Jeśli R8 V10 RWS nie wystarczał dla osób szukających ekscytujących doświadczeń w niemieckim super samochodzie, to Audi zaoferowało im wersję z otwartym dachem tego tylno-napędowego super samochodu, aby zaspokoić ich gust.
R8 V10 już zdobył serca fanów rynku super samochodów, a inni producenci musieli przyznać, że Audi znalazło doskonały przepis na sukces. Był to pojazd, którym można było jeździć na co dzień, ponieważ był wystarczająco wygodny, ale jednocześnie potrafił szaleć na zakrętach toru. Radził sobie z tym bardzo dobrze. Jednak klienci zaczęli domagać się czegoś bardziej surowego, bardziej brutalnego. Audi odpowiedziało wersją o podwyższonej mocy, nazwaną R8 V10 Plus. Ale to nie do końca było to, czego chcieli purystyści. Pragnęli tylno-napędowego super samochodu. Wtedy Audi wprowadziło limitowane wersje RWS: coupe i Spyder.
Aby udowodnić, że to auto zostało stworzone dla purystów, Audi wprowadziło subtelne zmiany w porównaniu do pozostałych R8 V10 Spyder, które już wyprodukowano. Z przodu znajdowała się ta sama szeroka osłona chłodnicy pokryta siatką jak w R8 V10 Plus, ale wykończona na matowy czarny kolor zamiast fortepianowego czarnego. Dodatkowo, zamiast znaczka quattro, na górze z lewej strony widniał znaczek Audi Sport. Ten sam wzór siatki, co na głównej osłonie, zastosowano do wlotów bocznych, które chłodziły przednie wloty powietrza.
Z profilu samochód miał te same grube słupki A co reszta swoich braci Spyder, ale wykończone w satynowym srebrze zamiast czarnego. Ponadto, osłony lusterek i wloty powietrza montowane za tylnymi drzwiami były w kolorze nadwozia. R8 V10 RWS został wyposażony w standardowe czarne felgi aluminiowe o średnicy 19 cali z unikalnym wzorem dla tej wersji. Z tyłu Audi zastosowało kolejną interesującą zmianę w designie. R8 V10 RWS Spyder miał podwójne wydechy po obu stronach, wykończone na czarno, flankujące masywny dyfuzor umieszczony pod zderzakiem. Tylny pas był podobny do tego z R8 V10 Plus, a nie z R8 V10 RWS.
Audi zainstalowało te same sportowe siedzenia w kabinie, co w R8 V10 RWS Coupe, z wnętrzem z Alcantary i zewnętrzem z nubuku. Kierowca miał przed sobą płaską kierownicę, na której przycisk start-stop znajdował się po prawej stronie dolnego ramienia, a selektor trybu jazdy po lewej. Zespół wskaźników był wyposażony w wyświetlacz TFT o przekątnej 12,3 cala, który pokazywał obrotomierz na środku, wokół cyfrowego prędkościomierza. Wyświetlał także dane dla systemu infotainment. Na desce rozdzielczej znajdowała się aluminiowa tablica, na której widniał numer produkcji pojazdu, na przykład „1 z 999”. Ponieważ wyprodukowano tylko 999 egzemplarzy.
Za kabiną Audi zainstalowało ten sam silnik o pojemności 5,2 litra, z naturalnym wtryskiem, który napędzał resztę gamy R8 V10. Połączono go z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (podwójne sprzęgło), która przesyłała moc tylko na tylne koła.
Audi Sport GmbH rozszerza swoją serię modeli R8 o nową wersję z napędem na tylną oś. Audi R8 V10 RWS pojawi się w limitowanej edycji 999 egzemplarzy w wersjach Coupé i Spyder. Będzie to model z napędem na tylne koła (Rear Wheel Series) i będzie produkowany wyłącznie ręcznie w fabryce Böllinger Höfe R8.
„R8 V10 RWS jest stworzony dla purystów,” powiedział Stephan Winkelmann, dyrektor generalny Audi Sport GmbH. „Limitowana edycja specjalna dla klientów, którzy cenią sobie czystą radość z jazdy, R8 V10 RWS to oferta absolutnie ekskluzywna. Dzięki silnikowi V10 umieszczonemu w centralnej części i napędowi na tylną oś, skutecznie przenosi koncepcję jazdy naszego samochodu wyścigowego R8 LMS na ulice.”
Elementy w matowej czerni, opcjonalne filmy
Purystyczny charakter nowej wersji R8 podkreśla matowa czarna kratka Singleframe oraz matowe otwory wentylacyjne z przodu i z tyłu pojazdu. Górna boczna listwa (w wersji Coupé) ma wykończenie na wysoki połysk, natomiast dolna jest w kolorze nadwozia. Podobnie jak w przypadku R8 LMS GT 4, Coupé dostępne jest z opcjonalnym czerwonym filmem biegnącym przez maskę, dach i tył. Wewnątrz kierowca i pasażer siedzą w sportowych fotelach obszytych skórą i Alcantarą. Fotele kubełkowe są dostępne jako opcja. Na desce rozdzielczej znajduje się emblemat „1 z 999”, co wskazuje na ograniczoną liczbę egzemplarzy.
Silnik 5.2 FSI – jeden z ostatnich silników wolnossących w swojej klasie
Silnik V10 umieszczony w centralnej części Audi R8 V10 RWS generuje moc 397 kW (540 KM). Osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 540 Nm (398,3 lb-ft) przy 6500 obr./min. Silnik 5.2 FSI pozwala na przyspieszenie Coupé od 0 do 100 km/h (0 – 62,1 mph) w 3,7 sekundy (Spyder: 3,8 sekundy) oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 320 km/h (198,8 mph) (Spyder: 318 km/h [197,6 mph]). Przy zamkniętym dachu średnie zużycie paliwa R8 V10 RWS wynosi 12,4 litra na 100 kilometrów (19,0 mpg), co odpowiada 283 gramom CO2 na kilometr (455,4 g/mi). Przy otwartym dachu wyniki wynoszą 12,6 litra (18,7 mpg) i 286 gramów CO2 na kilometr (460,3 g/mi).
Specjalnie dostosowane zawieszenie umożliwia kontrolowane poślizgi
Coupé waży 1509 kilogramów (3505,3 lb) (bez kierowcy). To o 50 kilogramów (110,2 lb) mniej niż R8 Coupé z napędem na wszystkie koła, który wymaga dodatkowych elementów, takich jak wał napędowy, sprzęgło wielopłytkowe i centralny dyferencjał. Spyder jest o 40 kilogramów (88,2 lb) lżejszy niż R8 Spyder V10, ważąc 1680 kilogramów (3703,8 lb) (bez kierowcy). Rozkład obciążenia osi wynosi 40,6:59,4 (Coupé) i 40,4:59,6 (Spyder), a dostosowanie zawieszenia i prowadzenia specjalnie przystosowane dla napędu na tylne koła zapewniają niesamowitą radość z jazdy.
Ustawienia zawieszenia i systemy sterowania pozwalają na kontrolowane poślizgi, jeśli kierowca wybierze tryb „dynamiczny” w standardowym systemie wyboru trybu jazdy Audi i ustawi system stabilizacji ESC na „Sport”. System ESC interweniuje niezawodnie na granicy. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest całkowicie wolne od efektu skrętu i umożliwia precyzyjne prowadzenie. Audi R8 V10 RWS standardowo wyposażony jest w czarne, 19-calowe, odlewane aluminiowe felgi w pięcioramiennym wzorze V, z oponami 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu.