W 2019 roku Ferrari zaprezentowało wersję roadster F8 Tributo, dodając do nazwy tradycyjne słowo Spider. Samochód zachował większość cech swojego zamkniętego kuzyna, ponieważ był rozwijany równolegle z nim.
Ferrari kontynuowało historię modeli 458 i 488 poprzez F8 Tributo w 2019 roku, a w tym samym roku wprowadzono również wersję z otwartym dachem. Chociaż niektórzy uważali, że to bardziej mocno odświeżona wersja 488, w rzeczywistości był to nowy samochód oparty na starszej, ale ulepszonej konstrukcji. Włoski producent miał już wszystkie składniki potrzebne do stworzenia wersji Spider, gdy zaprezentował Tributo na Salonie Samochodowym w Genewie, jednak kazał swoim klientom poczekać, ponieważ model z zamkniętym dachem przyciągał wyobraźnię tych, którzy mogli ścigać się takim pięknym pojazdem na torze, w przyjacielskich wyścigach.
Producent z Italii zdecydował się zaprojektować pojazd w swoim centrum stylizacji, którym kierował Flavio Manzoni. Z przodu, diodowe światła miały kształt bumeranga, podkreślony światłami do jazdy dziennej. Na dolnej części przedniego zderzaka Ferrari zainstalowało szeroki splitter z dwoma małymi wlotami powietrza, które wciągały powietrze i chłodziły przednie tarcze hamulcowe. Wentylacja umieszczona na klapie silnika pomagała F8 Spider trzymać się drogi i generować siłę docisku dla superauta z prancing horse. Z profilu, pojazd z otwartym dachem miał podobną szybę oraz rzeźbione panele drzwiowe jak jego kuzyn. Ferrari zdecydowało się na rozwiązanie z chowanym twardym dachem, który można było złożyć w 14 sekund przy prędkości do 45 km/h (28 mph). Za kabiną zainstalowano dwa wypukłości za siedzeniami, które również przykrywały łuki bezpieczeństwa. Nie było nachylonej tylnej szyby. Na koniec, z tyłu, F8 Spider miał skrzydło na pokrywie silnika oraz podwójny wydech pod tylnym zderzakiem, wychodzący przez masywny dyfuzor.
W kabinie, F8 Spider oferował miejsce dla dwóch osób. Fotele kubełkowe z wysokim oparciem były wyłożone droższą skórą i oddzielone konsolą centralną. W przeciwieństwie do wielu innych samochodów na rynku, nie była ona połączona z centralnym panelem, co potęgowało wrażenie lekkości. Jednak lekkość nie oznaczała ubogości, ponieważ F8 Spider miał 7-calowy ekran dotykowy umieszczony przed pasażerem, który mógł pomagać kierowcy w wyborze muzyki. Osoba za kierownicą musiała skupić się na prowadzeniu, mając przed sobą zestaw wskaźników, w którym dużą rolę odgrywał obrotomierz. Flankowały go dwa wyświetlacze LCD dla systemu infotainment i nawigacji. Dodatkowo, mogły one również pokazywać informacje z pokładowego komputera samochodu.
F8 Spider był lżejszy od 488 Spider, a włoski producent starał się dostarczyć najlepsze dostępne rozwiązania, aby zredukować wagę. Dodatkowo, zwiększono osiągi silnika V8 twin-turbo o pojemności 3,9 litra o 50 PS (49 HP) w porównaniu do swojego poprzednika.
Ferrari zaprezentowało F8 Spider, nową generację sportowego kabrioletu wyposażonego w najskuteczniejszy silnik V8 umieszczony pośrodku w historii.
Ferrari F8 Spider został zaprojektowany równolegle z modelem F8 Tributo berlinetta i charakteryzuje się kompaktowym i efektywnym składanym dachem RHT (Retractable Hard Top), który wpływa na linie modelu, który prowadzi w swojej kategorii.
Ferrari F8 Spider to najnowszy dodatek do ekskluzywnej i prestiżowej linii otwartych samochodów V8, która rozpoczęła się od modelu 308 GTS w 1977 roku. Jest mniej ekstremalny niż 488 Pista Spider, ale bardziej sportowy niż 488 Spider, który zastępuje w ofercie.
