Ósma generacja majestatycznego Rolls-Royce’a Phantom została zaprezentowana latem 2017 roku i powstała na specjalnie zaprojektowanej platformie, która później została wykorzystana także w modelach Cullinan i Ghost.
Od momentu przejęcia brytyjskiej marki luksusowej przez BMW, zaangażowanie koncernu ograniczało się do słów Sir Henry’ego Royce’a, który nie szczędził wysiłków, aby stworzyć najlepszy samochód na świecie. Pierwszą generację Phantom zaprezentował w 1925 roku. Prawie sto lat później, jego dziedzictwo nadal żyje, wyraźnie wpisane w ósmą generację tego modelu.
Nowy Phantom z 2017 roku miał zewnętrzny design przypominający poprzednią generację, charakteryzował się płaskim przodem z grillem w stylu „Partenonu” oraz kwadratowymi reflektorami laserowymi, które zawierały światła dzienne. Dolna część zderzaka była starannie wkomponowana w kształt samochodu, co sprawiało, że nie wyglądał jak dodany element nadwozia, jak to się dzieje w większości innych pojazdów. Z profilu podkreślono projekt z kabiną przesuniętą ku tyłowi oraz długi przedział silnikowy. Warto także wspomnieć o tylnych drzwiach zawiasowych, znanych również jako „drzwi samobójcze”. Rolls-Royce był jedynym luksusowym producentem samochodów, który je produkował. Z tyłu, nachylona tylna szyba i krótki bagażnik kończyły majestatyczną limuzynę eleganckim akcentem.
Rolls-Royce stworzył ultra-luksusowe wnętrze, aby rozpieszczać swoich klientów. Ręcznie robione fotele, skóra Connolly oraz prawdziwe drewniane wykończenia to tylko część udogodnień, które przyciągały klientów Phantom. Dodatkowo, dla pasażerów siedzących z tyłu, producent dodał szafkę na napoje z kieliszkami do whisky, karafką, kieliszkami do szampana i chłodnikiem.
Platforma samochodu została wykonana ze stopu aluminium o wysokiej wytrzymałości i posiadała pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie. Pod maską flagowego modelu Rolls-Royce’a znajdował się rozwinięty przez BMW silnik V12 z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 6,75 litra.
Od momentu, gdy Sir Henry Royce zaprezentował Rolls-Royce Phantom w 1925 roku, został on uznany przez ekspertów za 'Najlepszy Samochód na Świecie’. W efekcie przewoził niektóre z najbardziej wpływowych i potężnych kobiet i mężczyzn na najbardziej przełomowe momenty historyczne przez ostatnie 92 lata.
Każdy nowy Phantom, który pojawił się później, sukcesywnie utrzymywał tytuł 'Najlepszego Samochodu na Świecie’ dzięki nieustannemu dążeniu Rolls-Royce do doskonałości, wizjonerskiemu inżynierstwu, estetycznemu wyczuciu i głębokiemu zrozumieniu, czym powinien być wiodący na świecie produkt luksusowy. Po prostu Rolls-Royce innowował przez niemal cały wiek, aby ustawić nowe standardy i zaspokoić wymagania najbardziej wymagających klientów luksusowych.
Dziś ustanowiony zostanie nowy standard, gdy Nowy Phantom – ósma generacja tej wielkiej marki – zadebiutuje. Nie zadowalając się jedynie wprowadzeniem samochodu, który jest nowoczesną interpretacją DNA Phantoma i technologicznie niezwykłym dokonaniem, Rolls-Royce zrewolucjonizował samą branżę luksusowych samochodów, rezygnując z dotychczasowych wspólnych platform na rzecz zupełnie nowego modelu biznesowego luksusowego.
Gdy otwiera się nowy rozdział w historii Rolls-Royce’a, Nowy Rolls-Royce Phantom wskazuje kierunek dla światowego przemysłu luksusowego.
Peter Schwarzenbauer, przewodniczący Rolls-Royce i członek zarządu Grupy BMW, powiedział: „Globalne wprowadzenie nowego Rolls-Royce’a zawsze jest bardzo wyjątkowym momentem w Grupie BMW. Ta konkretna okazja jest tym bardziej wyjątkowa, ponieważ wprowadzamy całkowicie nowego Phantoma, flagowca marki Rolls-Royce i wiodącego na świecie produktu luksusowego. Nowy Phantom to potężne oświadczenie w obszarze wzornictwa, inżynierii i umiejętności Bespoke, a ja jestem zachwycony reakcją, jaką otrzymaliśmy od naszych wielu wymagających klientów na całym świecie. Grupa BMW pozostaje w pełni zaangażowana w przyszłość Rolls-Royce Motor Cars i jest dumna z osiągnięć marki od momentu jej przejęcia.”
