Aston Martin w końcu zastąpił poprzednią wersję modelu Vantage po dwunastu latach obecności na rynku, co było niesamowicie długim czasem dla takiego grand tourera w nowoczesnych czasach.
Jednak w końcu nastąpiła zmiana, a brytyjska marka stworzyła całkowicie nowy model, który nie miał nic wspólnego z poprzednikiem. To był początek nowej ery dla producenta samochodów, który wykorzystał podzespoły z Vantage V8 z 2019 roku w innych pojazdach, które wprowadził później, takich jak SUV DBX. Zatem było to więcej niż tylko nowy samochód; to był renesans marki pod lepszymi gwiazdami niż te z niebieskiego owalu, który był jej właścicielem w latach 1991-2007.
Vantage V8 z 2019 roku zachował ogólny kształt grand tourera, dzielonego z poprzednikami, ale z nieco bardziej stylowym wyglądem. Podczas gdy inne modele były projektowane przez Iana Calluma, ten został zaprojektowany przez Marka Reichmana. Stworzył on niską maskę oraz smukłe reflektory z lampami LED zamiast halogenowych czy ksenonowych. W efekcie samochód wyglądał bardziej agresywnie. Zderzak zawierał szeroką dolną kratkę, która była poszerzana na dole przez masywny splitter. Z boków, za przednimi nadkolami, Aston Martin stworzył harmonijnie rzeźbione wloty wydechowe, które sięgały na panele drzwi. Te aerodynamiczne detale wydobywały powietrze uwięzione w nadkolu, zmniejszając siłę nośną i obniżając opór powietrza. Z profilu, Vantage z 2019 roku ukazywał nachyloną szybę czołową oraz krzywą, opadającą linię dachu. Na dachu pojazdu producent stworzył dwa wcięcia, które również poprawiały aerodynamikę. Na koniec, z tyłu, klapa bagażnika miała wyprofilowany kształt ducktail. Na dolnej części tylnej osłony producent zamontował duży dyfuzor ozdobiony elementami z włókna węglowego oraz dwa wydechy, które wystawały z jego wnętrza.
Wewnątrz producent zrobił to, co potrafił najlepiej: stworzył połączenie luksusu i sportowego charakteru, rzadko dorównywanego przez innego producenta samochodów na świecie. Wnętrze wykończone Alcantarą miało detale z włókna węglowego na konsoli centralnej i nawiewach. Za kierownicą Aston Martin dodał duże łopatki zamontowane na kolumnie. Na koniec, producent zainstalował parę wysokich, kubełkowych foteli również pokrytych Alcantarą. Przed kierowcą znajdowała się cyfrowa tablica przyrządów z trzema wskazówkami, która dostarczała niezbędne dane dotyczące pojazdu. Ponadto, na szczycie konsoli centralnej umieszczono ekran dotykowy dla systemu infotainment.
Pod maską producent zainstalował silnik V8 z AMG. Dzięki turbosprężarkom, czterolitrowa jednostka napędowa przekazywała 503 KM (510 PS) na tylną oś za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni biegów ZF zamontowanej na tylnej osi, co pomogło osiągnąć 50/50 rozkład masy. Nie mniej istotne, ograniczone poślizgi zapewniały maksymalną przyczepność przez cały czas.
Vantage. Intrygująca nazwa dla wspaniałej linii sportowych samochodów wyścigowych. Przez siedem dekad emblematem najczystszych modeli Aston Martin były właśnie te słowa. Nazwa Vantage nosiły prawdziwe ikony motoryzacji. Po raz pierwszy użyta w 1951 roku jako opcja silnika o wysokiej mocy dla modelu DB2, Vantage szybko zyskała status modelu samodzielnego. Wśród najbardziej znanych przedstawicieli znajdują się zaprojektowany przez Williama Townsa model V8 Vantage, spektakularny V600 Le Mans z podwójnym doładowaniem oraz uwielbiany V8 Vantage. Dziś ta imponująca sportowa linia jest gotowa osiągnąć nowe szczyty wraz z wprowadzeniem nowego Aston Martin Vantage.
