Subaru wprowadziło drugą generację modelu Crosstrek w 2017 roku jako model na rok 2018, szybko zdobywając pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu w ofercie producenta.
W obliczu rosnącego popytu na crossover, Subaru miało przewagę nad konkurencją: dysponowało odpowiednią karoserią, dziedzictwem i napędem, które pasowały do tego segmentu. Wszystko, co musieli zrobić, to podnieść prześwit hatchbacka Impreza, dodać detale przystosowane do jazdy w terenie i wystawić pojazd na sprzedaż. W rezultacie przepis okazał się niezwykle skuteczny.
Nowy model, zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2017 roku, zachował większość części z tradycyjnego hatchbacka Impreza. Dodatkowo, Crosstrek wyróżniał się niepomalowanymi osłonami nadkoli i progów. Miał także belki dachowe, które były bardzo przydatne podczas kempingów, ponieważ bagażnik nie był zbyt pojemny. Jednak prześwit wynoszący 8.7″ (22 cm) umożliwiał pokonywanie większości nieutwardzonych dróg, a nawet niektórych miękkich szlaków.
Wewnątrz klienci znajdowali wnętrze Imprezy z charakterystycznym wykończeniem na wzmocnionych fotelach z przodu oraz na trzyosobowej ławce z tyłu. W porównaniu do swojego poprzednika, model 2018 Crosstrek był wyposażony w nową jednostkę infotainment o przekątnej 6.5″, umieszczoną na szczycie centralnego panelu pomiędzy nawiewami powietrza. Subaru chwaliło się także zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, które przez kilka lat z rzędu zapewniły mu tytuł IIHS Top Safety Pick.
Pod maską, Subaru zainstalowało swoje słynne silniki typu flat-four, połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub CVT, która przekazywała moc na wszystkie koła.
Subaru of America, Inc. ogłosiło, że nowy model 2018 Subaru Crosstrek zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2017 roku. Całkowicie nowy Subaru Crosstrek zbudowany jest na nowej platformie Subaru Global Platform, oferując ulepszona wydajność, bezpieczeństwo, możliwości i komfort. Crosstrek, który sprawia przyjemność podczas jazdy, łączy odważny nowy design z nowym, wysoce wydajnym podwoziem, co czyni go wszechstronnym zarówno w jeździe terenowej, jak i miejskiej.
Bardziej przestronny model 2018 Subaru Crosstrek jest drugim pojazdem stworzonym z wykorzystaniem nowego języka wzornictwa marki „Dynamic x Solid”. Funkcje multimedialne obejmują standardowe połączenie Apple CarPlay oraz Android Auto oraz komunikację bliskiego zasięgu, co ułatwia parowanie przez Bluetooth. Aktywne wektoryzowanie momentu obrotowego, po raz pierwszy wprowadzone w modelach WRX i WRX STI, jest teraz standardowe we wszystkich poziomach wyposażenia. Nowy Crosstrek będzie dostępny w wersjach podstawowej, Premium i Limited, kiedy trafi do salonów Subaru tego lata.
Sportowy, a zarazem wytrzymały wygląd
Nowy design zewnętrzny Crosstrek łączy charakterystyczny sześciokątny grill marki oraz światła w kształcie oka jastrzębia z bardziej rzeźbiarską sylwetką; jego masywna postura podkreślona jest przez wyraźne nadkola i płynne linie. Czarna osłona z boku i na nadkolach, dolne panele i belki dachowe stanowią wyraźny kontrast z kolorem nadwozia. Dramatyczny nowy wygląd przenika także do wnętrza, z designem, który podąża za kształtem przodu samochodu. Model 2018 Crosstrek ma rozstaw osi wynoszący 104,9 cala, co stanowi wzrost o 1,2 cala w porównaniu do poprzedniej generacji. Jest zaledwie o 0,6 cala dłuższy i o 0,9 cala szerszy niż poprzedni model, Crosstrek zachowuje swoją zwinność, ale zyskuje jeszcze przestronniejsze wnętrze. Dzięki tylnym siedzeniom składanym w proporcji 60/40 oraz szerszemu otworu tylnej klapy, model 2018 Crosstrek ma większą przestrzeń bagażową, co zwiększa jego użyteczność. Crosstrek zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, wysokie zawieszenie (8,7 cala), 17-calowe felgi aluminiowe i wiodącą w klasie objętość wnętrza, co czyni go zwinnym kompaktowym SUV-em.