Początek Nowego Phantoma
W przeciwieństwie do tego, jak inni tak zwani producenci luksusowi starają się osiągnąć oszczędności skali, dzieląc platformy z producentami masowymi, Rolls-Royce doszedł do wniosku, że przyszłość prawdziwego luksusu leży w produkcji w niewielkich seriach dedykowanej 'Architekturze Luksusu’.
„To odkrycie było chwilą przejrzystości co do przeznaczenia Rolls-Royce’a,” odzwierciedla Torsten Müller-Ötvös, dyrektor generalny Rolls-Royce Motor Cars. „Każdy z naszych klientów – każdy z nich to koneser luksusu w ekstremalnej formie – pytał o coś bardziej indywidualnego, a nie mniej. Byliśmy przekonani, że to właśnie powinni otrzymać.”
„Kluczowe dla Rolls-Royce’a, aby zrealizować swoją wizję bycia wiodącą luksusową marką na świecie, dzisiaj i w przyszłości, to architektura, która obejmuje całą rodzinę Rolls-Royce. Architektura Luksusu będzie towarzyszyć każdemu przyszłemu Rolls-Royce’owi, nie tylko Nowemu Phantomowi. Projekt Cullinan, a w końcu następne Ghost, Wraith, Dawn będą opierać się na tej architekturze, a także przyszłe projekty coachbuild.”
„Architektura przestrzenna Phantoma VII była dobrym punktem wyjścia i inspiracją, ale chcieliśmy zrobić znacznie więcej,” dodaje Giles Taylor, dyrektor wzornictwa. „Architektura Luksusu daje mi płótno do ochrony dziedzictwa i integralności marki Rolls-Royce bez kompromisów. Zaczynając od Nowego Phantoma, mam ramy do stworzenia przyszłej gamy prawdziwych Rolls-Royce’ów. W istocie, to jeden wielki projekt coachbuild.”
„Nasze podejście polegało na budowaniu długoterminowych relacji z mniejszymi dostawcami, zarządzanymi przez rodziny, które skoncentrują się na nas, dając nam znacznie większą uwagę, a tym samym wyniki, które mieszczą się w oczekiwaniach jakości znacznie przewyższających jakikolwiek inny producent motoryzacyjny,” kontynuuje Koehn. „Dla marki aby działać w ten sposób w ramach większej grupy motoryzacyjnej, jest to niecodzienne i prawdziwie rewolucyjne.”
Czym jest Architektura Luksusu?
Architektura Luksusu to aluminiowa architektura przestrzenna zaprojektowana przez inżynierów Rolls-Royce’a, która będzie stanowić fundament każdego przyszłego Rolls-Royce’a, począwszy od Nowego Phantoma. Żaden przyszły Rolls-Royce nie będzie miał konstrukcji monokokowej, jak u producentów masowych czy niektórych marek luksusowych w masowej skali.
To naprawdę rewolucyjne podejście dla przemysłu motoryzacyjnego, które jest kształtowane przez status Rolls-Royce’a jako domu luksusowego w branży samochodowej. Podczas gdy większość tak zwanych producentów luksusowych jest ograniczona do dzielenia indywidualnych platform w określonym sektorze z markami masowymi, wprowadzając nieakceptowalne kompromisy, Rolls-Royce będzie bezkompromisowy i będzie wykorzystywać tylko swoją własną architekturę w swoich samochodach, niezależnie od sektora.
Została zaprojektowana i skonstruowana od podstaw w taki sposób, aby była skalowalna do rozmiarów i wag wymaganych przez różne modele Rolls-Royce w przyszłości, w tym te z różnymi systemami napędu, trakcji i kontroli, co podtrzymuje długoterminowy plan produktowy.
Około 30 procent sztywniejsza niż architektura przestrzenna, na której opierał się Phantom VII, nowa architektura jest sercem tego, jak następna generacja Rolls-Royce’ów dostarcza doświadczenie Rolls-Royce’a pod względem komfortu jazdy, komfortu akustycznego, komfortu siedzeń, obecności zewnętrznej i przestrzeni wewnętrznej.
