Mazda zaprezentowała czwartą generację modelu 3/Axela podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles w 2018 roku, a model ten był dostępny na całym świecie jako rocznik 2019.
Ta nazwa była jedną z najważniejszych w ofercie Mazdy, gdyż mogła przynieść znaczne wyniki sprzedażowe. Podczas gdy inni producenci samochodów wprowadzali swoje kompaktowe modele w różnych wersjach, takich jak coupé, kabriolety czy kombi, japoński producent skoncentrował się na wersjach sedan i pięciodrzwiowym hatchbacku.
Na zewnątrz, nowa 3-tka przyjęła język designu Kodo, zaprezentowany w 2010 roku i obecny już w modelach CX-9 i 6. Hatchback 3 charakteryzował się podobnymi, płynnie układającymi się liniami nadwozia. Japoński designer Yasutake Tsuchida stworzył pojazd z wyciągniętymi reflektorami oraz szeroką, pięciokątną atrapą chłodnicy z przodu. Ponadto, agresywny przód zawierał również mały spojler umieszczony na dolnej części zderzaka.
W porównaniu do swojego brata sedana, 3 miała zaokrąglone tylne nadwozie z bardzo szerokimi słupkami C oraz stylizacją Kammback w tylnej części.
Wnętrze 3 cechowało się podwójnym poziomem designu oraz 8,8-calowym ekranem infotainment umieszczonym w środkowej części. Projektant umieścił kontroler na konsoli środkowej, w postaci pokrętła. Dodatkowo, producent zaoferował duże, okrągłe wskaźniki zamontowane na desce rozdzielczej, w centralnej części, dla systemu HVAC.
W modelu 3 dostępne były silniki, zarówno benzynowe, jak i diesla, o pojemności od 1,8 do 2,5 litra. Wszystkie wersje korzystały z nowego systemu M Hybrid Mazdy, który zwiększał efektywność paliwową i jakość jazdy. Standardową skrzynią biegów w całej gamie była 6-biegowa manualna, natomiast 6-biegowa automatyczna znajdowała się na liście opcji. Platforma oferowała przednie niezależne zawieszenie oraz wahacze w tylnej części. Dostępna była również wersja z napędem na wszystkie koła, choć wciąż bez niezależnego zawieszenia z tyłu.
Wprowadzony w 2010 roku i debiutujący w produkcji z modelem CX-5 oraz Mazda6 w 2012 roku, design Kodo – Dusza Ruchu – odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu globalnej wartości marki Mazda. Obecnie Mazda podnosi tę koncepcję na wyższy poziom głębi i wyrafinowania, wchodząc w nowy etap, który wynosi projektowanie samochodów do rangi sztuki pięknej.
Celem tej nowej ewolucji designu Kodo jest wyrażenie nowej formy elegancji inspirowanej estetyką japońską. Pierwszymi pojazdami, które ucieleśniły nowy język designu Mazdy, były model koncepcyjny RX-Vision zaprezentowany na Tokyo Motor Show w 2015 roku oraz model koncepcyjny Vision Coupe zaprezentowany na wystawie w 2017 roku. Starannie dopracowane elementy, tworzące czyste, piękne projekty, łączą się z delikatnym grą światła i odbić, aby uzyskać elegancką i wyrafinowaną stylistykę z naturalnym, dynamicznym odczuciem.
Nowa Mazda3 jest pierwszym modelem produkcyjnym, który przyjmuje tę ewoluowaną wersję designu Kodo. Charakteryzując się niezwykle prostą „pojedynczą formą”, sposób, w jaki światło i cienie zmieniają się oraz odbicia poruszają się po nadwoziu, rodzi niezwykle żywą i dramatyczną ekspresję, która wykracza poza wcześniejsze iteracje języka designu. Kolejnym celem stylizacji nowej Mazdy3 było nadanie hatchbackowi bardziej emocjonalnego designu, podczas gdy sedan dąży do prezentacji bardziej eleganckich proporcji. Mimo że obie formy noszą tę samą nazwę modelu Mazda3, reprezentują całkowicie różne osobowości.