Gotowy na nową generację SUV-ów
Nowa platforma Subaru Global, w połączeniu z silnikiem Subaru BOXER, symetrycznym napędem na wszystkie koła (AWD) oraz technologią wsparcia kierowcy EyeSight, stanowią rdzeń technologii marki i fundament kolejnej generacji pojazdów Subaru. Nowa platforma Crosstrek integruje nową konstrukcję z optymalizowanymi przekrojami i wysoce usztywnionymi połączeniami między strukturami, co znacznie poprawia stabilność jazdy na prostych odcinkach, zwrotność oraz komfort podróży, jednocześnie tłumiąc hałas, drgania i szumy w stopniu, który nigdy wcześniej nie był widoczny w klasie małych SUV-ów. Nowa platforma zwiększa sztywność zespółu nadwozia o ponad 70 procent.
Wszystkie poziomy wyposażenia z przekładnią Lineartronic CVT (ciągła zmiana biegów) są teraz standardowo wyposażone w wybierany przez kierowcę tryb X-Mode, który zapewnia lepszą kontrolę kół na śliskich nawierzchniach i stromych wzniesieniach.
Niższy środek ciężkości i zmodyfikowane układy zawieszenia przyczyniają się do największego skoku w historii ewolucji wydajności Subaru. Niezależne tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami montuje tylną stabilizator do nadwozia, co znacznie poprawia sztywność i stabilność nadwozia w porównaniu do poprzedniego modelu. Zwiększona zdolność unikania przeszkód to kolejna zaleta wrodzonej zwrotności platformy Subaru Global. Dodatkowo, zdecydowana stabilność jazdy na prostych odcinkach, która sprawia, że podróż 2018 Crosstrek jest bardziej relaksująca, jest także istotnym elementem zdolności do autonomicznego prowadzenia, które ta platforma może wspierać w przyszłych pojazdach Subaru.
Nowe bezpośrednie wtryskiwanie dla wyższej wydajności i efektywności
Zaktualizowana wersja silnika Boxer 2.0-litrowego 4-cylindrowego zyskuje bezpośredni wtrysk paliwa i inne udoskonalenia, które zwiększają zarówno wydajność (dziś 152 KM w porównaniu do 148 KM wcześniej), jak i komfort prowadzenia. Podstawowe wersje 2.0i i Premium są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną i dostępne są z przekładnią Lineartronic CVT. Wersja Limited standardowo zawiera CVT z funkcją 7-biegowego trybu manualnego z łopatkami zmiany biegów na kierownicy, które pozwalają kierowcy kontrolować skrzynię biegów za pomocą siedmiu predefiniowanych przełożeń.
Udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa pojazdów
Subaru zaprojektowało model 2018 Crosstrek, aby zapewnić jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa niż model poprzedni, który przez sześć lat z rzędu był uznawany za IIHS TOP SAFETY PICK (przy wyposażeniu w dostępny system EyeSight). Nowa platforma, na której opiera się model 2018 Crosstrek, zwiększa absorpcję energii podczas zderzeń o 40 procent w porównaniu do obecnych modeli.
System EyeSight obejmuje adaptacyjny tempomat, automatyczne hamowanie w przypadku kolizji oraz ostrzeżenie o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu. Dostępna jest również detekcja martwego pola z asystentem utrzymania pasa oraz ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu. Nowością są dostępne reflektory reagujące na kierowanie, które mogą oświetlać zakręty, gdy pojazd w nie wchodzi, a także asystent świateł drogowych, który automatycznie włącza i wyłącza światła drogowe w zależności od warunków jazdy. Wszystkie modele 2018 Crosstrek mają w standardzie poduszki powietrzne chroniące przed bocznymi uderzeniami z przodu, poduszki powietrzne kurtynowe oraz poduszkę powietrzną dla kolan kierowcy.