Spektakularny nowy sportowy samochód Aston Martin wymaga odważnego i wyróżniającego się języka projektowania. Czyste, rzeźbiarskie formy tworzą atletyczną, drapieżną sylwetkę, podczas gdy minimalne zwisy z przodu i z tyłu, muskularne boki oraz szerokie tylne nadkola wyrażają zwinność i dynamikę inherentne dla tego samochodu. Nowe reflektory i tylne światła tworzą dramatyczne nowe sygnatury, nadając Vantage niezapomnianą obecność na drodze oraz mocną i indywidualną tożsamość w rosnącej gamie modeli Aston Martin.
Aerodynamiczna wydajność była kluczowa dla koncepcji projektowej Vantage: przedni splitter kieruje strumień powietrza pod samochodem, gdzie system osłon kieruje powietrzem chłodzącym tam, gdzie jest potrzebne, a jednocześnie zapewnia, że tylny dyfuzor jest zasilany czystym strumieniem powietrza. Konstrukcja dyfuzora tworzy strefę niskiego ciśnienia, jednocześnie zapobiegając turbulencjom generowanym przez tylne koła, które mogłyby zakłócać strumień powietrza wydobywający się z tyłu pojazdu.
Wraz z nowymi bocznymi żebrami, które zostały zintegrowane z powierzchnią nadwozia i odprowadzały ciśnienie powietrza z przednich nadkoli, oraz wyraźnie uniesioną tylną pokrywą, Vantage generuje znaczną ilość docisku – rzadkość w produkcyjnych samochodach, a po raz pierwszy w podstawowym modelu Aston Martin.
Historia designu kontynuuje się we wnętrzu Vantage, gdzie dynamiczne i skoncentrowane wnętrze sportowego samochodu odrzuca długie, płynne linie na rzecz ostrych, wyraźnych kształtów, które podkreślają bardziej agresywny charakter pojazdu. Wysoki temat wykończenia wnętrza i niższa pozycja za kierownicą tworzą bardziej immersyjne doświadczenie jazdy oraz znacząco zwiększają przestronność i poprawiają wysokość w kabinie w porównaniu do wcześniejszego modelu Vantage. Połączenie pokrętłowych i przełącznikowych kontrolerów zostało użyte ze względu na ich dotykową i intuicyjną funkcjonalność. Podobnie przyciski PRND przeniesiono w formację trójkątną, aby skupić główne kontrolery w jasno określonych strefach. Wnętrze oferuje także przestronność do przechowywania, z użyteczną przestrzenią za siedzeniami i obszernymi podwójnymi strefami przechowywania.
Sercem Vantage jest nowy, potężny silnik V8 twin-turbo o pojemności 4 litrów. Umieszczony nisko i jak najdalej w tylnym podwoziu dla optymalnego środka ciężkości i idealnego stosunku masy 50:50, ten silnik o wysokiej wydajności zapewnia emisję CO2 na poziomie *245g/km, a jednocześnie rozwija moc 510 KM przy 6000 obr./min oraz 685Nm od 2000 do 5000 obr./min. Przy suchej wadze 1530 kg, Vantage charakteryzuje się imponującymi stosunkami mocy do wagi oraz momentu do wagi – co staje się widoczne zawsze, gdy wciśniesz pedał gazu. Szczegółowe dostrojenie systemów dolotowych, wydechowych oraz zarządzania silnikiem nadało Vantage prawdziwie odurzający charakter i dźwięk.
