Czeski producent samochodów Skoda zaprezentował trzecią generację modelu Octavia w 2012 roku, a lifting nadwozia miał miejsce dopiero w 2017 roku, kiedy to zaktualizowana została również wersja RS Combi (kombi).
Bycie częścią koncernu Volkswagen okazało się korzystne dla tego wschodnioeuropejskiego producenta samochodów. Skoda miała dostęp do zaawansowanych technologii oraz mocnych silników. Mimo że ta wersja była znacznie droższa od podstawowego modelu Octavia, cieszyła się dużym zainteresowaniem. Ponadto, kombi RS okazało się doskonałym połączeniem sportowego samochodu i rodzinnego pojazdu.
W wersji RS średniej wielkości czeski samochód miał bardziej agresywny przód z czarną kratką. Jego reflektory wzbudzały wiele dyskusji, ponieważ przypominały te zamontowane w Mercedesie klasy E z tego samego okresu. Jednak kanciasty styl był typowy dla czeskiej marki, która dobrze wpisuje się w design w stylu kubistycznym. Z profilu, wersja z długim dachem miała przyciemnione słupki B i C oraz chromowane wykończenie wokół szyb. Na końcu, nachylona ku dołowi klapa bagażnika była zwieńczona spoilerem dachowym, a pod tylnym zderzakiem znalazł się podwójny układ wydechowy.
Wnętrze RS charakteryzowało się specyficznymi siedzeniami z wysokim oparciem, które miały zintegrowane zagłówki, a standardowo były tapicerowane połączeniem skóry i tkaniny, z opcją Alcantary. Polerowane aluminiowe pedały były bardziej widoczne dzięki standardowemu podświetleniu wnętrza. Z tyłu, dzielona kanapa mogła zwiększyć przestrzeń bagażową.
Pod maską, Octavia RS oferowała wybór silników diesla i benzynowych. Najbardziej sportowa była wersja benzynowa o mocy 230 KM (o 10 KM więcej niż wersja przed liftingiem), z kolei 184 TDI była najbardziej oszczędna na paliwie.
Przedstawiamy znacznie zaktualizowane i ulepszone topowe modele Skody Octavia: Skoda Octavia RS oraz Skoda Octavia Combi RS. Ich dynamiczny charakter zauważalny jest już na pierwszy rzut oka. Nowa przednia sekcja, zmodyfikowane tyły oraz wysokiej jakości wnętrze z czarnymi sportowymi fotelami to najważniejsze cechy. W połączeniu z mocnymi stronami całej gamy modeli – unikalnym pakietem, ponadprzeciętną ilością przestrzeni wewnętrznej, poziomem wyposażenia z segmentu samochodów średniej wielkości, wysoką jakością wykonania oraz wyjątkową wartością w stosunku do ceny. Dla obu wariantów nadwozia do wyboru są dwa wydajne, czterocylindrowe silniki. Podczas gdy silnik 2.0 TDI nadal generuje moc 135 kW (184 KM), moc silnika 2.0 TSI na benzynę wzrosła o 7 kW (10 KM) do 169 kW (230 KM). Nowe technologie w zakresie infotainment, łączności i systemów wspomagania kierowcy podkreślają wyjątkowy status sportowych samochodów kompaktowych w swoim segmencie.
Sportowy design zewnętrzny
Skoda Octavia RS oraz Skoda Octavia Combi RS to sportowe, topowe modele w szeroko zaktualizowanej rodzinie Skody Octavia. Zarówno w wersji hatchback, jak i kombi, odzwierciedlają silne emocje i dynamizm. Modele Skody Octavia RS prezentują się w nowym, opływowym wyglądzie całej gamy modeli, tworząc wrażenie dynamiki nawet w stanie spoczynku.
