Czwarta generacja BMW X5 zadebiutowała w 2018 roku, a po sprzedaży 2,2 miliona jednostek z trzech poprzednich generacji, osiągnęła wysoki poziom dojrzałości.
BMW X5 było jednym z najpopularniejszych luksusowych SUV-ów na rynku. Wysoka sprzedaż przekonała niemieckiego producenta samochodów do wprowadzenia udoskonaleń, które były trudne do osiągnięcia dla jego konkurencji.
Imponujący design grilla w BMW X5 z 2018 roku nie przypadł do gustu wszystkim. Reflektory miały smuklejszy kształt i nawiązywały do stylistyki pozostałych modeli BMW. W standardzie oferowały oświetlenie LED, a jako opcja dostępny był system BMW Laserlight z adaptive LED headlights. Samochód był wyposażony w standardowe 18-calowe felgi aluminiowe w podstawowej wersji. Tylną dzieloną klapę bagażnika zachowano, a standardowo oferowano jej elektryczne otwieranie i zamykanie.
Wnętrze pomieściło pięciu dorosłych pasażerów oraz tylną kanapę podzieloną w proporcji 40:20:40. W tylnych siedzeniach było wiele portów USB i gniazdek 12V. Opcjonalnie dostępne były dwa 10,2-calowe wyświetlacze dotykowe do rozrywki dla pasażerów z tyłu. Z przodu kierowca miał cyfrową tablicę rozdzielczą z wyświetlaczem TFT zamiast analogowych wskaźników. Na konsoli centralnej znajdowała się jednostka infotainment oraz ekran, który można było aktywować za pomocą poleceń głosowych, gestów, przycisków na kierownicy oraz pokrętła iDrive na konsoli.
Silniki obejmowały jednostkę diesla o pojemności 2.0 litra, aż do benzynowego V8 turbo o pojemności 4.4 litra. Podczas gdy pierwszy silnik nie był dostępny w USA, drugi nie był produkowany na rynek europejski. Standardowa skrzynia biegów to 8-biegowa automatyczna. Dostępne były także modele o zwiększonej wydajności, wyposażone w silniki diesla 3.0 lub wersję M.
Zadziwiające cechy terenowe i pewność działania na trudnym podłożu połączone z premium cechami i charakterystyczną dynamiką BMW: to był wzór, z którym BMW wprowadziło nową kategorię Sports Activity Vehicle (SAV) prawie 20 lat temu. Pierwszym przedstawicielem tej grupy był BMW X5, co czyni go ojcem założycielem rodziny modeli BMW X oraz liderem rynku w segmencie premium napędu na wszystkie koła – status, który utrzymuje do dziś.
Sprzedano ponad 2,2 miliona egzemplarzy BMW X5 w trzech pokoleniach modeli. Nowy model stawia kolejny krok w zakresie designu i technologii. Nowe BMW X5 będzie produkowane w zakładzie BMW w Spartanburgu w Stanach Zjednoczonych w stanie Karolina Południowa. To centrum specjalizacji dla modeli BMW X zajmuje się również produkcją BMW X3, BMW X4, BMW X6 – a wkrótce również BMW X7. Światowa premiera nowego BMW X5 rozpocznie się w listopadzie 2018 roku.
Nowy język designu emanuje solidnością i autorytetem
Rozstaw kół o 42 mm dłuższy niż w poprzedniku (teraz 2 975 milimetrów), wydłużenie długości pojazdu o 36 mm (do 4 922 milimetrów), dodatkowe 66 mm szerokości (teraz 2 004 milimetry) i wzrost wysokości o 19 mm (do 1 745 milimetrów) nadają nowemu BMW X5 zarówno imponujący wygląd, jak i przestronność dla pasażerów i ich bagażu. Najnowszy X5 zachowuje charakterystyczne proporcje SAV, ale uproszczony język designu – czyste powierzchnie i precyzyjne linie podkreślające solidność, elegancję i mocny autorytet pojazdu – jest nowością. Potężnie uformowana maska, krótka przednia część, delikatnie sześciokątne nadkola i dynamiczna linia dachu dostarczają dodatkowych odniesień do sportowego, a jednocześnie rugged charakteru nowego X5.
„BMW X5 ucieleśnia początki rodziny BMW X i w swojej czwartej generacji wysyła najsilniejszy komunikat w kwestii obecności i nowoczesności,” mówi Adrian van Hooydonk, starszy wiceprezydent projektowania grupy BMW. „Definiuje nowy język designu X – solidny, klarowny i precyzyjny.”
Najbardziej rzucającą się w oczy cechą przodu jest duża osłona chłodnicy BMW z jednoczęściowym otoczeniem. Nowe BMW X5 standardowo wyposażone jest w reflektory LED, podczas gdy BMW Laserlight z adaptacyjnymi reflektorami LED można zamówić jako opcję. System ten wykorzystuje reflektor BMW Laserlight z selektywną wiązką do optymalizacji funkcji długich świateł, co zwiększa zasięg niestrzelających długich świateł do około 500 metrów. Niebieskie, w kształcie „x” elementy, które dzielą sześciokątne źródła światła w znanych podwójnych reflektorach BMW, nadają wyrazisty wizualny akcent.