W projektowaniu wersji hatchback i sedana nowej Mazdy3, zespół deweloperski przyjrzał się świeżo wartościom i osobowościom każdego z modelów i podjął działania w celu maksymalizacji unikalnego uroku każdego z nich. Hatchback prezentuje potężny i uwodzicielski wygląd z trwałym atrakcyjnym wyglądem, który wywołuje poczucie emocjonujących doświadczeń. W przeciwieństwie do tego, czysta, smukła i wyrafinowana piękność sedana mówi o dojrzałości i wyrafinowaniu. Rezultatem są dwa typy nadwozia z tak odmiennymi osobowościami, że można by pomyśleć, że to całkowicie różne modele.
Koncepcja designu dla hatchbacka koncentrowała się na stworzeniu solidnej masy o uwodzicielskim uroku, która przekazuje świeże spojrzenie na stylistykę hatchbacków. Patrząc z tyłu, kabina i nadwozie łączą się, tworząc jednolitą, solidną masę. Ta unikalna forma realizuje potężną, solidną obecność oraz wyraz uwodzicielskiego i trwałego uroku.
Koncepcja designu dla sedana to „smukłość i elegancja”. Przy zachowaniu tradycyjnej stylistyki sedana poprzez połączenie maski, kabiny i bagażnika jako trzech odrębnych elementów, zespół deweloperski starał się podnieść te elementy i osiągnąć nowy poziom piękna, który przystoi sedanowi Mazdy. Rezultatem jest wyrafinowany, dojrzały wyraz elegancji.
Nowy projekt lamp to kolejny kluczowy element dalszej ewolucji designu Kodo. W zgodzie z motywem „mniej znaczy więcej”, wszystkie niepotrzebne elementy zostały usunięte, pozostawiając tylko istotę oprawy oświetleniowej. Zespół deweloperski uznał, że ograniczenie designu do minimum niezbędnych elementów – źródła światła, soczewki i podstawy – stworzy czysty i piękny wygląd. Dążyli również do okrągłego kształtu z wyrazem głębi, aby stworzyć obecność, która podkreśla sylwetkę nowej Mazdy3 oraz jej oś przód-tył. Nowy design ucieleśnia dynamiczną ekspresję, która wyróżnia markę Mazda.
Kolor Polymetal Gray został opracowany jako ekskluzywna oferta kolorystyczna dla hatchbacka. Połączenie twardego wyglądu metalu z charakterystyczną błyszczącą gładkością plastiku tworzy całkowicie nowy wyraz jakości. Kolor zmienia swoje oblicze w zależności od światła, podkreślając piękną formę nadwozia hatchbacka.
Design wnętrza
Aby jeszcze bardziej wzmocnić więź między samochodem a kierowcą, każdy aspekt kokpitu został ułożony w doskonałej poziomej symetrii z kierowcą na środku. Jednocześnie każdy element został zaprojektowany, aby bezpośrednio zwracać się do kierowcy i podkreślać oś skoncentrowaną na kierowcy, biegnącą od przodu do tyłu. Dodatkowo wnętrze wprowadza ideę „mniej znaczy więcej”, która jest kluczowa dla dalszej ewolucji designu KODO w nowej Mazdzie3. Utrzymanie wszystkich elementów poza kokpitem w jak najprostszej formie pomaga zwiększyć obecność strefy kokpitu. Tworzy to komfortowe środowisko, w którym samochód i kierowca angażują się w naturalny dialog, co umożliwia kierowcy skupienie się na prowadzeniu.
Projekt kokpitu stosuje koncepcję „punktu zbiegu” aż do poziomu poszczególnych części, w tym szprych kierownicy i wyświetlacza centralnego. Oprócz podkreślenia osi skoncentrowanej na kierowcy, przebiegającej od przodu do tyłu przez strefę kokpitu, podejście to wyraża również drugą poziomą oś poprzez układ form biegnących w lewo i prawo od deski rozdzielczej do trimu drzwi po obu stronach.
Celem projektowania była prostota, oparta na estetyce „mniej znaczy więcej”. Na przykład, panel sterowania klimatyzacją i kratki po stronie pasażera zostały zintegrowane w osi lewo-prawo, która podąża za linią deski rozdzielczej. Rezultatem jest czysty i prosty design.