Nowa przednia sekcja z szerszym grillem chłodnicy prezentuje się męsko i sportowo. Grill wzbogacony jest o dodatkowe reflektory pełno-LED z systemem Adaptive Frontlight System (AFS) w charakterystycznym kryształowym wyglądzie. Tworzą one indywidualnie skonfigurowane wiązki światła do jazdy po drogach wiejskich, autostradach, w ruchu miejskim oraz w deszczu. Dzięki przedniej kamerze, system Light Assist rozpoznaje nadjeżdżające pojazdy lub oświetlone ulice miejskie, a w razie potrzeby automatycznie włącza lub wyłącza światła drogowe. Jednostka oświetleniowa dla kierunkowskazów i świateł do jazdy dziennej biegnie wzdłuż dolnej krawędzi reflektorów. Delikatne, podłużne jednostki oświetleniowe przebiegają przez powierzchnie z reflektorami.
Światła przeciwmgielne również wyposażone są w technologię LED, mogą być opcjonalnie połączone z funkcją skrętną i umiejscowione w szerokim dolnym wlocie powietrza. Grill chłodnicy z chromowaną ramką dostępny jest w czarnym kolorze jako opcja. Zewnętrzne reflektory wytwarzają światło mijania. Wewnętrzne reflektory, zwężające się ku grillowi, generują światło drogowe.
Umiejscowienie grilla chłodnicy i jednostek oświetleniowych obok siebie tworzy graficzną jedność, która nadaje wszystkim modelom Skody Octavia wysoki poziom rozpoznawalności. Silne kontury otaczają zewnętrzne wloty powietrza, których dolne sekcje wypełnione są wstawkami z siatką w kształcie plastra miodu. Dzięki swojej pochylonej sylwetce i dużej precyzji, nowy projekt przedniej sekcji z poziomą orientacją inspirowany jest motywami bohemii kryształowej sztuki szklarskiej.
Nowe reflektory z kontrastującymi jednostkami światła mijania to tylko jedna z cech, która sprawia, że przednia sekcja wydaje się szersza i bardziej rzeźbiarska. Nawet zderzaki zaprojektowane są z szczególnie wyraźną poziomą linią. Maskownica i błotniki mają wyrazisty i mocny design, logo marki jest jeszcze bardziej widoczne.
Lusterka boczne i klamki drzwi Skody Octavia RS oraz Skody Octavia Combi RS mają taki sam kolor jak nadwozie. Dla sportowego modelu dostępny jest wybór jedenastu kolorów, w tym specjalne kolory 'Steel Grey’ i 'Rally Green’. Dodatkowo klienci mogą zdecydować się na pakiet stylizacji 'Black Design’.
Precyzyjne, ostro wycięte linie kształtujące design wszechstronnie zaktualizowanych modeli Skody Octavia RS biegną również po bokach i z tyłu, tworząc intensywne współgranie światła i cienia na powierzchniach.
Na tylnej klapie, spojler (w wersji hatchback) lub spojler dachowy (w wersji Combi) tworzą akcenty designu. Dzięki nowemu kształtowi, tylni zderzak wydaje się mocny i schludny dzięki subtelnym konturom. Czerwona odblaskowa taśma wieńcząca wstawkę dyfuzora; duże końcówki układu wydechowego wykonane są ze stali nierdzewnej. Tylne światła są osadzone w nadwoziu jak klejnoty. Światła tylne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej wyposażone są w technologię LED. Tylnie światła w kształcie litery C teraz wydają się jednorodną powierzchnią oświetleniową, przerwa oddzielająca linie w górnym rogu sprawia, że projekt jest jeszcze bardziej uderzający. Kontury w światłach poprawiają separację przepływu, co zwiększa aerodynamikę pojazdu.
Skrót RS na tylnej części
Tył Skody Octavia RS oraz Skody Octavia Combi RS ozdobiony jest logo RS. Skrót ten po raz pierwszy użyto w motorsporcie w 1974 roku, a wprowadzono go do gamy modeli Skody w 2000 roku. Od tego czasu sportowe modele najwyższej klasy okazały się dużym sukcesem i wciąż zyskują na popularności. Czechy sprzedały dotąd około 200 000 modeli RS – aż 100 000 z nich to modele trzeciej generacji Skody Octavia, która zadebiutowała w 2013 roku.
