Kiedy na rynek trafiła pierwsza generacja Land Rovera Range Rover Evoque, jej design sprawił, że wszystkie inne SUV-y wydawały się przestarzałe. Rewolucyjny wygląd w segmencie premium kompaktowych SUV-ów wydaje się jednak tracić na świeżości. Tylko wytrawne oko potrafi odróżnić drugą generację od poprzedniej, ponieważ są tak do siebie podobne.
W 2018 roku Land Rover zaprezentował drugą wersję Range Rovera Evoque. Zwiększyła się ona o kilka cali, ale nie przez większe zderzaki, lecz dzięki powiększonemu rozstawowi osi. To w zasadzie dobra wiadomość, ponieważ pierwszy Evoque często krytykowano za ciasne miejsca z tyłu. Choć jest nieco dłuższy i wyższy, to jest węższy niż wcześniej.
Nowa jednostka infotainment jest bardzo starannie rozmieszczona na centralnej konsoli, z nachylonym wyświetlaczem dotykowym. Deska rozdzielcza jest bardzo czysta, bez przycisków i kontrolerów rozsianych wokół. W zależności od poziomu wyposażenia, zestaw wskaźników może mieć klasyczne zegary lub być w pełni cyfrowy TFT, który może wyświetlać informacje nawigacyjne i można go konfigurować.
Pod maską znajduje się wybór silników o pojemności 2.0 litra, zarówno turbodiesel, jak i benzynowy. Moc waha się od podstawowych 150 KM do szczytowej wersji o mocy 300 KM. Dla niektórych modeli dostępna jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów i napęd na jedną oś, natomiast w droższych wersjach standardem jest 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła.
Jako pionier na rynku luksusowych kompaktowych SUV-ów, nowy Range Rover Evoque, który zdobył już ponad 217 międzynarodowych nagród i jest dostępny w 127 krajach, stanowi wyrafinowaną ewolucję swojego pierwowzoru. Łączy niezrównane dziedzictwo Range Rovera z nowoczesną technologią – zaprojektowaną, skonstruowaną i wyprodukowaną w Anglii – aby sprostać wymaganiom współczesnych klientów.
Utrzymując natychmiast rozpoznawalny design oryginału, nowy Range Rover Evoque to elegancka ewolucja charakterystycznej sylwetki przypominającej coupé, wyróżniającej się dynamiczną linią dachu i uniesioną talią, które identyfikują rodzinę Range Rovera.
Wyjątkowe proporcje i objętość auta podkreślają wyraziste linie i silne nadkola, które w połączeniu z 21-calowymi felgami tworzą mocny i dynamiczny charakter.
Wprowadzenie elementów przypominających biżuterię, takich jak super-cienkie reflektory LED Matrix, nadaje przodu i tyłu bardziej wysublimowany wygląd. Wbudowane uchwyty do drzwi dodają gładkiego, rzeźbionego estetyki, podczas gdy zmieniające kierunek kierunkowskazy tworzą wyrazisty sygnaturę. Opcjonalne szczegóły R-Dynamic i mosiężne akcenty podkreślają unikalny urok.
Wewnątrz, starannie zaprojektowany interfejs łączy nietłoczone powierzchnie i proste linie z starannie dobranymi materiałami premium, tworząc luksusową, minimalistyczną kabinę cyfrową. Oferowane techniczne tkaniny, wykorzystujące przetworzone plastiki, są dostępne jako luksusowe alternatywy dla skóry, takie jak mieszanka wełny Kvadrat i tkanina zamszowa Dinamica®, a także opcje Eucalyptus i Ultrafabrics™. Kabina ma być spokojną i serene przestrzenią, zapewniającą komfortowe, zdrowe i szczęśliwe miejsca dla pasażerów, z technologiami takimi jak podwójny ekran dotykowy Touch Pro Duo, z nowym, szybszym oprogramowaniem, 16-stopniowe sterowanie fotelami oraz jonizacja powietrza w kabinie, które uzupełniają zwiększoną przestrzeń wewnętrzną.
