Huracan Performante z 2017 roku był jak Huracan na sterydach, z przeprojektowaną i lżejszą karoserią, silnikiem o większej mocy oraz aktywną aerodynamiką.
Podczas gdy Huracan był modelem podstawowym w gamie Lamborghini, wersja Performante znajdowała się na szczycie stawki wśród swoich „towarzyszy”. Włoski producent zaprezentował ją na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2017 roku, a klienci z niecierpliwością czekali, aby się w nią zaopatrzyć. Był to głównie sportowy samochód nastawiony na tor, który mógł być użytkowany na drogach publicznych z tablicami rejestracyjnymi. Choć może wydawać się to jak fraza, w przypadku Performante tak nie było. Zespół inżynieryjny producenta przeprowadził „dietę” samochodu, co sprawiło, że był lżejszy o 40 kg w porównaniu do pozostałych modeli. Następnie zwiększyli moc silnika o 30 koni, usztywnili zawieszenie dzięki zastosowaniu amortyzatorów magnetoreologicznych i przeprojektowali karoserię dla lepszej siły docisku.
Na przodzie Performante znajdował się zupełnie inny spojler, który integrował szerszy centralny wlot powietrza z A-kształtnym dyfuzorem na dolnej stronie. Po jego bokach znajdowały się wloty powietrza, które były węższe niż w pozostałych modelach Huracana. Dodatkowo, przedni spojler zawierał silnik elektryczny w ramie wykonanej z włókna węglowego z aktywnymi klapami, które zwiększały docisk, gdy było to potrzebne.
Profil Huracan Performante z 2017 roku ukazywał jego agresywną sylwetkę z niskim zawieszeniem. Jego 20-calowe felgi aluminiowe były obute w opony 245/30 z przodu i 305/30 z tyłu. Czarne progi boczne zostały zmodyfikowane w celu redukcji efektu podłoża i były dostępne z określonymi grafikami. Aby podkreślić unikalny charakter auta, Lamborghini zamontowało czarne kaptury lusterka z włókna węglowego. Tuż za tylną osią producent umieścił ogromny funkcjonalny spojler na pokładzie, który zwiększał docisk. Aby jeszcze bardziej poprawić osiągi, stworzono nowy tylny zderzak, posiadający dwa okrągłe wyloty wydechu umiejscowione wyżej niż w standardowym Huracanie, zintegrowane w centralnym tylnym grillu, tuż nad szerokim dyfuzorem.
Wnętrze zostało wzbogacone o elementy wydrukowane w technologii 3D, takie jak sześciokątne nawiewy na desce rozdzielczej i osłona konsoli centralnej. Fakt, że Lamborghini zastosowało sześciokątne elementy wszędzie w samochodzie, od przycisków wybierających tryby jazdy na dolnym promieniu koła kierownicy po te z selektora biegów, przypominało zarówno chemiczny element węgla, jak i strukturę plastra miodu. W kabinie dominowały sportowe fotele pokryte Alcantarą z wbudowanymi zagłówkami. Za kierownicą producent umieścił duże łopatki do zmiany biegów przymocowane do kolumny kierownicy. Nie było dźwigni z tyłu, ponieważ przełączniki kierunkowskazów i wycieraczek znajdowały się na poziomych ramionach kierownicy. Zestaw wskaźników był wypełniony wyświetlaczem TFT, który pełnił także funkcję ekranu systemu infotainment i nawigacji.
Za kabiną, Huracan Performante był wyposażony w silnik V10 o pojemności 5,2 litra, przeniesiony z pozostałych modeli, ale dostrojony do mocy 640 PS (631 hp), połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwu sprzęgłową), która przesyłała moc na wszystkie koła. Huracan Performante mógł przyspieszyć z 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż trzy sekundy, dzięki obniżonej masie całkowitej i zwiększonej mocy.
