Zbudowany z myślą o tych, którzy chcą siedzieć z tyłu, model A8L z 2017 roku był wersją drogową samolotu klasy pierwszej, stworzony, aby konkurować w tym samym segmencie z innymi luksusowymi limuzynami, takimi jak BMW serii 7 i Mercedes-Benz klasy S, w ich wydłużonych wersjach.
Audi zaprezentowało czwartą generację modelu A8 w 2017 roku w dwóch wersjach rozstawu osi: standardowej i długiej. Jednak nie chodziło tylko o przestronność dla pasażerów z tyłu; chodziło również o luksusowe doznania, które mogłyby konkurować z najlepszymi w branży. Wysoki poziom komfortu mógł być porównywany jedynie z zaawansowanymi technologiami, jakie zawierał A8L. Oprócz tych czynników, producent z czterema pierścieniami w logo starał się obniżyć emisję spalin, oferując model z czystszymi, bardziej oszczędnymi silnikami dla tych, którzy tego pragnęli. Audi dodało również mocniejsze silniki dla tych, którzy chcieli sportowej wersji tej limuzyny.
Na przedzie A8L nie różnił się od wersji o standardowym rozstawie osi. Posiadał tę samą szeroką osłonę chłodnicy typu singleframe, która sięgała od jednego boku do drugiego oraz od krawędzi maski do zderzaka. Oprócz reflektorów Matrix LED, Audi oferowało to auto z oświetleniem laserowym, które zapewniało lepsze doświadczenie podczas jazdy nocą. Klienci mogli również zamówić samochód z opcjonalnymi chromowanymi akcentami na dolnej części nadwozia, pokrywającymi przedni splitter, progi boczne oraz dolną część tylnego zderzaka.
Z profilu A8L mógł się pochwalić o 13 cm (5.1 cala) dłuższym rozstawem osi, który był głównie wykorzystywany przez pasażerów siedzących z tyłu. W rezultacie tylne drzwi były dłuższe niż w standardowej wersji A8. Niemniej jednak wydłużony kształt nadwozia i powiększona powierzchnia przeszklona w porównaniu do krótszego odpowiednika nadawały pojazdowi bardziej elegancki wygląd. Na końcu, z tyłu A8L znajdowały się tylne światła OLED, które rozciągały się od bocznych paneli do klapy bagażnika w jednolitej czerwonej linii.
W środku producent włożył wszystko, co miał, aby właściciel takiego pojazdu mógł podkreślić, że wnętrze jest lepsze niż to, co oferuje VIP lounge w samolocie. Było mnóstwo opcji i funkcji, które mogły przekształcić A8L w spokojne środowisko podczas jazdy. Dwa indywidualne fotele z tyłu były oddzielone szeroką konsolą, w której Audi zainstalowało wymienny tablet dotykowy, który kontrolował pozycje siedzeń, jednostkę klimatyzacyjną oraz system audio sygnowany marką Bang & Olufsen. Z przodu kierowca mógł cieszyć się drewnianymi okleinami i wykończeniem z Alcantary, które je otaczało. Dodatkowo, Audi zainstalowało wyświetlacz LCD dla zestawu wskaźników oraz ekran dotykowy dla systemu infotainment na centralnym panelu. Drugi dotykowy wyświetlacz kontrolował system HVAC.
Pod maską Audi zamontowało wybór silników turbo diesla i benzynowych w konfiguracji V6 i V8. Ponadto dodano wersję hybrydową, która pozwalała na poprawę efektywności paliwowej i obniżenie emisji spalin. Wszystkie wersje silników były sparowane z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła. Na koniec, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sprawiało, że klienci czuli się, jakby unosili się nad drogą.
Nowa Audi A8 zadebiutowała na szczycie Audi w Barcelonie. W swojej czwartej generacji, flagowy model ponownie wyznacza standardy dla Vorsprung durch Technik – z nowym językiem designu, innowacyjnym konceptem obsługi za pomocą ekranu dotykowego i systematycznie zasilanym napędem elektrycznym. Audi A8 jest również pierwszym samochodem produkcyjnym na świecie, który został opracowany do wysoko zautomatyzowanej jazdy. Od 2018 roku, Audi stopniowo wprowadzi funkcje pilotażu, takie jak parking pilot, garage pilot i traffic jam pilot do produkcji.
Doyen stylu: design zewnętrzny
Audi A8 definiuje styl – zapowiada nową erę w designie dla całej marki. Przód z szeroką, pionową kratką Singleframe i płynną, muskularną sylwetką symbolizuje sportową elegancję, wyrafinowanie i progresywność. Nowa A8 spełnia obietnicę złożoną przez studium projektowe Audi prologue. Luksusowa limuzyna ma potężną obecność – zarówno w standardowej wersji o długości 5,17 metra, jak i w Audi A8 L, który ma o 13 centymetrów dłuższy rozstaw osi.
Marka Audi jest znana na całym świecie z atrakcyjności sportowej, lekkiej konstrukcji oraz stałego napędu quattro – a design nowej A8 przekazuje te wartości. Zrównoważone proporcje podkreślają wszystkie cztery koła w równym stopniu. Muskularne kształty nad nadkolami wizualnie wyrażają napęd quattro. Z boku, pionowy przód w połączeniu z delikatnie pochyloną tylną częścią tworzy wizualne napięcie. Flagowy model ogłasza swoją tożsamość zarówno w dzień, jak i w nocy, korzystając z wyrazistych reflektorów HD Matrix LED z oświetleniem laserowym Audi oraz paska świetlnego LED połączonego z tylnymi światłami technologią OLED. Te elementy generują unikalne animacje świetlne, gdy kierowca zbliża się do samochodu lub go opuszcza.
Luksusowy lounge: wnętrze
Wolność jest określającą cechą projektową z nowym luksusowym akcentem. To tłumaczy podobieństwo A8 do przestronnej, luksusowej strefy lounge. W porównaniu do poprzednika, znacznie wydłużyła się w obu wersjach nadwozia.
Zakres wyposażenia i materiałów jest obszerny, a każdy detal emanuje doskonałą jakością na zamówienie – od perforacji w tapicerce siedzeń po elektrycznie otwierane i zamykane żaluzje na wlotach powietrza.
Najbardziej eleganckie miejsce w nowym Audi A8 znajduje się z tyłu z prawej strony – opcyjny fotel relaksacyjny w Audi A8 L, który posiada cztery różne opcje regulacji i podnóżek. W tym fotelu pasażer może podgrzewać i masować stopy na jednostce z różnymi ustawieniami umieszczonymi w oparciu fotela pasażera. Nowe komfortowe zagłówki dopełniają doświadczenie. Pasażerowie z tyłu mogą również kontrolować szereg funkcji, takich jak oświetlenie ambientowe, nowe czytniki świateł HD Matrix oraz masaż siedzenia, a także wykonywać prywatne połączenia telefoniczne, za pomocą osobnego urządzenia sterującego. Zdalne sterowanie tylnego siedzenia, z wyświetlaczem OLED wielkości smartfona, to przenośna jednostka umieszczona w centralnej konsoli.
Odpowiedź na dotyk: sterowanie
Wnętrze luksusowej limuzyny celowo przyjmuje minimalistyczny design; architektura wnętrza jest jasna i ma wyraźnie poziomą orientację. Audi przenosi swoje wysokie standardy jakości do ery cyfrowej z radykalnie nowym konceptem obsługi. Rezygnuje z znanego pokrętła i touchpada z poprzedniego modelu. Panel wskaźników jest w dużej mierze wolny od przycisków i przełączników. W jego centrum znajduje się wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala, który, gdy jest wyłączony, prawie niewidocznie wtapia się w połyskujący czarny otok dzięki efektowi czarnej płyty.
