2019 BMW M8

Po zamianie nazwy modelu 6 Serii na 8 Serię, niemiecki producent samochodów dokonał ostatecznego posunięcia i przedstawił M8 jako najdoskonalszą wersję tego monikeru, wraz ze swoim bardziej agresywnym bratem, M8 Competition.

W 2018 roku BMW zastąpiło 6 Serię 8 Serią. Nowy model był najnowszym grand tourerem producenta. Klienci z niecierpliwością czekali na najsilniejszą wersję z gamy, czyli M8. Niemiecka marka kazała im czekać do 2019 roku, a oczekiwanie opłaciło się. Auto zostało zaprezentowane jako koncept w 2017 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, ale finalny produkt przerósł oczekiwania pod względem osiągów, komfortu i luksusu. W przeciwieństwie do M8 Competition, standardowe M8 było bardziej komfortowe i łatwiejsze w codziennym użytkowaniu.

8 Seria była już chwalona za swój design, ale M8 usatysfakcjonowało tych, którzy pragnęli bardziej agresywnego wyglądu swojego pojazdu. Przedni zderzak był wyposażony w dużą centralną kratkę na dolnej części zderzaka, z prostokątnymi, wyższymi wlotami powietrza po bokach. Te mieściły światła przeciwmgielne oraz wloty powietrza, które chłodziły przednie tarcze hamulcowe. Kratka była oferowana w czarnym kolorze i podświetlana od tyłu zestawem diod LED. W rezultacie M8 wyglądało jeszcze bardziej agresywnie w nocy. Z profilu, elegancki kształt pojazdu został zmieniony przez dodanie emblematów M8 na przednich błotnikach oraz różne progi boczne. Ponadto, producent zainstalował mały spojler na tylnej klapie bagażnika. Na koniec, pod tylnym zderzakiem zainstalowano masywny dyfuzor, w którego wnętrzu mieściły się cztery okrągłe rury wydechowe, po dwie z każdej strony pojazdu.

Wnętrze 8 Serii było już eleganckim pojazdem wyposażonym we wszystkie niezbędne udogodnienia potrzebne do grand tourera. Jednak producent nie poprzestał na tym i ulepszył wnętrze, dodając kubełkowe fotele z wyższym oparciem dla pasażerów z przodu. Dodatkowo, jako opcję, BMW oferowało M8 z różnymi kombinacjami kolorystycznymi i wykończeniami. Trójramienna kierownica z przyciskami zmiany biegów była standardem, a przed kierowcą znajdował się wyświetlacz zegarów o przekątnej 12.3”. Ponadto, bezramkowy ekran dotykowy o przekątnej 10.25” znajdował się na górze centralnego panelu dla systemu infotainment iDrive. Co więcej, wyświetlacz przezierny mógł pokazywać kierowcy wszystkie potrzebne informacje, wyświetlane bezpośrednio na szybie. Tak jak jego odpowiednik 8 Seria, M8 miało wbudowane dzielone (50/50) siedzenie w tylnej części, które mogło zwiększyć pojemność bagażnika do 420 litrów (14.8 cu-ft).

Jednak prawdziwa magia działo się pod maską pojazdu. Pod maską, BMW zainstalowało silnik V8 z podwójnym doładowaniem o pojemności 4.4 litra, który generował 600 KM w wersji M8 oraz 617 KM w wersji M8 Competition. Oba warianty były połączone z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów Steptronic, która przekazywała moc na wszystkie koła. Kierowca miał możliwość wyboru różnych programów jazdy, w tym takiego, który mógł wysłać 100% momentu obrotowego tylko na tylne koła. W rezultacie, M8 2019 mogło osiągnąć prędkość 60 MPH (0-97 km/h) w 3.1 sekundy, podczas gdy M8 Competition mogło wykonać ten sam test w 3.0 sekundy. Obie wersje miały ograniczoną prędkość maksymalną do 155 MPH (250 km/h).

 Nowe BMW M8 Coupe oraz nowe BMW M8 Competition Coupe, a także nowe BMW M8 Convertible i nowe BMW M8 Competition Convertible.

Nowe modele czerpią energię do swoich wyjątkowych osiągów z najsilniejszego silnika, jaki kiedykolwiek został opracowany dla auta BMW M GmbH. Wysokobrotowy silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo generuje 441 kW/600 hp w nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible oraz 460 kW/625 hp w modelach Competition. Wysokowydajna jednostka napędowa współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic, a moc silnika jest przekazywana na drogę poprzez system napędu na wszystkie koła M xDrive.

Technologia zawieszenia specyficzna dla modelu została zaprojektowana i dostrojona z myślą o specyficznych wymaganiach użycia na torze. Jednym z wyróżniających się elementów zawieszenia jest nowo opracowany zintegrowany system hamulcowy, którego wersja specyficzna dla M oferuje kierowcy dwa różne ustawienia odczucia pedału hamulca.