Sant’Agata Bolognese/Geneva, 6 marca 2017 – Automobili Lamborghini zaprezentowało model Huracán Performante podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, łącząc nowoczesne technologie lekkiej konstrukcji oraz aktywną aerodynamikę z aero wektoryzacją, a także nową konfigurację podwozia, systemu napędu na wszystkie koła oraz udoskonalonego układu napędowego. Huracán Performante jest efektem innowacji Lamborghini, oferując supersamochód doskonale zbalansowany między osiąganiem najlepszych czasów okrążeń na torze a dynamiczną jazdą po drogach. 5 października 2016 r. Huracán Performante ustanowił nowy rekord okrążenia dla samochodów produkcyjnych, osiągając czas 6:52.01 min na torze Nürburgring Nordschleife w Niemczech.
„Huracán Performante to zbieżność rozwoju technologicznego, który skutkuje samochodem o doskonałych osiągach,” mówi Stefano Domenicali, przewodniczący i dyrektor generalny Automobili Lamborghini. „Ten nowy model jest symbolem DNA Lamborghini oraz innowacji, a także 360-stopniowego podejścia do tworzenia najlepszych supersamochodów. Ilustruje szczyt osiągów Lamborghini V10 w samochodach produkcyjnych, zarówno na torze, jak i na drodze, i doskonale oddaje to jego nazwa: Lamborghini Huracán Performante.”
Technologie lekkiej konstrukcji
Oparty na hybrydowej ramie z aluminium i włókna węglowego, nadwozie Huracán Performante jest wykonane z aluminium z zastosowaniem w dużej mierze nagradzanej przez Lamborghini technologii Forged Composite. Dzięki użyciu pokruszonych włókien węglowych w żywicy, Forged Composite pozwala na tworzenie lekkich, skomplikowanych kształtów geom. Które nie byłyby możliwe do osiągnięcia z tradycyjnych materiałów kompozytowych, przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej sztywności.
Model Performante wykorzystuje Forged Composite w elementach strukturalnych, w tym w przednim i tylnym spoilera, pokrywie silnika, tylnym zderzaku i aerodynamicznym dyfuzorze, co przyczynia się do redukcji wagi auta o 40 kg.
Aktywna aerodynamika – Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA)
Huracán Performante przyjmuje system Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA): ALA jest także włoskim słowem oznaczającym skrzydło. Ten opatentowany system aktywnej aerodynamiki opracowany przez Lamborghini dla Huracán Performante zapewnia aktywną zmianę obciążenia aerodynamicznego w celu uzyskania wysokiego docisku lub niskiego oporu.
System jest całkowicie zintegrowany z pojazdem w zakresie designu, wagi i wydajności. Przedni spoiler integruje elektryczny silnik systemu ALA, umieszczony w ramie z włókna węglowego z aktywnymi klapami na górnej zewnętrznej powierzchni. Tylna pokrywa silnika jest zaprojektowana wokół kanałów powietrznych prowadzących do tylnego skrzydła oraz jego podpór.
Piattaforma Inerziale (LPI) Lamborghini kontroluje wszystkie elektroniczne systemy samochodu w „czasie rzeczywistym” i jest idealnie zintegrowana z systemem ALA, aktywując klapy systemu ALA w czasie krótszym niż 500 milisekund, aby zapewnić najlepsze ustawienie aerodynamiczne samochodu w każdych warunkach jazdy.
Gdy ALA jest wyłączone, aktywne klapy w przednim spoilerze są zamknięte, generując pożądany wysoki docisk przy szybkim pokonywaniu zakrętów i pełnym hamowaniu. Po włączeniu ALA, przednie klapy są otwierane przez przedni elektryczny silnik, co redukuje ciśnienie powietrza na przednim spoilerze i kieruje strumień powietrza przez wewnętrzny kanał oraz przez specjalnie ukształtowaną dolną część samochodu. To znacznie redukuje opór i optymalizuje warunki dla maksymalnej przyspieszenia i prędkości maksymalnej.
Z tyłu Performante zainstalowane są cztery kanały poniżej tylnej pokrywy silnika. Dwa centralne kanały są zawsze otwarte, aby umożliwić wentylację pod maską i chłodzenie spalin, podczas gdy dwa zewnętrzne kanały są połączone z wewnętrznymi kanałami tylnego skrzydła. Strumień powietrza przez kanały tylnego skrzydła jest kontrolowany przez dwa elektro-hydrauliczne klapy. Cały system jest o 80% lżejszy niż tradycyjny system hydrauliczny.