Vantage przekazuje swoją imponującą moc i moment obrotowy na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów ZF o ośmiu przełożeniach. Zdolny do przyspieszenia od 0 do 60 mph w 3,5 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 195 mph, wykorzystuje zaawansowany zestaw zintegrowanych systemów elektronicznych, aby zapewnić maksymalną kontrolę i przyjemność z jazdy. Należą do nich Dynamic Stability Control oraz Dynamic Torque Vectoring. Elektryczne wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości ma 2,4 skrętu od oporu do oporu, co zapewnia doskonałą kombinację reakcji na ruch i precyzyjnej, intuicyjnej kontroli.
Po raz pierwszy w Aston Martin nowy Vantage wyposażony jest również w Elektroniczny Dyferencjał Tylny (E-Diff). Ten dyferencjał jest połączony z elektronicznym systemem kontroli stabilności pojazdu, dzięki czemu może monitorować zachowanie samochodu i reagować odpowiednio, kierując moc silnika na odpowiednie koło. W przeciwieństwie do konwencjonalnego LSD, może przechodzić z pozycji całkowicie otwartej do 100% zablokowanej w ciągu kilku milisekund. Przy wyższych prędkościach, prędkość i wrażliwość reakcji Elektronicznego Dyferencjału pozwala na bardzo precyzyjne kontrolowanie dynamiki samochodu. To sprawia, że samochód wydaje się znacznie bardziej stabilny zarówno w kwestii stabilności na prostych, jak i wydajności w zakrętach, co daje kierowcy większą pewność w odkrywaniu i cieszeniu się możliwościami pojazdu.
Podwozie to ewolucja najnowszej generacji połączonej z aluminiową strukturą, którą po raz pierwszy zaprezentowano w modelu DB11, chociaż około 70% komponentów struktury jest nowych dla Vantage. Równowaga, wytrzymałość, sztywność i efektywność wagi były priorytetami w nowym projekcie Vantage, podobnie jak czystość i spójność prowadzenia. Najważniejsze cechy podwozia to solidnie zamocowany tylny subframe, który zapewnia lepsze poczucie bezpośredniego połączenia kierowcy z samochodem, nowe opony Pirelli P Zero zaprojektowane specjalnie dla nowego Aston Martin Vantage oraz najnowszy system adaptacyjnego tłumienia, który wykorzystuje technologię Skyhook i oferuje wybór trybów Sport, Sport Plus oraz Track.
Dzięki pełnej integracji silnika, skrzyni biegów, E-Diff, Dynamic Torque Vectoring, Dynamic Stability Control, Adaptive Damping oraz elektrycznego wspomagania kierownicy, każdy tryb optymalizuje wszystkie obszary samochodu jako całość. Z każdym krokiem Vantage zyskuje na zwinności i reaktywności, a jego charakter staje się coraz bardziej wyrazisty, głośny i ekscytujący. To istota doświadczenia jazdy Vantage – samochód, który nigdy nie jest mniej niż połączony i angażujący, z szerokim zakresem możliwości, by cieszyć się z wymagających dróg i pokazać swoje oblicze na torze.
Vantage oferuje wysoki poziom standardowego wyposażenia, w tym bezkluczykowy system start/stop, system monitorowania ciśnienia w oponach, wyświetlacz odległości parkowania, asystenta parkowania oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu. System rozrywki w samochodzie – kontrolowany i wyświetlany za pośrednictwem centralnie umieszczonego ekranu LCD o przekątnej 8″ – obejmuje system audio Aston Martin, strumieniowe przesyłanie dźwięku oraz połączeń przez Bluetooth®, odtwarzanie iPod®, iPhone® oraz USB oraz zintegrowany system nawigacji satelitarnej.
Jako Aston Martin, nowy Vantage również cechuje się wysokim poziomem rzemiosła, widocznym w doskonałym wykończeniu lakieru, luksusowej tapicerce z Alcantary® i skóry oraz poziomach wykończenia optymalizowanych dzięki zastosowaniu dotykowych naturalnych materiałów najwyższej jakości. Istnieje również szeroki zakres personalizacji dzięki dużemu wyborowi opcji. Należą do nich odlane felgi w różnych wykończeniach, kolekcja Sports Plus (w tym fotele Sports Plus i sportowa kierownica), detale z włókna węglowego we wnętrzu i na zewnątrz oraz system audio Premium.
