Po dziesięciu latach doświadczeń w off-roadzie z pierwszą wersją, Audi w 2019 roku zaprezentowało odświeżoną wersję drugiej generacji modelu A4 Allroad Quattro.
Dziedzicząc praktyczny charakter i komfort Audi A4 Avant, samochód posiada kilka modyfikacji dostosowanych do jazdy w terenie, które tworzą pojazd dobrze sprawdzający się zarówno na drogach, jak i poza nimi.
Wagon napędzany jest silnikiem 2.0 TFSI współpracującym z siedmiobiegową automatyczną skrzynią S tronic, co zapewnia znaczną moc przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Dzięki systemowi napędu Quattro moc jest rozprowadzana na wszystkie koła.
Oprócz poszerzenia toru jazdy, A4 Allroad Quattro zyskał również na zwiększonym prześwicie. Podniesiona wysokość zawieszenia oraz większe koła sprawiają, że model ten jest o 1.4 cala (35 mm) wyższy od wersji Avant. Dostępne jest także opcjonalne zawieszenie z kontrolą amortyzatorów zarządzaną przez Elektroniczną Platformę Podwozia (ECP).
Audi dostosowało wygląd zewnętrzny, aby nadać bardziej solidny wygląd, różniący Allroad Quattro od Avant i podkreślający jego zdolności terenowe. Elementy projektowe obejmują przedni i tylny zderzak, szerokie osłony nadkoli oraz progi boczne, wszystkie w kolorze zwanym Szarym Strukturalnym. Opcjonalnie niemiecki producent oferuje je w kolorze Szarym Manhattańskim lub w kolorze nadwozia, z dodatkami srebrnymi dostępnymi dla progów.
Ochrona podwozia jest wykończona na srebrno, podczas gdy wkładka dyfuzora ma matowe czarne wykończenie, co zapewnia kontrast. Całość dopełniają podwyższone belki dachowe, które zwiększają praktyczność, umożliwiając załadunek bagażu na dach.
Wnętrze jest identyczne jak w wersji Avant, ponieważ może być wyposażone w linie pakietów Basic, Design Selection i S Line. Audi zdecydowało się pozostać przy tym samym wnętrzu, które charakteryzuje się zwiększoną jakością i zapewnia wystarczający komfort nawet w warunkach terenowych.
Aby zapewnić wszechstronne doświadczenie podczas jazdy, samochód pozwala kierowcy wybierać spośród profili takich jak Komfort, Auto, Dynamiczny, Efektywność, Indywidualny oraz Offroad. Wybór profilu Offroad przekształca wszystkie systemy w tryb terenowy i łączy funkcje takie jak kontrola trakcji, kontrola stabilizacji, ABS oraz kontrola zjazdu ze wzniesienia.
Elektronicznie sterowana klapa bagażnika jest oznaczona logo „allroad”, co nadaje charakterystyczny wygląd tylnej części pojazdu. Otwiera ona bagażnik o pojemności 17,5 stopy sześciennej (495 litrów). Opcjonalnie, Audi może być wyposażone w kontrolę czujnikową, obrotowy hak holowniczy, składany dywan oraz zestaw do zabezpieczania ładunku z systemem szyn, aby zwiększyć funkcjonalność.
Na drodze Audi A4 Allroad Quattro to wagon, który oferuje dużo komfortu i stabilności, zapewniając jednocześnie więcej przestrzeni dla pasażerów i bagażu. Sprawdza się również w terenie i jest zaprojektowany, aby szybko przekształcić się z samochodu rodzinnego w pojazd terenowy.
Od dziesięciu lat Audi produkuje wersję allroad modelu A4 Avant – w najnowszej odsłonie pozostaje to najlepszym uniwersalnym pojazdem do jazdy zarówno po drogach, jak i w terenie. Dzięki standardowemu napędowi quattro na cztery koła oraz zwiększonemu prześwitowi, A4 allroad quattro łączy wysoki komfort jazdy z dobrymi właściwościami terenowymi.
Audi A4 allroad wyróżnia się na tle A4 Avant charakterystycznymi detalami.
Zderzaki z przodu i z tyłu, szerokie listwy nadkoli oraz progi boczne oferowane są w standardzie w kolorze szaro-structuralnym. Opcjonalnie Audi może je dostarczyć w kolorze Manhattan grey lub w kolorze nadwozia; dostępne są również srebrne wstawki do progów. Ochrona podwozia błyszczy w srebrnym kolorze, podczas gdy wkład dyfuzora jest matowy i czarny. Logo „allroad” zdobi tylną klapę – podwyższone relingi dachowe dopełniają solidny wygląd.
W momencie wprowadzenia na rynek, Audi A4 allroad quattro będzie dostępne z silnikiem 45 TFSI, 2.0 TFSI o mocy 180 kW (245 koni mechanicznych) oraz skrzynią biegów S tronic. Dwie kolejne odmiany silnikowe z napędem na olej napędowy pojawią się później.
We wszystkich wersjach allroad moment obrotowy silnika jest przekazywany na wszystkie cztery koła – ale w różny sposób. Podczas gdy 45 TFSI korzysta z siedmiobiegowej skrzyni S tronic i napędu quattro z technologią ultra, dwie silnikowe warianty, które będą dostępne później, będą miały stały napęd na cztery koła quattro.
Zawieszenie Audi A4 allroad quattro wykazuje specjalne cechy. Wysokość zawieszenia, która została nieznacznie zwiększona w porównaniu do Audi A4 Avant, oraz większe koła zapewniają dodatkowe 35 milimetrów prześwitu. Szerokość toru zwiększono o 6 milimetrów z przodu i 11 milimetrów z tyłu. Alternatywnie do standardowego zawieszenia dostępne jest zawieszenie z kontrolą tłumienia, zarządzane przez elektroniczną platformę podwozia (ECP).
W Audi A4 allroad quattro system Audi drive select jest wyposażony w rozszerzone funkcje. Kierowca może wybierać spośród profili komfort, auto, dynamiczny, efektywność, indywidualny (tylko z MMI plus) oraz terenowy. Ostatni program łączy funkcje kontroli trakcji, kontroli stabilności, ABS i kontroli zjazdu ze wzniesień. Jedno naciśnięcie przycisku w systemie operacyjnym MMI wystarcza, aby dostosować wszystkie systemy do warunków terenowych. Standardowe wyposażenie Audi A4 allroad quattro obejmuje 17-calowe koła – Audi i Audi Sport oferują warianty o rozmiarze do 19 cali jako opcje. Wentylowane tarcze hamulcowe na przedniej osi mają średnicę do 338 milimetrów.
Podobnie jak w A4 Avant, pojemność bagażnika wynosi 495 litrów – wzrasta do 1,495 litrów po złożeniu tylnych siedzeń i załadunku do dachu. Elektryczne zamknięcie bagażnika oraz napęd elektryczny do klapy tylnej są standardem. Na życzenie dostępne są: kontrola sensorowa, obrotowy hak holowniczy, składana mata oraz zestaw zabezpieczający ładunek z systemem szynowym.