Honda wprowadziła na rynek piątą generację swojego pełnowymiarowego minivana, Oddysey, w 2017 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Ameryce Północnej, kontynuując sukces tej rodziny przyjaznej MPV.
Nazwa Odyssey to sukces od momentu wprowadzenia modelu na rynek w 1994 roku. Jego zdolność do komfortowego przewozu siedmiu lub ośmiu pasażerów uczyniła go ulubieńcem dużych rodzin.
Choć nie sprzedawał się na wszystkich rynkach i miał wiele wersji silnikowych, był chwalony za swoje cechy jako płynny, długodystansowy krążownik. Dodatkowo, ogólny wygląd zewnętrzny zawsze był przyjemny i na bieżąco dostosowany do trendów w designie.
W modelu na rok 2018, Odyssey otrzymał przedni zderzak, który podążał za tą samą linią stylistyczną co Honda Accord czy CR-V, z chromowanym poziomym szczeblem na grillu i opadającymi reflektorami. Przedni zderzak został wydłużony w dół, z osłoną, w której znajdował się dodatkowy trapezoidalny grill, flankowany przez parę podzielonych wlotów dla lamp przeciwmgielnych.
Profil samochodu z dynamicznie uformowanymi panelami drzwi nadawał mu sportowy charakter, podczas gdy linia boku została obniżona za tylnymi drzwiami. Z tyłu, projektanci Hondy wyprofilowali klapę bagażnika nieco pochyloną do przodu, aby stworzyć więcej miejsca wewnątrz kabiny.
Dostęp do wnętrza Oddysey był łatwy, dzięki dużym przednim drzwiom oraz przesuwanym tylnym drzwiom po obu stronach. Przedni pasażerowie mogli cieszyć się wysokimi siedzeniami, wyposażonymi w rozkładane podłokietniki i oddzielonymi szeroką konsolą centralną, która mieściła parę uchwytów na kubki oraz schowek. Mimo to, producent pozostawił trochę miejsca między konsolą centralną a centralnym panelem, aby pasażerowie mogli przechodzić z boku na bok.
Przed kierowcą zamontowano cyfrowy zestaw wskaźników podzielony na trzy ekrany, podobny do tego, który oferowany był w dziesiątej generacji Civica, a na szczycie konsoli centralnej umieszczono 8-calowy ekran dotykowy systemu infotainment z pokrętłem do regulacji głośności. Środkowy rząd siedzeń mógł być pochylony do przodu, aby ułatwić dostęp pasażerom w trzecim rzędzie, a wszystkie indywidualne fotele z tego rzędu mogły być usunięte. Po usunięciu środkowego siedzenia, zewnętrzne mogły przesuwać się do wewnątrz. Nawet trzeci rząd był odpowiedni dla dorosłych, co czyniło Oddysey doskonałym samochodem do przewozu ludzi.
Pod maską Honda zainstalowała silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra, który oferował 280 KM (283 PS). Był on połączony z standardową dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów w niższych wersjach, podczas gdy wyższe modele były wyposażone w dziesięciobiegową skrzynię automatyczną.
Niepodwieszane zawieszenie w każdym rogu sprawiło, że Odyssey był wygodnym pojazdem na długich trasach, a aerodynamiczny kształt pomagał w poprawie efektywności paliwowej. Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, minivan był wyposażony w cały pakiet Honda Sensing, który obejmował automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu i inne.
Honda zaprezentowała eleganckiego, zaawansowanego i innowacyjnego nowego minibusa Honda Odyssey z 2018 roku, który zadebiutuje w salonach sprzedaży na terenie całego kraju tej wiosny. Już od siedmiu lat najpopularniejszy minibus wśród amerykańskich nabywców, nowa generacja Honda Odyssey oferuje szereg nowych funkcji i technologii na rok 2018, w tym wyjątkowo wszechstronne nowe siedzenie drugiego rzędu Magic Slide™; nowe technologie CabinWatch i CabinTalk; nowy ekran dotykowy Display Audio z systemem operacyjnym opracowanym przez Hondę; łączność 4G LTE Wi-Fi; nowy system rozrywki dla pasażerów z przesyłaniem wideo; oraz systemy bezpieczeństwa i asystujące kierowcy Honda Sensing™, które są teraz standardem w wersjach EX i wyższych.
„Nowa Odyssey podnosi poprzeczkę w zakresie przyjaznych rodzinie funkcji, osiągów i technologii w segmencie minibusów,” powiedział John Mendel, wiceprezydent wykonawczy American Honda Motor Co., Inc. „W każdym aspekcie swojego projektu nowa Odyssey została stworzona, aby uszczęśliwić każdego członka rodziny, niezależnie od pozycji siedzenia czy celu podróży.”