Precyzyjna interakcja pomiędzy układem napędowym, technologią zawieszenia i aerodynamiką była starannie doskonalona w trakcie intensywnych testów na torze testowym grupy BMW w Miramas w południowej Francji, ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji oraz na torze Nordschleife w Nürburgringu, a także na innych torach wyścigowych. Doświadczenie zdobyte podczas rozwoju wyścigowego BMW M8 GTE również miało znaczenie w procesie konfiguracyjnym. Skoncentrowany na osiągach charakter silnika, skrzyni biegów i zawieszenia pozwala nowemu BMW M8 Coupe i nowemu BMW M8 Convertible przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3.3 / 3.4 sekundy. Nowe BMW M8 Competition Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3.2 sekundy, nowe BMW M8 Competition Convertible w 3.3 sekundy.


Szybkie reakcje, apetyt na obroty i utrzymanie mocy: silnik V8 z charakterystycznymi cechami wydajności M

Wysokobrotowy silnik V8 oferuje przekonujące połączenie niezwykle szybkich reakcji, gorączkowego apetytu na obroty oraz stałej dostawy mocy w niezwykle szerokim zakresie obrotów. Technologia M TwinPower Turbo jednostki 4.4-litra obejmuje parę turbosprężarek umiejscowionych w „V” pomiędzy bankami cylindrów i charakteryzujących się zoptymalizowaną efektywnością, a także pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego oraz systemem bezpośredniego wtrysku paliwa pracującym pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar. Kolejnym technologicznym wyróżnikiem są kolektory wydechowe cross-bank.

W nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible silnik generuje maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) w zakresie 1,800 do 5,600 rpm – a maksymalna moc wynosi 441 kW/600 hp przy 6,000 rpm, co prowadzi do odcięcia przy 7,200 rpm. Jednostka napędowa w modelach Competition utrzymuje swój maksymalny moment obrotowy do 5,800 rpm i generuje maksymalną moc 460 kW/625 hp przy 6,000 rpm, a jej wyścigowe, wysokoobrotowe instynkty wysuwają się na pierwszy plan. Najsilniejsza wersja V8 współpracuje ze specjalnym mocowaniem silnika, co zapewnia sztywniejsze połączenie z konstrukcją pojazdu. Rezultatem jest jeszcze szybsza reakcja silnika oraz pozytywny wpływ na bezpośredniość wchodzenia w zakręty i przekazywanie dźwięku silnika do kabiny.

Wyrafinowany system chłodzenia zapewnia optymalne temperatury robocze w każdych warunkach, zarówno w codziennym użytkowaniu na miejskich trasach, jak i podczas jazdy na torze. Centralny moduł chłodzenia, na przykład, otoczony jest dwoma obiegami wody wysokotemperaturowej. System ten ma także dodatkowy chłodnicę oleju silnikowego oraz oddzielną chłodnicę oleju skrzynii biegów. Szczególne wyzwania związane z jazdą na torze uwzględnione zostały w konstrukcji systemu zasilania olejem. Miski olejowe mają mniejszą komorę przednią, która włącza się, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. Dodatkowy stopień ssący pozwala pompie olejowej z mapą kontrolną czerpać olej z mniejszej komory. Dzięki temu zapewniony jest niezawodny dopływ oleju w każdych warunkach, nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach bocznych i podłużnych.

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i M xDrive

Przekazywanie mocy odbywa się za pomocą ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Przycisk Drivelogic na nowo zaprojektowanej dźwigni wyboru pozwala kierowcy na wybór spośród trzech trybów z określonymi charakterystykami zmiany biegów do szczególnie efektywnej, sportowej lub ultra-dynamicznej jazdy. Na kierownicy znajdują się również łopatki zmiany biegów M.

Kolejnym czynnikiem przyciągającym w osiągach nowych modeli BMW M8 jest system M xDrive z napędem na wszystkie koła, z naciskiem na tylne koła. Centrala kontrolująca interakcję między M xDrive a Aktywną M Różnicą zapewnia bezstratne przekazywanie ogromnej mocy silnika na drogę. Poprzez menu Setup kierowca może wybierać między domyślnym ustawieniem 4WD a trybem 4WD Sport, który przekierowuje większą część mocy silnika na tylne koła. Dezaktywacja DSC (Dynamic Stability Control) wprowadza tryb 2WD do równania. Przekazywanie mocy wyłącznie na tylne koła i brak stabilizujących interwencji ze strony systemów sterujących przekładają się na wyjątkowe doznania za kierownicą dla doświadczonego kierowcy.

Specyfika zawieszenia M z ekstremalnie sztywnym mocowaniem

Nowe modele BMW M8 oferują nową interpretację charakterystycznego uczucia M, które przekłada się na niezwykłą stabilność kierunkową nawet w bardzo dynamicznych sytuacjach, liniowe narastanie obciążeń poprzecznych, bez względu na siłę przyspieszenia bocznego, oraz neutralne zachowanie kierownicy nawet na granicy możliwości. Technologia zawieszenia składa się z komponentów specyficznych dla modelu oraz ustawienia dostosowanego w intensywnych testach na torach wyścigowych. Jednocześnie zawieszenie spełnia oczekiwania klientów luksusowych samochodów, gdy chodzi o komfort na co dzień i podczas długich podróży.

