Lexus zaprezentował model LC w wersji koncepcyjnej w 2012 roku na North American International Auto Show. Większość ludzi zachwyciła się pomysłem osobistego luksusowego coupe wyprodukowanego przez jedną z najbardziej niezawodnych marek na świecie. Nie zawiedli się w 2016 roku, gdy japoński producent samochodów premium ujawnił produkt finalny.
Kiedy finalny produkt trafił na rynek w 2016 roku jako model na 2017, przechodnie byli zachwyceni. Niestety, sprzedaż była znacznie poniżej oczekiwań, zaledwie nieco ponad 3 000 sztuk dostarczonych w 2017 roku. Mimo to, samochód był w wielu aspektach zachwycający. Chociaż miał właściwie wszystko, co osobiste luksusowe coupe powinno mieć, sprzedaż nie wystrzeliła w górę. Niektórzy uznali go za bardzo kontrowersyjny pojazd, ponieważ miał futurystyczny design, zaawansowany hybrydowy układ napędowy oraz luksusowe udogodnienia wewnętrzne. Niestety, jego sześciocyfrowa cena nie była atrakcyjna, a klienci mieli już alternatywy od innych producentów premium, takich jak Cadillac, BMW, Mercedes-Benz czy Jaguar.
Przednia część samochodu była zdominowana przez charakterystyczną kratkę Lexusa oraz agresywne, kanciaste reflektory, które wyglądały na groźne. LC był zdecydowanie innego typu produktem, niż klienci marki przywykli widzieć. Wysokie, trójkątne wloty powietrza na dolnym zderzaku oraz elementy przypominające kły na przedniej części pasowały do samochodu koncepcyjnego, ale niekoniecznie do pojazdu produkcyjnego. Z profilu niski dach i opadający tył podkreślały sportowy charakter pojazdu. Przed tylnymi kołami Lexus zamontował wloty powietrza, które chłodziły tylne hamulce. Na końcu samochodu producent zainstalował system czterech rur wydechowych, z dwiema szerokimi i dwiema wąskimi prostokątnymi końcówkami flankingującymi tylny dyfuzor.
Wnętrze inspirowane było supersamochodem LF z całkowicie cyfrowym zestawem wskaźników, w którym to obrotomierz zajmował centralne miejsce. Dodatkowo, na szczycie centralnej konsoli, Lexus zainstalował ekran systemu infotainment, który można było obsługiwać za pomocą touchpada umieszczonego w centralnej konsoli. Był to jeden z najtrudniejszych w użyciu systemów infotainment w branży motoryzacyjnej, co również wpłynęło na sprzedaż. Ale wnętrze wykończone skórą i przednie fotele kubełkowe z wysokim podparciem były atrakcyjne. Dodatkowo, z tyłu znajdowało się również siedzisko dla dwóch dodatkowych pasażerów, chociaż przestrzeń tam była bardzo ograniczona.
Lexus oferował samochód z dwoma silnikami do wyboru: hybrydowym V6 oraz V8, oba w połączeniu z automatycznymi skrzyniami biegów. Pierwszy z nich miał skrzynię eCVT, natomiast drugi mógł poszczycić się dziesięciobiegową skrzynią z konwerterem momentu obrotowego. Oba przekazywały swoją moc tylko na tylne koła i zapewniały wystarczającą dawkę emocji oraz wysoki poziom wydajności. Niezależne zawieszenie we wszystkich rogach oraz adaptacyjne amortyzatory pozwalały klientom cieszyć się komfortem jazdy lub szybko pokonywać zakręty.
Kiedy koncepcja Lexus LF-LC zadebiutowała podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Ameryce Północnej w 2012 roku, dziennikarze, wierni klienci oraz entuzjaści zastanawiali się, czy fascynujący design i dramatyczne proporcje prototypu mogłyby kiedykolwiek przekształcić się w produkcyjne coupe 2+2. Cztery lata po debiucie przełomowego konceptu, który zainspirował to auto, na NAIAS 2016 Lexus zaprezentował całkowicie nowe luksusowe coupe Lexus LC 500. To prowokacyjne, sportowe flagowe coupe składa najważniejsze deklaracje dotyczące przyszłego kierunku produktów Lexusa.
