Audi wprowadziło pierwszą generację modelu A6 allroad quattro w 1989 roku, a dokładnie dwie dekady po premierze tego modelu zaprezentowało jego czwartą wersję w 2019 roku.
Gdy Audi wprowadziło pierwszą generację A6 allroad quattro, była to odważna decyzja. Nikt nie mógł przewidzieć, czy kombi z zawieszeniem pneumatycznym spełni oczekiwania klientów. Jednak zyskało ogromną popularność. Samochód dobrze radził sobie na zwykłych drogach, a także na nieutwardzonych. Ponadto, sprawdził się w zaśnieżonych obszarach dzięki wyższej prześwicie i napędowi na cztery koła. Audi utwierdziło się w przekonaniu, że podąża właściwą ścieżką i kontynuowało produkcję A6 allroad przy każdej nowej generacji swojego średniej wielkości sedana.
Audi skonstruowało A6 allroad quattro jako wersję zwykłego Audi A6 Avant. Była dostępna wyłącznie jako kombi i dzieliła wiele części z wersją przeznaczoną na ulice. Mimo to, miała kilka unikalnych detali, które wyróżniały ją na tle innych modeli A6. Z przodu, osłona chłodnicy w kształcie jednolitej ramki była wykończona w satynowym chromie, a dolny zderzak zdobiły jasnoszare elementy, które naśladowały osłonę podwozia. Automatyk utrzymał także masywne wloty powietrza po bokach, które chłodziły przednie hamulce, przeniesione z pozostałych modeli A6. Z profilu, podobnie jak jego poprzednicy, A6 allroad 2019 miał szare, niepomalowane plastikowe wykończenia wokół nadkoli, które kontynuowały się na bokach w postaci srebrnych progów. Tył pojazdu przypominał większość modeli A6 Avant, z wyjątkiem jasnoszarych wykończeń pod zderzakiem.
Wnętrze Audi A6 allroad quattro było dostępne w trzech kolorach: czarnym, beżowym i brązowym. Standardowe wykończenie obejmowało częściowo skórzaną, częściowo materiałową tapicerkę, podczas gdy pełne skórzane wnętrze było dostępne w opcji. W przeciwieństwie do swoich braci sedanów i kombi, ta wersja crossover A6 miała drewniane lub aluminiowe wykończenia. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników o nazwie Audi Virtual Cockpit, składający się z ekranu, na którym wskaźnik obrotów i prędkościomierz flankowały centralny obszar, w którym kierowcy mogli wyświetlić mapę z systemu nawigacji lub inne dane z komputera pokładowego. Oprócz tapicerki, wszystkie siedzenia były podobne do tych z regularnego A6 Avant, z podzieloną kanapą z tyłu, co umożliwiało powiększenie przestrzeni bagażowej.
Niemiecki producent oferował tę wersję A6 z trzema silnikami wysokoprężnymi V6, które były połączone z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Na liście opcji znajdowała się również wersja hybrydowa. Moc trafiała na wszystkie koła za pośrednictwem centralnego dyferencjału Torsen. Jednak najważniejszą częścią pojazdu było zawieszenie pneumatyczne, które mogło podnieść pojazd o 45 milimetrów (1,8″) z jego standardowego prześwitu wynoszącego 139 mm (5,8″).
20 lat po debiucie, na rynek wchodzi czwarta generacja Audi A6 allroad quattro. Dzięki standardowemu napędowi na wszystkie koła, adaptacyjnemu zawieszeniu pneumatycznemu oraz podwyższonej prześwicie, jest równie komfortowe na drodze, jak i w terenie. Potężne silniki V6 TDI oferują wystarczającą moc holowniczą do 2,5 tony. Dzięki swojemu charakterystycznemu wyglądowi i jeszcze bardziej spersonalizowanym opcjom wyposażenia w porównaniu do poprzednika, A6 allroad quattro przyciąga klientów, którzy cenią sobie połączenie mocnego designu, niezwykłej wszechstronności i wysokiego komfortu.