Land Rover Range Rover Evoque (2020)
2020 Land Rover Range Rover Evoque
Kompaktowe wymiary są niemal identyczne (4,37 m), jednak w oparciu o nową Premium Transverse Architecture Land Rovera, oferują więcej przestrzeni wewnętrznej niż wcześniej. Dłuższy rozstaw osi zapewnia dodatkowe 20 mm miejsca na kolana pasażerów na tylnej kanapie oraz zwiększa przestrzeń do przechowywania drobnych przedmiotów – większy schowek i centralny schowek pomieszczą teraz tablety, torebki i butelki bez trudu. Przestrzeń bagażowa jest o 10 procent większa (591 litrów) oraz znacznie szersza, co pozwala na swobodne umieszczenie złożonego wózka dziecięcego lub zestawu kijów golfowych, a przestrzeń rośnie do 1383 litrów po złożeniu elastycznych tylnych siedzeń w układzie 40:20:40.
Nowa architektura została opracowana z myślą o elektryfikacji, a mild-hybrid 48-woltowy jest dostępny od samego początku, z modelem hybrydowym typu plug-in, który pojawi się około 12 miesięcy później. Mild-hybrid jest pierwszym takim rozwiązaniem w Land Roverze, które zbiera energię zazwyczaj tracącą się podczas zwalniania dzięki zainstalowanemu w silniku generatorowi rozrusznikowemu, przechowując ją w akumulatorze pod podłogą. Przy prędkości poniżej 17 km/h (11 mph) silnik się wyłącza, gdy kierowca naciska hamulec. Przy rozruchu, zgromadzona energia jest wykorzystywana do wsparcia silnika podczas przyspieszania i zmniejszenia zużycia paliwa. Dzięki temu jazda w zatłoczonych, miejskich obszarach staje się bardziej komfortowa, cicha i efektywna, a także przynosi oszczędności związane z wydajnością.
Najniżej emitującą CO2 wersją jest wersja z napędem na przednie koła, manualna skrzynia biegów z silnikiem diesla Ingenium o mocy 150 KM i emisją 143 g/km.
Najpopularniejsze modele z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów są dostępne z wyborem czterocylindrowych silników benzynowych i diesla Ingenium. To w tych modelach jest wykorzystywany system mild-hybrid 48-woltowy, który obniża emisję CO2 do 149 g/km i poprawia efektywność paliwową do 50,4 mpg (5,6 l/100 km) (na podstawie procedury testowej NEDC Equivalent).
Do oferty dołączy również jeszcze bardziej wydajny model hybrydowy plug-in (PHEV) z silnikiem benzynowym Ingenium o trzech cylindrach.
W pełni zasługując na miano Range Rovera, kompaktowy SUV łączy zdolności terenowe z pewnością prowadzenia w każdych warunkach atmosferycznych. Nowy Evoque oferuje napęd na wszystkie koła, a także drugą generację Active Driveline z Driveline Disconnect, co zwiększa efektywność, a Adaptive Dynamics zapewnia optymalną równowagę komfortu i zwinności. Technologia Terrain Response 2 – po raz pierwszy zainstalowana w pełnowymiarowym Range Roverze – automatycznie wykrywa powierzchnię, po której porusza się auto, i dostosowuje ustawienia odpowiednio, a Evoque może teraz przeprawiać się przez wodę o głębokości do 600 mm (wcześniej 500 mm).
Łącząc zdolności terenowe z pewnością prowadzenia na drodze, nowa zawieszenie MacPherson Hydrobush z przodu oraz Integral Link z tyłu, a także technologia Adaptive Dynamics, zapewniają nie tylko lepszą wygodę i stabilność w każdych warunkach, ale także zwinne zachowanie, które sprawia, że Evoque jest idealnym pojazdem do ciasnych ulic w wielu krajach na całym świecie.
Słynna pozycja kierowcy Range Rovera przeszła w erę cyfrową, z innowacyjnym lusterkiem wstecznym 'ClearSight’, które zamienia się w ekran HD video. Jeśli widoczność z tyłu jest ograniczona przez pasażerów lub duże przedmioty, kierowca po prostu przesuwa przełącznik na dolnej stronie lusterka, a obraz z kamery umieszczonej w górnej części pojazdu wyświetla to, co znajduje się za samochodem w ostrej wysokiej definicji. Ekran oferuje szersze (50-stopniowe) pole widzenia i lepszą widoczność w słabym świetle.