Ostatnie pięć lat to szybki rozwój Lexusa, w tym powołanie do życia globalnej organizacji marki luksusowej, Lexus International. Ekscytujące nowe modele, takie jak NX, RC i IS, które charakteryzują się emocjonalnym stylem i dynamicznymi cechami jazdy, również pomogły markę Lexus dostosować do oczekiwań konsumentów. Akio Toyoda stał na czoła globalnej ekspansji Lexusa, osobiście stawiając na wzmożoną współpracę między zespołami projektowymi, inżynieryjnymi i marketingowymi, aby stworzyć markę luksusową lepiej odpowiadającą potrzebom nowego pokolenia konsumentów.
„Lexus LC 500 to ważny produkt zarówno dla marki, jak i dla mnie osobiście,” powiedział Akio Toyoda, Główny Specjalista ds. Marki i Master Driver w Lexusie. „Kilka lat temu postanowiliśmy skierować przyszłość marki ku produktom, które mają więcej pasji i wyróżnienia na rynku luksusowym. Proporcje, oszałamiający design i osiągi tego flagowego luksusowego coupe składają mocną deklarację na temat emocjonalnego kierunku naszej marki i będą wzmacniać globalną atrakcyjność Lexusa.”
Zespoły projektowe i inżynieryjne zjednoczone
Poza swoim stylem i wpływowymi osiągami, nowy Lexus LC 500 jest symbolem osiągnięć wynikających z zacieśnionej współpracy między grupami projektowymi a inżynieryjnymi oraz ich zaangażowania w pomoc w pokonywaniu wzajemnych przeszkód. Kiedy Akio Toyoda wyzwał te grupy rozwojowe do stworzenia tego wyjątkowego samochodu, oznaczało to pokonanie wielu przeszkód produkcyjnych, projektowych, materiałowych i dynamicznych, które mogłyby typowo wpływać na cele konstrukcyjne lub wizję projektową pojazdu.
LC 500 był napędzany silnym, atrakcyjnym podstawowym celem projektowym (LF-LC), a zespoły inżynieryjne pracowały niestrudzenie, aby znaleźć nowe rozwiązania, które pozwoliłyby na zachowanie jak największej części koncepcji w samochodzie produkcyjnym. Również projektanci pojazdów byli bardzo zaangażowani już od najwcześniejszych etapów dynamicznego procesu rozwoju, aby zrozumieć cele inżynieryjne i współpracować z punktami widzenia projektowymi oraz potencjalnymi rozwiązaniami. Dzięki LC 500 dodatkowe poziomy budowy prototypów pojazdów pozwoliły obu zespołom lepiej badać pomysły projektowe i inżynieryjne oraz udoskonalać kluczowe elementy. Dla Lexusa projekt LC 500 stał się czymś więcej niż tylko opracowaniem nowego coupe. Lexus LC 500, z przesunięciem procesów inżynieryjnych i ideologii projektowych, które reprezentuje, symbolizuje początek nowej fazy dla marki Lexus.
„Zespoły projektowe i inżynieryjne współpracowały nad problemami i przeszkodami, które pokonywano jeden po drugim. Czuję, że osiągnęliśmy coś większego niż tylko zachowanie ducha projektu koncepcyjnego,” powiedział główny inżynier Koji Sato.
Projekt zewnętrzny
Na pierwszy rzut oka widać, że współpraca zespołów inżynieryjnych i projektowych była niezwykle udana, biorąc pod uwagę, ile z ideologii projektowej LF-LC udało się przenieść do nowego LC 500. Nowy model produkcyjny dzieli wiele kluczowych elementów designu, proporcji i wizualnej dynamiki z samochodem koncepcyjnym, który go zainspirował. Wizualny urok Lexus LC 500 definiuje sportowa, aerodynamiczna sylwetka. Oferuje zmysłowe krzywe, emocjonalne kształty, dostępny opływowy dach z włókna węglowego (szklany dach w standardzie), co pomaga osiągnąć niską, szeroką postawę, tworząc wysoko funkcjonalny, emocjonalny pakiet.