Audi A6 allroad quattro: duży wszechstronny model od Audi
A6 allroad quattro wchodzi w czwartą generację z okazji 20-lecia – Audi zadebiutowało z tą niezwykle wszechstronną wersją Avanta w 1999 roku. Doskonale radzi sobie zarówno na drogach, jak i w terenie, oferując jednocześnie dużą moc holowniczą. Standardowy napęd na wszystkie koła i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne o zmiennym prześwicie zapewniają lepsze możliwości terenowe – a z drugiej strony jest równie dynamiczne, co komfortowe na drodze. Charakterystyczny wygląd i bogate wyposażenie dopełniają wszechstronne talenty A6 allroad quattro.
„Miasto, wieś, rzeka” – rozbudowane funkcje zawieszenia do jazdy po drogach i w terenie
Nadwozie A6 allroad quattro jest o 45 milimetrów (1,8 cala) wyższe niż w A6 Avant. Standardowy prześwit wynosi 139 mm (5,5 cala), co podkreśla jego cechy terenowe. A6 allroad quattro ma także dużą moc jako pojazd holowniczy – może holować do 2,5 tony.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem jest standardem w Audi A6 allroad quattro i zostało specjalnie dostosowane do tego modelu, aby zwiększyć jego możliwości terenowe. Dostosowuje wysokość jazdy w zależności od prędkości drogi i trybu wybranego w systemie Audi drive select. W trybach auto i komfort A6 allroad quattro rozpoczyna jazdę na standardowej wysokości z prześwitem 139 mm (5,5 cala), który można aktywnie regulować przy zastosowaniu strategii kontrolnej zależnej od prędkości. Jeśli wybrano najwyższy tryb jazdy, a prędkość nie przekracza 35 km/h (21,7 mph), nadwozie unosi się o 45 mm (1,8 cala). Nadwozie automatycznie obniża się, gdy ta prędkość zostanie przekroczona. Przy prędkościach autostradowych powyżej 120 km/h (74,6 mph) wysokość jazdy jest obniżana o 15 milimetrów (0,6 cala). Jeśli A6 allroad quattro rusza w trybie offroad, który obejmuje prędkości do 80 km/h (49,7 mph), nadwozie jest 30 milimetrów (1,2 cala) wyższe niż standardowa wysokość. Przy bardzo wolnych prędkościach poniżej 35 km/h (21,7 mph) tryb podnoszenia dodaje kolejnych 15 milimetrów (0,6 cala), zwiększając prześwit o 45 milimetrów (1,8 cala) powyżej normalnej pozycji.
Oprócz specjalnie dostosowanego zawieszenia, A6 allroad quattro oferuje dodatkowe funkcje komfortowe, w tym standardową kontrolę zjazdu ze wzgórza i asystenta kąta nachylenia, które pozwalają poruszać się po terenie z łatwością. Przy pokonywaniu lekkiego terenu kierowca może skorzystać z wyświetlacza na monitorze MMI, który pokazuje aktualny kąt nachylenia w kierunkach podłużnym i poprzecznym – jeśli pojazd jest zagrożony przewróceniem się, wyświetlane jest ostrzeżenie. Na stromych zboczach kontrola zjazdu ze wzgórza ogranicza prędkość w zakresie od 2 do 30 km/h (1,2-18,6 mph) do wartości zdefiniowanej przez kierowcę i hamuje wszystkie cztery koła selektywnie i indywidualnie w razie potrzeby. Na luźnych nawierzchniach system wykorzystuje specjalną funkcję ABS, aby dostarczyć dodatkowy klin hamujący przed kołem. W trybie offroad Audi drive select wszystkie relevantne systemy dynamicznego sterowania, w tym kontrola stabilizacji, są dostosowane do warunków terenowych.
Wyrazisty charakter – uderzający design i specyficzny wygląd modelu
Nowe Audi A6 allroad quattro ma wygląd terenowy, który jest jeszcze bardziej uderzający niż w poprzednim modelu. Ta zewnętrzna estetyka oraz indywidualne, wszechstronne rozwiązania wewnętrzne podkreślają silny charakter nowego modelu.