Inżynieryjna nowoczesna arcydzieło
Nowy Rolls-Royce Phantom będzie pierwszym z nowej generacji Rolls-Royce’ów, które skorzystają z tworzenia Architektury Luksusu. Ta nowa architektura służy jako fundament, na którym ósma generacja Phantoma ponownie potwierdza swoją pozycję jako 'Najlepszy Samochód na Świecie’, biorąc najlepsze fundamenty i czyniąc je lepszymi.
Pierwszą dużą zaletą nowej architektury dla Nowego Phantoma są lekkość, zwiększona sztywność, efektywna produkcja standardowych i wydłużonych nadwozi oraz bezkompromisowy design powierzchni zewnętrznych.
Całkowicie nowa struktura aluminiowa dostarcza niezwykłej sztywności nadwozia samochodu dla wyjątkowej 'najlepszej w klasie’ funkcjonalności, jednocześnie będąc lżejsza. Rzeczywiście, Nowy Phantom jest o 30 procent sztywniejszy niż jego poprzednik, co prowadzi do lepszego komfortu jazdy.
Towarzysząca zwiększonej sztywności architektury przestrzennej jest chwalebna w klasie wysoko komfortowe podwozie z zawieszeniem pneumatycznym i nowoczesnymi systemami kontroli podwozia, dostarczającymi niespotykanego 'bezwysiłkowego’ komfortu jazdy i optymalnej wydajności komfortu drgań.
Nowa oś przednia z podwójnymi wahaczami i oś tylna z pięcioma linkami dostarczają zdumiewających poziomów kontroli nad bocznymi siłami przechyłu i ścinania, a także niesamowitą zwinność i stabilność, tak jak dodanie kierowania na cztery koła, co wszystko przyczynia się do tego, aby pasażerowie czuli się komfortowo w każdych warunkach drogowych.
Legendarna przejażdżka na „Magic Carpet Ride” Rolls-Royce’a również poprawia się w wyniku nowej lżejszej architektury i najnowszej generacji samopoziomującego zawieszenia pneumatycznego. Zawieszenie wykonuje miliony obliczeń co sekundę, ponieważ ciągle reguluje system elektronicznej kontroli amortyzatorów – reagując na przyspieszenie karoserii i kół, wejścia ze skrzyni biegów i informacje z kamer. Dodatkowo, Flagbearer – przypominający tych mężczyzn, którzy zgodnie z prawem musieli nosić czerwoną flagę przed wczesnymi samochodami – dodaje system kamer stereoskopowych zintegrowanych w szybie przedniej, by widzieć drogę przed sobą, proaktywnie dostosowując zawieszenie, a nie reagując na nie do 100km/h.
Najcichszy samochód na świecie
Niezliczone wysiłki zostały podjęte, aby stworzyć 'najcichszy samochód na świecie’, w tym 6mm podwójne szyby wokół samochodu, ponad 130kg izolacji akustycznej, największe w historii odlewy aluminiowe w nadwoziu w białym kolorze dla lepszej izolacji akustycznej oraz zastosowanie materiałów o wysokiej absorpcji.
Izolacja akustyczna przed hałasem drogowym została poprawiona dzięki zastosowaniu podwójnego materiału na obszarach podłogi i ściany działowej w architekturze przestrzennej. To cecha unikalna dla Nowego Phantoma. Dodatkowa izolacja akustyczna poprzez wstawienie gęstej pianki i warstw filcu pomiędzy tymi powierzchniami zapewnia izolację dźwiękową, jakiej nie widziano wcześniej w branży motoryzacyjnej.
Ponadto, wysokiej absorpcji warstwy w podsufitce, drzwi oraz w bagażniku dalszej izolacji i zmniejszeniu echa. Rolls-Royce ściśle współpracował również z dostawcą opon, aby wynaleźć opony 'Silent-Seal’ – które zawierają specyficzną warstwę pianki umieszczoną wewnątrz opony w celu wyeliminowania hałasu pochodzącego z komory opon i redukcji ogólnego hałasu opon o 9db, co oznacza, że rozmowa w samochodzie jest całkowicie bezwysiłkowa.
W sumie jest to doskonały 360° efekt otulający w samochodzie, który jest około 10 procent cichszy niż jego poprzednik przy 100km/h. Rzeczywiście, gdy inżynier akustyczny Rolls-Royce’a po raz pierwszy przeglądał wyniki testów drogowych i drgań, poziomy hałasu były tak niskie, że musieli sprawdzić, czy ich instrumenty były właściwie skalibrowane.
