Trzecia generacja Porsche Cayenne S została zaprezentowana w sierpniu 2017 roku, a publiczność miała okazję ją zobaczyć podczas Targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w tym samym roku.
Nowa generacja Cayenne S została zbudowana na całkowicie nowej platformie, wspólnej z Bentleyem Bentayga i Lamborghini Urus. Zastosowano w niej istotne ulepszenia techniczne, takie jak system skrętnych tylnych kół, co poprawiło prędkość pokonywania zakrętów oraz manewrowość podczas parkowania.
Na przedzie, Cayenne S miał charakterystyczną, ciągłą osłonę chłodnicy, przerywaną trzema pionowymi żebrami. Kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych wyposażono w dynamiczne światła dzięki technologii LED. Z boku, dynamiczny wygląd podkreślają skośne słupki D oraz spojler dachowy. Z tyłu znalazły się dwa szerokie, okrągłe końcówki wydechu umieszczone pod zderzakiem.
W środku, Cayenne wyposażono w nowy 12.3-calowy ekran dotykowy Full-HD z systemu Porsche Communication Management. W zestawie wskaźników jedynie obrotomierz pozostał analogowy, a po jego bokach znajdowały się dwa 7-calowe wyświetlacze, potrzebne do wyświetlania innych istotnych danych dotyczących jazdy. Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi pasażerowie z tyłu zyskali więcej miejsca na nogi niż wcześniej, mimo grubszych przednich siedzeń.
W zakresie napędu, Cayenne S został wyposażony w silnik V6 o pojemności 3.0 litrów z podwójnym doładowaniem. Oferował o 20 KM więcej niż jego poprzednik, osiągając moc 440 KM. Połączono go ze standardową, 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Poprawiono system napędu na wszystkie koła PTM (Porsche Traction Management). Wraz z pneumatycznym zawieszeniem, zapewniał lepszą przyczepność na drodze i zdolności terenowe, mimo że nie był już wyposażony w przekładnię niskiego biegu.
Porsche wprowadziło na rynek trzecią generację modelu Cayenne. Ten udany model niemieckiego producenta sportowych samochodów z Stuttgartu jest całkowicie nowym opracowaniem, które łączy typowe dla Porsche osiągi z doskonałą praktycznością na co dzień. Jego mocne silniki turbo, nowa, ośmiobiegowa skrzynia biegów Tiptronic S, nowe systemy podwozia oraz innowacyjny koncept wyświetlacza i sterowania z pełną łącznością przeniosą zarówno sport, jak i komfort na nowy poziom. Przy uruchomieniu na rynku dostępne będą dwa nowo opracowane silniki sześciocylindrowe: silnik turbo o pojemności trzech litrów z mocy 250 kW (340 hp) dostarcza o 29 kW (40 hp) więcej niż poprzedni model. Silnik V6 biturbo o pojemności 2,9 litra w modelu Cayenne S, osiągający prędkości do 265 km/h, generuje moc 324 kW (440 hp) – wzrost o 15 kW (20 hp). Wyposażony w opcjonalny Pakiet Sport Chrono, nowy Cayenne S przyspiesza od zera do 100 km/h w mniej niż pięć sekund.
Cayenne od Porsche opiera się w dużej mierze na ikonicznym modelu 911: trzecia edycja SUV-a, która została także wizualnie ulepszona, po raz pierwszy otrzymała mieszane opony i sterowanie tylną osią. Oprócz tych typowych cech sportowych, właściwości drogowe są dodatkowo poprawiane przez aktywny napęd na wszystkie koła, Porsche 4D Chassis Control, trójakomorowe zawieszenie pneumatyczne oraz elektroniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Pomimo znacznie rozszerzonego standardowego wyposażenia, Cayenne waży nawet o 65 kilogramów mniej niż jego poprzednik i pozostaje doskonale przystosowany do jazdy w terenie.