Nowy Range Rover Evoque jest również pierwszym na świecie pojazdem z technologią Ground View, która efektywnie czyni maskę niewidoczną, projektując obraz kamery na górny ekran dotykowy, aby pokazać kierowcy widok 180 stopni pod przodem pojazdu. To przydatne podczas negocjowania trudnych miejsc parkingowych, manewrowania w wysokich krawężnikach w centrach miast lub pokonywania wyboistego terenu i stanowi realizację technologii Transparent Bonnet, zaprezentowanej przez Land Rover w 2014 roku.
Wszystkie modele standardowo mają kamerę cofania, a także zestaw zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Obejmuje to Adaptive Cruise Control z pomocą kierownicy, która centrowuje pojazd w pasie ruchu na podstawie oznaczeń drogowych oraz utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu z przodu.
Aktywne funkcje bezpieczeństwa, takie jak Lane Keep Assist, Autonomous Emergency Braking i Driver Condition Monitor, są dostępne, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów.
Evoque jest pierwszym Land Roverem wyposażonym w Smart Settings, który wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do nauki preferencji kierowcy i działa jako wbudowany lokaj. Oprócz pozycji siedzenia, ustawień muzyki i klimatyzacji, Evoque może również kontrolować preferencje kolumny kierownicy, aby zmaksymalizować komfort.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Jaguar Land Rover koncentruje się na zmniejszeniu wpływu pojazdów i operacji na środowisko. Obejmuje to zmniejszenie emisji CO2 związanej z budową każdego samochodu o 46% w porównaniu z poziomami z 2007 roku oraz zakup energii elektrycznej o zerowej emisji w przypadku wszystkich operacji w Wielkiej Brytanii. W związku z tym, Jaguar Land Rover współpracował z Carbon Trust, aby uzyskać certyfikację jako neutralny węglowo dla brytyjskich miejsc produkcji i rozwoju, od kwietnia 2017 r. do marca 2018 r. Dotyczy to produkcji i rozwoju nowego Range Rovera Evoque.
Zbudowany na nowej mieszanej metalowej architekturze Premium Transverse, Evoque łączy efektywne silniki diesla lub benzynowe Ingenium, napęd hybrydowy i luksusowe, zrównoważone materiały. W każdym Evoque wykorzystuje się do 33 kg naturalnych i recyklingowych materiałów, aby zminimalizować wpływ na środowisko. Materiały recyklingowe pochodzą z mieszanki źródeł po-konsumpcyjnych lub po-przemysłowych w łańcuchu dostaw.
Dązenie Land Rovera do zrównoważonego rozwoju znajduje również odzwierciedlenie w stworzeniu szerszego wyboru materiałów wewnętrznych pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny, które zachowują charakterystyczne luksusowe odczucie Range Rovera Evoque. Oferując przełomowe tkaniny i wykończenia, dostępne są dwie nowe opcje siedzeń.
Klienci mogą wybrać fotele pokryte premium alternatywą dla skóry opracowaną przez duńskich ekspertów tkanin, Kvadrat – wysokiej jakości materiał, który łączy trwałą mieszankę wełny z techniczną tkaniną zamszową Dinamica®, wykonaną z 53 recyklingowych butelek plastikowych na pojazd.
Dodatkowo, klienci będą mieli możliwość nowej tkaniny Eucalyptus, produkowanej z naturalnych włókien, która w trakcie uprawy zużywa znacznie mniej wody niż tradycyjne materiały i cechuje się nowym lekkim materiałem o wysokich parametrach, który nie pochodzi od zwierząt. Każda opcja ma luksusowe wykończenie oraz unikalny design, oferując naprawdę premium alternatywę dla skóry.
Nowy Evoque będzie dostępny od samego początku z napędem mild-hybrid 48-woltowym, który zbiera energię zazwyczaj utraconą podczas zwalniania i przechowuje ją w akumulatorze podłogowym. Przy prędkościach poniżej 17 km/h (11 mph), podczas hamowania, silnik wyłącza się, aby zminimalizować emisje. Ta technologia wspiera zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, teraz do 50,4 mpg (5,6 l/100 km) i emisji CO2 wynoszącej 149 g/km (NEDC Equivalent).