Serce Rolls-Royce’a – wspaniały V12 na nowo
W sercu każdego nowoczesnego Rolls-Royce’a tkwi moc silnika V12. Na początku tego kolejnego rozdziału istnienia Rolls-Royce’a, i zrealizowania Architektury Luksusu, Nowy Phantom korzysta z całkowicie nowego silnika.
Skupiając się na stworzeniu najcichszego samochodu na świecie, wymagana była również całkowicie cicha jednostka napędowa, co oznaczało większą wydajność przy niższych obrotach, aby zapewnić ten poziom ciszy. Dlatego stworzono całkowicie nowy, 6.75-litrowy silnik V12 dla Nowego Phantoma, zamiast poprzedniego, naturalnie pobieranego silnika V12.
Nowy silnik V12 w Phantomie wykorzystuje dwie turbosprężarki, które przyczyniają się do wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 900Nm przy niezwykle niskich 1700rpm, a także dostarczają 563bhp lub 420kW mocy, co prowadzi do spokojnego postępu przy niskiej prędkości, co jest charakterystyczne dla okazji stanowych, a także niewielkiego przyspieszenia, gdy jest potrzeba. Dodatkowo, dodanie transmisji wspomaganej satelitarnie (SAT), połączonej z 8-biegową skrzynią ZF, zapewnia, że kierowca jest przygotowany na to, co droga ma do zaoferowania.
Najbardziej zaawansowany technologicznie Rolls-Royce w historii
Kolejny standard, Elektroniczna Architektura Nowego Phantoma jest największym dotychczasowym komponentem wyprodukowanym przez Grupę BMW, nie mówiąc już o Rolls-Royce, co pomaga uczynić Nowego Phantoma najbardziej zaawansowanym technologicznie Rolls-Royce’em w historii.
Ten centralny system nerwowy łączy i kontroluje wszystkie różne zaawansowane systemy inteligencji Nowego Phantoma, czyniąc go najbardziej zaawansowanym luksusowym samochodem dostępnym. Niektóre, ale nie wszystkie, systemy wspomagające na pokładzie Nowego Phantoma to: Asystent Czujności, system czterech kamer z panoramicznym widokiem, pełną widoczność w tym widok z helikoptera, nocna wizja i asystencja wizualna, aktywny tempomat, ostrzeżenie o kolizji, ostrzeżenie o pieszych, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym, ostrzeżenie o zmianie pasa i pasie wyjazdu, wiodący w branży wyświetlacz head-up o wysokiej rozdzielczości 7×3, hotspot WiFi, i oczywiście najnowsze systemy nawigacji i rozrywki.
Nowy Phantom – Współczesne dzieło sztuki
„Phantom to uosobienie bezwysiłkowego stylu, historyczna nazwa, która zajmuje rzadkie miejsce w konstelacji luksusu i przywołuje swoją własną, unikalną magię. Nowy Phantom wznosi toast za wspaniałe dziedzictwo wzornictwa, jednocześnie tworząc nowoczesną i ożywioną obecność na nadchodzącą erę wzornictwa Rolls-Royce’a.” Giles Taylor, dyrektor wzornictwa Rolls-Royce Motor Cars
Pierwszy Rolls-Royce zbudowany na nowej Architekturze Luksusu, Nowy Phantom to całkowicie nowa i współczesna interpretacja DNA Phantoma, oferująca nowe poziomy ikonicznej obecności i zwiększoną elegancji linii, sugerujące zarówno równowagę, jak i stabilność przy dużych prędkościach oraz niezobowiązujące wielkie przybycie.
Przy pierwszym spojrzeniu Nowy Phantom jest niezwykły w swojej czystości. Dzięki nowej Architekturze Luksusu i nowym procesom inżynieryjnym, precyzyjny proces łączenia nadwozia zapewnia, że nie ma widocznych linii łączenia pomiędzy panelami nadwozia, nadając Nowemu Phantoma wygląd, jakby był wyrzeźbiony z jednego bloku aluminium. To prawdziwe osiągnięcie współpracy działów wzornictwa i inżynierii, które stworzyły piękne dzieło sztuki.
