Po wprowadzeniu siódmej generacji serii 5 oraz jej wersji M, niemiecki producent zdecydował się na jeszcze odważniejszy krok i w 2018 roku zaprezentował model M5 Competition.
W przeciwieństwie do wcześniejszych generacji, które miały ten sam kod podwozia co ich wersje nie-M, szósta generacja M5 (lub piąta, jeśli nie liczyć modelu M535i E28 z 1979 roku) nosiła oznaczenie F90, a nie G30, jak pozostałe modele szóstej serii 5. To jednak nie była jedyna różnica. M5, które BMW zaprezentowało w 2017 roku, miało ten sam silnik V8 o pojemności 4,4 litra z podwójnym doładowaniem co jego poprzednik, ale w poprawionej wersji. A w 2018 roku niemiecki producent jeszcze raz podniósł poprzeczkę mocy, wprowadzając M5 Competition. BMW planowało wprowadzenie tej wersji jak najszybciej, biorąc pod uwagę duży sukces poprzedniej wersji F10 M5 Competition Package wśród klientów.
Pierwsze spojrzenie nie wykazywało znaczących różnic między M5 a M5 Competition. Oba modele miały identyczne podwójne nerkowate grile z przodu, ale podczas gdy wersja podstawowa miała chromowane wykończenia, w modelu Competition były one w kolorze czarnym. LED-owe światła dzienne wyglądały również identycznie.
Z profilu, 20-calowe lekkie felgi aluminiowe zostały zaprojektowane specjalnie do M5 Competition, co pozwalało na zmniejszenie masy niesprężystej. Opony 275/35 z przodu i 285/35 z tyłu dopełniały całości. Dodatkowe zmiany mogły sugerować, że nie mamy do czynienia z zwykłym M5. Na przykład, czarne osłony lusterek i uchwyty drzwi w kolorze nadwozia były oznaką fabrycznie dostosowanego M5. Z tyłu, cztery wydechy były wyposażone w aktywne klapy, które umożliwiały silnikowi swobodniejsze oddychanie oraz dodawały nowe dźwięki do brzmienia jednostki napędowej. Na końcu, dyskretne słowo „Competition” zostało dodane do znaczka M5 na klapie bagażnika.
Wewnątrz znajdowała się luksusowa kabina z wysokobolstrowanymi przednimi siedzeniami oddzielonymi wysokim konsolą środkową z zamykanym schowkiem. Standardem była tapicerka z skóry Merino, kolorowy wyświetlacz head-up oraz szeroki ekran infotainment umieszczony na szczycie konsoli. Dodatkowo, cyfrowa tablica przyrządów dostarczała wszystkich danych potrzebnych osobie, która wiedziała, jak odpowiednio wykorzystać możliwości M5. Ponadto, wysokobolstrowane fotele kubełkowe zapewniały pasażerom bezpieczeństwo i stabilność, niezależnie od tego, jak szybko pokonywano zakręty. Z tyłu znajdowała się dzielona tylna kanapa, zaprojektowana dla dwóch osób. Wszystkie siedzenia wyposażone były w czarne pasy bezpieczeństwa.
Przerobiony silnik F90 zwiększył moc o 25 koni, osiągając 625 PS (616 hp) w porównaniu do 600 PS (591 hp) w wersji nie-Competition. Dodatkowo, aby poprawić osiągi samochodu w zakrętach, BMW obniżyło pojazd o siedem milimetrów (0,3 cala) oraz usztywniło zawieszenie. Klienci mogli również zamówić pojazd z opcjonalnymi hamulcami węglowo-ceramicznymi we wszystkich rogach, wyposażonymi w żółte zaciski.
BMW M GmbH zaprezentowało najsilniejszą i najbardzie sportową wersję swojego wysokowydajnego sedana BMW M5. Nowe BMW M5 Competition podnosi poprzeczkę w zakresie dynamiki, zwinności i precyzji w swojej klasie.
Dzięki zwiększonej mocy silnika do 460 kW/625 hp (wzrost o 19 kW/25 hp w porównaniu do nowego BMW M5), jeszcze szybszej reakcji oraz dostosowanemu zawieszeniu, gwarantowane jest doświadczenie prowadzenia z wyścigowym klimatem w każdej sytuacji. Nowe BMW M5 Competition udaje się połączyć doskonałą wydajność z wyjątkową aurą oraz wygodą, z jakiej znane są modele BMW M w codziennym użytkowaniu.