Gdy kierowca przyspiesza, zgromadzona energia jest wykorzystywana do wsparcia silnika, zmniejszając zużycie paliwa i czyniąc nowego Evoque idealnym SUV-em do jazdy w miejskim korku. Ten mild-hybrid napęd będzie wspierany przez model hybrydowy plug-in w 2019 roku.
Klienci mogą również wybierać spośród sześciu silników czterocylindrowych Ingenium, w tym trzech wersji benzynowych i trzech diesla. Najbardziej wydajny to 150 KM diesel (FWD) z emisją 143 g/km (NEDC Equivalent) i zużyciem paliwa 5,4 l/100 km (52,3 mpg), podczas gdy na drugim końcu skali wydajności znajduje się model benzynowy AWD o mocy 300 KM z momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm, emisją 186 g/km (NEDC Equivalent) i zużyciem paliwa 8,1 l/100 km (34,4 mpg).
ZDOLNOŚCI
Range Rover Evoque oparty jest na nowej mieszanej metalowej architekturze Premium Transverse Land Rovera, która została zaprojektowana z myślą o napędzie hybrydowo-elektrycznym – mild-hybrid 48-woltowy, hybryda plug-in z silnikiem benzynowym o trzech cylindrach – oraz trzech i czterech cylindrowych silnikach benzynowych i diesla Ingenium. Nowa karoseria jest sztywniejsza o 13% w porównaniu do swojego poprzednika, co razem z sztywnymi podramami zmniejsza hałas i wibracje docierające do kabiny. Dzięki 21 mm dłuższemu rozstawowi osi i nowej konstrukcji zawieszenia, kompaktowy SUV oferuje zwiększoną przestrzeń wewnętrzną i poprawione prowadzenie w każdych warunkach.
Silniki Ingenium zostały udoskonalone o nowe technologie, aby były cichsze i bardziej wygodne, a dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów ZF została przekalibrowana, aby zapewnić płynniejszą jazdę w warunkach terenowych.
Zawieszenie Integral Link z tyłu rozdziela siły boczne i podłużne, aby zwiększyć kontrolę nad nadwoziem i zwinność, zapewniając większy komfort i pewność na drodze. Z przodu, zawieszenie MacPherson Hydrobush z płynowymi poduszkami minimalizuje wysokie wibracje kół odczuwalne przez kierownicę.
Adaptive Dynamics łączy inteligentne czujniki i ciągle zmienne tłumiki zawieszenia, które monitorują warunki drogowe co 100 milisekund. System nieustannie dostosowuje tłumiki, aby zapewnić stabilną jazdę z maksymalną kontrolą, bez względu na zmiany terenu lub nawierzchni.
W nowym Evoque wprowadzono Active Driveline, jest to elektroniczny system wektoryzacji momentu obrotowego, który nieustannie równoważy rozkład momentu obrotowego silnika pomiędzy przednią i tylną osią podczas skrętów, aby poprawić przyczepność i pewność kierownicy. Driveline Disconnect całkowicie odłącza napęd tylnej osi podczas jazdy, aby zredukować straty tarcia i poprawić efektywność paliwową, przed płynnie ponownym włączeniem w ułamku sekundy, kiedy warunki tego wymagają, aby zapewnić brak utraty przyczepności.
Nowy Evoque podnosi poprzeczkę w zakresie zdolności terenowych w segmencie luksusowych SUV-ów, łącząc naturalne zdolności off-road z zaawansowaną technologią, która zapewnia przyczepność na wszystkich nawierzchniach i w każdych warunkach. Prześwit wynosi 212 mm, a kąty najazdu i zjazdu wynoszą odpowiednio 25 stopni z przodu i 30,6 stopnia z tyłu.
Terrain Response 2 jest dostępny standardowo po raz pierwszy w nowym Evoque z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów. Umożliwia to kierowcom wybór spośród czterech trybów (Comfort, Sand, Grass-Gravel-Snow oraz Mud & Ruts), aby zoptymalizować osiągi i zdolności, ale nowy tryb Auto umożliwia Evoque wybór odpowiedniego trybu do warunków i automatyczne dostosowanie momentu obrotowego do terenu.
Maksymalna głębokość brodzenia Evoque wynosząca 600 mm może być skutecznie monitorowana za pomocą opcjonalnej funkcji Wade Sensing. Ultrasoniczne czujniki w lusterkach zewnętrznych dokładnie mierzą głębokość wody, co jest wyświetlane na centralnym ekranie dotykowym.
