BMW w 2019 roku przetasował swoje nazewnictwo, wprowadzając serię 8 jako następczynię serii 6, dostępną zarówno z dachem stałym, jak i składanym, z dwiema lub czterema drzwiami oraz wersjami M.
Po tym, jak fani zaczęli domagać się powrotu ukochanej serii 6, która zniknęła z rynku w 1989 roku, niemiecki producent odpowiedział na ich prośby i wprowadził drugą generację w 2003 roku, a następnie trzecią w 2011 roku. Jednak BMW przypomniało sobie, że miało również luksusowy samochód grand tourer o nazwie seria 8 (E31) i przywróciło tę nazwę w 2018 roku jako następcę F13 serii 6. A jeśli to nie było wystarczająco fascynujące, producent zachował nazwę serii 6 dla pięciodrzwiowej wersji GT serii 8, podczas gdy nowszy model dostępny był tylko jako czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowe coupe i dwudrzwiowy kabriolet. A dla wszystkich tych wersji wprowadzono poprawki M, co sprawiło, że klienci BMW zapomnieli o nowym systemie oznaczeń.
Wersja kabriolet (F91) M8 zadebiutowała w tym samym czasie, co jej coupe, dzieląc z nim tę samą platformę. Co więcej, większość paneli nadwozia miała wspólne z wersją z twardym dachem, ale miała kilka szczególnych detali. Jak można się było spodziewać, w przedniej części samochodu nie wprowadzono zmian. Nadal miała te same wąskie, opadające reflektory. Czarny grill można było zamówić z podświetleniem tła, co nadawało jeszcze bardziej imponujący wygląd. Z boku, za archiwami kół, producent dodał otwory wentylacyjne oraz oznaczenia M8, które potwierdzały przechodniom, że to nie był zwykły kabriolet serii 8. Podobnie jak jego brat, miał nachyloną szybę, jednak z mocniejszą konstrukcją, ponieważ pełniła także funkcję architektury bezpieczeństwa w przypadku przewrócenia. Za nią nie znajdował się już żaden inny słupek prowadzący do tyłu samochodu. Dach materiałowy można było opuścić lub podnieść w około 15 sekund, nawet jeśli pojazd nie był zaparkowany. Na koniec, pod tylnym zderzakiem, BMW zainstalowało masywny dyfuzor, w którym znajdowały się cztery okrągłe rury wydechowe, pogrupowane po dwie z każdej strony pojazdu.
W środku był to luksusowy pojazd ze sportowymi akcentami, wyposażony w skórzane, wysoko profilowane fotele kubełkowe dla przednich pasażerów. Dodatkowo, jako opcję, BMW oferowało M8 z różnymi zestawieniami kolorystycznymi i wykończeniami. Trójramienna kierownica z łopatkami do zmiany biegów była standardowym wyposażeniem, a przed kierowcą znajdował się 12.3-calowy zestaw wskaźników. Ponadto, bezramkowy 10.25-calowy ekran dotykowy umieszczony był na szczycie centralnej konsoli dla systemu infotainment iDrive. Co więcej, wyświetlacz head-up mógł pokazywać kierowcy wszystkie potrzebne informacje, projekcjonowane bezpośrednio na przedniej szybie. Z tyłu, kabriolet M8 miał kanapę na dwa miejsca, ale z ograniczoną przestrzenią na nogi dla pasażerów z tyłu.
Pod maską kabrioletu M8 BMW zainstalowało ten sam silnik V8 o pojemności 4.4 litra z podwójnym turbodoładowaniem, który generował 608 PS (600 KM) w wersji M8 i 625 PS (617 KM) w wersji M8 Competition. Obie wersje były połączone z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów Steptronic, która przekazywała moc na wszystkie koła. Kierowca mógł wybierać różne programy jazdy, w tym jeden, który mógł wysłać 100% momentu obrotowego tylko na tylne koła.
Nowe modele BMW M8 Coupe oraz BMW M8 Competition Coupe, a także nowe BMW M8 Convertible i BMW M8 Competition Convertible.
Nowe modele czerpią energię do swoich wyjątkowych osiągów z najmocniejszego silnika, jaki kiedykolwiek stworzono dla samochodu BMW M GmbH. Wysokopodnosząca jednostka V8 z technologią M TwinPower Turbo generuje 441 kW/600 KM w nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible oraz 460 kW/625 KM w modelach Competition. Wysokowydajny silnik współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic, a moc silnika jest przenoszona na drogę za pomocą systemu napędu na wszystkie koła M xDrive.
Specjalistyczna technologia podwozia została zaprojektowana i dostrojona z myślą o specyficznych wymaganiach związanych z jazdą torową. Jedną z cech podwozia, która szczególnie wyróżnia się, jest nowo opracowany zintegrowany system hamulcowy, którego wersja M oferuje kierowcy dwa różne ustawienia odczucia pedału hamulca.