Przód Lexus LC 500 charakteryzuje się potężną interpretacją charakterystycznej grilla Lexusa, otoczonej chromem z trzech stron, oraz radykalnie nowym, 3D siatkowym wzorem, który zmienia napięcie wizualne. „L”-kształtne światła do jazdy dziennej znajdują się poniżej nowej jednostki reflektorów Triple LED, specjalnie zaprojektowanej, aby zawierać jeden z najcieńszych projektorów w branży, co pozwala na niską maskę z krótkim zwisem z przodu. Funkcjonalne wentylacje również mają znaczenie w zewnętrznym designie LC 500, co pomaga poprawić stabilność aerodynamiczną i chłodzenie. Sportowy profil samochodu charakteryzuje się szybkim, opadającym dachem, sylwetką przecinającą wiatr, długim rozstawem osi wynoszącym 2870 mm (113 cali) oraz kompaktowymi zwisami przednimi 920 mm (36,2 cala) i tylnymi 970 mm (38,2 cala) oraz niską wysokością maski. Seksowne krzywe i płynne linie utrzymują spójne napięcie w blachach aż do tylnej części, gdzie znajdują się smukło zaprojektowane, wielowarstwowe lampy tylne z unikalnym efektem świetlnym, który pomaga przekazywać sekwencyjny motyw „L”. Tylny dyfuzor i dostępny aktywny spojler tylny również pomagają zarządzać przepływem powietrza podczas sportowej jazdy. Auto jest wyposażone w obręcze z odlewanego aluminium o średnicy 20 cali lub dostępne 21 cali z aluminium kute.
Projekt wnętrza
Wnętrze Lexus LC 500 jest inspirowane dynamicznym luksusowym tematem zewnętrznym z układem, który jest zarówno skoncentrowany na kokpicie, jak i elegancki. Pozycja kierowcy coupe została skalibrowana, aby zachęcać do żywiołowej, sportowej jazdy i pomagać w rozwoju łatwiejszej pewności siebie dzięki bardziej intuicyjnemu układowi sterowania. W rzeczywistości, w LC 500, punkt biodra kierowcy został zaprojektowany tak, aby był jak najbliżej środka ciężkości pojazdu (Cg), gdzie feedback z samochodu jest najbardziej komunikatywny dla kierowcy. Przednie siedzenia oferują doskonałe wsparcie i komfort podczas długich jazd, podczas gdy dostępne fotele sportowe oferują dodatkowe podparcie i boczne wsparcie podczas pokonywania zakrętów. Inżynierowie Lexusa włożyli znaczący wysiłek w stworzenie angażującej, ale i uwodzicielskiej atmosfery dla kierowcy, koncentrując się na takich detalach jak rozmiar i kąt kierownicy, odczucia i położenie łopatek zmiany biegów z magnezu oraz dostępne miękkie skórzane i Alcantara powierzchnie siedzeń. Wspaniałe panele drzwi, konsola środkowa i struktury deski rozdzielczej LC 500 zawierają elementy znanej na całym świecie, detalicznie dopracowanej rzemieślniczej pracy Takumi Lexusa w wykończeniu.
„Na wczesnym etapie projektanci współpracowali z inżynierami, aby zrozumieć ich wizję dynamiki jazdy Lexus LC 500 i włączali to do projektu,” powiedział Tadao Mori, główny projektant LC 500. „Na przykład poważnie rozważyliśmy, gdzie oczy kierowcy będą się skupiać, i zaprojektowaliśmy kształt powierzchni w tej okolicy, aby wspierać sposób myślenia kierowcy. Ten projekt był jednym z pierwszych, w którym projektanci byli blisko zaangażowani w dynamiczny rozwój inżynieryjny, co pozwoliło nam zrozumieć cele jazdy i wspierać design samochodu.”
Podwozie
W dążeniu do kształtowania przyszłości marki Lexus, misją Lexus LC 500 jest oferowanie dynamicznych doświadczeń związanych z jazdą oraz charakteru, który różni się od jakiegokolwiek wcześniejszego pojazdu Lexusa. Dążenie do ostrzejszego, doskonalszego doświadczenia jazdy stało się misją zespołu rozwojowego, który również starał się utrzymać wysoką jakość jazdy Lexusa godną flagowego luksusowego coupe.
Lexus LC 500 jest pierwszym Lexusem, który wykorzystuje całkowicie nową, luksusową platformę tylnonapędową i jest częścią nowej globalnej architektury korporacyjnej dla pojazdów luksusowych (GA-L). Fundamenty tego nowego coupe staną się wzorem dla przyszłych pojazdów front-engine/rear-wheel-drive firmy. W celu poprawy prowadzenia, inżynierowie LC 500 skupili się na podstawach platformy, umieszczając większość masy, w tym silnik i pasażerów, w pozycji bardziej centralnej i niższej w podwoziu, aby poprawić środek ciężkości.
Wewnątrz inżynierowie Lexusa nazwali te taktyki związane z rozmieszczeniem masy „specyfikacją bezwładności”. Punkty biodra i pięty kierowcy zostały obniżone, koła przesunięto do narożników pojazdu z skróconymi zwisami, a masa napędu została zlokalizowana za linią osi przedniej, aby stworzyć układ środkowy z przodu. LC 500 korzysta również z opon typu run-flat, aby poprawić pakowanie, zmniejszyć wagę (dzięki braku koła zapasowego) i skrócić zwisy w celu osiągnięcia celów dynamicznych. Bateria 12-woltowa została przeniesiona do bagażnika w ramach misji redistribucji masy.
