Maserati zmodernizowało modele GranTurismo i GranCabrio na rok modelowy 2018, wprowadzając zasłużoną aktualizację obu pojazdów.
Włoski producent samochodów musiał zaktualizować silnik w modelu GranCabrio, gdy w Europie weszły w życie normy emisji Euro6, jednak uczynił to w cichym trybie, bez innych zmian w pozostałych częściach samochodu. Jednym z najtrudniejszych do poprawy elementów była nadwozie zaprojektowane przez Pininfarinę. Zespół stylistów Maserati musiał dodać nowe linie, nie psując przy tym dzieła stworzonego przez Jasona Castriotę z słynnego włoskiego instytutu designu. Producent samochodów zaoferował obie wersje, GranTurismo i GranCabrio, w nie mniej niż 16 kolorach nadwozia oraz oszałamiającym wyborze 14 felg aluminiowych w sześciu wzorach. Dodatkowo, zaktualizowano pakiet technologiczny wnętrza.
Z przodu, przeprojektowane reflektory miały ten sam profil, ale ich wnętrze zostało ulepszone i przekształcone. Zespół projektowy firmy dodał także nazwę Maserati umieszczoną nad lampami Bi-Xenon. Inna istotna zmiana dotyczyła głównej kratki, która zachowała swój ośmiokątny kształt, ale miała bardziej kanciaste linie zamiast zaokrąglonych krawędzi, jak w wersji przed liftingiem GranCabrio. W tym samym czasie, dolny zderzak zyskał nowe, większe wloty powietrza.
Krągłe linie GranCabrio zostały głównie nietknięte przez Centrum Projektowe Maserati, chociaż w kilku detalach wprowadzono subtelne modyfikacje. Na przednich błotnikach zachowano trzy otwory wentylacyjne, ale z chromowanym wykończeniem. Inna zmiana dotyczyła progów bocznych, które zostały przeprojektowane w celu poprawy aerodynamiki. GranCabrio miał jeden z najlepszych współczynników oporu powietrza na rynku, osiągając Cx na poziomie 0,35 przy zamkniętym dachu, który nieznacznie wzrastał do 0,39, gdy dach był odsunięty. Z tyłu, producent zmodernizował dyfuzor pod zderzakiem i wymienił cztery podwójne wydechy na parę w kształcie owalu, które elegancko wystawały przez zaprojektowane wloty.
Jednym z obszarów, które zostały znacznie poprawione, było wnętrze. Maserati zdecydowało się na więcej i zaoferowało kilka poziomów wykończenia kabiny, w tym sportową wersję z wysokimi, profilowanymi fotelami z przodu. Ta wersja charakteryzowała się także elementami wykończenia z włókna węglowego na desce rozdzielczej, konsoli centralnej i drzwiach. Istotną aktualizację wprowadzono w centralnej części kokpitu, gdzie producent samochodów umieścił nowy, 8,4-calowy ekran dotykowy dla systemu infotainment, obsługujący Apple CarPlay oraz Android Auto. Kontrola klimatyzacji została zintegrowana z tym systemem, co pozwoliło na zmniejszenie liczby przycisków na konsoli centralnej. Wszystkie wersje zachwycały swoich pasażerów systemem audio Harman Kardon, który był standardowym wyposażeniem. Producent oferował GranCabrio w wyborze ośmiu kolorów wnętrza oraz pięciu opcji wykończenia.
Pod maską, producent zainstalował ulepszoną wersję silnika Ferrari F136, który był ręcznie montowany w Maranello. Nowa jednostka napędowa dostarczała o 20 koni więcej niż GranCabrio z 2010 roku, osiągając łącznie 460 KM (454 hp) z pojemności 4,7 litra. Była sparowana z standardową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która została ulepszona w celu płynniejszej zmiany biegów.
Zaprezentowany przez Pininfarinę model GranTurismo jest historycznym, definiującym markę modelem dla Maserati.
Luksusowe, czteroosobowe coupé sportowe zostało zaprojektowane jako ultranowoczesna interpretacja naszego pierwszego produkcyjnego grand tourera, eleganckiego Maserati A6 1500 z 1947 roku. Na przestrzeni lat GranTurismo przekształciło się w jeden z najbardziej ikonicznych samochodów Maserati, dzięki swojemu niezmiennemu charakterowi GT.