Tylny oś zawiera również komponenty zaprojektowane z myślą o wyjątkowej dynamice jazdy wymaganej od samochodów sportowych o wysokich osiągach. Specjalnie zaprojektowane, stalowe łączniki M są jednym z czynników wpływających na zwrotną zwinność M8, podczas gdy dokładne reakcje elementów zawieszenia i tłumienia są częściowo wynikiem poprawionej sztywności stabilizatorów. W celu zapewnienia jeszcze stabilniejszego połączenia między tylnym osią a nadwoziem zamontowane zostały stalowe wzmocnienia X oraz aluminiowy poprzeczny wzmocniony element.

Nowe modele BMW M8 są standardowo wyposażone w zawieszenie adaptacyjne specyficzne dla M, w tym elektronicznie kontrolowane amortyzatory oraz elektromechaniczne wspomaganie kierownicy M Servotronic. System DSC współpracuje z napędem na wszystkie koła M xDrive oraz Aktywną M Różnicą i oferuje również tryb M Dynamic. Ten tryb pozwala na większy stopień poślizgu kół i łączy się z konfiguracją M xDrive z naciskiem na tylne koła, co zapewnia wyjątkowo sportową jazdę, w tym kontrolowane poślizgi w zakrętach. Standardowe wyposażenie obejmuje również 20-calowe felgi M w lekkich stopach w układzie podwójnych ramion oraz opony wysokowydajne (przód: 275/35 R 20, tył: 285/35 R 20).

Zintegrowany system hamulcowy z konfigurowalnym odczuciem pedału

Jako alternatywę dla standardowych hamulców M compound nowe BMW M8 można zamówić z opcjonalnymi hamulcami M z węglowo-ceramicznymi tarczami. Obie wersje wyposażone są w specyficzną dla M wersję zintegrowanego systemu hamulcowego. Dzięki tej nowoczesnej technologii funkcje aktywacji hamulca, wspomaganie hamulca oraz kontrola hamulca są połączone w kompaktowym module. Wymagana siła hamulca jest wyzwalana przez elektryczny aktor, co pozwala na bardziej dynamiczne generowanie, optymalizację odczucia pedału oraz znacząco szybsze i dokładniejsze interwencje ze strony systemu stabilizacji.

Wersja nowego systemu hamulcowego opracowana dla modeli BMW M oferuje również kierowcy dwa ustawienia pedału. Kierowca może wybierać między bardziej komfortowym odczuciem a szczególnie bezpośrednim, natychmiastowym odczuciem pedału.

Funkcjonujący design jako wyraz dynamizmu i ekskluzywności

Wyjątkowa aura nowych modeli BMW M8 jest dodatkowo wzmocniona przez cechy specyficzne dla modelu, odpowiadające wymaganiom funkcjonalnym sportowych aut o wysokich osiągach. Duże wloty powietrza i charakterystyczny dla M grill przedni z podwójnymi poprzeczkami, bogato wyprofilowane nadkola przednie, żaluzje M w bocznych panelach, aerodynamika zoptymalizowanych lusterka zewnętrznego, tylni spojler oraz tylny zderzak z elementami dyfuzora w kontrastującym kolorze tworzą odpowiednią wizualną ekspozycję dynamicznego potencjału i ekskluzywnego statusu nowych modeli M. Oferowany jest również pakiet zewnętrzny M Carbon.

Cechą definiującą nowego BMW M8 Coupe jest kontur dwułukowy dachu z włókna węglowego (CFRP), przypominający klasyczne samochody wyścigowe. Pasażerowie w nowym BMW M8 Convertible są chronieni przed żywiołami dzięki wysokiej jakości tkaninowemu dachowi naprężonemu nad kabiną. Wielowarstwowy dach otwiera się i zamyka w 15 sekundach za naciśnięciem przycisku, nawet w ruchu.

Wnętrze: charakterystyczne M kokpit i luksusowa atmosfera

Wnętrze nowych sportowych aut o wysokich osiągach łączy projekt kokpitu specyficzny dla M z nowoczesnym luksusem. Standardowe wyposażenie BMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible oraz modeli Competition obejmuje specyficzne dla modelu opcje tapicerki skórzanej, kluczyk BMW Display, wyświetlacz Head-Up BMW z treściami specyficznymi dla M, asystenta kierowcy, asystenta parkowania oraz BMW Live Cockpit Professional (z systemem nawigacji i inteligentnym asystentem BMW). Dodatkowe systemy asystujące dla kierowcy są dostępne jako opcje, aby zapewnić dodatkowy komfort i bezpieczeństwo.