Precyzyjna współpraca między układem napędowym, technologią podwozia i aerodynamiką została starannie dopracowana w trakcie intensywnych testów na torze testowym Grupy BMW w Miramas na południu Francji, w zimowym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji oraz na północnej pętli Nürburgring, a także na innych torach wyścigowych. Doświadczenie zdobyte w trakcie rozwoju wyścigowego BMW M8 GTE również miało wpływ na proces konfiguracji. Skoncentrowany na osiągach charakter silnika, skrzyni biegów i podwozia pozwala nowemu BMW M8 Coupe i nowemu BMW M8 Convertible przyspieszać od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,3/3,4 sekundy. Nowe BMW M8 Competition Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,2 sekundy, natomiast nowe BMW M8 Competition Convertible w 3,3 sekundy.
Szybkie reakcje, pragnienie obrotów i stałe dostarczanie mocy: silnik V8 z charakterystycznymi cechami wydajności M
Wysokopodnoszący silnik V8 oferuje doskonałe połączenie błyskawicznych reakcji, żarliwej chęci do obrotów oraz stałego dostarczania mocy w niezwykle szerokim zakresie obrotów. Technologia M TwinPower Turbo jednostki o pojemności 4,4 litra obejmuje parę turbosprężarek – umieszczonych w „V” pomiędzy bankami cylindrów i charakteryzujących się optymalną efektywnością – oraz pośrednie chłodzenie powietrza dolotowego, a także system bezpośredniego wtrysku paliwa działający pod ciśnieniem 350 bar. Kolejnym technologicznym wyróżnikiem są kolektory wydechowe z przekrojami krzyżowymi.
W nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible silnik generuje maksymalny moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) w zakresie od 1,800 do 5,600 rpm – osiągając maksymalną moc 441 kW/600 KM przy 6,000 rpm, aż do odcięcia przy 7,200 rpm. Jednostka napędowa w modelach Competition utrzymuje szczytowy moment obrotowy do 5,800 rpm i rozwija maksymalną moc 460 kW/625 KM przy 6,000 rpm, a jej wyścigowe instynkty wysokich obrotów nabierają jeszcze większego znaczenia. Najmocniejsza wersja V8 współpracuje z specjalnym mocowaniem silnika, co zapewnia sztywniejsze połączenie z konstrukcją pojazdu. Skutkuje to jeszcze szybszą reakcją silnika i pozytywnie wpływa na natychmiastowość wejścia w zakręt oraz przekazywanie dźwięku silnika do kabiny.
Wysokiej klasy system chłodzenia zapewnia optymalne temperatury robocze w każdych warunkach, zarówno w codziennym użytkowaniu na miejskich trasach, jak i podczas jazdy na torze. Na przykład centralny moduł chłodzenia jest flankowany przez dwa obiegi wody o wysokiej temperaturze. System ten zawiera również dodatkowy chłodnicę oleju silnikowego oraz oddzielny chłodnicę oleju skrzyni biegów. Szczególne wyzwania związane z jazdą torową znajdują odzwierciedlenie w konstrukcji systemu zasilania olejem. Miska olejowa ma mniejszą przednią komorę, która włącza się, gdy potrzebna jest większa pojemność. Dodatkowy etap ssania pozwala pompie olejowej sterowanej mapą czerpać smar z mniejszej komory. Dzięki temu zapewniona jest niezawodna podaż oleju w każdej chwili, nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach bocznych i podłużnych.
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i M xDrive
Przekazywanie mocy odbywa się za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Przyciski Drivelogic na nowo zaprojektowanej dźwigni zmiany biegów umożliwiają kierowcy wybór z trzech trybów o specyficznych charakterystykach zmiany biegów, zapewniając szczególnie efektywną, sportową lub ultra-dynamiczną jazdę. Na kierownicy znajdują się także łopatki do zmiany biegów M.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na zniewalającą wydajność nowych modeli BMW M8 jest system napędu na wszystkie koła M xDrive z nastawieniem na tylną oś. Centralnie kontrolowana interakcja między M xDrive a aktywnym dyferencjałem M zapewnia bezstratne przenoszenie ogromnej mocy silnika na drogę. W menu Setup kierowca może wybrać domyślny tryb 4WD lub tryb 4WD Sport, który przekierowuje większą część mocy silnika na tylne koła. Dezaktywacja DSC (Dynamic Stability Control) wprowadza tryb 2WD. Przekazywanie mocy wyłącznie na tylne koła i brak stabilizujących interwencji ze strony systemów sterujących tworzą niepowtarzalne doznania w prowadzeniu pojazdu dla doświadczonego kierowcy.
Podwozie M-specyficzne z ekstremalnie sztywnym mocowaniem
Nowe modele BMW M8 oferują świeże spojrzenie na charakterystyczne odczucie M, które przekłada się na niezwykle stabilne prowadzenie nawet w ekstremalnych sytuacjach dynamicznych, liniowe budowanie obciążeń poprzecznych, niezależnie od siły przyspieszenia bocznego oraz neutralne zachowanie kierownicy nawet na granicy możliwości. Technologia podwozia składa się z komponentów specyficznych dla modelu oraz ustawienia doskonalonego w intensywnych testach na torach wyścigowych. Jednocześnie podwozie również spełnia oczekiwania klientów luksusowych samochodów pod względem komfortu codziennego i na długich trasach.