Inne środki zarządzania masą obejmują dostępny dach z włókna węglowego, aluminiowe skórki drzwi zamontowane na wewnętrznej strukturze drzwi z włókna węglowego oraz kompozytową podłogę bagażnika. Lexus LC 500 również reprezentuje najbardziej intensywne wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości w marce Lexus. To zapewnia zwiększoną sztywność, jednocześnie zmniejszając – a idealnie pozycjonując – masę pojazdu, aby zoptymalizować dynamikę. W rezultacie LC 500 jest bardzo zrównoważone, z niemal idealnym rozkładem masy przód/tył wynoszącym 52/48.
W celu osiągnięcia poziomu wydajności podwozia celowanego w to nowe coupe, Lexus opracował najtwardszą konstrukcję unibody, jaką kiedykolwiek wyprodukowano w tej marce. W przypadku Lexus LC 500 strategiczne wykorzystanie lekkiej, wytrzymałej stali pomaga osiągnąć wysoki stopień sztywności skrętnej, która jest bardziej odporna na siły skręcające niż ekskluzywne, oparte na włóknie węglowym superauto LFA. Projekt platformy utrzymuje konsekwentny poziom odporności na siły zginające i sztywność na całym rozstawie osi pojazdu, co pomaga stworzyć spójne, przewidywalne zachowanie podczas jazdy oraz ostrzejsze reakcje kierownicy. Specjalne wzmocnienia w komorze silnikowej (zazwyczaj bardziej podatnej na skręcanie część podwozia), zastosowanie sztywnych aluminiowych wież zawieszenia przedniego oraz dodanie struktury pierścieniowej w pobliżu tylnych błotników to wszystko środki, które pomagają dodatkowo wzmocnić mocne struktury podwozia.
Szczególną uwagę poświęcono systemowi zawieszenia wielowahaczowego LC 500. Podwójne kulowe przeguby na górnych i dolnych ramionach sterujących umożliwiają kontrolę najmniejszych ruchów na podstawie działania kierowcy oraz warunków drogowych. Oprócz dzielenia obciążenia, podwójny układ przegubów kulowych pomaga optymalizować geometrię zawieszenia, co zwiększa kontrolę nad kołami i tworzy bardziej precyzyjną odpowiedź kierownicy przy lepszym wysiłku początkowym. Aby pomóc zmniejszyć masę nieresorowaną i poprawić reakcję zawieszenia, wszystkie oprócz jednego z ramion sterujących są wykonane z lekkiego, kutego aluminium. Na prototypowym samochodzie pokazowym zastosowano wersje koncepcyjne opon Michelin Pilot Sport z technologią Premium Touch® na bokach: 245/40RF21 z przodu i 275/35RF21 z tyłu. Kiedy wszystkie elementy prowadzenia współpracują, Lexus LC 500 staje się luksusowym coupe sportowym na światowym poziomie, które wykazuje niezwykle ostre reakcje, wyjątkową równowagę w prowadzeniu i stabilność na najwyższym poziomie. Ta całkowicie nowa platforma będzie poddawana ciągłemu doskonaleniu i ulepszaniu przez cały cykl życia pojazdu.
Powiedział Sato: „Spędziliśmy ponad trzykrotnie więcej czasu na badania i rozwój, aby dążyć do liniowej reakcji kierownicy i znaleźć idealny punkt dla odczucia kontaktu z drogą. Skoncentrowaliśmy również nasze wysiłki na sztywności zawieszenia i ulepszaniu geometrii. Dzięki postępom w inżynierii produktu osiągnęliśmy poziom światowej klasy pod względem sztywności zawieszenia oraz wydajności, gdy zastosowane są siły boczne.”