Specjalne załączniki na nadwoziu podkreślają robustny urok nowego A6 allroad quattro. Szeroki, niski Singleframe z pionowymi aluminiowymi słupkami dominuje w przodzie. Wlot powietrza oraz ochrona podwozia lśnią wykończeniem imitującym aluminium. Dachowe belki montowane na specjalnych prętach oraz ozdobne listwy okienne, ochrona podwozia, a także wykończenie dyfuzora i pasek między tylkimi światłami są dostępne w kolorze czarnym lub imitującym aluminium. Obwódki nadkoli standardowo wykończone są w kontrastowym odcieniu skandium szarym. Na życzenie dostępne są w kolorze nadwozia lub w połyskującym czarnym. Kontrastowe ozdoby progów bocznych mają logotypy allroad.
Dwa opcjonalne pakiety dodatkowo podkreślają wygląd: pakiet zewnętrzny aluminiowy oraz czarny pakiet stylizacyjny z ciemnymi akcentami i listwami wykończeniowymi. Paleta kolorów dla nowego Audi A6 allroad quattro obejmuje jedenaście kolorów, w tym nowy, specyficzny dla allroad kolor gavial green, który nawiązuje do konkretnego koloru pierwszego modelu z 1999 roku.
Wnętrze dostępne jest w trzech kolorach – czarnym, perłowym beżowym i okapi brązowym. Fotele są standardowo pokryte czarną tkaniną i częściową skórą. Alternatywnie dostępne są odcienie beżowe i brązowe, a także stylowy perforowany skórzany materiał Valcona. Zamiast standardowych wstawek o wykończeniu w szarym grafitowym kolorze, dostępne są dwie wersje drewniane oraz jedna aluminiowa.
Linia allroad sprawia, że wnętrze staje się jeszcze bardziej wysublimowane. Ta opcja obejmuje sportowe fotele z tapicerką wykonaną z kombinacji Alcantary i skóry w dwóch kolorach – petrol gray i czarnym. Wstawki i pedały wykonane z aluminium, podświetlane listwy progowe z projekcją logo dodają dodatkowe akcenty. Opcjonalnie, linia allroad oferuje wiele innych wariantów dekoracji wnętrza – specjalne kombinacje kolorów, kontrastowe przeszycia i lamówki, a także dekoracyjne wykończenia wykonane z drewna brzozowego o drobnoziarnistej strukturze i specyficzny aluminiowy pasek z subtelnymi zielonymi akcentami, dopasowany do koloru nadwozia.
Dla wymagających klientów – napęd, zawieszenie i wyposażenie
Audi A6 allroad quattro kieruje swoje propozycje do wyraźnej grupy klientów, którzy cenią sobie wszechstronność allroad z wyłącznymi liniami wyposażeniowymi i detalami, potężnymi silnikami sześciocylindrowymi oraz dostosowanym zawieszeniem.
Wysoki moment obrotowy dla dużej mocy holowniczej – Audi oferuje nową A6 allroad quattro na europejskich rynkach z wyborem trzech silników V6 TDI. Wszystkie jednostki generują moc z pojemności trzech litrów i zostały gruntownie przebudowane w porównaniu do poprzedniego modelu.
Silnik 3.0 TDI dostępny jest w trzech wariantach mocy. Pierwszy generuje 170 kW (231 KM) i – przy 1 750 do 3 250 obr./min – 500 Nm (368,8 lb-ft) momentu obrotowego, co wystarcza do przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62,1 mph) w 6,7 sekundy oraz osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h (155,3 mph). Wartości WLTP odpowiadają zużyciu paliwa według NEDC dla A6 allroad quattro 45 TDI wynoszącemu 5,9-5,8 litra paliwa na 100 kilometrów (39,9-40,6 US mpg). W A6 allroad quattro 50 TDI silnik generuje 210 kW (286 KM) i dostarcza 620 Nm (457,3 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 2 250 do 3 000 obr./min. Dane: 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 5,9 sekundy, prędkość maksymalna 250 km/h (155,3 mph) (ograniczona), zużycie paliwa wynoszące 5,9-5,8 litra na 100 kilometrów. Najmocniejszym silnikiem w nowym A6 allroad jest 3.0 TDI o mocy 257 kW (349 KM) i 700 Nm (516,3 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 2 500 do 3 100 obr./min. Przyspiesza A6 allroad quattro 55 TDI od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 5,2 sekundy i zużywa 6,6-6,4 litra paliwa na 100 kilometrów.