Tylny most zawiera również specjalnie zaprojektowane komponenty, które spełniają wyjątkowe wymagania dotyczące dynamiki prowadzenia samochodów sportowych o wysokich osiągach. M-specyficzne forged links są jednym z czynników wpływających na zwinność M8, podczas gdy precyzyjne reakcje zawieszenia i elementów tłumienia są częściowo wynikiem poprawionej sztywności stabilizatorów. W celu jeszcze stabilniejszego połączenia między tylnym mostem a nadwoziem zastosowano stalowy X-brace oraz aluminiowy strut poprzeczny.
Nowe modele BMW M8 są również standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie M-specyficzne z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz electromechanical M Servotronic. System DSC łączy się z napędem na wszystkie koła M xDrive i aktywnym dyferencjałem M, a także oferuje tryb M Dynamic. Ten tryb umożliwia większy stopień poślizgu kół i współpracuje z nastawieniem M xDrive skoncentrowanym na tylnej osi, zapewniając niezwykle sportową jazdę z kontrolowanymi poślizgami w zakrętach. Standardowe wyposażenie obejmuje również 20-calowe felgi M z lekkiego stopu w podwójnym wzorze i oponami o wysokich osiągach (przód: 275/35 R 20, tył: 285/35 R 20).
Zintegrowany system hamulcowy z konfigurowalnym odczuciem pedału
Jako alternatywa dla standardowo określonych hamulców M compound, nowe BMW M8 można również zamówić z opcjonalnymi hamulcami M carbon-ceramic. Obie wersje są montowane w połączeniu z M-specyficzną wersją zintegrowanego systemu hamulcowego. Dzięki tej nowoczesnej technologii aktywacja hamulców, wspomaganie hamulców i funkcje kontroli hamulców są zintegrowane w jednym kompaktowym module. Wymagane ciśnienie hamulca jest wyzwalane przez elektryczny siłownik, co oznacza, że można je generować dynamiczniej, a odczucie pedału jest optymalizowane, a interwencje systemu stabilizacji są znacznie szybsze i dokładniejsze.
Wersja nowego systemu hamulcowego stworzona dla modeli BMW M również prezentuje kierowcy dwa ustawienia pedału. Kierowca może wybierać między bardziej komfortowym a szczególnie bezpośrednim, natychmiastowym odczuciem pedału.
Wyrazisty design jako wyraz dynamizmu i ekskluzywności
Ekskluzywna aura nowych modeli BMW M8 jest dodatkowo wzmacniana przez cechy specyficzne dla modelu, które są dostosowane do funkcjonalnych wymagań sportowych samochodów. Duże wloty powietrza oraz charakterystyczny dla M gril z podwójnymi listwami na przedniej części, bogato rozszerzone nadkola przednie, m-gill w bocznych panelach, zoptymalizowane aerodynamicznie lusterka zewnętrzne, spojler tylny i tylna osłona z elementami dyfuzora w kontrastowym kolorze tworzą odpowiednią wizualną ekspozycję dla dynamicznego potencjału oraz ekskluzywnego statusu nowych modeli M. Opcjonalnie oferowany jest pakiet M Carbon zewnętrzny.
Cechy definiujące charakter nowego BMW M8 Coupe obejmują kontur podwójnej kopuły jego dachu z tworzywa węglowego (CFRP), przypominającym klasyczne samochody wyścigowe. Pasażerowie nowego BMW M8 Convertible są chronieni przed warunkami atmosferycznymi przez wysokiej jakości materiałowy dach naciągnięty na kabinę. Wielowarstwowy dach otwierany i zamykany jest w 15 sekund przy naciśnięciu przycisku, nawet w ruchu.
Wnętrze: charakterystyczne M cockpit i luksusowa atmosfera
Wnętrze nowych wysokowydajnych samochodów sportowych łączy w sobie projekt M-specyficznego kokpitu i nowoczesny luksus. Standardowe wyposażenie BMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible i modeli Competition obejmuje opcje tapicerki skórzanej specyficzne dla modelu, kluczyk BMW Display, wyświetlacz Head-Up z treściami M-specyficznymi, asystent jazdy, asystent parkowania oraz BMW Live Cockpit Professional (z systemem nawigacji i inteligentnym osobistym asystentem BMW). Dodatkowe systemy asystujące kierowcy są dostępne jako opcje, aby zapewnić jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo.
Nowy przycisk Setup na konsoli centralnej umożliwia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, amortyzatorów, kierownicy, M xDrive i systemu hamulcowego, aby mogły być dostosowane do osobistych preferencji i panującej sytuacji. Dwie indywidualnie skomponowane wersje tego M Setup można na stałe zapisać z preferowanymi ustawieniami kierowcy dotyczącymi dźwięku silnika, charakterystyki zmiany biegów ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic, kontroli stabilności jazdy oraz funkcji Auto Start Stop. Cała konfiguracja pojazdu może być następnie wywołana w dowolnym momencie przez naciśnięcie jednego z dwóch przycisków M na kierownicy.
