BMW zaprezentowało pierwszy model X3 z oznaczeniem M w 2019 roku, oferując swoim klientom doskonały crossover, który mógł konkurować z szybkimi hatchbackami i samochodami sportowymi pod względem osiągów.
X3 odniósł już sukces, a producent cieszył się wysokimi wynikami sprzedaży. Jednak klienci zaczęli domagać się większej mocy i lepszych osiągów od SUV-a, który miał być jedynie luksusowym autem na co dzień. W rezultacie dział motorsportu BMW skupił się na modelu X3, gdy zakończył prace nad innymi wersjami wysokich osiągów dla pozostałych modeli marki.
Był to pierwszy X3, który otrzymał modyfikacje M, a efekt był znakomity. Jednak inżynierowie nie ograniczyli się tylko do zamontowania mocniejszego silnika pod maską i uznania sprawy za załatwioną. Zamiast tego przekształcili go od stóp do głów oraz od zderzaka do zderzaka.
Podczas gdy inżynierowie zajmowali się napędem, projektanci zewnętrzni stworzyli nowy wygląd dla X3 M. Crossover zyskał nowy przedni zderzak z głębszym dolnym spojlerem, w którym znajdował się szeroki wlot powietrza na środku oraz parę wlotów po bokach, chociaż te ostatnie miały jedynie charakter estetyczny. Ogromna atrapa chłodnicy została przyciemniona, co nadało bardziej agresywny charakter ulepszonej wersji X3.
Patrząc na profil, przednie błotniki różniły się od pozostałych modeli w gamie, posiadając zestaw wlotów wentylacyjnych za nadkolami. Niestety, były one fikcyjne. Mimo to, potęgowały sportowy wygląd samochodu. Lusterka boczne miały typowy dla wersji M design, z dodatkowym poziomym paskiem w kierunku słupków A. Ponieważ X3 M miał niższy prześwit niż jego nie-M brat, otrzymał również zestaw aerodynamicznie profilowanych progów. Z tyłu lekkiego nachylenia klapa bagażnika została ozdobiona spojlerem dachowym i czterema końcówkami wydechu pod zderzakiem.
Wewnątrz producent zamontował standardowe sportowe fotele z wyraźnie podwyższonymi bokami i skórzaną tapicerką. Przed kierowcą znajdował się cyfrowy zestaw wskaźników, a na szczycie środkowego panelu, w wolno stojącej pozycji, umieszczono jednostkę multimedialną.
Między przednimi pasażerami, na konsoli środkowej, BMW umieściło przyciski do kontrolowania trybów jazdy oraz wybierak biegów. Kierownica również była unikatowa w wersji M, z dwoma dodatkowymi, konfigurowalnymi przyciskami do różnych funkcji. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów na dzielonej kanapie.
Jednak prawdziwa magia pojazdu działo się pod jego skórą. Nowo opracowany silnik benzynowy S58 z podwójnym doładowaniem dostarczał wystarczającej mocy i momentu obrotowego, aby przyspieszyć samochód od zera do sześćdziesięciu mil na godzinę w mniej niż cztery sekundy, z ograniczoną prędkością maksymalną wynoszącą 155 mph (250 kph), chociaż w opcji BMW oferowało podniesienie tej wartości.
Oprócz silnika i ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w funkcję startu, samochód miał także inne istotne ulepszenia. System hamulcowy mógł pochwalić się czterotłoczkowymi zaciskami i dużymi tarczami, a zawieszenie miało sztywniejsze stabilizatory niż standardowy X3.
Nowością jest także wprowadzenie na rynek modeli BMW X3 M i BMW X4 M w wersji Competition. BMW X3 M Competition (średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km [26,9 mpg imp]; emisja CO2: 239 g/km*) oraz BMW X4 M Competition (średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km [26,7 mpg imp]; emisja CO2: 239 g/km*) z pewnością przyciągną uwagę klientów swoją dodatkową mocą i ekskluzywnymi detalami.
Nowy, sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym o doskonałych osiągach.
Najmocniejszy silnik rzędowy, jaki kiedykolwiek zainstalowano w samochodzie BMW M, zapewnia niesamowite osiągi. Nowo opracowana jednostka wysokobrotowa z technologią M TwinPower Turbo generuje maksymalną moc 353 kW/480 hp przy pojemności 3.0 litra oraz moment obrotowy na poziomie 600 Nm (442 lb-ft). Wersja bi-turbo stworzona specjalnie dla BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition podnosi moc o 22 kW/30 hp do 375 kW/510 hp.
Bezproblemowy rozkład mocy: M xDrive, aktywna dyferencjał M.
