Prawie trzy dekady dzieliły Jaguara E-Type od F-Type. To był długi czas i potrzebny był nowy właściciel, aby w końcu wprowadzić prawdziwego następcę słynnego dwuosobowego coupe z lat 60-tych.
Jaguar zaprezentował F-Type w wersji roadster w 2013 roku, a niedługo potem wprowadził wersję coupe z tylnym oparciem. To był samochód, który spełniał oczekiwania większości fanów brytyjskiej marki. W 2016 roku F-Type doczekał się najsilniejszej wersji: SVR.
Zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku, F-Type SVR coupe nie oszczędzał swoich rywali dzięki 5,0-litrowemu silnikowi z doładowaniem pod smukłym i aerodynamicznym nadwoziem. Płaski, niski kaptur miał czarne wloty powietrza. Przednie błotniki były szersze i wyposażone w wloty powietrza, które odprowadzały powietrze z nadkola. Zainstalowano większy i zmodyfikowany przedni zderzak z agresywnie wyglądającym apronem. Małe skrzydło z tyłu i cztery wydechy dopełniały dynamiczny wygląd samochodu.
Wewnątrz nie pominięto żadnego szczegółu. Deska rozdzielcza pokryta Alcantarą, skórzana tapicerka na siedzeniach i panelach drzwiowych oraz konsola centralna były wykonane z dużą dbałością o detale. Zestaw wskaźników zawierał dwa duże zegary dla prędkościomierza i obrotomierza, a między nimi znalazł się ekran TFT, dostarczający dodatkowych informacji.
Jednak to mechanika była prawdziwą bestią: silnik o mocy 575 KM był połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. System napędu na cztery koła opracowany przez SVR był stworzony specjalnie dla samochodu o wysokich osiągach. A F-Type SVR to było prawdziwe coupe sportowe.
Nowy Jaguar F-Type SVR to pierwszy model Jaguar SVR, stworzony w celu wykorzystania pełnego potencjału lekkiego samochodu sportowego z aluminium, zachowując jednocześnie jego charakterystyczną łatwość prowadzenia i codzienną użyteczność. Jaguar F-Type SVR to supersamochód o prędkości 200 mph, przystosowany do wszelkich warunków atmosferycznych.
Mocniejszy, lżejszy i korzystający z ulepszonej konstrukcji oraz aktywnej aerodynamiki, całonapędowy Jaguar F-Type SVR Coupé i Convertible oferują osiągi supersamochodu – w każdych warunkach – oraz niezrównane zaangażowanie kierowcy i satysfakcję z jazdy.
„Czystość formy F-Type to coś naprawdę wyjątkowego, ale projektując nowy F-Type SVR mieliśmy okazję stworzyć coś jeszcze bardziej dramatycznego. Każda dodatkowa forma, linia czy komponent ma swoje uzasadnienie i przyczynia się do zwiększonej wydajności samochodu, jak również do jego obecności. Najnowocześniejsza aerodynamika zawsze była fundamentem designu Jaguara, a wszystko – od powiększonych wlotów powietrza po aktywne tylne skrzydło – jest niezbędne dla dramatycznego wyglądu nowego Jaguara F-Type SVR oraz jego potencjału 200 mph.” Ian Callum, Dyrektor ds. Designu, Jaguar
Zwiększenie mocy superładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 litrów do 575 KM i 700 Nm pozwala na przyspieszenie F-Type SVR od 0 do 60 mph w zaledwie 3,5 sekundy. Maksymalna prędkość modelu Coupé wynosi 200 mph, a Convertible 195 mph.
F-Type R już teraz stanowi punkt odniesienia w segmencie samochodów sportowych, ale ten model był punktem wyjścia do rozwoju F-Type SVR. Wszystko, co przyczynia się do osiągów i dynamiki pojazdu, zostało starannie ponownie ocenione, przemyślane i jeszcze bardziej zoptymalizowane.
Wykorzystując fundamentalne możliwości, które zostały zaprojektowane w F-Type od samego początku, dział specjalnych pojazdów Jaguar Land Rover opracował najszybszy i najpotężniejszy seryjny samochód drogowy Jaguara.