Interfejs użytkownika pojawia się natychmiast po otwarciu samochodu. Kierowca steruje systemem Infotainment za pomocą dotyku na dużym wyświetlaczu. Może skorzystać z drugiego wyświetlacza dotykowego na konsoli centralnej, aby uzyskać dostęp do funkcji klimatyzacji i komfortu oraz wprowadzać tekst. Kiedy kierowca aktywuje funkcję w górnym lub dolnym wyświetlaczu, słyszy i czuje kliknięcie jako potwierdzenie. Przycisk sterowania z efektem szkła działa w ten sam sposób. Połączenie informacji akustycznych i dotykowych, w połączeniu z użyciem powszechnych gestów dotykowych, takich jak przesuwanie, sprawia, że nowe MMI touch response jest szczególnie bezpieczne, intuicyjne i szybkie w obsłudze.
A8 może również prowadzić inteligentną konwersację. Kierowca może aktywować szereg funkcji w samochodzie, używając nowej, naturalnej formy sterowania głosowego. Informacje o celach podróży i mediach są dostępne na pokładzie lub dostarczane z chmury z prędkością LTE. Szeroka oferta Audi connect obejmuje także rozpoznawanie znaków drogowych i informacje o zagrożeniach – innowacyjne usługi car-to-X, które korzystają z inteligencji zbiorowej floty Audi.
Zoptymalizowana nawigacja to kolejna nowość: samoucząca się, oparta na trasie właśnie pokonanej. Zapewnia to inteligentne sugestie wyszukiwania dla kierowcy. Mapa zawiera także szczegółowe modele 3D głównych europejskich miast.
Światowa premiera: Audi A8 z funkcją pilotażu
Nowa A8 to pierwszy samochód produkcyjny, który został opracowany specjalnie do wysoko zautomatyzowanej jazdy. Audi AI traffic jam pilot przejmuje kontrolę w ruchu o niskiej prędkości do 60 km/h na autostradach i drogach, gdzie fizyczna bariera oddziela dwa pasy ruchu. System aktywowany jest za pomocą przycisku AI na konsoli centralnej.
Pilot ruchu zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, sterowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już na stałe monitorować samochodu. Może na stałe zdjąć ręce z kierownicy i, w zależności od przepisów krajowych, skupić się na innej aktywności wspieranej przez samochód, takiej jak oglądanie telewizji pokładowej. Gdy system osiąga swoje granice, wzywa kierowcę do przejęcia kontroli nad jazdą.
Z technicznego punktu widzenia pilot ruchu jest rewolucyjny. Podczas jazdy autonomicznej, centralny kontroler asystenta kierowcy (zFAS) na stałe oblicza obraz otoczenia, łącząc dane z czujników. Oprócz czujników radarowych, kamery przedniej i czujników ultradźwiękowych, Audi jako pierwszy producent samochodów wykorzystuje również skaner laserowy. Wprowadzenie Audi AI traffic jam pilot oznacza, że konieczne będą do wyjaśnienia uregulowania prawne na każdym rynku, łącznie z krajową definicją zastosowania i testowaniem systemu. Wysokie standardy jakości marki będą miały zastosowanie również w obszarze wysoko zautomatyzowanej jazdy. Dodatkowo, wymagana będzie obserwacja szeregu procedur aprobaty i ich odpowiednich czasów wprowadzenia na całym świecie. Audi przyjmie zatem stopniowe podejście do wprowadzania pilota ruchu w modelach produkcyjnych.
Audi AI remote parking pilot oraz Audi AI remote garage pilot autonomicznie kierują A8 w i z miejsca parkingowego lub garażu, a manewr jest monitorowany przez kierowcę. Kierowca nie musi siedzieć w samochodzie. Uruchamia odpowiedni system za pomocą smartfona za pomocą nowej aplikacji myAudi. Aby monitorować manewr parkowania, przytrzymuje przycisk Audi AI, aby zobaczyć zdalny obraz z 360-stopniowych kamer samochodu na swoim urządzeniu.