Jego gest otwarcia natychmiast demonstruje radykalną współczesność Phantoma, dzięki przekształceniu grilla Pantheon, który jest sercem projektu. Mocny portretowy grill jest wyżej niż grill Phantoma VII dzisiaj, co również skutkuje umiejscowieniem Spirit of Ecstasy o około pół cala wyżej. Przypomina to futurystyczny design, który po raz pierwszy zaprezentowano na grillu VISION NEXT 100 – kod roboczy 103EX w zeszłym roku, ale także nawiązując do epoki Jamesa Younga, modelu Silver Cloud.
Jednak w przeciwieństwie do 103EX i wszystkich wcześniejszych Phantomów, grill Nowego Phantoma po raz pierwszy jest zintegrowany z otaczającą go karoserią. Efekt jest czystszy, uproszczony design z nowoczesnością i klarownością, pozwalający linii Nowego Phantoma łączyć się z tym ikonicznym oświadczeniem mocy i płynąć z niego.
Dodatkowo, nowa grafika reflektorów nadaje pewny i skoncentrowany wyraz, z nowoczesnymi, zamglonymi wnętrzami, które wydają się otwarte i optymistyczne, a także unikalny pierścień dziennych świateł i najbardziej zaawansowany system laserowego oświetlenia w dowolnym samochodzie, który nocą oświetla drogę na ponad 600 metrów.
Ta harmonia uzyskiwana jest poprzez ręczne wykonanie pięknych, autentycznych materiałów i subtelnych załamań w nadwoziu. Kluczowa linia od przodu do tyłu zaczyna się od wewnętrznej krawędzi grilla, przesuwając się na zewnątrz wzdłuż nadwozia ku tyłowi, nadając Nowemu Phantomi znaczenie dynamiki, podczas gdy linia przedniego skrzydła wygasa tuż po klamce drzwi, sugerując prędkość i płynność.
Sam grill wykonany jest z ręcznie polerowanej stali nierdzewnej, materiału, który podkreśla cenny i ponadczasowy charakter Nowego Phantoma i jego nowoczesnej architektury, dzięki zastosowaniu wizualnie ciepłego i wysokotykalnego materiału. Z górnych krawędzi grilla, polerowane stalowe paski zakrzywiają się wzdłuż górnych krawędzi maski i wokół szyby, podkreślając długość maski i płynnie łącząc kabinę z dolną objętością, jakby porywana wiatrem.
Z boku, Nowy Phantom zachowuje ikoniczne proporcje 2:1, które zjednały tak wiele osób każdej generacji Phantoma, prezentując krótki przód i długi tył, prosty przód i łagodny tył. Tylnie linie samochodu z widoku bocznego krążą do przodu do linii wiatraka i prowadzą oko z powrotem przez przednie koło. Największą pojedynczą częścią ręcznie polerowanej stali nierdzewnej w jakimkolwiek samochodzie jest wykończenie bocznej ramy Nowego Phantoma. Pięknie podkreśla elegancką postawę samochodu i, z zaokrągloną, łagodniejszą formą, zachowuje ikonowy szeroki słupek C dla prywatności, jednocześnie umożliwiając łatwe przejście wzroku do tyłu. Co więcej, na progu Phantoma z wydłużonym rozstawem osi umieszczony jest pojedynczy polerowany pasek ze stali nierdzewnej dla wyróżnienia.
„Tematyka projektu widoku bocznego Phantoma przywołuje elegancję Phantoma V. Oddzielając linię przedniego skrzydła od linii talii, wprowadzamy poczucie ruchu, a ta linia krąży z powrotem pod samochodem, sugerując lekkość, szybkość,” komentuje Taylor.
Dużo dzieje się z tyłu Nowego Rolls-Royce Phantoma, ponieważ design przywołuje piękne, płynne tyły Phantomów z lat 50. i 60. Tylnie szkło, ponownie zdefiniowane przez doskonale wykonane stalowe ramy, jest bardziej nachylone, a tylne linie smuklejsze niż w poprzednim Phantomie, podczas gdy subtelny łuk na tylnej linii dachu, unoszący się nad pasażerami tylnymi, zapewnia zachowanie przestrzeni nad głową.