Czerń dominuje w obszernym wnętrzu
W zakresie przestrzeni wewnętrznej, Skoda Octavia RS oraz Skoda Octavia Combi RS wyznaczają standardy dla konkurencji. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2 680 mm inżynierowie stworzyli wyjątkowo przestronne wnętrze, którego długość wynosi 1 782 mm. Przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu wynosi 73 mm – wartości, które zwykle osiągane są tylko w segmencie samochodów średniej wielkości. Bagażnik również jest większy niż przeciętnie. W wersji hatchback ma pojemność 590 l, a po złożeniu tylnych siedzeń wynosi 1 580 l. Wartości dla wersji kombi to odpowiednio 610 l i 1 740 l.
Wnętrze modeli Skody Octavia RS prezentuje się jako przejrzyste, spokojne i skoncentrowane na esencji. Jego design kontynuuje linie zewnętrzne, a wrażenie szerokości jest podkreślone poziomą orientacją. Powierzchnie i kształty są geometrycznie klarowne i napięte. Okrągłe wskaźniki są duże i łatwe do odczytania, a dzięki nowemu designowi, są jeszcze bardziej wyraziste.
Wnętrze zmodernizowanych modeli Skody Octavia RS jest utrzymane w sportowym, eleganckim czarnym stylu; imponuje bogatym wyposażeniem, wysokiej jakości materiałami, precyzją i perfekcją aż do najmniejszych detali. Nakładki na drzwi wyposażone są w nowe oświetlenie ambientowe LED. Smukłe jednostki oświetleniowe na górnym końcu listew wykończeniowych emitują dyskretne światło, które można ustawić na jeden z dziesięciu różnych kolorów. Sportowe siedzenia RS mają wysokie boczne wsparcie i zintegrowane oparcia – elektryczna regulacja jest dostępna jako opcja.
Napęd, podwozie, układ kierowniczy i dźwięk – sport na czołowej pozycji
Do intensywnie zmodernizowanej Skody Octavia RS oraz Skody Octavia Combi RS dostępne są dwa wysokowydajne, czterocylindrowe silniki turbo – jeden na benzynę, a drugi Diesla.
Moc silnika 2.0 TSI wzrosła o 7 kW (10 KM) do 169 kW (230 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest osiągany w zakresie od 1 500 do 4 600 obr./min. Hatchback z manualną skrzynią biegów rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość ograniczoną elektronicznie do 250 km/h. Silnik 2.0 TSI dostępny jest opcjonalnie z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową.
Podobnie jak jego poprzednik, silnik 2.0 TDI generuje 135 kW (184 KM). Już przy zaledwie 1 750 obr./min generuje 380 Nm momentu obrotowego – wystarczająco, by przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 232 km/h. Mimo to, Diesel zużywa średnio tylko 4,5 litra paliwa na 100 km (co odpowiada 119 gramom CO2/km – wszystkie wartości podane dla hatchbacka z manualną skrzynią biegów). Silnik 2.0 TDI dostępny jest także opcjonalnie z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-biegową skrzynią dwusprzęgłową. Silnik 2.0 TDI dostępny jest również w wersji z napędem na wszystkie koła z 6-biegową skrzynią DSG.
W porównaniu do konwencjonalnych modeli siostrzanych, sportowe podwozie obniża nadwozie wariantu RS o 15 mm. Duże hamulce zapewniają niezawodne hamowanie. Czerwone zaciski hamulcowe za standardowymi 17-calowymi kołami 'Dorado’ wskazują na sportowy design. Opcjonalnie, felgi aluminiowe dostępne są w formatach 18 i 19 cali.
Modele Skody Octavia RS są wyposażone w tylne zawieszenie wielowahaczowe, którego rozstaw w porównaniu do modelu sprzed intensywnej modernizacji został poszerzony o 30 mm do 1 544 mm. Do przedniego zawieszenia zastosowano konstrukcję MacPhersona.
