BMW ma długą historię tworzenia roadsterów, sięgającą swoich korzeni. Dlatego też kontynuuje produkcję roadsterów dla przyjemności z jazdy. W 2018 roku zadebiutowała nowa generacja modelu Z4. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, która była dostępna z chowanym twardym dachem, nowa generacja występuje wyłącznie jako roadster. Ci, którzy chcą coupe, będą musieli kupić Toyotę Suprę z 2018 roku, która jest niemal identyczna, ale ma stały dach.
W przeciwieństwie do Supry, Z4 jest dostępna w trzech wersjach silnikowych. Model Z4 oferuje silnik o pojemności dwóch litrów, zarówno z naturalnym doładowaniem, jak i turbodoładowaniem, oraz najwyższą wersję z silnikiem 3.0 turbo. Moc silników waha się od 197 do 340 KM. Dla podstawowego modelu sDrive 2.0i, skrzynia biegów to 6-biegowa manualna. We wszystkich pozostałych modelach standardowo montowana jest 8-biegowa automatyczna skrzynia Steptronic.
W porównaniu do starszej wersji, Z4 jest większa z zewnątrz, ale ma krótszy rozstaw osi. Teraz ma 2,47 metra (97,2”) długości między osiami, co sprawia, że samochód jest bardziej zwrotny w zakrętach. Posiada również 50:50 rozkład masy.
Z punktu widzenia technologii, Z4 ma kilka interesujących funkcji. Oprócz najnowszego cyfrowego zestawu wskaźników i systemu infotainment, Z4 może być otwierana i zamykana za pomocą smartfona. Dzięki technologii NFC (Near Field Communication), smartfon staje się kluczykiem. Więc jeśli zapomniałeś kluczy w domu, upewnij się, że masz naładowany telefon.
BMW zaprezentowało zaktualizowaną interpretację klasycznego koncepcji roadstera. Nowy BMW Z4 jest gotowy, aby skraść show jako luksusowy sportowy samochód z otwartym dachem, który może pochwalić się emocjonującym designem nadwozia, w pełni elektrycznym miękkim dachem, kompaktowymi proporcjami i skupionym na kierowcy wnętrzem. Zwinność, dynamiczna wydajność i precyzyjne prowadzenie były kluczowymi priorytetami podczas projektowania nadwozia, układu napędowego i podwozia dwuosobowego pojazdu. Ekstremalnie wysoka sztywność struktury nadwozia i mocowań podwozia, inteligentny design lekkiej konstrukcji oraz zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne stanowiły idealną podstawę do realizacji tych celów. Nowy projekt przednich i tylnych osi korzysta nie tylko na sportowych możliwościach jazdy, ale także na komforcie jazdy. Nowy BMW Z4 łączy swoje czyste sportowe dziedzictwo z bogatym zestawem zaawansowanych funkcji wyposażenia w zakresie pomocy kierowcy, obsługi i łączności.
Z zewnątrz zmiany w koncepcji roadstera są szczególnie widoczne w proporcjach samochodu. Nowy BMW Z4 ma niską, sportową, kompaktową sylwetkę widoczną z każdego kąta. Jest o 85 milimetrów dłuższy od swojego poprzednika (o długości 4 324 milimetrów), o 74 milimetry szerszy (obecnie 1 864 milimetry) i o 13 milimetrów wyższy (1 304 milimetry). Skrócenie rozstawu osi o 26 milimetrów do 2 470 milimetrów zwiększa zwinność, podobnie jak znacząco szersze tory – 1 609 milimetrów z przodu (+ 98 mm) i 1 616 milimetrów z tyłu (+ 57 mm). Centralne położenie siedzenia, niski środek ciężkości oraz zminimalizowana waga, a także idealny rozkład wagi 50:50, przyczyniają się do oszałamiającej dynamiki nowego BMW Z4.
Salon samochodowy w Paryżu w 2018 roku będzie miejscem premiery nowego BMW Z4 w październiku 2018 roku. Światowa premiera rynkowa rozpocznie się w marcu 2019 roku. Nowy BMW Z4 będzie produkowany w austriackim zakładzie partnerskim BMW Group, Magna Steyr Fahrzeugtechnik w Grazu. Produkcja odbędzie się na linii montażowej zainstalowanej i obsługiwanej zgodnie z rygorystycznymi standardami BMW Group.
Projekt zewnętrzny: czysta estetyka owinięta w nowy język designu
Precyzyjne wykorzystanie form i szereg charakterystycznych detali stanowią definiujące cechy emocjonującego, czystokrewnego designu zewnętrznego nowego BMW Z4. Połączenie kilku linii z czystym kształtem powierzchni tworzy bardzo wyrazisty sportowy wygląd. Potężnie uformowany przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza, niski, szeroki grill BMW i reflektory umieszczone na zewnętrznych krawędziach sprawiają, że nie można pomylić go z żadnym innym samochodem z przodu. Nowy grill w stylu siatkowym BMW łączy inspirujący na torze wzór plastra miodu z trójwymiarową strukturą, której elementy mają pionową konstrukcję przypominającą tradycyjne szczeble grilla. Jednostki reflektorów są nowością, ponieważ po raz pierwszy dwa źródła światła znalazły się jedno nad drugim. Pionowy design ma na górze ukośny pasek z integralnym kierunkowskazem. Nowy BMW Z4 standardowo wyposażony jest w reflektory LED, a opcjonalne reflektory LED Adaptive dodają funkcję matrycową do nieoślepiającego świateł drogowych i świateł skrętnych.
Wydłużona maska z konturami w kształcie strzałek skierowanymi w stronę grilla przezwycięża nadkola w charakterystycznym stylu „clamshell” klasycznych samochodów sportowych. Łączenia po bokach maski łączą się z górną linią charakterystyczną bocznych paneli, która biegnie z powrotem do świateł tylnych. Z drugiej strony, z dużych wlotów powietrza za przednimi nadkolami wyłania się druga linia charakterystyczna. Ta interakcja powierzchni naśladuje przepływ powietrza otaczającego nowego Z4.
W harmonijnie zintegrowanym spojlerze pokrywy bagażnika oraz szczupłych, poziomo umieszczonych zespołach świetlnych w klasycznym L-kształcie, tył nowego BMW Z4 daje szeroki, przylegający do drogi wygląd. Potężny wygląd tylnego zderzaka jest dodatkowo wzmocniony przez boczne otoczenia i końcówki układu wydechowego flankujące efektowny dyfuzor.
Możliwości indywidualizacji: dziewięć kolorów nadwozia i dwa kolory dachu
Klienci mogą wybierać spośród jednego metalicznego i ośmiu niemetalicznych kolorów lakieru zewnętrznego samochodu. Miękki dach standardowo występuje w kolorze czarnym i antracytowym jako opcja. Jest zasilany elektrycznie i można go otworzyć lub zamknąć w ciągu dziesięciu sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h (31 mph).
Można dodać kilka uderzających detali, wybierając Sport Line lub pakiet M Sport. Sport Line oferuje elementy designu w wysokim połysku na przednim poprzecznym słupku i wkładce tylnego zderzaka, a także 18-calowe lekkie felgi. Z kolei najważniejsze cechy pakietu M Sport obejmują trójsekcyjny wlot powietrza do przedniego zderzaka, wyraźne kontury bocznych progów, tylni zderzak z wyróżniającymi się bocznymi otoczeniami i 18-calowe felgi M. Nowy model BMW Z4 M40i reklamuje swój szczególnie sportowy charakter dzięki szaremu wykończeniu cerium na otoczce i przedniej twarzy grilla w stylu siatkowym BMW, osłonach lusterek i innych detalach konstrukcyjnych, a także trapezoidalnym końcówkom wydechowym.
Wnętrze: skoncentrowane na kierowcy z klasą
Dzięki projektowi kokpitu skoncentrowanemu na kierowcy, linii, które dynamicznie się wysuwają, oraz ograniczonemu wykorzystaniu wykończeń, wnętrze nowego BMW Z4 jest obrazem czystej przyjemności z jazdy. Detale z elektroplatowanej powierzchni podkreślają wysublimowaną atmosferę roadstera, podczas gdy wyraźnie zorganizowany układ elementów sterujących jeszcze bardziej koncentruje uwagę na doświadczeniu prowadzenia. Projekt paneli drzwi odzwierciedla kontur skrzydła widoczny z zewnątrz w bokach samochodu, podkreślając harmonię designu zewnętrznego i wewnętrznego.
Zarówno kierowca, jak i pasażer zajmują miejsce w wysoce specyficznych sportowych siedzeniach z wbudowanymi zagłówkami. BMW Z4 sDrive30i standardowo jest tapicerowane skórą Vernasca w kolorze czarnym, białym, koniakowym oraz czerwonym magma, z koordynowanym kontrastowym przeszyciem i lamówką. Standardowe wyposażenie BMW Z4 M40i obejmuję wnętrze skórzane i z Alcantary z niebieskim kontrastowym przeszyciem i lamówką. Jako alternatywa dla standardowego koloru Quartz Silver, wykończenia mogą być również wykonane w wysokim połysku, w efekcie aluminiowym lub w wykonaniu aluminiowym Tetragon. Opcjonalny blokada przeciągu pasuje idealnie między stałymi słupkami ochronnymi. Słupki wykończono na Sport Line w anodowanym aluminium, w wysokim połysku na pakiecie M Sport oraz w szaro-cerium na BMW Z4 M40i. Specjalnie zaprojektowane listwy progowe i wykończenia, panele instrumentów Sensatec oraz sportowe siedzenia M z dodatkowymi opcjami regulacji można również zamówić w tych wariantach modeli. Pakiet M Sport i model BMW M Performance dodają skórzaną kierownicę M, pedały M oraz podnóżek kierowcy M.
Układ napędowy i doświadczenie jazdy
Dzięki kompaktowym proporcjom, niskiemu środkowi ciężkości, niskiej wadze, idealnemu rozkładowi wagi 50:50, bardzo sztywnej strukturze nadwozia i podwozia oraz zoptymalizowanym właściwościom aerodynamicznym, nowy roadster BMW ma idealne predyspozycje do ekscytującej, sportowej wydajności. Potrzebną moc zapewniają trzy silniki benzynowe, z których każdy zadebiutuje w nowym BMW Z4 w swojej najnowszej wersji. Najwyższy model w nowym BMW Z4 M40i to udoskonalony silnik rzędowy o sześciu cylindrach z technologią M Performance TwinPower Turbo. Silniki benzynowe o czterech cylindrach z technologią BMW TwinPower Turbo i zwiększoną mocą po raz pierwszy znalazły się w modelach BMW Z4 sDrive30i i BMW Z4 sDrive20i. W skład zestawu technologii mającej na celu zwiększenie zarówno dynamiki, jak i wydajności wchodzą system podwójnej turbosprężarki, system High Precision Injection, w pełni zmienny czas zaworów VALVETRONIC oraz zmienna kontrola wałka rozrządu Double-VANOS. Jest też nowa generacja ośmiobiegowych przekładni Steptronic, która ma na celu przekazywanie mocy silników na tylne koła.
Technologia podwozia Z4 została zaprojektowana i dostrojona z bardzo wyraźnym celem: wykorzystać zapał silników i przekształcić go w niezrównaną przyjemność z jazdy. Zwinne prowadzenie i dynamiczny potencjał nowego BMW Z4 w dużej mierze zawdzięcza zmiennej sportowej kierownicy, która jest standardowym wyposażeniem wszystkich wariantów modelu, podczas gdy elektronicznie sterowane amortyzatory, hamulce M Sport i elektronicznie sterowany tylny dyferencjał M Sport zamontowane w niektórych modelach sprawiają, że samochód jest jeszcze zwinniejszy na drodze.
Model BMW M Performance z silnikiem rzędowym
Linia modelowa roadstera jest prowadzona przez wersję BMW M Performance. Nowy BMW Z4 M40i uzyskuje moc potrzebną do zachwycających osiągów z 3,0-litrowego silnika rzędowego o sześciu cylindrach, który łączy błyskawiczną reakcję, żarłoczność przy obrotach oraz gładkość z poprawioną wydajnością i zmniejszonymi emisjami. Wyróżniające cechy nowej jednostki mocy to chłodzony wodą kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów, szybsza reakcja turbosprężarki oraz lepsza przyspieszenie, a także technologia bezpośredniego wtrysku, która teraz działa pod zwiększonym maksymalnym ciśnieniem 350 bar. Kierowcy otrzymują moc maksymalną wynoszącą 250 kW/340 hp przy obrotach od 5 000 do 6 500 rpm, a maksymalny moment obrotowy 500 Nm (369 lb-ft) można uzyskać w zakresie od 1 600 do 4 500 rpm.
Ciągłe zwiększanie mocy pozwala samochodowi osiągnąć prędkość od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,5 sekundy. Nowy BMW Z4 M40i osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące 7,4-7,1 litra na 100 kilometrów (38,2-39,8 mpg imp), co przekłada się na emisję CO2 wynoszącą 168-162 gramów na kilometr. Silnik rzędowy teraz działa również czystsze, dzięki systemowi kontroli emisji, który obejmuje powiększony, blisko związany katalizator i filtr cząstek stałych, który pozwala nowemu Z4 M40i spełniać niezwykle rygorystyczną normę emisji Euro 6d-TEMP.
Więcej mocy przy niższych emisjach – nowe silniki czterocylindrowe
Wybór silników w nowym BMW Z4 uzupełnia para nowych jednostek czterocylindrowych. Oba mają pojemność 2,0 litra i również ustanawiają nowe standardy w zakresie dostarczania mocy, wydajności i emisji. Moc obu silników została zwiększona o 10 kW/13 hp w porównaniu do ich poprzedników. Ich zaktualizowane pakiety technologii BMW TwinPower Turbo obejmują system High Precision Injection, którego maksymalne ciśnienie zostało teraz zwiększone do 350 bar. Czterocylindrowe wersje nowego BMW Z4 również są wyposażone w filtr cząstek stałych i spełniają normę emisji Euro 6d-TEMP.
Silnik znajdujący się pod maską nowego BMW Z4 sDrive30i osiąga maksymalną moc 190 kW/258 hp przy obrotach od 5 000 do 6 500 rpm, podczas gdy maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 1 550 do 4 400 rpm. W efekcie czas przyspieszenia 0 do 100 km/h (62 mph) wynosi 5,4 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,1-6,0 litra na 100 kilometrów [46,3-47,1 mpg imp], a emisja CO2 wynosi 139-137 gramów na kilometr, co jest imponującym dowodem na wyjątkową wydajność modelu.
Maksymalna moc 145 kW/197 hp uzyskiwana przez nowy BMW Z4 sDrive20i w zakresie od 4 500 do 6 500 rpm oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm (236 lb-ft) dostępny od 1 450 do 4 200 rpm przyspiesza samochód do 100 km/h (62 mph) z miejsca w 6,6 sekundy. Nowy BMW Z4 sDrive20i spala średnio 6,1-6,0 litra na 100 kilometrów [46,3-47,1 mpg imp] i produkuje 139-137 gramów CO2 na kilometr.
Osiem biegów Steptronic Sport z zoptymalizowaną wydajnością
Wszystkie warianty modelowe nowego BMW Z4 standardowo wyposażone są w ośmiobiegową skrzynię Steptronic Sport. Oprócz szerszego zakresu przełożeń, najnowsza wersja automatycznej skrzyni biegów oferuje także sportowe zmiany biegów. Skrócone przełożenia dla niższych biegów przekładni są korzystne dla przyspieszenia, a poprawiona wewnętrzna wydajność jednostki pozwala na jej bardziej efektywne działanie. Ponadto, na kierownicy znajdują się łopatki do ręcznego wyboru biegów.
Skrzynia biegów ma także funkcję Launch Control do dynamicznego przyspieszania z miejsca z zoptymalizowaną trakcją. Osiem biegów Steptronic Sport zamontowanych w BMW Z4 M40i zostało skonfigurowanych z charakterystyką zmiany biegów M, która jest doskonale dopasowana do dostarczania mocy silnika rzędowego.
Nowy projekt podwozia zwiększa zarówno zwinność, jak i komfort
Technologia podwozia w nowym BMW Z4 została zaprojektowana w celu zapewnienia doskonałej zwinności i dynamiki prowadzenia. Obejmuje nowo zaprojektowaną oś przednią z podwójnymi wahaczami oraz pięciomiejscową tylną oś, które debiutują w roadsterze BMW. Ta kombinacja osiąga idealną równowagę między sportowością a komfortem jazdy. Podwozie z ramą podwozia przedniego i mocowaniami wahaczy jest niezwykle sztywne, co zapewnia precyzyjne właściwości zakrętów i korzystny wpływ na akustykę napędu. Sportowe dostrojenie elastokinematyki przedniej osi wspomaga precyzję kierowania nowego Z4, jednocześnie zwiększając jego dynamiczne właściwości jazdy. Montaż aluminiowych wahaczy i łożysk obrotowych zredukował masy nieosiągane, co przekłada się na lepszą zwinność i efektywność. Nowa tylna oś również korzysta z lekkiej konstrukcji aluminiowo-stalowej, co obniża wagę. Duża powierzchnia wsporcza i bardzo sztywna struktura podwozia tylnego oraz panele szarpane użyte do połączenia z nadwoziem zapewniają niezwykle precyzyjne prowadzenie kół. To wszystko sprawia, że możliwe jest połączenie zwinnego prowadzenia z wysokim poziomem komfortu jazdy.
Na liście standardowego wyposażenia znajduje się także zmienna sportowa kierownica z dostosowaniem zarówno wspomagania siły, jak i kąta skrętu do danej sytuacji. Ta wersja systemu elektrycznego wspomagania kierownicy zaprojektowana jest nie tylko dla zapewnienia stabilności w linii prostej w nowym BMW Z4, ale także ułatwia zakręty i manewry przy niskich prędkościach.
Imponujące sportowe właściwości prowadzenia samochodu są wspierane przez potężny, lekki układ hamulcowy oraz system Dynamica Stabilności Kontroli (DSC), którego bogaty zestaw funkcji obejmuje system ABS, Dynamiczną Kontrolę Trakcji (DTC), Kontrolę Hamowania w Zakręcie (CBC), Dynamiczne Hamowanie (DBC) oraz Asystenta Startu. Funkcja Performance Control, również standardowa, zapewnia nowemu BMW Z4 jeszcze lepsze właściwości prowadzenia, zmieniając rozkład momentu obrotowego na tylne koła w zależności od danej sytuacji.
Dyferencjał M Sport, Adaptive M Sport suspension, M Sport brakes oraz opony wysokiej wydajności dla maksymalnej dynamiki
Adaptive M Sport suspension, M Sport brakes oraz dyferencjał M Sport (wszystko w standardzie dla nowego BMW Z4 M40i, wraz z oponami wysokiej wydajności) podnoszą sportowe możliwości samochodu na jeszcze wyższy poziom. Przy tych systemach podwozia różnice w reakcji samochodu podczas przechodzenia między trybami COMFORT, SPORT i SPORT+ z przełącznikiem Driving Experience Control są szczególnie zauważalne. Zmniejszenie wysokości zawieszenia o dziesięć milimetrów oraz dodanie elektronicznie sterowanych amortyzatorów, których cechy robocze mogą być dostosowane do trybu wybranego z przełącznikiem Driving Experience Control, sprawia, że nowe Z4 M40i ma jeszcze bardziej wyrafinowane właściwości prowadzenia. Elektronicznie sterowany dyferencjał tylny M Sport nadaje nowemu BMW Z4 jeszcze ostrzejszy sportowy charakter. Silnik elektryczny generuje efekt blokady, który ogranicza wyrównanie prędkości między wewnętrznym a zewnętrznym tylnym kołem podczas jazdy w zakrętach, co umożliwia mocne wyjście z zakrętów z niezwykłą dynamiką. Aktywny dyferencjał blokujący zapewnia również większą pewność podczas szybkiego pokonywania zakrętów, a także wspomaga komfort jazdy i trakcję. Zmienny rozkład momentu obrotowego między lewym i prawym tylnym kołem pozwala zapobiegać podsterowności oraz nadsterowności bez konieczności hamowania.
Standardowe 17-calowe (BMW Z4 sDrive20i oraz BMW Z4 sDrive30i) lub 18-calowe (BMW Z4 M40i) lekkie felgi aluminiowe oraz opcjonalne 19-calowe są wyposażone w opony o różnej wielkości. Zwiększone możliwości kontrolowania kierunku tylne opony uwzględniono w tuningowaniu podwozia dla wszystkich wersji Z4.
Wyposażenie i systemy wspomagające kierowcę
Nowy BMW Z4 nie tylko oferuje klasyczne proporcje roadstera, dynamiczny design i czystą przyjemność z jazdy, ale także zachwyca bogatym, nowoczesnym wyposażeniem. Oprócz zapewnienia kierowcy i pasażerowi ekscytującego doświadczenia jazdy, dwuosobowy pojazd oferuje także najnowsze funkcje komfortu. Lista opcji zawiera różnorodne sposoby na dostosowanie nowego BMW Z4 do osobistego stylu właściciela.
Zestaw nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę dostępnych w Z4 jest bezkonkurencyjny w tej klasie. Zostały zaprojektowane w celu optymalizacji konkretnych aspektów komfortu i bezpieczeństwa oraz odciążenia kierowcy, szczególnie w przypadku długich podróży i w ruchu miejskim. Na liście opcji znajdują się Active Cruise Control z funkcją Stop & Go, systemy Lane Change i Lane Departure Warning, a także Asystent Parkowania z funkcją Reversing Assistant. Nowy BMW Z4 jest także pierwszym roadsterem, który będzie dostępny (na życzenie) z wyświetlaczem BMW Head-Up.
Bezpieczeństwo można jeszcze zwiększyć, wybierając reflektory LED Adaptive, których nowatorska technologia matrycowa dla świateł drogowych pozwala zwiększyć zasięg, jednocześnie zapobiegając oślepieniu innych użytkowników drogi. W tym przypadku światła drogowe dzielą się na cztery segmenty LED, które mogą być włączane i wyłączane niezależnie w zależności od sytuacji na drodze, a przy prędkościach powyżej 70 km/h (44 mph). W momencie, gdy zamontowana na froncie kamera nowego BMW Z4 wykryje nadjeżdżający pojazd lub pojazd z przodu, używane są tylko światła mijania do oświetlenia obszaru wokół pojazdu. Inne funkcje reflektorów LED Adaptive obejmują funkcje świateł adaptacyjnych i skrętnych, które korzystają z dodatkowego modułu LED. Na koniec, zasięg świateł mijania jest zwiększany podczas jazdy po autostradzie, aby optymalnie oświetlić drogę przed pojazdem.
Osobiste poczucie komfortu: dwu-strefowa automatyczna klimatyzacja, oświetlenie ambientowe, system dźwiękowy Harman Kardon
Projekt kokpitu skoncentrowany na kierowcy oraz jasno zorganizowany układ elementów sterujących pomagają kierowcom nowego BMW Z4 skoncentrować się na najważniejszym zadaniu. Przycisk Start/Stop do uruchamiania i zatrzymywania silnika został wbudowany w panel sterowania na konsoli centralnej, której harmonijnie stylizowana powierzchnia mieści również dźwignię zmiany biegów, kontroler iDrive, przełącznik Driving Experience Control, a także przycisk do elektrycznie sterowanej hamulca postojowego. Na środkowym panelu instrumentów znajduje się dodatkowa grupa przycisków do sterowania systemem klimatyzacji. Opcjonalna dwustrefowa automatyczna klimatyzacja pozwala na oddzielne dostosowanie ustawień temperatury i wentylacji po stronie kierowcy i pasażera. Automatycznie ściemniane i składane lusterka zewnętrzne są także dostępne, podobnie jak Comfort Access. Dzięki tej funkcji można obsługiwać miękki dach za pomocą kluczyka samochodowego.
Opcjonalne oświetlenie ambientowe nadaje wnętrzu szczególną atmosferę. Włókna LED podświetlają akcenty deski rozdzielczej po obu stronach kierownicy i zapewniają pośrednie oświetlenie krawędzi konsoli centralnej, podkreślając obszary kokpitu najważniejsze dla skoncentrowanej jazdy. Kolor i jasność efektu świetlnego są regulowane w menu iDrive. Standardowy system audio można ulepszyć, wybierając system głośników hi-fi z dziesięcioma głośnikami o mocy 205 watów. Dla jeszcze większych wrażeń dźwiękowych dostępny jest system dźwiękowy Harman Kardon z cyfrowym wzmacniaczem, 12 głośnikami i łączną mocą 464 watów.
Siedziska specyficzne dla modelu, duże uchwyty na kubki i ponad 50 procent większa pojemność bagażnika
Nowy BMW Z4 standardowo wyposażony jest w dopasowane sportowe siedzenia z wbudowanymi zagłówkami. Szyny siedzeń zostały wydłużone o 23 milimetry w porównaniu do modelu poprzedniego, co pozwala na dostosowanie siedzeń do idealnej pozycji przodu/tyłu. Elektryczna regulacja siedzeń z funkcją pamięci jest opcjonalna dla obu siedzeń, umożliwiająca zmianę i zapamiętanie pozycji przodu/tyłu, wysokości i kąta nachylenia oraz kąta nachylenia oparcia za pomocą panelu sterowania na zewnętrznej krawędzi poduszki siedziska. Opcjonalne sportowe siedzenia M obejmują elektro-pneumatyczną regulację szerokości oparcia, aby optymalnie podtrzymywać boczne wsparcie podczas szybkiej jazdy przez zakręty.
Funkcjonalność nowego BMW Z4 zwiększa takie cechy, jak przestrzeń do przechowywania za siedzeniami z siatką zabezpieczającą, duże uchwyty na kubki pod pokrywką centralnego podłokietnika (która składa się na dwa elementy wzdłużne) oraz przestronnych kieszeniach w drzwiach. Pojemność bagażnika wynosi 281 litrów (z otwartym lub zamkniętym dachem), co stanowi wzrost o ponad 50 procent w porównaniu do poprzedniego Z4. Opcjonalny system załadunku przez otwór wydłuża możliwości transportowe podczas codziennego użytkowania i wypraw.
Innowacyjne systemy pomagające kierowcom pozostać na pasie, parkować i cofać
Zaawansowany charakter nowego BMW Z4 jest podkreślony przez wiodący w branży zestaw systemów wspomagających kierowcę. Ostrzeżenie o kolizji i ostrzeżenie dla pieszych z funkcją hamowania w mieście są standardowe, podobnie jak system ostrzegania o opuszczeniu pasa. Lista opcji obejmuje Active Cruise Control z funkcją Stop & Go, system informacji o ograniczeniu prędkości z wyświetlaniem informacji o zakazie wyprzedzania, informacje o odległości, ostrzeżenie o zmianie pasa, a także zapobieganiu kolizjom tylnym oraz powiadomienia o ruchu poprzecznym.
Gdzie indziej, dostępny po raz pierwszy w roadsterze wyświetlacz BMW Head-Up, który wyświetla informacje związane z jazdą na przedniej szybie, co sprawia, że informacje są bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Jedyny taki system w tej klasie, pokazuje kierowcy prędkość pojazdu w liczbach, wraz ze wskaźnikami statusu z systemów wspomagających kierowcę, instrukcjami nawigacyjnymi oraz zaleceniami dotyczącymi pasów z systemu nawigacji, informacjami o kontroli oraz szczegółami rozrywki w samochodzie, takimi jak stacja radiowa lub tytuł utworu. Wykorzystywane są pełnokolorowe grafiki, aby przekazać odpowiednie informacje.
Aktywny system kontroli dystansu parkowania i tylna kamera wspierają kierowcę w manewrowaniu lub parkowaniu. Te dwa systemy są częścią Asystenta Parkowania, który zajmuje się sterowaniem, przyspieszaniem, hamowaniem oraz wybieraniem biegów podczas manewrów parkowania. Asystent ten może być używany do parkowania tyłem zarówno w miejscach równoległych, jak i prostopadłych, a także do manewrowania z równoległego miejsca parkingowego na poboczu drogi. Zakres funkcji obejmuje również Asystenta Cofania, który oferuje niezwykle wygodną opcję automatycznego cofania w sytuacjach, w których margines błędu jest minimalny lub kierowca nie ma wyraźnego widoku. Aby to zrobić, system przechowuje ruchy kierownicy dla odcinka drogi, na którym samochód wcześniej jechał do przodu. Następnie śledzi te ostatnie ruchy do przodu w trakcie cofania i utrzymuje samochód na dokładnie tej samej ścieżce na odległość do 50 metrów. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to obsługiwać pedały przyspieszenia i hamulca, a także obserwować otoczenie wokół pojazdu.
Wyświetlacz i system operacyjny, BMW Connected oraz ConnectedDrive
BMW Live Cockpit Professional oferowane w nowym BMW Z4 łączy nowy system wyświetlania i operacyjny oraz najwyższy poziom łączności w doskonałym pakiecie. Jego zbiór w pełni cyfrowych wyświetlaczy składa się z rozdzielczej o wysokiej rozdzielczości za kierownicą oraz wyświetlacza kontrolnego w konsoli centralnej, z których każdy ma przekątną ekranu 10,25 cala. BMW Live Cockpit Professional ma również adaptacyjny system nawigacji, multimedia bazujące na twardym dysku, dwa porty USB oraz interfejsy Bluetooth i WiFi.
Włączenie BMW Live Cockpit Professional oznacza, że samochód korzysta z najnowszej wersji systemu wyświetlania i sterowania, zasilanego przez nowy system operacyjny BMW 7.0. Jego wyświetlacze są w pełni cyfrowe i bardziej dostosowane do osobistych potrzeb kierowcy, aby zoptymalizować poziomy uwagi. Przejrzysta prezentacja i struktura mają zapewnić kierowcom odpowiednie informacje w odpowiednim czasie, co dodatkowo ułatwiają dostosowywane i spersonalizowane wyświetlacze. Przebudowany wyświetlacz informacji pośrodku deski rozdzielczej zostawia teraz wystarczająco dużo miejsca na fragment mapy nawigacyjnej. Główne menu wyświetlacza kontrolnego umożliwia kierowcy konfigurowanie do dziesięciu stron, każda z dwóch do czterech podmiotów (widżetów) z treściami na żywo. Zarówno treść, jak i wizualizacje są w jeszcze większym stopniu dostosowane, co ilustrują grafiki pojazdu, które pasują do rzeczywistego koloru modelu i linii wyposażenia. Intuicyjna interakcja multimodalna między kierowcą a pojazdem została jeszcze bardziej poprawiona. Grafika wyświetlacza kontrolnego dostosowuje się w zależności od metody obsługi, a system sterowania głosowego oparty na zrozumieniu języków naturalnych osiąga także nowe poziomy. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród znanego kontrolera iDrive, elementów sterujących na kierownicy, dotykowej obsługi za pomocą wyświetlacza kontrolnego lub sterowania głosowego.
Zawsze aktualny dzięki funkcji Remote Software Upgrade
Funkcja Remote Software Upgrade utrzymuje nowy BMW Z4 w aktualności z najnowszym oprogramowaniem. Wszystkie aktualizacje można wprowadzać przewodowo, za pomocą aplikacji BMW Connected na smartfonie lub bezpośrednio do samochodu za pomocą wbudowanej karty SIM. Instalacja jest tak prosta jak aktualizacja smartfona. Zawartość aktualizacji różni się, od poprawek bezpieczeństwa i jakości po nowe usługi oprogramowania i usprawnione funkcje pojazdu. Klienci mogą również wybrać lub odznaczyć funkcje, które zostały dodane później. To maksymalizuje elastyczność, oszczędzając dużo czasu klientom, ponieważ nie muszą już odwiedzać partnera serwisowego BMW w celu aktualizacji.
Łączona nawigacja z nowymi usługami cyfrowymi
„Connected Navigation” obejmuje szereg usług cyfrowych mających na celu uczynienie planowania trasy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz BMW jeszcze bardziej wyrafinowanym doświadczeniem. W przyszłości kierowcy nowego BMW Z4 będą mogli wysyłać cele z różnych aplikacji bezpośrednio do systemu nawigacji samochodu. Najważniejsze cele będą zapisywane w BMW Connected i synchronizowane z samochodem, aby kluczowe adresy były dostępne z dowolnego urządzenia w dowolnym czasie. Szczególnie pomocną nową funkcją jest Asystent Miejsca Parkingowego, który proponuje kierowcy różne opcje parkowania w odpowiednim czasie przed dotarciem do celu. Usługa ta obejmuje informacje o najbliższym parkingu wielopoziomowym oraz proponowanie tras, które mają szczególnie dużą szansę na znalezienie miejsca parkingowego w pobliżu celu. Istniejące usługi informacji o parkowaniu na ulicy oraz ParkNow zostały inteligentnie włączone do zakresu funkcji nowego asystenta.
Klucz cyfrowy BMW: zamiana smartfona w klucz samochodowy