Audi zaprezentowało piątą generację modelu A6, znaną jako generacja C8, w 2018 roku, a odsłonięcie wersji S6 zarezerwowało na kolejny rok, latem 2019.
Produkcje oznaczone literą S cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród fanów marki, ponieważ oferowały więcej mocy, lepsze osiągi oraz sportowy wygląd. Wszystkie z nich dzieliły kilka charakterystycznych detali, które wyróżniały je spośród reszty oferty producenta.
Audi udostępniło model S6 w dwóch wersjach nadwozia: S6 sedan i S6 Avant, co było nazwą producenta dla samochodów typu kombi. Co ciekawe, producent postanowił zastosować zupełnie różne silniki dla europejskiego rynku i rynku północnoamerykańskiego. Podczas gdy mieszkańcy Starego Kontynentu otrzymali turbodiesel, klienci w USA dostali turbodoładowany silnik benzynowy V6.
Z zewnątrz S6 Avant wyglądał bardzo podobnie do reszty gamy A6, chociaż miał kilka unikalnych detali, które go wyróżniały. Z przodu znajdował się niższy zderzak ozdobiony splitterem oraz parą szerokich wlotów powietrza, które chłodziły przednie hamulce.
Grill w jednym kawałku był srebrny i ozdobiony emblematem S6 quattro. Jako opcję klienci mogli zamówić pojazd z pakietem z włókna węglowego, który zastępował chromowane elementy i srebrne nakładki lusterka drzwiowego na czarne. Z profilu, wprawne oko mogło dostrzec niższy prześwit w porównaniu do standardowego A6 Avant.
Z tyłu producent umieścił masywny dyfuzor oraz parę podwójnych końcówek wydechu, które go flakowały, chociaż w wersji diesel były one tylko atrapami. Na tylnej klapie Audi zainstalowało spojler dachowy, który rzekomo poprawiał stabilność pojazdu przy wyższych prędkościach, ponieważ poprawiał przepływ powietrza.
Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w zestaw sportowych foteli kubełkowych pokrytych skórą, na których wysokich oparciach znajdowały się loga S6. Przed kierowcą znajdował się kierownica z płaskim dnem ozdobiona tym samym logo oraz wyświetlacz Audi Virtual Cockpit dla zestawu instrumentów. Dodatkowo, szeroki ekran dotykowy zajmował środkową część konsoli centralnej.
Konsola środkowa, oddzielająca przednich pasażerów, mieściła selektor zmiany biegów, dwa uchwyty na kubki oraz kilka przycisków, w tym do regulacji głośności systemu audio. Z tyłu znajdowała się ta sama kanapa, co w standardowym A6 Avant, chociaż pokryta skórą i ozdobiona unikalnym, diamentowym wzorem.
Pod maską Europejczycy dostali system mild-hybrid napędzany 3-litrowym turbodieslem, wspomaganym przez elektryczny kompresor, który osiągał maksymalną moc 349 PS (344 hp) oraz znakomity moment obrotowy wynoszący 700 Nm (516 lb-ft). Moment obrotowy był przekazywany na wszystkie koła za pomocą ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Klienci spoza Europy otrzymali silnik V6 o pojemności 2.9 litra z podwójną turbosprężarką, który rozwijał moc 450 PS (444 hp) oraz moment obrotowy 600 Nm (443 lb-ft). Ta wersja była w stanie przyspieszyć ogromne kombi od zera do 60 mil na godzinę (0-97 kph) w zaledwie 4.4 sekundy.
Sportowość spotyka efektywność – nowe modele Audi S6 i S7 wkraczają na rynek z mocnym silnikiem V6 TDI, oferując klientom w Europie idealne pojazdy do długich podróży. Po raz pierwszy Audi połączyło elektryczny sprężarkę z 48-woltowym systemem zasilania. Sportowe zawieszenie S z kontrolą tłumienia, dynamiczny układ kierowniczy oraz ceramiczny system hamulcowy spełniają wszystkie wymagania dotyczące dynamicznego pokonywania zakrętów i hamowania. Uderzający design z wyrafinowanym wyglądem modeli S nadaje tym sportowym pojazdom pełnowymiarowym szczególną obecność.