Elementy wnętrza wykorzystują własny wzór Mazdy, zaprojektowany tak, aby oddać bogactwo i ciepło prawdziwej skóry. Wprowadzając zagięcia o różnych głębokościach i kształtach na różnych częściach, nowy materiał tworzy żywy, bogaty wyraz.
Nowo zaprojektowany panel zmiany biegów korzysta z technologii zwanej „moldowanie dwu-warstwowe”. Zawiera warstwę czarną, grawerowaną laserowo, pokrytą drugą przezroczystą warstwą, tworząc błyszczące, czarne wykończenie z głębokim efektem przejrzystości. Zmiany w oświetleniu tworzą bogaty liniowy wyraz, który pomaga panelowi podkreślić sportowy charakter nowej Mazdy3, wysoką jakość wyglądu i dumę z posiadania.
Wnętrze wykończone tkaniną przyjmuje nowy kolor Greige, łączący chłodne odcienie szarości z miękkim odczuciem beżu, tworząc przyjemne wrażenie witalności i ciepła. Ta kombinacja światła i głębi nadaje wnętrzu wyrafinowany wygląd.
Nowy kolor burgundowy został opracowany jako kolor wnętrza ekskluzywny dla hatchbacka. Głęboki, wyrazisty wygląd tej specjalnej czerwonej skóry podkreśla emocje związane z designem zewnętrznym i tworzy wygląd, który przemawia do dojrzałych gustów.
Design skoncentrowany na człowieku jeszcze bardziej zwiększa komfort relaksu
Kokpit i kabina zostały starannie zaprojektowane zgodnie z filozofią Mazdy skoncentrowaną na człowieku. Jednym z celów było zapewnienie wszystkim kierowcom pewności operacyjnej, która pozwala im skoncentrować się na prowadzeniu. Kolejnym celem było uczynienie czasu spędzonego w ruchu komfortowym i przyjemnym. Mazda zastosowała najnowszą dostępną wiedzę oraz technologie w projektowaniu pozycji kierowcy, widoczności, interfejsu człowiek-maszyna (HMI) oraz jakości dźwięku. Te elementy zostały wykorzystane do dalszego podniesienia poziomu jakości i satysfakcji, dostarczając bardziej naturalne i intuicyjne odczucie podczas jazdy. Nowa Mazda3 zapewnia wszystkim pasażerom przyjemność naturalnego, komfortowego i relaksującego doświadczenia podczas jazdy, które zaczyna się już przy pierwszej podróży i pozostaje spójne w każdej sytuacji drogowej.
Pozycja kierowcy
Telescopowa kierownica przyjmuje dodatkowy ruch o 10 mm na końcach, oferując szerszy zakres regulacji o 70 mm i zapewniając precyzyjniejszą kontrolę nad regulacją pozycji jazdy. Dodatkowo, regulacja nachylenia poduszki przedniego siedziska jest teraz standardowym wyposażeniem. To pomaga zapobiec sytuacji, gdy kąt siedzenia powoduje uniesienie ud pasażera nad poduszką lub wywieranie niepotrzebnego nacisku na uda. W ten sposób zapewnia mocne wsparcie, które utrzymuje miednicę w pozycji wyprostowanej, aby zachować idealną postawę siedzącą, do której Mazda dążyła.
Dźwignia zmiany biegów została przesunięta do przodu i umieszczona wyżej w obu wersjach: automatycznej i manualnej. Ułatwia to kierowcy przesunięcie ręki z kierownicy i obsługę dźwigni zmiany biegów. Kontroler komend również został przesunięty do przodu, uchwyty na kubki przesunięto przed dźwignię zmiany biegów, a centralny podłokietnik wydłużono. Nowy układ konsoli centralnej znacznie poprawia stabilność operacyjną i łatwość.
Interfejs Człowiek-Maszyna (HMI)
Aktywny wyświetlacz jazdy, wskaźniki i wyświetlacz centralny zostały nowo zaprojektowane, aby prezentować informacje w prostszy sposób, a używane czcionki zostały ujednolicone, tworząc przyjemny i spójny wygląd.