Układ napędowy
Dostarczanie mocy do tylnych kół w Lexus LC 500 obsługiwane jest przez nowy, bardzo dobrze dopasowany zestaw komponentów, które maksymalizują moc do kół. Serce nowego LC 500 pochodzi z udowodnionego, wysokoobrotowego silnika V8 o pojemności 5,0 litra, który znajduje się w RC F i GS F. Silnik V8 z naturalnym ssaniem został wybrany ze względu na swoją płynną, liniową reakcję na gaz oraz emocjonalny dźwięk silnika. Silnik V8 z aluminiową konstrukcją, 32-zaworowy osiąga moc 467 KM i moment obrotowy 389 lb-ft. Nowy silnik został zaprojektowany z myślą o trwałości, z lekkimi, wytrzymałymi kutymi korbowodami i zaworami tytanowymi, które pozwalają silnikowi rozwijać się przy wysokich obrotach. Ten silnik z naturalnym ssaniem stanowi idealne połączenie z zrównoważonym sportowym coupe, oferując liniowe dostarczanie mocy, które ułatwia kontrolę i ekscytację za kierownicą.
Silnik w Lexus LC 500 wykorzystuje podwójny wlot powietrza, co pomaga poprawić oddychanie silnika i wydobywać jego wspaniały dźwięk. Nowe coupe wyposażono w aktywny układ wydechowy, który otwiera przesłony w trybie Sport, aby nadać samochodowi bardziej agresywny dźwięk wydechu nawet podczas uruchamiania. W rzeczywistości, nawet gdy pojazd jest w trybie Normal, przesłony wydechu otwierają się powyżej 3500 obrotów na minutę. Podczas przyspieszania, system generowania dźwięku z wykorzystaniem akustycznych rur podlegających dostrojeniu wzmacnia radosną melodię silnika w dźwięk grzmotu, który odróżnia LC 500 w swoim segmencie konkurencyjnym.
Wspomagając przeniesienie mocy na tylne koła, nowo opracowana automatyczna skrzynia biegów o 10 przełożeniach – pierwsza w luksusowym samochodzie – z czasami zmiany biegów rywalizującymi z układami dwusprzęgłowymi. Ten komponent jest mniejszy i lżejszy niż niektóre obecne skrzynie biegów o 8 przełożeniach. Szeroki zakres zmiany biegów oferowany przez 10 blisko rozmieszczonych przełożeń jest idealny do wszelkich form prowadzenia, zapewniając optymalne przełożenie w każdej sytuacji. Ta skrzynia biegów jest sparowana z nowym systemem elektrycznej kontroli, który monitoruje przyspieszanie, hamowanie i boczne siły g, aby przewidzieć reakcje kierowcy.
Nowa skrzynia biegów to tylko jeden z kluczowych elementów w pojeździe, w którym wszystkie elementy dynamicznej kontroli, takie jak zastosowanie mocy, hamowanie i kierowanie, zostały dostrojone, aby działały w rytmicznych warunkach sportowych. Kierowcy poczują kontrolowany balans między szybkimi, płynnymi zmianami biegów, zastosowaniem liniowej mocy silnika oraz wyhamowaniem zapewnianym przez 6-tłokowe przednie zaciski hamulcowe (4-tłokowe z tyłu).
Cała inżynieria platformy i układu napędowego pomogła nadać Lexus LC 500 osiągi i zwrotność, jakich nie ma w standardowych coupe dla czterech osób; pojazd osiąga czas od 0 do 60 mph w mniej niż 4,5 sekundy.
Elektronika wnętrza
To flagowe coupe zadebiutuje z pakietem multimedialnym Lexusa 2017, który będzie charakteryzował się aktualnym, szybszym i bardziej elastycznym oprogramowaniem, umożliwiającym przyszłe ulepszenia i bardziej zapraszający interfejs graficzny. Pasażerowie będą mieli również przyjemność korzystać z wyjątkowego doświadczenia dźwiękowego w kabinie: obok dostępnego systemu audio Mark Levinson o jakości audiofilskiej, nowy system audio Pioneer będzie standardowym wyposażeniem. Inżynierowie dźwięku Pioneer współpracowali z projektantami nadwozia i wnętrza LC 500, aby poprawić wydajność dźwięku w kabinie, badając środowisko akustyczne i wprowadzając zmiany strukturalne w celu poprawy wydajności dźwięku.
Lexus LC 500 będzie również wyposażony w renomowaną technologię bezpieczeństwa Lexusa, Lexus Safety System +, która integruje kilka aktywnych technologii bezpieczeństwa Lexusa: Dynamiczny Tempomat Radarowy (All-speed DRCC), który łagodzi stres związany z ruchem stop-and-go, System Zderzenia przedniego (PCS), który pomaga zapobiegać i łagodzić kolizje; Asystent Utrzymania Pasa (LKA), który pomaga zapobiegać zjeżdżaniu pojazdów z toru jazdy; oraz Automatyczne Światła Drogowe (AHB), które pomagają zapewnić optymalną widoczność podczas jazdy w nocy.