W konsekwencji, F8 Spider ustanawia nowe standardy dla sportowych samochodów „en plein air” pod względem osiągów i wyjątkowego prowadzenia, dostarczając niezwykle satysfakcjonujących wrażeń podczas jazdy. W rzeczywistości doskonale łączy dynamikę prowadzenia z zaskakującym komfortem wewnętrznym. Ten kabriolet Ferrari łączy zatem cechy najchwalebniejszego silnika 8-cylindrowego w historii z niezrównaną przyjemnością z jazdy.
Silnik V8 podniósł poprzeczkę wydajności na niespotykaną wcześniej wysokość, nie tylko dla silników turbinowych, ale dla jednostek napędowych wszelkiego rodzaju. Silnik jest rozwinięciem V8, który przez cztery lata z rzędu zdobył tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” (2016, 2017, 2018 i 2019) i który został uznany za najlepszy silnik ostatnich dwóch dekad. Niezwykłe osiągnięcie, które nie ma sobie równych w historii tych nagród.
Największym osiągnięciem Ferrari F8 Spider jest to, że uwalnia swoją moc natychmiastowo, bez opóźnienia turbosprężarki, zachowując jednocześnie unikalny i bardzo charakterystyczny dźwięk silnika V8. Ta oszałamiająca wydajność i niewymuszone prowadzenie samochodu były możliwe dzięki integracji szeregu innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych, inspirowanych torami wyścigowymi, w jego konstrukcji.
Misją każdego nowego modelu produkowanego przez Maranello jest wprowadzenie nowych cech designu oraz przewyższenie swoich poprzedników na wszystkich frontach. Wyzwanie, przed którym zawsze stają inżynierowie i projektanci, polega na przesuwaniu własnych granic twórczych i granic technologii poprzez wprowadzanie nowych, nowatorskich rozwiązań oraz ustalanie nowych poziomów doskonałości. To coś, co po raz kolejny zrobili z niesamowitym efektem przy tym nowym modelu.
F8 Spider zastępuje 488 Spider i poprawia wszystkie aspekty swoich specyfikacji: oprócz faktu, że jego silnik generuje dodatkowe 50 KM, nowy Ferrari jest lżejszy o 20 kg od swojego poprzednika. Waży zaledwie 20 kg więcej niż bardziej ekstremalny 488 Pista Spider. F8 Spider jest również znacznie bardziej aerodynamically efficient i posiada nową wersję systemu kontroli kąta poślizgu Side Slip Angle Control w wersji 6.1.
SILNIK
W świecie motoryzacji silnik V8 Ferrari jest postrzegany jako ucieleśnienie sportowości i przyjemności z jazdy. Szczególnie jeśli jest umieszczony pośrodku w dwuosobowym samochodzie. Ferrari doskonali tę architekturę od ponad czterech dekad, optymalnie równoważąc wagę dla idealnej dynamiki prowadzenia.
Specyfikacje techniczne V8 są naprawdę wyjątkowe. Jednostka o pojemności 3902 cm³ wyzwala 720 KM przy 8000 obr./min i ma również imponującą moc specyficzną wynoszącą 185 KM/l. Jej maksymalny moment obrotowy jest teraz wyższy na wszystkich prędkościach obrotowych silnika, osiągając szczyt 770 Nm przy 3250 obr./min.
Dziś silniki V8 Ferrari wprowadzają rozwiązania tak wyszukane, że są w rzeczywistości dziełami inżynierii. Ta jednostka napędowa dodatkowo podkreśla typowe cechy wszystkich silników z Maranello, charakteryzując się płynnie postępującą, nieograniczoną przyspieszeniem i zerowym opóźnieniem turbosprężarki, w połączeniu z unikalnym dźwiękiem dzięki nowemu systemowi wydechowemu.
Nowy samochód oferuje kierowcom czyste emocje. Natychmiastowo dostępna moc idzie w parze z wyjątkowym prowadzeniem dzięki zaawansowanym rozwiązaniom w zakresie dynamiki pojazdów. Należą do nich nowa wersja Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+), która teraz może być aktywowana w trybie RACE manettino, co ma na celu ułatwienie osiągnięcia i kontrolowania wydajności na granicy możliwości.
