Zaprezentowany zaledwie kilka miesięcy przed swoim bratem Shooting Brake, Mercedes-AMG CLA 35 4Matic to kompaktowy, sportowy czterodrzwiowy coupé, który łączy w sobie dynamikę sportowego auta z większą przestronnością sedana, będąc niemal tak długim jak klasa C, ale o znacznie smuklejszej sylwetce.
Poza większą przestrzenią bagażową i frameless drzwiami, które poprawiają wygląd coupe, model jest niemal identyczny pod względem specyfikacji technicznych z Mercedes-AMG A 35 4Matic i CLA 35 4Matic Shooting Brake.
CLA 35 napędzany jest nowo opracowanym, doładowanym silnikiem 2.0 litra z czterema cylindrami, bazującym na jednostce M 260 dostępnej w klasie A W177. Silnik rozwija moc 306 koni mechanicznych i zdrowe 400 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr./min, co pozwala eleganckiemu czterodrzwiowemu coupé przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy, osiągając elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h.
Jak wszystkie inne modele „35”, CLA 35 przekazuje moc na wszystkie cztery koła za pośrednictwem systemu napędu na wszystkie koła 4Matic oraz 7-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią jest w pełni zmienny, od czysto przedniego napędu po 50:50 rozkład na przód i tył, nie oferując jednak tego samego „trybu driftu”, który dostępny jest w mocniejszych modelach Mercedes-AMG 45.
Sportowy, stylowy, inteligentny i dynamiczny: nowy CLA 35 4MATIC to najnowsza propozycja w świecie Mercedes-AMG, z wyraźnym naciskiem na styl życia. Czterodrzwiowe coupé dzieli nowoczesną technologię z klasą A produkowaną w Affalterbach, ale wyróżnia się jeszcze bardziej odważnym, ikonicznym designem oraz inteligentnym asystentem wnętrza MBUX. Zwinny silnik 2.0-literowy z turbodoładowaniem o wysokim momencie obrotowym dostarcza moc 225 kW (306 hp), która jest elastycznie rozdzielana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem oraz napędu na wszystkie koła. Sportowe właściwości jezdne (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy) łączą się z szerokim zakresem doświadczeń podczas jazdy – od bardzo sportowych do komfortowych na długich trasach.
„Dzięki ikonicznemu designowi i zwinnej dynamice jazdy nowy CLA 35 stanowi atrakcyjną ofertę dla młodej, aktywnej oraz świadomej swojego stylu życia grupy docelowej. Ci klienci dokładnie określają swoje wymagania: oczekują ekscytującego designu od swojego pojazdu obok doskonałej wydajności i inspirujących właściwości jezdnych. Nowy CLA 35 ucieleśnia tę postawę do życia – i umożliwia emocjonalne wejście w fascynujący świat AMG Driving Performance”, mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.
Ikona o smukłej, sportowej sylwetce: design zewnętrzny
Ikoniczny design CLA Coupé to jeden z głównych powodów zakupu tego samochodu. Projektanci AMG zdecydowali się zachować podstawowy kształt z szerokimi nadkolami i smukłą, sportową sylwetką. Dwa wzniesienia na masce również zostały przyjęte jako sportowe detale. W przeciwieństwie do tego, nowy grill chłodnicy z klasycznymi podwójnymi żaluzjami oraz przedni zderzak AMG Line z elementami aerodynamicznymi to typowe cechy CLA 35 4MATIC. Inne wyróżniające cechy to elementy wykończeniowe w srebrnym chromie na żaluzjach w zewnętrznych wlotach powietrza. Z boku uwagę przyciągają aerodynamicznie zoptymalizowane 18-calowe felgi ze stopów lekkich w designie podwójnych ramion (19-calowe dostępne opcjonalnie) oraz podkreślone panele progowe. Tył pojazdu zdobi nowy zderzak z wkładką dyfuzora, mała lotka na klapie bagażnika oraz dwie okrągłe końcówki wydechu po lewej i prawej stronie. Dwuczęściowe, wąskie lampy tylne oraz numer rejestracyjny umieszczony w zderzaku sprawiają, że tył CLA wygląda szczególnie szeroko.
Sportowe wnętrze z systemem infotainment MBUX
Drzwi bezramowe otwierają się na wnętrze o wysokotekstowym klimacie, w którym jakość i elegancja łączą się z cyfrowymi wyświetlaczami. To wnętrze opcjonalnie oferuje oświetlenie ambientowe w 64 kolorach.
