Toyota wprowadziła model Prius C w 2011 roku jako bardziej przystępną cenowo, praktyczną i stylową wersję znanego Priusa, a do 2017 roku przeszedł on już drugą modernizację, oprócz tej z 2014 roku.
Skoro Prius stał się fenomenem na całym świecie, Toyota postanowiła rozszerzyć swoją ofertę hybrydową. Oprócz wersji liftback, wprowadzono również model Prius C (od słowa Compact) oraz minivana Prius V (V oznaczało Wszechstronny). Wszystkie te modele pomogły japońskiemu producentowi zwiększyć zyski z tej samej platformy, co było korzystne, ponieważ zwiększało nakłady na badania i rozwój nowych produktów. Toyota już wcześniej dominowała w segmencie samochodów hybrydowych i starała się utrzymać tę pozycję. Prius C był skierowany do młodych klientów, którzy chcieli wydawać mniej na paliwo, a jednocześnie jeździć eleganckim samochodem. Choć nie był tak wyrazisty jak zwykły Prius, niektórzy mogliby powiedzieć, że był kolejną najlepszą opcją. W pewnym sensie, jako że był bardziej przystępny cenowo, rzeczywiście był. Z drugiej strony, cena była widoczna w wielu aspektach, szczególnie w kabinie. W modelu na rok 2018, Toyota próbowała poprawić swoją kompaktową wersję hatchback opartą na platformie Priusa, aby zadowolić swoich klientów.
Wygląd zewnętrzny samochodu został nieco zaktualizowany, a z przodu zamontowano nowy zderzak o bardziej agresywnym stylu. Dodatkowo kształt świateł przypominał te z sportowego modelu Toyota GT86, co sprawiało, że młodsza klientela czuła się zadowolona, mimo że Prius C miał problemy z przyspieszeniem od 0 do 60 mph (0-97 km/h) w czasie bliskim dziesięciu sekund. W zależności od wersji, samochód mógł być wyposażony w okrągłe lampy przeciwmgielne zainstalowane w bocznych wlotach powietrza.
Z profilu w 2018 roku w Priusie C wprowadzono tylko kilka drobnych aktualizacji. Mimo to, uważne oko mogło dostrzec lampki kierunkowskazów zintegrowane w lusterkach drzwiowych. Z drugiej strony, 15-calowe stalowe koła z plastikowymi nakładkami były wciąż częścią podstawowego wyposażenia. Toyota sugerowała również, że samochód może zdobyć serca i portfele młodych klientów, oferując Prius C z spojlerem dachowym zamontowanym na tylniej klapie oraz zestawem wysoko montowanych świateł tylnych flanking tylną szybę. Nad tablicą rejestracyjną z tyłu, Toyota dodała standardową kamerę cofania do większości poziomów wyposażenia samochodu.
Wewnątrz Prius C miał więcej aktualizacji niż na zewnątrz. Toyota poprawiła standardowe wyposażenie w większości wersji, a samochód został wyposażony w lepszy ekran dotykowy dla systemu infotainment Entune, oferujący wyższą rozdzielczość. Dodatkowo, tylna kamera wyświetlała również linie pomocnicze, co ułatwiało parkowanie w wąskich miejscach. Na górze deski rozdzielczej, blisko szyby, zamontowano wyświetlacz wielofunkcyjny, który pełnił rolę panelu wskaźników. Miał on również nowy 3,5-calowy kolorowy ekran pośrodku, który pokazywał dane dotyczące systemu hybrydowego. Można go było obsługiwać za pomocą kilku przycisków zamontowanych na kierownicy. Po stronie pasażera klienci mogli znaleźć dwa gniazda, jedno dla USB i drugie dla złącza 3,5 mm do wejścia audio, zintegrowane w małej półce, która mogła pomieścić odtwarzacz MP3, iPoda lub telefon komórkowy. Łączność Bluetooth była standardem w całej gamie, co pomagało kierowcy skupić się na drodze podczas odbierania lub wykonywania połączeń. Dodatkowo, aby ułatwić nawigację, producent zainstalował system asystenta utrzymania pasa ruchu. Z tyłu, oparcie tylnej kanapy dzielonej w proporcji 60/40 było dostępne od drugiego poziomu wyposażenia, nazwanego „Dwa”, co zwiększało przestrzeń bagażową.
