.” John Edwards, Dyrektor Zarządzający, Jaguar Land Rover Special Operations

Ostateczna wydajność: Superładowany V8 o mocy 575 KM

Jaguar F-Type SVR wykorzystuje najnowszą ewolucję superładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 litrów, aby dostarczyć ostateczne osiągi i satysfakcję z jazdy. Zmiany w kalibracji silnika – przyjęte z projektu F-Type 7 – zapewniają moc i moment obrotowy na poziomie 575 KM i 700 Nm.

Powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku wraz z poprawionymi chłodnicami powietrza doładowanego i przemyślanym projektem wentylacji maski dostarczają odpowiednich ulepszeń w wydajności układu chłodzenia i efektywności napędu.

Nowy lekki układ wydechowy z tytanu i Inconelu wytrzymuje wyższe temperatury szczytowe, zmniejsza ciśnienie wsteczne i oszczędza 16 kg – co przekracza wymagający cel ustalony podczas rozwoju. W porównaniu do stalowego systemu F-Type R, zwiększona odporność termiczna Inconelu pozwoliła na zmniejszenie grubości ścianek do zaledwie 0,6 mm.

Nowy system dostarcza również jeszcze bardziej charakterystyczny, zdecydowany dźwięk wydechu, zwłaszcza gdy aktywne zawory w tylnych tłumikach się otwierają – dzieje się to przy niższych prędkościach silnika, aby jeszcze bardziej wzmocnić charakterystykę osiągów F-Type SVR. Nawet same zawory wykonane są z tytanu, ponieważ to najlepsze rozwiązanie w kwestii wagi. Cztery okrągłe końcówki wydechu odznaczają się dyskretnym logo SVR.

Aby maksymalnie wykorzystać zwiększoną moc silnika, ośmiobiegowa skrzynia biegów Quickshift zyskuje nową kalibrację. W połączeniu z dodatkową przyczepnością, jaką zapewniają szersze opony 265 i 305 sekcji z przodu i z tyłu (o 10 mm szersze niż w F-Type R), oraz optymalizowaniem momentu obrotowego w systemie napędu na wszystkie koła przy użyciu technologii Dynamicznej Kontroli Napędu (IDD), to dostarcza wyjątkowe osiągi startowe i natychmiastową reakcję Jaguara F-Type SVR.

Zmiany w IDD i udoskonalenia tylnego elektronicznego aktywnego dyferencjału (EAD) zapewniają optymalne rozkład momentu obrotowego między osiami przednią i tylną oraz wzdłuż tylnej osi. W połączeniu z unikalną kalibracją systemu Dynamicznej Kontroli Stabilności (DSC), to poprawia przyczepność i dynamikę – na wszystkich nawierzchniach i w każdych warunkach – zachowując jednocześnie charakterystykę napędu tylnego Jaguara SVR i równowagę prowadzenia.

Wybierając tryb Dynamic, entuzjastyczny kierowca może w pełni eksplorować możliwości F-Type SVR, szczególnie przy ustawieniu DSC na TracDSC lub wyłączonym całkowicie. W takich warunkach IDD wykorzysta najbardziej ekstremalne kalibracje dla systemu AWD i EAD, aby w maksymalny sposób wykorzystać dostępną przyczepność.

Zyski w zakresie wydajności i prowadzenia nie odbywają się kosztem zużycia paliwa i emisji CO2: w porównaniu do F-Type R, wartości w europejskim cyklu mieszanym pozostają niezmienione – 25 mpg i 269 g/km.

Lekki, sztywny, precyzyjny

Udoskonalenia wprowadzone do napędu i układu przeniesienia napędu są równoważone przez modyfikacje w podwoziu. Zaprojektowane w celu podniesienia dynamicznych możliwości SVR na wyższy poziom oraz zapewnienia ostatecznej zwrotności, precyzji, kontroli i reakcji, zmiany te jednak zachowują jakość jazdy F-Type oraz jego inherentną dwuznaczność charakteru – codzienna użyteczność i komfort nie zostały naruszone.

Aluminium podwójne wahacze z przodu i z tyłu F-Type oraz nowoczesny system elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS) stanowią najlepszy punkt wyjścia dla zespołu SVO do opracowania dynamiki pojazdu SVR.

To, że pojazd jest standardowo o 25 kg lżejszy niż AWD F-Type R – oraz o 50 kg lżejszy z opcjami, takimi jak hamulce CERAMIC MATRIX z węglowym kompozytem i dach z włókna węglowego – przynosi natychmiastowe korzyści w zakresie prowadzenia. Optymalizowana aerodynamika zapewnia dalsze zyski: tylne skrzydło zapewnia zmniejszenie siły nośnej zarówno w pozycji podniesionej, jak i opuszczonej.