Model 2018 Subaru Crosstrek oferuje dodatkowe technologie wspierające kierowcę, w tym automatyczne hamowanie podczas cofania oraz wyświetlanie linii kierunku jazdy dla standardowej tylnej kamery. Automatyczne hamowanie podczas cofania może zastosować hamulce pojazdu, jeśli podczas cofania wykryje przeszkodę. Nowy czterokierunkowy system monitorowania ciśnienia w oponach może wykrywać spadki ciśnienia w poszczególnych kołach.
Trzy poziomy wyposażenia
Model 2018 Subaru Crosstrek będzie dostępny w trzech poziomach wyposażenia: podstawowym 2.0i, Premium i Limited. Wersja 2.0i zaczyna się od szerokiej gamy standardowych funkcji, które obejmują 6,5-calowy ekran dotykowy multimedialny; Android Auto i Apple CarPlay; elektryczne szyby z automatycznym otwieraniem/zamykanie po obu stronach; tylne siedzenie składane w proporcji 60/40; elektryczne zamki i lusterka; wyświetlacz wielofunkcyjny z informacjami o zużyciu paliwa; regulowany kolumnę kierowniczą; system zabezpieczeń z immobilizatorem silnika; 17-calowe felgi aluminiowe; standardowe zintegrowane belki dachowe; wykładzinowe dywaniki podłogowe; oraz przyciemniane szyby. Wersje 2.0i i Premium są standardowo wyposażone w 6-biegową skrzynię manualną lub dostępną skrzynię CVT z trybem X-Mode i kontrolą zjazdu ze wzgórza.
Wersja Premium dodaje skórzaną kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów, antenę w kształcie płetwy rekina, funkcje bezpieczeństwa i ochrony Subaru StarLink oraz pakiet All-Weather z podgrzewanymi fotelami przednimi, szybą czołową i lusterkami zewnętrznymi oraz automatycznymi reflektorami. Wybierając wersję Premium, zyskuje się także szerszy wachlarz opcji, w tym elektryczny strop panoramiczny oraz systemy technologii wspierającej kierowcę. Wnętrze Premium dostępne jest w kolorze czarnym lub nowym kontrastowym szarym z pomarańczowymi podwójnymi szwami.
Najwyższa wersja Limited wygląda bardziej elegancko z reflektorami LED, charakterystycznymi diodowymi światłami dziennymi „Konoji” oraz standardowymi felgami aluminiowymi o średnicy 18 cali. Z wersją Limited dostępne są również reflektory reagujące na kierowanie, które mogą oświetlać zakręty, gdy pojazd w nie wchodzi. Zewnętrzne chromowane elementy i kierunkowskazy na lusterkach dodają elegancji. Wersja Limited standardowo ma CVT z trybem X-Mode i kontrolą zjazdu ze wzgórza.
Wnętrze wersji Limited wykończone jest czarną skórą lub nową kontrastową szarością, z pomarańczowymi podwójnymi szwami na fotelach, podłokietnikach drzwi i desce rozdzielczej. Standardowe elementy wyposażenia obejmują automatyczny system klimatyzacji, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, system bezkluczykowy i uruchamiany przyciskiem oraz 8-calowy wyświetlacz kolorowy. Sześciokierunkowy fotel kierowcy, pierwszy w Crosstrek, jest również standardowym wyposażeniem wersji Limited. Ekskluzywna deska rozdzielcza ma białe podświetlenie wskaźników, a nowy system audio harman/kardon premium jest dostępny w Crosstrek po raz pierwszy. Modele wyposażone w EyeSight mają również asystenta świateł drogowych. Na koniec, dostępny system nawigacji teraz oferuje mapy dostarczane przez TomTom.
Technologia w pojazdach Subaru StarLink
Systemy multimedialne Subaru StarLink oferują najnowsze możliwości odtwarzania muzyki cyfrowej, łączność Bluetooth, kontrolę nad iPodem, integrację z smartfonami i inne. Ekran wyświetlacza działa jako wyświetlacz standardowej kamery tylnej, a najwyższy poziom systemu zawiera nawigację.