„Przyspieszenie momentu obrotowego”: elektryczna sprężarka i 700 Nm momentu obrotowego
Ogromny moment obrotowy osiągający 700 Nm (516.3 lb-ft) z ciągłą dostępnością dla kierowcy w zakresie obrotów silnika od 2500 do 3100 obr./min stanowi idealną podstawę dla klientów myślących o wydajności w Europie. Modele S TDI oferują wysoką dynamikę jazdy i efektywność – zwłaszcza atrakcyjne połączenie dla długodystansowej jazdy. Z modelami S6 i S7 TDI Audi systematycznie podnosi udany koncepcję napędu SQ7 TDI na wyższy level. Po raz pierwszy inżynierowie Audi połączyli elektryczną sprężarkę z 48-woltowym systemem zasilania.
To zwiększa całkowitą moc silnika V6 TDI do 257 kW (349 hp). Przekazywanie mocy odbywa się przez ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów tiptronic, która działa w tandemie z quattro, stałym napędem na wszystkie koła.
Spontaniczny pomocnik: elektryczna sprężarka
Elektryczna sprężarka dostarcza wysoką moc początkową. Oprócz bardzo dynamicznego przyspieszenia, elektryczna sprężarka zapewnia powtarzalną funkcję doładowania podczas przyspieszania. Oznacza to, że EPC eliminuje jakiekolwiek opóźnienie turbo i umożliwia wysoką responsywność oraz mocne przyspieszenie w każdej sytuacji drogowej.
Czas reakcji EPC wynosi poniżej 250 milisekund, a jego maksymalna moc wynosi 7 kW, natomiast maksymalna prędkość to 70 000 obr./min. Funkcja doładowania elektrycznej sprężarki działa aż do prędkości silnika 1650 obr./min. Dzięki podwójnemu doładowaniu, czyli współpracy EPC z turbosprężarką, modele S osiągają stały moment obrotowy 700 Nm (516.3 lb-ft) w zakresie obrotów od 2500 do 3100 obr./min. EPC wspiera turbosprężarkę TDI, kiedy brakuje energii w spalinach do natychmiastowego zwiększenia momentu – podczas ruszania lub przyspieszania przy niskim obciążeniu, z niskich obrotów silnika.
EPC, który wizualnie przypomina konwencjonalną turbosprężarkę, jest zamontowany bezpośrednio na silniku w drodze powietrznej za intercoolerem. W większości stanów roboczych jest pomijany przez obejście. Jeśli jednak obciążenie wymagane przez pedał gazu jest wysokie, a dostępna energia po stronie turbiny jest niska, zawór obejścia zamyka się, kierując powietrze do EPC. Sprężone powietrze płynie bezpośrednio do komory spalania.
Rezultat: natychmiastowa reakcja i imponująca moc ciągnąca podczas przyspieszania, wyprzedzania i zmiany obciążenia. Cała moc silnika 3.0 TDI jest natychmiast dostępna dla kierowcy, kiedy tylko jest potrzebna. W codziennej jeździe technologia ta unika częstych redukcji biegów, utrzymuje poziom obrotów silnika na niskim poziomie i tłumi opóźnienie turbo, na które jest podatna konwencjonalna turbosprężarka.
EPC toruje drogę do imponującej mocy początkowej. V6 TDI z EPC napędza nowego S6 Sedan od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 5.0 sekund, a Audi S6 Avant i S7 Sportback potrzebują na standardowy sprint dziesiątej sekundy więcej. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155.3 mph).