Nowy przycisk Setup na konsoli centralnej umożliwia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, amortyzatorów, kierownicy, M xDrive i systemu hamulcowego, aby dostosować je do osobistych preferencji i aktualnej sytuacji. Dwie indywidualnie skomponowane wersje tego ustawienia M mogą być trwale zapisane z preferowanymi ustawieniami kierowcy dotyczącymi dźwięku silnika, charakterystyki zmiany biegów ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic, kontroli stabilności jazdy oraz funkcji Auto Start Stop. Całkowita konfiguracja pojazdu może zostać przywołana w dowolnym momencie, naciskając jeden z dwóch przycisków M na kierownicy.

Kolejną nową funkcją jest przycisk trybu M na konsoli centralnej, którego kierowca może użyć do dostosowania systemów asystujących kierowcy oraz wyświetlaczy w zestawie wskaźników i wyświetlaczu Head-Up. Tryb M pozwala kierowcy aktywować ustawienia ROAD i SPORT, podczas gdy modele Competition mają także ustawienie TRACK, zaprojektowane wyłącznie do użycia na torach wyścigowych. Zmiana trybu zmienia prezentowane kierowcy informacje na ekranach, a interwencje systemów asystujących kierowcy – takie jak aktywne hamowanie czy wprowadzenia kierownicy – są ograniczone do minimum lub całkowicie dezaktywowane.

Układ napędowy

BMW M GmbH rozpoczyna swoją pierwszą próbę w świecie luksusowej motoryzacji z nową kwartetem sportowych samochodów o wysokich osiągach. Samodzielna koncepcja pojazdu łączy się z innowacjami w zakresie napędu i zawieszenia, aby zapewnić doskonałą dynamikę jazdy. Nowe modele czerpią energię do swoich wyjątkowych osiągów z najsilniejszego silnika, jaki kiedykolwiek został opracowany dla auta BMW M GmbH. Wysokobrotowy silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo generuje 441 kW/600 hp w nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible oraz 460 kW/625 hp w nowym BMW M8 Competition Coupe i nowym BMW M8 Competition Convertible. Dwie turbosprężarki, kolektory wydechowe cross-bank, wtrysk bezpośredni pod zwiększonym ciśnieniem, a także systemy chłodzenia i zasilania olejem zaprojektowane do jazdy na granicy możliwości na torze to kluczowe przykłady technologicznych nowinek zastosowanych w obu wariantach silnika.

Wysokowydajna jednostka napędowa współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic, która ma wszystkie narzędzia niezbędne do maksymalnego wykorzystania mocy silnika, zanim zostanie przekazana na drogę przez system napędu na wszystkie koła M xDrive. Nacisk na tylne koła M xDrive w tym zastosowaniu zapewnia radość z jazdy oraz pewną obsługę z optymalną przyczepnością, gdy kierowca wchodzi w dynamiczny czerwony obszar. Charakter skoncentrowany na osiągach silnika i skrzyni biegów pozwala nowemu BMW M8 Coupe i nowemu BMW M8 Convertible przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3.3 / 3.4 sekundy. 200 km/h (124 mph) osiąga w 10.8 sekundy (BMW M8 Convertible: 11.3 sekundy). Nowe BMW M8 Competition Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3.2 sekundy i od 0 do 200 km/h (124 mph) w 10.6 sekundy. Dla nowego BMW M8 Competition Convertible wyniki to odpowiednio 3.3 i 11.1 sekundy. Wszystkie modele mają elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 250 km/h (155 mph), wzrastającą do 305 km/h (189 mph) w przypadku zamówienia opcjonalnego pakietu M Driver’s Package.

Szybkie reakcje, apetyt na obroty i utrzymanie mocy: silnik V8 z charakterystycznymi cechami wydajności M

Wysokobrotowy silnik V8 w nowym BMW M8 Coupe, nowym BMW M8 Convertible oraz dwóch modelach Competition jest mocniejszy niż kiedykolwiek, zasilany nowoczesną technologią oraz platformą wydajności, na której modele M zbudowały swoją reputację. Jednostka 4.4-litra z najnowszą technologią M TwinPower Turbo oferuje przekonujące połączenie niezwykle szybkich reakcji na każdy ruch pedału gazu, gorączkowego apetytu na obroty oraz stałego dostarczania mocy w niezwykle szerokim zakresie obrotów. Para turbosprężarek – umiejscowionych w „V” pomiędzy bankami cylindrów i charakteryzujących się zoptymalizowaną efektywnością – oraz pośrednie chłodzenie powietrza doładowującego pomagają silnikowi dostarczać doskonałe osiągi. Najnowsza aktualizacja technologii wtrysku wysokociśnieniowego działa pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar, zapewniając ultra-drobne atomizowanie paliwa, co zwiększa zarówno moc silnika, jak i jego efektywność.

Kolejnym technologicznym wyróżnikiem są kolektory wydechowe cross-bank. Te ułatwiają przesyłanie energii z przepływów spalin do turbin dwóch turbosprężarek, zapewniając natychmiastową reakcję i najlepszy możliwy cykl wymiany gazów. Silnik generuje maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) w nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible – a maksymalna moc wynosi 441 kW/600 hp przy 6,000 rpm, prowadząc do odcięcia przy 7,200 rpm.

