Porsche zaskoczyło swoich fanów w 2017 roku, gdy na Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowało model Panamera Sport Turismo, który był w zasadzie shooting brake, a jego kształt był nietypowy dla tej marki.
Niemiecki producent sportowych samochodów był znany głównie z modeli 911, które produkowane były przez dekady. Jednak to nie wystarczyło, by marka mogła przetrwać i się rozwijać, dlatego musiała poszerzyć swoją ofertę. Po Boxsterze, Cayenne i Panamerze, fani marki ponownie byli zaskoczeni w 2017 roku, gdy Porsche ujawniło wersję kombi Panamery. Jednak nie była to tradycyjna wersja do przewożenia zakupów; miała kształt shooting brake i była napędzana tymi samymi silnikami co sedan Panamera liftback, w tym wersją z turbodieslem, która była bardzo ceniona w Europie dzięki swojej efektywności paliwowej.
Porsche nie zaczęło od zera, tworząc model Panamera Sport Turismo. Wykorzystało tę samą platformę, co czterodrzwiowy sedan, i przebudowało części nadwozia oraz wnętrza. W rezultacie przedni pas był podobny do tego z 2016 roku Panamery. Wyposażony był w zlicowane reflektory, w których znajdowały się cztery bloki LED do świateł do jazdy dziennej oraz diodowe lampy. Dodatkowo dolny zderzak otrzymał podobny przedni pas z szeroką kratką na środku, flankowaną przez parę wlotów powietrza, wszystko przecięte przez dwa poziome żebra. Najważniejsza różnica tkwiła w profilu samochodu.
Producent wydłużył linię dachu zwykłej Panamery i przeprojektował tylne drzwi. Co więcej, dodał trzeci rząd okien między słupkami C a tylnią klapą. Aby stworzyć sylwetkę shooting brake, Sport Turismo miało przyciemnione słupki B i C, a cała linia okien była otoczona chromowaną listwą. Na końcu, z tyłu, producent stworzył nachyloną do przodu klapę bagażnika ozdobioną dużym spojlerem na dachu. Lampy tylne przypominały czerwoną taśmę, która przecinała samochód z boku na bok, opasając tylne błotniki i biegnąc pod tylną szybą. Pod zderzakiem zainstalowano cztery końcówki wydechowe, które flankowały dyfuzor.
Wewnątrz Porsche wiedziało, że musi zapewnić klientom wysoki poziom elegancji i komfortu. Z przodu zainstalowano parę sportowych foteli kubełkowych z wysokimi oparciami i zintegrowanymi zagłówkami. Kierowca miał przed sobą połączony zestaw wskaźników, w którym analogowy obrotomierz miał centralne miejsce, flanki z dwoma siedmiocalowymi ekranami, które miały wyglądać jak tarcze. Jednak największa różnica w porównaniu do zwykłej Panamery była z tyłu, gdzie producent zainstalował rozkładane (40/20/40) siedzenie, które mogło zwiększyć przestrzeń bagażową. Po złożeniu tylnych siedzeń bagażnik osiągał imponujące 1 390 litrów przestrzeni.
Pod maską niemiecki producent sportowych samochodów nie zdecydował się na silnik 3.0 V6 turbo diesel, który oferował w modelu Cayenne, ale wybrał podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4.0 litrów. Ta jednostka napędowa rozwijała moc 422 PS (416 hp) i ogromny moment obrotowy, który był przekazywany na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Oprócz osiągów, ta wersja zapewniała zasięg przekraczający 1 000 km (621 mil).
Porsche rozszerza rodzinę Panamera o nową wersję nadwozia: Porsche Panamera Sport Turismo zadebiutuje na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2017 roku, gdzie zaprezentowane zostaną pięć różnych wersji: Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid oraz Panamera Turbo. Nowa wersja, oparta na udanym sedanie sportowym, po raz kolejny wyraża silne przesłanie w segmencie luksusowym dzięki swojemu charakterystycznemu designowi. Jednocześnie Sport Turismo, dysponująca mocą do 404 kW/550 KM, jest bardziej wszechstronna niż jakikolwiek inny model w swojej klasie. Dzięki dużym drzwiom tylnym, niskiej krawędzi załadunku, zwiększonej objętości bagażnika oraz koncepcji siedzeń 4+1, nowy model Panamera oferuje idealne połączenie codziennej użyteczności i maksymalnej elastyczności. „Dla Porsche, Panamera Sport Turismo to krok w stronę nowego segmentu, ale zachowuje wszystkie wartości i cechy charakterystyczne dla Porsche”, mówi Michael Mauer, dyrektor stylu Porsche.