Kolejną nową funkcją jest przycisk M Mode na konsoli centralnej, którego kierowca może użyć do dostosowania systemów asysty kierowcy i wyświetlaczy w zestawie wskaźników oraz w wyświetlaczu Head-Up. M Mode umożliwia aktywację ustawień ROAD i SPORT, natomiast modele Competition dodatkowo wyposażone są w ustawienie TRACK, zaprojektowane wyłącznie do użytku na torach wyścigowych. Zmiana trybu zmienia informacje prezentowane kierowcy na ekranach, podczas gdy interwencje systemów asystujących kierowcy – takie jak aktywne hamowanie czy skręcanie – są ograniczone do absolutnego minimum lub wyłączone całkowicie.
Silnik
BMW M GmbH wkracza w nową erę luksusowej motoryzacji z nową czwórką najwyższej jakości sportowych samochodów. Samodzielna koncepcja pojazdu łączy innowacje w dziedzinie układu napędowego i podwozia, co zapewnia doskonałą dynamikę jazdy. Nowe modele czerpią energię do swoich wyjątkowych osiągów z najmocniejszego silnika, jaki kiedykolwiek stworzono dla samochodu BMW M GmbH. Wysokopodnosząca jednostka V8 z technologią M TwinPower Turbo generuje 441 kW/600 KM w nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible oraz 460 kW/625 KM w nowym BMW M8 Competition Coupe i nowym BMW M8 Competition Convertible. Dwie turbosprężarki, kolektory wydechowe z przekrojami krzyżowymi, bezpośredni wtrysk pod zwiększonym ciśnieniem, a także systemy chłodzenia i zasilania olejem zaprojektowane do jazdy na torze są kluczowymi przykładami technologicznego kunsztu zastosowanego w obu wariantach silnika.
Wysokowydajna jednostka napędowa współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic, która ma wszystkie narzędzia potrzebne do wykorzystania mocy silnika w maksymalny sposób, zanim zostanie przeniesiona na drogę za pomocą systemu napędu na wszystkie koła M xDrive. Nastawienie M xDrive na tylną oś w tej aplikacji zapewnia uśmiechającą się, pewną obsługę z optymalną przyczepnością, gdy kierowca wkracza w dynamiczną strefę czerwonych obrotów. Skoncentrowany na osiągach charakter silnika i skrzyni biegów pozwala nowemu BMW M8 Coupe i nowemu BMW M8 Convertible przyspieszać od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,3/3,4 sekundy. 200 km/h (124 mph) osiąga w 10,8 sekundy (BMW M8 Convertible: 11,3 sekundy). Nowe BMW M8 Competition Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 3,2 sekundy i od 0 do 200 km/h (124 mph) w 10,6 sekundy. Czas dla nowego BMW M8 Competition Convertible wynosi odpowiednio 3,3 sekundy i 11,1 sekundy. Wszystkie modele mają elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 250 km/h (155 mph), wzrastającą do 305 km/h (189 mph), jeśli zamówiony jest opcjonalny pakiet M Driver’s Package.
Szybkie reakcje, pragnienie obrotów i stałe dostarczanie mocy: silnik V8 z charakterystycznymi cechami wydajności M
Wysokopodnoszący silnik V8 w nowym BMW M8 Coupe, nowym BMW M8 Convertible i dwóch modelach Competition jest mocniejszy niż kiedykolwiek, napędzany najnowocześniejszą technologią i platformą wydajności, na której modele M zbudowały swoją reputację. Jednostka o pojemności 4,4 litra z najnowszą technologią M TwinPower Turbo oferuje doskonałe połączenie błyskawicznych reakcji na każdy ruch pedału gazu, żarliwej chęci do obrotów i stałego dostarczania mocy w niezwykle szerokim zakresie obrotów. Para turbosprężarek – umieszczonych w „V” pomiędzy bankami cylindrów i charakteryzujących się optymalną efektywnością – oraz pośrednie chłodzenie ładunku powietrza pomagają silnikowi osiągać doskonałe rezultaty. Najnowsza aktualizacja technologii bezpośredniego wtrysku High Precision Injection działa pod maksymalnym ciśnieniem 350 bar, zapewniając ultradrobne atomizacja paliwa, aby zwiększyć zarówno moc silnika, jak i jego wydajność.
Kolejnym technologicznym wyróżnikiem są kolektory wydechowe z przekrojami krzyżowymi. Te ułatwiają przekazywanie energii z przepływów spalin do wirników turbosprężarek, zapewniając natychmiastową reakcję i najlepszy możliwy cykl wymiany spalin. Silnik generuje szczytowy moment obrotowy 750 Nm (553 lb-ft) w zakresie od 1,800 do 5,600 rpm w nowym BMW M8 Coupe i nowym BMW M8 Convertible – a następnie osiąga maksymalną moc 441 kW/600 KM przy 6,000 rpm, aż do odcięcia przy 7,200 rpm.