Gdy ALA jest wyłączone, tylne klapy są zamknięte, umożliwiając tylnemu skrzydłu działanie jako tradycyjne skrzydło stałe. Stabilność jest zwiększona w warunkach szybkiego pokonywania zakrętów i pełnego hamowania, generując maksymalny pionowy docisk; 750% więcej niż w przypadku modelu Huracán coupé.
LPI uruchamia ALA w warunkach intensywnego przyspieszenia, otwierając tylne klapy, aby umożliwić powietrzu przejście przez wewnętrzne kanały tylnego skrzydła i kierując strumień powietrza przez krawędzie pod skrzydłem. To zmniejsza opór i maksymalizuje zdolności przyspieszenia i prędkości maksymalnej samochodu.
Dodatkowo wewnętrzny kanał powietrza tylnego skrzydła jest dzielony na prawo i lewo, co umożliwia aero wektoryzację przy szybkim pokonywaniu zakrętów. W zależności od kierunku zakrętu, LPI zleca włączenie ALA w prawej lub lewej stronie spoilera, zwiększając docisk i przyczepność na wewnętrznym kole, przeciwdziałając transferowi obciążenia w warunkach przechylania. To z kolei optymalizuje moment obrotowy podwozia, wymagając mniejszego kąta skrętu i poprawiając ogólną stabilność dynamiczną samochodu.
Design
Huracán Performante zawiera DNA prawdziwego Lamborghini, a jego design wyraźnie opisuje i podkreśla cel oraz wrodzone technologie samochodu, niczym dzieło sztuki technicznej.
Odbijając czyste linie i osiągi wyścigowych samochodów Lamborghini Super Trofeo, design czerpie również inspirację, szczególnie z tyłu, z nagich motocykli wyścigowych, z ich odsłoniętymi ramami i „streetfighterowymi” strukturami, które wyrażają funkcję i osiągi.
Ponadto, design podkreśla aktywną aerodynamikę (ALA) i lekką konstrukcję, które są tak integralne dla samochodu. Błyszczące, nagie Forged Composite, które można formować w jednolity kawałek, jest zawsze używane w komponentach ALA, obok matowych i błyszczących elementów z włókna węglowego kontrastujących z matowym kolorem nadwozia: zaprezentowanym w nowym matowym pomarańczowym (Arancio Anthaeus) na Huracán Performante w Genewie.
Nowy przód jest wyrafinowany i ostry jak brzytwa, jak w wyścigowym samochodzie, a design wlotów powietrza i splitter daje wrażenie kłów, przypominających uderzającego węża. Aktywny aerodynamiczny frontowy spoiler jest wyraźnie widoczny w Forged Composite. Przedni zderzak nie ma krat, co podkreśla lekkość, efektywność i sportowy charakter.
Pokrywa silnika wykonana z Forged Composite podkreśla jej lekką konstrukcję. Wloty powietrza są zintegrowane w pokrywie silnika, aby zapewnić strumień powietrza do wewnętrznych kanałów tylnego skrzydła oraz chłodzenie silnika, z przezroczystym włóknem szklanym nad silnikiem wewnątrz. Pokrywa kolektora mocy V10 w odcieniu brązu, wykończeniu stosowanym w innych silnikach edycji specjalnych, przypomina o dziedzictwie Lamborghini, a także świadczy o wzmocnionym silniku i zwiększonej mocy.
Tył inspirowany wyścigami i fascynujący, charakteryzuje się obszernym wykorzystaniem włókna węglowego, z komponentami Forged Composite wzmacniającymi znaczenie aktywnej aerodynamiki. Tylne skrzydło z wbudowanymi kanałami powietrznymi mogło być stworzone tylko w jednym kawałku z wykorzystaniem technologii Forged Composite.