Prezydent i dyrektor generalny Aston Martin, dr Andy Palmer powiedział: „To wiele mówi o ustępującym Vantage, że jest najskuteczniejszym modelem w historii Aston Martin. Stworzenie godnego następcy było wyzwaniem, które przyniosło mi wiele radości i ogromnej motywacji. Jestem niezwykle podekscytowany tym, co stworzyliśmy: nowym Aston Martin Vantage, który jest bardziej wyrazisty zarówno w wyglądzie, jak i intencji, łącząc oszałamiające osiągi i olśniewającą dynamikę w codziennie używalnym pakiecie. Prawdziwy samochód sportowy o ostrzejszym wyglądzie i zupełnie nowej dynamice, nowy Vantage to czysta maszyna do jazdy Aston Martin, na którą czekali entuzjaści.”
Nowy Aston Martin Vantage jest już dostępny w sprzedaży w cenie zalecanej od 120 900 funtów w Wielkiej Brytanii, 154 000 euro w Niemczech i 149 995 dolarów w USA. Dostawy mają rozpocząć się w drugim kwartale 2018 roku.
Design
Odzwierciedlając zwiększoną wydajność, możliwości i charakter sportowy, nowy Aston Martin Vantage szczyci się atletyczną, muskularną sylwetką. Kierując się pragnieniem wyraźniejszego wyrażenia jasnej natury każdego modelu Aston Martin, Vantage ma drapieżną postawę, która mocno łączy go z drogą. Ukształtowane przez filozofię konsekwentnych linii, nadwozie charakteryzuje się czystością, elegancją i równowagą, a każda linia jest obecna, ponieważ pełni określoną funkcję. To tworzy wyraźny komunikat sportowej intencji bez uciekania się do sztuczek.
To bezpośrednie powiązanie z wydajnością widać w funkcjonalnej aerodynamicznej konstrukcji powierzchni nadwozia. W pełni zintegrowany przedni splitter płynnie przepływa w minimalny zwis przedni. Boczna szczelina została uproszczona do nowego bocznego żebra, tak że teraz również stanowi zintegrowaną powierzchnię, a nie detal nałożony później. Służy też celom aerodynamicznym, odprowadzając powietrze z archiwum przednich kół, aby zminimalizować siłę nośną i skierować powietrze wzdłuż boków samochodu.
Przednie i tylne światła to ultracienkie diody LED, które zostały zastosowane w oszałamiający sposób. Niezależnie od tego, czy jedziesz za kimś, czy jesteś śledzony, te wizualne sygnatury zapewniają, że Vantage jest nie do pomylenia. Kształt i dramatyzm definiują każdy aspekt Vantage, a najdobitniej widać to z tyłu, gdzie dyfuzor i wyraźne załamanie rowków wręcz opadających pod pokrywą bagażnika pokazują, jak Vantage wykorzystuje strumień powietrza nad swoimi powierzchniami do generowania stabilizującego docisku. Odważny, mniej powściągliwy i bardziej celebracyjny, Vantage to wspaniałe i ekscytujące dzieło designu.
Wnętrze jest równie dynamiczne: prawdziwe i celowe wnętrze sportowego samochodu, które stanowi odejście od płynnych linii i centralnej konsoli typu waterfall, które wcześniej definiowały wnętrza Aston Martin. Zamiast tego kokpit Vantage dominowany jest przez kompaktową, skupioną konsolę, która zapina techniczną architekturę – to znaczy obszary przełączników, takie jak nowe przełączniki PRND, które są teraz umieszczone w formie trójkąta. Osłona wskaźników ma wypukłe kształty, które działają jak kierunkowskazy, skupiając wzrok kierowcy. Pozycja siedzenia jest o 10 mm niższa, co sprzyja rzeczywistem odczuciu bliskości do drogi. Wybór foteli Sport oraz Sport Plus zapewnia wyjątkowy komfort, a mocniej wyprofilowana wersja fotela zapewnia większe wsparcie w dynamicznych sytuacjach.