Precyzyjna linia w bokach pojazdu, która wznosi się przy tylnych drzwiach, przyczynia się do nowoczesnego wyglądu nowego X5. definiuje potężne ramiona pojazdu i wpływa na tylne światła, które sięgają daleko w boki. Z tyłu także wszystkie światła są wyposażone w technologię LED. Trójwymiarowy design ich szklanych pokryw nadaje im rzeźbiarski, techniczny charakter. Diagonalne akcenty nadają tyłowi kompaktowy i mocny wygląd.
xLine i M Sport – wersje modelowe z opcjami od BMW Individual
Wyraźne cechy projektowe wyróżniają wersje modelowe xLine i M Sport nowego X5. W modelu xLine zastosowano zewnętrzne elementy, w tym listwy chłodnicy w aluminium matowym, osłonę od spodu, relingi dachowe i otoczkę okien bocznych w aluminium satynowanym, a także inne akcenty w chromie perłowym, aby podkreślić terenowy charakter nowego BMW X5. Specyfikacja M Sport natomiast obejmuje malowane w kolorze nadwozia wykończenia nadkoli, zderzaków, tylnej osłony oraz progów. Dodatkowo, dużych rozmiarów wloty powietrza z przodu, listwy chłodnicy w aluminium matowym oraz relingi dachowe, otoczenia okien bocznych i inne elementy wykończeniowe w wysokim połysku czarnym podkreślają dynamiczny potencjał SAV.
Nowe BMW X5 standardowo wyposażone jest w 18-calowe lekkie felgi aluminiowe, model xLine posiada własne 19-calowe felgi aluminiowe, a M Sport przynosi 20-calowe felgi aluminiowe M w dwuwargowej konstrukcji. Dalsze warianty w formatach od 18 do 22 cali są dostępne jako opcje.
Nowe BMW X5 będzie również dostępne od samego początku z opcjami specyficznymi dla modelu od BMW Individual. Klienci, którzy pragną dodatkowej ekskluzywności w wyglądzie zewnętrznym swojego pojazdu, mogą zamówić lakier BMW Individual w kolorze metalicznym Sunstone, przedłużoną linię BMW Individual w wysokim połysku Shadow, przyciemnione reflektory i tylne światła, malowane zaciski hamulcowe BMW Individual oraz 21-calowe lekkie felgi aluminiowe BMW Individual.
Wnętrze i wyposażenie
Nowoczesne, wyraźnie ustrukturyzowane i eleganckie wykończenie emanuje przestronnością we wnętrzu nowego BMW X5. Pasażerowie z przodu i z tyłu cieszą się obszernym miejscem w ekskluzywnej atmosferze. Deska rozdzielcza jest podzielona na szerokie poziome linie, które w połączeniu z eleganckimi elementami wykończeniowymi podkreślają szerokość wnętrza. A z dużym wykończeniem i okrążeniem z elementów wykończeniowych, które również składają się z elementów elektroplaterowanych, konsola centralna – wznosząca się do deski rozdzielczej – również przyczynia się do estetycznego ogólnego wrażenia.
Wysokie siedzenie, skierowane na kierowcę kokpit oraz nowy projekt i układ elementów sterujących oferują osobie za kierownicą najlepszy możliwy widok na wydarzenia i umożliwiają mu utrzymanie pełnej kontroli nad prowadzeniem pojazdu. W pełni cyfrowy zestaw wskaźników i wyświetlacz sterujący są wizualnie połączone przez spójność designu i dzielą te same grafiki. Konsola centralna zawiera kontroler, nowo zaprojektowany selektor skrzyni biegów oraz wszystkie inne elementy sterujące związane z jazdą – czyli przełącznik Driving Experience Control, przycisk uruchamiania/zatrzymywania oraz przyciski do aktywacji ustawień zawieszenia pneumatycznego i trybów terenowych (jeśli są określone). Nowy panel sterowania dla ogrzewania i klimatyzacji jest również na pokładzie, a funkcje świetlne w nowym X5 są także obsługiwane za pomocą przycisków.
Starannie dobrane materiały w wnętrzu obejmują nową wersję Vernasca dla standardowego wykończenia skórzanego. Podobnie jak opcjonalne wykończenie z wysokiej jakości skóry Merino od BMW Individual, dostępne jest w pięciu kolorach. Nowe BMW X5 standardowo wyposażone jest w elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele sportowe. Klienci mogą również zamówić opcjonalne fotele wielofunkcyjne z funkcją masażu i wentylacji foteli dla kierowcy i pasażera z przodu.