Oko przyciąga również schludny zwężający się tył, który jest wykonany z superformowanego aluminium, aby zapewnić więcej powierzchni bez łączeń i płynne linie zderzaka wokół grafiki tylnego światła. Subtelne załamania w pokrywie bagażnika, które przypominają bardziej wyraźne bagażniki wcześniejszych Phantomów, płynnie przechodzą w wyraźne wykończenie pokrywy bagażnika. Ponownie, w stali nierdzewnej, cecha ta odzwierciedla przedni grill, jednocześnie pozwalając powietrzu w elegancki sposób odejść z tyłu pojazdu. Nawet tylna lampa w kształcie klejnotu jest wykonana z wyjątkową dbałością, z wyrytymi słynnymi oznaczeniami Double-R.
Ręcznie polerowana stal nierdzewna otacza również pierwsze punkty styku Nowego Phantoma – klamki w legendarnych drzwiach. W przeciwieństwie do trendu na niepełne klamki, Rolls-Royce rozumie, że substancja klamki drzwi Rolls-Royce’a jest kluczowa dla codziennego doświadczenia właściciela z ich samochodem, a fakt, że ten piękny materiał leży w dłoni, jest dla nich bardzo satysfakcjonujący.
Ostatecznym wyrazem wizualnym Phantoma są jego koła, które oczywiście muszą zachować złoty środek proporcji wzornictwa Rolls-Royce’a. Kluczowe dla zapewnienia wrażenia lotu po lądzie jest największe kółko o wysokiej wartości, jakie kiedykolwiek zastosowano w Rolls-Royce. Przy średnicy 22 cali, kiedy zamontowane w oponach Rolls-Royce’s Seal Technology Tyres, dostarczają one doświadczenia Magic Carpet Ride, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczono w Rolls-Royce.
Phantom: Wiodący Luksusowy Produkt na Świecie
Wejście do Nowego Rolls-Royce Phantoma to wydarzenie samo w sobie. Drzwi coacha są szeroko otwarte. Jedynym wyborem jest to, czy prowadzić, czy być prowadzonym. Gdy patron zajmuje miejsce w samochodzie, asystent lub kamerdyner podchodzi i delikatnie dotyka czujnika na klamce. Drzwi automatycznie szeptem zamykają się same, otulając pasażera w 'Uścisku’ Wiodącego Luksusowego Produktu na Świecie.
Fundamentalne dla doświadczenia i przyjemności pasażera z tyłu w jego Nowym Phantomie jest ten 'Uścisk’. Re-definiuje on komfort i wyrafinowanie Rolls-Royce’a – już będące standardem dla każdego producenta – tworząc detoksykującą atmosferę, otulając pasażera w najbardziej luksusowych materiałach, podczas gdy wszystkie cztery drzwi zostały wzbogacone o tę nową technologię, aby otulić pasażera. Tylne i teraz przednie drzwi można również bez wysiłku zamknąć od środka.
'Uścisk’ jest wizją Gilesa Taylora, zainspirowaną jego stworzeniem 103EX. Podjął on wielkie kroki, aby przywołać ducha 103EX z futurystycznym wzornictwem wnętrza Nowego Phantoma, gdzie nic nie odwraca uwagi od spokoju i ciszy w tym szczególnym sanktuarium. Technologia jest ukryta, dopóki nie jest potrzebna, przestrzenie i powierzchnie są czyste, a oko odpoczywa tylko na pięknie, jakby w galerii sztuki.
Jak można się spodziewać po Rolls-Royce, środowisko jest wykonane z najcenniejszych i nowoczesnych materiałów. Tym, co jest zaskakujące, jest poczucie lekkości i prostoty, bezwysiłkowa elegancja.
Z pozycji na pięknie wykończonych tylnych fotelach, pasażer jest wożony w niemal bezgłośnie, jakby na poduszce powietrznej, dzięki znacznie zwiększonemu komfortowi jazdy i akustycznemu. Kiedy potrzebuje przestrzeni do refleksji nad istotnymi kwestiami lub po prostu zagubił się w myślach, jego wyobraźnia jest inspirowana największym w historii Starlight Headliner, jakiego kiedykolwiek widziano w Rolls-Royce. Wysoki połysk, wyjątkowo przyjemne w dotyku drewniane wykończenia, które można zamówić na wnętrzach drzwi, konsolach środkowych, desce rozdzielczej i stolikach piknikowych, otaczają pasażera tylko w najpiękniejszych i autentycznych materiałach.
Linie na przodzie wnętrza wskazują ku przodowi, sugerując progresywną naturę, podczas gdy w przeciwieństwie do tego tylne drzwi przechylają się do tyłu, relaksując charakter tylnych przestrzeni. Przy projektowaniu podłokietników, mocno nawiązano do jachtów klasy J jako inspiracji wzorniczej. Napięcie i 'kadłub’ podłokietników są bezpośrednio wpływane przez te duże jachty żaglowe.