Te trzy jednostki TDI przekazują swoją moc za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni tiptronic. Kontrola momentu przekazywana do kół to idealne uzupełnienie stałego napędu quattro, który jest również standardem. Podczas jazdy z prędkością, hamuje dwa koła z mniejszym obciążeniem po wewnętrznej stronie zakrętu, zanim te zdążą zacząć się ślizgać. Moment napędowy jest następnie przekierowywany do kół z lepszą przyczepnością. Opcjonalnie, sportowy dyferencjał rozdziela moc w sposób nieskończonej zmienności między tylnymi kołami – ta aktywna wektoryzacja momentu obrotowego zapewnia ostateczny zastrzyk dynamiki i przyczepności.
Te trzy jednostki TDI standardowo wyposażone są w technologię mild hybrid Audi (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle), która sprawia, że jazda staje się jeszcze bardziej komfortowa i może zmniejszyć zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy o nawet 0,4 litra na 100 kilometrów. Działa na podstawie nowego 48-woltowego systemu głównego.
Napędzający alternator jako centralny komponent MHEV regeneruje do 8 kW mocy podczas hamowania i zasilania w elektromobilności do oddzielnej bateryjki litowo-jonowej o pojemności 10 Ah. Nowe Audi A6 allroad quattro może jechać na zgaszonym silniku na szerokim zakresie prędkości; tryb start-stop włącza się już przy 22 km/h (13,7 mph).
Zawieszenie A6 allroad quattro łączy sportowy charakter z bardzo wysokim komfortem oraz polepszonymi możliwościami terenowymi. Oprócz adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego z kontrolowanym tłumieniem oferuje również inne atrakcje. Standardowe progresywne wspomaganie kierownicy staje się coraz bardziej bezpośrednie ze wzrostem kąta skrętu. Jego koncepcja sterowania eliminuje nieprzyjemne wstrząsy z kierownicy, jednocześnie przekazując przejrzystą informację zwrotną z drogi. Opcjonalna dynamiczna kierownica na wszystkie koła łączy zwinność i stabilność. Przy prędkościach do 60 km/h (37,3 mph) tylne koła skręcają przeciwne do przednich kół o maksymalnie pięć stopni, co zmniejsza średnicę skrętu i sprawia, że reakcja kierownicy staje się jeszcze bardziej spontaniczna. Przy większych prędkościach przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku o maksymalnie dwa stopnie, co zwiększa stabilność podczas jazdy na prostych odcinkach lub podczas zmiany pasa.
Oprócz amortyzatorów i miechów, elektroniczna platforma podwozia (ECP) zarządza również dynamiczną kierownicą na wszystkie koła oraz opcjonalnym sportowym dyferencjałem. W systemie Audi drive select kierowca może dostosować działanie kontrolowanych funkcji i komponentów w sześciu trybach (dynamiczny, automatyczny, komfortowy, efektywność, allroad i lift). Audi A6 allroad quattro wyposażone jest jako standard w 18-calowe koła z oponami w rozmiarze 225/55. Największe opcjonalne koła – z gamy Audi Sport – mają średnicę 21 cali.
W ramach alternatywy dla standardowych foteli, które mogą być wyposażone w podgrzewanie i wentylację, Audi oferuje również sportowe fotele. Najwyższe wyposażenie przybiera formę elektrycznie regulowanych foteli o dostosowanej konturze, które mogą być uzupełnione funkcją masażu. Opcjonalne wyposażenie dodatkowo zwiększa komfort: pakiet jakości powietrza dodaje subtelne zapachy do wnętrza i zawiera jonizator. Panoramiczny szklany dach wpuszcza do wnętrza światło i świeże powietrze. W ciemności pakiet oświetlenia konturowego oświetla wnętrze w wyjątkowy sposób.
