Peugeot wprowadził model 301 w 2012 roku jako budżetowy pojazd, konkurujący z innymi tanimi samochodami, ale spełniający standardy dużych producentów samochodów. Po pięciu latach obecności na rynku, mały sedan przeszedł facelifting, który uczynił go bardziej atrakcyjnym.
Podczas światowego kryzysu finansowego jednym z najlepiej sprzedających się europejskich samochodów był budżetowy model produkowany w Rumunii – Dacia Logan. Ten pojazd zyskał ogromną popularność w porównaniu do innych aut, co zainspirowało innych producentów do szybkiego opracowania podobnego produktu. W efekcie, Peugeot-Citroen wprowadził modele 301/C-Elisee w 2012 roku. Jednak do tego czasu kryzys finansowy już się zakończył. Niemniej jednak, francuski producent musiał coś zrobić z nowo opracowanym pojazdem i wprowadził go na kilka rynków, nie tylko w Europie. Jednak do 2017 roku samochód już zaczął wyglądać na przestarzały, a pomimo kilku obowiązkowych ulepszeń wprowadzonych w ciągu lat, 301 wyglądał w dużej mierze tak samo. Dlatego inżynierowie z Peugeot opracowali nowy model, który został wprowadzony na rynek w 2017 roku.
Nowy przód nadwozia podążał za tym samym wzornictwem co reszta gamy Peugeot. Posiadał wyprofilowane reflektory z wgłębieniem pośrodku, które przypominały kły lwa. Dolny zderzak zyskał nową kratkę u dołu, flankowaną bocznymi wlotami, w których producent zainstalował lampy przeciwmgielne oraz LED-owe światła dzienne. Jednocześnie górna kratka miała konstrukcję z trzema żebrami, na której umieszczono znak lwa Peugeot. Z profilu wprowadzono nowe poprawki w panelach drzwiowych oraz lusterkach. Na koniec, z tyłu, model 301 z 2017 roku otrzymał nowe światła tylne umieszczone w rogach, które miały nowy design zdobiony trzema pionowymi światłami, nawiązując do tego samego konceptu designu, co w innych modelach Peugeot, takich jak 2008 czy 3008.
W wnętrzu, producent zainstalował kabinę, która nie wyglądała jak pojazd budżetowy. W zależności od opcji, klienci mogli wybrać model 301 z ekranem dotykowym do systemu multimedialnego oraz kołem kierowniczym z płaskim dnem. Dodatkowo, jakość materiałów była lepsza niż w wersji przed faceliftingiem. Mimo to, producent nie mógł zapewnić więcej miejsca dla pasażerów, ale wystarczało to dla pięciu osób podczas krótkich podróży. Za kabiną, Peugeot umieścił bagażnik o pojemności do 640 litrów (22.6 cu-ft.), co przyciągało wielu klientów.
Pod maską, Peugeot zainstalował wybór dwóch silników benzynowych i jednego silnika turbodiesel. Nowa jednostka 1.2 litra z trzema cylindrami była wystarczająca do transportu miejskiego. Z kolei, turbodiesel o pojemności 1.6 litra zaskakiwał niesamowitą efektywnością paliwową, osiągając nawet 69.2 MPG (3.4 l/100 km) na autostradach.
Nowy Peugeot 301 to pierwszy model marki stworzony wyłącznie dla krajów, które poszukują sedanów, które podnoszą status. Jest on idealnie dopasowany do swoich docelowych rynków, spełniając oczekiwania klientów i odpowiadając ich zwyczajowym doświadczeniom podczas jazdy.
Karoseria tego sedana jest elegancko modelowana zgodnie z najnowszymi kodami stylistycznymi marki. Nazwa marki zdobi górny pasek pionowego grilla, z lwem umieszczonym w jego centrum. Reflektory z trzech materiałów są zamontowane na równi z nadwoziem, podczas gdy tylne światła charakteryzują się opalinowym wzorem z trzema pazurami.