Uwagę zwrócono także na stałe łopatki zmiany biegów, które zostały zaprojektowane, aby umożliwić zmianę biegów bez konieczności przesuwania rąk na kierownicy. Odczucie zmiany biegów zostało także dopracowane dla satysfakcjonującego efektu. Kontrolery HVAC to połączenie klasycznych pokręteł i przycisków, ponieważ są najszybszym i najbardziej intuicyjnym sposobem na regulację temperatury i przepływu powietrza podczas jazdy. Te pozornie małe detale wzmacniają czystą, analogową, dotykową naturę doświadczenia jazdy Vantage.
Standardowo Vantage wykończony jest obficie Alcantarą i skórą (dostępna jest pełna skórzana tapicerka na życzenie), co idealnie odpowiada sportowej naturze samochodu, podczas gdy pięknie wykonane detale, takie jak skórzane uchwyty w drzwiach, przypominają o niezrównanym zaangażowaniu Aston Martin do rzemiosła. Choć to ściśle dwuosobowy samochód, Vantage jest prawdziwie praktycznym pojazdem na co dzień. Użyteczna pokrywa bagażnika otwiera się na przestrzeń 350 litrów. W głównym przedziale pasażerskim znajdują się przestronne, podwójne strefy przechowywania za siedzeniami, idealne na torebki, teczki lub ubrania w trakcie podróży.
Dyrektor kreatywny Marek Reichman powiedział: „Nowy Vantage ma najpotężniejszy i najbardziej prowokacyjny język wzornictwa, jaki kiedykolwiek widziano w Vantage. Jest to myśliwy, lekki i dlatego też lekki w swoim języku wizualnym. Bazuje na jednej linii pod napięciem, inspirowanej DB10 i ekstremalnym modelem torowym Aston Martin Vulcan, łącząc dwa unikalne języki designu w formę, która jest rzeźbiarska, dynamiczna, czysta i elementarna”.
Inżynieria/Silnik
Kręgosłup nowego Vantage to jego połączona aluminiowa rama. Chociaż architektura samochodu bazuje na platformie nowej generacji Aston Martin, 70% jego komponentów zostało zaprojektowanych specjalnie dla Vantage, ponieważ istotne było, aby zespół inżynieryjny miał swobodę w tworzeniu idealnej podstawy dla samochodu sportowego. Rezultatem jest imponująca sucha waga 1530 kg.
Przy długości 4465 mm, samochód jest o 284 mm krótszy niż DB11 i o 34 mm krótszy niż Porsche 911. Ta kompaktowość przyczynia się do naturalnej zwinności samochodu – coś, za co wychodzący Vantage był znany, a ten nowy model podnosi poprzeczkę.
Rama podwozia wyposażona jest w solidnie zamocowany subframe, który tworzy niezwykle sztywną strukturę, zapewniając bardzo stabilną platformę, z której zawieszenie może kontrolować samochód. Ta konstrukcja zapewnia kierowcy poczucie bliskości do pojazdu, tworząc poczucie „bezpośredniego połączenia”, które może być odczuwane i doceniane przez wszystkich kierowców oraz cieszyć najbardziej doświadczonych.
Nowy Aston Martin Vantage wykorzystuje silnik V8 twin-turbo o wysokiej wydajności o pojemności 4 litrów, generujący moc 510 KM. Bazą tego silnika jest jednostka dostarczona przez Mercedes-AMG, w ramach udanej, trwającej relacji. Inżynierowie Aston Martin pracowali nad tym, aby silnik zachował unikalny charakter i „odczucie”, z którego słyną samochody Aston Martin.