Te fundamentalne usprawnienia są wspierane przez szereg innych zmian sprzętowych i programowych, które mają na celu wydobycie pełnego potencjału z każdego elementu podwozia. Tylne stabilizatory są grubsze. Zawory w ciągłozmieniających tłumikach zostały ulepszone, a oprogramowanie sterujące – serce systemu Adaptive Dynamics Jaguara – zostało przeskalowane. Całościowy efekt to poprawa zarówno komfortu przy niskich prędkościach, jak i kontroli przy dużych prędkościach.

Tylna oś jest całkowicie nowa. Teraz to złożony, zoptymalizowany pod kątem wagi odlew aluminium, którego projekt umożliwia 37-procentowy wzrost sztywności kąta oraz 41-procentowy wzrost sztywności zbieżności, co przekłada się na lepszą kontrolę strefy kontaktu opony i jeszcze bardziej bezpośrednie odczucia kierownicy.

Średnica przedniego stabilizatora została nieznacznie zmniejszona. W połączeniu z przeskalowanym oprogramowaniem tłumienia, unikalnym strojeniem systemu Torque Vectoring, co umożliwia jeszcze precyzyjniejsze kontrolowanie hamowania wewnętrznych kół, zmiany te zmniejszają podsterowność – nawet przy dużych prędkościach wejścia w zakręt.

Wyposażony w standardzie w system hamulcowy Super Performance Jaguara z dużymi tarczami hamulcowymi o średnicach 380 mm z przodu i 376 mm z tyłu, Jaguar F-Type SVR może być wyposażony w system hamulcowy Carbon Ceramic Matrix (CCM) Jaguara. Oferujący jeszcze większe tarcze o średnicach 398 mm i 380 mm oraz sześciotłokowe i czterotłokowe monoblokowe zaciski, ten system zapewnia wyjątkową wydajność hamowania z doskonałą odpornością na wypalenie. System wstępnej kalibracji hamulców zapewnia jednolite odczucie pedału, stop po stopie.

Szersze, specjalnie opracowane opony 265/35/ZR20 i 305/30/ZR20 zapewniają wyjątkowy poziom przyczepności bez wpływu na jakość jazdy czy komfort. Zakres felg wykonanych z kutego aluminium o szerokości 9J i 11J zapewnia oszczędności do 13,8 kg na pojazd – co stanowi kolejny spadek wagi, który przekracza ustalony cel rozwoju – a projekt z otwartymi szprychami poprawia także chłodzenie hamulców. Wyłącznie dla F-Type SVR, zakres ten obejmuje felgi Coriolis w kolorze Satin Technical Grey lub Gloss Black oraz – dla modeli wyposażonych w system hamulcowy CCM – felgi Maelstrom z wykończeniem Satin Black polished.

System EPAS F-Type już wyznacza normy odczucia i reakcji – szczególnie przy nieosiowym kierowaniu. Dalsze dostrajanie oprogramowania sterującego dostarcza jeszcze lepszego feedbacku, a w połączeniu z sztywniejszym zestawem tylnej osi, nowymi kołami i oponami oraz zmienionymi ustawieniami tłumienia, to sprawia, że F-Type SVR kieruje się z jeszcze większą natychmiastowością i precyzją.

AERODYNAMIKA

Wysiłek włożony w rozwój podwozia odpowiada pracy nad aerodynamiką Jaguara F-Type SVR. Poproszony o rozwiązanie często sprzecznych wymagań dotyczących zmniejszenia oporu powietrza i zmniejszenia siły nośnej, zespół SVO zaprojektował pełny zestaw funkcji, które współpracują ze sobą w celu poprawy dynamiki, stabilności, wydajności i efektywności.

Aby zmniejszyć opór, przedni zderzak został wydłużony na zewnątrz, aby zakryć jak najwięcej kół. Pomaga to także w utrzymaniu przepływu powietrza przylegającego do boków samochodu, co dodatkowo zmniejsza opór.

Przedni dolny element zderzaka i dolna obudowa również przyczyniają się do zmniejszenia oporu, ale robią znacznie więcej, aby poprawić chłodzenie silnika. Projekt wentylacji nowej maski wykorzystuje przepływ powietrza nad maską, aby wydobyć więcej gorącego powietrza z przedziału silnikowego.

Otwory w osłonach architektury kół pomagają wysokociśnieniowemu powietrzu wydobyć się przez wentylacje błotników, co pomaga zredukować siłę nośną z przodu.