Połączenie sportowego designu z wysublimowanymi detalami znajduje się również w systemie infotainment MBUX z innowacyjną koncepcją obsługi i wyświetlania. W nowym CLA 35 4MATIC MBUX zastępuje poprzednie systemy COMAND i tworzy jeszcze silniejszą więź między pojazdem, kierowcą a pasażerami. Emocjonalnie atrakcyjne prezentacje podkreślają ciągłą strukturę sterowania oraz oferują niesamowitą grafikę 3D w maksymalnej rozdzielczości. Wizualnie dwa wyświetlacze pod jedną wspólną szklaną pokrywą łączą się w Widescreen Cockpit, co jako centralny element akcentuje poziomą orientację wnętrza.
Oczywiście CLA 35 4MATIC wyposażony jest w nowatorską kontrolę głosową, aktywowaną słowami „Hej Mercedes”. Dzięki sztucznej inteligencji, MBUX rozpoznaje i rozumie niemal wszystkie zdania z zakresu infotainmentu i obsługi pojazdu, nawet jeśli są wyrażane pośrednio.
W pełni cyfrowe zestaw wskaźników z trzema stylami wyświetlania AMG
Klient może wybierać spośród trzech stylów wyświetlania AMG „Classic”, „Sport” i „Supersport” dla zestawu wskaźników. Tryb „Supersport” wyróżnia się centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami prezentowanymi w formie pasków po lewej i prawej stronie obrotomierza: z perspektywą trójwymiarową, sięgają daleko w tło w stronę sztucznego horyzontu. Poprzez menu AMG kierowca może uzyskać dostęp do różnych specjalnych wyświetlaczy, takich jak Warm-up, Set-up, G-Force i Dane Silnika.
Wyświetlacz multimedialny z ekranem dotykowym i nowe centrum sterowania
Dotykowy wyświetlacz multimedialny podkreśla również dynamiczny charakter z indywidualnymi wyświetlaczami AMG, takimi jak wizualizacja programów jazdy.
Specyficzne dla AMG centrum sterowania wykończone na wysoki połysk z domyślnym touchpadem ma dodatkowe przyciski, które sterują funkcjami ESP®, trybem manualnym oraz aktywnym systemem tłumienia (opcjonalnie). W połączeniu z pakietem skórzanym ma srebrne chromowane obrzeże.
Nowa generacja kierownicy AMG z opcjonalnymi przyciskami na kierownicy jako standard
Nowa generacja kierownic AMG zapewnia idealne połączenie między kierowcą a pojazdem. Obwód kierownicy z płaskim dolnym odcinkiem, perforowana skóra w strefie chwytu oraz czerwone kontrastowe przeszycia są zarówno atrakcyjne, jak i przyjemne w dotyku. Galwanizowane łopatki zmiany biegów na kierownicy pozwalają na jeszcze sportowszy styl jazdy z manualną zmianą biegów.
Wbudowane przyciski Touch Control, znane z innych modeli, to nowość. Aktywny asystent odległości DISTRONIC i tempomat TEMPOMAT można regulować na panelach sterujących po lewej stronie. Panele sterujące po prawej służą do aktywacji kontroli głosowej i telefonu oraz regulacji głośności, wyboru muzyki i innych funkcji systemu infotainment.
Wzmocniona konstrukcja nadwozia z wyższą sztywnością skrętną
Specyficzne działania mające na celu wzmocnienie przedniej sekcji nadwozia stanowią podstawę precyzyjnej zdolności do skrętu oraz stabilności kąta i pochylenia elementów zawieszenia, nawet przy dużej prędkości. Tak zwana „płyta ścinająca”, przykręcana aluminiowa płyta pod silnikiem, zwiększa również sztywność skrętną przedniej części CLA 35. Dwa dodatkowe ukośne rozpórki z przodu podwozia również redukują skręcanie i zwiększają sztywność.
Nowy silnik czterocylindrowy turbo o mocy 225 kW (306 hp)
Silnik turbo o pojemności 2.0-litra jest nowym opracowaniem i oparty jest na czterocylindrowym silniku M 260 w nowej klasie A. Nowy napęd reaguje bardzo responsywnie na polecenia pedału przyspieszenia, oferuje wysoką moc ciągnącą (maks. moment obrotowy 400 Nm od 3000 obr/min) oraz emocjonalny dźwięk silnika. Blok silnika wykonany z wysokowytrzymałego, lekkiego odlewu aluminiowego redukuje masę pojazdu tam, gdzie ma to największe znaczenie dla dynamiki jazdy.
Do doładowania stosowany jest turbodoładowany silnik twin-scroll. Łączy on optymalną responsywność przy niskich obrotach silnika z silnym wzrostem mocy przy wyższych prędkościach. Obudowa turbodoładowanego silnika twin-scroll jest podzielona na dwa równoległe kanały. W połączeniu z dwoma oddzielnymi kanałami wydechowymi w kolektorze wydechowym, umożliwia to oddzielne kierowanie spalin na wirnik turbiny.