Przejście na silnik V8 twin-turbo z silnika V8 o naturalnym zasysaniu mogłoby skutkować brakiem dźwięku, za który Aston Martin jest odpowiedzialny. Jednak inżynierowie z powodzeniem dostroili zarówno systemy dolotowe, jak i wydechowe, aby zapewnić ikoniczną jakość dźwięku, która jest synonimem sportowego samochodu Aston Martin. Jest to szczególnie zauważalne w trybach Sport Plus i Track.
Włożono również wiele wysiłku w umiejscowienie silnika jak najniżej, aby uzyskać niższy środek ciężkości i poprawić rozkład masy, co przyczynia się do optymalizacji dynamiki jazdy. Niska pozycja silnika osiągnięta została dzięki nowym mocowaniom silnika oraz niższemu, smuklejszemu systemowi mokrego sump. Dzięki temu niestandardowemu projektowi mokrego sump, AML osiągnęło poprawiony wynik straty paraszytowej silnika, co poprawia ekonomię paliwa.
Moment obrotowy 685 Nm przekazywany jest przez ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów ZF, zamontowaną z tyłu samochodu. Skrzynia biegów ma specjalnie opracowane oprogramowanie, które zapewnia krótkie, precyzyjne zmiany biegów, kiedy jest to wymagane, a także może dostarczać rodzaj wyrafinowania i użyteczności zmiany biegów, który wykracza poza to, co można znaleźć w skrzyniach biegów z podwójnym sprzęgłem.
Dzięki zastosowaniu ośmiu biegów, możliwe jest uzyskanie bliskich przełożeń, co pozwala silnikowi na dłuższe utrzymywanie się w najbardziej wydajnym zakresie obrotów w zależności od wymagań kierowcy. Adaptacyjne oprogramowanie skrzyni biegów jest zaprojektowane tak, aby oceniać warunki, w jakich działa samochód, a także żądania kierowcy, aby zapewnić, że samochód znajduje się na właściwym biegu w odpowiednim czasie.
Główny inżynier Aston Martin, Max Szwaj powiedział: „Jako inżynier motoryzacyjny wyzwanie zawsze jest takie samo: osiągnąć większą wydajność w każdym obszarze samochodu. W przypadku bezkompromisowego samochodu sportowego, takiego jak nowy Aston Martin Vantage, pojawia się kolejne wyzwanie – nieustanne dążenie do wyższych emocji i ekscytacji. Nie tylko znacznie poprawiliśmy podzespoły tego nowego Aston Martin Vantage, ale nadaliśmy mu prawdziwe serce i duszę.”
Wydajność/Dynamika jazdy
Dynamiczny cel dla nowego Vantage był prosty. Sprawić, aby był jak najbardziej ekscytujący i angażujący bez kompromisowania codziennej użyteczności lub sprawiania, że będzie zbyt wyzwaniowy dla kierowców o różnych umiejętnościach. Kluczem do osiągnięcia tego celu była pełna integracja układu napędowego, skrzyni biegów, zawieszenia i układu kierowniczego, które działają w harmonii, oferując trzy różne tryby dynamiczne – Sport, Sport Plus i Track.
Jak sugerują nazwy tych trybów, Vantage zawsze jest samochodem sportowym. W związku z tym, chociaż komfort jazdy i elastyczność pozostają ważnymi cechami, Vantage nie próbuje dostarczać poziomu komfortu GT. Precyzja, spójność i intuicyjne reakcje są stałymi elementami, jednak gdy kierowca przechodzi przez tryby Sport Plus i Track, odczuwa, jak cały samochód staje się coraz bardziej responsywny na ich polecenia. Pedał gazu staje się ostrzejszy, zmiany biegów bardziej dynamiczne, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny, podczas gdy zawieszenie staje się sztywniejsze.