Pod względem technologicznym nie było żadnych istotnych zmian pod maską. Cały system hybrydowy napędzał ten sam silnik o pojemności 1,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona, który czerpał energię z akumulatora zamontowanego pod tylnymi siedzeniami.
Najtańszy hybrydowy model Toyoty, Toyota Prius c z 2018 roku, to niezwykle wszechstronny kompaktowy samochód, wyposażony w nowoczesne funkcje bezpieczeństwa oraz najnowsze systemy audio i multimedialne Toyota Entune. Dodatkowo, szacowana przez EPA efektywność paliwowa wynosząca 48 mil w mieście, 43 na autostradzie i 46 w cyklu mieszanym sprawia, że jest to niskokosztowy i oszczędny środek transportu.
Toyota Prius c z 2018 roku charakteryzuje się nowym, inspirowanym crossoverem designem, który obejmuje standardowe czarne akcenty na belkach dachowych, a także srebrne dolne osłony nadwozia z przodu i z tyłu oraz kolorowy tylni spojler. Zaktualizowane czarne listwy boczne i nadkola doskonale komponują się z nowymi 15-calowymi, 8-ramiennymi obręczami ze stopów metali lekkich w ciemnoszarym kolorze oraz oponami P175/65R15. W ramach aktualizacji w 2018 roku Toyota Prius c wprowadza dwa nowe kolory do palety: Sandstorm oraz nowy dla Toyoty kolor Tide Pool Pearl.
Wszystkie wersje są teraz standardowo wyposażone w zintegrowaną kamerę cofa, która współpracuje z istniejącymi technologiami wspomagania kierowcy Toyota Safety Sense C (TSS-C), standardowymi dla wszystkich wersji. Hybryda jest wyposażona w system prekolizyjny (PCS), alert o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) oraz automatyczne światła drogowe (AHB). TSS-C ma na celu pomoc w trzech kluczowych obszarach wsparcia kierowcy: zapobieganiu lub łagodzeniu kolizji czołowych, utrzymywaniu pojazdu w pasie ruchu oraz zwiększaniu bezpieczeństwa na drogach podczas jazdy nocą.
Zgodnie ze swoją strategią, Toyota planuje wprowadzenie standardowych systemów automatycznego hamowania awaryjnego w prawie wszystkich swoich modelach do końca 2017 roku. To sprawi, że Toyota wyprzedzi o cztery lata zapowiedzi dotyczące norm branżowych na rok modelowy 2022 ogłoszone przez Krajową Administrację Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) oraz Instytut Ubezpieczeń na Drogach (IIHS).
Co oznacza „c”?
Choć „c” w Prius c oznacza „miasto”, najmniejsza hybryda Toyoty sprawdza się praktycznie wszędzie. To, w czym Toyota Prius c nie jest mała, to wnętrze. Projekt maksymalizuje przestrzeń wewnętrzną z zaskakującymi rezultatami. 35-calowa przestrzeń na nogi z tyłu zapewnia komfort, a objętość bagażnika wynosząca 17,1 stóp sześciennych ułatwia porównania z bagażnikami niektórych średniej wielkości sedanów. Dostępne tylne oparcia dzielone w proporcji 60/40 zwiększają wszechstronność.
Nie tylko inteligentny rozmiar sprawia, że Prius c jest bardzo zwrotny i przyjemny w prowadzeniu w miejskim ruchu. Optymalne umiejscowienie kompaktowego silnika benzynowego, transaksji i jednostki sterującej mocą maksymalnie wykorzystuje kompaktowe wymiary auta. Umieszczenie akumulatora hybrydowego oraz zbiornika paliwa pod tylnymi siedzeniami sprawia, że ich masa znajduje się w obrębie rozstawu kół, co przyczynia się do zwrotności pojazdu.
Dzięki wysokiej sztywności torsyjnej nadwozia Toyoty Prius c, inżynierowie dostosowali zawieszenie, aby zapewnić płynną jazdę i przewidywalne prowadzenie. Prius c porusza się na całkowicie nowych 15-calowych, 8-ramiennych obręczach ze stopów metali lekkich z ciemnoszarymi akcentami, dostępnych we wszystkich wersjach. Opcjonalne koła aluminiowe o średnicy 16 cali z oponami P195/50R16 są dostępne dla wersji Prius c Four.