Specjalnie dostosowane reakcje silnika zasilającego BMW M8 Competition Coupe i BMW M8 Competition Convertible zapewniają klientom jeszcze intensywniejsze doświadczenia z jazdy sportowym samochodem. Jednostka napędowa utrzymuje maksymalny moment obrotowy do 5,800 rpm i generuje maksymalną moc 460 kW/625 hp przy 6,000 rpm, a jej wyścigowe, wysokoobrotowe instynkty zyskują jeszcze bardziej na znaczeniu. V8 stworzony dla modeli Competition współpracuje z specjalnym mocowaniem silnika, co zapewnia sztywniejsze połączenie z konstrukcją pojazdu. Dzięki temu silnik reaguje jeszcze bardziej bezpośrednio, a moc jest natychmiast przekazywana na układ napędowy. Sztywniejsze mocowanie silnika wpływa również pozytywnie na bezpośredniość wchodzenia w zakręty oraz przekazywanie dźwięku silnika do kabiny.

Koncepcja chłodzenia i zasilania olejem zaprojektowana do ekstremalnych osiągów i dynamiki

Wyrafinowany system chłodzenia stosowany w nowym BMW M8 Coupe, nowym BMW M8 Convertible i modelach Competition został precyzyjnie dostosowany do zwiększonej wydajności silnika, konstrukcji i szczegółów technologicznych. Centralny moduł chłodzenia, na przykład, otoczony jest dwoma obiegami wody wysokotemperaturowej. Pośrednie chłodnice są zintegrowane w obiegu chłodzenia niskotemperaturowego, podczas gdy obieg wysokotemperaturowy dostarcza cieczy chłodzącej do bloków silnika i dwóch turbosprężarek. Dodatkowa elektryczna pompa wodna zapewnia chłodzenie turbosprężarek nawet po wyłączeniu silnika. System ten obejmuje także dodatkową chłodnicę oleju silnikowego oraz oddzielną chłodnicę oleju skrzyni biegów. Wszystko to zapewnia optymalne temperatury robocze dla wszystkich komponentów układu napędowego, zarówno w codziennym użytkowaniu na krótkich trasach i w miastach, jak i podczas jazdy na torze.

Wyzwania związane z jazdą na torze stawiają przed projektowaniem systemu zasilania olejem. Miska olejowa ma mniejszą komorę przednią, która włącza się, gdy potrzebna jest dodatkowa pojemność. Dodatkowy stopień ssący pozwala pompie olejowej z mapą kontrolną czerpać olej z mniejszej komory. Dzięki tej konstrukcji zapewniony jest niezawodny dopływ oleju w każdych warunkach, nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach bocznych i podłużnych.

Specyficzne dla modelu systemy wydechowe z emocjonującymi dźwiękami, elektrycznie kontrolowanymi klapami i filtrami cząstek stałych

Ogromny ciąg silnika towarzyszy poruszająca ścieżka dźwiękowa, którą zapewnia system wydechowy specyficzny dla modelu. Podwójne rury wydechowe prowadzą do dużych tłumików i uwalniają swoje gazowe ładunki, w tradycyjny dla M stylu, przez podwójne końcówki wydechu o średnicy 100 milimetrów każda. Dwie rury wydechowe biegną głównie w prostej linii i mają dużą przekrojowość. Każda z nich jest wyposażona w filtr cząstek stałych, aby ograniczyć emisję cząstek stałych.

System wydechowy pracuje z użyciem elektrycznie kontrolowanych klap. Precyzyjne dostrojenie dźwięku silnika tłumi niepożądane zakresy częstotliwości i nadaje większy głos liniowemu dostarczaniu mocy jednostki z wysokimi obrotami. Jego charakter akustyczny zmienia się także w zależności od wybranego trybu. Bez względu na wybrany tryb, kierowca może zmniejszyć wrażenie dźwiękowe silnika za pomocą przycisku M Sound Control na konsoli centralnej.

Opcjonalny sportowy układ wydechowy M dostępny dla nowego BMW M8 Coupe i nowego BMW M8 Convertible (standard w modelach Competition) generuje bardziej ekspresyjny dźwięk z szerszym zakresem tonów. Oferuje dokładną akustyczną informację zwrotną na temat dostarczania mocy silnika, szczególnie gdy kierowca mocno naciska na pedał lub wchodzi w najwyższe obroty. Dodatkowo, wybór trybu SPORT PLUS zbliża reakcję silnika i dźwięk jeszcze bliżej świata wyścigów.

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i trzema trybami zmiany biegów

Zadanie opanowania ogromnej mocy w tradycyjny dla M sposób przypada ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Najnowsza aktualizacja tej skrzyni została idealnie dostrojona do charakterystyki wydajności silnika V8 i zawiera niezwykle mocny konwerter momentu obrotowego. Skrzynia charakteryzuje się także optymalnym rozmieszczeniem biegów, wysoce efektywnym zarządzaniem przekładnią, niezwykle krótkimi czasami zmiany biegów i bezpośrednim połączeniem z silnikiem. Sprzęgło blokady konwertera momentu obrotowego jest w pełni zaangażowane w momencie ruszenia.