Nowa Mazda3 korzysta z szerokiego, 8,8-calowego wyświetlacza centralnego. Oferuje uproszczoną obsługę, wymagającą jedynie użycia kontrolera komend, a także nowy, intuicyjny system wskazówek, który ułatwia obsługę kontrolera komend.
Widoczność i pole widzenia
Grubość i kształt konstrukcji słupka A zostały zoptymalizowane, aby zminimalizować kąt jego zasłaniania oraz związane z nim martwe pola. Każdy szczegół kształtu słupka został starannie zaprojektowany po obliczeniu stopnia ruchu szyi i oczu, który nie obciąża kierowcy. W rezultacie nowy design znacznie redukuje martwe pola przed samochodem, zapewniając kierowcy ciągły widok na pieszych lub potencjalne przeszkody po prawej lub lewej stronie, jednocześnie utrzymując naturalną postawę podczas jazdy.
System sterowania prędkością działania wycieraczek został starannie zaprojektowany w celu poprawy wydajności wycieraczek. Jest również zaprojektowany w taki sposób, aby nieustannie dostosowywać kąt działania wycieraczek w małych krokach. Dzięki temu mogą one skutecznie czyścić aż do słupka A, znacznie zwiększając widoczność w pobliżu słupka A po stronie kierowcy. Wycieraczki są schowane pod maską, co pomaga zapewnić przejrzysty widok w dół przez przednią szybę. Dodatkowo, dysze spryskiwaczy są przymocowane do ramion wycieraczek, dzięki czemu ich spray można natychmiast zetrzeć po aplikacji i nie zakłócać widoczności. Te środki łącznie zapewniają kierowcy lepszy widok i szybciej przywracają czystą widoczność w trudnych warunkach pogodowych.
Mazda Connect
Mazda Connect teraz zawiera Cyfrową Instrukcję Obsługi jako jedną z aplikacji. Gdy na wyświetlaczu centralnym pojawia się ostrzeżenie, prezentuje również wskaźnik poziomu priorytetu oraz łącze do Cyfrowej Instrukcji Obsługi. Kierowca może wtedy uzyskać dostęp do instrukcji, aby szybko otrzymać wyjaśnienie ostrzeżenia i wskazówki, jak najlepiej zareagować na sytuację.
System audio
Mazda przeprowadziła serię badań dotyczących przekazywania dźwięku przez kabinę samochodu. To doprowadziło do bardziej efektywnej poprawy jakości dźwięku poprzez umieszczenie głośników niskotonowych w narożnikach, gdzie dźwięk jest wzmocniony. Aby uniknąć wpływu jakości tonalnej dźwięków średnich i wysokich częstotliwości na dźwięki odbite, inne głośniki zostały umieszczone po lewej i prawej stronie na ozdobach bocznych i górnych częściach wykończenia drzwi, gdzie dźwięk jest bezpośrednio transmitowany w stronę uszu pasażerów. To tworzy bardziej naturalne wrażenie identyfikowania miejsca pochodzenia dźwięku oraz zwiększa głębię i jasność tego dźwięku.
Standardowy system audio z 8 głośnikami korzysta z układu 3-drożnego, z głośnikami niskotonowymi 3L umieszczonymi po bokach przedniego cowl, parą głośników 2,5 cm na ozdobach bocznych oraz głośnikami 8 cm w górnej części wykończenia drzwi przednich i tylnych. System dźwiękowy Bose® z 12 głośnikami dodaje głośnik centralny 8 cm, parę tylnej głośników satelitarnych i subwoofer. Posiada również dostosowanie, aby zapewnić bardziej mocny bas i wyższą jakość dźwięku.
Kolejna generacja przyjemności z jazdy Mazdy, udoskonalona i dalej rozwinięta dzięki ludzko-centrycznemu designowi
Doświadczenie jazdy Jinba-ittai Mazdy wymaga, aby samochód działał w doskonałej harmonii z intencjami kierowcy, co zapewnia większe bezpieczeństwo, pewność i poczucie bezpieczeństwa. W dążeniu do osiągnięcia tego celu, Mazda pozostaje wierna budowaniu samochodów zgodnie ze swoją filozofią ludzkocentrycznego designu. Te wysiłki obejmują rozwijanie technologii Skyactiv. Rozpoczynając od nowej Mazdy3, obejmują również wprowadzenie nowych technologii, które jeszcze bardziej rozwijają poziom, na którym stosuje się ludzkocentryczny design. Nieustannym celem jest osiągnięcie ostatecznego wyrazu Jinba-itta, umożliwiającego kierowcy czerpanie przyjemności z jazdy z naturalnym działaniem, jakby poruszał swoim ciałem bez potrzeby świadomego wysiłku.