Progresywne kierowanie oraz Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC) z elektroniczną blokadą różnicową XDS+ to dodatkowe elementy. Jednym z wyróżniających się elementów podwozia w wszechstronnie zmodernizowanych modelach Skody Octavia RS jest adaptacyjne Kontrolowanie Dynamiki Podwozia (DCC). Elektrycznie sterowane zawory dostosowują ustawienia tłumików w zależności od preferencji kierowcy, który może wybrać jeden z trzech trybów – Comfort, Normal i Sport. Ponadto, DCC przyczynia się także do aktywnego bezpieczeństwa automatycznie przełączając się w tryb Sport w niebezpiecznych sytuacjach. W ten sposób zapewnia większą stabilność, lepszą przyczepność i krótsze drogi hamowania.
Tryb Wydajności z Generatorem Dźwięku Wydajności (opcjonalnie) pozwala kierowcy zmieniać charakterystykę kierowania, działanie dwusprzęgłowej skrzyni biegów oraz ustawienia innych systemów w trybach Normal, Eco, Sport i Indywidualnym. Ustawienia są zapisywane na opcjonalnym kluczyku personalizowanym.
Systemy wspomagania kierowcy
Szeroka gama systemów wspomagania kierowcy w zaktualizowanych modelach Skody Octavia obejmuje kilka, które w innym przypadku dostępne są tylko w wyższych segmentach pojazdów. Wszystkie z tych systemów mają na celu uczynienie jazdy jeszcze bezpieczniejszą i bardziej relaksującą.
Nowo dostępne funkcje to m.in. Front Assist z Przewidywaną Ochroną Pieszych, Wykrywanie Martwego Punktu, Ostrzeżenie o Ruchu Tylno-bocznym, Asystent Przewożenia Przyczepy oraz Asystent Manewrowania.
Front Assist z Przewidywaną Ochroną Pieszych zaprojektowany jest do zastosowania w ruchu miejskim. System inicjuje awaryjne zatrzymanie przy prędkościach między 10 a 60 km/h, jeśli pieszy niebezpiecznie próbuje przejść przed samochód. Funkcja Przewidywanej Ochrony Pieszych jest częścią Front Assist, w tym funkcji City Emergency Brake. Oba systemy działają w połączeniu z Crew Protect Assist, który zamyka okna i szyberdach w przypadku zbliżającego się wypadku i napina pasy dla kierowcy i pasażerów. Nowy czujnik radarowy zintegrowany jest z grillem chłodnicy.
Nowy system Wykrywania Martwego Punktu czyni zmianę pasa bezpieczniejszą. Wykorzystuje dwie czujniki radarowe w tylnej klapie o zasięgu około 20 metrów. Jeśli inne pojazdy szybko zbliżają się z tyłu lub już znajdują się w martwym punkcie, w obudowie lusterka bocznego zapala się diodowe światło ostrzegawcze. Jeśli kierowca używa kierunkowskazu mimo ostrzeżenia, dioda miga kilka razy w krótkich odstępach.
Ostrzeżenie o Ruchu Tylno-bocznym to inna nowa funkcja, która zwiększa bezpieczeństwo podczas wycofywania się z miejsc parkingowych lub podjazdów. System wykrywa pojazdy zbliżające się z boków bardzo wcześnie i ostrzega kierowcę w trzech etapach: wizualnie, akustycznie, a w razie potrzeby automatycznie hamuje. Informacje dla systemu dostarczają czujniki radarowe Wykrywania Martwego Punktu w tylnej klapie. Ostrzeżenie o Ruchu Tylno-bocznym jest kluczowym elementem systemu Wykrywania Martwego Punktu.