Kierowcy i ich czterej pasażerowie zajmują wygodne, wysokiej jakości wnętrze. Bagażnik o pojemności 640 litrów jest jednym z największych w swoim segmencie. Z objętością 506 dm3 (VDA 210) bagażnik można powiększyć w mgnieniu oka dzięki składanym oparciom siedzeń w proporcji 1/3-2/3, co zwiększa jego pojemność do 1332 dm3 (VDA 214).
Peugeot 301 wyróżnia się na tle swojego segmentu ekskluzywnym wyposażeniem i usługami, w tym dużym 7-calowym ekranem dotykowym, możliwością podłączenia Mirror Screen (MirrorLink®, Android Auto®, Apple CarplayTM), systemem nawigacji 3D TomTom oraz kamerą cofania.
Oferuje pełen zakres najwyższej klasy wyposażenia bezpieczeństwa, w tym ABS, ESP, system wspomagania hamulców awaryjnych (EBA) i system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Pasażerowie są chronieni przez poduszki powietrzne z przodu i boku oraz zabezpieczani trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa z tyłu. Dla dzieci tylne siedzenia są wyposażone w mocowania IsoFix.
Posiada wyjątkowe właściwości jezdne, z doskonałym kompromisem między komfortem a trzymaniem drogi w każdych warunkach. Tak jak inne modele w ofercie, korzysta z doświadczenia zespołów projektowych.
Najnowszej generacji silniki Euro 6 zapewniają przyjemność z jazdy i prostotę. Oferta silników benzynowych obejmuje jednostki 1.2L PureTech 82 i 1.6L VTi 115. Ta druga może być połączona z automatyczną skrzynią biegów 6-biegową EAT6. W przypadku silników Diesla, silnik 1.6L BlueHDi 100 osiąga rekordowe emisje.
Nowy Peugeot 301 został zaprojektowany tak, aby wytrzymać trudne warunki pogodowe i drogowe. Do charakterystycznych cech konstrukcyjnych należy system zawieszenia, uszczelki i elementy mocujące.
Nowoczesny design
Przyjmując najnowsze kody stylistyczne marki, precyzyjne linie elegancko modelują duże powierzchnie nadwozia. Trwałość, przestronność wnętrza i dynamiczne właściwości jezdne to cechy, które wyróżniają nowego Peugeota 301, sedana marki.
Pionowy grill zawiera Lwa w centrum i nosi nazwę marki na górnym pasku. Reflektory z trzech materiałów leżą równo z nadwoziem, wyraźnie definiując grill i odznaczając się uderzającym zderzakiem. Malowany w tym samym kolorze co samochód, zderzak ten integruje oświetlenie LED, światła przeciwmgielne oraz dużą kratkę powietrzną dla silnika.
Na szczycie tego wszystkiego znajduje się pokrywa silnika, której precyzyjne linie przyciągają wzrok do aerodynamicznie nachylonej szyby. Linia pasa zaczyna się od reflektorów i biegnie wzdłuż nadwozia, podkreślając przestronność wnętrza zapewnioną przez rozstaw osi wynoszący 2,65 m. Następnie przechodzi nad tylnymi nadkolami zakończonymi 16-calowymi aluminiowymi felgami w dwóch kolorach, a kończy się przy tylnych światłach w stylowym wzorze. Światła te mają trzy opalinowe pazury dla intensywności i głębi.
Z tyłu, trójkątny panel nadkola tuż nad tylnymi kołami „osadza” samochód pewnie na drodze, odzwierciedlając jego właściwości jezdne. Dach łagodnie opada, a pokrywa bagażnika otwiera się, odsłaniając dużą przestrzeń do przechowywania o pojemności co najmniej 640 litrów.
Drzwi otwierają się szeroko, zapewniając łatwy dostęp do zdecydowanie nowoczesnego wnętrza. Utrzymane w solidnej konstrukcji deski rozdzielczej, bezpieczeństwo samochodu jest instynktownie przekonywujące. Kierowca siedzi w ergonomicznie zaprojektowanym fotelu, a po wyregulowaniu wysokości skórzanej kierownicy i siedzenia, obsługuje tempomat/pokaz ograniczenia prędkości lewą ręką, a kontrolki radia prawą. Białe wskaźniki na panelu informują go o stanie pojazdu.