To z kolei przynosi dalszą korzyść technologii twin-scroll, czyli minimalizację wzajemnie negatywnych skutków poszczególnych cylindrów na cykl gazowy. Ciśnienie spalin jest zmniejszone, a wymiana gazów i wydajność silnika poprawione.
Liczne środki zwiększające wydajność silnika
Wysokie standardy technologiczne nowego silnika czterocylindrowego podkreślają również liczne działania zwiększające efektywność. Należą do nich zmienna regulacja zaworów CAMTRONIC, inteligentne zarządzanie termiczne dla silnika i oleju, wysokoprecyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne oraz wielokrotne zapłony. W procesie produkcyjnym opatentowane honing cylindrów CONICSHAPE® redukuje wewnętrzny opór silnika i zwiększa efektywność.
Zwinne przełożenia: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G przyczynia się również do zwinnego i dynamicznego charakteru nowego CLA 35 4MATIC. Przełożenia zostały skonfigurowane w taki sposób, aby kierowca mógł doświadczyć bardzo responsywnego przyspieszenia w każdym zakresie prędkości, połączonego z szybkim przełączaniem i optymalnymi połączeniami podczas zmiany biegów.
Standardowa funkcja RACE-START pozwala na maksymalne przyspieszenie z miejsca i jest bardzo emocjonującym doświadczeniem. Funkcje skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G uzupełniają tymczasowy tryb M aktywowany przy użyciu łopatek zmiany biegów w każdym trybie jazdy oraz tryb manualny „M” do manualnej zmiany biegów za pomocą łopatek.
Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC
Dynamika, zwinność i wydajność – te trzy atrybuty charakteryzują standardowy napęd na wszystkie koła nowego AMG CLA 35 4MATIC. Zmienny napęd AMG Performance 4MATIC łączy najlepszą możliwą przyczepność z dużą przyjemnością z jazdy. Rozkład momentu obrotowego jest nieskończenie zmienny, aby dostosować się do dynamicznych wymagań jazdy. Spektrum rozkładu momentu obrotowego sięga od napędu na przednie koła tylko do 50:50% na tylną oś.
Wzmocnione sprzęgło wielopłytkowe, zintegrowane w przekładni tylnej osi, odpowiada za zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jest sterowane elektro-mechanicznie. Czynniki wpływające na rozkład momentu obrotowego dotyczą nie tylko prędkości jazdy, przyspieszenia bocznego i podłużnego oraz kąta skrętu, ale także różnicy prędkości obrotowej pomiędzy poszczególnymi kołami, wybranego biegu i pozycji pedału gazu.
Główne zalety sterowania elektro-mechanicznego nad systemem elektro-hydraulicznym dotyczą bardziej wyrafinowanej dynamiki jazdy – przede wszystkim dzięki znacznie szybszej reakcji i niezależnemu od prędkości działaniu dysków w całym zakresie regulacji.
Tak długo, jak ESP® jest aktywne, system 4MATIC działa w trybie „Comfort”. Gdy kierowca naciśnie przycisk „ESP® SPORT Handling” lub „ESP® OFF”, system 4MATIC przełącza się w tryb „Sport” – dla jeszcze bardziej zwinnego prowadzenia i jeszcze wyższych limitów stabilności.
Pięć programów jazdy: cechy pojazdu z szerokim zakresem
Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Slippery”, „Comfort”, „Sport”, „Sport +” i „Individual” umożliwia szeroki wachlarz charakterystyk pojazdu, od komfortowych po dynamiczne. Zmieniają one odpowiednie parametry, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów.
Nowy program jazdy „Slippery” jest zoptymalizowany na niskopodłogowe, śliskie warunki drogowe, z ograniczoną mocą i płaską krzywą momentu obrotowego. Płynne zmiany biegów i wcześniejsze zmiany biegów wspierają wrażenie stabilności podczas jazdy.
Program „Comfort” oznacza komfortową i oszczędną jazdę, na przykład dzięki bardzo wczesnym zmianom biegów. Zawieszenie i układ kierowniczy zostały skonfigurowane z naciskiem na komfort.
„Sport” i „Sport+” koncentrują się na zwinności i przyjemności z jazdy, z sportowym dostrojem silnika i skrzyni biegów. Dźwięk silnika turbo jest bardziej wyrazisty. „Sport+” jest szczególnie emocjonalny z podwójnym sprzęgleniem podczas redukcji biegów i częściowym odcięciem cylindrów poprzez krótką i precyzyjnie określoną retardację zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu.
Program jazdy „Individual” umożliwia wybór i zapisanie indywidualnych parametrów zgodnie z osobistymi preferencjami. Dodatkowo, funkcja ślizgu jest dostępna w trybach jazdy „Reduced” i „Moderate”.