Zawieszenie wykorzystuje forging z podwójnymi wahaczami z przodu oraz system wielowahaczowy z tyłu. Adaptacyjne tłumienie jest standardowym wyposażeniem, a czujniki w pojeździe wykrywają panujące warunki jazdy oraz wymagania kierowcy wobec samochodu. Solidnie zamocowany tylny subframe zapewnia najdokładniejsze i najspójniejsze położenie dla tylnego zawieszenia, co oznacza, że samochód reaguje z większą natychmiastowością, a kierowca odczuwa bardziej szczegółowe połączenie z pojazdem.
Kluczowym dodatkiem do nowego Aston Martin Vantage jest Dynamic Torque Vectoring oraz – po raz pierwszy w Aston Martin – Elektroniczny Dyferencjał Tylny (E-Diff). Ten dyferencjał jest powiązany z elektronicznym systemem kontroli stabilności, dzięki czemu może rozpoznać zachowanie samochodu i odpowiednio reagować, kierując moc silnika na odpowiednie koło. W przeciwieństwie do konwencjonalnego LSD, może przejść z pozycji całkowicie otwartej do 100% zablokowanej w ciągu kilku milisekund. DTV znacznie poprawia zdolności skrętne samochodu i czyni skręty w niskich i średnich prędkościach znacznie bardziej satysfakcjonującymi.
Przy wyższych prędkościach e-Diff zapewnia bardzo dokładne zarządzanie dynamiką samochodu. Również dlatego, że E-Diff nie jest ograniczony do sztywno określonych parametrów i zachowań mechanicznego LSD, stwarza wrażenie zwinności podczas zmiany kierunku, ale jednocześnie czuje się znacznie bardziej stabilny zarówno w kontekście stabilności na prostych, jak i po ustabilizowaniu się w zakręcie. E-Diff i DTV razem zwiększają osiągi w zakrętach i dają kierowcy większą pewność, pozwalając mu w pełni odkrywać i cieszyć się możliwościami samochodu, nie rezygnując z jego użyteczności przy niskich prędkościach. Wydajność między zakrętami jest również oszałamiająca, z maksymalną prędkością 195 mph i możliwością przyspieszenia do 62 mph z miejsca w zaledwie 3,7 sekundy.
System hamulcowy wyposażony jest w wentylowane tarcze żeliwne o średnicy 400 mm z przodu, z wentylowanymi tarczami 360 mm z tyłu, uchwyconymi przez 6-tłoczkowe przednie oraz 4-tłoczkowe tylne zaciski. Cylinder główny i wspomagacz zostały zaktualizowane, aby zapewnić, że Vantage zachowuje się i reaguje jak prawdziwy samochód sportowy, tworząc bardziej responsywną i inspirującą jazdę.
Felgi mają standardowy rozmiar 20″ z możliwością wyboru 2 stylów kół: 20″ odlane koło zaprojektowane dla wzmocnienia atletycznej postawy samochodu oraz 20″ kół lekkich wykonanych z kutego stopu, które mają na celu
zwiększenie dynamiki jazdy i zmniejszenie masy. Opony to Pirelli P Zero (255/40 z przodu, 295/35 z tyłu), które zostały specjalnie dostrojone do dynamiki jazdy Vantage w warunkach mokrych i suchych.
Szef inżynierii atrybutów pojazdu, Matt Becker powiedział: „W przypadku Vantage naprawdę zwiększyliśmy poczucie zwinności, reakcji i ekscytacji. Kluczowym elementem jest nowy Elektroniczny Dyferencjał, który współpracuje z Dynamic Torque Vectoring i Dynamic Stability Control, aby samochód wydawał się bardziej responsywny w wolnych i średnich zakrętach, ale bardziej stabilny w szybkich zakrętach. Włożyliśmy ogromny wysiłek w kalibrację tych systemów elektronicznych, aby samochód wydawał się naturalny i połączony. Jest niesamowicie szybki na drodze, ale prędkość nie odbywa się kosztem odczucia i przyjemności. To prawdziwy samochód dla kierowców.”