Nowe Audi A6 allroad quattro ma długość 4,95 metra (16,2 ft), szerokość 1,90 metra (6,2 ft) i wysokość 1,50 metra (4,9 ft). Rozstaw osi wynoszący 2,93 metra (9,6 ft) zapewnia przestronną przestrzeń, w tym dużą ilość miejsca na łokcie z przodu i z tyłu oraz przestronną przestrzeń na kolana z tyłu. Podobnie jak A6 Avant, oferuje pojemność bagażnika od 565 litrów (20,0 cu ft) do 1 680 litrów (59,3 cu ft) przy złożonych tylnych fotelach. Tylne siedzenia można standardowo dzielić w proporcjach 40:20:40. Standardowe wyposażenie obejmuje również elektrycznie otwieraną klapę bagażnika i automatycznie otwierający się pokrywę bagażnika. System szynowy, pas do mocowania, siatka i dwa uchwyty na torby również należą do standardu. Opcjonalny zestaw mocujący z teleskopową rurą i pasem pozwala na podział bagażnika na poszczególne sekcje. Hak holowniczy ma elektryczną funkcję zwalniania. Na pokładzie panuje cisza – dzięki sztywnej konstrukcji nadwozia z hybrydowym aluminium oraz zaawansowanej aerodynamice akustycznej.
Cyfrowy native – infotainment, łączność i systemy pomocy kierowcy
Audi A6 allroad quattro oferuje ten sam rozbudowany zakres infotainment, co jego siostrzane modele A6 i A7. Całkowicie cyfrowy system operacyjny składający się z dużego ekranu – o przekątnej 10,1 cala w wersji topowej – jest używany do sterowania infotainmentem. Na wyświetlaczu 8,6 cala poniżej kierowca obsługuje klimatyzację, funkcje komfortowe i wprowadzanie tekstu. Naturalne sterowanie głosowe korzysta zarówno z informacji onboardowych, jak i wiedzy z chmury do przetwarzania wszystkich danych wejściowych. Opcjonalnie nowa A6 allroad quattro może również zawierać wirtualny kokpit Audi – jego wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala jest kontrolowany za pomocą przycisków wielofunkcyjnych na kierownicy. Uzupełnia to równie opcjonalne centrum sterowania infotainmentem – MMI navigation plus z modułem LTE i hotspotem Wi-Fi. Nawigacja uczy się na podstawie wcześniejszych podróży i może proponować kierowcy odpowiednie sugestie podczas wyboru trasy. Trasa jest obliczana online na serwerach dostawcy usług HERE oraz na pokładzie. Audi oferuje również opcjonalny wyświetlacz head-up.
Usługi online Audi connect są podzielone na dwa pakiety – nawigację & infotainment oraz usługi awaryjne & serwisowe. Aplikacja myAudi bezproblemowo łączy smartfona użytkownika z MMI; klucz Audi connect pozwala kierowcy odblokować/zablokować pojazd oraz uruchomić silnik przy użyciu smartfona z systemem Android poprzez komunikację bliskiego zasięgu (NFC). Opcjonalny system audio Bang & Olufsen Advanced Sound System, który zawiera 19 głośników oraz subwoofer, także dostarcza dźwięk 3D do tyłu. Do siedmiu kierowców może zapisać około 400 funkcji w maksymalnie siedmiu indywidualnych profilach. Systemy asystujące w nowym Audi A6 allroad quattro zapewniają jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo. Są podzielone na dwa pakiety: Pakiet asystenta podróży zawiera funkcje takie jak asystent efektywności, asystent cruise control i asystent awaryjny. Pakiet miejski obejmuje asystenta skrzyżowania i ostrzeżenie o wyjeździe. Centralny kontroler asysty kierowcy (zFAS), który nieustannie oblicza model otoczenia pojazdu, stanowi źródło danych dla wszystkich tych systemów.
Ekskluzywnie na wprowadzenie na rynek – model edycji „20 lat allroad”
Z okazji wprowadzenia nowej A6 allroad quattro, Audi wprowadza model edycji „20 lat allroad”. Zarówno jego zewnętrzna, jak i wewnętrzna część została złożona indywidualnie. Do wyboru są trzy kolory nadwozia: gavial green, glacier white i Soho brown. Czarny pakiet stylizacyjny został wzbogacony o specjalne pierścienie Audi i obudowy lusterek zewnętrznych. Ekskluzywne 19-calowe koła dopełniają uderzający wygląd. Czarne sportowe fotele z tapicerką ze skóry/Alcantary, aluminiowe wstawki i podświetlane listwy progowe to wyraźne akcenty we wnętrzu.