Audi wprowadziło drugą generację modelu R8 V10 w 2015 roku, początkowo tylko jako coupe, a rok później zaprezentowano wersję z otwartym dachem. W 2018 roku niemiecki producent samochodów odświeżył całą gamę modelu.
Po sprzedaży ponad 30 000 egzemplarzy od 2006 roku, w dwóch generacjach, R8 stało się szanowanym supersamochodem. Nawet jeśli pierwsza generacja trafiła na zły moment, borykając się z światowym kryzysem finansowym, samochód pozostał na rynku. Audi mogło sobie na to pozwolić i mocno naciskało na swój dział inżynieryjny, aby stworzyć lepszy pojazd dla drugiej generacji, która pojawiła się w 2015 roku. Następnie, w 2016 roku, obcięto dach i oferowano go jako roadster, lub Spyder, jak nazwano tę wersję. Przechodząc do października 2018 roku, Audi zaprezentowało odświeżoną wersję całej gamy, w tym Spydera.
Audi zaczęło od zmiany przedniego pasa samochodu. W modelu z roku 2018 zastosowano szeroką atrapę chłodnicy pokrytą siatką w kształcie plastra miodu, zamiast żebrowanej, jak w poprzedniku. Ten sam heksagonalny wzór użyto do wypełnienia bocznych wlotów powietrza oraz nowo wprowadzonych kurtyn powietrznych, które kierowały przepływem powietrza wokół nadwozia dla lepszej aerodynamiki.
Z profilu, wersja z otwartym dachem modelu R8 V10 z 2018 roku miała czarne emblematy V10 na przednich błotnikach zamiast chromowanych, jak w poprzedniku. W odświeżonej wersji pojazdu wprowadzono również nowy zestaw 19-calowych felg. Zestaw 20-calowych znajdował się na liście opcji. W zależności od wyborów klientów, boczne wloty mogły być czarne lub wykończone na styl włókna węglowego. W każdym razie wykonano je z materiałów CFRP. Jednak najbardziej znacząca zmiana była zauważalna z tyłu. Tam Audi zamontowało szeroką atrapę chłodnicy z wzorem plastra miodu, rozciągającą się od jednego boku do drugiego. Przypominała ona tę z potężnego Audi UR-Quattro z początku lat 80., które dominowało w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Poniżej, pod zderzakiem, po bokach dyfuzora tylnego, producent zamontował dwa duże okrągłe wydechy.
Wewnątrz większość przycisków i części była podobna do innych modeli Audi. Kierownica w kształcie litery Y była unikalna dla R8 V10. Posiadała kilka przycisków, w tym przycisk start-stop, pokrętło trybów jazdy i przełączniki systemu infotainment. Ponieważ w kabinie nie było wystarczająco dużo miejsca, producent połączył ekran jednostki infotainment z panelem instrumentów, nazwanym Audi Virtual Cockpit. Skórzane fotele sportowe zapewniały wystarczające boczne podparcie, aby utrzymać pasażerów na miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Audi zainstalowało triple-warstwowy składany dach za kabiną, ukryty pod przechylanym pokryciem z CFRP. Kierowcy mogli podnieść lub opuścić dach nad sobą w zaledwie 20 sekund przy prędkości do 50 km/h (31 mph).
Audi zainstalowało silnik za kabiną, jak przystało na porządny supersamochód. Odświeżona wersja była dostępna w wyborze mocy dostarczanych przez ten sam silnik 5.2 V10, który dzielono z Lamborghini Gallardo. Wszystkie wersje były połączone z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów S-Tronic (z podwójnym sprzęgłem).
Natychmiastowa reakcja, błyskawiczny rozwój obrotów i niepowtarzalny dźwięk – sercem Audi R8 jest silnik V10 z naturalnym wtryskiem. Klienci mogą wybierać spośród dwóch wersji mocy. Prawie identyczna technologia napędowa silnika V10 w modelach R8 LMS GT3 i R8 LMS GT4 sprawdza się doskonale na torze wyścigowym. Silnik V10, produkowany w zakładzie silnikowym w Gyor na Węgrzech, jest bardzo kompaktowy. Oddzielny chłodnica reguluje temperaturę oleju silnikowego, który pochodzi z suchej miski olejowej. Zasada ta została zaczerpnięta z motosportu i pozwala na niezwykle niską pozycję silnika, co skutkuje obniżonym środkiem ciężkości. Moduł pompy działa z wieloma stopniami ssania i zapewnia właściwe smarowanie w każdych warunkach – w tym podczas przyspieszenia bocznego rzędu 1,5 G, co jest możliwe w modelu R8. Oba silniki są wyposażone w filtr cząstek stałych.
Diamentowa precyzja: zawieszenie
Modyfikacje zawieszenia zapewniają jeszcze większą stabilność i precyzję. Układ wspomagania został dostosowany zarówno w przypadku dynamicznego kierownictwa, jak i elektrycznego wspomagania kierownicy: odpowiedzi na ruchy kierownicy i odczucia z drogi są jeszcze bardziej precyzyjne w całym zakresie prędkości.
W zależności od wybranego silnika, do znanych trybów Audi drive select z trybem sportowym dodawane są trzy dodatkowe programy: suchy, mokry i śnieg. Dopasowują one kluczowe parametry dynamiczne do współczynnika tarcia drogi. Dzięki udoskonalonej Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC), model z najwyższej półki hamuje z prędkości 100 km/h (62,1 mph) do zatrzymania do 1,5 metra (4,9 ft) wcześniej; droga hamowania z prędkości 200 km/h (124,3 mph) jest krótsza o nawet pięć metrów (16,4 ft) – w każdym przypadku w zależności od warunków zewnętrznych.
Nowe Audi R8 jest wyposażone w fabrycznie montowane obręcze 19-calowe. Opcjonalnie dostępne są ultralekkie 20-calowe, w pełni frezowane felgi w pięciowirowym dynamicznym wzorze z nowymi oponami letnimi i sportowymi, które zapewniają jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie. Audi oferuje ceramiczne tarcze hamulcowe jako alternatywę dla standardowych stalowych. Stabilizator z przodu jest opcjonalnie wykonany z kompozytu wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) oraz aluminium, co obniża wagę o około dwa kilogramy (4,4 lb).
Ostre i napięte: design
Wyróżniający się charakter nowych modeli Audi R8 staje się również widoczny wizualnie. Grill chłodnicy Singleframe ma szerszą, bardziej płaską linię. Grube szczebelki dzielą dużą wloty powietrza. Płaskie szczeliny w masce przypominają ikonę marki Audi Ur-quattro. Nowy przedni splitter jest teraz szerszy, podobnie jak charakterystyczny, nisko osadzony grill wentylacyjny z tyłu. Grill dopełnia dyfuzor, który sięga dość wysoko. To wszystko podkreśla sportowy wygląd Audi R8. W komorze silnika filtr powietrza znajduje się pod nową, trzyczęściową pokrywą – dostępną w wersji z plastiku lub włókna węglowego.
Klienci R8 mogą wybierać spośród trzech pakietów zewnętrznych, w zależności od wariantu silnika; pakiety te dodają różne akcenty do przedniego splittera, bocznych wykończeń i dyfuzora. Opcjonalnie pierścienie Audi i znaki na zewnątrz mogą być malowane na wysoki połysk na czarno. Nowe metaliczne kolory Kemora Gray i Ascari Blue wzbogacają paletę kolorów. Oferta Audi exclusive daje klientom możliwość dostosowania wielu szczegółów swojego Audi R8 – wewnątrz i na zewnątrz.