Trzecia generacja Porsche Cayenne została zaprezentowana w sierpniu 2017 roku, a jej publiczna premiera miała miejsce na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w tym samym roku.
Choć różnica między pierwszą a drugą generacją była wyraźniejsza, trzecia generacja wprowadziła zupełnie nową platformę, wspólną z Bentleyem Bentayga i Lamborghini Urus. Otrzymała istotne ulepszenia techniczne, takie jak system kierownicy na tylnej osi, który poprawił prędkość pokonywania zakrętów oraz ułatwił manewry parkowania.
Z przodu Cayenne wyróżniał się ciągłą kratką, przerwaną przez trzy pionowe żebrowania. Kierunkowskazy w lusterkach miały dynamiczne światła dzięki technologii LED. Z boku dynamiczny wygląd podkreślały skośne słupki D oraz spoilery dachowe. Z tyłu umieszczono dwa szerokie, chromowane prostokątne wydechy pod zderzakiem, w dolnej części nadwozia.
Wnętrze Cayenne wyposażono w nowy 12,3-calowy ekran dotykowy Full-HD, który pochodzi z systemu multimedialnego Porsche Communication Management. W zestawie wskaźników tylko obrotomierz pozostał analogowy, otoczony przez dwa 7-calowe wyświetlacze, potrzebne do wyświetlania innych istotnych danych dotyczących jazdy. Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi pasażerowie z tyłu zyskali więcej miejsca na nogi, pomimo grubszych przednich siedzeń.
Pod względem napędu, Cayenne został wyposażony w turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,0 litrów. Oferował on o 40 koni mechanicznych więcej niż jego poprzednik i był połączony z standardową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. System napędu na cztery koła PTM (Porsche Traction Management) został ulepszony. Wraz z pneumatycznym zawieszeniem, zapewniał lepszą przyczepność na drodze oraz zdolności terenowe, mimo że nie był już wyposażony w przekładnię do jazdy w terenie.
Porsche wprowadził trzecią generację modelu Cayenne. Ten udany model producenta sportowych samochodów ze Stuttgartu zadebiutuje jako całkowicie nowy rozwój, łącząc jeszcze więcej typowych dla Porsche osiągów z doskonałą codzienną użytecznością. Jego potężne silniki turbo, nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów Tiptronic S, nowe systemy podwozia oraz innowacyjny koncept wyświetlaczy i sterowania z pełną łącznością przeniosą zarówno sport, jak i komfort na wyższy poziom. Przy premierze rynkowej dostępne będą dwa nowo opracowane silniki sześciocylindrowe: Silnik turbo o pojemności trzech litrów w modelu Cayenne generuje moc 250 kW (340 KM), co oznacza wzrost o 29 kW (40 KM) w porównaniu do poprzednika. Silnik V6 biturbo o pojemności 2,9 litra w modelu Cayenne S, który osiąga prędkości do 265 km/h, rozwija moc 324 kW (440 KM) – wzrost o 15 kW (20 KM). Wyposażony w opcjonalny pakiet Sport Chrono, nowy Cayenne S przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż pięć sekund.
Porsche Cayenne bazuje w dużej mierze na ikonicznym modelu 911: Trzecia edycja SUV-a, która również zyskała wizualne udoskonalenia, po raz pierwszy wyposażona jest w opony mieszane i sterowanie tylną osią. Oprócz tych typowych cech sportowych, możliwości jazdy po drogach zostały dodatkowo poprawione dzięki aktywnemu napędowi na wszystkie koła, standardowemu systemowi Porsche 4D Chassis Control, zawieszeniu powietrznemu z trzema komorami oraz elektronicznemu systemowi stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Pomimo znacznie rozszerzonego standardowego wyposażenia, Cayenne waży o 65 kilogramów mniej niż jego poprzednik, co sprawia, że nadal nadaje się do jazdy w terenie.