AMG DYNAMICS: większa zwinność przy wysokiej stabilności
Jako nowość w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT, nowy CLA 35 4MATIC wyposażony jest w AMG DYNAMICS. Ten zintegrowany system kontroli dynamicznego prowadzenia rozszerza funkcje stabilizacyjne ESP® o zwinne interwencje zgodnie z życzeniami kierowcy. Podczas dynamicznego skręcania, niewidoczna interwencja hamulca na wewnętrznym kole tylnej osi tworzy zdefiniowany moment obrotowy wokół osi pionowej. Efekt: CLA 35 4MATIC kieruje responsywnie i bardzo precyzyjnie.
Różne formy AMG DYNAMICS noszą nazwy „Basic” i „Advanced”. Na wyświetlaczu multimedialnym, po wybraniu programu jazdy, wyświetlany jest nowy symbol AMG DYNAMICS razem z odpowiednimi dodatkowymi informacjami.
„Basic” przypisywane jest programom jazdy „Slippery” i „Comfort”. W tym przypadku CLA 35 4MATIC wykazuje bardzo stabilne prowadzenie z wysokim tłumieniem kąta skrętu. „Advanced” jest aktywowane w programach „Sport” i „Sport+”. CLA 35 4MATIC pozostaje neutralnie zbalansowane. Niższe tłumienie skrętu, mniejsza wymagania na kąt skrętu oraz zwiększona zwinność wspierają dynamiczne manewry, takie jak jazda po krętych drogach wiejskich. W programie jazdy „Individual” kierowca może ustawić poziomy AMG DYNAMICS indywidualnie.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z dedykowanymi elementami
Ułożenie zawieszenia AMG RIDE CONTROL zapewnia stabilność podczas jazdy na prostych odcinkach oraz wysoką dynamikę zakrętów. Dynamika podłużna i poprzeczna są idealnie skoordynowane.
Na przedniej osi zamontowano konstrukcję kolumny McPhersona. Zawieszenie składa się z jednego wahacza poniżej środka koła, jednego amortyzatora oraz jednego drążka kierowniczego. Specjalna geometria osi ogranicza wpływ napędu na układ kierowniczy – dla wysokiego komfortu i zwrotności. Nowy wahacz z aluminium redukuje masy nieosiowe, umożliwiając bardziej wrażliwą reakcję sprężyn. Specyficzny dla AMG przedni kołnierz kierowniczy ma promieniowo przykręcany zacisk hamulcowy – technologia pochodząca z motorsportu.
Oś tylna z 4-linkowym zawieszeniem jest sztywno połączona z nadwoziem za pośrednictwem podramienia. Na każdej tylnej osi zastosowano trzy poprzeczne ramiona oraz wahacz, a także nośnik koła i łożyska z dobrze znanego modelu A 45 4MATIC. Gwarantuje to maksymalną stabilność jazdy i zwrotność.
Adaptacyjny system tłumienia z trzema trybami
Opcjonalny Adaptacyjny System Tłumienia umożliwia kierowcy wybór spośród trzech różnych trybów regulacji zawieszenia. Spektrum rozciąga się od komfortowego do sportowego. System działa w pełni automatycznie, dostosowując siłę tłumienia dla każdego koła w zależności od sytuacji jazdy i warunków drogowych. Dzieje się to w milisekundach i jest nieskończenie zmienne, z szerokim zakresem charakterystyki tłumienia. Rezultatem jest równoczesne zwiększenie komfortu jazdy i zwrotności.
Wytrzymały system hamulcowy wysokiej wydajności
Wysokowydajny system hamulcowy zapewnia odporność na blaknięcie oraz krótkie drogi hamowania. Jego wymiary odpowiadają sprawdzonemu modelowi A 45 4MATIC. Na przedniej osi zamontowane są nowe 4-tłoczkowe stałe zaciski i 350-milimetrowe tarcze hamulcowe, a na tylnej osi 1-tłoczkowe zaciski przesuwne i 330-milimetrowe tarcze hamulcowe. Tarcze są wentylowane od wewnątrz i perforowane, aby lepiej rozpraszać ciepło i zapobiegać blaknięciu hamulców, nawet przy ekstremalnym użytkowaniu. Srebrne zaciski hamulcowe mają czarne napisy AMG.
Kierownica z specjalnym zębatym układem i zmiennym przełożeniem
Czułe, elektryczno-mechaniczne wspomaganie kierownicy wspiera sportowy styl jazdy swoją bezpośrednią zdolnością do skrętu. Posiada specjalny ząbkowany układ z zmiennym przełożeniem oraz dwie charakterystyczne krzywe: w zależności od wybranego programu jazdy kierowca otrzymuje napięte i sportowe lub bardziej komfortowe sprzężenie zwrotne. Sztywne mocowanie w nośniku integralnym jeszcze lepiej łączy układ kierowniczy z nadwoziem, co zwiększa precyzję kierowania.
System wydechowy AMG z klapą wydechową do modulacji dźwięku