„Naszym celem było zabrać wszystko, co kochają nasi klienci w F-Type – osiągi, prowadzenie, dźwięk, design – i przenieść to na zupełnie nowy poziom. To właśnie oferuje nowy Jaguar F-Type SVR: to supersamochód o prędkości 200 mph przystosowany do wszelkich warunków atmosferycznych. Z mocą 575 KM, mniejszą wagą, ulepszoną konstrukcją i indywidualnymi kalibracjami dla skrzyni biegów oraz systemu napędu na wszystkie koła, osiągi stają się jeszcze bardziej dostępne i wykorzystywalne. To samochód, który SVO opracowało dla prawdziwych entuzjastów, ale można go cieszyć się na co dzień.” John Edwards, Dyrektor Zarządzający, Jaguar Land Rover Special Operations
Ostateczna wydajność: Superładowany V8 o mocy 575 KM
Jaguar F-Type SVR wykorzystuje najnowszą ewolucję superładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 litrów, aby dostarczyć ostateczne osiągi i satysfakcję z jazdy. Zmiany w kalibracji silnika – przyjęte z projektu F-Type 7 – zapewniają moc i moment obrotowy na poziomie 575 KM i 700 Nm.
Powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku wraz z poprawionymi chłodnicami powietrza doładowanego i przemyślanym projektem wentylacji maski dostarczają odpowiednich ulepszeń w wydajności układu chłodzenia i efektywności napędu.
Nowy lekki układ wydechowy z tytanu i Inconelu wytrzymuje wyższe temperatury szczytowe, zmniejsza ciśnienie wsteczne i oszczędza 16 kg – co przekracza wymagający cel ustalony podczas rozwoju. W porównaniu do stalowego systemu F-Type R, zwiększona odporność termiczna Inconelu pozwoliła na zmniejszenie grubości ścianek do zaledwie 0,6 mm.
Nowy system dostarcza również jeszcze bardziej charakterystyczny, zdecydowany dźwięk wydechu, zwłaszcza gdy aktywne zawory w tylnych tłumikach się otwierają – dzieje się to przy niższych prędkościach silnika, aby jeszcze bardziej wzmocnić charakterystykę osiągów F-Type SVR. Nawet same zawory wykonane są z tytanu, ponieważ to najlepsze rozwiązanie w kwestii wagi. Cztery okrągłe końcówki wydechu odznaczają się dyskretnym logo SVR.
Aby maksymalnie wykorzystać zwiększoną moc silnika, ośmiobiegowa skrzynia biegów Quickshift zyskuje nową kalibrację. W połączeniu z dodatkową przyczepnością, jaką zapewniają szersze opony 265 i 305 sekcji z przodu i z tyłu (o 10 mm szersze niż w F-Type R), oraz optymalizowaniem momentu obrotowego w systemie napędu na wszystkie koła przy użyciu technologii Dynamicznej Kontroli Napędu (IDD), to dostarcza wyjątkowe osiągi startowe i natychmiastową reakcję Jaguara F-Type SVR.
Zmiany w IDD i udoskonalenia tylnego elektronicznego aktywnego dyferencjału (EAD) zapewniają optymalne rozkład momentu obrotowego między osiami przednią i tylną oraz wzdłuż tylnej osi. W połączeniu z unikalną kalibracją systemu Dynamicznej Kontroli Stabilności (DSC), to poprawia przyczepność i dynamikę – na wszystkich nawierzchniach i w każdych warunkach – zachowując jednocześnie charakterystykę napędu tylnego Jaguara SVR i równowagę prowadzenia.
Wybierając tryb Dynamic, entuzjastyczny kierowca może w pełni eksplorować możliwości F-Type SVR, szczególnie przy ustawieniu DSC na TracDSC lub wyłączonym całkowicie. W takich warunkach IDD wykorzysta najbardziej ekstremalne kalibracje dla systemu AWD i EAD, aby w maksymalny sposób wykorzystać dostępną przyczepność.
Zyski w zakresie wydajności i prowadzenia nie odbywają się kosztem zużycia paliwa i emisji CO2: w porównaniu do F-Type R, wartości w europejskim cyklu mieszanym pozostają niezmienione – 25 mpg i 269 g/km.
Lekki, sztywny, precyzyjny
Udoskonalenia wprowadzone do napędu i układu przeniesienia napędu są równoważone przez modyfikacje w podwoziu. Zaprojektowane w celu podniesienia dynamicznych możliwości SVR na wyższy poziom oraz zapewnienia ostatecznej zwrotności, precyzji, kontroli i reakcji, zmiany te jednak zachowują jakość jazdy F-Type oraz jego inherentną dwuznaczność charakteru – codzienna użyteczność i komfort nie zostały naruszone.