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic jest obsługiwana za pomocą nowo zaprojektowanej dźwigni wyboru na konsoli centralnej lub łopatek M na kierownicy. Naciśnięcie jednej z łopatek pozwala kierowcy w mgnieniu oka przełączyć się z trybu automatycznego na ręczne zmiany biegów. Przycisk Drivelogic zintegrowany w dźwigni wyboru pozwala na dostosowanie charakterystyki zmiany biegów poprzez trzy wyraźnie różniące się tryby. W trybie automatycznym i ręcznym kierowcy mogą wybierać między ustawieniem skoncentrowanym na komforcie, sportowym lub zoptymalizowanym do torów.

System napędu na wszystkie koła M xDrive: zachwycające osiągi dzięki tylnemu naciskowi i optymalnej przyczepności

Wymarzony duet nowego napędu na wszystkie koła M xDrive, wysokoobrotowego silnika i ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic daje nowym modelom BMW M8 wszystkie narzędzia do dostarczania niezwykłych osiągów. Po raz pierwszy zaprezentowany w nowym BMW M5, nowy M xDrive łączy korzyści przyczepności z mocy przekazywanej na wszystkie cztery koła z uznawanymi dynamicznymi cechami klasycznego napędu na tylne koła.

Centrala kontrolująca interakcję między M xDrive a Aktywną M Różnicą również odgrywa rolę w efektywnym przekazywaniu niezwykłej mocy silnika przez koła auta. Moment obrotowy silnika jest rozdzielany pomiędzy przednie a tylne koła w kremowym stylu, w pełni zmiennie dzięki elektronicznie sterowanej wielopłytkowej sprzęgle transferowemu, a następnie Aktywna M Różnica dzieli go ponownie pomiędzy dwa tylne koła, jak to odpowiada. To zapewnia znaczące zwiększenie przyczepności, zwinności i stabilności kierunkowej, gdy pojazd jest prowadzony w bardzo sportowy sposób lub na drogach o różnym poziomie przyczepności – czyli dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne. Wysoki poziom precyzji w rozdziale mocy sprawia, że zachwycające osiągi auta są jeszcze intensywniejszym doświadczeniem. Auto reaguje zręcznie i bezpośrednio na każdy ruch pedału gazu i można nim kierować z dużą precyzją nawet na granicy dynamiki. DSC (Dynamic Stability Control) musi interweniować jedynie w skrajnych sytuacjach, co sprawia, że moc silnika może być przekładana na napęd do przodu z minimalnymi stratami.

Wersja M xDrive z naciskiem na tylne koła odgrywa kluczową rolę w tworzeniu tego niezapomnianego uczucia M. Wprowadza przednie koła w grę tylko wtedy, gdy tylne koła osiągną swoje granice transferu mocy i potrzebna jest dodatkowa przyczepność. Kierowca może również skonfigurować rozdział mocy między przednimi a tylnymi kołami, jeśli zajdzie taka potrzeba, za pomocą menu Setup. Domyślne ustawienie 4WD koncentruje się na maksymalnym wykorzystaniu potencjału dynamicznego samochodu, jednocześnie zapewniając maksymalną przyczepność i kontrolowane prowadzenie. Tryb 4WD Sport zwiększa intensywność doświadczeń z jazdy o kolejny poziom, zauważalnie wyostrzając zwinność pojazdu. Tutaj system przekierowuje większą część mocy silnika na tylne koła, otwierając drogę do łatwo kontrolowanych poślizgów, które korzystają z liniowego narastania siły bocznej, z której słyną modele M. Dezaktywacja DSC wprowadza tryb 2WD do równania. Przekazywanie mocy wyłącznie na tylne koła oraz brak stabilizujących interwencji ze strony systemów kontrolnych tworzy doświadczenie jazdy o niezwykłej czystości dla doświadczonego kierowcy.

Zawieszenie

Koncepcja pojazdu zaprojektowana od samego początku, aby dostarczyć najwyższe osiągi i renomowaną wiedzę na temat torów wyścigowych od BMW M GmbH, stanowi fundament dla niepowtarzalnego połączenia dynamizmu, zwinności i precyzji w doświadczeniu jazdy w nowych modelach BMW M8. Zminimalizowana waga, niskie położenie środka ciężkości, idealnie dobrany rozstaw osi i wyjątkowo szerokie tory zapewniają wszystko, co jest potrzebne do sportowego doświadczenia jazdy. Te cechy współdziałają z indywidualnymi ulepszeniami – zgodnymi z odpowiednim projektem M – dla każdego modelu, które optymalizują sztywność struktury nadwozia i mocowań zawieszenia, a także aerodynamikę nadwozia.