Nowe technologie opierają się na intensywnych badaniach związanych z człowiekiem, które wykraczają poza samo badanie cech ciała i ruchów, badając również emocjonalne reakcje. Zamiast dążyć jedynie do mechanicznej efektywności anatomii człowieka, Mazda koncentruje się na maksymalizacji wrodzonych umiejętności fizycznych, jednocześnie badając, jak najlepiej zrealizować doświadczenie jazdy, które najlepiej odpowiada ludzkim wrażeniom. Koordynując rozwój wszystkich tych technologii jako organiczną całość, Mazda dopracowała dynamiczne osiągi tak, aby podstawowe ruchy samochodu – przyspieszanie, skręcanie i hamowanie – były naturalne dla kierowcy.
Nowa Mazda3 jest napędzana najnowszymi silnikami Skyactiv, w tym nowym silnikiem Skyactiv-X, oraz przyjmuje architekturę pojazdów Skyactiv. To dodaje nowej warstwy wykończenia do jej dynamiki jazdy, opartej na ludzkocentrycznej filozofii designu Mazdy. Kolejna generacja przyjemności z jazdy Mazdy zaczyna się tutaj.
Układ napędowy
Wersje 2.0 i 2.5-litry najnowszego silnika Skyactiv-G stanowią linię silników benzynowych dla nowej Mazdy3. Wszystkie trzy przyjęły zoptymalizowane porty dolotowe i kształt tłoka, podzielone wtryskiwanie paliwa oraz zawór sterujący płynem chłodzącym, aby dostarczać wyższe poziomy osiągów dynamicznych, oszczędności paliwa i przyjazności dla środowiska.
Skyactiv-D 1.8 to oferta silnika diesla dla nowej Mazdy3. Zastosowanie ultra-szybkich, wielootworowych wtryskiwaczy piezo pozwala silnikowi na korzystanie z wieloetapowego wtrysku pod wysokim ciśnieniem, precyzyjnie kontrolowanego. To realizuje delikatniejszą równowagę zwiększonej oszczędności paliwa, ciszy oraz zmniejszenia emisji spalin, zapewniając jednocześnie płynniejszą, mocniejszą wydajność.
Całkowicie nowa Mazda3 jest pierwszym samochodem produkcyjnym oferującym innowacyjny silnik Skyactiv-X Mazdy. Charakteryzuje się doskonałą odpowiedzią początkową, potężnym momentem obrotowym, wierną liniową odpowiedzią i swobodnym osiągiem. Silnik jest wspomagany przez inteligentny nowy system M Hybrid Mazdy, który wspiera większe oszczędności paliwa, osiągając wyższe poziomy przyjemności z jazdy i przyjazności dla środowiska.
i-Activ AWD
Rozwinięta wersja systemu i-Activ AWD Mazdy nowo dodaje wykrywanie „pionowego obciążenia czterech kół” i działa w harmonii z kontrolą wektora G Plus (GVC Plus), aby kontrolować dystrybucję momentu obrotowego między przednimi a tylnymi kołami. W rezultacie jest w pełni zdolna odpowiadać wiernie intencjom kierowcy, niezależnie od scenariusza jazdy. Ponadto, zmniejsza ogólną utratę mechaniczną o około 60% w porównaniu do poprzedniego modelu i przyczynia się do poprawy oszczędności paliwa.
Kontrola wektora G Plus (GVC Plus) dodaje bezpośrednią kontrolę momentu obrotowego za pomocą hamulców. To umożliwia lepsze radzenie sobie z manewrami unikania w sytuacjach awaryjnych i zapewnia więcej pewności kontroli w różnych sytuacjach, w tym zmianach pasa przy dużych prędkościach i prowadzeniu po śliskich drogach.