W pobliżu centralnego panelu znajduje się duży 7-calowy ekran dotykowy, podświetlony srebrnym wykończeniem. To urządzenie nowej generacji jest interfejsem dla systemu nawigacji TomTom oraz kamery cofania. Na desce rozdzielczej znajdują się również kontrolki klimatyzacji. Kontrolki dla czterech elektrycznych szyb znajdują się na centralnej konsoli, po obu stronach dźwigni zmiany biegów.
Aby podkreślić stylowy profil Peugeota 301, wybrano siedem kolorów, z czego trzy są nowe: Szary Artense, Szary Moka oraz Głęboki Niebieski. Również wnętrze można mieć w jasnej lub ciemnej kolorystyce. W wersji Allure ciemny schemat kolorystyczny oparty jest na nowym materiale zwanym Cran Adamantium. Ostatecznie ten sam poziom wykończenia ma pół-skórzane wykończenie uzupełnione dywanikami.
Technologiczny, przestronny i praktyczny
Nowy Peugeot 301 to przełom w segmencie dzięki swojemu ekskluzywnemu wyposażeniu i usługom. Poza jakością i nowoczesnym wizerunkiem, wnętrze jest komfortowe i praktyczne zarówno z przodu, jak i z tyłu. Faktycznie, użyta konstrukcja z rozstawem osi 2,65 m pomieści pięć osób na najwyższym poziomie. Pasażerowie mają 1,41 m szerokości łokciowej z przodu i 1,40 m z tyłu. Pasażerowie tylnej kanapy mają przestrzeń na nogi od 12 do 26 cm, co jest rekordem w segmencie, w zależności od pozycji przedniego siedzenia. W innych miejscach, codzienne życie ułatwia duża ilość miejsca do przechowywania w obrębie wnętrza, w tym kieszenie w przednich drzwiach, schowek wbudowany w przedni podłokietnik lub u podstawy centralnej konsoli oraz schowek na rękawiczki.
Bagażnik również nie pozostaje w tyle. Pokrywa bagażnika otwiera się szeroko, odsłaniając przestrzeń do przechowywania o pojemności 640 litrów, z czego 35 litrów znajduje się pod dywanikiem bagażnika, co odpowiada 506 dm3 (VDA 210). Ta objętość jest jedną z najlepszych w segmencie, a prostokątny kształt czyni go jeszcze bardziej praktycznym w użyciu. Można go również dostosować do potrzeb, składając tylne oparcia, które mogą być dzielone w proporcji 1/3-2/3. Wykorzystując maksymalnie dostępną przestrzeń, objętość bagażnika osiąga 1332 dm3 (VDA 214).
Nowy Peugeot 301 jest nie tylko wszechstronny pod względem designu wnętrza, ale również pod względem swojej łączności. Możliwe jest nawiązanie komunikacji między samochodem a telefonem, niezależnie od modelu, korzystając z USB, Bluetooth® oraz co najważniejsze, funkcji Mirror Screen. Ostatnia funkcja jest pionierska w tym segmencie i obsługuje systemy Apple CarPlayTM, Android Auto oraz MirrorLink®. Kierowcy mogą kontrolować swoje aplikacje do jazdy na zgodnych smartfonach, korzystając z ekranu dotykowego w aucie dla większej wygody i bezpieczeństwa. Po pierwsze, nie muszą już trzymać swojego smartfona, aby go używać, wystarczy dotknąć pojemnościowego ekranu dotykowego na centralnym panelu deski rozdzielczej, a po drugie, mogą uzyskać dostęp do swoich treści, korzystając z dużego 7-calowego ekranu o wysokiej jakości wyświetlania.
