Aston Martin zaskoczył swoich klientów w 2019 roku, prezentując model Rapide E na targach motoryzacyjnych w Szanghaju – czterodrzwiowy gran tourer zasilany elektrycznością zamiast silnika V12.
Brytyjski producent samochodów zdawał sobie sprawę z rewolucji elektrycznych pojazdów, ale w 2019 roku nie był jeszcze na nią gotowy. W przeciwieństwie do innych firm motoryzacyjnych, nie opracował całkowicie nowej platformy, aby pomieścić baterie w podłodze i silniki elektryczne w każdym zakątku pojazdu. Zamiast tego, przekształcił zwykłego Rapide’a w szybki pojazd elektryczny, produkując 155 sztuk dla wybranych klientów. Ale E nie był tylko zwykłym Rapide’em z elektrycznym napędem. Aby go stworzyć, producent musiał zmodyfikować wiele innych części pojazdu, aby móc umieścić na nim logo Aston Martin, a do tego potrzebował wiarygodnych partnerów do dostarczenia wysokiej jakości i wydajnych podzespołów.
Aston Martin szeroko wykorzystał stopy aluminium do produkcji Rapide E i dodał wiele elementów z włókna węglowego, co obniżyło opór powietrza samochodu o 8%. Z przodu E miało wyglądający podobnie czarny grill, z częścią zablokowaną w celu poprawy aerodynamiki, ponieważ pojazdy elektryczne nie potrzebowały tak dużej powierzchni chłodzenia. Reflektory po bokach grilla wyglądały podobnie do tych z wersji z silnikiem V12, ale wykorzystały technologię LED. Niżej, na zderzaku, producent dodał nowy splitter z włókna węglowego, a boczne wloty miały małe otwory, które chłodziły przednie hamulce.
Już w przypadku modelu Rapide, Aston Martin znajdował się w wyjątkowej lidze szybkich czterodrzwiowych coupe. To był oczekiwany samochód, który przypadł do gustu klientom. Dlatego ogólny kształt pojazdu pozostał bez zmian. Mimo to, spostrzegawcze oko mogło dostrzec różnice między wersjami z silnikiem V12 a napędem elektrycznym. Na przednich błotnikach producent dodał specjalne oznaczenia E za łukami kół i poniżej bocznych wlotów. Przechodząc w stronę tyłu, producent zainstalował nowe progi z włókna węglowego. Z tyłu zachowano ten sam kształt świateł tylnych, ale zostały one ulepszone dzięki technologii LED. Pod zderzakiem Rapide E miał szeroki dyfuzor, zaprojektowany w celu poprawy aerodynamiki, a nie generowania siły dociskowej.
W środku luksusowa kabina wersji E modelu Rapide powitała kierowcę 10-calowym wyświetlaczem w zestawie wskaźników, który był unikalny dla tej wersji Aston Martina. Dodatkowo, centralny panel miał system multimedialny z ekranem dotykowym, który oferował dodatkowe menu specyficzne dla samochodów elektrycznych. Mimo to, Aston Martin nie chciał, aby jego klienci zostali pozbawieni komfortowych foteli kubełkowych z zwykłego Rapide’a, więc zastosował je także tutaj. Z tyłu, kanapa była na tyle szeroka, aby pomieścić trzy osoby, ale producent zaprojektował ją z myślą o dwóch pasażerach. Jednak nie był to pojazd stworzony do długich podróży po kontynentach, ponieważ miał bagażnik o pojemności 300 litrów (10,6 stopy sześciennej). Jego rozmiar został zmniejszony w porównaniu do zwykłego Rapide’a z powodu elektrycznego napędu.
Pod maską Aston Martin zainstalował akumulator, który ważył mniej niż silnik V12 używany w pozostałych modelach Rapide. Producent również zrezygnował z skrzyni biegów i wału napędowego, instalując dwa silniki elektryczne dla tylnych kół. Dzięki architekturze 800-Volt i akumulatorowi o pojemności 65 kWh, samochód mógł być szybko ładowany na ładowarkach o mocy 100 kW. Jego zasięg wynoszący 200 mil (321 kilometrów) nie był spektakularny, ale uznano go za wystarczający dla pierwszego elektrycznego Aston Martina.
Aston Martin Lagonda zaprezentowało ostateczną wersję swojej pierwszej w pełni elektrycznej produkcji, a spektakularny model Aston Martin Rapide E zadebiutował na targach motoryzacyjnych Auto Shanghai 2019 w Chinach.
Model Rapide E, który został ujawniony przez wiceprezesa i dyrektora kreatywnego Aston Martin, Marka Reichmana, jest kluczowym działaniem dla luksusowej marki. Po sukcesie wcześniejszych modeli w edycji limitowanej, w tym Aston Martin Vulcan, rodziny Vanquish Zagato i DB4 GT Continuation, Rapide E nadal zapewnia wyjątkowy poziom wydajności, kunsztu i ekskluzywności, jednocześnie wprowadzając Aston Martin w świat pełnej elektryfikacji.
To pierwszy samochód zbudowany w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym St Athan, który jest domem elektryfikacji marki. Rapide E stanowi pionierski krok w kierunku realizacji szerszej strategii elektryfikacji firmy oraz udanego rozwoju Lagondy – pierwszej na świecie luksusowej marki o zerowej emisji. Ograniczona do 155 egzemplarzy edycja specjalna Rapide E została opracowana we współpracy z Williams Advanced Engineering (WAE).