Technologia zawieszenia specyficzna dla modelu została zaprojektowana i dostrojona z myślą o specyficznych wymaganiach użycia na torze. Jednocześnie zawieszenie spełnia oczekiwania klientów luksusowych samochodów, gdy chodzi o komfort na co dzień i podczas długich podróży. Jednym z wyróżniających się elementów zawieszenia specyficznych dla modelu jest nowo opracowany zintegrowany system hamulcowy, którego wersja specyficzna dla M oferuje kierowcy dwa ustawienia odczucia pedału. Precyzyjna interakcja pomiędzy układem napędowym, technologią zawieszenia i aerodynamiką była starannie doskonalona w toku intensywnych testów na torze testowym grupy BMW w Miramas w południowej Francji, ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji oraz na torze Nordschleife w Nürburgringu, a także na innych torach wyścigowych. Doświadczenie zdobyte podczas rozwoju wyścigowego BMW M8 GTE również miało znaczenie w procesie konfiguracyjnym.

Specyfika zawieszenia M z ekstremalnie sztywnym mocowaniem

Nowe modele BMW M8 oferują nową interpretację charakterystycznego uczucia M, które przekłada się na niezwykłą stabilność kierunkową nawet w bardzo dynamicznych sytuacjach, liniowe narastanie obciążeń poprzecznych, niezależnie od siły przyspieszenia bocznego, oraz neutralne zachowanie kierownicy nawet na granicy możliwości.

Zarówno przednia oś double-wishbone, jak i tylna oś pięciowahaczowa mają specjalnie zaprojektowane kinematyki i właściwości elastokinematyczne, które wspierają precyzyjne umiejscowienie kół i stabilność kierunkową. Oś przednia wykorzystuje specjalnie zaprojektowane łożyska obrotowe, belki momentu i wahacze, które wspólnie zapewniają niezwykle dokładne umiejscowienie kół przy jednoczesnym zmniejszeniu momentu kierowniczego. Dodatkowo obniżenie środka ciężkości w tych modelach w połączeniu ze szerokim rozstawem osi korzystnie wpływa na kontrolę boczną i stabilność kierunkową. Nowo opracowane łożyska elastomerowe są używane do przekazywania sił zawieszenia działających przez wahacze i belki w subframe osi oraz do struktury nadwozia. Rezultatem jest zwiększona zwinność i precyzja w dynamicznych sytuacjach jazdy, bez kompromisów w komforcie jazdy w codziennym użytkowaniu. Właściwości jazdy są dodatkowo wzmocnione przez wysoka sztywność skrętna przedniego końca, osiągnięta dzięki wzmocnieniu od kolumny do grodzi oraz nowo opracowanej, wyjątkowo sztywnej płycie poprzecznej z zintegrowanym połączeniem z bocznicą.

Tylna oś zawiera również komponenty zaprojektowane z myślą o wyjątkowej dynamice jazdy wymaganej od samochodów sportowych o wysokich osiągach. Specjalnie zaprojektowane, stalowe łączniki M są jednym z czynników wpływających na zwinność M8, podczas gdy dokładne reakcje elementów zawieszenia i tłumienia są częściowo wynikiem poprawionej sztywności stabilizatorów. W celu zapewnienia jeszcze stabilniejszego połączenia między tylnym oś a nadwoziem zamontowane zostały stalowe wzmocnienia X oraz aluminiowy poprzeczny wzmocniony element.

Kierownica M Servotronic z zmiennym przełożeniem

Kolejnym czynnikiem w dostarczaniu doświadczenia jazdy, z którego modele M zasłynęły, jest kierownica M Servotronic. System elektromechaniczny w nowym BMW M8 Coupe, nowym BMW M8 Convertible i modelach Competition łączy w sobie wspomaganie kierownicy w zależności od prędkości i zmienną przekładnię kierownicy, umożliwiając odpowiednią ilość momentu kierowniczego w każdej sytuacji. Rezultatem jest znakomita precyzja wchodzenia w zakręty i wrażliwa komunikacja ruchów kierownicy przy przyspieszaniu w zakrętach oraz łatwe manewrowanie i parkowanie przy niskich prędkościach.

Zmienna przekładnia dostosowuje się do zmian kąta skrętu i pomaga zapewnić pojazdowi znakomitą stabilność w prostoliniowych jazdach, ostry moment wchodzenia w zakręty oraz doskonałą precyzję kierunkową w zakrętach. Gdy koła są już mocno skręcone, zęby przekładni kierowniczej są bardziej zbliżone do siebie, co wymaga mniejszych ruchów kierownicy. Dzięki temu auto wydaje się szczególnie zwinne na krętych drogach i można je również łatwo manewrować do przodu i w tył w miejscach parkingowych przy znacznie mniejszym wysiłku kierowniczym.

Reakcję kierownicy można również zmieniać przez naciśnięcie przycisku, aby wybrać jeden z dwóch ustawień. Tryb COMFORT łączy znakomitą precyzję w zakrętach z dobrą informacją zwrotną, zapewniając kierowcy dużo feedbacku. W trybie SPORT kierownica jest jeszcze bardziej komunikatywna, a do obrotu koła wymagana jest zauważalnie większa siła, gdyż system maksymalizuje precyzję w dynamicznych sytuacjach jazdy.