Ekran aktywowany jest poprzez dotknięcie palcami lub za pomocą komend głosowych, szczególnie dla funkcji Nawigacja, Telefon i Multimedia. Oprócz dostępu do treści swojego smartfona, jest interfejsem dla systemu multimedialnego, kamery cofania oraz systemu nawigacji 3D TomTom. Ten nowej generacji system nawigacyjny wyświetla wzniesienia i obniżenia dróg w trzech wymiarach dla intuicyjnego prowadzenia. Dotyczy to również niektórych miast.
Nowoczesny design Peugeota 301 zapewnia wysoki poziom zarówno aktywnego, jak i pasywnego bezpieczeństwa. Manewrowanie i parkowanie ułatwiają tylny asystent parkowania oraz kamera cofania, która wyświetla obszar za pojazdem na dużym ekranie. Ogranicznik prędkości/tempomat zapewniają bezpieczeństwo i komfort na drodze. Wreszcie, ESP, ABS, awaryjne wspomaganie hamulców (EBA), aktywacja świateł awaryjnych w przypadku nagłego hamowania oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) są w ciągłej gotowości do działania w razie potrzeby.
W przypadku nieuniknionej kolizji pasażerowie są chronieni przez poduszki powietrzne z przodu i boku (głowa/klatka piersiowa) oraz przez trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu. Dodatkowo tylne siedzenia wyposażone są w mocowania ISOFIX do transportu dzieci w pełnym bezpieczeństwie.
Znany z jakości swoich systemów zawieszenia, Peugeot wykorzystał swoje doświadczenie, aby zapewnić temu modelowi wysokowydajne właściwości jezdne, jak wszystkie modele w ofercie. Peugeot 301 ma połączenie jednostki przedniej osi Pseudo McPherson oraz deformowanego poprzecznego belki tylnej. Koła są wyposażone w opony GoodYear lub Bridgestone 185/65 R15T oraz Michelin 195/55 R16T, a także w tarcze hamulcowe o średnicy 266 mm z przodu i z tyłu oraz bębny 8 lub 9″ w zależności od kraju.
Regulacja zawieszenia zapewnia doskonały kompromis między komfortem a trzymaniem drogi w każdych warunkach jazdy. W rezultacie wszelkie nierówności na nawierzchni drogi są doskonale tłumione. Kontrola przechyłów nadwozia i komfort jazdy są na najwyższym poziomie, nawet na bardzo złych nawierzchniach.
Wierny oczekiwaniom marki, zapewnia precyzyjne odczucia podczas jazdy dzięki starannie skalibrowanemu elektrycznemu wspomaganiu kierownicy. Ponadto poziom wysiłku wymagany do parkowania i manewrowania przy niskiej prędkości został zredukowany do minimum.
Trwałość i wszechstronność
Projekt nowego Peugeota 301 rządzi się nowoczesnymi cechami i dotyczy to także silników. Nowy kompaktowy sedan marki wyposażony jest w silniki nowej generacji. W zależności od kraju, mogą być zainstalowane następujące jednostki:
Benzynowe
1.2L PureTech 82, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
1.6L VTi 115, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
1.6L VTi 115, 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów EAT6
Diesel
1.6L BlueHDi 100, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
1.6L HDi 92, 5-biegowa manualna skrzynia biegów
Cała gama od Peugeota 108 po nowego Peugeota 3008 i Peugeota 5008 SUV-y jest wyposażona w rodziny silników benzynowych PureTech 3-cylindrowych. Ta rodzina silników została już zainstalowana w ponad milionie pojazdów Peugeota na całym świecie, a jej wersja z turbo doładowaniem została wyróżniona tytułem Silnika Roku przez dwa lata z rzędu w 2015 i 2016 roku.
W pełni zaprojektowany przez Grupę PSA, silnik 1.2L PureTech 82 łączy przyjemność z jazdy i zmniejszone zużycie paliwa dzięki specyficznej mocy 50 kW/l. W porównaniu do silnika 4-cylindrowego o porównywalnej mocy, oszczędność wagi wynosi 21 kg, a zużycie paliwa zmniejsza się o 25%.