Modele xLine i M Sport z charakterystycznym wnętrzem
Modele xLine i M Sport są również wyposażone w specyficzne cechy projektowe, które nadają wnętrzu wyjątkowy styl. Wnętrze modelu xLine podkreśla wszechstronność i luksusową atmosferę pojazdu, podczas gdy model M Sport wzmacnia dynamiczne doznania z jazdy. Obie linie wyposażenia wyróżniają się od podstawowej specyfikacji kontrastowymi szwami na powierzchniach siedzeń oraz podświetlanymi listwami progowymi specyficznymi dla każdego wariantu. Wykończenie M Sport obejmuje również sportową kierownicę M, podsufitkę BMW Individual w kolorze antracytowym, pedały specyficzne dla M, podnóżek kierowcy oraz lamówki na siedzeniach, a także ekskluzywne listwy wykończeniowe wnętrza w Aluminium Tetragon.
Innowacje mające na celu poprawę komfortu i luksusu
Inne nowe funkcje zaprojektowane, aby maksymalizować poczucie komfortu i poprawić luksusową atmosferę w BMW X5, obejmują cztero-strefowy system klimatyzacji oraz panoramiczny szklany dach, którego klarowna powierzchnia jest o 30 procent większa niż w poprzednim modelu. Dodatkowo, panoramiczny dach Sky Lounge generuje bardzo wyjątkową i ekskluzywną aurę po zmroku, z LED-ami rozprzestrzeniającymi się równomiernie po powierzchni szkła, aby oświetlić ponad 15 000 wzorów graficznych i wytworzyć efekt przypominający niebo usiane gwiazdami. Kolorystyka tego atmosferycznego pokazu świetlnego można dostosować według uznania. Opcjonalne oświetlenie ambientowe obejmuje Welcome Light Carpet – które oświetla strefę wejścia do pojazdu, gdy drzwi są odblokowane lub otwierane – oraz Dynamic Interior Light, które emituje pulsacyjne sygnały świetlne w zdefiniowanych sytuacjach: są aktywowane w obiciu drzwi lub otwartych drzwiach podczas działania silnika oraz w desce rozdzielczej, gdy nadchodzi połączenie telefoniczne.
Pakiet Ambient Air umożliwia jonizację powietrza i nasyca wnętrze ośmioma indywidualnie wybieranymi zapachami. A luksusowe doznania audio zapewnia system dźwiękowy Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System z 20 głośnikami i mocą 1 500 watów (spodziewane dostępność od 12/2018). Opcjonalny system rozrywki dla pasażerów tylnej kanapy (spodziewana dostępność od 12/2018) składa się z pary wyświetlaczy dotykowych full-HD o przekątnej 10,2 cala, odtwarzacza DVD kompatybilnego z Blu-ray, dwóch portów USB, gniazda HDMI i dwóch gniazd słuchawkowych. System jest częścią nowego koncepcji wyświetlania i sterowania i pozwala osobom z tyłu wybierać i obsługiwać funkcje rozrywkowe. Pasażerowie tylnej kanapy mogą korzystać zarówno z własnych źródeł multimedialnych, jak i tych dostępnych w przednim przedziale. Mapy nawigacyjne i usługi BMW ConnectedDrive są również dostępne na tylnych siedzeniach.
Nowe BMW X5 można również zamówić z termo kubkami umieszczonymi w konsoli centralnej; pojemniki te mogą być trzymane w chłodzie lub ciepłe, według potrzeb. W innych miejscach, opcjonalne szklane wykończenia dla wybranych sterowników wnoszą zupełnie nowy akcent do wnętrza X5. Ta ekskluzywna cecha wzornicza została opracowana dla selektora skrzyni biegów, kontrolera, przycisku uruchamiania/zatrzymywania oraz przycisku regulacji głośności systemu audio.
Wszechstronna funkcjonalność: dwuczęściowa pokrywa bagażnika, trzecia rząd siedzeń
Oprócz zwiększonego komfortu i ekskluzywności, nowe BMW X5 oferuje również zwiększoną funkcjonalność. Złożenie tylnej kanapy dzielonej w stosunku 40:20:40 zwiększa pojemność bagażnika z 645 litrów do maksymalnie 1860 litrów. Nowe BMW X5 ma również dwuczęściową pokrywę bagażnika, co ułatwia załadunek. Jeśli wybrano opcjonalny Comfort Access, obie części mogą być otwierane i zamykane automatycznie i bezdotykowo. Co więcej, pokrywa bagażnika teraz obniża się elektrycznie do podłogi ładunkowej (spodziewana dostępność od 12/2018).
Jeśli wybrano opcjonalny trzeci rząd siedzeń (spodziewana dostępność od 12/2018), klienci mogą także zamówić tylne siedzenia z elektrycznym przód-tył regulowaniem. Panel sterujący w bagażniku można wykorzystać do przesuwania siedzeń drugiego rzędu do przodu lub do tyłu oraz złożenia oparć drugiego i trzeciego rzędu. Dodatkowo, siedzenia drugiego rzędu można elektrycznie przechylać do przodu, aby ułatwić dostęp do dwóch siedzeń w trzecim rzędzie.