Dynamiczny język designu: sztywniejsza sylwetka i większe koła
Sportowy i precyzyjny z wyraźnym designem – nowy, a jednocześnie znajomy: wygląd Porsche Cayenne został wzbogacony w stylu charakterystycznym dla DNA designu Porsche. Powiększone wloty powietrza z przodu są wyraźnym sygnałem zwiększonej wydajności. Nowe poziome krawędzie świetlne sprawiają, że SUV wygląda teraz szerzej i bardziej sportowo, nawet gdy stoi w miejscu. Zewnętrzna długość zwiększona o 63 milimetry, bez zmiany rozstawu osi (2,895 milimetra) oraz zmniejszona wysokość dachu o dziewięć milimetrów w porównaniu do poprzednika, zauważalnie podkreśla elegancki, opływowy kształt Cayenne, który mierzy 4,918 milimetrów długości i 1,983 milimetrów szerokości (bez lusterek). Pojemność bagażnika wynosi teraz 770 litrów – wzrost o 100 litrów. Koła są większe o jeden cal, a opony na tylnej osi są szersze po raz pierwszy, co podkreśla zwiększone właściwości jezdne. Charakterystyczne, trójwymiarowe logo Porsche rozciąga się nad nowo zaprojektowanymi tylnymi światłami z trójwymiarowym designem oraz wąskim paskiem diod LED.
Porsche oferuje nową, trzystopniową koncepcję oświetlenia reflektorów: każdy Cayenne jest standardowo wyposażony w reflektory LED. W kolejnej wersji można wybrać opcjonalny system Porsche Dynamic Light System (PDLS), oferujący różne tryby oświetlenia, takie jak światło skrętne i światło drogowe. Nowe główne reflektory LED z matrycowym strumieniem światła, w tym PDLS Plus, są najlepszym systemem dostępnym w ofercie. W pełni zmienny rozkład i intensywność światła są możliwe dzięki 84 indywidualnie aktywowanym diodom emitującym światło. Oznacza to, że Porsche Cayenne może oferować nowe funkcje, takie jak światła drogowe, które nie oślepiają nadjeżdżających pojazdów, a także adaptacyjne sterowanie oświetleniem drogowym.
Wprowadzenie na rynek Cayenne i Cayenne S
Nowy SUV Porsche jest dostępny w dwóch wariantach: Porsche Cayenne z silnikiem sześciocylindrowym turbo o pojemności trzech litrów generuje moc 250 kW (340 hp) i moment obrotowy 450 Nm. Oznacza to, że nawet standardowy model osiąga znakomite osiągi: przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,2 sekundy (5,9 sekundy z Pakietem Sport Chrono). Maksymalna prędkość wynosi 245 km/h. Drugim modelem jest Cayenne S. Napędza go silnik V6 o pojemności 2,9 litra z podwójnym doładowaniem. Ten nowo opracowany silnik generuje moc 324 kW (440 hp), osiągając moment obrotowy wynoszący 550 Nm – 15 kW (20 hp) więcej niż jego poprzednik. Odpowiednio, pojazd przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy (z Pakietem Sport Chrono: 4,9 sekundy). Maksymalna prędkość to 265 km/h.
Szybszy na drodze, jeszcze bardziej imponujący w trudnym terenie: Tiptronic S i PTM
Rozszerzony zakres osiągów Cayenne, poprawiający zarówno sportowość, jak i komfort, jest w dużej mierze zasługą nowej ośmiobiegowej skrzyni biegów Tiptronic S. Krótsze czasy reakcji i sportowe przełożenia w niższych biegach poprawiają zarówno osiągi na drodze, jak i zdolności terenowe. Na końcu rozszerzonego zakresu między komfortem a sportowością, długi bieg ósmy zapewnia niskie momenty obrotowe, zoptymalizowane zużycie paliwa i relaksującą jazdę.
Nawet w trudnym terenie Porsche Cayenne zapewnia prostą przyjemność z jazdy. Programy terenowe ułatwiają kierowcy dobór odpowiedniego ustawienia do jazdy. Ustawieniem domyślnym jest program Onroad. Cztery inne tryby aktywują ustawienia do łagodnego terenu: Błoto, Żwir, Piasek lub Skały. Napęd, podwozie i blokady dyferencjałów można dostosować do odpowiedniego scenariusza. W zakresie rozdziału mocy Porsche wykorzystuje aktywny napęd na wszystkie koła we wszystkich modelach Cayenne. Inteligentne, w pełni zmienne Porsche Traction Management (PTM) rozdziela moment obrotowy między osiami napędu. Jego koncepcja hang-on jest kluczową zasadą dla doskonałych osiągów sportowych Cayenne. Jednocześnie spełnia wszystkie wymagania dotyczące dużej trakcji w trudnym terenie.