„Czysta moc” – jazda bez silnika przez 40 sekund: 48-woltowy system mild-hybrid
Podczas gdy EPC zwiększa wydajność, system mild-hybrid (MHEV) pomaga poprawić efektywność paliwową. 48-woltowy system MHEV składa się z rozrusznika z alternatorem (BAS) i akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10 Ah umieszczonego w podłodze pojazdu pod bagażnikiem. BAS jest podłączony do wału korbowego. Podczas hamowania może odzyskać do 8 kW mocy, którą następnie przechowuje w akumulatorze litowo-jonowym. Gdy kierowca ponownie przyspiesza, BAS natychmiast reaguje, uruchamiając silnik.
Technologia MHEV umożliwia działanie start/stop przy prędkości tak niskiej jak 22 km/h (13.7 mph). Dzięki integracji systemu mild-hybrid i czujników pojazdu, modele S osiągają oszczędność paliwa do 0.4 litra w rzeczywistych warunkach jazdy i mogą jechać bez silnika przez 40 sekund w trybie deaktywowanym.
Na tej podstawie modele S TDI łączą imponującą dynamikę jazdy z wysoką efektywnością, niskim zużyciem paliwa i niskimi emisjami. Wszystkie modele S TDI spełniają normę emisji Euro 6d temp. Wartości WLTP odpowiadają zużyciu paliwa NEDC dla Audi S6 sedan wynoszącemu 6.3 lub 6.2 litra ropy na 100 kilometrów (37.3 lub 37.9 US mpg) oraz emisjom CO2 wynoszącym 165 lub 164 gramów na kilometr (265.5 – 263.9 g/mi), w zależności od użytych opon/kół. Liczby dla S6 Avant to 6.5 litra na 100 kilometrów (36.2 US mpg) i 171 g/km (275.2 g/mi), a dla S7 Sportback 6.5 litra/100 km (36.2 US mpg) i 170 g/km (273.6 g/mi).
Skoncentrowana wysoka technologia: silnik
Silnik 3.0 TDI wyróżnia się dostarczaniem mocy i wysoką efektywnością. Jego pojemność wynosząca 2967 cm3 rozwija moc 257 kW (349 hp). Jego specyficzna moc to 117.9 hp na litr pojemności silnika, a specyficzny moment obrotowy to 235.9 Nm (174.0 lb-ft) na litr.
V6 TDI waży tylko około 190 kilogramów (418.9 lb) i oferuje skoncentrowaną technologię w każdej dziedzinie. Jego system common rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem do 2500 bar. Wał korbowy, tłoki, korbowody i zarządzanie olejem spełniają wysokie wymagania wydajności, a także zastosowano zaawansowane środki w celu redukcji tarcia w napędzie wału korbowego i wału rozrządu. Obie obiegi chłodzenia obudowy i głowic cylindrów są oddzielone, aby olej silnikowy szybko się nagrzewał po zimnym uruchomieniu – głowice mają podwójne odcinki komory wodnej. Przepływ chłodzącego kierowany jest do chłodnicy oleju, EPC, BAS i obudowy sprężarki turbosprężarki w razie potrzeby.
Turbosprężarka, z wirnikiem o średnicy 50 milimetrów (2.0 cala), generuje względne ciśnienie doładowania do 2.4 bar. Jej zmienna geometria turbiny (VTG) jest zoptymalizowana pod kątem niskotłumionego przepływu. Zewnętrzna recyrkulacja spalin o niskim ciśnieniu (EGR) pobiera gazy spalinowe tylko za filtrem cząstek stałych, aby cały przepływ masy mógł zasilać sprężarkę, znacznie zwiększając jej skuteczność. Praca 3.0 TDI jest niezwykle wyrafinowana.
Dynamiczne pokonywanie zakrętów i wysoka zwinność: dynamiczny układ kierowniczy na czterech kołach w modelu S
Tak jak w każdym modelu S Audi, stały napęd quattro na wszystkie koła jest standardem. W normalnych warunkach jazdy jego samoblokujące się centralne różnicowe rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią w proporcji 40:60. Jeśli jedno z kół straci przyczepność, większość momentu napędowego trafia na oś z lepszą przyczepnością. W ekstremalnych warunkach, 70 procent może popłynąć do przednich kół, a 85 procent do tylnych. Do sportowej jazdy kontrola momentu obrotowego selektywnie na kołach poprawia sportowe prowadzenie: lekko przed utratą przyczepności hamuje dwa koła z mniejszym obciążeniem wewnętrznej strony zakrętu.