Sportowy charakter designu Performante jest podkreślony przez wysoko umieszczone wydechy, podobne do ekstremalnych motocykli sportowych, które tworzą bardziej bezpośrednie fizyczne połączenie z silnikiem. Tylny dyfuzor w matowej czerni jest bezpośrednio inspirowany wyścigowymi samochodami Lamborghini Super Trofeo, zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcji. Trapezoidalna linia od dolnej części dyfuzora, także z Forged Composite, podkreśla szerokość tylnej części samochodu: techniczny i sportowy, z ogromną obecnością.
Z boku, design charakteryzuje się przyspieszającą linią pokrywy podłogowej z wlotami powietrza w matowej czerni, włoskimi kolorami trikoloru z Sant’Agata Bolognese na drzwiach, zwieńczonymi lusterkami w błyszczącej czerni. Lekki, 20-calowy koła Narvi garbowane, dedykowane Huracán Performante, malowane są na brązowo.
Układ napędowy i osiągi
Udoskonalony silnik Huracán z wolnossącym układem dolotowym to najpotężniejszy V10 wyprodukowany dotychczas przez Lamborghini. Generując 640 KM (470 kW) przy 8000 obr./min i 600 Nm momentu obrotowego przy 6500 obr./min, wyróżnia się nowym brązowym kolektorem, który nawiązuje do dziedzictwa wcześniejszych silników edycji specjalnych, takich jak jednostka napędowa Diablo 30th Anniversary.
Nowy układ napędowy Performante wykorzystuje zaawansowane technologie, w tym osiągnięcia programu sportowego Lamborghini. Dynamika płynów silnika dla zarówno dolotowych, jak i wydechowych została zoptymalizowana, podobnie jak system dolotowy V10 z redukcją strat, co poprawia responsywność. Nowe zawory tytanowe umożliwiają wyższe uniesienia zaworów, co zwiększa przepuszczalność silnika i wydajność.
System wydechowy został zaprojektowany na nowo, aby osiągnąć redukcję masy i mniejszy opór. Rury wydechowe, umieszczone wyżej i bardziej centralnie, generują bardziej agresywny dźwięk w trakcie wysokich osiągów, przypominający dźwięk wyścigowy.
Potężny silnik samochodu generuje zoptymalizowaną krzywą momentu obrotowego, gdzie ponad 70% momentu jest dostępne już przy 1000 obr./min. Odbijając to, siedmiobiegowa przekładnia Lamborghini z podwójnym sprzęgłem została również zoptymalizowana w celu dopasowania do zwiększonej mocy.
Sucha masa Performante wynosi jedynie 1382 kg, co daje stosunek masy do mocy na poziomie 2,16 kg. Rozkład masy przód-tył wynosi 43/57 %. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 2,9 sekundy, a Huracán Performante przyspiesza od 0 do 200 km/h w 8,9 sekundy, a hamuje z prędkości 100-0 km/h w 31 m.
Podwozie i ustawienie
System zawieszenia Huracán Performante został zrewidowany, odzwierciedlając jego przeznaczenie jako samochodu torowego i o wysokich osiągach. Zawieszenie zostało sztywne o 10% w porównaniu do modelu Huracán coupé, zarówno poprzez sprężyny, jak i stabilizatory, a sztywność skrętu zwiększona o 15%. Sztywność elementów radialnych i osiowych została poprawiona o 50%, znacząco zwiększając boczną kontrolę samochodu.
System podwójnych wahaczy, z przodu i z tyłu, charakteryzuje się pasywnymi amortyzatorami z opcjonalnym zawieszeniem magnetycznym. Oba systemy, zarówno pasywne, jak i aktywne zawieszenie, zostały zaprojektowane, aby poprawić kontrolę nad nadwoziem i kołami, szczególnie na torze.
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy jest standardem z opcjonalnym zmiennym współczynnikiem Lamborghini Dynamic Steering (LDS). Zarówno elektroniczne wspomaganie kierownicy Huracán Performante, jak i LDS zostały znacząco przestrojone, aby zapewnić bardzo responsywne kierowanie z maksymalnym feedbackiem dla kierowcy we wszystkich trzech trybach jazdy: Strada, Sport i Corsa. W trybie Corsa, zaprojektowanym z myślą o wysokich osiągach i torze, kierowanie oferuje wyścigowe odczucie z istotnie zmniejszoną zmiennością współczynnika kierowania.