Aby osiągnąć wzrost mocy o 50 KM w porównaniu do 488 Spider, nowa linia dolotowa jest bezpośrednio pochodną z modelu 488 Challenge. W Ferrari F8 Spider wloty powietrza zostały przeniesione z boków do tyłu, gdzie znajdują się po obu stronach wykończonego spoilerem, i są bezpośrednio połączone z kolektorami dolotowymi. To drastycznie zmniejsza straty i zapewnia większy przepływ powietrza do silnika, co zwiększa moc. Przepływ powietrza korzysta również z zwiększonego ciśnienia dynamicznego, które jest generowane przez kształt tylnego spoilera.
Adaptive Performance Launch analizuje przyczepność, gdy samochód przyspiesza, a następnie wykorzystuje elektroniczne sterowanie do optymalizacji momentu obrotowego, aby dopasować go do poziomu przyczepności drogi, minimalizując poślizg kół, co z kolei maksymalizuje przyspieszenie.
Strategia „Wall Effect” ogranicznika obrotów to kolejny krok naprzód w zakresie ekstremalnej wydajności silnika. Zamiast stopniowo ograniczać obroty w kierunku limitu, odcina tuż przy czerwonej linii 8000 obr./min, maksymalizując ilość dostępnej mocy w dynamicznych sytuacjach jazdy, co poprawia czasy okrążeń.
Ponownie w tym modelu zastosowano bardzo udaną strategię Ferrari Variable Torque Management dla wszystkich biegów. Aby dostosować ją do ekstremalnego sportowego ducha samochodu, wszystkie krzywe momentu obrotowego zostały zaprojektowane na nowo, aby dostarczać wrażenie płynnego i mocnego przyspieszenia aż do czerwonej linii. Maksymalny moment obrotowy jest o 10 Nm wyższy niż w 488 Spider i jest dostępny nawet przy niższych prędkościach obrotowych silnika.
Silnik F8 Spider dziedziczy również bardzo efektywne rozwiązania redukcji wagi z 488 Pista, co pozwoliło na zmniejszenie wagi jednostki napędowej o 18 kg w porównaniu do 488 Spider. Zmniejszenie wagi mas rotacyjnych i nie-statycznych, takich jak tytanowe korby, wał korbowy i koło zamachowe, pozwala na bardzo szybkie zwiększenie prędkości obrotowej silnika, tak bardzo, że kierowca może zobaczyć igłę obrotomierza szybko poruszającą się, szczególnie podczas szybkich przejść, takich jak zmiana biegów i przyspieszanie na niskich biegach, co sprawia, że samochód wydaje się jeszcze bardziej sportowy. Te redukcje wagi mas rotacyjnych dają 17% redukcję bezwładności.
Manifolds wydechowe z Inconelu pochodzące z 488 Challenge same przyczyniają się do lżejszej wagi silnika o 9,7 kg. Układ wydechowy został znacznie zmodyfikowany na całej długości, począwszy od turbosprężarek po rury wydechowe, aby uzyskać dźwięk absolutnie unikalny dla tego samochodu. Rezultatem jest niepodważalny dźwięk silnika, który przewyższa intensywnością i jakością dźwięku. Linia wydechowa zawiera również nowy filtr cząstek stałych (GPF), aby spełnić nowe wymagania homologacyjne.
DESIGN
Zaprojektowany przez Ferrari Styling Centre, F8 Spider kontynuuje kierunek obraną przez F8 Tributo, który stanowił most do nowego języka designu, który będzie dalej podkreślał kluczowe cechy Ferrari, takie jak wysoka wydajność i ekstremalna efektywność aerodynamiczna.
Przy projektowaniu kabrioletu wybór dachu zawsze odgrywa zasadniczą rolę w ogólnym wyglądzie samochodu. Od kilku lat Ferrari przyjmuje twardy dach ze względu na komfort, jaki on zapewnia. W rezultacie projekt linii Ferrari F8 Spider został stworzony wokół RHT (Retractable Hard Top).
Kluczem do całego designu było przesunięcie linii oddzielającej nadwozie samochodu od dachu z konwencjonalnej pozycji na poziomie pasa (poziom ramion pasażera) na wysokość nad słupkiem B. Sam dach jest w ten sposób bardziej kompaktowy i dwuwymiarowy, co pozwala na podział na dwie części i schowanie ich nad silnikiem.
