Kiedy Volkswagen wprowadził Amaroka w 2010 roku, nie miał zbyt dużego doświadczenia w tym segmencie, ale większość problemów związanych z modelem została rozwiązana w 2016 roku, gdy producent przeprowadził lifting tego pickup’a.
W ten sposób na rynku zaczęła pojawiać się idea pickup’a lifestyle. Poza kilkoma japońskimi markami, Volkswagen Samochody Użytkowe opracował Amaroka, który właśnie tym był: pickup’em lepiej radzącym sobie z transportem lekkich ładunków i pięciu osób niż ciężkich ładunków i tylko dwóch pasażerów.
Volkswagen odświeżył Amaroka w 2016 roku, nadając mu wygląd bardziej przypominający SUV-a niż pojazd użytkowy. W ten sposób przedni pas zyskał nową parę reflektorów z zintegrowanymi diodami LED do jazdy dziennej. Grilla również zaktualizowano, teraz przypominał te z modeli Tiguan i Touareg. Jego profil wciąż zachował te same szerokie, kanciaste nadkola. Jako opcję producent oferował boczne stopnie i roll-bar w strefie ładunkowej.
Wnętrze miało znacznie bardziej SUV-owy charakter niż użytkowy. Deska rozdzielcza pokryta była miększymi materiałami, a na górze centralnej konsoli znajdował się nowy system infotainment. Ponadto, zestaw wskaźników był wyposażony w duże tarcze oraz wyświetlacz TFT pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem, który wyświetlał różne dane z komputera pokładowego. W zależności od opcji, Amarok mógł być wyposażony w tapicerkę z tkaniny lub skóry.
Jednak najbardziej znaczącą zmianą było to, co znajdowało się pod maską, gdzie Volkswagen zamontował silnik turbo-diesla V6 o pojemności 3,0 litra, który był dostępny w kilku wariantach mocy. Kolejną nietypową decyzją była skrzynia biegów. Podczas gdy wersje manualne wyposażone były w przekładnię o wysokim i niskim przełożeniu, ośmiobiegowa automatyczna była napędem na wszystkie koła bez reduktora.
Nowy Volkswagen Amarok, premium pick-up z segmentu B, będzie napędzany nowoczesnym silnikiem V6. Wnętrze off-roadera oferuje wiele nowych funkcji dla klientów, w tym atrakcyjny kokpit z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym w modelu Aventura oraz nowoczesne systemy radio-nawigacyjne. Dla kierowcy i pasażera z przodu Amarok zapewnia 14-stopniowo regulowane fotele ergoComfort, które już zdobyły nagrody za przyjazność dla pleców.
Superiorny i solidny: z charyzmą i precyzją, nowy VW Amarok zachwyci także tradycyjnych klientów SUV. Zarówno w terenie, jak i w mieście, ten pick-up osiąga 550 niutonometrów momentu obrotowego oraz 165 kW / 224 KM przy najwyższym poziomie mocy. Może osiągnąć prędkość maksymalną 193 kilometrów na godzinę i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy.
Pick-up jest atrakcyjną alternatywą dzięki wysokiej pozycji siedzenia, dobrej widoczności i wysokiej jakości wnętrzu. Tak może wyglądać elegancka i komfortowa jazda zarówno po drogach utwardzonych, jak i w terenie. Mimo imponujących rozmiarów, wsiadanie do Volkswagena Amaroka jest proste. Szeroko otwierające się drzwi oraz – w zależności od wariantu – uchwyty na słupkach A i B ułatwiają wejście do kabiny.
Jednym z najważniejszych elementów wnętrza nowego Amaroka są nowe elektrycznie regulowane fotele ergoComfort dla kierowcy i pasażera z przodu, które zapewniają dużo miejsca na głowę i nogi. To przede wszystkim zasługa regulowanych wysokościowo foteli przednich, które można także przesunąć daleko do tyłu. Posiadają one sportowe, konturowane boczne podparcia, które zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalnego komfortu i najlepszej ergonomii. Opcjonalne elektryczne fotele kierowcy i pasażera z przodu, regulowane w 14 kierunkach, mogą być indywidualnie dostosowane do osobistych wymiarów ciała. Wysokość siedziska i pozycja podłużna mogą być regulowane za pomocą przycisku, a kąt oparcia i siedzenia również można dostosować. Głębokość siedziska można także regulować ręcznie. Fotele ergoComfort dla kierowcy i pasażera z przodu w Volkswagenie Amaroku otrzymały certyfikat 'AGR’ od Kampanii Zdrowych Pleców (Aktion Gesunder Rücken e.V.). Z pokrowcami ze skóry nappa, kontrastowymi szwami Ceramique i dodatkowym ogrzewaniem siedzeń, Amarok odpowiada wymaganiom klientów.
Przebudowana deska rozdzielcza natychmiast przyciąga wzrok: charakterystyczne cechy nowej architektury deski rozdzielczej to podkreślenie poziomych linii, wyraźny podział powierzchni oraz precyzja zagięć i krawędzi. Zrezygnowanie z okrągłych konturów na rzecz poziomych i pionowych linii sprawia, że wnętrze wydaje się bardziej wyraziste. Liczne schowki ułatwiają życie pasażerom.
Wielofunkcyjna kierownica ułatwia kierowcy obsługę radia, telefonu czy wyświetlacza wielofunkcyjnego. Model Aventura jest wyposażony w kolorowy wyświetlacz 3D pomiędzy klasycznymi okrągłymi wskaźnikami. Kierowca może korzystać z nowych, opcjonalnych łopatek na kierownicy (standard w modelu Aventura) do kontrolowania 8-biegowej skrzyni automatycznej, a lusterko wsteczne bez ramki w połączeniu z opcjonalnym pakietem Light and Sight podkreśla luksusowy wygląd i sportowy charakter wnętrza nowego Amaroka.
Na szczycie konsoli centralnej, a więc bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, znajduje się system infotainment, który umożliwia przemyślaną, ergonomiczną obsługę. Wyposażony w takie funkcje jak App Connect, Guide & Inform czy Car-Net, umożliwia na przykład integrację aplikacji smartfona przez złącze USB, aby można było uzyskać do nich dostęp za pomocą ekranu dotykowego systemu infotainment. Guide & Inform rozszerza system nawigacyjny, dodając usługi informacyjne oparte na internecie, takie jak informacje o ruchu drogowym. System nawigacji 'Discover Media’ jest również standardowo wyposażony w cyfrowe radio DAB+.
Zarówno systemy infotainment 'Composition Media’, jak i 'Discover Media’ oferują cyfrowe wzmocnienie głosu. To elektryczne wzmocnienie głosu ułatwia komunikację podczas jazdy. Mikrofon bezprzewodowy wzmacnia sygnały głosowe, dzięki czemu kierowca nie musi już odwracać się w stronę pasażerów z tyłu ani podnosić głosu. Pasażerowie na tylnej kanapie słyszą głos osoby wzmocniony przez tylne głośniki.
System asystujący 'Park Pilot’ w połączeniu z kamerą cofania 'Rear View’ również ułatwia życie. Stalowe pedały (wyłącznie w modelu Aventura) oraz czarne wykończenia, oddzielone od drzwi do drzwi paskiem w kontrastowym kolorze, dopełniają wygląd wnętrza Volkswagena Amaroka. W skład wyposażenia wchodzi także system klimatyzacji, łączność Bluetooth oraz do czterech gniazd zasilania 12-woltowego.