Pokazany po raz pierwszy dziś w Szanghaju, zespoły projektowe i inżynieryjne Aston Martin współpracowały, aby uzyskać optymalną wydajność aerodynamiczną z eleganckiej formy Rapide. Tradycyjne metalowe wloty ustąpiły miejsca efektownej, kompozytowej przedniej kratce. Dzięki niższym wymaganiom chłodzenia dla napędu elektrycznego, inżynierowie aerodynamiczni Aston Martin mieli swobodę w optymalizacji otworów w przedniej części, minimalizując przepływ powietrza przez nadwozie samochodu, poprawiając jego efektywność aerodynamiczną i zwiększając zasięg.
Nowo zaprojektowane podwozie usprawnia przepływ powietrza od przedniego splittera aż do nowego, większego tylnego dyfuzora Rapide E – elementu, który teraz w całości dedykowany jest efektywności aerodynamicznej dzięki usunięciu wcześniejszego systemu wydechowego. Wzbogacone o lekkie, aerodynamiczne koła z aluminium – oponach Pirelli P-Zero o niskim oporze toczenia – także zostały przeprojektowane w celu zwiększenia efektywności, nie rezygnując z chłodzenia hamulców. Zmiany te przynoszą Rapide E poprawę o 8% w wydajności aerodynamicznej w porównaniu do poprzedniego modelu z silnikiem spalinowym.
Wewnątrz i na zewnątrz, Rapide E jest wyposażony w materiały i technologie godne pierwszego modelu elektrycznego marki. Zniknęły analogowe wyświetlacze z przeszłości. Zastępuje je 10-calowy wyświetlacz cyfrowy, który dostarcza kierowcy wszystkie kluczowe informacje podczas jazdy, w tym stan naładowania akumulatora, aktualny poziom mocy silnika, wydajność regeneracyjną i miernik zużycia energii w czasie rzeczywistym. W całym wnętrzu zastosowano włókno węglowe, co pomaga w osiągnięciu ściśle określonych celów wagowych ustalonych przez zespół inżynierski Aston Martin od samego początku.
Rozszerzając doświadczenie poza samochód, dedykowana aplikacja umożliwia zdalne monitorowanie kluczowych informacji z pojazdu. Ten potężny panel wyświetla pozostały zasięg, status baterii oraz czas ładowania, a także pozwala na wysyłanie celów nawigacyjnych z aplikacji do samochodu, co ułatwia planowanie trasy. Można również zobaczyć miejsce parkingowe samochodu za pomocą aplikacji, z podpowiedzią, jak je znaleźć w ruchliwych lokalizacjach. W końcu można także śledzić stan zdrowia i kondycji Rapide E z tej samej aplikacji, otrzymując przypomnienia, na przykład o nadchodzącej usłudze serwisowej.
W trakcie całego procesu rozwoju, połączony zespół inżynieryjny AML/WAE najpierw skupił się na znalezieniu rozwiązań dotyczących pakowania systemu akumulatorowego i silników w architekturze Rapide, a następnie pracował nad efektywnym chłodzeniem akumulatorów i silników.
Aston Martin Rapide E jest napędzany przez akumulator o architekturze 800V – zamknięty w obudowie z włókna węglowego i Kevlaru – z zainstalowaną pojemnością 65kWh, korzystającą z ponad 5600 cylindrycznych ogniw litowo-jonowych formatu 18650. Ten dedykowany pakiet baterii znajduje się tam, gdzie wcześniej znajdowały się oryginalne 6,0-litrowe silniki V12, skrzynia biegów i zbiornik paliwa, a system 800V umożliwia bardziej efektywne ładowanie i znacznie poprawione właściwości termiczne w porównaniu do istniejących architektur elektrycznych. Ten system zasilania napędza dwa elektryczne silniki zamontowane z tyłu, które wytwarzają łączne docelowe osiągi wynoszące nieco ponad 610 PS i ogromny moment obrotowy 950 Nm.
Zasięg Aston Martin Rapide E wynosi ponad 200 mil według procedury testowej WLTP, a model potrafi ładować się z prędkością 185 mil zasięgu na godzinę przy użyciu typowej ładowarki 400V 50 kW. Jednak system akumulatorowy 800V umożliwia szybsze ładowanie 310 mil zasięgu na godzinę, korzystając z gniazdka 800V dostarczającego 100 kW lub więcej. W przypadku ładowania docelowego, samochód posiada także wbudowaną ładowarkę AC o wysokiej mocy, która jest w stanie naładować akumulator w zaledwie 3 godziny.
Maksymalna prędkość Rapide E wynosi 155 mph, z czasem przyspieszenia od 0-60 mph poniżej 4.0 sekundy oraz czasem 50-70 mph wynoszącym zaledwie 1.5 sekundy. Te wartości nie są ograniczone do wąskiego przedziału naładowania akumulatora czy warunków klimatycznych, ponieważ dzięki nowoczesnej architekturze 800V, Rapide E będzie dostarczać swoje osiągi w sposób spójny i powtarzalny, jak można by oczekiwać od tradycyjnego produktu Aston Martin. Obejmuje to również możliwość pokonania pełnego okrążenia Nürburgringu bez utraty wydajności akumulatora lub silników.
Aston Martin Rapide E wzbogaca również wrażenia i charakter modelu Rapide AMR z silnikiem V12, dzięki starannej kalibracji zarówno silnika elektrycznego, jak i podwozia w trzech trybach jazdy – GT, Sport i Sport + – które są dostosowane do zarówno napędu, jak i układu jezdnego. Napędzające tylną oś silniki elektryczne Rapide E działają przez różnicowy mechanizm ograniczający poślizg, co w połączeniu z poprawionymi stawkami sprężyn i tłumików, zapewnia zachowanie czystych charakterystyk jezdnych benzynowego Rapide AMR.