Architektura pojazdów Skyactiv – technologie strukturalne nowej generacji
Fotele przyjmują podstawową strukturę zaprojektowaną tak, aby utrzymać naturalną krzywiznę S kręgosłupa. Poduszka fotela i dolna część oparcia wspierają dolną miednicę, górną miednicę oraz uda, aby utrzymać miednicę w pozycji wyprostowanej. Tymczasem górna część oparcia wspiera środek ciężkości klatki piersiowej. Ta struktura pozwala kierowcy stabilizować głowę w naturalny sposób poprzez przesuwanie miednicy i kręgosłupa w celu utrzymania równowagi bez konieczności świadomego wysiłku.
Nadwozie jeszcze bardziej rozwija koncepcję prostego frameworku Mazdy oraz ciągłej struktury pierścienia. Nowe połączenia przód-tył uzupełniają istniejące pionowe i boczne połączenia poprzedniego nadwozia, tworząc struktury pierścieniowe w wielu kierunkach. To zwiększa sztywność, zmniejszając opóźnienie w transmisji energii, co pomaga maksymalizować funkcję tłumików i opon. Skupiając wejście energii z powierzchni drogi w starannie dobranych miejscach i przyjmując nowo opracowaną strukturę tłumienia, która pomaga ją absorbować, wibracje powodujące hałas są redukowane bez zwiększania masy pojazdu.
Oparty na koncepcji wygładzania transmisji siły do sprężonej masy w czasie, system zawieszenia wykorzystuje kolumny McPhersona z przodu oraz nowo rozwinięty układ belki skrętnej z tyłu. Nowy kulisty kształt przyjęty dla wewnętrznej struktury tulei w połączeniu z nową geometrią zawieszenia realizuje transmisję bez opóźnień i liniowe działanie.
Redukcja NVH
W wyniku badań Mazdy nad człowiekiem, rozwój skoncentrował się na trzech cechach dźwiękowych, które mają bezpośredni wpływ na pasażerów kabiny. Są to głośność dźwięku, zmiany w tonacji i tonie z upływem czasu oraz kierunek, z którego dźwięki pochodzą. Tłumienie generacji hałasu i redukcja jego głośności, przy jednoczesnym kontrolowaniu fluktuacji i kierunku dźwięków, mają na celu nie tylko osiągnięcie „cichego” środowiska kabiny. Celem jest raczej zapewnienie „wysokojakościowej ciszy”, która jest satysfakcjonująca dla wszystkich pasażerów kabiny.
Aby poprawić podstawowe właściwości izolacji kluczowych dla redukcji NVH, nowa Mazda3 oznacza pierwsze zastosowanie przez Mazdę struktury „dwuściennej”, która pozostawia przestrzeń między nadwoziem a wykładziną na podłodze. Rozpatrując wykładzinę i panel nadwozia jako dwie ściany i projektując je tak, aby odpowiadały cechom materiału włóknistego przymocowanego do wykładziny, zwiększa się efektywność bez zwiększania wagi. Liczbę otworów w wykładzinie również zredukowano tam, gdzie to możliwe, aby znacznie poprawić izolację akustyczną.
Środki dotyczące hałasu drogowego skoncentrowały się na minimalizacji hałasu i wibracji oraz na tym, by wszelkie dźwięki transmitowane, gdy zmienia się nawierzchnia drogi, dotarły do uszu pasażerów w sposób liniowy. Funkcjonalność wygłuszająca dodana do podsufitki i mat podłogowych skutecznie tłumi hałas o wysokiej częstotliwości. Opony z zoptymalizowanym działaniem sprężyn pionowych i zwiększoną sztywnością w możliwych punktach wejścia pomagają zapobiegać transmisji niepożądanych wibracji do kabiny. Transmisja z opóźnieniem dozwolonych dźwięków i wibracji tworzy bardziej uspokajające i komfortowe środowisko kabiny.