Fotele zostały nowo wymodelowane i ręcznie wykonane, aby dostarczyć jeszcze większego komfortu. Oprócz silnego poziomego elementu na górze siedzenia, nadającego poczucie szerokości, komfortu i obecności, wizualnie wzbogaconego o pionową interpretację 'pocisku’ siedziska, wcześniej widzianego w Wraith i Dawn. Łuk drewnianego wykończenia przechodzący na poduszce przednich foteli został wyraźnie zainspirowany słynnym fotelem Eames Lounge Chair z 1956 roku, wzorem tak cenionym przez koneserów luksusu, że jest częścią stałej ekspozycji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku.
Sprytnie ukryte za drewnianym wykończeniem z tyłu przednich foteli znajdują się stoliki piknikowe i monitory teatralne, które są elektrycznie wysuwane i chowane za dotknięciem przycisku, zapewniając niezrównane doświadczenie teatralne. Zwyczajowa dbałość Rolls-Royce’a o detale nakazuje również, aby kontrolki fotela przenieść z centralnego podłokietnika w bardziej intuicyjną pozycję dla użytkownika. Klienci Phantoma będą mogli zamówić różne opcje siedzeń najlepiej odpowiadające ich wymaganiom. Opcje obejmują bardziej intymne fotele lounge, fotele indywidualne z okazjonalnym podłokietnikiem, indywidualne fotele z stałym konsolą środkową oraz nowo wprowadzone fotele do spania.
Nowa stała konsola środkowa z tyłu otrzymuje znaczące ulepszenia, w tym szafkę na napoje z kieliszkami do whisky i karafką, kieliszkami szampańskimi i lodówką. W każdej konfiguracji, niezakłócone rozmowy są wspomagane bardzo starannym nachyleniem tylnych foteli. Zapewnia to, że pasażerowie mogą rozmawiać ze sobą bez nadwyrężania szyi.
Poczucie dotyku jest również zaspokajane dzięki ciągłemu wykorzystaniu najlepszych i najautentyczniejszych materiałów w całym wnętrzu. Każdy element sterujący wykonany jest z metalu – takie jak charakterystyczne wentylatory oczkowe i kontrolki organowe, przełączniki fotela i oświetlenia, przełączniki okienne w kształcie kluczy, szklane lub owinięte w najwyższej jakości skórę jako pokrętła, w tym nowe przednie i tylne kontrolery Spirit of Ecstasy.
Tymczasem, na pokładzie Phantom Suite wprowadzono dalsze niewidoczne poziomy komfortu i wyrafinowania dzięki podgrzewanym powierzchniom działającym w połączeniu z funkcjonalnością ogrzewania siedzeń. Obszary w całym wnętrzu, które są teraz podgrzewane, obejmują boczne podłokietniki przednich drzwi, pokrywę centralną przednich siedzeń, dolny słupek C, tylnie boczne podłokietniki z wszystkimi indywidualnymi siedzeniami oraz tylny podłokietnik środkowy.
'Galeria’ – bezprecedensowy nowy koncept luksusu
W sercu całkowicie nowoczesnej estetyki wzorniczej Nowego Rolls-Royce Phantoma znajduje się 'Galeria’, całkowicie współczesna i luksusowa reinterpretacja deski rozdzielczej i obszaru panelu instrumentów samochodu.
Chociaż charakter monolitycznej, wyprostowanej deski rozdzielczej współczesnie oddaje hołd modelom Rolls-Royce’a z przeszłości, z jedną czystą, symetryczną powierzchnią, główny wieniec wierzchni kieruje wzrok z dolnego środka w górę i na zewnątrz, tworząc poczucie szerokości.
Wszystkie elementy w 'Galerii’ są zamknięte w nieprzerwanym pasie hartowanego szkła, który biegnie na całą szerokość obszaru deski rozdzielczej. Wewnątrz, cyfrowe wskaźniki instrumentów są oprawione w chrom, dodając stopień jubilerskiego wykończenia i ciągłości w przedniej części wnętrza.