Dynamiczny język designu: solidniejszy wygląd i większe koła
Sportowy i precyzyjny z wyraźnym designem – nowy, a jednak znajomy: Wygląd Porsche Cayenne został ulepszony w stylu, który przenika DNA designu Porsche. Powiększone wloty powietrza z przodu wyraźnie wskazują na zwiększone osiągi. Nowe poziome krawędzie świateł sprawiają, że SUV wydaje się szerszy i bardziej atletyczny, nawet w pozycji stojącej. Zewnętrzna długość wzrosła o 63 milimetry bez zmiany rozstawu osi (2,895 milimetra), a wysokość dachu została obniżona o dziewięć milimetrów w porównaniu do poprzednika, co zauważalnie poprawiło elegancki, aerodynamiczny wygląd Cayenne, który ma długość 4,918 milimetrów i szerokość 1,983 milimetrów (bez lusterka). Pojemność bagażnika wynosi teraz 770 litrów – wzrost o 100 litrów. Koła mają średnicę o cal większą, a na tylnej osi po raz pierwszy zastosowano szersze opony, co podkreśla zwiększone dynamiki jazdy. Charakterystyczne, trójwymiarowe logo Porsche rozciąga się nad przeprojektowanymi tylnymi światłami z trójwymiarowym wzornictwem świetlnym i wąską listwą LED.
Porsche oferuje nowy trzystopniowy koncept oświetlenia dla reflektorów: Każdy Cayenne standardowo wyposażony jest w reflektory LED. W kolejnym kroku opcjonalnie można wybrać system Porsche Dynamic Light System (PDLS), oferujący różne tryby oświetlenia, takie jak światło skrętne i światło drogowe. Nowe reflektory LED z matrycznym światłem, w tym PDLS Plus, to najlepszy dostępny system. Całkowicie zmienna dystrybucja światła i intensywności jest możliwa dzięki 84 indywidualnie aktywowanym diodom emitującym światło. Oznacza to, że Porsche Cayenne może oferować nowe funkcje, takie jak światło drogowe, które nie oślepia nadjeżdżających pojazdów, oraz adaptacyjne sterowanie oślepieniem znaków drogowych.
Wprowadzenie na rynek modelu Cayenne i Cayenne S
Nowy SUV Porsche wchodzi na rynek w dwóch wariantach: Porsche Cayenne z sześciocylindrowym silnikiem turbo o pojemności trzech litrów generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm. Oznacza to, że nawet standardowy model osiąga doskonałe osiągi: przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy (5,9 sekundy z pakietem Sport Chrono). Maksymalna prędkość wynosi 245 km/h. Drugim modelem, który zadebiutuje, jest Cayenne S. Jest napędzany przez silnik V6 o pojemności 2,9 litra z podwójnym doładowaniem. Ten nowo opracowany silnik generuje moc 324 kW (440 KM), osiągając moment obrotowy 550 Nm – 15 kW (20 KM) więcej niż jego poprzednik. Odpowiednio, pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy (z pakietem Sport Chrono: 4,9 sekundy). Maksymalna prędkość wynosi 265 km/h.
Szybszy na drodze, jeszcze bardziej imponujący w terenie: Tiptronic S i PTM
Rozszerzony zakres osiągów Cayenne, poprawiający zarówno sportowość, jak i komfort, w znacznym stopniu zawdzięcza nowej ośmiobiegowej skrzyni biegów Tiptronic S. Krótsze czasy reakcji i sportowe przełożenia w niższych biegach zwiększają zarówno osiągi na drodze, jak i zdolności terenowe. Na drugim końcu rozszerzonego rozkładu między komfortem a sportowością, długi bieg ósmy zapewnia niskie momenty obrotowe, zoptymalizowane zużycie paliwa oraz relaksującą jazdę.
Nawet w terenie Porsche Cayenne zapewnia prostą przyjemność z jazdy. Zaprogramowane tryby off-road ułatwiają kierowcy wybór właściwej konfiguracji do jazdy. Domyślnym ustawieniem jest program Onroad. Cztery inne tryby aktywują odpowiednie przygotowanie do łagodnego terenu: Błoto, Żwir, Piasek lub Skały. Można dostosować napęd, podwozie i blokady dyferencjałów do odpowiedniego scenariusza. Do rozdziału mocy Porsche wykorzystuje aktywny napęd na wszystkie koła we wszystkich modelach Cayenne. Inteligentne, w pełni zmienne zarządzanie trakcją Porsche (PTM) rozdziela siłę napędową pomiędzy osiami napędowymi. Jego koncepcja przyczepności jest kluczową zasadą dla doskonałych osiągów sportowych Cayenne, spełniając jednocześnie wszystkie wymagania dotyczące szerokiej trakcji w trudnym terenie.