Aluminium podwójne wahacze z przodu i z tyłu F-Type oraz nowoczesny system elektrycznego wspomagania kierownicy (EPAS) stanowią najlepszy punkt wyjścia dla zespołu SVO do opracowania dynamiki pojazdu SVR.
To, że pojazd jest standardowo o 25 kg lżejszy niż AWD F-Type R – oraz o 50 kg lżejszy z opcjami, takimi jak hamulce CERAMIC MATRIX z węglowym kompozytem i dach z włókna węglowego – przynosi natychmiastowe korzyści w zakresie prowadzenia. Optymalizowana aerodynamika zapewnia dalsze zyski: tylne skrzydło zapewnia zmniejszenie siły nośnej zarówno w pozycji podniesionej, jak i opuszczonej.
Te fundamentalne usprawnienia są wspierane przez szereg innych zmian sprzętowych i programowych, które mają na celu wydobycie pełnego potencjału z każdego elementu podwozia. Tylne stabilizatory są grubsze. Zawory w ciągłozmieniających tłumikach zostały ulepszone, a oprogramowanie sterujące – serce systemu Adaptive Dynamics Jaguara – zostało przeskalowane. Całościowy efekt to poprawa zarówno komfortu przy niskich prędkościach, jak i kontroli przy dużych prędkościach.
Tylna oś jest całkowicie nowa. Teraz to złożony, zoptymalizowany pod kątem wagi odlew aluminium, którego projekt umożliwia 37-procentowy wzrost sztywności kąta oraz 41-procentowy wzrost sztywności zbieżności, co przekłada się na lepszą kontrolę strefy kontaktu opony i jeszcze bardziej bezpośrednie odczucia kierownicy.
Średnica przedniego stabilizatora została nieznacznie zmniejszona. W połączeniu z przeskalowanym oprogramowaniem tłumienia, unikalnym strojeniem systemu Torque Vectoring, co umożliwia jeszcze precyzyjniejsze kontrolowanie hamowania wewnętrznych kół, zmiany te zmniejszają podsterowność – nawet przy dużych prędkościach wejścia w zakręt.
Wyposażony w standardzie w system hamulcowy Super Performance Jaguara z dużymi tarczami hamulcowymi o średnicach 380 mm z przodu i 376 mm z tyłu, Jaguar F-Type SVR może być wyposażony w system hamulcowy Carbon Ceramic Matrix (CCM) Jaguara. Oferujący jeszcze większe tarcze o średnicach 398 mm i 380 mm oraz sześciotłokowe i czterotłokowe monoblokowe zaciski, ten system zapewnia wyjątkową wydajność hamowania z doskonałą odpornością na wypalenie. System wstępnej kalibracji hamulców zapewnia jednolite odczucie pedału, stop po stopie.
Szersze, specjalnie opracowane opony 265/35/ZR20 i 305/30/ZR20 zapewniają wyjątkowy poziom przyczepności bez wpływu na jakość jazdy czy komfort. Zakres felg wykonanych z kutego aluminium o szerokości 9J i 11J zapewnia oszczędności do 13,8 kg na pojazd – co stanowi kolejny spadek wagi, który przekracza ustalony cel rozwoju – a projekt z otwartymi szprychami poprawia także chłodzenie hamulców. Wyłącznie dla F-Type SVR, zakres ten obejmuje felgi Coriolis w kolorze Satin Technical Grey lub Gloss Black oraz – dla modeli wyposażonych w system hamulcowy CCM – felgi Maelstrom z wykończeniem Satin Black polished.
System EPAS F-Type już wyznacza normy odczucia i reakcji – szczególnie przy nieosiowym kierowaniu. Dalsze dostrajanie oprogramowania sterującego dostarcza jeszcze lepszego feedbacku, a w połączeniu z sztywniejszym zestawem tylnej osi, nowymi kołami i oponami oraz zmienionymi ustawieniami tłumienia, to sprawia, że F-Type SVR kieruje się z jeszcze większą natychmiastowością i precyzją.
AERODYNAMIKA
Wysiłek włożony w rozwój podwozia odpowiada pracy nad aerodynamiką Jaguara F-Type SVR. Poproszony o rozwiązanie często sprzecznych wymagań dotyczących zmniejszenia oporu powietrza i zmniejszenia siły nośnej, zespół SVO zaprojektował pełny zestaw funkcji, które współpracują ze sobą w celu poprawy dynamiki, stabilności, wydajności i efektywności.