Siedem dekad sportowej doskonałości
Kiedy po raz pierwszy użyto nazwy Vantage, nikt nie mógł przewidzieć jej przyszłego znaczenia. Pierwsze użycie miało miejsce w 1951 roku w materiałach sprzedażowych dla wysokowydajnej wersji modelu DB2, silnik Vantage – oferujący 125 KM w porównaniu do 105 KM w standardowym modelu – nie był zatem odrębnym modelem, ale ustanowił markę, która przyciągała najbardziej zapalonych kierowców.
Następny model, w którym użyto nazwy Vantage w 1962 roku, to DB4 Vantage. Oprócz silnika o wysokiej wydajności, samochody te miały również subtelne modyfikacje stylistyczne. Z wprowadzeniem modelu DB5 w 1964 roku, model Vantage zyskał status wysokowydajnej wersji. Odznaczały się one dyskretnymi emblematami Vantage umieszczonymi na bocznych strugach na przednich błotnikach – strategia ta dotyczyła również, modelu DB6, DB6 Mk2 i DBS.
Pierwszym samodzielnym modelem Vantage był krótko żyjący AM Vantage – w zasadzie przekształcony DBS Vantage z 4,0-litrowym silnikiem 6-cylindrowym. Produkowany przez nieco ponad rok, pomiędzy wiosną 1972 a 1973 rokiem, sprzedawany był obok nowego AM V8 zaprojektowanego przez Williama Townsa. Choć powstało jedynie 70 egzemplarzy, zainspirował on do stworzenia prawdziwej ikony w postaci V8 Vantage. Wprowadzony w 1977 roku jako flagowy model wydajności Aston Martin, zdefiniowany został przez muskularny wygląd i ogromne osiągi dzięki wzmocnionej wersji silnika V8 o pojemności 5,3 litra i mocy 375 KM. Jednym z najszybszych i najbardziej pożądanych samochodów swoich czasów, V8 Vantage ostatecznie doczekał się wersji Volante i Zagato, zanim zaprzestano jego produkcji.
Już na stałe ugruntowany jako kwintesencja brytyjskiego super samochodu, następny Vantage był wspaniale brutalną ewolucją coupe Virage z silnikiem V8. Z ulepszonymi hamulcami i zawieszeniem oraz parą superładowanych jednostek na ręcznie wykonanym V8, nowy Aston Martin Vantage był potworem o mocy 550 KM. Późniejsze wersje ujawniały moc 600 KM, przy czym ostatnie modele V600 Le Mans należą do najrzadszych i pożądanych modeli Vantage oraz były ostatnim modelem Vantage wyprodukowanym w Newport Pagnell.
DB7 Vantage z 2000 roku było przełomowym modelem, ponieważ wprowadziło nowy silnik V12 o pojemności 6,0 litra. Ogromny krok naprzód w porównaniu do 6-cylindrowego DB7, Vantage był prawdziwym rywalem Ferrari. Dostępny zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów oraz w wersji Coupe i Volante.
Wraz z wprowadzeniem całkowicie nowego V8 Vantage w 2005 roku, Aston Martin doświadczył niespotykanych dotąd poziomów uznania oraz sukcesu sprzedażowego. Zbudowany na innowacyjnej platformie VH i z zastosowaniem mocnej, lekkiej, połączonej aluminiowej ramy, ta generacja Vantage stale ewoluowała. Najpierw z silnikiem V8 o dużej pojemności, a następnie z automatyczną skrzynią z sekwencyjną zmianą biegów. Kiedy w 2009 roku wprowadzono V12 Vantage, zachwycił on entuzjastów na całym świecie. Od tego czasu wersje specjalne, takie jak ukierunkowane na tor modele Aston Martin GT12 i GT8, kontynuowały wykorzystywanie designu z pozornie nieograniczonym potencjałem.