RHT zajmuje zaledwie 14 sekund na rozłożenie lub złożenie i może być zamknięty lub otwarty, gdy samochód porusza się z prędkością do 45 km/h.
EXTERIOR
Celem Ferrari Styling Centre przy F8 Spider było zaprojektowanie stylistycznego hołdu dla silnika V8 Ferrari, ewoluując zawartość F8 Tributo i czerpiąc inspirację z najbardziej ikonicznych sportowych samochodów V8 z silnikiem umieszczonym w środkowej części w historii Ferrari. Rezultatem jest samochód o silnej osobowości, dzięki jeszcze bardziej sportowemu designowi, wyraźnie inspirowanemu zaawansowaną aerodynamiką pojazdu.
Przedni widok samochodu charakteryzuje się S-Duct, wokół którego cała przednia część została przeprojektowana, aby podkreślić obszerne modyfikacje aerodynamiczne w tej części samochodu. Najwyraźniejszym przykładem są nowe, bardziej kompaktowe, poziome reflektory LED.
Tylni spoiler został całkowicie przeprojektowany. Jest teraz większy i owija się wokół tylnych świateł, wizualnie obniżając środek ciężkości samochodu i powracając do klasycznego podwójnego układu świateł oraz tylnej części w kolorze nadwozia, co jest kolejnym elementem stylizacyjnym z wczesnych berlinett 8-cylindrowych, jak pierwsza w legendarnym cyklu, 308 GTB.
Obudowa silnika jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów F8 Spider. Manta-like wygląd pokrywy jest stworzony przez centralny grzbiet, który zaczyna się od tylnej szyby i znika pod skrzydłem wykończonego spoileru, podążając za samymi przepływami powietrza.
Dwa skrzydła, które wyłaniają się z centralnej bryły, harmonijnie łączą się z nadwoziem, nadając poczucie ciągłości wizualnej z każdej strony. Te elementy skrzydeł są zawieszone, co tworzy wentylację powietrza poniżej nich, co pomaga poprawić rozpraszanie ciepła generowanego przez silnik. Trzy rzeźbione żebra na bocznych elementach pokrywy silnika również przyczyniają się do tego, oprócz nawiązania do ikonicznego stylizowania tylnej szyby wersji coupé. Żebra są wykończone na czarno, aby zmniejszyć wagę oraz nadać wizualnej klarowności projektowi.
Grzebienie, które wyłaniają się z wyraźnych brył pokrywy bagażnika, płyną subtelnie w kierunku tyłu i do spoilera w interpretacji „łabędziego szyjka” F1 (słupki podtrzymujące tylne skrzydła), co z kolei jeszcze bardziej wzmacnia już potężnie sportową osobowość samochodu.
KOKPIT
Kokpit Ferrari F8 Spider zachowuje klasyczny, skierowany na kierowcę wygląd typowy dla berlinett Ferrari z silnikiem umieszczonym w środkowej części. Koncepcja, która tworzy symbiotyczny związek między kierowcą a samochodem, podobnie jak dzieje się to w F1, z wszystkimi kontrolkami umieszczonymi na nowej generacji kierownicy. Sportowe fotele również są nowe.
Deska rozdzielcza zawiera aluminiowy panel żaglowy wspierający centralny wyświetlacz satelitarny i kontynuujący w samą deskę. Aby stworzyć poczucie wizualnej lekkości, cienki element z włókna węglowego dzieli górną i dolną część, optymalizując cały wygląd. Ta sekcja zawiera również opcjonalny 7-calowy ekran dotykowy po stronie pasażera, a deska jest uzupełniona przez klasyczny zestaw wskaźników z centralnym obrotomierzem.
Tunel jest wyraźnie oddzielony od deski i umieszczony pod nią, ponownie aby wzmocnić poczucie lekkości, jakie emanuje wnętrze samochodu. Posiada nowy mostek, wyraźną rzeźbiarską konstrukcję, która wydaje się unosi się i tym samym jeszcze bardziej optymalizuje kabinę.
AERODYNAMIKA
F8 Spider przyjęło najnowocześniejsze rozwiązania aerodynamiczne i innowacje ze świata wyścigowego GT i Challenge Ferrari, formując je w produkcyjny kabriolet z silnikiem umieszczonym w środkowej części, który czyni najwyższy poziom wydajności dostępnym dla kierowców o różnych umiejętnościach.