Aby zmniejszyć opór, przedni zderzak został wydłużony na zewnątrz, aby zakryć jak najwięcej kół. Pomaga to także w utrzymaniu przepływu powietrza przylegającego do boków samochodu, co dodatkowo zmniejsza opór.
Przedni dolny element zderzaka i dolna obudowa również przyczyniają się do zmniejszenia oporu, ale robią znacznie więcej, aby poprawić chłodzenie silnika. Projekt wentylacji nowej maski wykorzystuje przepływ powietrza nad maską, aby wydobyć więcej gorącego powietrza z przedziału silnikowego.
Otwory w osłonach architektury kół pomagają wysokociśnieniowemu powietrzu wydobyć się przez wentylacje błotników, co pomaga zredukować siłę nośną z przodu.
Pod podwoziem, osłona pod silnikiem przyspiesza przepływ powietrza, zmniejszając ciśnienie, a tym samym redukując siłę nośną. Aerodynamika jest dodatkowo wzmacniana przez tylne wenturi. Integracja tej funkcji była możliwa tylko dzięki projektowi lekkiego układu wydechowego z tytanu i Inconelu: zastosowanie dwóch osobnych tylnych tłumików zamiast jednego poprzecznego tłumika umożliwiło zgrabne umiejscowienie wenturi między nimi.
Ale najskuteczniejszym urządzeniem opracowanym dla F-Type SVR jest jego rozkładane tylne skrzydło: wysoko zoptymalizowany projekt jest bardziej efektywny i bardziej aerodynamicznie wydajny zarówno w pozycji podniesionej, jak i opuszczonej.
Gdy samochód jest w trybie normalnym, skrzydło rozkłada się po osiągnięciu prędkości 60 mph, a dla wersji Convertible 70 mph. Skrzydło automatycznie się rozkłada, gdy kierowca wybiera tryb dynamiczny. W tej pozycji podniesionej skrzydło, wraz z innymi ulepszeniami aerodynamicznymi, umożliwia redukcję współczynników oporu i siły nośnej F-Type SVR o 2,5 procent i 15 procent w porównaniu do F-Type R z rozłożonym spoilerem. Gdy skrzydło SVR jest w pozycji opuszczonej, odpowiadające poprawki wynoszą 7,5 procent i 45 procent.
Opcje wzornicze na zewnątrz, które uzupełniają tylne skrzydło z włókna węglowego, obejmują panel dachu z włókna węglowego oraz zestaw z włókna węglowego zawierający przedni dolny element, wentylacje maski, wkładki wentylacyjne błotników i osłony lusterek drzwiowych.
WNĘTRZE
Osiągi Jaguara F-Type SVR nie odbywają się kosztem komfortu. Kabina zyskuje wygodne 14-stopniowe fotele SVR Performance wykończone czarną skórą w kolorze Jet black z charakterystycznym wzorem Lozenge Quilt, kontrastowym przeszyciem i mikrowypustkami, a zagłówki są tłoczone logo SVR. Klienci mogą również wybierać skórę Siena Tan lub czerwoną.
Kierownice wykończone czarną skórą SVR i opcjonalnie czarną skórą i zamszowym materiałem mają malowane na czarno zewnętrzne ramiona i kontrastowe przeszycia w czterech kolorach. Unikalne anodowane aluminiowe łopatki zmiany biegów są większe od tych w innych modelach F-Type, aby zmiana biegów była jeszcze bardziej intuicyjna.
Tematyka skoncentrowana na kierowcy w układzie „jeden-plus-jeden” została wzbogacona o pokrycie zamszowe na desce rozdzielczej i konsoli centralnej. Klienci, którzy wybiorą opcjonalne wnętrza z skórą Siena Tan lub czerwoną, zyskują pełne skórzane owocowanie deski rozdzielczej.
Systemy multimedialne InControl Touch i InControl Touch Plus oferują ośmiocalowe pojemnościowe ekrany dotykowe, intuicyjne interfejsy użytkownika oraz wyraźne, trójwymiarowe wyświetlanie map i oferują odpowiednio audio systemy surround 380W Meridian i 770W Meridian.
Oprócz znanych funkcji łączności InControl Apps, monitorowania pojazdu InControl Secure i systemu awaryjnego połączenia InControl Protect, Jaguar F-Type SVR oferuje również najnowszą funkcjonalność InControl Remote, która – dla maksymalnej wygody – teraz obsługuje technologię noszoną.