2018 Cupra Ateca

CUPRA stała się sportową submarką SEAT-a, a Ateca była jej pierwszym produktem z charakterystycznymi oznaczeniami. Nazwa Ateca natomiast pochodzi od jej mniej sportowego odpowiednika.

SEAT był hiszpańską marką Volkswagena, a te pojazdy dzieliły podobną konstrukcję. W rezultacie, Cupra miała te same części co jej niemiecki odpowiednik, ale dostosowane do sportowej jazdy. Na przykład, Ateca była zbudowana na tej samej platformie MQB A-1, co Jetta czy Tiguan. Mimo to, podejście do hiszpańskiego sportowego crossovera/SUV-a było inne.

Jedną z najważniejszych różnic między CUPRĄ a SEAT-em była stylistyka. Choć oba pojazdy miały podobne panele karoserii, ich zderzaki były różne. W rezultacie, CUPRA Ateca miała szeroką, trapezoidalną kratkę w dmuchawie powietrza ozdobioną heksagonalnym grillem. Ponadto, producent zamontował parę bocznych wlotów, które były tak naprawdę fejkowe. Z profilu, była to wyraźnie SEAT Ateca, co obejmowało szersze nadkola oraz progi boczne. Mimo to, miała elegancki, a zarazem sportowy wygląd, głównie dzięki niższemu prześwitowi niż w standardowej Atece czy Tiguanie. Z tyłu natomiast miała cztery wydechy, co dla jej mniej sportowej wersji było nieosiągalne. Aby jeszcze bardziej podkreślić nazwę marki, nietypowe logo pojazdu było uzupełnione nazwą marki na klapie bagażnika.

Wewnątrz było wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić pięciu pasażerów dorosłego wzrostu. Z przodu, CUPRA zamontowała fotele o wysokich bocznych podparciach, co było nietypowe dla SUV-a. Mimo to, ta wersja Ateki nie była dokładnie zwyczajnym pojazdem do codziennych dojazdów do szkoły czy zakupów, chociaż mogła spełniać te funkcje. Jednak deska rozdzielcza była zbyt nudna jak na sportowy samochód. Była pokryta tymi samymi materiałami budżetowymi, co standardowa Ateca. W zestawie wskaźników, producent umieścił 10-calowy wyświetlacz cyfrowy, który mógł pokazywać wskaźniki oraz informacje z systemu nawigacji. Na środkowym panelu zamontowano ekran dotykowy dla systemu infotainment, podczas gdy konsola centralna mieściła selektor biegów automatycznej skrzyni biegów oraz sześć przycisków do programów jazdy. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem, były aluminiowe pedały, które zyskał kierowca. Z tyłu, dzielone siedzenie mogło pomieścić trzy osoby, a także zwiększyć pojemność bagażnika po złożeniu.

Jednak najważniejsza różnica w porównaniu do SEAT-a Ateca znajdowała się pod maską, gdzie producent zamontował dynamiczny, dwulitrowy silnik benzynowy turbo, który był również dostępny w Tiguanie R. Był on połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (z podwójnym sprzęgłem), która przekazywała moc na wszystkie koła. Dzięki usztywnionemu zawieszeniu, obniżonemu prześwitowi oraz szerszym oponom, CUPRA Ateca była raczej alternatywą dla sportowych hatchbacków niż typowym sportowym SUV-em.

 Marka CUPRA, powstała z nagradzanej sekcji sportów motorowych SEAT-a, jest ostatecznym wyrazem niezwykłości, wyrafinowania i osiągów, zrodzonym z pasji i zaprojektowanym, aby zachwycać miłośników samochodów na całym świecie, tworząc pojazdy, które nie opierają się na nostalgii, ale są osadzone w teraźniejszości.

Niektórzy z najbardziej doświadczonych, zaangażowanych i zafascynowanych pracowników sekcji sportów motorowych postanowili stworzyć nowy wymiar firmy – alternatywny sposób wykorzystania swoich kompetencji i możliwości jako organizacji.

CUPRA stworzy jeszcze bardziej dynamiczną gamę produktów koncentrującą się na modelach SEAT-a. Będą wykorzystywać potężne narzędzia technologiczne Grupy Volkswagen i dostęp do ogromnej gamy możliwości, które im to zapewniają, ale również będą otwarci na współpracę z osobami i firmami, które mówią tym samym językiem i dzielą to samo zrozumienie, jak tworzyć doświadczenia: merchandising, akcesoria, wydarzenia oraz, oczywiście, sporty motorowe.