Nowa jakość: zawieszenie
Z całym pakietem innowacji, zawieszenie ponownie bada granice tego, co jest fizycznie możliwe. Jedną z takich innowacji jest dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkich kołach, które łączy bezpośrednie, sportowe prowadzenie z niezachwianą stabilnością. Stosunek przełożenia kierownicy dla przednich kół zmienia się w zależności od prędkości; tylne koła są skręcane w kierunku lub przeciwnym do kierunku skrętu, w zależności od zakresu prędkości. Prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne dzięki sportowemu dyferencjałowi. Aktywnie rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami, uzupełniając stały napęd quattro, który jest teraz standardem w nowej A8.
Drugą nową technologią, Audi AI active suspension, jest w pełni aktywne zawieszenie. W zależności od życzeń kierowcy i sytuacji drogowej, potrafi podnosić lub obniżać każde koło osobno za pomocą elektrycznych siłowników. Ta elastyczność nadaje charakterystyce jazdy ogromną swobodę – od płynności klasycznej luksusowej limuzyny do dynamiki samochodu sportowego. W połączeniu z systemem pre sense 360°, samochód podnosi się błyskawicznie, jeśli grozi mu zderzenie boczne, zmniejszając potencjalne konsekwencje wypadku dla wszystkich pasażerów.
Ten wysoce innowacyjny system zawieszenia czerpie energię z 48-woltowego systemu elektrycznego. Audi po raz pierwszy stosuje go jako podstawowy system elektryczny we wszystkich wersjach modelu A8. W połączeniu z zaawansowanym zawieszeniem pneumatycznym dla A8, innowacyjny koncept zawieszenia dostarcza zupełnie nowe doświadczenia z jazdy.
Mild hybrid i e-tron: napędy
Nowa A8 startuje na rynku niemieckim z dwoma w pełni przebudowanymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik diesla osiąga moc 210 kW (286 KM), a wersja benzynowa 250 kW (340 KM). Wkrótce później wprowadzone zostaną dwie wersje ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 320 kW (435 KM) oraz 4.0 TFSI o mocy 338 kW (460 KM). Wyjątkowa wersja silnika to W12 o pojemności 6.0 litrów. (Te pojazdy nie są jeszcze dostępne w sprzedaży. Nie mają jeszcze zatwierdzenia typu i dlatego nie podlegają Dyrektywie 1999/94/EC.)
Wszystkie pięć silników działa w połączeniu z napędem alternatorowym pasowym (BAS), który jest centrum nerwowym 48-woltowego systemu elektrycznego. Ta technologia mild hybrid (MHEV, mild hybrid electric vehicle) pozwala samochodowi na jazdę na luzie z wyłączonym silnikiem oraz na płynne ponowne uruchomienie. Posiada również rozszerzoną funkcję start-stop oraz wydajność odzyskiwania energii do 12 kW. Połączony efekt tych działań obniża zużycie paliwa już i tak wydajnych silników – o nawet 0,7 litra na 100 kilometrów w rzeczywistych warunkach jazdy.
Audi A8 L e-tron quattro z potężnym napędem hybrydowym plug-in również ukaże się w późniejszym terminie (Ten pojazd nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży. Nie ma jeszcze zatwierdzenia typu i dlatego nie podlega Dyrektywie 1999/94/EC.): jego silnik 3.0 TFSI oraz potężny silnik elektryczny osiągają 330 kW (449 KM) mocy systemowej i 700 Nm momentu obrotowego. Bateria litowo-jonowa przechowuje wystarczającą moc na około 50 kilometrów jazdy elektrycznej. Może być opcjonalnie ładowana za pomocą Audi Wireless Charging. Podkładka w podłodze garażu indukcyjnie przesyła moc do cewki odbiorczej w samochodzie z mocą 3,6 kW.