Szczególnie dopasowane reakcje silnika zasilającego BMW M8 Competition Coupe oraz BMW M8 Competition Convertible zapewniają klientom jeszcze bardziej intensywne doświadczenie samochodu sportowego. Jednostka napędowa utrzymuje szczytowy moment obrotowy do 5,800 rpm i rozwija maksymalną moc 460 kW/625 KM przy 6,000 rpm, jej wyścigowe instynkty wysokich obrotów przyjmują jeszcze bardziej dominującą rolę. V8 opracowany dla modeli Competition współpracuje ze specjalnym mocowaniem silnika, aby zapewnić sztywniejsze połączenie z konstrukcją pojazdu. Efektem tego jest jeszcze bardziej bezpośrednia reakcja silnika i natychmiastowe przekazywanie mocy do układu napędowego. Sztywniejsze mocowanie silnika również pozytywnie wpływa na natychmiastowość wejścia w zakręt oraz na przekazywanie dźwięku silnika do kabiny.
Koncepcja chłodzenia i zasilania olejem zaprojektowana do ekstremalnych osiągów i dynamiki
Wysokiej klasy system chłodzenia wdrożony w nowych BMW M8 Coupe, nowych BMW M8 Convertible i modelach Competition został precyzyjnie dostosowany do podwyższonej wydajności silnika, konstrukcji i szczegółów technologicznych. Na przykład centralny moduł chłodzenia jest flankowany przez dwa obiegi wody o wysokiej temperaturze. Pośrednie intercoolery są zintegrowane z obiegiem chłodzenia o niskiej temperaturze, podczas gdy obieg chłodzenia o wysokiej temperaturze dostarcza cieczy chłodzącej do bloków silnika i dwóch turbosprężarek. Dodatkowa elektryczna pompa wody zapewnia chłodzenie turbosprężarek przez pewien czas po wyłączeniu silnika. System ten zawiera również dodatkowy chłodnicę oleju silnikowego oraz oddzielny chłodnicę oleju skrzyni biegów. Wszystko to ma na celu zapewnienie optymalnych temperatur roboczych w każdych warunkach dla wszystkich komponentów układu napędowego, zarówno w codziennym użytkowaniu na krótkich trasach, jak i podczas jazdy na torze.
Wyzwania związane z jazdą torową stanowią dla projektantów w sporym stopniu wyzwanie dla konstrukcji systemu zasilania olejem. Miska olejowa ma mniejszą przednią komorę, która włącza się, gdy potrzebna jest większa pojemność. Dodatkowy etap ssania umożliwia pompie olejowej sterowanej mapą czerpanie smaru z mniejszej komory. Ta konstrukcja zapewnia niezawodną podaż oleju w każdej chwili, nawet przy ekstremalnych przyspieszeniach bocznych i podłużnych.
Specyficzne systemy wydechowe z emocjonalnie bogatym dźwiękiem, elektrycznie sterowane klapy i filtry cząstek stałych
Niezwykła siła napędu silnika towarzyszy inspirującej ścieżce dźwiękowej dzięki specyficznemu dla modelu systemowi wydechowemu. Podwójne rury wydechowe prowadzą do dużych tłumików i rozpraszają swoje gazowe ładunki, w tradycyjny sposób M, przez podwójne końcówki o średnicy 100 milimetrów każda. Obie rury wydechowe biegną głównie w prost linii i mają dużą powierzchnię przekroju. Każda z nich ma filtr cząstek stałych do redukcji emisji cząstek stałych.
System wydechowy działa przy użyciu elektrycznie sterowanych klap. Dopracowanie dźwięku silnika tłumi intruzywne zakresy częstotliwości i umożliwia wyraźniejsze oddanie liniowego dostarczania mocy jednostki oraz jej skłonności do wysokich obrotów. Charakter akustyczny zmienia się również w zależności od wybranego profilu. Bez względu na wybrany tryb, kierowca może zmniejszyć dźwięk silnika za pomocą przycisku M Sound Control na konsoli centralnej.
Opcjonalny system wydechowy M Sport dostępny dla nowego BMW M8 Coupe i nowego BMW M8 Convertible (standardowo w modelach Competition) generuje bardziej ekspresyjny dźwięk z szerszym zakresem wokalnym. Oferuje precyzyjny akustyczny feedback podczas dostarczania mocy silnika, szczególnie gdy kierowca w pełni naciska pedał gazu lub wchodzi w górne partie zakresu obrotów. Dodatkowo, wybór trybu SPORT PLUS jeszcze bardziej przybliża reakcję silnika i dźwięk do świata wyścigowego.