W miarę jak CUPRA dywersyfikuje swoją działalność i rozwija nowe modele, które oferują idealną mieszankę wydajności, prowadzenia i użyteczności, marka będzie korzystać z istniejącej infrastruktury, z której korzysta SEAT, z dedykowaną powierzchnią w 277 specjalnie wybranych salonach w całej Europie.

Początek tej podróży miał miejsce w lutym zeszłego roku z wprowadzeniem nowej marki i jej pierwszego modelu, CUPRA Ateca, SUV-a o wysokich osiągach, który oznacza początek nowej ery i jest idealnym samochodem do wprowadzenia marki CUPRA na rynek.

W segmencie zdominowanym przez marki premium, wprowadzenie CUPRA Ateca zakłóca status quo, odciągając ludzi od konwencjonalnych i standardowych rozwiązań, ku najnowocześniejszej wizji sportowości: nie trzeba iść w luksus, aby czuć się wyjątkowym.

Wprowadzenie

CUPRA jest ostatecznym wyrazem niezwykłości, wyrafinowania i osiągów, a CUPRA Ateca doskonale odzwierciedla wartości tej marki. Pojazd narodzony z pasji inżynierów i projektantów; stworzony dla osób, które doceniają czystość jego wykonania.

CUPRA Ateca to SUV, który oznacza narodziny nowej marki i jest idealnym pojazdem startowym dla marki CUPRA; unikalny model w swoim segmencie, doskonale dopasowany do potrzeb klientów.

CUPRA Ateca oferuje uderzający wygląd zewnętrzny, stylowe wnętrze i dostępne osiągi, stworzone z potężnych narzędzi inżynieryjnych, które zawierają niezbędne technologiczne składniki do osiągnięcia zakładanych celów, bez nadmiernego komplikowania czy zaciemniania zasadniczego celu pojazdu.

„SUV-y wciąż rosną w ogromnej popularności, ale na rynku nie ma samochodu takiego jak CUPRA Ateca. Dlatego jesteśmy pewni, że odniesie on sukces i stanie się wspaniałym pierwszym filarem marki, doskonale wyrażając kluczowe wartości marki CUPRA: wyrafinowanie, niezwykłość i osiągi,” powiedział Wayne Griffiths, wiceprezydent ds. sprzedaży i marketingu. „Co więcej, jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni do przyciągnięcia nowych klientów, którzy szukają tak wyjątkowego samochodu, pozycjonowanego pomiędzy segmentem masowym a klasycznym segmentem premium.”

Serce i dusza CUPRA Ateca to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie silników na rynku – doładowany, z bezpośrednim wtryskiem, czterocylindrowy silnik benzynowy TSI o pojemności 2 litrów, który produkuje niezwykłe 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Połączony z płynniejszą, bardziej precyzyjną siedmiobiegową przekładnią DSG i systemem napędu na wszystkie koła 4Drive, CUPRA Ateca emanuje pewnością siebie, chłodem i samodyscypliną.

Wzbudzające emocje osiągi CUPRA Ateca są wzbogacone jego przyciągającym wzrok designem zewnętrznym. Z przodu górna atrapa chłodnicy ma efekt plastra miodu, z nowym logo CUPRA na środku. Błyszczące czarne detale są stałym elementem, podczas gdy z tyłu cztery rury wydechowe umieszczone przy krawędzi tylnych dyfuzorów i ekskluzywne felgi o średnicy 19″ z diamentowym cięciem podkreślają elegancki wygląd SUV-a.

Napęd

Istotą każdego modelu CUPRA jest jego moc, osiągi i prowadzenie, a aby spełnić te wymagania, pod maską Ateca znajduje się jeden z najbardziej zaawansowanych silników benzynowych o czterech cylindrach dostępnych na rynku.

Jednostka o pojemności 1 984 cm3 z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem ma odpowiednio średnicę i skok 82,5 mm i 92,8 mm oraz stosunek sprężania 9,3:1, co pomaga osiągać imponującą moc 300 KM w zakresie od 5 300 do 6 500 obr./min. Dodajmy do tego ogromny moment obrotowy 400 Nm dostępny w szerokim zakresie od 2 000 do 5 200 obr./min, a CUPRA Ateca może osiągnąć maksymalną prędkość 247 km/h.

Dzięki niskiej masie CUPRA Ateca (waży zaledwie 1 540 kg bez kierowcy) i silnikowi o wysokiej mocy SUV potrafi przyspieszyć do 100 km/h z miejsca w zaledwie 5,2 sekundy.

