Bardzo trudno jest producentowi samochodów kontynuować legendarny model przez dekady. W jakiś sposób Suzuki udało się utrzymać nazwę Jimny od 1970 roku i nadal pozostaje ona atrakcyjna. Jednak w niektórych częściach świata znana jest tylko z drugiej generacji.
Na pierwszy rzut oka niektórzy mogliby pomyśleć, że projektanci Suzuki dostają minimalną pensję. Ale ponieważ jego wygląd jest bardzo łatwy do zapamiętania, oznacza to, że wykonali dobrą robotę. Kanciasty wygląd potęguje mały rozmiar pojazdu. Nie ma w nim tego samego groźnego wyglądu jak w klasie G, ale w bardziej przyjazny sposób. Mała maska, okrągłe reflektory i pionowa szyba są łatwe do zapamiętania.
Z technicznego punktu widzenia, jego rama rurowa jest kręgosłupem pojazdu. Osie z trzema linkami mają sprężyny cylindryczne. Aby wzmocnić ramę, Suzuki zainstalowało więcej poprzecznych wzmocnień. Prawdą jest, że komfort jazdy nigdy nie był atutem Jimny. Ale nikogo to nie obchodziło. Klienci bardziej interesowali się kątem nachylenia wynoszącym 37 stopni, kątem rampy wynoszącym 28 stopni i kątem opuszczenia wynoszącym 49 stopni z tyłu. To ważne atuty w terenie. A nowy, tylny dyferencjał LSD to świetna cecha, gdy teren staje się śliski.
Prawdziwy terenowy Jimny ma system 4WD działający w trybie częściowym oraz przekładnię niskiego biegu. Jeśli chodzi o silnik, wciąż jest mały. Ale lekki pojazd ważący 1135 kg nie potrzebuje więcej niż 101 KM z 1,5-litrowego silnika benzynowego.
Od chwili debiutu pierwszego modelu Jimny w kwietniu 1970 roku, stał się on mistrzostwem technologii 4WD Suzuki. To jedyny w swoim rodzaju autentyczny samochód terenowy, mały i lekki, ale wciąż zachowujący off-roadowe osiągi pożądane przez profesjonalistów. Minęły dwie dekady od debiutu modelu trzeciej generacji w 1998 roku, a Jimny ewoluował do czwartej generacji w niemal 50-letniej historii.
Nowy Suzuki Jimny oferuje jeszcze więcej funkcjonalności i praktyczności, zarówno w wyglądzie, jak i osiągach, przy jednoczesnym zachowaniu ducha swoich ukochanych poprzedników oraz podstawowej koncepcji bycia „jedynym w swoim rodzaju, małym, lekkim pojazdem 4WD”. Nowy Jimny łączy prostotę, funkcjonalne piękno i technologię 4WD, sprawiając, że zarówno profesjonalni kierowcy terenowi, jak i użytkownicy miejscy pragną więcej.
Praktyczny wygląd zewnętrzny
Piękno prostoty i funkcjonalności terenowej ujawnia się w jego solidnej konstrukcji. Jego mocna, kwadratowa sylwetka podkreśla zdolności terenowe oraz wytrzymałość, a także pomaga kierowcy w orientacji w sytuacji. Wyższe słupki A oraz płaski, otwierający się klapą dachową zwiększają widoczność z przedniej szyby, a obniżone linie okien kierowcy i pasażera rozszerzają widoczność z bocznych okien. Przedni grill jest prosty i czarny, akcentując okrągłe charakterystyczne reflektory, a 15-calowe ciemno-metaliczne alufelgi jeszcze bardziej podkreślają mocną sylwetkę.
Inne cechy zewnętrzne to rynny odpływowe na krawędziach dachu, które zapobiegają dostawaniu się wody do wnętrza podczas otwierania lub zamykania drzwi, rozszerzenia nadkoli oraz osłony progów, które chronią nadwozie przed odpryskami kamieni, a tylne lampy umieszczone na zderzaku osiągają prosty design i przyczyniają się do szerszego otwierania tylnych drzwi.