Napęd i doznania z jazdy
Nowe BMW X5 wprowadza na rynek z wyborem dwóch modeli benzynowych i dwóch wysokoprężnych z najnowszej generacji silników. Na czoło oferty wysuwa się BMW X5 xDrive50i (niedostępne w Europie), którego szersza V8 ma swoją premierę, podczas gdy model BMW M Performance również stanowi część oferty startowej. BMW X5 M50d napędza silnik wysokoprężny o sześciu cylindrach w szeregu z poczwórnym doładowaniem. Silnik o sześciu cylindrach w szeregu można również znaleźć pod maską BMW X5 xDrive40i oraz BMW X5 xDrive30d. Wszystkie silniki przekazują swoją moc za pośrednictwem ośmiobiegowej skrzyni Steptronic, podczas gdy inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive zapewnia, że moc jest przekształcana w bezpieczny postęp – na drodze lub w terenie.
Pakiet technologii BMW TwinPower Turbo dla silników benzynowych obejmuje turbosprężarki, wysokociśnieniowy wtrysk, w pełni zmienną synchronizację zaworów VALVETRONIC oraz zmienną synchronizację wałka rozrządu Double-VANOS. Z kolei w przypadku silników wysokoprężnych, wiele technologicznych środków działania obejmuje turbosprężarki i wtrysk bezpośredni railowy z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Dzięki temu zapewniono natychmiastowy moment obrotowy oraz sportowe osiągi z jednej strony oraz wzorowe zużycie paliwa i emisję z drugiej. Wszystkie warianty modeli spełniają wymagania normy emisji EU6d-TEMP. System kontroli emisji dla silników benzynowych obejmuje filtr cząstek stałych, który minimalizuje emisję cząstek, podczas gdy modele wysokoprężne są wyposażone w technologię BMW BluePerformance, która obejmuje filtr cząstek stałych, katalizator utleniający, katalizator adsorbujący NOx oraz katalizator SCR z wtryskiem AdBlue, aby ograniczyć emisję tlenków azotu.
Niezrównana moc i niepodważalny dźwięk: nowy silnik V8
Fundamentalnie ulepszony od skrzyni korbowej po zarządzanie silnikiem, silnik ośmiocylindrowy w BMW X5 xDrive50i (niedostępne w Europie) serwuje odurzającą mieszankę ogromnej mocy oraz charakterystycznego dźwięku V8. Umiejscowienie turbosprężarek w „V” pomiędzy rzędami cylindrów to tylko jedna z wielu zalet jednostki 4.4 litra. Nowo zaprojektowane płyty cieplne zapewniają szczególnie skuteczne osłony termiczne dla skrzyni korbowej i głowicy cylindrów. Nowy system zapłonowy umożliwia silnikowi uruchomienie jeszcze płynniej i szybciej, gdy aktywowana jest funkcja Auto Start Stop.
Nowy silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm (479 lb-ft) w szerokim zakresie obrotów od 1,500 do 4,750 obr/min, podczas gdy jego maksymalna moc 340 kW/462 hp jest dostępna w zakresie obrotów od 5,250 do 6,000 obr/min. Ta potężna siła napędowa jest dostępna szybko i nie ustaje, co skutkuje czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h (62 mph) wynoszącym 4.7 sekundy. Łączne zużycie paliwa i emisji dla nowego BMW X5 xDrive50i wynosi 11.6 litrów na 100 kilometrów (24.4 mpg imp) oraz 264 gramów na kilometr.
Silnik rzędowy-6 z niezrównanym pragnieniem do obrotów
Jednostka napędowa w nowym BMW X5 xDrive40i charakteryzuje się zdolnością do swobodnego wkręcania się, typową dla wszystkich silników sześciocylindrowych w szeregu od BMW, a także wspaniałą reakcją. Jednostka 3.0 litra wykorzystuje turbodoładowanie twin-scroll oraz technologię bezpośredniego wtrysku paliwa, w której maksymalne ciśnienie wynosi 350 bar, co zapewnia bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa. Rzędowy silnik generuje maksymalną moc 250 kW/340 hp w zakresie obrotów od 5,500 do 6,500 obr/min, natomiast szczytowy moment obrotowy 450 Nm (332 lb-ft) jest dostępny od 1,500 do 5,200 obr/min.
Nowe BMW X5 xDrive40i osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 5.5 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 8.8 – 8.5 litrów na 100 kilometrów (32.1 – 33.2 mpg imp), a emisja CO2 wynosi 200 – 193 gramów na kilometr.
Model BMW M Performance z odpowiednio mocnym silnikiem wysokoprężnym
Pulsująca wydajność nowego BMW X5 M50d w dużej mierze wynika z doskonałego silnika wysokoprężnego znajdującego się pod jego maską. Z pojemności 3.0 litrów, model BMW M Performance osiąga maksymalną moc 294 kW/400 hp przy 4,400 obr/min i generuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 760 Nm (560 lb-ft) w zakresie obrotów od 2,000 do 3,000 obr/min.