To naprawdę mocne połączenie technologii, które spełnia normy Euro 6. W tym przypadku straty tarcia, stanowiące około 1/5 energii zużywanej przez silnik, są zredukowane o 30%. Aby to osiągnąć, na sworzniach tłokowych, pierścieniach tłokowych i dźwigienkach zastosowano powłokę typu Diamond Like Carbon. Mokra zębatka rozrządu jest wbudowana w miskę olejową, co również przyczynia się do cichego działania samochodu.
Proces spalania został zoptymalizowany poprzez poprawę aerodynamiki komory (kanały dolotowe, głowice tłokowe) oraz dostosowanie zapłonu do pracy z wysokim poziomem gazów resztkowych.
Głowica cylindrów wykonana jest z aluminium i ma cztery zawory na cylinder, wielopunktowy pośredni wtrysk paliwa oraz zmienny czas otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych (VVT). Ponadto głowica cylindrów produkowana jest za pomocą procesu odlewania inwestycyjnego. Ten proces przemysłowy zmniejsza liczbę części i objętość jednostki. Kolektor wydechowy, moduł wyjściowy płynu chłodzącego i mocowanie silnika są wbudowane w głowicę cylindrów. Silnik PureTech ma również zmienną pompę olejową o zmiennym wydatku, sterowaną pilotowo dla stabilnego ciśnienia roboczego.
Ten silnik z pośrednim wtryskiem dostarcza maksymalną moc wynoszącą 60 kW (82 hp) przy 5750 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 118 Nm przy 2750 obr./min. Emisja wynosi 110 g CO2/km w cyklu mieszanym.
Silnik 1.6L VTi 115 to 4-cylindrowy silnik benzynowy z 16 zaworami w lekkim stopie. Jest wyposażony w wałek rozrządu dolotowego z systemem zmiennego czasowania (VVT) i akceptuje wartość oktanową do RON 91. Tak jak w przypadku silnika PureTech, wykonano znaczne prace mające na celu zredukowanie tarcia (gładkie wykończenie w misce olejowej, tłok z optymalizowanymi pierścieniami itp.). W rezultacie zmniejsza się emisja CO2, co zwiększa zastosowanie zmiennej pompy olejowej.
Silnik ten ma maksymalną moc 85 kW (115 hp) przy 6050 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 150 Nm osiągany jest przy 4000 obr./min. Ten nowoczesny silnik również spełnia normy Euro 6 i jest dostępny z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 6-biegową automatyczną skrzynią biegów.
To nowa automatyczna skrzynia biegów produkowana przez Aisi, nazwana EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6). Jej technologia Quickshift gwarantuje najwyższej jakości przyjemność z jazdy dzięki płynnej i szybkiej zmianie biegów. Co więcej, emisja CO2 jest zmniejszona dzięki zmniejszeniu tarcia wewnętrznego i ślizgu wewnętrznego dzięki zastosowaniu przesuwnych konwerterów momentu.
W cyklu mieszanym emituje 148 g CO2/km z 5-biegową manualną skrzynią biegów i 154 g CO2/km z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów EAT6.
Silnik Diesla BlueHDi 100 1.6L to ekskluzywne połączenie technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz dodawanej filtru cząstek stałych (DPF). Ten silnik charakteryzuje się przyjemnością z jazdy i rekordowym zużyciem paliwa.
Technologia SCR jest najskuteczniejsza na rynku w zakresie obróbki po wytwarzaniu tlenków azotu (NOx), ponieważ jest jedyną, która redukuje NOx o 90%. Zainstalowana przed dodawanym DPF, aktywuje się na wczesnym etapie. To możliwe dzięki zdolności dodawanych DPF do regeneracji w niższej temperaturze niż inne technologie DPF stosowane przez naszych konkurentów. Dodawany DPF usuwa 99,9% wszystkich cząstek, w tym najdrobniejsze.