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i trzema trybami zmiany biegów
Zajęcie się potężną mocą w tradycyjnym stylu M należy do ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Najnowsza aktualizacja tej skrzyni została doskonale dostrojona do charakterystyki wydajności jednostki V8 i obejmuje bardzo wytrzymały konwerter momentu obrotowego. Skrzynia wyróżnia się również optymalnym odstępem biegów, bardzo efektywnym zarządzaniem przekładnią, ekstremalnie krótkimi czasami zmiany biegów oraz bezpośrednim połączeniem z silnikiem. Sprzęgło blokady konwertera momentu obrotowego jest w pełni włączone w momencie, gdy samochód rusza.
Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic jest obsługiwana za pomocą nowo zaprojektowanej dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej lub za pomocą łopatek M na kierownicy. Naciśnięcie jednej z łopatek pozwala kierowcy natychmiast przełączyć z trybu automatycznego na ręczną zmianę biegów. Przycisk Drivelogic zintegrowany w dźwigni zmiany biegów pozwala na różnicowanie charakterystyki zmiany biegów w trzech wyraźnie odróżnionych etapach. W trybie automatycznym i ręcznym kierowcy mogą wybierać między komfortowym, sportowym lub zoptymalizowanym do torów ustawieniem zmiany biegów.
System napędu na wszystkie koła M xDrive: zniewalająca wydajność dzięki tylnemu nastawieniu i optymalnej przyczepności
Nowy zespół napędu na wszystkie koła M xDrive, wysokopodnoszący silnik i ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic dają nowym modelom BMW M8 wszystkie narzędzia do osiągania niezwykłych wyników. Po raz pierwszy ujawniony w nowym BMW M5, nowy M xDrive łączy w sobie korzyści trzymania mocy przekazywanej na wszystkie cztery koła z udowodnioną dynamiczną jakością klasycznego napędu na tylną oś.
Centralnie kontrolowana interakcja między M xDrive a aktywnym dyferencjałem M również pełni rolę w przekazywaniu niezwykłej mocy silnika na koła pojazdu z doskonałym efektem. Moment obrotowy silnika jest rozdzielany między przednie i tylne koła płynnie i w pełni zmiennie za pośrednictwem wielopłytkowego sprzęgła sterowanego elektronicznie w przekładni, zanim aktywny dyferencjał M dzieli go ponownie między dwa tylne koła, w zależności od potrzeb. Zapewnia to znacząco zwiększoną przyczepność, zwinność i stabilność kierunkową, gdy samochód jest prowadzony w bardzo sportowy sposób lub na drogach o różnym poziomie przyczepności – czyli dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne. Wysoki poziom precyzji w rozdzielaniu mocy sprawia, że zniewalająca wydajność pojazdu jest jeszcze bardziej intensywnym przeżyciem. Samochód reaguje zwinnością i bezpośredniością na każdy ruch pedału gazu i może być precyzyjnie prowadzony nawet na granicy możliwości. DSC (Dynamic Stability Control) musi interweniować tylko w ekstremalnych sytuacjach, co oznacza, że moc silnika może być przekształcana w pęd do przodu z minimalnymi stratami.
Tylnonapędowa wersja systemu M xDrive odgrywa kluczową rolę w tworzeniu tego niepowtarzalnego odczucia M. Włącza jedynie przednie koła w momencie, gdy tylne koła osiągają swoje granice przekazywania mocy i potrzebna jest dodatkowa przyczepność. Kierowca może również skonfigurować rozdział mocy między przednimi a tylnymi kołami w razie potrzeby, korzystając z menu Setup. Domyślny ustawienie 4WD skupia się na realizacji dynamicznego potencjału samochodu, zapewniając jednocześnie maksymalną przyczepność i kontrolowalne zachowanie. Tryb 4WD Sport zwiększa intensywność doświadczeń za kierownicą dzięki zauważalnemu podniesieniu zwinności samochodu. W tym przypadku system przekierowuje większą część mocy silnika na tylne koła, otwierając możliwości do bezproblemowych poślizgów, które czerpią ze liniowego zwiększenia siły bocznej, za co modele M są znane. Dezaktywacja DSC wprowadza tryb 2WD. Przekazywanie mocy wyłącznie na tylne koła oraz brak stabilizujących interwencji ze stron systemów sterujących tworzą doświadczenie prowadzenia samochodu o wyjątkowej czystości dla doświadczonego kierowcy.
Podwozie
Koncepcja pojazdu zaprojektowana od samego początku w celu zapewnienia wyjątkowych osiągów i renomowanej wiedzy wyścigowej BMW M GmbH stanowi fundament dla niezapomnianego połączenia dynamiki, zwinności i precyzji, które są kluczowe dla doświadczenia jazdy w nowych modelach BMW M8. Zminimalizowana waga, niski środek ciężkości, odpowiednia długość rozstawu osi oraz wyjątkowo szerokie tory zapewniają idealne warunki do doświadczenia sportowego. Te cechy współpracują z dostosowanymi ulepszeniami – zgodnymi z niepisanym prawem M – dla każdego modelu, które optymalizują sztywność struktury nadwozia i mocowań zawieszenia, a także aerodynamiczną równowagę nadwozia.