Za fizycznymi chromowanymi ramkami wskaźników, Rolls-Royce przyjął bardziej futurystyczne podejście do jaśniejszych wskaźników dla kierowcy, coś, czego żądali klienci Rolls-Royce’a na całym świecie. 12.3-calowe wyświetlacze TFT w kolorze z podświetleniem LED teraz komunikują wszystkie informacje o kierowcy z wnętrza okrągłych chromowanych ram, sam wyświetlacz zaprojektowany z wyraźnymi i pięknymi wirtualnymi wskazówkami, jubilerskimi detalami Rolls-Royce’a i wyraźnym napisem.
Oprócz prędkości, rezerwy mocy, poziomów paliwa i temperatury, wyświetlacze reagują również, aby dostarczyć istotnych informacji o ustawieniach tempomatu, instrukcjach nawigacyjnych, systemach wspomagających kierowcę i całej gamie innych informacji.
Również za szkłem 'Galerii’ znajduje się analogowy zegar – nawiązanie, że to „najjgłośniejszy dźwięk, jaki można usłyszeć w Rolls-Royce…” oraz centralny ekran informacyjny, który można schować za centralnym panelem, gdy nie jest używany.
Standardowy zegar ma ciemną tarczę, a otoczenie wykończone jest czarną skórą. Jednak każdy zegar Bespoke ma bardziej skomplikowany design, w tym jaśniejszą podświetlaną tarczę z efektami kryształowymi i przeciwwagowymi wskazówkami, i jest wykończony tak, aby pasował do materiału wybranego w 'Galerii’.
Sztuka Ruchu
„Sztuka jest sercem koncepcji wnętrza Nowego Phantoma,” komentuje Taylor. „Jako zainteresowanie, wiemy, że wiele naszych klientów to koneserzy sztuki, którzy posiadają własne prywatne kolekcje. Sztuka jest czynnikiem łączącym wielu z nich.”
Ten czynnik łączący był tym, co zainspirowało Taylora do radykalnej reinterpretacji deski rozdzielczej samochodu, przekształcając ją z martwej przestrzeni w fascynujący punkt centralny. „Chciałem nadać motoryzacyjnemu stałemu elementowi, który istnieje od wieku, ale spełniał niewiele celów, poza ukrywaniem poduszek powietrznych i komponentów, nowy cel, przestrzeń do oddechu,” komentuje Taylor.
Tak więc prawdziwy cel 'Galerii’ – to być właśnie tym, galerią.
Realizując przestrzeń w górnej części deski rozdzielczej, Taylor wyobraził sobie nowe zastosowanie – stworzenie obszaru na Bespoke dzieła sztuki i tym samym pomnożenie potencjału personalizacji dla każdego właściciela Nowego Phantoma.
„W XVIII wieku miniatury były bardzo modnymi i cennymi dziełami sztuki, które pozwalały ich właścicielom mieć ze sobą wizerunki ukochanych, gdziekolwiek się podróżowano. Naprawdę podobał mi się pomysł noszenia swojej sztuki ze sobą podczas podróży, więc zdecydowałem się na to,” kontynuuje Taylor. „Teraz nasi klienci będą mogli robić to samo.”
Jako zamówienie Bespoke, klienci będą mogli wybrać ulubionego artystę lub projektanta do współpracy z Rolls-Royce, aby stworzyć naprawdę indywidualne dzieło sztuki, które zajmuje całą szerokość 'Galerii’ w ich Nowym Phantomie.
Rolls-Royce już współpracował z wieloma artystami, projektantami i kolektywami projektowymi, aby pokazać, jakie rodzaje tworów można umieścić za szkłem 'Galerii’ dla przyjemności właścicieli. Dzieła takie jak olejny obraz inspirowany Południowym Downs w Anglii jesienią autorstwa znanego chińskiego artysty Liang Yuanwei, złocona mapa DNA właściciela stworzona przez enfant terrible niemieckiego wzornictwa Thorstena Francka, ręcznie robiony stem porannych róż wykonany przez światowej sławy producenta porcelany Nymphenberg czy abstrakcyjny projekt w jedwabiu autorstwa młodej brytyjskiej artystki Helen Amy Murray, to niektóre z kreacji zainspirowanych tym bardzo niezwykłym przestrzenią Galerii.
Oprócz tych zamówień Bespoke, które będą wymagały więcej czasu na dostawę, rzemieślnicy i projektanci Rolls-Royce’a w siedzibie Rolls-Royce’a w Goodwood stworzyli oszałamiającą kolekcję nowoczesnych wykończeń Galerii z jedwabiu, drewna, metalu i skóry, które są dostępne od ręki.
Podsumowanie