Krok za 911: lekka konstrukcja podwozia z mieszanymi oponami
Nowy Cayenne łączy trzy koncepcje podwozia w nowym designie: sportowy samochód, pojazd terenowy i samochód turystyczny. Obejmuje to opracowanie nowej podstawy podwozia o niskiej masie z przednią osią z oddzielonym układem zawieszenia i wielowahaczową tylną osią. Typową cechą sportowego samochodu są nowe mieszane opony, które są teraz montowane na kołach o średnicy co najmniej 19 cali. Mieszane opony poprawiają stabilność i dynamikę jazdy na zakrętach. Porsche oferuje rozmiary kół do 21 cali jako opcję dla Porsche Cayenne.
Nowości: sterowanie tylną osią, zawieszenie pneumatyczne, stabilizacja przechyłu
Ten format stanowi optymalną podstawę dla aktywnych systemów podwozia, które są analizowane i synchronizowane przez zintegrowany system Porsche 4D Chassis Control. System działa w czasie rzeczywistym, jeszcze bardziej optymalizując prowadzenie. Z wyjątkiem aktywnego systemu amortyzacji PASM (standardowy w modelu Cayenne S), wszystkie inne systemy podwozia są nowymi opracowaniami. Po raz pierwszy Cayenne jest dostępny z elektrycznym sterowaniem tylną osią. System, sprawdzony zarówno w modelach 911, jak i Panamera, poprawia zwrotność na zakrętach i stabilność podczas zmiany pasa przy dużych prędkościach. Zmniejszony promień skrętu ułatwia również codzienną obsługę SUV-a.
Opcjonalne, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trzech komór znacznie zwiększa różnice między sportowo sztywnym połączeniem a komfortem jazdy oczekiwanym od samochodu turystycznego. Tak jak wcześniej, system umożliwia dostosowanie prześwitu w trudnym terenie. Dzięki opcjonalnej stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), sportowi kierowcy korzystają z przejścia z systemu hydraulicznego na elektryczny. Ta zmiana możliwa jest dzięki mocnemu systemowi elektrycznemu 48-woltowemu. Krótsze czasy reakcji zapewniają jeszcze większą precyzję w dynamice jazdy – a także jeszcze większy komfort przy umiarkowanych jazdach.
Światowa premiera: Porsche Surface Coated Brake z powłoką węglika tungstenowego
Dzięki innowacyjnemu systemowi Porsche Surface Coated Brake (PSCB) producent sportowych samochodów po raz kolejny przyjmuje pionierską rolę w rozwoju wysokowydajnych hamulców. Ten innowacyjny system jest dostępny jako opcja we wszystkich modelach Porsche Cayenne i składa się z tarczy żeliwnej pokrytej powłoką z węglika tungstenowego. Ta powłoka zwiększa wartości tarcia, a zużycie i pył hamulcowy są zredukowane. Hamulec, ekskluzywny dla Porsche, jest również wizualnie imponujący: zaciski hamulcowe są malowane na biało, a powierzchnia tarcz nabiera unikalnego połysku po ułożeniu. PSCB dostępny jest tylko w połączeniu z kołami 20- i 21-calowymi. Ceramika PCCB pozostaje najlepszym systemem w ofercie.
Nowy Pakiet Sport Chrono z PSM Sport
Nowy Cayenne oferuje jeszcze więcej potencjału w zakresie sportowej wydajności. Porsche na nowo opracowało Pakiet Sport Chrono na wzór swojego sportowego samochodu. Przycisk trybu na kierownicy jest jednoznacznym wskaźnikiem tego podejścia. Oprócz standardowych trybów jazdy Normal, Sport i Sport Plus, kierowca może wybrać indywidualnie konfigurowany tryb. Naciśnięcie przycisku Sport Response w centralnej części aktywuje mapy silnika i skrzyni biegów, które są dostosowane do maksymalnej wydajności. Pakiet Sport Chrono obejmuje także osobny tryb PSM Sport, w którym kierowca może wykorzystać pełną dynamikę nowego Porsche Cayenne.