Funkcje bezpieczeństwa zaprojektowane do doskonałości w rzeczywistych warunkach
Podstawowe cele Mazda Proactive Safety to budowanie pewności kierowcy oraz zapewnienie wszystkim pasażerom kabiny w pełni przyjemnego doświadczenia z jazdy. Bazując na tej filozofii, zespół deweloperski ciężko pracował nad rozwojem podstawowych technologii bezpieczeństwa, takich jak pozycja jazdy, układ pedałów i dobra widoczność, zaawansowane technologie i-Activsense, a także pasywne technologie bezpieczeństwa zaprojektowane w celu ochrony pasażerów kabiny w przypadku wystąpienia kolizji.
Z myślą o przyszłości, Mazda nieustannie podejmuje wysiłki, aby dalej rozwijać poziom bezpieczeństwa oferowanego przez swoje samochody. Celem jest zapewnienie bezpiecznego i pewnego doświadczenia podczas jazdy dla wszystkich, od nowicjuszy z niewielkim doświadczeniem za kierownicą, po starszych kierowców, w tym pasażerów na tylnych siedzeniach. Mazda zobowiązuje się do dalszego rozwijania swoich technologii bezpieczeństwa, krok po kroku, dążąc do uczynienia wypadków samochodowych przeszłością.
Bezpieczeństwo aktywne: i-Activsense
Nowa Mazda3 jest dostępna z nowo opracowanym systemem monitorowania kierowcy. System wykorzystuje zarówno kamerę podczerwieni, jak i diodę LED podczerwieni do obserwacji stanu kierowcy podczas jazdy. Monitoruje, jak szeroko otwarte są powieki kierowcy w danym momencie, liczbę mrugnięć oraz kąt ust i twarzy, aby określić poziom senności lub zmęczenia. Monitoruje również pole widzenia kierowcy oraz ruchy oczu, aby określić, kiedy kierowca staje się nieuważny. Jeśli system oceni, że sytuacja stała się niebezpieczna, wydaje alarm, aby uświadomić kierowcę i działa w połączeniu z systemem Wsparcia Hamulcowego Smart (SBS), aby skrócić czas potrzebny na wydanie ostrzeżenia o hamulcach.
System Front Cross Traffic Alert (FCTA) jest dostępny w nowej Mazdzie3. System używa nowo przyjętych radarów bocznych z przodu do wykrywania innych pojazdów zbliżających się z martwych punktów z przodu po prawej lub lewej stronie samochodu i ostrzega kierowcę o ich obecności. Pomaga to zapobiegać częstym przyczynom wypadków, gdy samochody wjeżdżają na skrzyżowanie T z częściowo zasłoniętym widokiem.
Również w nowej Mazdzie3 dostępny jest nowy system Wsparcia w Ruchu i Podczas Jazdy (CTS). CTS przyczynia się do zmniejszenia zmęczenia kierowcy poprzez wspomaganie operacji pedału przyspieszenia, hamulca oraz kierowania, gdy utknie w korkach na autostradzie. Wspiera również bezpieczniejsze, bardziej pewne i wygodne doświadczenie podczas jazdy w warunkach wymagających ciągłej obsługi funkcji wspomagających.
Bezpieczeństwo pasywne
Stosunek ultra-wysokowytrzymałej stali o wytrzymałości 980 MPa lub wyższej został znacznie zwiększony, z 3% stosowanych w poprzednim modelu do 30% w nowej Mazdzie3. To łączy się z nowym promieniem obwodowym i tylnymi ramami bocznymi, które odkształcają się w stylu akordeonowym, tworząc solidne nadwozie, które wytrzymuje siłę uderzenia oraz strukturę ramy, która skutecznie absorbuje energię.
Nowa Mazda3 wprowadza nową poduszkę powietrzną na kolana dla siedzenia kierowcy. Nie tylko jest to pierwsze takie rozwiązanie w samochodzie Mazdy, ale będzie również standardowym wyposażeniem na całym świecie. Tłumiąc ruch ciała kierowcy do przodu w przypadku kolizji, ta nowa poduszka powietrzna przyczynia się do zmniejszenia urazów nóg, klatki piersiowej i rąk kierowcy. Każda z poduszek bocznych jest podzielona na przednią i tylną komorę. Zastosowanie obniżonego ciśnienia powietrza w przedniej komorze i wyższego ciśnienia w tylnej komorze redukuje obciążenie klatki piersiowej, jednocześnie mocno trzymając ciało na miejscu.