Standardowe progresywne wspomaganie kierownicy jest już dostosowane do sportowych przełożeń w swojej podstawowej konfiguracji; im większy kąt skręcenia, tym bardziej bezpośrednie jest kierowanie. Specjalne wspomaganie elektro-mechaniczne S tłumi nieprzyjemne wstrząsy, ale przekazuje kierowcy użyteczne informacje.
W porównaniu do swoich poprzedników, nowe duże modele S oferują jeszcze lepszą dynamikę poprzeczną. Na życzenie Audi może dostarczyć dynamiczny układ kierowniczy na czterech kołach – to łączy dynamiczne kierowanie z zmiennym przełożeniem 9.5:1 i 16.5:1 na przedniej osi z osobnym tylnym układem kierowniczym, który działa napędem śrubowym i drążkami. Przy prędkościach do 60 km/h (37.3 mph) tylne koła skręcają o maksymalnie pięć stopni w przeciwnym kierunku do przednich kół. To zmniejsza promień skrętu o maksymalnie 1.1 metra (3.3 stopy). Przy średnich i wysokich prędkościach powyżej 60 km/h (37.3 mph) skręcają o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku co przednie koła. To sprawia, że modele S są znacznie bardziej zwrotne i zwinne przy niskich prędkościach, a także zapewniają większą stabilność kierunkową przy wysokich prędkościach i podczas zmiany pasa ruchu.
Sportowe zawieszenie S, opracowane specjalnie dla nowych modeli S, ma kontrolę tłumienia jako standard, podkreślając sportowy charakter tych pojazdów. Obniża nadwozie S6 o 20 milimetrów (0.8 cala), a w przypadku S7 o 10 milimetrów (0.4 cala). Oba modele S mają zatem tę samą niską wysokość zawieszenia. Adaptive air suspension – wersja zawieszenia pneumatycznego z regulowanym tłumieniem – po raz pierwszy pojawia się w modelach S jako wyraźnie komfortowa alternatywa. Można je ustawić w trzech trybach i obejmuje pozycję „lift” na złe drogi oraz automatyczne poziomowanie. W trybie „auto” nadwozie obniża się o dodatkowe 10 milimetrów (0.4 cala) przy prędkościach powyżej 120 km/h (74.6 mph), a w trybie „dynamic” pojazd zawsze pozostaje na tej niskiej wysokości zawieszenia.
Dla jeszcze sportowych osiągów drogowych, napęd quattro można uzupełnić sportowym dyferencjałem na tylnej osi. Przy dynamicznie pokonywanych zakrętach sportowy dyferencjał wręcz pcha samochód w zakręt, zapewniając wysoki poziom zwinności. Kierowca może dostosować strategię sterowania sportowego dyferencjału za pomocą Audi drive select. Sportowe osiągi drogowe wspierają również osie o konstrukcji pięcio-linkowej, które w dużej mierze wykonane są z aluminium. Dwa podwozia łączą przeguby z nadwoziem – elastokinematyka są sztywno strojone.
Wszystkie komponenty zawieszenia są kontrolowane przez elektroniczną platformę zawieszenia (ECP). Koordynuje działanie amortyzatorów w interwałach milisekundowych. ECP zbiera wszechstronne informacje o ruchu samochodu i dane z systemów kontroli zawieszenia. Na podstawie tych danych oblicza i precyzyjnie koordynuje optymalne funkcje tych komponentów w zintegrowanym kontrolerze prowadzenia. Kierowcy nowych modeli S doświadczają tego postępu w postaci precyzyjnego prowadzenia i wysokiej dynamiki poprzecznej. Oprócz tłumików, EPC steruje dynamicznym układem kierowniczym na czterech kołach i sportowym dyferencjałem. Kierowca może skonfigurować efekt tych modułów w systemie dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Oferuje ono skonfigurowanie specyficzne dla S i różnorodne tryby „komfort”, „auto”, „dynamic”, „efektywność” i „indywidualny”.