Specjalistyczna technologia podwozia została zaprojektowana i dostrojona z myślą o specyficznych wymaganiach związanych z jazdą torową. Jednocześnie podwozie również spełnia oczekiwania klientów luksusowych samochodów pod względem komfortu codziennego i długodystansowego. Jedną z cech specjalistycznych podwozia, która szczególnie się wyróżnia, jest nowo opracowany zintegrowany system hamulcowy, którego wersja M oferuje kierowcy dwa różne ustawienia odczucia pedału hamulca. Precyzyjna interakcja między układem napędowym, technologią podwozia i aerodynamiką została starannie dopracowana w trakcie intensywnych testów na torze testowym Grupy BMW w Miramas na południu Francji, w zimowym ośrodku testowym w Arjeplog w Szwecji oraz na północnej pętli Nürburgring, a także na innych torach wyścigowych. Doświadczenie zdobyte przy rozwoju samochodu wyścigowego BMW M8 GTE również miało wpływ na proces konfiguracji.
Podwozie M-specyficzne z ekstremalnie sztywnym mocowaniem
Nowe modele BMW M8 zapewniają świeże spojrzenie na charakterystyczne odczucie M, które przekształca się w niezrównaną stabilność kierunkową nawet w ekstremalnych sytuacjach dynamicznych, liniowe budowanie obciążeń poprzecznych, niezależnie od siły bocznego przyspieszenia, oraz neutralne zachowanie kierownicy nawet na granicy możliwości.
Zarówno przedni most podwójnych wahaczy, jak i tylny most z pięcioma przegubami charakteryzują się dostosowanymi właściwościami kinetycznymi i elastokinematycznymi, które wspomagają precyzyjne umiejscowienie kół i stabilność kierunkową. Most przedni wykorzystuje specjalnie zaprojektowane łożyska obrotowe, ramiona skrętne i ramiona kontrolne, które razem zapewniają niezwykle dokładne umiejscowienie kół, jednocześnie redukując moment skrętny. Dodatkowo, obniżenie środka przechyłu w tych modelach w połączeniu z szerokimi torami korzystnie wpływa na kontrolę boczną i stabilność kierunkową. Nowo opracowane łożyska elastomerowe są stosowane do przekazywania sił działających na zawieszenie przez ramiona kontrolne i wahacze do podwozia oraz struktury nadwozia. Efektem jest zwiększona zwinność i precyzja w dynamicznych sytuacjach kierowania bez kompromisów w zakresie komfortu jazdy w codziennej jeździe. Właściwości jezdne są jeszcze bardziej wzmocnione przez wysoką sztywność skrętną przedniego końca, którą osiągnięto dzięki połączeniu wieży ze wspornikiem i nowo opracowanym, niezwykle sztywnym panelem ścinającym z zintegrowanym połączeniem progu bocznego.
Tylny most zawiera również specjalnie zaprojektowane komponenty, które spełniają wyjątkowe wymagania dotyczące dynamiki prowadzenia samochodów sportowych o wysokich osiągach. M-specyficzne forged links są jednym z czynników wpływających na zwinność M8, podczas gdy precyzyjne reakcje zawieszenia i elementów tłumienia są częściowo wynikiem poprawionej sztywności stabilizatorów. W celu jeszcze stabilniejszego połączenia między tylnym mostem a nadwoziem zastosowano stalowy X-brace oraz aluminiowy strut poprzeczny.
Kierownica M Servotronic z zmiennym przełożeniem
Kolejnym czynnikiem, który przyczynia się do dostarczenia doświadczeń, za które modele M zdobyły renomę, jest kierownica M Servotronic. Elektryczno-mechaniczny system w nowym BMW M8 Coupe, nowym BMW M8 Convertible i modelach Competition łączy w sobie pomoc przyspieszenia wrażliwą na prędkość oraz zmienną przekładnię kierownicy, co umożliwia dokładną ilość momentu skręcającego w każdej sytuacji. Skutkuje to doskonale dokładnym wchodzeniem w zakręty oraz wrażliwym komunikowaniem ruchów kierownicy podczas pokonywania zakrętów, a także bezproblemowym manewrowaniem i parkowaniem przy niskich prędkościach.
Zmienna przekładnia dostosowuje się do zmian kąta skrętu i pomaga nadać pojazdowi znakomitą stabilność w ruchu prostym, szybką reakcję na skręt oraz doskonałą dokładność kierunkową w zakrętach. Gdy koła są już mocno skręcone, zęby zębatki kierowniczej są blisko siebie, dzięki czemu wymagane są mniejsze ruchy kierownicy. W rezultacie samochód wydaje się szczególnie zwinny na krętych drogach oraz można nim manewrować i wyjeżdżać z miejsc parkingowych przy znacznie mniejszym wysiłku kierowniczym.