Nadwozie, które otacza tę mocną strukturę, przesuwa się przez powietrze z niskim współczynnikiem oporu wynoszącym 0,29 (Cd). Aby nadać sportowy wygląd, stylizacja dolnej części nadwozia Toyoty Prius c jest szersza poniżej linii pasa i ma rzeźbione tylne nadkola.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz w mieście, czy zwiedzasz wieś podczas podróży, standardowe pojedyncze reflektory LED z automatycznymi światłami drogowymi oraz reflektory tylne i hamulcowe LED oświetlają drogę przed sobą. A w ciągu dnia, wyszukane opcje kolorystyczne, takie jak Absolutna Czerwień, Niebieski Smugowiec Metallic i Tangerine Splash Pearl, z pewnością poprawią nastrój innym.
Technologia hybrydowa Prius c
System hybrydowy Prius c integruje silnik benzynowy, elektryczny silnik w bezstopniowej przekładni, akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy, jednostkę sterującą mocą (inwerter), konwerter DC-DC oraz konwerter podnoszący. Komputer sterujący hybrydą zarządza płynnością zastosowania mocy silnika benzynowego i elektrycznego w zależności od wymagań jazdy i wybranego trybu.
Silnik benzynowy Toyoty Prius c o pojemności 1,5 litra i klasie SULEV (Tier 3, Bin 30) korzysta z cyklu Atkinsona, co zwiększa jego wydajność. Silnik osiąga moc 73 koni mechanicznych i moment obrotowy 82 lb-ft, co przyczynia się do całkowitej mocy systemu hybrydowego wynoszącej 99 koni mechanicznych.
Podobnie jak wiele luksusowych i sportowych pojazdów, Prius c oferuje różne tryby jazdy, które inspirować mają do osiągnięcia lepszej reakcji na gaz. Normalny tryb działa w codziennym prowadzeniu. Tryb ECO redukuje całkowite zużycie energii, zarządzając systemem klimatyzacji oraz operacjami przepustnicy, co sprzyja poprawie efektywności pojazdu. W określonych warunkach tryb EV pozwala na jazdę Toyotą Prius c wyłącznie na napędzie elektrycznym na dystansie do jednej mili – idealne do szybkich przejażdżek po okolicy.
Ważne wieści w zakresie bezpieczeństwa
Prius c został zaprojektowany z myślą o ochronie. Szerokie zastosowanie lekkiej stali wysokiej wytrzymałości przyczynia się do zdolności pojazdu do wchłaniania i rozpraszania energii uderzenia, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.
Toyota Prius c z 2018 roku jest wyposażona w dziewięć poduszek powietrznych oraz standardowy system Star Safety System, który obejmuje kontrolę stabilności pojazdu (VSC), kontrolę trakcji (TRAC), system ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), wspomaganie hamowania (BA) oraz technologię Smart Stop (SST).
Toyota Safety Sense-C (TSS-C) z automatycznym hamowaniem awaryjnym
System Toyota Safety Sense-C standardowy w Toyocie Prius c z 2018 roku łączy w sobie trzy technologie wspomagania kierowcy, a wśród nich automatyczne hamowanie awaryjne.
System prekolizyjny (PCS), który działa przy prędkości pojazdu wynoszącej około 7 do 85 mph, został zaprojektowany do wykrywania pojazdu z przodu za pomocą kamery i lasera. Jeśli PCS oceni, że istnieje możliwość kolizji, używa alertów dźwiękowych oraz wizualnych, aby skłonić kierowcę do podjęcia działań zapobiegawczych i hamowania. Jeżeli kierowca zauważy zagrożenie i naciśnie hamulec, PCS może zapewnić dodatkową siłę hamowania dzięki wspomaganiu hamulców. Jeśli kierowca nie zahamuje w określonym czasie, a PCS oceni, że ryzyko kolizji czołowej z innym pojazdem jest bardzo wysokie, system może automatycznie zastosować hamulce, pomagając zmniejszyć prędkość o około 19 mph, aby pomóc kierowcy zminimalizować skutki uderzenia i, w niektórych przypadkach, uniknąć kolizji.
Alert o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) został zaprojektowany do wykrywania widocznych białych i żółtych oznaczeń pasa na drodze oraz pozycji pojazdu. Jeśli LDA stwierdzi, że pojazd zaczyna niezamierzenie opuszczać pas, system informuje kierowcę dźwiękowo i wizualnie.