Te wyjątkowe osiągi zostały uzyskane dzięki systemowi wieloetapowego doładowania, składającemu się z dwóch turbosprężarek wysokociśnieniowych i dwóch niskociśnieniowych. Taka konstrukcja zapewnia wyjątkowo szybkie wznoszenie się ciśnienia ładowania z niskich obrotów, co oznacza, że moment obrotowy jest dostępny szybko – i w obfitości: w rzeczywistości, powyżej 450 Nm (332 lb-ft) jest dostarczane przy zaledwie 1,000 obr/min. W normalnych warunkach jazdy, obie turbosprężarki niskociśnieniowe oraz jedna z turbosprężarek wysokociśnieniowych są aktywne na stałe. Druga turbosprężarka wysokociśnieniowa uruchamia się tylko wtedy, gdy obroty silnika przekroczą 2,500 obr/min. Podczas mocnego przyspieszenia z miejsca, klapy są dostosowywane, aby umożliwić resortową parę turbosprężarek niskociśnieniowych szybkie obejście, generując w ten sposób maksymalne ciśnienie ładowania z jeszcze mniejszym opóźnieniem. Aby zwiększyć efektywność systemu doładowania, recyrkulacja spalin jest stosowana zarówno dla etapu wysokoprężnego, jak i niskociśnieniowego. Wyspecjalizowana technologia wieloetapowego doładowania jest uzupełniana przez system bezpośredniego wtrysku railowego, zdolny do generowania ciśnień powyżej 2,500 bar. Precyzyjne dawkowanie i drobne rozpylenie paliwa maksymalizuje zarówno efektywność silnika, jak i poziom emisji. Nowe BMW X5 M50d osiąga 100 km/h (62 mph) w 5.2 sekundy, a mimo tak mocnych osiągów, udaje mu się utrzymać łączne zużycie paliwa wynoszące 7.2 – 6.8 litrów na 100 kilometrów (39.2 – 41.5 mpg imp) oraz emisję CO2 wynoszącą 190 – 179 gramów na kilometr.
Duża efektywność i moment obrotowy: silnik wysokoprężny w BMW X5 xDrive30d
Nowe BMW X5 xDrive30d jest napędzane także przez rzędowy silnik wysokoprężny, tym razem o pojemności 3.0 litra z pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii wlotu. System wtrysku bezpośredniego railowego, z drugiej strony, wprowadza paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 2,500 bar. Maksymalna moc 195 kW/265 hp osiągana jest przy 4,000 obr/min, podczas gdy szczytowy moment obrotowy 620 Nm (457 lb-ft) jest dostępny w zakresie obrotów od 2,000 do 2,500 obr/min.
Jednostka napędowa w nowym BMW X5 xDrive30d również osiąga imponującą równowagę między siłą a efektywnością. Zdolna do osiągnięcia 100 km/h (62 mph) z miejsca w 6.5 sekundy, nowe X5 xDrive30d osiąga łączne zużycie paliwa wynoszące zaledwie 6.8 – 6.0 litrów na 100 kilometrów (41.5 – 47.1 mpg imp), co przekłada się na emisję CO2 wynoszącą 179 – 158 gramów na kilometr.
Ośmiobiegowa skrzynia Steptronic o sportowych charakterystykach zmiany biegów
Wszystkie silniki dostępne dla nowego BMW X5 łączą się z nową, ulepszoną wersją ośmiobiegowej skrzyni Steptronic, której szerszy zakres przełożeń i nowa elektronika sterująca pomagają zwiększyć ogólną efektywność napędu. Nowe tłumiki skrętne redukują nieregularności obrotowe i poślizg konwertera dla lepszego komfortu zmiany biegów. Optymalizowana hydraulika sterująca umożliwia jeszcze sportowsze zmiany biegów.
Optymalne rozkład mocy dzięki zwiększonej efektywności napędu na cztery koła xDrive oraz elektronicznie kontrolowanej blokadzie dyferencjału tylnego.
Zadaniem maksymalizacji przyczepności, zwinności i stabilności kierunkowej w nowym BMW X5 jest najnowsza generacja inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive, który teraz jeszcze precyzyjniej i szybciej dokonuje podziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła, w zależności od warunków. Dla zwiększenia efektywności, pełna moc może być kierowana tylko do tylnych kół w sytuacjach, gdzie napęd na wszystkie koła nie jest konieczny.
Nowy system xDrive oferuje także ustawienie tylno-symetryczne na te okazje, gdy kierowca przyjmuje szczególnie dynamiczny styl jazdy. Elektronicznie sterowana blokada dyferencjału tylnego (dostępna w połączeniu z wyposażeniem M Sport oraz pakietem Off-Road) nadaje prowadzeniu jeszcze bardziej sportowy charakter. Ograniczając wyrównanie prędkości obrotowej wewnętrznych i zewnętrznych kół na zakrętach, może optymalizować transfer mocy na drodze w dynamicznych sytuacjach jazdy. Dzięki temu nowe BMW X5 może z dużą pewnością wychodzić z zakrętów. Dzięki systemowi DSC (Driving Stability Control), funkcja blokady dyferencjału tylnego poprawia przyczepność i transfer mocy podczas jazdy po luźnym podłożu lub po drogach o zróżnicowanym poziomie przyczepności dla lewego tylnego i prawego tylnego koła. Zapobiega to poślizgowi koła, gdy ma problem z przyczepnością. Efekt blokady generowany jest dzięki silnikowi elektrycznemu i umożliwia przekierowanie nawet do 1,500 Nm (1,106 lb-ft) momentu obrotowego z szybszego koła do wolniejszego koła.
Nowe systemy podwozia zwiększają zdolności terenowe, sportowość i komfort
Zasada konstrukcji podwozia – oparta na podwójnym wahaczu przednim i pięciowahaczowym tylnym – również spełnia wszystkie odpowiednie wymagania dla osiągów w trudnym terenie, połączonych z doskonałymi odpowiedziami dynamicznymi i komfortem jazdy po drodze. SAV teraz standardowo wyposażony jest w system Dynamic Damper Control, którego elektronicznie sterowane tłumiki zaostrzają dynamikę jazdy pojazdu, jednocześnie zwiększając komfort jazdy i zawieszenia. Kierowca może wybierać z dwóch map wydajności – dla bardziej skoncentrowanego na komforcie lub sportowego stylu jazdy – korzystając z przełącznika Driving Experience Control. Standardowe wyposażenie nowego BMW X5 M50d obejmuje modelową kinematykę i elastokinematykę dla zawieszenia kół, indywidualne strojenie sprężyn i tłumików oraz 21-calowe lekkie felgi M z oponami o mieszanej wielkości. Ta indywidualna konfiguracja zwiększa zwinność i precyzję kierowania modelu BMW M Performance, umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów i optymalizuje jego reakcje przejściowe.
Szereg systemów podwozia, które są po raz pierwszy dostępne w modelu BMW X, pozwala intensyfikować osiągi terenowe, sportowość lub komfort nowego BMW X5 w bardziej skuteczny sposób niż kiedykolwiek wcześniej. Adaptive M suspension Professional z aktywną stabilizacją przechyłu i Integral Active Steering nadaje pojazdowi wyjątkowe cechy dynamicznej jazdy. System stabilizacji przechyłu wykorzystuje silniki elektryczne do umożliwienia wyjątkowo szybkiej i precyzyjnej kompensacji przechyłu nadwozia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Umożliwia to nie tylko lepszą zwinność i stabilność kierunkową przy wchodzeniu w zakręty, ale także optymalizuje przyczepność podczas przyspieszania z zakrętów. System ma dodatkowy efekt zwiększenia komfortu jazdy na prostych drogach, aktywnie przeciwdziałając drganiom spowodowanym wybojami po jednej stronie drogi. Integral Active Steering (również dostępne jako opcja) jest obsługiwane elektromechanicznie. Skręcając tylne koła w tym samym kierunku co przednie
koła lub w przeciwnym kierunku – w zależności od prędkości pojazdu – optymalizuje zwinność zakrętów, zapewnia łatwe zmiany pasa ruchu i pomaga pojazdowi sprawnie poruszać się w miejskim ruchu. Integral Active Steering ułatwia więc manewrowanie podczas wjazdu i wyjazdu z wąskich miejsc parkingowych, a także zwiększa stabilność przy wyprzedzaniu na autostradach.
Dwuosiowy system zawieszenia pneumatycznego z automatycznym samopoziomowaniem z pewnością jest mile widziany przez tych, którzy poszukują większego komfortu jazdy. Zasilanie powietrzem do zawieszenia jest kontrolowane indywidualnie dla każdego koła przy użyciu elektrycznie napędzanego kompresora z zbiornikiem ciśnienia, co pozwala na wyrównanie nierównomiernie załadowanego pojazdu. Ponieważ zawieszenie pneumatyczne działa w tandemie z systemem Dynamic Stability Control (DSC), ładunek pojazdu zarejestrowany przez jego czujniki można uwzględnić w obliczeniach hamulcowych. Gdy tryb jazdy SPORT jest uruchomiony lub prędkość pojazdu przekracza 138 km/h (86 mph), jego wysokość jazdy automatycznie obniża się o 20 milimetrów. Kierowca może również dostosować prześwit pojazdu – na przykład do jazdy w terenie – naciskając przycisk w kokpicie. Można go podnieść w dwóch etapach do maksymalnie 40 milimetrów powyżej ustawienia standardowego. Inny przycisk w bagażniku aktywuje tryb ładowania, który obniża pojazd o 40 milimetrów. Przy następnym uruchomieniu silnika system automatycznie wróci do ostatnio wybranego trybu. Pożądana wysokość jazdy pojazdu może być nawet ustawiona przy wyłączonym silniku. Opcjonalny klucz BMW Display Key może być również użyty do uzyskania dostępu do tej funkcji.
Klienci mogą także zamówić pakiet Off-Road, który jest po raz pierwszy oferowany w modelu BMW X. Pakiet ten, dostępny dla wszystkich wariantów modeli poza BMW X5 M50d, zawiera wytrzymałe elementy osłony od spodu z przodu i z tyłu pojazdu, a także dwuosiowe zawieszenie pneumatyczne i elektronicznie kontrolowaną blokadę dyferencjału tylnego. Pakiet Off-Road zawiera również własne specjalne grafiki w zestawie wskaźników i wyświetlaczu sterującym oraz dodatkowy przycisk na konsoli centralnej do wyboru czterech trybów jazdy. Kierowca może więc aktywować idealne ustawienia dla wysokości jazdy pojazdu, systemu xDrive, reakcji na pedał gazu, kontroli skrzyni biegów oraz korekcyjnych wejść systemu DSC w przygotowaniu do jazdy po różnych nawierzchniach, takich jak piasek, skały, żwir czy śnieg.
Systemy wspomagające kierowcę
Oferując znacznie szerszą gamę systemów wspomagających kierowcę w porównaniu do swojego bezpośredniego poprzednika, nowe BMW X5 wyraźnie demonstruje swoje zobowiązanie do podnoszenia komfortu i bezpieczeństwa na nowe wyżyny. Przetwarzając obrazy z kamer i dane pozyskiwane przez czujniki radarowe, nowe systemy zapewniają jeszcze szersze wsparcie dla kierowcy w różnorodnych sytuacjach. Jako elementy BMW Personal CoPilot, stanowią one nowe kamienie milowe na drodze do zautomatyzowanej jazdy.
Standardowe wyposażenie nowego BMW X5 obejmuje tempomat z funkcją hamowania oraz ostrzeżenie o kolizji i ostrzeżenie dla pieszych z funkcją hamowania w mieście, które teraz również ostrzega kierowcę, gdy wykrywa rowerzystów. Opcjonalny aktywny tempomat (ACC) z funkcją Stop & Go jest w stanie zatrzymać pojazd w pełni oraz ponownie go przywrócić w sposób automatyczny. Dla większej wygody w ruchu start-stop czas pomiędzy zatrzymaniem a automatycznym ruszeniem został wydłużony do 30 sekund. Ograniczenia prędkości określone przez system Speed Limit Info z informacją o zakazie wyprzedzania mogą być uwzględnione w automatycznym systemie tempomatu z odchyleniami wynoszącymi do 15 km/h (9 mph).
Obszerna paczka bezpieczeństwa i komfortu: Driving Assistant Professional
Dostępny jako opcja pakiet Driving Assistant Professional obejmuje asystenta kierownicy i kontroli pasa ruchu, w tym Traffic Jam Assist, a także asystenta utrzymania pasa z aktywną ochroną przed kolizjami bocznymi. Asystent zmiany pasa można używać na autostradach i drogach dwupasmowych, gdy aktywowany jest asystent kierownicy i kontroli pasa. Przytrzymanie kierunkowskazu w wymaganym kierunku wystarczy, aby zainicjować zmianę pasa. Jeśli czujniki wykryją, że w sąsiednim pasie jest miejsce i żadne inne pojazd nie zbliża się z dużą prędkością, kierowca może skorzystać z pomocnej współpracy kierowniczej podczas zmiany pasa. Innym składnikiem systemu jest asystent uniku, który może pomóc uniknąć kolizji z pojazdami lub pieszymi, które nagle pojawiają się na drodze kierowcy. Gdy tylko działania unikowe odpowiadające takiemu scenariuszowi zostaną wykryte, system wspomaga kierowcę, kierując pojazd w klarowny, sąsiedni pas.
Zestaw systemów wspomagających zawarty w tej szerokiej gamie funkcji bezpieczeństwa i komfortu obejmuje także ostrzeżenie o ruchu krzyżowym, które zmniejsza ryzyko kolizji podczas manewrowania do przodu lub tyłu w kierunku ruchu krzyżowego, gdzie widoczność jest ograniczona. Ostrzeżenie o kolizji z tyłu, ostrzeżenie o priorytecie, ostrzeżenie o jazdy pod prąd oraz ostrzeżenie o zmianie pasa są również częścią pakietu Driving Assistant Professional. Najnowsza wersja ostrzeżenia o opuszczeniu pasa obejmuje teraz aktywne wkłady kierownicze, aby przywrócić pojazd na zamierzony pas.
Aktywna pomoc w razie potrzeby: Asystent awaryjnego zatrzymania debiutuje
Nowym rozwojem w dziedzinie systemów bezpieczeństwa jest Asystent awaryjnego zatrzymania, który jest kolejnym składnikiem pakietu Driving Assistant Professional. Przeznaczony do użycia w sytuacjach, gdy kierowca nagle traci przytomność z powodów zdrowotnych, jest aktywowany przez pociągnięcie przełącznika elektrycznego hamulca postojowego. W zależności od sytuacji jazdy i otoczenia pojazdu, Asystent awaryjnego zatrzymania zatrzyma pojazd w aktualnym pasie, na krawędzi drogi lub na poboczu. Wszelkie niezbędne manewry zmiany pasa mogą być wykonywane automatycznie przy prędkościach od 70 do 100 km/h (43 do 62 mph). Jednocześnie aktywowane są światła awaryjne, a funkcja Intelligent Emergency Call automatycznie powiadamia centrum pomocnicze, aby mogła zostać wezwane pomoc.