Kolejna nowość w gamie modeli Skody Octavia to Asystent Przyczepy, który upraszcza manewrowanie wstecz z przyczepą. Kierowca ustawiając kąt, pod jakim chce cofać, na przełączniku dołożonym do lusterek, delikatnie naciska pedał gazu. System dostosowuje kierownicę do wybranego kursu i bezpiecznie manewruje przyczepę w zamierzonym miejscu lub pozycji. Jeśli kąt między samochodem a przyczepą staje się zbyt duży, generowany jest sygnał ostrzegawczy. W krytycznych sytuacjach system automatycznie hamuje samochód i przyczepę.
Nowy Asystent Manewrowania również pomaga podczas trudnych manewrów bez przyczepy. System automatycznie hamuje, gdy tylko wykryje przeszkodę za lub przed pojazdem. Asystent Manewrowania oraz Asystent Przyczepy opierają się na ulepszonej funkcjonalności ultradźwiękowych czujników parkowania.
Sprawdzone systemy wspomagania zachowały swoje miejsce w zaktualizowanych modelach Skody Octavia RS. Adaptacyjny Tempomat (ACC) pomaga kierowcy utrzymywać pożądaną odległość od pojazdu z przodu przy ustalonej prędkości. Nowo opracowany czujnik radarowy, zintegrowany w grillu, jest teraz aktywny aż do prędkości 210 km/h.
Lane Assist pomaga kierowcy pozostać na pasie, delikatnie dostosowując kierownicę tam, gdzie to konieczne. System wykrywania zmęczenia (Alert Kierowcy) rozpoznaje, kiedy koncentracja kierowcy maleje i, w razie potrzeby, sugeruje przerwę. Oparty na kamerze system Travel Assist z Rozpoznawaniem Znaków Drogowych wyświetla ograniczenia prędkości i inne znaki drogowe w formie obrazów na komputerze pokładowym oraz na wyświetlaczu nawigacyjnym. Park Assist może automatycznie sterować pojazdem do miejsc parkingowych i również przejąć sterowanie podczas manewrowania z równoległych miejsc parkingowych. Light Assist, który automatycznie reguluje użycie świateł drogowych i mijania, dopełnia ofertę.
Bezpieczeństwo pasywne nadal pozostaje na wysokim poziomie w gamie modeli Skody Octavia. Pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa, działających w pełnej harmonii z maksymalnie dziewięcioma poduszkami bezpieczeństwa, zapewniają bezpieczeństwo na pokładzie. W skład tych poduszek wchodzą przednie poduszki, boczne poduszki przednie, boczne poduszki głowy, tylne poduszki boczne oraz poduszka kolanowa dla kierowcy. Fotele dziecięce można mocować za pomocą systemu Isofix i dodatkowych punktów mocujących. Monitorowanie ciśnienia w oponach również znajduje się w standardzie.
Infotainment i Skoda Connect
Podobnie jak wszystkie warianty gamy modeli, modele Skody Octavia RS również wyposażone są w najnowszą generację systemów infotainment. Ich pojemnościowe wyświetlacze dotykowe mają szklany design (z wyjątkiem standardowego systemu audio Swing); przy włączaniu zapala się specjalny ekran startowy RS. Najwyższą wersją jest system nawigacji Columbus z 9,2-calowym monitorem, punktem dostępu Wi-Fi oraz opcjonalnym modułem LTE, dzięki któremu pasażerowie mogą być „zawsze online”.
Nowe mobilne usługi online Skoda Connect dzielą się na dwie kategorie: usługi Infotainment Online, które dostarczają informacji i rozrywki, oraz usługi Care Connect, które zapewniają pomoc i zdalny dostęp. Za pośrednictwem nowego portalu Skoda Connect, klient może również korzystać z tych usług na komputerze domowym. Kierowca może konfigurować usługi oraz przesyłać cele, trasy i punkty zainteresowania (POI) do samochodu. Dane dla usług Care Connect przesyłane są za pomocą karty SIM z szybkim LTE, która jest już zainstalowana w pojeździe.