Elegancki i przyjazny rodzinie design
Nowe, nowoczesne wzornictwo Hondy Odyssey przyjmuje charakterystyczny dla marki przedni grill w kształcie latającego skrzydła, flankowany dostępnymi reflektorami LED. Odważny i sportowy przód ukrywa również nowy aktywny grill, który poprawia efektywność paliwową podczas jazdy. Charakteryzująca się błyskawicą linia okien teraz dostarcza jeszcze bardziej elegancki element designu, z torami przesuwanych drzwi ukrytymi w dolnej części tylnych bocznych szyb. Z tyłu znajdują się lampy LED oraz dostępna nowa klapa bagażnika otwierana bez użycia rąk, aktywowana za pomocą stopy.
Wewnątrz, nowa Odyssey wykorzystuje materiały wysokiej jakości, w tym panel deski rozdzielczej o miękkim dotyku. Zegar kierowcy wyposażony jest w nowy 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT, a w centralnej części deski rozdzielczej znajduje się dostępny 8-calowy ekran dotykowy Display Audio o wysokiej rozdzielczości (EX i wyższe). W wyższych wersjach, powierzchnie siedzeń pierwszego i drugiego rzędu oraz wykończenia drzwi są odporne na plamy, a czarna wyściółka i czarne pasy bezpieczeństwa zaprojektowane są tak, aby ukrywać zabrudzenia, podczas gdy nowa, gładka klapa na przestronnym i wszechstronnym konsoli centralnej opiera się na konstrukcji, która zapobiega gromadzeniu się okruchów i zanieczyszczeń.
Łączność w pojeździe
Łączność w pojeździe została wzbogacona o nowy koncept „rodzinnej łączności”. Tradycyjna rodzinna łączność – czasami nazywana rozmową – stała się łatwiejsza niż kiedykolwiek dzięki najcichszej kabinie w klasie, a także dodatkowym nowym funkcjom i technologiom łączności, w tym:
Nowy system Display Audio – wyposażony w nowy system operacyjny opracowany przez Hondę, bardziej intuicyjne menu i konfigurowalne kafelki aplikacji, ten 8-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości (720P) stanowi centrum dowodzenia dla wielu nowych opcji audio i telematyki, w tym kompatybilności z Apple CarPlay™ i Android Auto™, a także dodaje fizyczny pokrętło głośności dla zwiększenia wygody użytkowania.
Aktualizacje systemu – użytkownicy mogą pobierać dostępne aktualizacje systemu operacyjnego Display Audio i systemu rozrywki dla pasażerów w dogodnym dla siebie czasie za pośrednictwem 4G LTE, Wi-Fi lub USB.
CabinWatch – korzystając z kamery, CabinWatch pozwala kierowcy i pasażerowi z przodu monitorować pasażerów zarówno w dzień, jak i w nocy za pośrednictwem 8-calowego ekranu Display Audio.
CabinTalk – umożliwia kierowcy komunikację z pasażerami drugiego i trzeciego rzędu poprzez głośniki w tych rzędach oraz słuchawki systemu rozrywki.
Połączony system rozrywki dla pasażerów – pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą cieszyć się przesyłaniem wideo na zamontowanym na suficie 10,2-calowym systemie rozrywki, który obsługuje PBS Kids, iHeart Radio, Spotify i inne, za pośrednictwem dostępnego w pojeździe Wi-Fi 4G LTE, publicznego Wi-Fi lub planu danych telefonu komórkowego użytkownika. Nowa aplikacja „Jak daleko jeszcze?” pozwala pasażerom śledzić postępy podróży rodziny.
CabinControl – korzystając z aplikacji do pobrania, użytkownicy mogą sterować systemem rozrywki dla pasażerów, ogrzewaniem i klimatyzacją w tylnej kabinie oraz wysyłać cele do wbudowanego systemu nawigacji Hondy za pomocą smartfona.
Social Play List – część CabinControl, Social Playlist działa jak wirtualny jukebox, umożliwiając aż ośmiu członkom rodziny przesyłanie swoich muzycznych wyborów do systemu audio za pośrednictwem swoich smartfonów.
Cicho w kabinie dzięki nowym funkcjom i technologiom, w tym potrójnym uszczelkom drzwiowym, dostępnym akustycznym szybom z przodu i z boku oraz zwiększonemu wykorzystaniu materiałów wygłuszających pod podłogą, w komorze silnika i pod błotnikami, a także standardowej technologii Active Sound Control.
Nowe siedzenia Magic Slide™
Istotną innowacją w zakresie elastyczności siedzeń w kabinie przyjaznej rodzinie jest nowe siedzenie Magic Slide™ w drugim rzędzie, które można łatwo przekształcić, aby zapewnić optymalny komfort pasażerów, elastyczność w przewozie osób i ładunków oraz łatwy dostęp do siedzeń w trzecim rzędzie – nawet gdy w drugim rzędzie znajdują się jedno lub dwa foteliki dziecięce skierowane tyłem do kierunku jazdy. Tryby użytkowania obejmują:
Tryb łatwego dostępu – po usunięciu środkowego siedzenia, zewnętrzne siedzenia przesuwają się bocznie przez pięć wybieranych pozycji, co umożliwia łatwy dostęp do trzeciego rzędu, nawet przy zainstalowanych jednym lub dwoma fotelikami dziecięcymi w drugim rzędzie. A gdy środkowe siedzenie jest przesunięte do przodu, dziecko znajduje się w łatwym zasięgu pasażerów na przednich siedzeniach.