Reakcję kierownicy można również zróżnicować, naciskając przycisk, aby wybrać jeden z dwóch ustawień. Tryb COMFORT łączy doskonałą precyzję w zakrętach z dobrze rozwiązanym odczuciem kierownicy, jednocześnie zapewniając kierowcy wiele informacji. W trybie SPORT kierownica jest jeszcze bardziej komunikatywna, a wyraźnie większa siła jest wymagana do skręcania, ponieważ system maksymalizuje precyzję w dynamicznych sytuacjach prowadzenia.
Adaptacyjne zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami
Nowe modele BMW M8 są również standardowo wyposażone w M-specyficzne zawieszenie adaptacyjne z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. Siły tłumienia dla każdego koła są płynnie dostosowywane w zależności od zmieniającej się sytuacji jazdy za pomocą zaworów elektromagnetycznych. Aby to zrobić, kontrola tłumienia uwzględnia dane dotyczące ruchu nadwozia, warunków nawierzchni drogi i ruchów kierownicy przekazywane przez czujniki, aby w ciągu kilku milisekund wygenerować idealne siły tłumienia dla danej sytuacji. Umożliwia to cieszenie się zarówno doskonałym codziennym komfortem, jak i niezwykle bezpośrednim kontaktem z drogą, przy minimalnych ruchach kół i nadwozia.
Podstawowe ustawienie amortyzatora można zmieniać jednym naciśnięciem przycisku, oferując trzy tryby, z których każdy ma swoje własne ustawienia. Tryb COMFORT wygładza niedoskonałości nawierzchni drogi, jednocześnie zapewniając wysoką stabilność prowadzenia. Przełączenie na tryb SPORT aktywuje znacznie twardsze ustawienia tłumienia, dopasowane podczas wyczerpujących testów na północnej pętli Nürburgring. Aktywacja trybu SPORT PLUS, dopasowanego na różnych torach grand-prix, zapewnia jeszcze sztywniejsze ustawienie, które optymalizuje przyspieszenia podłużne i boczne na gładkich odcinkach asfaltu, takich jak na torach wyścigowych.
Modele Competition z dostosowanym tuningiem podwozia
Samodzielna konfiguracja i dostrojenie wybranych komponentów podwozia pomaga nowemu BMW M8 Competition Coupe i nowemu BMW M8 Competition Convertible uwolnić swoje dynamiczne talenty z jeszcze większą intensywnością. Ustawienie pojazdu zostało starannie dostosowane do wyższej mocy silnika, generując ekskluzywne odczucie samochodu wyścigowego oraz zapewniając doświadczenie jazdy, które bogato rozpieszcza emocje.
Dostosowania modeli Competition przekładają się przede wszystkim na znakomitą precyzję kierownicy, szybkość reakcji i dynamikę pokonywania zakrętów. Zaczyna się od niezwykle sztywnego mocowania silnika – wynikającego z zwiększenia sprężystości mocowań z 580 do 900 N/mm – które przynosi korzyści precyzji modeli Competition podczas wchodzenia w zakręty. Zwiększenie kąta pochylenia na przednim moście z kolei zwiększa ich zdolność do absorpcji sił bocznych podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. A zastosowanie łączników z kulami zamiast gumowych mocowań doprowadziło do jeszcze dokładniejszego prowadzenia kół na tylnym moście.
Premiera zintegrowanego systemu hamulcowego z możliwością konfiguracji specyficznej dla M
Hamulce kompozytowe M, określone jako standardowe dla nowego BMW M8 Coupe, nowego BMW M8 Convertible i modeli Competition, zapewniają doskonałą moc hamowania. Oprócz zminimalizowanej wagi i znacznie niższej nieodsprzedanej masy w porównaniu z konwencjonalnymi systemami hamulcowymi, są również niezwykle komfortowe w użyciu, oferują doskonałe odczucie i zapewniają stabilność hamowania nawet pod dużymi obciążeniami. Wierze przednie mają średnicę 395 milimetrów i wyposażone są w sześciotłoczkowe stałe zaciski. Tylnie koła wykorzystują jedno tłoczkowe pływające zaciski oraz tarcze 380 mm. Opcjonalne hamulce M z węglowo-ceramicznymi tarczami – z tarczami o średnicy 400 mm na przedniej osi i 380 mm na tylnej – wyróżniają się jeszcze większą mocą hamowania, odpornością na blaknięcie i stabilnością cieplną, a także wyjątkową zdolnością do opierania się zużyciu.
Obie wersje hamulców są montowane w połączeniu z M-specyficzną wersją zintegrowanego systemu hamulcowego w nowych modelach BMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible i Competition. Dzięki tej nowoczesnej technologii aktywacja hamulców, wspomaganie hamulców i funkcje kontroli hamulców są zintegrowane w jednym kompaktowym module. Zintegrowany system zmniejsza wagę o około dwa kilogramy i wykorzystuje hamulec wspomagający bez próżni, aby zwiększyć ogólną efektywność pojazdu. Wymagane ciśnienie hamulca jest wyzwalane przez elektryczny siłownik, co umożliwia bardziej dynamiczne generowanie i zapewnia znacznie szybsze i dokładniejsze interwencje ze strony systemu stabilizacji.