Ten charakter doskonale wyraża unikalne połączenie – odważny, a jednocześnie elegancki design; ekscytujące, inspirujące osiągi naturalnie aspirującego silnika V8 z Maranello; oraz ręcznie wykonane wygody oferowane przez cztery osobne fotele Poltrona Frau®.
W istocie, GranTurismo jest ostatecznym wyrazem tego, co grand touring oznacza dla Maserati.
GranTurismo, razem z modelem GranCabrio, jest montowane w historycznej fabryce Maserati Ciro Menotti w Modenie, zgodnie z najwyższymi standardami produkcji i kontroli jakości na świecie. Od 2007 roku sprzedano ponad 37 000 modeli GranTurismo i GranCabrio na całym świecie.
Oferta MY18, restyling i interfejs kierowcy
Oferta Maserati GranTurismo została uproszczona na 2018 rok, a dostępne będą dwie wyraźnie określone wersje – Sport i MC. Model z silnikiem 4.2-litra został wycofany, podczas gdy Sport i MC dzielą ten sam układ napędowy i pakiety personalizacji wnętrza.
Wersja MC – dla Maserati Corse – przyjmuje ważną rolę ambasadora całej gamy Maserati, reprezentując długą i chwalebną tradycję wyścigową firmy. Zastępując wcześniejszy model MC Stradale, oferuje szeroki wachlarz funkcji, które zostały już sprawdzone w innych modelach Maserati. W ich skład wchodzi pięć wybieralnych trybów pracy.
Naturalnie aspirujący silnik V8 jest ręcznie montowany przez Ferrari w Maranello i waży zaledwie 175 kg. Silnik o pojemności 4.7 litra charakteryzuje się mokrym misą olejową i – ekskluzywnie dla Maserati – wałkiem korbowym o rozkładzie krzyżowym. To zapewnia niespotykaną reakcję na gaz, cechy chęci do obrotów oraz ekscytujący dźwięk sygnatury Maserati.
Jeśli chodzi o restyling MY18, ponadczasowy design Pininfariny został potraktowany z najwyższym szacunkiem przez Centrum Projektowe Maserati. Rezultaty to między innymi lepsza efektywność aerodynamiczna oraz zgodność z najnowszymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa pieszych.
Nowe przednie i tylne zderzaki modelu GranTurismo MY18 elegancko podkreślają wizualny wpływ uderzającego oryginalnego stylu. Sport i MC dzielą te same podstawowe cechy, chociaż każdy z nich ma unikalne wstawki, aby podkreślić swój odmienny charakter. Dodatkowo, reflektory dla każdego modelu zostały lekko zmodyfikowane na 2018 rok, a nowa tylna kamera parkingowa jest teraz zintegrowana.
Przedni zderzak charakteryzuje się większą, heksagonalną kratką o profilu „nosu rekina” i chromowaną wstawką wokół. Nowy nos inspirowany jest sensacyjnym modelem Alfieri Concept, dodając trójwymiarowy efekt do widoku z przodu. Ten design również pomaga optymalizować rozkład przepływu powietrza i redukować opór aerodynamiczny.
Lateralne kanały powietrzne w zderzaku, wprowadzone w modelu MC Stradale i przyjęte w całej gamie GranTurismo w 2012 roku, zostały przeprojektowane na 2018 rok. Wizualnie przesuwając ciężar samochodu w kierunku przednich kół, przekazują zwiększone poczucie stabilności dynamicznej, a także przyczyniają się do poprawy efektywności aerodynamicznej.
Centralny splitter jest elementem, który najbardziej wyraźnie odróżnia dwa modele, a GranTurismo MC może pochwalić się jeszcze bardziej wyraźnym designem, podkreślającym osiągnięcia wyścigowe. Nowy przedni zderzak i przeprojektowany splitter powietrza redukują opór dynamiczny z 0.33 do 0.32.
Skoncentrowany na torze Maserati GranTurismo MC jest standardowo wyposażony w pokrywę silnika z włókna węglowego w kolorze nadwozia. Pokrywa silnika ma także otwory wentylacyjne, które optymalizują siłę nośną. Dodatkowo, znajdują się tam ikoniczne pionowe wloty powietrza w przednich skrzydłach, głębokie funkcjonalne progi boczne, tytanowe zaciski hamulcowe (czarne w wersji Sport) oraz 20-calowe felgi Trofeo Silver wykonane z odkuwanego aluminium, które są teraz o 10% mocniejsze i lżejsze. Wyraźny spoiler tylny to kolejny dynamiczny akcent.