W Ferrari F8 Spider pozycja przednich chłodnic – które, w przeciwieństwie do 488 Spider, są skierowane do tyłu – jest korzystna pod względem chłodzenia, ale jednocześnie zmniejsza powierzchnię podwozia, która może być wykorzystana do generowania siły dociskowej. Z tego powodu geometria kanałów używanych do rozpraszania gorącego powietrza musiała zostać zaprojektowana na nowo, aby zapewnić maksymalną siłę dociskową przy jednoczesnym zmniejszeniu oporu, dzięki pozytywnemu oddziaływaniu przepływów powietrza wychodzących z chłodnicy z przednimi kołami. Rezultatem jest 10% poprawy ogólnej wydajności samochodu w porównaniu do 488 Spider.
DYNAMIKA POJAZDU
Ogólne poziomy wydajności są znacznie wyższe niż w 488 Spider, dzięki zwiększeniu mocy, redukcji wagi oraz poprawie współczynnika aerodynamicznego. Ta wydajność jest teraz również dostępna dla większej liczby kierowców dzięki systemom dynamiki pojazdu, które czynią jazdę na granicy możliwości łatwiejszym i bardziej inspirującym zaufaniem doświadczeniem. Należą do nich kierownica o mniejszej średnicy oraz wprowadzenie nowego Ferrari Dynamic Enhancer Plus do zintegrowanej koncepcji SSC, teraz w wersji 6.1.
Aby osiągnąć cel, jakim jest ułatwienie dostępu i kontroli nad wyjątkową wydajnością samochodu, inżynierowie Ferrari pracowali nad integracją wydajności silnika i aerodynamiki z najnowszą wersją systemu kontroli dynamiki pojazdu. System kontroli kąta poślizgu, który poprawia kontrolę kierowców na granicy możliwości, był dodatkowo rozwijany. Przejście z wersji 6.0 do 6.1 odzwierciedla fakt, że system Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+) teraz aktywuje się również w trybie Race manettino.
FDE to system kontroli dynamiki bocznej, który wykorzystuje oprogramowanie Ferrari do dostosowania ciśnienia hamulców w zaciskach. Zadebiutował w 488 Pista, a następnie został przyjęty w 488 Pista Spider. F8 Tributo zawierał nową wersję FDE+ z rozszerzoną funkcjonalnością, która jest teraz również używana w Ferrari F8 Spider. System kontroli, który działa przez zakręty (ale nie podczas hamowania), teraz obejmuje również warunki o niskiej przyczepności oraz ustawienie wyścigowe manettino.
7 LAT SERWISU
Niezrównane standardy jakości Ferrari i rosnący nacisk na obsługę klienta stanowią podstawę rozszerzonego siedmioletniego programu serwisowego oferowanego z F8 Spider. Dostępny w całej gamie modeli Ferrari, program obejmuje wszystkie regularne przeglądy przez pierwsze siedem lat życia samochodu. Ten zaplanowany serwis to ekskluzywna usługa, która pozwala klientom mieć pewność, że ich samochód jest utrzymywany w szczytowej wydajności i bezpieczeństwie przez wiele lat. Ta bardzo specjalna usługa jest dostępna również dla właścicieli kupujących używane Ferrari.
Regularna konserwacja (co 20 000 km lub raz w roku bez ograniczeń przebiegu), oryginalne części zamienne oraz drobiazgowe kontrole przez personel przeszkolony bezpośrednio w Ferrari Training Centre w Maranello przy użyciu najnowocześniejszych narzędzi diagnostycznych to tylko niektóre z korzyści oferowanych przez Genuine Maintenance Programme.
Usługa jest dostępna na wszystkich rynkach na całym świecie oraz we wszystkich autoryzowanych dealerach w oficjalnej sieci dealerskiej.
Program Genuine Maintenance rozszerza również zakres usług posprzedażowych oferowanych przez Ferrari, aby zaspokoić potrzeby klientów, którzy pragną zachować wydajność i doskonałość, które są znakiem wszystkich samochodów produkowanych w fabryce w Maranello, która od zawsze była synonimem nowoczesnej technologii i sportowości.
Ferrari F8 Spider – Specyfikacje techniczne