Po 911: lekka konstrukcja podwozia z mieszanymi oponami
Nowy Cayenne łączy trzy koncepcje podwozia w nowym designie: sportowy samochód, terenówkę i samochód turystyczny. Obejmowało to opracowanie nowej podstawy podwozia o niskiej wadze z przednią osią z oddzielnym zawieszeniem i wielowahaczową tylną osią. Typową cechą sportowego samochodu są nowe mieszane opony, które teraz znajdują się na kołach o średnicy co najmniej 19 cali. Mieszane opony poprawiają stabilność i dynamikę jazdy na zakrętach. Porsche oferuje rozmiary kół do 21 cali jako opcję dla Porsche Cayenne.
Nowe rozwiązania: sterowanie tylną osią, zawieszenie powietrzne, stabilizacja przechyłów
Taki format stanowi optymalną podstawę dla aktywnych systemów podwozia, które są analizowane i synchronizowane przez zintegrowany system Porsche 4D Chassis Control. System działa w czasie rzeczywistym, co dalej optymalizuje prowadzenie. Z wyjątkiem aktywnego systemu amortyzacji PASM (standardowo w Cayenne S), wszystkie inne systemy podwozia są nowymi rozwiązaniami. Po raz pierwszy Cayenne jest dostępny z elektrycznym sterowaniem tylnej osi. System, sprawdzony zarówno w 911, jak i Panamerze, poprawia zwinność na zakrętach i stabilność podczas zmiany pasa ruchu przy dużych prędkościach. Zmniejszony promień skrętu ułatwia codzienną obsługę SUV-a.
Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie powietrzne z nową technologią trzech komór znacznie zwiększa rozkład między sportowym, sztywnym połączeniem a oczekiwanym komfortem jazdy samochodu turystycznego. Tak jak wcześniej, system umożliwia regulację prześwitu w trudnym terenie. Dzięki opcjonalnej stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), sportowi kierowcy korzystają ze zmiany z hydraulicznego na elektryczny system. Ta zmiana jest możliwa dzięki potężnemu 48-woltowemu systemowi elektrycznemu pojazdu. Krótsze czasy reakcji umożliwiają jeszcze większą precyzję w dynamice jazdy – i jeszcze większy komfort podczas umiarkowanej jazdy.
Światowa premiera: Porsche Surface Coated Brake z warstwą węglika tungstenowego
Dzięki innowacyjnym hamulcom Porsche Surface Coated Brake (PSCB) producent sportowych samochodów ponownie przyjmuje pionierską rolę w rozwoju hamulców o wysokiej wydajności. Ta światowa premiera jest dostępna opcjonalnie we wszystkich modelach Porsche Cayenne i składa się z żeliwnej tarczy z powłoką z węglika tungstenowego. Tego typu wykończenie zwiększa wartości tarcia, a zużycie hamulców i pył hamulcowy są ograniczone. Hamulec, ekskluzywny dla Porsche, robi również wrażenie wizualne: zaciski hamulcowe są malowane na biało, a powierzchnia tarcz uzyskuje unikalny poziom połysku po osadzeniu. PSCB dostępny jest tylko w połączeniu z kołami 20-calowymi i 21-calowymi. Ceramiczne hamulce PCCB pozostają najlepszym systemem w ofercie.
Nowy pakiet Sport Chrono z PSM Sport
Nowy Cayenne oferuje jeszcze większy potencjał, jeśli chodzi o sportowe osiągi. Porsche opracowało na nowo pakiet Sport Chrono na podstawie modelu sportowego. Przycisk trybu na kierownicy jest wyraźnym wskaźnikiem tego podejścia. Oprócz trybów jazdy Normal, Sport i Sport Plus, kierowca może wybrać indywidualnie konfigurowany tryb. Naciśnięcie przycisku Sport Response w centrum aktywuje mapy silnika i skrzyni, które są skalibrowane pod kątem maksymalnej wydajności. Pakiet Sport Chrono zawiera także osobny tryb PSM Sport, w którym kierowca może w pełni wykorzystać dynamiczne osiągi nowego Porsche Cayenne.