Z technologicznego i projektowego punktu widzenia, Sport Turismo wykorzystuje wszystkie innowacje, które wprowadzono z nową linią modeli Panamera, zaprezentowaną tylko rok temu. Wśród nich znajduje się cyfrowa deska rozdzielcza Porsche Advanced Cockpit, nowatorskie systemy wsparcia, takie jak Porsche InnoDrive, w tym tempomat adaptacyjny, systemy podwozia, takie jak kierowanie na tylnej osi, elektroniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) oraz potężne jednostki napędowe. Dodatkowo, wszystkie pojazdy Panamera Sport Turismo są standardowo wyposażone w Porsche Traction Management (PTM) – aktywny system napędu na wszystkie koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym. Od modeli S, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trzech komór jest również dostarczane w standardzie.
Design i koncepcja wszechstronnego sportowca
Podobnie jak sportowy sedan Porsche Panamera w stylu coupé, Sport Turismo charakteryzuje się bardzo dynamicznymi proporcjami – doskonałym odzwierciedleniem DNA designu Porsche. Pojazd ma długość 5,049 milimetra, wysokość 1,428 milimetra i szerokość 1,937 milimetrów, podczas gdy duży rozstaw osi wynosi 2,950 milimetrów. Sylwetka pojazdu wyróżnia się krótkimi zwisami nadwozia i dużymi kołami o średnicy do 21 cali.
Zaczynając od słupków B, czyli od początku tylnych drzwi, Sport Turismo ma zupełnie unikalny tylny design. Nad wyraźnymi barkami, wydłużona linia okien i równie długi kontur dachu nadają pojazdowi jego uderzający wygląd. Z tyłu dach opada dużo mniej dramatycznie niż linia okien, co skutkuje wyraźnym i charakterystycznym słupkiem D, który przechodzi w część barkową w sposób przypominający coupé.
Pierwszy adaptacyjnie wysuwany spojler dachowy w segmencie
Na górze pojazdu dach przechodzi w adaptacyjny spojler. Kąt nachylenia spojlera dachowego ustawiany jest w trzech etapach w zależności od sytuacji na drodze i wybranych ustawień pojazdu, generując dodatkowy docisk do tylnej osi o wadze do 50 kg.
Do prędkości 170 km/h aerodynamiczny element prowadzący – centralny komponent systemu Porsche Active Aerodynamics (PAA) – pozostaje w swojej schowanej pozycji z kątem minus siedem stopni, co zmniejsza opór powietrza i tym samym optymalizuje zużycie paliwa.
Powyżej 170 km/h, spojler dachowy automatycznie przesuwa się do pozycji wydajności z kątem plus jeden stopień, zwiększając stabilność jazdy i dynamikę boczną. W trybach jazdy Sport i Sport Plus, spojler dachowy automatycznie przechodzi do pozycji wydajności przy prędkości 90 km/h i wyższej. PAA zapewnia również aktywną pomoc, dostosowując kąt nachylenia spojlera dachowego do plus 26 stopni, gdy panoramiczny dach przesuwny jest otwarty przy prędkości 90 km/h lub wyższej. W takim przypadku spojler pomaga zminimalizować hałas wiatru.
Trzy siedzenia w przeprojektowanym wnętrzu z tyłu
Nowe Sport Turismo jest pierwszą Panamerą, która oferuje trzy siedzenia z tyłu. Dwa zewnętrzne siedzenia mają formę indywidualnych foteli – zgodnie z ambicją modelu do osiągania sportowych wyników przy maksymalnym komforcie pasażerów – co skutkuje konfiguracją 2+1 z tyłu. Na życzenie, Porsche Panamera Sport Turismo jest również dostępna w konfiguracji czteroosobowej z dwoma elektrycznie regulowanymi fotelami z tyłu.
Podniesiona linia dachu Sport Turismo ułatwia wsiadanie i wysiadanie z tyłu pojazdu oraz zapewnia większą przestronność. Użyteczność bagażnika korzysta z szeroko otwierających się drzwi tylnych, które są standardowo elektrycznie sterowane, oraz wysokości krawędzi załadunku wynoszącej zaledwie 628 milimetrów. Mierzona do górnej krawędzi tylnych siedzeń, pojemność bagażnika Sport Turismo wynosi do 520 litrów (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 litrów), co przewyższa wartość sportowego sedana o 20 litrów. Po załadunku do poziomu dachu i z opuszczonymi tylnymi siedzeniami, zyski wynoszą około 50 litrów. Oparcia trzech tylnych siedzeń mogą być składane razem lub indywidualnie (w proporcji 40:20:40) i są zwalniane elektrycznie z bagażnika. Gdy wszystkie oparcia są złożone, podłoga ładunkowa staje się praktycznie płaska. W takim przypadku pojemność bagażnika zwiększa się do 1,390 litrów (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1,295 litrów).
System zarządzania bagażnikiem jest dostępny na życzenie dla Porsche Panamera Sport Turismo. System ten, oprócz innych funkcji, obejmuje dwa tory zintegrowane w podłodze ładunkowej, cztery punkty mocowania i siatkę działową bagażnika. Na życzenie może być również dostępne gniazdo elektryczne 230 V w bagażniku.
Pięć silników przy premierze rynkowej