Reflektory na rok 2018 zachowują ten sam profil oraz funkcjonalność LED/Bi-Xenon, ale z dyskretnym, wewnętrznym restylingiem. Obejmuje to przekształcone LED-owe światła dzienne, wytłaczane obudowy w obszarze lamp Xenon oraz napis Maserati w niskim reliefie. Dodatkowo, reflektory wersji MC mają ciemniejsze wykończenie.
Choć smukła sylwetka GranTurismo pozostaje nietknięta, tylny zderzak został przeprojektowany w celu podkreślenia naturalnej elegancji tego ikonicznego GT. Dzięki jego schludniejszemu, bardziej spójnemu projektowi nowy zderzak dodatkowo akcentuje wrażenie stabilności, nadając jednocześnie elegancki akcent sylwetce samochodu.
Centralny dyfuzor jest specyficzny dla każdej wersji. W GranTurismo Sport akcent położony jest na elegancję, z owalnymi wylotami wydechowymi pojawiającymi się na krawędziach zderzaka. GranTurismo MC jest zdecydowanie bardziej sportowe, z okrągłymi wylotami wychodzącymi przez centralny, przezroczysty dyfuzor. Układ wydechowy wersji MC jest lżejszy i ma całkowicie inny kształt oraz funkcję. W trybie Sport zawór kieruje gazy wydechowe tak, aby całkowicie omijały tłumik. Redukuje to ciśnienie wsteczne oraz tworzy zapierający dech w piersiach dźwięk sportowy.
Nadwozie modelu GranTurismo MY18 dostępne jest w 16 kolorach. Wprowadzono zupełnie nowy kolor trójwarstwowy (Blu Assoluto), a cztery inne kolory trójwarstwowe są teraz dostępne w całej gamie. Można wybierać spośród 14 lekkich kół ze stopów w sześciu wzorach, z których jedne wykonane jest z odkuwanego aluminium, a także oferowany jest pakiet z włókna węglowego zarówno dla wersji Sport, jak i MC.
Maserati GranTurismo MY18 wyposażone jest w nowe, lekkie opony Pirelli P Zero™ czwartej generacji. Przyczyniają się one do redukcji masy nieresorowanej oraz lepszej wydajności zawieszenia i przyczepności opon. Nowe P Zero™ zostały zaprojektowane w celu poprawy odległości hamowania w warunkach suchych i mokrych, odpowiednio o 4% i 5%, a także poprawy przebiegu o co najmniej 30%.
Eleganckie wnętrze GranTurismo oferuje niezrównany komfort dzięki czterem indywidualnym skórzanym fotelom Poltrona Frau® z wbudowanymi zagłówkami. Na rok 2018 deska rozdzielcza ma bardziej rzeźbiony design w obszarze pasażera, uzupełniony stylowymi wykończeniami skórzanymi.
Centrum deski rozdzielczej to teraz wysokiej rozdzielczości, 8.4-calowy ekran dotykowy z nowoczesnego systemu infotainment. System GranTurismo jest zgodny z tymi, które występują w innych modelach Maserati i jest kompatybilny zarówno z funkcjami Apple CarPlay, jak i Android Auto.
Oba modele Maserati GranTurismo mają również wysokiej jakości system dźwiękowy Harman Kardon Premium Sound jako standard.
Sterowanie klimatyzacją i podgrzewaniem foteli nie jest zintegrowane z funkcjonalnością ekranu dotykowego, chociaż obszar centralnej konsoli jest teraz znacznie bardziej schludny, z mniejszą liczbą przycisków niż wcześniej. Dolna konsola została przeprojektowana tak, aby pomieścić przyjazny dla użytkownika, podwójny pokrętło – standardowe wyposażenie wszystkich modeli Maserati. Usytuowane obok dźwigni zmiany biegów, jest to komponent wysokiej jakości wykonany z odkuwanego aluminium. Grupa przycisków trybów jazdy znajduje się teraz przed dźwignią zmiany biegów.
Kolejnym udoskonaleniem wnętrza jest nowy zegar Maserati z podwójnym cyferblatem, umieszczony w nieco bardziej wyeksponowanej pozycji w centrum deski rozdzielczej.
W 2018 roku dostępnych jest osiem kolorów wnętrza oraz pięć opcji wykończenia wnętrza – od włókna węglowego po czarne pianino i orzechowy briarwood. Wszystkie są dostępne w wersjach Sport i MC.