Mniejsza waga oznacza mniejsze zużycie paliwa i jeszcze większą przyjemność z jazdy
Samochody sportowe potrzebują lekkiej konstrukcji. Po modelach 911 i Panamera, nowa karoseria Cayenne również wykorzystuje inteligentne połączenie stopów i stali. Zewnętrzna część wykonana jest w całości z aluminium. Zespół podłogowy, przednia część i praktycznie wszystkie elementy podwozia również wykonane są ze stopów. Jednym z najważniejszych osiągnięć technologicznych jest innowacyjny akumulator rozruchowy litowo-jonowy, który sam oszczędza 10 kg w porównaniu do modelu poprzedniego. W sumie waga pustego Cayenne została zredukowana z 2,040 do 1,985 kilogramów – pomimo znacznie rozszerzonego standardowego wyposażenia, które teraz obejmuje reflektory LED, większe koła, ParkAssist (przód i tył), moduł telefonii LTE z hotspotem WiFi, usługi Porsche Connect oraz anticipacyjne zabezpieczenie dzieci.
Cyfrowa ewolucja: Porsche Advanced Cockpit i nowe PCM
Dzięki tej nowej generacji Porsche Cayenne pisze nowy rozdział w relacjach między kierowcą a pojazdem: Porsche Advanced Cockpit jest w pełni zintegrowane w sportowej, luksusowej atmosferze. Serce nowego koncepcji wyświetlaczy i sterowania Porsche stanowi 12,3-calowy wyświetlacz full-HD z najnowszej generacji Porsche Communication Management (PCM), który zadebiutował w ubiegłym roku wraz z nową Panamerą. Szereg funkcji cyfrowych można obsługiwać intuicyjnie – również za pomocą poleceń głosowych. Standardowe Porsche Connect Plus umożliwia dostęp do usług online i Internetu. Obejmuje to standardową nawigację online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Analogowe elementy sterujące na nowej centralnej konsoli koncentrują się na głównych funkcjach pojazdu. Inne przyciski są harmonijnie zintegrowane w szklanej, dotykowej powierzchni przypominającej smartfona, dając akustyczne i dotykowe informacje zwrotne podczas obsługi. W typowym stylu Porsche kierowca ma centralny analogowy obrotomierz do wglądu. Po obu stronach znajdują się dwa 7-calowe wyświetlacze full-HD, które wyświetlają wszystkie inne istotne dane dotyczące jazdy oraz dodatkowe informacje wybrane za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Asystent widzenia nocnego z kamerą termowizyjną jest jednym z najważniejszych systemów wspomagających, obok asystenta zmiany pasa, asystenta utrzymania pasa z rozpoznawaniem znaków drogowych, asystenta korków, ParkAssist z widokiem w otoczeniu i Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem.
Twój osobisty Cayenne – więcej personalizacji, więcej usług online
Nowe PCM wprowadza jednocześnie nowy poziom personalizacji. Można dostosować nie tylko ekran startowy i główne menu do potrzeb kierowcy. Można także skonfigurować do sześciu indywidualnych profili. Oprócz licznych ustawień wnętrza, profil służy do przechowywania specyfikacji dotyczących świateł, programów jazdy i systemów wspomagających. W zależności od wyposażenia, kierowca może również dostosować swoje ustawienia do nowych systemów audio od Bose® i Burmester®. Dodatkowo nowy Cayenne jest zawsze online, jeśli kierowca tego potrzebuje – rozszerzone usługi Connect Plus są dostępne za pośrednictwem zintegrowanej karty SIM, obsługującej LTE. Bezpiecznik niezależny od silnika, na przykład, można zaprogramować zdalnie za pomocą smartfona. Ponadto aplikacja Offroad Precision, specjalnie opracowana dla Porsche Cayenne, jest teraz również dostępna w ramach nowego standardowego pakietu. Umożliwia ona szczegółowe dokumentowanie jazdy w trudnym terenie, co pomaga kierowcy w poprawie swoich umiejętności za pomocą nagrań wideo.
Ceny