Suzuki Jimny (2019)
2019 Suzuki Jimny
Kolory
Osiem kolorów nadwozia, w tym dwa nowe kolory opracowane wyłącznie dla nowego Jimny: wysoko widoczny „Kinetic Yellow”, zaprojektowany, aby wyróżniać się w trudnych warunkach pogodowych lub na wyboistych terenach roboczych, oraz niski „Jungle Green”, który zlewa się z naturalnym krajobrazem.
Funkcjonalne wnętrze
Proste, praktyczne i przyziemne, każdy detal jest starannie zaprojektowany, aby stworzyć piękne, a zarazem funkcjonalne wnętrze. Eleganckie czarne wnętrze nie ma nadmiaru kolorów ani dekoracji, by zminimalizować rozproszenie uwagi i pozwala kierowcy skupić się na manewrowaniu pojazdem. Poziome linie zdefiniowane przez panel instrumentów oraz pionowe linie charakterystyczne dla zespołu wskaźników i paneli konsoli środkowej pomagają kierowcy rozpoznać kąt pojazdu w trudnym, górzystym terenie.
Funkcjonalność
Wszystko, co otacza kierowcę i pasażera z przodu, jest zaprojektowane z myślą o profesjonalnym użytkowaniu. Wykonane z dbałością o niezawodność, panel instrumentów i otaczające elementy mają odporne na zarysowania i plamy wykończenie, a uchwyty i przełączniki są łatwe w obsłudze, co umożliwia ich użytkowanie w warunkach terenowych, nawet w rękawicach. Wskaźniki zamontowane w sześciennych obudowach są zawsze podświetlone, co zapewnia wyraźny widok zarówno w terenie, jak i na drodze, gdy pojazd często przechodzi między nasłonecznionymi a zacienionymi obszarami. W wyższych wersjach wyposażenia zainstalowano jednostkę audio z łącznością Bluetooth® i 7-calowym podczerwonym ekranem dotykowym, co ułatwia intuicyjną obsługę systemu audio.
Przestrzeń bagażowa
Tylna przestrzeń bagażowa może być powiększona poprzez złożenie tylnych siedzeń, tworząc 377-litrową przestrzeń, która jest o 53 litry większa niż w poprzedniku. Płaska przestrzeń aż po same boki, boczne wykończenia i siedzenia zostały starannie zaprojektowane, aby zwiększyć szerokość przechowywania, a tylne oparcia i podłoga w bagażniku są pokryte plastikiem, co ułatwia usuwanie zabrudzeń/plam. Po pięć gwintowanych otworów użytecznych znajduje się po każdej stronie pod bocznymi oknami, a także cztery otwory na haczyki bagażowe wokół podłogi, co zapewnia elastyczne wykorzystanie przestrzeni bagażowej.
Niezawodne osiągi
Autentyczne samochody terenowe muszą być wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie z najtrudniejszymi warunkami. Od konstrukcji ramy kratowniczej po silnik o pojemności 1,5 litra, nowy Suzuki Jimny jest stworzony do przygód na trudnych drogach. Jednak możliwości na drodze nie zostały kompromitowane, a wyższa sztywność skrętna ramy kratowniczej zapewnia bardziej komfortową i stabilną jazdę na drodze, a nowo wyposażony tłumik kierownicy w przednim zawieszeniu minimalizuje wibracje kierownicy i odrzuty. Czy to w miejskiej dżungli, czy podczas eksploracji w terenie, Jimny z pewnością zaspokoi potrzebę przygód.
Zdolności terenowe
Suzuki Jimny obejmuje cztery podstawowe elementy do poważnej jazdy terenowej – ramę kratownicową, trzy kąty, zawieszenie z sztywną osią 3-link z sprężyną śrubową oraz napęd na cztery koła na pół etatu z niskim przełożeniem. Zaprojektowany dla profesjonalistów, oferuje ALLGRIP PRO.