Pod podwoziem, osłona pod silnikiem przyspiesza przepływ powietrza, zmniejszając ciśnienie, a tym samym redukując siłę nośną. Aerodynamika jest dodatkowo wzmacniana przez tylne wenturi. Integracja tej funkcji była możliwa tylko dzięki projektowi lekkiego układu wydechowego z tytanu i Inconelu: zastosowanie dwóch osobnych tylnych tłumików zamiast jednego poprzecznego tłumika umożliwiło zgrabne umiejscowienie wenturi między nimi.

Ale najskuteczniejszym urządzeniem opracowanym dla F-Type SVR jest jego rozkładane tylne skrzydło: wysoko zoptymalizowany projekt jest bardziej efektywny i bardziej aerodynamicznie wydajny zarówno w pozycji podniesionej, jak i opuszczonej.

Gdy samochód jest w trybie normalnym, skrzydło rozkłada się po osiągnięciu prędkości 60 mph, a dla wersji Convertible 70 mph. Skrzydło automatycznie się rozkłada, gdy kierowca wybiera tryb dynamiczny. W tej pozycji podniesionej skrzydło, wraz z innymi ulepszeniami aerodynamicznymi, umożliwia redukcję współczynników oporu i siły nośnej F-Type SVR o 2,5 procent i 15 procent w porównaniu do F-Type R z rozłożonym spoilerem. Gdy skrzydło SVR jest w pozycji opuszczonej, odpowiadające poprawki wynoszą 7,5 procent i 45 procent.

Opcje wzornicze na zewnątrz, które uzupełniają tylne skrzydło z włókna węglowego, obejmują panel dachu z włókna węglowego oraz zestaw z włókna węglowego zawierający przedni dolny element, wentylacje maski, wkładki wentylacyjne błotników i osłony lusterek drzwiowych.

WNĘTRZE

Osiągi Jaguara F-Type SVR nie odbywają się kosztem komfortu. Kabina zyskuje wygodne 14-stopniowe fotele SVR Performance wykończone czarną skórą w kolorze Jet black z charakterystycznym wzorem Lozenge Quilt, kontrastowym przeszyciem i mikrowypustkami, a zagłówki są tłoczone logo SVR. Klienci mogą również wybierać skórę Siena Tan lub czerwoną.

Kierownice wykończone czarną skórą SVR i opcjonalnie czarną skórą i zamszowym materiałem mają malowane na czarno zewnętrzne ramiona i kontrastowe przeszycia w czterech kolorach. Unikalne anodowane aluminiowe łopatki zmiany biegów są większe od tych w innych modelach F-Type, aby zmiana biegów była jeszcze bardziej intuicyjna.

Tematyka skoncentrowana na kierowcy w układzie „jeden-plus-jeden” została wzbogacona o pokrycie zamszowe na desce rozdzielczej i konsoli centralnej. Klienci, którzy wybiorą opcjonalne wnętrza z skórą Siena Tan lub czerwoną, zyskują pełne skórzane owocowanie deski rozdzielczej.

Systemy multimedialne InControl Touch i InControl Touch Plus oferują ośmiocalowe pojemnościowe ekrany dotykowe, intuicyjne interfejsy użytkownika oraz wyraźne, trójwymiarowe wyświetlanie map i oferują odpowiednio audio systemy surround 380W Meridian i 770W Meridian.

Oprócz znanych funkcji łączności InControl Apps, monitorowania pojazdu InControl Secure i systemu awaryjnego połączenia InControl Protect, Jaguar F-Type SVR oferuje również najnowszą funkcjonalność InControl Remote, która – dla maksymalnej wygody – teraz obsługuje technologię noszoną.

5.0 V8 8AT (575 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5000 Cm3
Moc422.9 Kw @ 6500 Rpm
575 Hp @ 6500 Rpm
567 Bhp @ 6500 Rpm
Moment obrotowy516 Lb-Ft @ 3500-5000 Rpm
700 Nm @ 3500-5000 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna200 Mph (322 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.6 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów8-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/35/Zr20 || 305/30/Zr20
Długość176.2 In (4475 Mm)
Szerokość75.7 In (1923 Mm)
Wysokość51.6 In (1311 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)62.4/63.4 In (1
Rozstaw osi103.2 In (2621 Mm)
Prześwit4.2 In (107 Mm)
Pojemność bagażnika10.9 Cuft (309 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna3759 Lbs (1705 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4740 Lbs (2150 Kg)
Spalanie miasto14.5 Mpg Us (16.2 L/100Km)
Spalanie trasa27.7 Mpg Us (8.5 L/100Km)
Średnie spalanie20.8 Mpg Us (11.3 L/100Km)
Emisja CO2269 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.