Nowy Evoque będzie wyposażony w różnorodne technologie terenowe takie jak Hill Descent Control, Gradient Release Control i All-Terrain Progress Control. Połączone z takimi funkcjami jak ClearSight Ground View (realizacja koncepcji przezroczystej maski Land Rovera), zapewniające większą widoczność pod pojazdem podczas pokonywania nierównego terenu, najnowszy Range Rover Evoque ma wszelkie atrybuty, aby przekroczyć oczekiwania.
Wszystkie modele standardowo mają kamerę cofania, a także zestaw zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Obejmuje to Adaptive Cruise Control z pomocą kierownicy, która centrowuje pojazd w pasie ruchu na podstawie oznaczeń drogowych oraz utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu z przodu.
Aktywne funkcje bezpieczeństwa, takie jak Lane Keep Assist, Autonomous Emergency Braking i Driver Condition Monitor, są dostępne, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów.
TECHNOLOGIA
ClearSight Ground View – realizacja koncepcji przezroczystej maski Land Rovera zaprezentowanej w koncepcji Discovery Vision – jest pierwszym takim rozwiązaniem na świecie. Kamery w kratce przedniej i na lusterkach zewnętrznych projektują obraz na centralny ekran dotykowy, pokazując to, co znajduje się przed pojazdem i pod nim w wirtualnym widoku 180 stopni. Pomaga to kierowcy utrzymać widoczność podczas pokonywania ekstremalnych terenów, jak również wysokich krawężników w centrach miast, co sprawia, że nowy Evoque jest idealnym pojazdem do przemierzania miejskiej dżungli, rzeczywistej dżungli i wszystkiego pomiędzy.
Nowe inteligentne lusterko wsteczne zamienia się w ekran HD video po naciśnięciu przycisku. Wyświetlając obraz z kamery skierowanej do tyłu na lusterku, widok kierowcy pozostaje niezakłócony przez pasażerów lub duże przedmioty z tyłu, a także oferuje szersze pole widzenia 50 stopni dzięki kamerze umieszczonej nad tylną szybą. Ta technologia zapewnia także wyraźniejszą widoczność w słabych warunkach oświetleniowych.
Zaprojektowane z ochronną krawędzią, aby zapobiec zabrudzeniu soczewki przez błoto i wodę, ma również hydrofobową powłokę, która odpycha wodę. W mało prawdopodobnym przypadku, gdy kamera kiedykolwiek będzie zasłonięta, kierowcy mogą w każdej chwili przełączyć się z powrotem na tradycyjne lusterko wsteczne jednym ruchem przełącznika.
System infotainment Touch Pro Duo od Land Rovera jest centralnym elementem cyfrowego doświadczenia wewnętrznego, łącząc dwa eleganckie 10-calowe wyświetlacze dotykowe o wysokiej rozdzielczości, 12,3-calowy wyświetlacz kierowcy za kierownicą oraz kolorowy wyświetlacz przezierny. Rezultatem jest piękne wnętrze „ukryte do momentu oświetlenia” wypełnione nowoczesnymi interfejsami cyfrowymi. Ergonomiczny projekt i pojemnościowe przełączniki są łatwiejsze i bardziej intuicyjne w obsłudze, co umożliwia kierowcy łatwe zarządzanie szeroką gamą technologii. Pojazd obsługuje integrację ze smartfonami, w tym Apple CarPlay i Android Auto, a także uchwyty na tablety z tyłu z możliwością ładowania, hotspot WiFi 4G (dla maksymalnie ośmiu urządzeń) oraz sześć gniazd USB umieszczonych w całej kabinie. Nowy Evoque jest pierwszym Land Roverem z technologią Smart Settings, która wykorzystuje zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji do nauki nawyków kierowcy w miarę upływu czasu. Technologia „samo-ucząca” rozpoznaje kierowcę po ich breloczku i telefonie, a następnie ustawia pozycję siedzenia i kolumny kierownicy na zbliżenie się, umożliwiając zarejestrowanie do ośmiu profili. Po kilku podróżach, Evoque zapamiętuje preferencje kierowcy dotyczące temperatury, ustawienia mediów oraz najczęściej wybierane numery w zależności od pory dnia lub tygodnia.