Silne wsparcie: opcjonalny ceramiczny system hamulcowy
Sześciotłokowe hamulce w nowych modelach S charakteryzują się wysoką wydajnością. Ich zaciski są wykonane z aluminium, malowane na czarno (lub opcjonalnie czerwono) i ozdobione logotypami S. Z przodu, sześć tłoków na każdym kole chwytają stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 400 milimetrów (15.7 cala); tylne tarcze mają średnicę 350 milimetrów (13.8 cala). Opcjonalnie Audi może zamontować sześciotłokowy ceramiczny system hamulcowy wykonany z lekkiego, odpornym na ścieranie materiału ceramicznego węglowego, z frontowymi tarczami o średnicy 400 milimetrów (15.7 cala) i tylnymi o średnicy 370 mm (14.6 cala). Cały ceramiczny system hamulcowy waży o 9 kilogramów (19.8 lb) mniej niż stalowy, co znacznie zmniejsza masy niesprężyste, co dodatkowo poprawia dynamikę jazdy, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Elektroniczna kontrola stabilności ESC zapewnia jeszcze dokładniejsze sterowanie niż w poprzednim modelu. Kierowca może przełączyć ją na tryb Sport lub całkowicie wyłączyć.
Nowe Audi S6 Sedan, S6 Avant i S7 Sportback są wyposażone w standardzie w 20-calowe koła z oponami 255/40; wersje 21-calowe są dostępne opcjonalnie. Absorbery torusowe – warstwy pianki wklejane w opony – eliminują irytujące dudnienia, dzięki czemu opony te zapewniają wysoki komfort akustyczny pomimo swojego rozmiaru. W połączeniu z asortymentem kół dostępnych od Audi Sport GmbH, opony Performance 20-calowe mogą być zamówione dla jeszcze lepszej przyczepności i właściwości jezdnych.
Obecność: projekt modeli S
Modele S charakteryzują się wyrazistym, charakterystycznym designem i wyrafinowaniem – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Nowy język designu Audi jeszcze bardziej podkreśla ich sportowy wygląd. Dynamicznie stylizowane przednie wykończenie, szerokie progi i szeroki tylny dyfuzor z czterema końcówkami wydechu nadają modelom S obecność na drodze. Wyraziste elementy wykończeniowe S w ciemnym chromie i aluminium na lamelach grilla, przednim ostrzu, bocznych wlotach powietrza, lusterkach zewnętrznych i tylnym dyfuzorze ogłaszają ich sportowe cechy na pierwszy rzut oka.
W Audi S6 poziomy splitter w wyglądzie aluminium zapewnia ogromne poczucie szerokości z przodu. Łączy dwa wloty powietrza i kończy się na dwóch skrzydełkach przy kanałach powietrznych. Z tyłu S6 znajduje się zintegrowany spojler, który wizualnie wydłuża pokrywę bagażnika, subtelnie podkreślając jego sportowość. Aluminiowe aplikacje w dyfuzorze łączą cztery końcówki wydechu specyficzne dla S. Podkreślają one również szerokość pojazdu.
W Audi S7 szeroki, niski grill Singleframe ma lamelki w standardzie aluminiowym oraz korpus w matowym ciemnym chromie. Wloty powietrza są powiększone, z bardzo wyraźnymi konturami, a ich wkładki w strukturze plastra miodu mają kolor czarny tytanowy. Ostrze biegnące przez nie ma wygląd lśniącego aluminium, podobnie jak osłony zewnętrznych lusterków z aluminium. Inne cechy wyróżniające czterodrzwiowe coupé od modeli S6 to leje w wlotach powietrza i kanciaste listwy wykończeniowe na bocznych progach.