Historia sukcesu: Competition symbolizuje szczyt wydajności i ekskluzywności
Wprowadzenie nowego BMW M5 Competition oznacza też stworzenie nowej kategorii produktowej, ponieważ BMW M GmbH w przyszłości będzie oferować najsilniejsze warianty swoich wysokowydajnych samochodów jako osobne modele. Ta restrukturyzacja portfolio M została spowodowana dużą popularnością różnych pakietów M Competition z podwyższeniem mocy. Pakiety M Competition po raz pierwszy wprowadzono dla poprzednika obecnego BMW M5, a obecnie są one dostępne dla BMW M4 Coupe, BMW M4 Convertible i BMW M3 Sedan. Około 40 procent wszystkich sprzedanych na świecie modeli BMW M5 poprzedniej generacji było wyposażonych w pakiet M Competition. Najwyższym osiągnięciem linii była edycja BMW M5 Competition Edition, która została ograniczona do zaledwie 200 sztuk i charakteryzowała się podwyższoną mocą wynoszącą 441 kW/600 hp oraz ultra-ekskluzywną specyfikacją standardową.
Nowe BMW M5 Competition będzie dostępne od rozpoczęcia produkcji w lipcu 2018 roku. Główne rynki dla obu modeli, BMW M5 i BMW M5 Competition, to przewidywanie USA, Wielka Brytania, Niemcy, Japonia i Kanada.
Silnik: więcej mocy i charakterystyka wydajnościowa
Przeżycia za kierownicą, które definiują nowe BMW M5 Competition, wynikają z unikalnych cech wydajnościowych jego silnika. Silnik o wysokich obrotach z technologią M TwinPower Turbo opracowany dla standardowego BMW M5 przeszedł staranne dostrojenie, aby zoptymalizować moment obrotowy i przekazywanie mocy.
Silnik V8 o pojemności 4,4 litra teraz generuje moc maksymalną wynoszącą 460 kW/625 hp, dostępną przy 6 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm (553 lb-ft) i jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów – od 1 800 do 5 800 obr./min (czyli o 200 obr./min szerszym zakresie niż w standardowej wersji nowego BMW M5). Oznacza to, że liniowy wzrost mocy, z którym modele M stały się synonimem, utrzymywany jest przez jeszcze dłuższy czas – aż do zakresu obrotów, w którym silnik osiąga swoją maksymalną moc. Koncepcja silnika o wysokich obrotach, z korzeniami na torze wyścigowym, została więc wykorzystana przez jednostkę V8 w nowym BMW M5 Competition do generowania potężnej siły napędowej. Zmodyfikowane przekazywanie mocy skutkuje szybszym przyspieszeniem od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 3,3 sekundy, podczas gdy prędkość 200 km/h (124 mph) osiągana jest z miejsca w 10,8 sekundy – o 0,3 sekundy szybciej niż w standardowej wersji nowego BMW M5.
Układ wydechowy M Sport generuje niepowtarzalny dźwięk
Technologia silnika V8 obejmuje również kolektor wydechowy z krzyżowym przepływem. Tutaj, precyzyjnie ukierunkowane strumienie gazów wydechowych zapewniają wyjątkowo szybkie reagowanie turbosprężarki oraz optymalizują cykl wymiany gazów. Aby jeszcze bardziej zredukować zanieczyszczenia zawarte w gazach wydechowych, nowe BMW M5 Competition jest również wyposażone w filtr cząstek stałych.
Nowe BMW M5 Competition jest standardowo wyposażone w modelowy układ wydechowy M Sport. Ta wersja układu wydechowego z podwójną rurą i sterowaniem klapą generuje niezwykle charakterystyczny dźwięk z jeszcze sportowym tonem – zwłaszcza podczas mocnego przyspieszania i przy wysokich obrotach – co dodatkowo intensyfikuje emocjonalne odczucie, które zapewnia ogromna siła napędowa V8. Różne tryby silnika, które można wybierać przy naciśnięciu przycisku, obejmują zmiany dźwięku emitowanego przez układ wydechowy. Na przykład profil akustyczny aktywowany w trybie Sport Plus jest jeszcze bardziej wyrazisty. Kierowca może również zmieniać charakter dźwięku silnika za pomocą przycisku M Sound Control, co umożliwia szybkie przełączenie na znacznie bardziej stonowany dźwięk prowadzenia. Układ wydechowy M Sport robi również wrażenie wizualne, dzięki czarnym chromowanym zdobieniom par rur wydechowych, schludnie umieszczonych po lewej i prawej stronie tylnego zderzaka.
Specjalnie zaprojektowane mocowania silnika optymalizują reakcję i cechy prowadzenia w zakrętach
Nowe BMW M5 Competition ma modelowo dostosowane mocowanie silnika, które wyraźnie wpływa na jego osiągi. Mocowania silnika mają zmodyfikowane cechy i zwiększoną twardość sprężyn – z 580 N/mm w standardowym nowym BMW M5 do 900 N/mm. Bardziej sztywne połączenie jednostki napędowej ze strukturą pojazdu jest wyraźnie odczuwalne, co skutkuje jeszcze bardziej bezpośrednią reakcją silnika i natychmiastowym przekazywaniem jego mocy na napęd. Samochód znacznie dokładniej i precyzyjniej wchodzi w zakręty dzięki sztywniejszym cechom mocowania. Co więcej, bardziej sztywne mocowania silnika jeszcze bardziej poprawiają wrażenia z jazdy, wprowadzając niepowtarzalne dźwięki V8 do kabiny w jeszcze bardziej uderzający sposób.