Super tryb – jak w trybie łatwego dostępu, ale z siedzeniem po stronie kierowcy ustawionym w pozycji umożliwiającej wejście (przesunięte całkowicie do przodu z pochyleniem oparcia) dla maksymalnego dostępu do trzeciego rzędu.
Szeroki tryb – po usunięciu środkowego siedzenia i ustawieniu dwóch zewnętrznych siedzeń w ich najbardziej zewnętrznych pozycjach, co zapewnia szerokie przejście do trzeciego rzędu (a nie więcej „Tato, znowu mnie dotyka!”).
Tryb przyjaciela – po usunięciu środkowego siedzenia i z dwóch zewnętrznych siedzeń przylegających do siebie w centrum pojazdu, co stawia dwie osoby w bliskim sąsiedztwie i w łatwiejszym zasięgu pasażerów na przednich siedzeniach.
Bezpieczeństwo dla rodziny
Wszystkie modele Odyssey z 2018 roku w wersjach EX i wyższych, które mają stanowić około 95 procent wszystkich sprzedaży Odyssey, będą wyposażone w pakiet zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i asystujących kierowcy Honda Sensing™ jako standard, w tym system Collision Mitigation Braking System (CMBS™), Lane Keeping Assist (LKAS), Road Departure Mitigation (RDM) oraz Adaptive Cruise Control (ACC). W połączeniu z nową strukturą nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) oraz zaawansowanymi poduszkami powietrznymi, w tym nowymi poduszkami na kolana kierowcy i pasażera z przodu, Odyssey celuje w najwyższe dostępne oceny bezpieczeństwa – 5-gwiazdkową ogólną ocenę pojazdu NCAP oraz rating IIHS TOP SAFETY PICK+.
Dodatkowe funkcje i technologie
Dodatkowe nowe standardowe i dostępne funkcje obejmują reflektory LED, ogrzewane i wentylowane przednie siedzenia, ogrzewane lusterka boczne i kierownicę, automatyczne reflektory drogowe, wycieraczki z czujnikiem deszczu, system informacji o martwym polu (we wszystkich modelach z Honda Sensing), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, monitorowanie ruchu poprzecznego z tyłu, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Hold, automatyczną klimatyzację w trzech strefach, bezprzewodowe ładowanie urządzeń, audio wielostrefowe, Sirius 2.0, kompatybilność z Pandorą, HD Radio™ oraz odkurzacz HondaVac®.
Nowe zaawansowane silniki, nadwozie i podwozie
Honda Odyssey z 2018 roku będzie napędzana silnikiem V-6 o pojemności 3,5 litra z bezpośrednim wtryskiem i systemem Variable Cylinder Management™ (VCM™). Maksymalna moc silnika wynosi 280 SAE koni mechanicznych (+32 KM) i korzysta z zaawansowanych możliwości dwóch dostępnych skrzyń biegów – automatycznej 9-biegowej oraz nowej, opracowanej przez Hondę 10-biegowej, pierwszej tego typu w minibusie, co zapewnia pewniejszą i bardziej wyrafinowaną wydajność.
Te zaawansowane nowe silniki, w połączeniu z sztywniejszym i lżejszym nadwoziem, nową technologią podwozia oraz eleganckim, aerodynamicznym designem Odyssey oczekuje się, że zapewnią liderowanie w klasie pod względem osiągów i najwyższe oceny efektywności paliwowej EPA. Inteligentny system zarządzania przyczepnością Hondy dodaje tryby normalny i śnieżny, a także łączy się z systemem Agile Handling Assist oraz bardziej wydajnym układem hamulcowym w celu poprawy trakcji i kontroli w każdych warunkach pogodowych.
Nowe zaawansowane nadwozie i podwozie
Całkowicie nowa konstrukcja nadwozia i podwozia stanowi podstawę niezwykle cichej kabiny nowej Odyssey oraz precyzyjnego układu kierowniczego, zwrotności i komfortu jazdy na najwyższym poziomie. Nadwozie Odyssey wykorzystuje zaawansowane materiały, w tym stal o ultra wysokiej wytrzymałości, aluminium i magnez, aby jednocześnie zminimalizować wagę i poprawić sztywność nadwozia. Waga pojazdu zmniejszyła się o dalsze 96 funtów, w zależności od wersji, a sztywność skręcająca nadwozia wzrosła o 44 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Nowe elementy podwozia obejmują wysoce responsywne elektryczne wspomaganie kierownicy Dual-Pinion (EPS) z mniejszą liczbą obrotów o 0,44 na pełnym skręcie, co zwiększa reakcję i ułatwia manewrowanie; a także zwrotną tylną zawieszenie z ramieniem prowadzącym z stabilizatorem, które nie tylko poprawia właściwości jezdne i komfort jazdy, ale także zapewnia największą przestrzeń bagażową w klasie.
Projektowanie, rozwój i produkcja