Stały napęd na cztery koła został dostrojony, aby zmaksymalizować przyczepność w każdej sytuacji, współpracując z systemem ALA i wykorzystując nowe opony P Zero Corsa. ESC zostało skalibrowane, aby interwencja była mniej inwazyjna.
System ANIMA Lamborghini, kontrolujący tryby jazdy, które dostosowują ustawienie wszystkich systemów samochodu, został również zrewidowany, aby poprawić wrażenia z jazdy w każdym z trybów: Strada, Sport i Corsa. W trybie Strada priorytetem są przyczepność i stabilność. Sport oferuje bardziej tylnonapędową orientację, z zachowaniem nadsterowności oraz łatwiejszym driftowaniem. Tryb jazdy Corsa koncentruje się na maksymalnych osiągach i prowadzeniu, aby z maksymalnymi wynikami na torze.
Koła i hamulce
Huracán Performante korzysta z trwałego napędu na cztery koła piątej generacji Haldex, w pełni elektronicznie kontrolowanego, z tylnym mechanicznym dyferencjałem samoblokującym.
Huracán Performante oparty jest na specjalnie zaprojektowanych brązowych 20-calowych obręczach Narvi. Dostępne są również 20-calowe obręcze Loge z centralnym zamkiem. Opony Pirelli P Zero Corsa, opracowane specjalnie dla Huracán Performante, zostały zaprojektowane w celu optymalizacji przyczepności zarówno w warunkach ALA, jak i nie, na torze oraz w normalnych warunkach drogowych. Opona wyścigowa wysokiej wydajności, Pirelli Trofeo R, z homologacją drogową, jest również dostępna dla Huracán Performante.
Niezwykłe przyspieszenie i prędkość maksymalna Huracán Performante idą w parze z wydajnością jego wysoko responsywnego systemu hamulcowego, zapewniającego gładkie, ciągłe hamowanie z wentylowanych i nawierconych ceramicznych tarcz węglowych. Hydrauliczny system dwukrążkowy z jednostką servo hamulca na podciśnienie ma sześciotłokowe zaciski hamulcowe z przodu i czterotłokowe z tyłu. ABS również oferuje znacznie poprawioną wydajność oraz feedback z pedału dla kierowcy poprzez opony P Zero Corsa.
Wnętrze
Wnętrze Huracán Performante przypomina kierowcy o jego lekkiej i aerodynamicznej naturze. Wloty powietrza, łopatki, klamki drzwiowe i konsola centralna są wykonane z Forged Composite. Nawiązując do swojego wyścigowego dziedzictwa, w całym wnętrzu zastosowano lekkie, ciemne włókno Alcantara, w tym na sportowych fotelach, na których można wygrawerować opcjonalny wzór „Y”. Fotele komfortowe w tym samym wykończeniu są dostępne jako alternatywa.
Wewnątrz kierowca jest w pełni świadomy aktywności aktywnej aerodynamiki: nie tylko przez osiągi samochodu, ale także z specjalnej grafiki ALA w wyświetlaczu deski rozdzielczej, która pokazuje, kiedy i jak działa ALA, w tym aero wektoryzację.
Wnętrze Huracán Performante, nowoczesne cyfrowe kokpity, są konfigurowalne w zależności od wybranego trybu jazdy: Strada, Sport lub Corsa, z dedykowanym wyświetlaczem dla ALA, który szczegółowo przedstawia dane dotyczące docisku i oporu. Nowy układ kokpitu obsługuje Apple CarPlay oraz aplikacje na iPhone’a, w tym system telemetryczny Lamborghini, który pozwala kierowcy na rejestrowanie, odtwarzanie i analizowanie swoich osiągów.
Program Lamborghini Ad Personam umożliwia właścicielowi personalizację Huracán Performante według jego indywidualnych gustów.
Cena Lamborghini Huracán Performante i dostawy na rynku
Pierwsi klienci odebrali nowego Lamborghini Huracán Performante latem 2017 roku w sugerowanej cenie detalicznej wynoszącej: