Dwa lata po wprowadzeniu swojego flagowego modelu, Gran Tourer 812 Superfast, Ferrari zaprezentowało wersję ze zdejmowanym dachem, tradycyjnie nazwaną GTS.
Podczas gdy era silników wolnossących dobiegała końca, włoski producent samochodów wypuścił 812 Superfast z najpotężniejszymi silnikami atmosferycznymi w swojej historii. W tym wszystkim był jednak pewien problem. Jego grand tourer był zazwyczaj bardzo dobrze izolowany od dźwięków zewnętrznych, co obejmowało również muzykę silnika.
Dlatego jedynym sposobem, by klienci mogli jej posłuchać, było jazda z opuszczonymi oknami. Ale kiedy to nie wystarczało, producent samochodów wprowadził model 812 GTS. Teraz przepis na sukces był kompletny i zadowalał klientów.
812 Superfast kontynuował długą linię pojazdów o wysokich osiągach, stworzonych do długich podróży, takich jak 365 GTB4 (Daytona), 456 czy F12. W rezultacie miał silnik umieszczony przed kabiną, ale za osią przednią, co oznacza, że był pojazdem z silnikiem umieszczonym z przodu i w środkowej części. To skutkowało bardzo długą maską, w której projektanci umieścili dwa dyskretne wloty powietrza obok reflektorów. Cała przednia część została przejęta z wersji coupe, czyli Berlinetty, jak Ferrari nazywa ten typ nadwozia.
Z profilu widać było te same wloty powietrza za przednimi nadkolami, które odprowadzały powietrze z wnętrza nadkoli. Jednak od linii pasa w górę, wyglądało to inaczej. Składany twardy dach mógł być schowany za kabiną za naciśnięciem przycisku, a kierowca i pasażer siedzieli na otwartym powietrzu. Za nimi Ferrari umieściło dwa łuki bezpieczeństwa, starannie ukryte za dwoma wypukłościami z tyłu.
Dla dwuosobowej kabiny Ferrari wybrało drogie, luksusowe materiały, takie jak skóra, włókno węglowe i aluminiowe wykończenia. Przed kierowcą znajdował się ten sam zestaw wskaźników z dużym obrotomierzem, który zajmował centralne miejsce, a po jego bokach znajdowały się dwa wyświetlacze TFT do dodatkowych danych zbieranych z pokładowego komputera pojazdu. Jak w 812 Superfast, był również mały ekran przed pasażerem, wyświetlający informacje o systemie audio, obrotomierzu, prędkościomierzu i inne dane, których nie potrzebowali, ale chcieli zobaczyć.
Składany twardy dach mógł być złożony w zaledwie 14 sekund przy prędkościach do 45 km/h (28 mph) za pomocą jednego przełącznika. Na koniec, z tyłu producent wprowadził dodatkowe zmiany, aby zrekompensować brak stałego dachu. W rezultacie pod zderzakiem pojawił się nowy dyfuzor.
Pod maską znajdował się ten sam silnik V12 o pojemności 6,5 litra, który napędzał 812 Superfast. Szalona moc specyficzna wynosząca 123,14 PS/litr (121,45 hp/litr) była uzyskiwana przy stratosferycznych 8,500 obr/min. Cała moc była przekazywana na tylne koła przez siedmiobiegową automatyczną (dual-clutch) skrzynię biegów za pośrednictwem elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem.
Dokładnie 50 lat temu zadebiutowała ostatnia spider w gamie Ferrari z przednim silnikiem V12, a Ferrari 812 GTS ogłasza triumfalny powrót modelu, który odgrywał kluczową rolę w historii marki od jej założenia.
Historia spiderów Ferrari z silnikiem V12 obejmuje wiele ikonicznych modeli i zaczęła się w 1948 roku od modelu 166 MM, prawdziwego konia wyścigowego, który w 1949 roku wygrał dwa najbardziej prestiżowe wyścigi długodystansowe na świecie: Mille Miglia i 24 Godziny Le Mans.
Ostatnim w tej długiej linii był model 365 GTS4 z 1969 roku, znany także jako Daytona Spider, z powodu legendarnego zwycięstwa Ferrari w 1967 roku w 24 Godzinach Daytona, kiedy to dwa fabryczne modele 330 P4 i NART-owy 412 P zajęły trzy pierwsze miejsca, przekraczając linię mety obok siebie.
Architektura silnika V12 montowanego z przodu nie była stosowana w produkcji seryjnej spiderów Ferrari od czasów 365 GTS4. Niemniej jednak, wprowadzono cztery specjalne edycje limitowane: 550 Barchetta Pininfarina w 2000 roku, Superamerica w 2005 roku, SA Aperta w 2010 roku oraz, co najnowsze, F60 America, z których wyprodukowano jedynie 10 egzemplarzy, aby uczcić 60-lecie obecności Ferrari na amerykańskim rynku w 2014 roku.
Podobnie jak jego historyczni poprzednicy, 812 GTS ustanawia nowe standardy w zakresie wydajności i ekskluzywności. Wyposażony w majestatyczny silnik V12 o mocy 800 CV, nie tylko jest to najsilniejszy produkowany spider na rynku, ale także najbardziej wszechstronny, dzięki składanemu twardemu dachowi, unikalnej cechy w tym segmencie, która gwarantuje również większą pojemność bagażnika.
Składany twardy dach (RHT), który otwiera się w zaledwie 14 sekund przy prędkości do 45 km/h, nie wpływa na wymiary wnętrza, dzięki czemu można zachować przestronną kabinę samochodu. Elektryczna tylna szyba, która działa jako osłona przeciwwiatrowa, sprawia, że pojazd jest naprawdę użyteczny z opuszczonym dachem, podczas gdy z dachem w górze można go pozostawić otwartym, aby pasażerowie mogli cieszyć się unikalnym brzmieniem silnika V12 z naturalnym doładowaniem.
SILNIK
Ferrari 812 GTS to wersja spider modelu 812 Superfast, z którego czerpie zarówno specyfikacje, jak i osiągi, zwłaszcza jednostkę napędową, która, dzięki zdolności do wydobycia ogromnych 800 CV przy 8500 obrotach na minutę, jest najmocniejszym silnikiem w swojej klasie. 718 Nm momentu obrotowego zapewnia imponującą przyspieszenie, które jest praktycznie na równi z 812 Superfast, a wysoka liczba obrotów wynosząca 8900 oznacza, że sportowa jazda nie jest ograniczona.
Zgodnie z modelem 812 Superfast, osiągnięcie tych poziomów wydajności było możliwe częściowo dzięki optymalizacji konstrukcji silnika, a częściowo dzięki innowacjom, takim jak zastosowanie systemu bezpośredniego wtrysku o ciśnieniu 350 bar oraz systemu sterowania geometrią zmienną dolotów, opracowanego na naturalnie doładowanych silnikach F1. Te systemy pozwoliły na zwiększenie pojemności silnika z 6.2 do 6.5 litra, maksymalizując moc przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej reakcji nawet przy niskich obrotach.
System wtrysku wysokociśnieniowego poprawia także nebulizację wtryskiwanego paliwa, co dramatycznie zmniejsza ilość cząstek emitowanych podczas rozgrzewania katalizatora, a wyposażenie w filtr cząstek stałych (GPF) oraz strategię Stop&Start On the Move, która wyłącza i uruchamia silnik podczas jazdy, zapewnia, że silnik spełnia wszystkie przepisy dotyczące emisji.
Szczególną uwagę poświęcono również kalibracji ustawień Manettino mających na celu zwiększenie potencjału silnika i wrażenia ekstremalnej mocy dostarczanej przez samochód. Niemniej jednak kierowca zawsze będzie mógł łatwo i pewnie dozować ogromny moment obrotowy za pomocą pedału gazu, dzięki płynnemu, progresywnemu przyrostowi mocy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.
Kształt krzywej momentu obrotowego wskazuje, że rozkład momentu nie został poświęcony na rzecz zwiększenia mocy. Aż 80% maksymalnego momentu dostępne jest już przy 3500 obrotach na minutę, co poprawia zarówno elastyczność, jak i przyspieszenie przy niższych obrotach.
Kształt krzywej mocy, który stale rośnie aż do maksymalnych obrotów 8500, oraz szybkość, z jaką silnik przyspiesza, dzięki niskiej bezwładności, dają pasażerom poczucie nieograniczonej mocy i przyspieszenia. To drugie odczucie wynika z ogólnego wzrostu maksymalnej mocy i optymalizacji wspomnianej krzywej mocy między 6500 a 8900 obrotów, co maksymalizuje średnią moc dostępną do dynamicznej jazdy po torze przy wysokich obrotach silnika.
Strategie zmiany biegów w skrzyni z podwójnym sprzęgłem poprawiają sportowy charakter samochodu. Gdy Manettino jest w sportowych ustawieniach, czasy zmiany biegów w górę i w dół zostały znacząco skrócone, a czas przejścia optymalizowany, co zwiększa komfort jazdy. W połączeniu z krótszymi przełożeniami, te modyfikacje sprawiają, że pasażerowie natychmiast poczują, jak samochód reaguje na pedał gazu.
Geometria układu wydechowego została zmieniona, aby zwiększyć i zrównoważyć dźwięk silnika i końcówek wydechowych, z zamiarem podkreślenia niezwykle sportowego charakteru samochodu z opuszczonym dachem.
W układzie wydechowym preferencje nadano harmonicznym porządku spalania poprzez zmianę geometrii centralnych rur przedłużających. Wszystkie rury w kolektorze wydechowym 6 w 1 do monolitycznego katalizatora mają jednakową długość, co optymalizuje dźwięk, nadając przewagę pierwszorzędnym harmonicznym spalania. Efektem tego jest pełne brzmienie silnika V12 w kabinie w każdej sytuacji, ale szczególnie doceniane, gdy dach jest otwarty.
DESIGN
Zaprojektowany przez Centrum Stylizacji Ferrari i oparty na 812 Superfast, 812 GTS odzwierciedla formalny język oraz proporcje V12 z przednim silnikiem Ferrari, nie zmieniając żadnych wymiarów zewnętrznych ani przestronności wnętrza, co sprawia, że jest doskonałym połączeniem sportowości i elegancji. Z boku 812 GTS ma smukły kształt typu fastback: dwuboksowy design z wysokim tyłem przypomina wspaniały model 365 GTB4 (Daytona) z 1968 roku.
Drapowany kształt boków wizualnie skraca tył i charakteryzuje się ostrymi liniami wklęsłymi oraz imponująco muskularnymi nadkolami, które nadają mu moc i agresywność, jakiej można by się spodziewać po potężnym V12.
W wersji spider modelu 812 Superfast całkowicie zmieniono tył samochodu – dach, pokrywę bagażnika i przestrzeń ładunkową. Celem było nadanie samochodowi nowej kombinacji smukłości i równowagi, dzięki dwóm wspornikom, pod którymi stworzono mechanizm ruchu dachu. Wsporniki zaprojektowano tak, aby wizualnie ucieleśniały poczucie napędu do przodu i nadawały bocznym oknom charakterystyczny wygląd, który odróżniałby spider od berlinetty. Po opuszczeniu dachu, panele dachowe znikają pod wspomnianą pokrywą bagażnika.
Z perspektywy stylistycznej, nadkole tylne utraciło charakterystyczny aerodynamiczny bypass modelu 812 Superfast. Brak tego kanału został jednak skompensowany przez przekształcenie tylnego dyfuzora, który obecnie ma dodatkowy klapę.
Nowe Ferrari 812 GTS oferuje również nowe, bardzo rzeźbione i specyficzne dla modelu wieloramienne felgi. Oferowane będą trzy wersje: z wykończeniem diamentowym, ciekłym srebrem i Grigio Scuro.
AERODYNAMIKA
Aerodynamicznie, 812 GTS stanowiło dla projektantów Ferrari dwa główne wyzwania: jak zapewnić taką samą wydajność jak wersja coupé z dachem w górę i jednocześnie zapewnić maksymalny komfort pasażerów z dachem w dół.
W kontekście czystej wydajności aerodynamicznej, składany twardy dach i jego schowek wymagały modyfikacji tylnej części samochodu. Dzięki starannemu przekształceniu powierzchni pokrywy bagażnika oraz, co najważniejsze, integracji trójpłaszczyznowego skrzydła w tylnym dyfuzorze w celu stworzenia efektywnej ssania (a tym samym siły dociskowej) z podwozia, aerodynamicy byli w stanie skompensować siłę dociskową utraconą na skutek usunięcia kanału bypassu nadkola modelu 812 Superfast, którego wlot powietrza znajdował się za słupkiem.
Opór powietrza został natomiast zmniejszony poprzez zastosowanie otworów wentylacyjnych na górze tylnego boku, aby skutecznie odprowadzać nadmiar ciśnienia z komory nadkola.
Starannie dopracowane prace miały na celu zapewnienie doskonałego standardu komfortu na pokładzie przy dachu opuszczonym. Duży nacisk położono na minimalizację turbulencji wewnątrz kabiny oraz hałasu aerodynamicznego, aby zapewnić pasażerom możliwość swobodnej rozmowy nawet przy dużych prędkościach.
Podobnie jak w LaFerrari Aperta, dwa małe klapy w kształcie litery L w górnych rogach szyby generują spójny skoncentrowany wir, który tworzy wypływ w polu prędkości bezpośrednio nad tylną szybą, unikając w ten sposób nadmiaru ciśnienia za głowami pasażerów.
W tej okolicy, aerodynamicy stworzyli przejście aerodynamiczne w przednim wykończeniu dwóch wsporników, które są zintegrowane z siedzeniami, a na górze umieszczono skrzydło, które kieruje przepływ powietrza uderzającego w wykończenie w obszar strefy pokrywy bagażnika z tyłu, co ułatwia zarówno wentylację ciśnienia w kabinie, jak i recompresję bąbla separacyjnego z tyłu, co z kolei korzystnie wpływa na wydajność aerodynamiczną i stabilizuje przepływ.
DYNAMIKA POJAZDU
Celem opracowania modelu 812 GTS było zachowanie ekscytującego uczucia szybkości i mocy dostarczanego przez wersję berlinettę, jeśli chodzi o przyspieszenie, czasy reakcji i zwinność.
Ferrari 812 GTS jest wyposażone we wszystkie nowe komponenty i systemy sterowania z modelu 812 Superfast i, podobnie jak on, zapewnia imponujące prowadzenie. Posiada elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), które, zgodnie z tradycją Ferrari, wykorzystuje pełny potencjał samochodu pod względem wydajności, integrując je ze wszystkimi elektronicznymi systemami kontroli dynamiki pojazdu, w tym wersją 5.0 opatentowanego systemu SSC Ferrari. Innym zintegrowanym systemem jest system Virtual Short Wheelbase 2.0 (PCV), który został dalej rozwinięty na podstawie doświadczeń zdobytych od momentu debiutu na F12tdf.
Znajdują się tu również następujące funkcje asystencji kierowcy o wysokich osiągach:
Ferrari Peak Performance (FPP): podczas pokonywania zakrętów moment obrotowy na kierownicy poinformuje kierowcę, że samochód zbliża się do granic przyczepności, pomagając w kontrolowaniu tego stanu dynamicznego:
Ferrari Power Oversteer (FPO) – w przypadku nadsterowności, najczęściej wywoływanej podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętów, moment obrotowy na kierownicy da kierowcy informację zwrotną, aby móc wprowadzać odpowiednie ruchy kierownicą, które pomogą w poprawnym wyjściu z zakrętu
Optymalna kalibracja magnetoreologicznych amortyzatorów samochodu sprawia, że układ elastyczny jest taki sam jak w wersji berlinetta, mimo wzrostu masy o 75 kg, spowodowanego wzmocnieniem podwozia.
W konsekwencji, ogólne poziomy wydajności są bardzo bliskie tym w berlinetcie, z przyspieszeniem 0-100 km/h w czasie poniżej 3 sekund i 0-200 km/h w zaledwie 8,3 sekundy. Maksymalna prędkość Ferrari 812 GTS jest taka sama jak w berlinetcie: 340 km/h.
7 LAT SERWISU
Niezrównane standardy jakości Ferrari oraz rosnące skupienie na obsłudze klienta stanowią podstawę rozszerzonego, siedmioletniego programu utrzymania, oferowanego z modelem Ferrari 812 GTS. Program dostępny w całej gamie Ferrari obejmuje wszystkie regularne przeglądy przez pierwsze siedem lat eksploatacji samochodu. Ten zaplanowany serwis to ekskluzywna usługa, która zapewnia klientom pewność, że ich samochód jest utrzymywany w najwyższej wydajności i bezpieczeństwie przez lata. Ta wyjątkowa usługa dostępna jest także dla właścicieli kupujących używane Ferrari.
Regularne przeglądy (co 20 000 km lub raz w roku, bez ograniczeń przebiegu), oryginalne części zamienne oraz staranne kontrole przez personel przeszkolony bezpośrednio w Centrum Szkoleniowym Ferrari w Maranello, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi diagnostycznych to tylko niektóre z zalet Programu Autentycznego Utrzymania. Serwis dostępny jest na wszystkich rynkach na całym świecie oraz we wszystkich autoryzowanych punktach sprzedaży w Sieci Autoryzowanych Dealerów.
Program Autentycznego Utrzymania jeszcze bardziej rozszerza zakres usług posprzedażowych oferowanych przez Ferrari, aby zaspokoić potrzeby klientów pragnących zachować wydajność i doskonałość, które są znakiem rozpoznawczym wszystkich samochodów produkowanych w fabryce w Maranello, która zawsze była synonimem nowoczesnej technologii i sportowości.
Specyfikacje techniczne