Nowy silnik wysokoturbinowy współpracuje z ośmiobiegową skrzynią M Steptronic z Drivelogic i wykorzystuje system napędu na wszystkie koła M xDrive, który miał swoją premierę w BMW M5, aby przenieść moc na drogę. System M xDrive ma przewagę napędu na tylne koła i oferuje właścicielom BMW X3 M i BMW X4 M dwa tryby jazdy AWD. Centralnie kontrolowana interakcja między M xDrive a aktywnym dyferencjałem M na tylnej osi pozwala na odpowiednie rozdzielenie mocy silnika między cztery koła, aby zapewnić optymalną przyczepność, zwinność i stabilność kierunkową. BMW X3 M i BMW X4 M przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,2 sekundy, podczas gdy ich wersje Competition osiągają 100 km/h (62 mph) z miejsca w zaledwie 4,1 sekundy.
Technologia podwozia M zapewnia wspaniałą dynamikę.
Połączenie dynamizmu i precyzji, za które znane są samochody BMW M, opiera się na specyficznych dla modelu elementach wzmacniających nadwozie oraz zaawansowanej technologii podwozia, która została sprytnie dostrojona do zarządzania mocą silnika. Z trzema ustawieniami możliwymi do wyboru za pomocą przycisku, elektronicznie sterowane amortyzatory zawieszenia M oferują zarówno doskonały komfort codzienny, jak i niezwykle bezpośredni kontakt z drogą, przy minimalnych ruchach kół i nadwozia. Specjalna kinematyka i elastokinematyka zawieszenia M – z podwójnym wahaczem z przodu i pięciomiejscowym zawieszeniem z tyłu – zapewniają precyzyjne lokalizowanie kół i stabilność kierunkową. Podwozie jest również zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić precyzyjnie kontrolowane prowadzenie na granicy możliwości, a pakiet technologii podwozia uzupełniają kierownica M (w tym M Servotronic i zmienna przekładnia) oraz mocne hamulce M. W standardowym wyposażeniu znajdują się także 20-calowe lekkie felgi M.
Podobnie jak systemy sterowania amortyzatorami i tryby M xDrive, charakterystyka silnika i skrzyni biegów oraz ustawienie kierownicy mogą być dostosowywane za pomocą jednego przycisku. System DSC (Dynamic Stability Control) pozwala na kontrolowane poślizgi kół w trybie M Dynamic i, co oczywiste, można go również wyłączyć. Dodatkowo, zawartość wyświetlana w opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up może być określona za pomocą menu iDrive. Kierowca może zapisać dwie ogólne opcje ustawień – skonfigurowane według potrzeb na podstawie powyższych parametrów – w menu iDrive i wybierać je w razie potrzeby za pomocą dwóch przycisków M na kierownicy.
Elementy charakterystyczne M w designie zewnętrznym i wewnętrznym.
Elementy designu specyficzne dla M optymalizują dopływ powietrza chłodzącego do modeli BMW X3 M, BMW X4 M i Competition, a także poprawiają ich aerodynamikę. W wnętrzu samochodów elektrycznie regulowane fotele sportowe, tapicerka z skóry Vernasca, kabina specyficzna dla M, skórzana kierownica M i dźwignia zmiany biegów M tworzą sportową i luksusową atmosferę.
BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition przynoszą dodatkowe ekskluzywne akcenty na zewnątrz, w postaci wysokopołyskowej czerni wokół grilla BMW, kapsli lusterek zewnętrznych i żaluzji M oraz tylnego spojlera Sport Activity Coupe. Ich standardowe wyposażenie obejmuje również 21-calowe lekkie felgi M w polerowanej czerni i układ wydechowy M Sport. Wyrazista aura wnętrza jest natomiast wzbogacona o fotele sportowe M z rozszerzoną tapicerką z wełny merino, specyficzne dla modelu płyty progowe drzwi oraz tabliczkę z nazwą modelu na konsoli środkowej. W modelach Competition dostępne są również specjalne warianty tapicerki skórzanej w dwóch kolorach z aplikacjami z Alcantary.
Opcjonalny zewnętrzny pakiet M Carbon (spodziewany od sierpnia 2019 roku), który zawiera elementy designu z włókna węglowego wzmocnionego tworzywem sztucznym (CFRP) do przednich wlotów powietrza, łopatek powietrznych w przednim zderzaku, tylnych dyfuzorów i kapsli lusterek zewnętrznych, dodaje kolejne indywidualne akcenty. Na BMW X4 M i BMW X4 M Competition te elementy uzupełnia tylny spojler z CFRP.