Dla wygodnego manewrowania w miejscach parkingowych: Asystent parkingowy i Asystent parkingowy Plus
Funkcjonalność wielu innych systemów wspomagających, które ułatwiają życie kierowcy podczas manewrowania do przodu i tyłu w miejscach parkingowych, została po raz kolejny rozszerzona. Nowe BMW X5 zostało standardowo wyposażone w Park Distance Control (PDC), który posiada czujniki z przodu i z tyłu pojazdu.
Asystent parkingowy w nowym BMW X5 umożliwia automatyczny wybór i wykorzystanie miejsc parkingowych równoległych. Te miejsca parkingowe są wykrywane przez czujniki ultradźwiękowe, gdy pojazd je mija. Funkcję Asystenta parkingowego uruchamia się jednym dotknięciem przycisku na konsoli centralnej. System następnie zajmuje się przyspieszaniem, hamowaniem, kierowaniem i zmianą biegów, które są niezbędne do wjazdu w miejsce.
Unikalne, precyzyjne sterowanie: Asystent cofania
Dalszym dowodem postępu BMW w kierunku zautomatyzowanej jazdy jest Asystent cofania. Ta funkcja oferuje poziom wsparcia – przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub manewrowaniu w ciasnej przestrzeni – którego nie dorównują inne pojazdy. Asystent cofania przejmuje kierowanie, aby manewrować pojazdem wzdłuż trasy, którą niedawno pokonano do przodu. Ten system sprawia, że cofanie na odległość do 50 metrów jest szczególnie komfortowe w nowym BMW X5. Jedyną rzeczą, którą musi zrobić kierowca, jest obsługiwanie pedału gazu i hamulca oraz monitorowanie otoczenia. System jest uruchamiany jednym przyciskiem, gdy pojazd jest w stanie spoczynku, a selektor biegów jest w pozycji „P”. Ruchy kierownicy dokonane podczas ostatniego manewru do przodu są przechowywane przez system i zachowywane, nawet przez dłuższe okresy. Oznacza to, że Asystent cofania może być używany do manewrowania nowym BMW X5 wstecz z miejsca parkingowego, w które wjechał poprzednim dniem.
Kierowca cieszy się idealną widocznością, dzięki zarówno kamerze tylnej, jak i funkcjom Top View, Panorama View oraz 3D View Asystenta parkingowego Plus, które tworzą obraz 360-stopniowy pojazdu i jego otoczenia w wyświetlaczu sterującym. Dodatkowo, kierowcy mogą korzystać z funkcji Remote 3D View, aby uzyskać trójwymiarowy obraz na żywo swojego pojazdu i otoczenia na smartfonie.
System wyświetlania i sterowania, BMW Connected i ConnectedDrive
BMW Live Cockpit Professional w nowym BMW X5 łączy nową koncepcję wyświetlania i sterowania oraz najwyższej klasy łączność, aby stworzyć doskonałą całość. Najnowsza generacja koncepcji wyświetlania i sterowania obejmuje wysokiej rozdzielczości zestaw wskaźników za kierownicą z 12,3-calowym ekranem oraz wyświetlaczem kontrolnym również mierzącym 12,3 cala.
Najnowsza wersja koncepcji wyświetlania i sterowania, która działa na najnowszym systemie operacyjnym BMW 7.0, ma nowoczesny, w pełni cyfrowy design i jest jeszcze lepiej dostosowana do indywidualnych potrzeb kierowcy, aby zoptymalizować kontrolę uwagi. Dzięki przejrzystej prezentacji i strukturyzacji, a także dostosowywanym i spersonalizowanym wyświetlaczom, dąży do dostarczenia kierowcom odpowiednich informacji we właściwym czasie. Przebudowana grafika wyświetlacza w zestawie wskaźników pozostawia wystarczająco dużo miejsca na częściowy widok mapy nawigacji. Główne menu w wyświetlaczu sterującym jest teraz rozłożone na maksymalnie dziesięć stron, z których każda wyświetla dwa do czterech kafelków z treściami na żywo. Intuicyjna, multimodalna interakcja między kierowcą a pojazdem została również dodatkowo poprawiona i umożliwia kierowcy wybór między kontrolą dotykową w wyświetlaczu sterującym, znanym kontrolerem iDrive Touch, elementami sterującymi na kierownicy, poleceniem głosowym lub gestem BMW, w zależności od sytuacji.
Inne elementy BMW Live Cockpit Professional to adaptacyjny system nawigacji, oparty na dysku twardym system multimedialny z 20 GB pamięci oraz dwa porty USB, a także interfejsy Bluetooth i WiFi. Kierowca może być automatycznie wykrywany, a osobiste ustawienia aktywowane either using the vehicle key or BMW Digital Key, or by selecting a user in the Control Display and entering the correct PIN.