Doskonałe przeniesienie mocy dzięki ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic i M xDrive
Zadaniem przetwarzania mocy silnika nowego BMW M5 Competition ponownie zajmuje się ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic, której konstrukcja i funkcjonalność zostały starannie zaprojektowane dla ekstremalnie dynamicznych osiągów. Niesamowicie krótkie czasy zmiany biegów i szybka, precyzyjna reakcja na każde naciśnięcie pedału gazu zapewniają, że możliwości silnika są natychmiast przekładane na osiągi na drodze. Trzy różne tryby, oferujące wybór jazdy efektywnej, sportowej lub ultra-dynamicznej, można aktywować za pomocą przełącznika Drivelogic na selektorze biegów. Możliwe są ręczne wybory biegów przy użyciu zarówno dźwigni selektora, jak i łopatek zmiany biegów na kierownicy. A specjalnie zaprojektowany chłodnica oleju skrzyni biegów utrzymuje skrzynię w pożądanym zakresie temperatur, nawet gdy samochód jest maksymalnie obciążony na torze.
System M xDrive, który zadebiutował w standardowej wersji nowego BMW M5, ma również wszystkie narzędzia niezbędne do dostarczenia oszałamiających osiągów. Inteligentna technologia napędu na wszystkie koła jest w stanie bez wysiłku skierować jeszcze większą moc BMW M5 Competition na drogę w ekscytujący sposób. Generuje również wystarczającą dodatkową przyczepność, aby osiągnąć czasy przyspieszenia godne supersamochodu. Centralnie kontrolowana interakcja między M xDrive a aktywnym dyferencjałem M w dużej mierze odpowiada za przekierowywanie wyjątkowej mocy silnika do kół pojazdu bez utraty mocy po drodze. Moment obrotowy silnika jest rozdzielany pomiędzy przednie i tylne koła w płynny sposób i w pełni zmiennie za pomocą elektronicznie sterowanej wielopłytkowej sprzęgła przekładni, a następnie aktywny dyferencjał M dzieli go ponownie pomiędzy dwa tylne koła, w razie potrzeby.
Tylne ukierunkowanie systemu M xDrive jest kolejnym czynnikiem wpływającym na ogromną zwinność wysokowydajnego sedana. System umożliwia również programowanie indywidualnej konfiguracji rozdziału mocy, a kierowca może wpływać zarówno na sposób działania DSC (Dynamiczna Kontrola Stabilności), jak i na to, jak moment napędowy jest rozdzielany pomiędzy osią przednią a tylną – wszystko jednym naciśnięciem przycisku. Oprócz ustawienia podstawowego, nowe BMW M5 Competition oferuje również wybór trybu M Dynamic do kontrolowanych driftów oraz szczególnie zabawnego prowadzenia, a także trzy inne tryby z wyłączonym DSC, które są nastawione na jazdę po torze. Oprócz trybów 4WD i 4WD Sport, istnieje również możliwość czysto tylno-napędowego napędu (2WD), co pozwala doświadczonym i wprawnym kierowcom cieszyć się wrażeniem oferowanym przez poprzednie generacje BMW M5 – czyli prowadzenia w najczystszej formie, bez systemów kontrolnych, które mogłyby ograniczać działanie samochodu.
Indywidualnie dostrojone zawieszenie dla najwyższej precyzji i osiągów
Jak każdy samochód BMW M, nowe BMW M5 Competition jest wyposażone w technologię zawieszenia idealnie dopasowaną do cech wydajnościowych silnika. Powiązane modyfikacje zapewniają precyzyjnie kontrolowane prowadzenie w każdej sytuacji, nawet w ekstremalnych warunkach jazdy. To wszystko dzięki specyficznym dla M kinetycznym i elastokinetycznym właściwościom podwójnego zawieszenia przedniego oraz pięcioelementowego zawieszenia tylnego. Efektem są neutralne zachowania kierownicy oraz liniowy wzrost sił bocznych aż do dynamicznych granic samochodu. W pojeździe zamontowano również wersję specyficzną dla M systemu Zmiennych Amortyzatorów, wybór trybów Comfort, Sport i Sport Plus, aktywujących różne ustawienia amortyzatorów, dostępny jest przy naciśnięciu przycisku. Tymczasem elektromechaniczne wspomaganie M Servotronic zapewnia poczucie doskonałej precyzji w momencie wchodzenia w zakręt, a także wyraźną informację zwrotną.