To szybkie przyspieszenie jest wspomagane przez nowo opracowaną siedmiobiegową przekładnię DSG, zaprojektowaną aby oferować sportowe odczucia z szybszymi, płynniejszymi i bardziej precyzyjnymi zmianami biegów. CUPRA Ateca ma również funkcję kontroli startu dla jeszcze lepszego przyspieszenia z miejsca.

„CUPRA Ateca oferuje wyjątkową wydajność jazdy i zwinność dzięki niskiemu środkowi ciężkości, układowi zawieszenia z DCC, opcjonalnym hamulcom Brembo oraz sportowemu silnikowi dostarczającemu 300 KM i 400 Nm w połączeniu z 7-biegową skrzynią DSG oraz systemem 4Drive.” powiedział Dr Matthias Rabe, wiceprezydent SEAT-a ds. badań i rozwoju. „Oferuje osiągi pojazdów z segmentu premium i nie ma konkurencji w swoim przedziale cenowym.”

W połączeniu z czterema rurami wydechowymi z tyłu, osiągi CUPRA Ateca na drodze odpowiadają potężnemu dźwiękowi, co potęguje wrażenie dramatu z miejsca kierowcy.

Jednak rozwój nie polega tylko na absolutnej wydajności; CUPRA Ateca wprowadza także technologie poprawiające efektywność, aby SUV spełniał wymogi codziennego użytkowania.

W tym celu siedmiobiegowa skrzynia biegów została zmodyfikowana, aby połączyć doskonałe osiągi z niskim zużyciem paliwa, podczas gdy silnik 2.0 TSI działa z nowo zaprojektowanym systemem filtrów cząstek stałych Otto, aby spełnić najnowsze przepisy dotyczące emisji.

Dzięki tym rozwiązaniom emisje dwutlenku węgla dla CUPRA Ateca mieszczą się w zakresie 192 g/km – 201 g/km, a efektywność paliwowa wynosi od 8,5 do 8,9 litra na 100 km w cyklu WLTP.

Podwozie

Kontrolowanie mocy silnika CUPRA Ateca i przekształcanie go w użyteczne osiągi opiera się na ustawieniu podwozia, które może dostosować się do różnych wymagań.

CUPRA Ateca korzysta z niezależnego układu zawieszenia przedniego z użyciem kolumn McPhersona oraz tylnej wielowahaczowej, ale również integruje adaptacyjny system zawieszenia – Dynamic Chassis Control – aby zapewnić ustawienie, które można dostosować do potrzeb kierowcy, pomagając w przekazaniu ogromnych osiągów CUPRA Ateca na asfalt.

Dodatkowo CUPRA Ateca integruje system trakcji 4Drive, jeden z najbezpieczniejszych i najbardziej zaawansowanych zintegrowanych systemów trakcji na świecie. Technologia napędu na wszystkie koła 4Drive analizuje warunki drogowe w czasie rzeczywistym, w tym prędkość samochodu, prędkość każdego koła, pozycję kierownicy oraz styl lub tryb jazdy, aby szybko i progresywnie dostarczyć moc w każdym momencie do kół, które jej potrzebują. System 4Drive jest zaprojektowany, aby poprawić prowadzenie CUPRA Ateca w każdych warunkach.

Optymalizowany do pracy z wszystkimi dostępnymi trybami jazdy: Komfort, Sport, Indywidualny, Śnieg, Off-Road oraz, oczywiście, tryb CUPRA.

Wybierając tryb CUPRA w profilu jazdy, kierowcy usłyszą, jak silnik reaguje natychmiast, wydając wyszlifowany, ale naturalny dźwięk z wydechu. Zauważą również, jak adaptacyjne ustawienie Dynamic Chassis Control dostosowuje się, aby nadać samochodowi sportowego charakteru. Wybór któregokolwiek z innych trybów jazdy również wprowadza zauważalną zmianę w charakterze CUPRA Ateca.

Przy tak dużych osiągach na wyciągnięcie ręki, inżynierowie poprawili system hamulcowy CUPRA Ateca. SUV zyskał teraz większe tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu, o średnicach 340 mm i 310 mm, co zwiększa pewność prowadzenia SUV-a. W opcjonalnym Pakiecie Wydajności można dodać 18-calowe hamulce wyczynowe Brembo w kolorze czarnym.

Dzięki połączeniu technologii podwozia i progresywnemu układowi kierowniczemu, konfiguracja gwarantuje nie tylko doskonałą jazdę, ale także intuicyjne połączenie między pojazdem a kierowcą.