Jednym z najważniejszych punktów portfolio Infotainment Online jest usługa Online Informacje o Ruchu, która wyświetla na żywo ruch na wybranej trasie i sugeruje odpowiednie alternatywne trasy w przypadku korków. Usługi dostarczają dodatkowe pomocne informacje na temat stacji paliw, miejsc parkingowych, wiadomości i pogody.
Istnieją dodatkowe usługi dostępne wyłącznie dla systemu Columbus: Google Earth™ integruje trasę nawigacyjną w interaktywnej mapie świata z jej fotograficznymi widokami mapy. Usługa Online Map Update regularnie udostępnia nowe materiały mapowe. Dzięki wyszukiwaniu POI online (Wyszukiwanie Głosowe) kierowca może szukać miejsc, które go interesują za pomocą sterowania głosowego.
Funkcja Emergency Call dostępna jest jako opcja w zaktualizowanych modelach Skody Octavia RS. Jeśli system zabezpieczeń został uruchomiony po wypadku, system nawiązuje połączenie głosowe i przesyła dane do dedykowanego centrum alarmowego, przekazując wszystkie niezbędne informacje. Pracownik centrum alarmowego podejmuje odpowiednie działania pomocowe i, w razie potrzeby, wysyła pojazd ratunkowy na miejsce wypadku. Kierowca i pasażerowie mogą również ręcznie wyzwolić Emergency Call za pomocą przycisku w module dachowym.
Dalsze usługi online w portfolio Care Connect działają za pomocą nowej aplikacji Skoda Connect na smartfonie. Kierowca może uzyskać dostęp do informacji o stanie pojazdu na swoim smartfonie lub wysłać plan podróży do samochodu za pośrednictwem aplikacji. Dzięki nowym zdalnym usługom, kierowca może na przykład zdalnie uzyskać informacje na temat tego, czy światła są włączone, czy drzwi są zablokowane, ile paliwa jest w baku oraz innych aspektów korzystając z usługi Stan Pojazdu. Funkcja Lokalizacja Parkowania może nakierować kierowcę na jego samochód. Funkcja Honk & Flash, w której samochód trąbi i miga światłami, ułatwia jeszcze bardziej znalezienie pojazdu. Funkcje Powiadomienie o Obszarze, Online Alarm Przeciwkradzieżowy oraz Powiadomienie o Prędkości informują właściciela, jeśli ich pojazd jest przemieszczany w sposób, którego nie dopuszcza. Funkcja Statystyki Trasy dopełnia zakres usług zdalnych.
Platforma SmartLink+ integruje aplikacje smartfonowe i wprowadza Apple CarPlay, Android Auto oraz MirrorLinkTM do modeli Skody Octavia RS. Jak tylko klient podłączy swojego smartfona do portu USB, odpowiednia przestrzeń robocza otwiera się. Zakres aplikacji, które mogą być integrowane przez SmartLink+ w różnych wariantach, które zostały specjalnie dostosowane do pojazdu, jest regularnie aktualizowany. Dostępność Android Auto i Apple CarPlay może się różnić w zależności od kraju.
Jeszcze więcej rozwiązań 'Simply Clever’
Gama modeli Skody Octavia zawsze oferowała praktyczne wsparcie w codziennym życiu dzięki funkcjom 'Simply Clever’. Z zaktualizowanymi modelami Skody Octavia RS, bogactwo nowych funkcji uzupełnia zakres inteligentnych rozwiązań.
Uchwyt na napoje w konsoli centralnej pozwala na otwieranie butelek PET za pomocą tylko jednej ręki – ząbkowany kształt uchwytu stabilizuje podstawę butelki.
W bagażniku Skody Octavia Combi RS znajduje się demontowalna latarka LED; jej akumulator naładowuje się automatycznie podczas jazdy.
Nowością jest również personalizowalny klucz, który można zamówić opcjonalnie. Do jego pamięci może zapisać swoje indywidualne preferencje do trzech użytkowników, od ustawień klimatyzacji i foteli po głośność systemu audio i profil Trybu Jazdy.