Oprócz obniżenia pojazdu o siedem milimetrów, modelowe dostrojenie zawieszenia obejmuje również starannie przemyślane zmiany w zawieszeniu kół, sprężynach i amortyzatorach. Zwiększony kąt nachylenia osi przedniej poprawia zdolność pojazdu do absorbowania sił bocznych podczas jazdy po zakrętach z dużą prędkością. Zastosowanie kulowych stawów w łączeniach zamiast gumowych mocowań przyniosło jeszcze precyzyjniejsze prowadzenie kół na osi tylnej. A twardość sprężyny tylnej belki stabilizacyjnej jest również wyższa, co sprawia, że przechylanie nadwozia podczas jazdy po zakrętach z dużą prędkością rozkłada się z wyraźnym przesunięciem na tył.
Oś przednia nowego BMW M5 Competition jest wyposażona w nowo zaprojektowane mocowanie belki stabilizacyjnej. Zastosowanie sprężyn na osiach przednich i tylnych o dziesięcioprocentowej twardości w porównaniu do standardowej wersji nowego BMW M5 zapewniło sztywniejszą jazdę, co również pozytywnie wpływa na reakcję kierownicy. Dodatkowo, krótsze sprężyny pomocnicze zmniejszają fluktuacje w obciążeniu kół, co wspomaga unikalne dostrojenie hydrauliki amortyzatora. Sportowy charakter nowego BMW M5 Competition staje się naprawdę widoczny w trzech trybach, które można wybierać przy naciśnięciu przycisku. Oznacza to, że bezpośrednie połączenie zawieszenia z napędem można wyraźnie odczuć również w trybie Comfort. Wybór trybu Sport aktywuje ustawienia amortyzatorów perfekcyjnie dostosowane do testów na torze Nordschleife w Nürburgringu. A Sport Plus nadaje się do ultra-dynamicznej jazdy po torach wyścigowych.
Spokojne prowadzenie w zakrętach
Efektem wszystkich tych modyfikacji są zwiększone możliwości osiągowe, które najlepiej docenić na torze. Nowe BMW M5 Competition charakteryzuje się jeszcze większą precyzją kierowania w ekstremalnych warunkach jazdy. Jego spokojne zdolności prowadzenia w zakrętach, nawet na granicy możliwości, zostaną docenione przez kierowców. Stabilność kierunkowa przy dużych siłach bocznych i uległość samochodu podczas wchodzenia w zakręty i przyspieszania z nich osiągnęły nowe wyżyny. Jednocześnie te zyski dynamiczne spowodowały jedynie relatywnie skromne zmniejszenie komfortu jazdy i zawieszenia.
Wyjątkowa moc hamowania nowego BMW M5 Competition zapewniają lekkie hamulce M compound, z sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami i perforowanymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi na przednich kołach oraz jednocylindrowymi pływającymi zaciskami hamulcowymi zintegrowanymi z hamulcem postojowym z tyłu. Istnieje również opcja hamulców M węglowo-ceramicznych, które wyróżniają się jeszcze niższą wagą, ekstremalną stabilnością termiczną i doskonałą odpornością na zużycie.
Standardowe wyposażenie nowego BMW M5 Competition obejmuje ekskluzywne lekkie koła M o wzorze Y, w dwukolorowym wykończeniu. 20-calowe felgi kute są obute w opony o mieszanym rozmiarze, 275/35 R 20 na przodzie i 285/35 R 20 z tyłu.
Ekskluzywne i bardzo ekspresyjne cechy designu
Lekkie felgi opracowane specjalnie dla nowego BMW M5 Competition mają wpływ na jego wyjątkowe osiągi i dodatkowo podkreślają ekskluzywny wygląd modelu. Inne charakterystyczne cechy designu Competition to klamki pomalowane w kolorze nadwozia oraz wiele detali wykończonych na wysoki połysk w czerni. W nowym BMW M5 Competition ten dyskretny sportowy czarny odcień zastosowano na podstawach lusterek i trójkątach lusterek, na pokrywach lusterek zewnętrznych oraz na siatce charakterystycznych wlotów M w bocznych panelach. Ta kolorystyka harmonijnie łączy się z wykończeniem w czerni wysoki połysk linii BMW Individual w otoczeniach szyb bocznych oraz wykończenia słupka B.
Otoczenie grilla nerek przynosi dodatkowe akcenty w czerni na przodzie nowego BMW M5 Competition, a osoby podróżujące z tyłu będą mogli również zauważyć nowy samochód dzięki detalom w czerni na osłonie tylnego zderzaka. To z kolei tworzy harmonijną kompozycję kolorystyczną z rurami wydechowymi w czarnym chromie. Zarówno tylny spojler, jak i logo na klapie bagażnika „M5” – które zyskuje napis „Competition” – również są wykończone w czerni o wysokim połysku.