Design zewnętrzny

CUPRA Ateca oferuje uderzający wygląd zewnętrzny, który natychmiast odróżnia go jako pojazd o wysokich osiągach. Emanuje pewnością siebie i nie pozostawia wątpliwości, że CUPRA Ateca jest niezwykle dynamicznym SUV-em.

Z przodu, górna kratka ma efekt plastra miodu od wewnątrz z nowym logo CUPRA na środku, co wzmacnia jego rodowód. Na dolnej kratce nazwa CUPRA subtelnie umiejscowiona jest i wykonana w matowym aluminium, tuż nad wyłącznie zaprojektowanym zderzakiem.

Wysoce rzeźbiony przód CUPRA Ateca kontynuuje z charakterystycznymi reflektorami pełno-LED, które nie tylko oferują ogromną luminację, ale również podkreślają szeroki, muskularny wygląd SUV-a oraz jego celową prezencję. Gdy tylko otworzysz drzwi, diody LED w zewnętrznych lusterkach oświetlają obszar blisko progów, wyświetlając logo i nazwę CUPRA na ziemi.

„CUPRA Ateca to ostateczna ewolucja Ateca, łącząca każdy aspekt naszego języka wzornictwa z dynamicznymi cechami, jakie potrzebuje pojazd o wysokich osiągach, od dominującego designu przodu, przez płynne linie całego nadwozia, aż po wysoko rzeźbiony tył,” powiedział Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor projektowania.

Błyszczące czarne detale wykończenia CUPRA Ateca pojawiają się w całym wzornictwie zewnętrznym: na relingach dachowych, lusterkach bocznych, ramach okien, na elementach bocznych, kołach, kratce przedniej oraz na przednich i tylnych dyfuzorach, a także na spojlerach otaczających tylną szybę, wszystkie zyskują na tym designie.

Czarne zaciski hamulcowe, sportowy tylny zderzak, miedziane logo CUPRA na bagażniku, cztery rury wydechowe na krawędzi tylnego dyfuzora oraz ekskluzywne 19-calowe felgi z diamentowym cięciem z logo CUPRA podkreślają sportowość i elegancję tego unikalnego i dynamicznego SUV-a.

I niezależnie od tego, który z sześciu kolorów nadwozia zostanie wybrany: Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black czy Nevada White, wysoką wydajność CUPRA wciąż widać.

Nawet przed otwarciem drzwi ekskluzywna osobowość CUPRA Ateca staje się jasna, gdy powitania światło rzuca nazwę i logo CUPRA na ziemię.

Wnętrze

Po wejściu do środka, wnętrze CUPRA Ateca emanuje połączeniem skupienia na kierowcy, komfortu i wyrafinowania, a także wrażeniem pojazdu zaprojektowanego, aby spełniał najwyższe cele wydajnościowe, a jednocześnie potrafił przewozić swoich pasażerów w pełnym komforcie.

Logo CUPRA jest wytłoczone na dywanikach, kluczyku i w ekranie dotykowym systemu multimedialnego, gdy silnik jest uruchamiany.

Panele drzwi są wykończone Alcantarą®, a na aluminiowej tabliczce jest podświetlona litera CUPRA, dumnie umieszczona na progach drzwi. Sportowe fotele również są wykończone Alcantarą®, w czerni z miedzianymi przeszyciami, z efektownym wykończeniem z włókna węglowego po bokach.

Gdy kierowca zasiada w fotelu, zobaczy, że miedziane przeszycia kontynuują się na sportowym skórzanym kole kierownicy, które również zawiera wycięte logo CUPRA na środku i na gałce zmiany biegów. Pedaly są wykończone aluminium, co dopełnia wrażenie kontroli nad specjalnym pojazdem.

W innych częściach kabiny, wysoka jakość utrzymuje się dzięki ramkom wentylacji klimatyzacji, wykończonym w srebrze lub błyszczącym czarnym kolorze. Centralna konsola, która zawiera system wyboru trybu jazdy i wajchę zmiany biegów, również jest opcjonalnie dostępna w tym wykończeniu.

Bezpośrednio przed kierowcą znajduje się cyfrowy kokpit, który dostarcza informacji w najjaśniejszej formie, dzięki wyraźnemu wyświetlaczowi o wysokiej rozdzielczości, wspieranym przez 8-calowy system nawigacji z ekranem dotykowym plus. Oba te elementy potwierdzają wrażenie wyrafinowania.