Mniejsza waga oznacza niższe zużycie paliwa i jeszcze większą przyjemność z jazdy
Samochody sportowe muszą charakteryzować się lekką konstrukcją. Po modelach 911 i Panamera, nowa karoseria Cayenne także wykorzystuje inteligentne połączenie stopów i stali. Zewnętrzna część wykonana jest w całości z aluminium. Podłoga, przednia sekcja i praktycznie wszystkie elementy podwozia są również wytwarzane z stopu. Szczególnym technicznym wyróżnieniem jest innowacyjny akumulator rozruchowy litowo-jonowy, który samodzielnie przyczynia się do oszczędności masy o 10 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. Łącznie masa pustego Cayenne została zredukowana z 2,040 do 1,985 kilogramów – pomimo znacznie rozszerzonego standardowego wyposażenia, które teraz obejmuje reflektory LED, większe koła, ParkAssist (z przodu i z tyłu), moduł telefoniczny LTE z hotspotem WiFi, usługi Porsche Connect oraz anticipacyjną ochronę pieszych.
Cyfrowa ewolucja: Porsche Advanced Cockpit i nowy PCM
Dzięki tej nowej generacji Porsche Cayenne pisze nowy rozdział w relacji między kierowcą a pojazdem: Porsche Advanced Cockpit jest w pełni zintegrowany w sportowej, luksusowej atmosferze. W sercu nowego konceptu wyświetlacza i sterowania od Porsche znajduje się 12,3-calowy ekran dotykowy full-HD z najnowszej generacji Porsche Communication Management (PCM), który zadebiutował w ubiegłym roku z nowym modelem Panamera. Zakres funkcji cyfrowych można obsługiwać intuicyjnie – także za pomocą poleceń głosowych. Standardowy Porsche Connect Plus umożliwia dostęp do usług online i Internetu, w tym standardową nawigację online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Analogowe elementy sterujące na nowej konsoli centralnej koncentrują się na głównych funkcjach pojazdu. Inne przyciski są harmonijnie zintegrowane w dotykowej powierzchni przypominającej szkło, dając akustyczną i haptyczną informację zwrotną podczas obsługi. W typowym stylu Porsche kierowca ma do dyspozycji centralny analogowy obrotomierz. Po obu stronach znajdują się dwa 7-calowe wyświetlacze full-HD, które pokazują wszystkie inne istotne dane jazdy oraz dodatkowe informacje wybrane za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Night Vision Assist z kamerą termowizyjną to jeden z najważniejszych systemów asystujących, obok Lane Change Assist, Lane Keeping Assist (w tym rozpoznawanie znaków drogowych), asystenta korków, ParkAssist (w tym kręgi widokowe) oraz Porsche InnoDrive (w tym adaptacyjny tempomat).
Twój osobisty Cayenne – więcej możliwości personalizacji, więcej usług online
Nowy PCM wprowadza jednocześnie nowy poziom personalizacji. Oprócz ekranu startowego i głównego menu, które można dostosować do potrzeb kierowcy, można także skonfigurować do sześciu indywidualnych profili. Oprócz wielu ustawień wewnętrznych, profil służy do przechowywania specyfikacji dotyczących świateł, programów jazdy i systemów asystujących. W zależności od wyposażenia kierowca może również wprowadzać swoje ustawienia do nowych systemów audio marki Bose® i Burmester®. Co więcej, nowy Cayenne zawsze jest online, jeśli kierowca tego potrzebuje – rozszerzone usługi Connect Plus są dostępne poprzez zintegrowaną kartę SIM obsługującą LTE. Na przykład ogrzewanie niezależne od silnika można zaprogramować zdalnie za pomocą smartfona. Dodatkowo, specjalnie opracowana aplikacja Offroad Precision App, dedykowana Porsche Cayenne, jest teraz również dostępna w ramach nowego standardowego pakietu, umożliwiając szczegółowe dokumentowanie jazdy w trudnym terenie, co pomaga kierowcy doskonalić własne umiejętności za pomocą nagrań wideo.
Ceny