Spełniając normy Euro 6, ten silnik zapewnia maksymalną moc 73 kW (100 hp) przy 3750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 254 Nm osiągany jest przy 1750 obr./min. W połączeniu z 5-biegową manualną skrzynią biegów emituje 98 g CO2/km w cyklu mieszanym.
Nowy Peugeot 301 został zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu różnorodnych potrzeb i zastosowań. Dlatego powyższe silniki mogą być zastąpione innymi silnikami spełniającymi lokalne normy.
Jego dostosowanie do specyficznych cech geograficznych oznacza, że może blisko zaspokajać oczekiwania klientów w trudnych warunkach jazdy, zarówno na drogach o niskiej jakości, jak i w ciepłych, zimnych lub wilgotnych klimatach. System zawieszenia jest dostosowany do złych nawierzchni we wszystkich wersjach. Dla najbardziej wymagających miejsc docelowych możliwe jest również zamocowanie osłony pod silnikiem.
Błotniki wykonane są z materiału o zwiększonej odporności na zimno i są przymocowane czternastoma śrubami. Dzięki swojej dużej wielkości zapewniają maksymalne pokrycie komory silnika i skuteczną ochronę przed uszkodzeniami od kamieni.
Na drzwiach znajduje się podwójna uszczelka, która chroni przed kurzem i wilgocią oraz nieprzyjemnym hałasem generowanym przez te dwa elementy.
Aby zapewnić trwałość, wiele komponentów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz jest przykręconych. Dotyczy to w szczególności deski rozdzielczej, która jest w ten sposób montowana i która zawiera belkę poprzeczną deski rozdzielczej z kątownikiem dla lepszej sztywności.
Doprowadzenie powietrza do silnika zawiera jeden z najskuteczniejszych systemów separacji powietrza/wody i znajduje się z przodu, aby wychwytywać chłodniejsze powietrze. Klakson zawiera membranę, a nie rurkę, ponieważ jest odporny na zamoknięcie.
Wyposażenie również spełnia oczekiwania dotyczące trwałości i jakości. W zakresie kontroli temperatury dostępne są trzy poziomy ogrzewania/klimatyzacji. System klimatyzacji ręcznej i elektronicznej w zależności od poziomów jest wyposażony w przewody powietrzne w kierunku tylnych siedzeń dla optymalizacji wydajności.
W celu dostosowania do użytkowania w gorących krajach, silniki 1.2L PureTech 82 oraz 1.6L VTi 115 mają specyficzny obwód klimatyzacji. Sprężarka, skraplacz i obwód chłodzenia są dostosowane do zapewnienia wydajności. Podobnie oprogramowanie dla wersji automatycznej skrzyni biegów EAT6 zostało starannie dostosowane. Dodatkowo specjalny przycisk „AC Max” zapewnia maksymalną klimatyzację przy jednokrotnym naciśnięciu na elektroniczną klimatyzację. Co więcej, lokalizacja i wielkość wlotów powietrza na przednim panelu zostały specjalnie zaprojektowane, aby szybko zapewnić najlepszą dystrybucję chłodnego powietrza wewnątrz przestrzeni pasażerskiej.
W zimnych krajach, elektryczne oporniki grzewcze umożliwiają szybsze ogrzewanie wnętrza. Podgrzewane fotele i podgrzewana podstawa szyby przedniej uzupełniają wyposażenie. Dostępny dla tzw. „bardzo zimnych” krajów, ogrzewana podstawa szyby przedniej uwalnia wycieraczki, jeśli zamarzną w czasie silnych mrozów.
Kierowca obsługuje elementy otwierania z wnętrza pojazdu. Kontrolki otwierania klapki paliwa i bagażnika znajdują się na podłodze. Gdy samochód jest wyposażony w centralny zamek, kontrolka bagażnika przesunięta jest z podłogi na deskę rozdzielczą i wspierana przez pilota. Architektura elektroniczna (typ ECO 2010 Full Can) umożliwia również blokowanie drzwi podczas jazdy, gdy pojazd osiągnie prędkość 10 km/h.