Adaptacyjne zawieszenie z elektronicznie kontrolowanymi amortyzatorami

Nowe modele BMW M8 są również standardowo wyposażone w zawieszenie adaptacyjne specyficzne dla M, w tym elektronicznie kontrolowane amortyzatory. Siły tłumienia dla każdego indywidualnego koła są płynnie dostosowywane w zależności od zmieniającej się sytuacji jazdy z użyciem elektromagnetycznych zaworów. W tym celu kontrola tłumienia uwzględnia dane o ruchu nadwozia, warunkach nawierzchni oraz ruchach kierownicy przesyłane przez czujniki, aby w ciągu kilku milisekund wygenerować optymalne siły tłumienia dla danej sytuacji. Dzięki temu można cieszyć się zarówno doskonałym komfortem codziennym, jak i niezwykle bezpośrednim kontaktem z drogą, z minimalnymi ruchami kół i nadwozia.

Podstawowa konfiguracja amortyzatorów może być zmieniana jednym naciśnięciem przycisku, z wyborem trzech trybów, każdy z własnymi ustawieniami. Tryb COMFORT łagodzi niedoskonałości nawierzchni drogi, jednocześnie zapewniając wysoką stabilność prowadzenia. Przełączając się na tryb SPORT aktywowane są znacznie twardsze ustawienia amortyzatorów, dostosowane w trakcie intensywnych testów na torze Nordschleife w Nürburgringu. Aktywacja trybu SPORT PLUS, zoptymalizowanego na różnych torach wyścigowych, zapewnia jeszcze bardziej sztywne ustawienie, które maksymalizuje przyspieszenie podłużne i boczne na gładkich odcinkach asfaltowych, takich jak tor wyścigowy.

Modele Competition z charakterystycznym dostrojenie zawieszenia

Samodzielna konfiguracja i dostrojenie wybranych komponentów zawieszenia pomagają nowemu BMW M8 Competition Coupe i nowemu BMW M8 Competition Convertible w uwolnieniu swoich dynamiki z jeszcze większą intensywnością. Konfiguracja pojazdu została starannie dostosowana do wyższej mocy silnika, generując ekskluzywne poczucie samochodu wyścigowego i produkując doświadczenie jazdy, które bogato zaspokaja emocje.

Indywidualne modyfikacje modeli Competition przekładają się przede wszystkim na lepszą precyzję kierowania, reakcje przejściowe i dynamikę zakrętów. Zaczyna się od dodatkowo sztywnego mocowania silnika – wynikającego ze zwiększenia twardości mocowań z 580 do 900 N/mm – co wpływa na precyzję modeli Competition przy wchodzeniu w zakręty. Zwiększony kąt pochylenia na przedniej osi natomiast zwiększa ich zdolność do pochłaniania sił bocznych podczas szybkiej jazdy w zakrętach. I zamontowanie łączników z kulowymi przegubami zamiast mocowań gumowych doprowadziło do jeszcze dokładniejszego prowadzenia kół na tylnej osi.

Premiera zintegrowanego systemu hamulcowego z możliwością konfiguracji specyficznej dla M

Hamulce M compound, określone jako standardowe dla nowego BMW M8 Coupe, nowego BMW M8 Convertible i modeli Competition, zapewniają doskonałą moc hamowania. Oprócz zminimalizowanej wagi i znacznie niższej masy niepomocnej w porównaniu z konwencjonalnymi systemami hamulcowymi, są również niezwykle komfortowe w użytkowaniu, oferują doskonałe odczucie i zapewniają stabilność hamowania nawet przy wysokich obciążeniach. Wiercone, wewnętrznie wentylowane tarcze na przednich kołach mają średnicę 395 milimetrów i są wyposażone w sześciotłoczkowe stałe zaciski. Tylne koła współpracują z jednym pływającym zaciskiem i tarczami o średnicy 380 milimetrów. Opcjonalne hamulce M z węglowo-ceramicznymi tarczami – z tarczami o średnicy 400 milimetrów na przedniej osi i 380 milimetrów z tyłu – wykazują jeszcze większą moc hamowania, odporność na blaknięcie i stabilność cieplną, nie wspominając o niezwykłej zdolności do stawienia czoła zużyciu.

Obie wersje hamulców są wyposażone w specyficzną dla M wersję zintegrowanego systemu hamulcowego w nowych modelach BMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible i Competition. Dzięki tej nowoczesnej technologii funkcje aktywacji hamulca, wspomagania hamulca oraz kontroli hamulców są połączone w kompaktowym module. Zintegrowany system redukuje wagę o około dwa kilogramy i wykorzystuje wspomaganie hamulca bez użycia próżni, aby poprawić ogólną efektywność pojazdu. Wymagana siła hamulca jest wyzwalana przez elektryczny aktor, co pozwala na bardziej dynamiczne generowanie i zapewnia znacznie szybsze i dokładniejsze interwencje ze strony systemu stabilizacji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.