Infotainment i łączenie z siecią

CUPRA Ateca łączy najwyższy poziom osiągów na drodze z wyjątkowymi możliwościami infotainment i łączności, oferując najnowszą generację Full Link (Apple CarPlay i AndroidAuto) oraz aplikację SEAT DriveApp, a także najbardziej zaawansowane cyfrowe wyświetlacze w swoim segmencie.

Wyposażenie standardowe CUPRA Ateca opiera się na trzech podstawowych zasadach: technologii, wzornictwie i bezpieczeństwie. Dlatego też systemy takie jak bezkluczykowe wejście i uruchamianie, bezprzewodowa ładowarka, wzmacniacz sygnału GSM, kamera 360º z widokiem z góry, 8-calowy system nawigacji z ekranem dotykowym plus, cyfrowy kokpit i asystent parkowania są standardem.

Cyfrowy kokpit o dużej gęstości pikseli oferuje nie tylko większe możliwości funkcjonalne, ale pozwala kierowcy na przeglądanie wszystkich informacji, które są dla niego istotne, od klasycznych analogowych wskazówek, takich jak prędkościomierz i obrotomierz, po kolorowe mapy i nawigację w bardziej skoncentrowany sposób.

Ponadto jego nowoczesna i wszechstronna funkcjonalność bezproblemowo integruje się z ogólnym designem wnętrza CUPRA Ateca. Przejścia między dostępnymi informacjami na wyświetlaczu TFT 133dpi, 1280 x 480 pikseli są płynne, dzięki częstotliwości odświeżania 75Hz.

Ekskluzywne, sportowe wyświetlenie w ramach Cyfrowego Kokpitu zostało opracowane specjalnie dla CUPRA Ateca, nadając obrotomierzowi większą widoczność, aby mógł być lepiej widoczny, co stwarza większe poczucie wyjątkowości.

Cyfrowy kokpit jest wzbogacony o 8-calowy ekran dotykowy, który może wyświetlać codzienne funkcje, takie jak informacje nawigacyjne i rozrywkowe, jak również dostarczać ważne informacje związane z osiągami, takie jak temperatura oleju i siły G podczas bardziej dynamicznej jazdy.

Integrując pakiet łączności SEAT Full Link i aplikację DriveApp, CUPRA Ateca wprowadza do wnętrza SUV-a o wysokich osiągach szereg funkcji z smartfonów klientów. Treść jest wyświetlana w wyświetlaczu pojazdu, co zapewnia dostęp do aplikacji i informacji, ale w sposób bezpieczny, aby zminimalizować rozproszenie uwagi, pozwalając kierowcy skupić obie oczy na drodze.

Podsumowanie

CUPRA uosabia nowoczesną interpretację tego, czym powinien być pojazd o wysokich osiągach, a wraz z wprowadzeniem CUPRA Ateca, marka połączyła elementy niezbędne w tej klasie pojazdów. Ateca jest ikoniczna i potężna, ale także użyteczna i praktyczna.

W segmencie zdominowanym przez marki premium, CUPRA Ateca zakłóci rynek, oferując kierowcom pojazd, który nie jest skoncentrowany wyłącznie na czasach okrążeń, ale który zapewnia prawdziwe zaangażowanie kierowcy, odciągając ich od konwencjonalnych rozwiązań ku nowoczesnej wizji tego, czym są osiągi.

Niezależnie od tego, czy chodzi o zaawansowany silnik 2.0 TSI, niski środek ciężkości, czy nowoczesne podwozie, CUPRA Ateca oferuje jedno z najbardziej dynamicznych doświadczeń jazdy w swoim segmencie.

Uderzający design zewnętrzny podkreśla sportowość i dynamikę CUPRA Ateca, emanując pewnością siebie i zdecydowaniem, od dominującego projektu kratki po skomplikowany kształt tyłu.

Wnętrze emanuje poczuciem pojazdu o wysokich osiągach dzięki zastosowanym materiałom i jakości wykończenia, a także zastosowaniu nowoczesnych technologii.

Wygląd skoncentrowany na osiągach i jakość może być dodatkowo zwiększona dzięki opcjonalnym hamulcom Brembo o średnicy 18 cali w kolorze czarnym, a także lusterkom zewnętrznym z włókna węglowego. Ekskluzywne fotele kubełkowe CUPRA będą dostępne od końca 2018 roku.

Nie ma dziś na rynku marki jak CUPRA, a Ateca reprezentuje narodziny czegoś innego, gdzie osoby rozwijające pojazdy dzielą te same wartości, ambicje i pasję do szczytowych osiągów w motoryzacji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.