Automatyczne światła drogowe (AHB), korzystające z kamery znajdującej się w pojeździe, by wykrywać reflektory nadjeżdżających pojazdów i światła tylnie pojazdów poruszających się przed nimi, automatycznie przełączają się między światłami drogowymi a mijania, co zwiększa widoczność do przodu.
Wartość Toyoty w czterech wersjach
Wnętrze Toyoty Prius c jest równie ekspresyjne, jak jego nadwozie, i oferuje znaną wartość Toyoty. Cztery wersje modelowe ułatwiają wybór idealnej Toyoty Prius c dla każdego budżetu i gustu.
Toyota Prius c One jest dobrze wyposażona w standardowe lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia z sygnalizatorami skrętu; regulowaną kierownicę z przyciskami sterującymi; automatyczną klimatyzację; zdalny system dostępu bezkluczykowego z podświetleniem; elektryczne szyby; i wiele więcej. Standardowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT w pełnym kolorze dostarcza kierowcy informacji na temat temperatury zewnętrznej, godziny, ekonomiki paliwa, zasięgu, licznika, odległości podróży, przebiegu na napędzie elektrycznym, wskaźnika systemu hybrydowego, oszczędności w trybie ECO, wyniku ECO oraz monitory energii.
Prius c One jest gotowy, by odtwarzać muzykę w każdy sposób, w jaki tego zechce kierowca. Standardowy system audio Entune obejmuje multimedia Entune z 6,1-calowym ekranem dotykowym; odtwarzacz AM/FM CD (z możliwością odtwarzania MP3/WMA); cztery głośniki; złącze audio; port USB 2.0 z możliwością podłączenia i sterowania iPoda; zaawansowane rozpoznawanie głosu oraz Bluetooth do obsługi telefonu bez użycia rąk, dostępu do książki telefonicznej i streamingu muzyki. Użytkownicy iPhone’a mogą wydawać polecenia głosowe, korzystając z Siri Eyes Free.
Przechodząc do Toyoty Prius c Two, otrzymujemy fotele wykończone dwukolorową tkaniną; sześciostopniowo regulowane siedzenie kierowcy; tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40; tempomat oraz pokrywę bagażnika i immobilizator silnika. Wnętrze zyskuje premium wygląd dzięki akcentom w kolorze fortepianowej czerni, chromu i miękkiego dotyku, które są również obecne w wersjach Three i Four.
Technologia znajduje się w centrum uwagi w wersji Prius c Three, która dodaje system Smart Key na przednich drzwiach i klapie bagażnika; przycisk uruchamiania i zdalny podświetlany dostęp; oraz Entune Premium Audio z wbudowaną nawigacją i zestawem aplikacji. Ten kompleksowy system multimedialny zawiera wszystko, co znajduje się w standardowym wyposażeniu, a dodatkowo dodaje dwa głośniki (łącznie sześć) oraz zestaw aplikacji Entune; radio HD; prognozy ruchu w HD i warunków pogodowych w formie Dopplera; radio AM/FM z pamięcią; SiriusXM All Access Radio z trzy miesięcznym bezpłatnym okresem próbnym; a także okładki albumów Gracenote.
Dla tych, którzy cenią sobie luksus, Toyota Prius c Four dodaje reflektory LED do jazdy dziennej oraz, w środku, elektrycznie otwierany dach panoramiczny z przesuwanym zaciemnieniem; fotele wykończone SofTex, podgrzewane przednie siedzenia oraz lusterka zewnętrzne.
Ochrona gwarancyjna dla spokoju ducha
36-miesięczna/36 000 mil podstawowa gwarancja na nowy pojazd Toyoty obejmuje wszystkie komponenty, z wyjątkiem normatywnego zużycia i elementów wymagających konserwacji. Dodatkowa 60-miesięczna gwarancja obejmuje układ napędowy przez 60 000 mil oraz przed korozją bez ograniczeń przebiegu. Komponenty związane z hybrydą, w tym akumulator HV, moduł sterujący akumulatora, moduł sterujący hybrydą i inwerter z konwerterem, są objęte ochroną przez osiem lat lub do 100 000 mil. Zobacz szczegóły u dealera Toyoty.