Struktura ramy kratownicowej zapewnia solidną podstawę dla komponentów zawieszenia podczas jazdy w terenie i pomaga chronić nadwozie pojazdu, nawet na wyboistych nawierzchniach. Dla nowego Suzuki Jimny dodano nowy element „x-member” oraz dwa dodatkowe poprzeczne człony, co zapewnia dalsze wzmocnienie i większą sztywność skrętną.
Duży kąt natarcia wynoszący 37 stopni, kąt rampy wynoszący 28 stopni oraz kąt zejścia wynoszący 49 stopni pozwalają Jimny wspinać się przez przeszkody i strome wzniesienia bez zarysowywania zderzaków czy podwozia.
Zawieszenia sztywnej osi doskonale sprawdzają się w trudnych warunkach terenowych. Kiedy jedna opona jest popychana w górę przez przeszkodę, to połączona opona po drugiej stronie jest wciśnięta w dół, co zapewnia doskonałą przyczepność na nierównym terenie. Jimny wyposażono w zawieszenie sztywnej osi zarówno z przodu, jak i z tyłu, co pozwala na przejazd nawet po trudnych drogach.
Suzuki Jimny ma system napędu na cztery koła na pół etatu z niskim przełożeniem, który można łatwo przełączać między trybami 2H (napęd na 2 koła – wysoka), 4H (napęd na 4 koła – wysoka) i 4L (napęd na 4 koła – niska) za pomocą dźwigni zmiany biegów bezpośrednio połączonej z przekładnią. W porównaniu do trybu 4H, tryb 4L może przenosić większy moment obrotowy na opony przy niższych biegach, co zapewnia lepszą przyczepność na stromych zboczach i trudnym terenie.
Gdy dwa przeciwnie idące koła tracą przyczepność, kontrola trakcji LSD Jimny automatycznie hamuje ślizgające się koła, aby redistribuować moment obrotowy na drugą stronę i zapewnić pojazdowi przyczepność. Ten system pozwala Jimny na wydostanie się z śliskich nawierzchni oraz z wyboistych dróg, które różnią się po prawej i lewej stronie.
Silnik 1.5-litra
Dotychczasowy silnik o pojemności 1,3 litra zostaje zastąpiony nowym silnikiem o pojemności 1,5 litra. Daje on mocniejszy moment obrotowy we wszystkich obrotach niż jego poprzednik, a wystarczający moment przy niskich obrotach poprawia osiągi jazdy, szczególnie podczas jazdy w terenie, gdzie często potrzebne są niskie obroty. Mimo zwiększonej pojemności, jego wymiary ogólne są mniejsze niż silnika, który zastępuje, a waga zmniejszona o 15%, co przyczynia się do poprawy efektywności paliwowej.
5-biegowa manualna skrzynia biegów i 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów
5-biegowa manualna skrzynia biegów ma zoptymalizowane przełożenia dla nowego silnika i zapewnia również lepszą efektywność paliwową. Dźwignia zmiany biegów została przeprojektowana, aby zredukować wibracje i zapewnić solidniejsze i bardziej bezpośrednie odczucie podczas zmiany biegów. 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów również została przeprojektowana, aby oferować mniejsze tarcie i lepszą efektywność paliwową. Wzór zmiany biegów został zmieniony z wcześniejszego typu bramkowego na prosty (wyrównany) typ, aby uprościć obsługę.
Bezpieczeństwo
Suzuki Safety Support to technologia prewencyjnego bezpieczeństwa, która pomaga kierowcy unikać wypadków i wspiera kierowcę w codziennej jeździe. Dzięki systemowi Dual Sensor Brake Support (DSBS), jeśli system stwierdzi, że istnieje ryzyko kolizji z pojazdem z przodu lub pieszym, wydaje dźwiękową i wizualną ostrzeżenie, zwiększa siłę hamowania lub stosuje silne automatyczne hamulce w zależności od sytuacji, aby uniknąć kolizji lub zredukować szkody. Inne funkcje to ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu oraz funkcja alertu o niestabilnej jeździe, które pomagają kierowcy pozostawać czujnym, a asystent świateł drogowych wspiera relaksującą, grzeczną jazdę nocną, automatycznie przełączając światła drogowe i mijania.