Z boku sportowy wygląd wszystkich trzech aut podkreślają duże koła, które są typowe dla modeli S. Wstawka dyfuzora w matowym ciemnym chromie dopełnia dolny tył. Cztery końcówki wydechu są w błyszczącym chromie.
„Loft projektanta”: design wnętrza z estetyką sportowo-wyrafinowaną
Wewnątrz czeka na kierowcę typowy wygląd modelu S: czarne schematy kolorów, wyrafinowane sportowe wstawki, kontrastujące szwy kolorystyczne oraz elementy wyposażenia specyficzne dla modelu, które jeszcze bardziej wzmacniają sportowe wrażenia z jazdy.
Zakres siedzeń również podkreśla sportowe ogólne wrażenie. Oprócz sportowych foteli z wytłoczonym logo S, klienci, którzy preferują wyraźnie sportowy styl, mogą wybierać wysoko konturowane fotele sportowe S z wbudowanymi zagłówkami, wytłoczonym logo S i wzorem rombów. Dla pełnego komfortu Audi oferuje wielofunkcyjne fotele z niestandardową konturacją opcjonalnie z wentylacją i masażem. Tapicerka siedzeń, zawsze z kontrastującym szwem, jest dostępna w połączeniu skórzanym i Alcantarze lub w wersji skórzanej Valcona najwyższej klasy. Klienci mają do wyboru kolory czarny, szary rotorowy i czerwony arras. Dostępnych jest wiele pakietów skórzanych do dalszej personalizacji wnętrza. Zamiast standardowych wkładek ze szczotkowanego aluminium, można zamówić finezyjny dąb w opcji. Inne elementy wyposażenia specyficzne dla S obejmują dedykowany układ graficzny standardowego Audi virtual cockpit z obrotomierzem wyświetlanym centralnie. Inną opcją jest kierownica z płaską dolną częścią. Podnóżek i pokrywy pedałów są ze stali nierdzewnej, a po wejściu do środka kierowca zostaje powitany podświetlanymi progami aluminiowymi z logo S.
Idealnie wyposażone na długie trasy: wyposażenie komfortowe
Z Audi S6 Sedan, S6 Avant i S7 Sportback Audi oferuje sportowy model pełnowymiarowy do każdego celu: klasyczny sedan, praktyczny Avant lub czterodrzwiowe coupé. Wszystkie modele wyposażone są w kompleksowe komfortowe, łącznościowe i asystujące kierowcy wyposażenie. Dzięki temu zgrabnie łączą sportowość z możliwością długodystansowej jazdy.
W porównaniu do modeli A w ofercie, modele S mają rozszerzony zakres standardowego wyposażenia: obejmuje to 20-calowe felgi w specyficznym dla S wzornictwie, a także MMI navigation plus, w tym Audi virtual cockpit z wyświetlaczem 12.3 cala. W standardzie znajdują się także sportowe fotele z Alcantary w S6 oraz super sportowe fotele w S7. Czterostrefowa automatyczna klimatyzacja dopełnia standardową specyfikację.
Nowe modele S są doskonałymi samochodami do długodystansowej jazdy – między innymi dzięki ich sztywnej strukturze nadwoza, która w dużej mierze tłumi hałasy, zaawansowanej aerodynamice i akustyce aerodynamicznej, a także przestronnym wnętrzom i bagażnikach. W zależności od wersji nadwozia, mają one pojemność 530 litrów (18.7 cu ft) (S6), do 1390 litrów (49.1 cu ft) (S7 Sportback) i do 1680 litrów (59.3 cu ft) (S6 Avant).
Nowe duże modele S zadebiutują na rynkach europejskich latem 2019 roku. Ceny startowe w Niemczech wynoszą: 76 500 EUR za S6 Sedan, 79 000 EUR za S6 Avant i 82 750 EUR za S7 Sportback.
Dla Stanów Zjednoczonych, Azji i Bliskiego Wschodu: modele S6 i S7 z 2.9 TFSI