2019 Mercedes-AMG GT R Roadster

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2019 Mercedes-AMG GT R Roadster

Przejdź do galerii zdjęć2019 Mercedes-AMG GT R Roadster

Mercedes-AMG wyprodukowało GT R Roadster w zaledwie 750 egzemplarzach, łącząc osiągi samochodu wyścigowego z luksusem grand tourera, którego można prowadzić z opuszczonym dachem.

Niemiecki producent samochodów sportowych wprowadził pierwszą generację GT Coupe w 2014 roku, a w 2017 roku zaktualizował model. Wraz z odświeżoną wersją zaprezentowano również GT R Coupe oraz GT C Roadster. Dziwnie, ale minęły kolejne dwa lata, zanim ktoś w ich centrali zdał sobie sprawę, że można połączyć wyścigowe podzespoły R z otwartym nadwoziem modelu C Roadster. W rezultacie, w 2019 roku Mercedes-AMG wypuścił limitowaną edycję GT R Roadster. Mimo że usunięcie dachu dodało około 80 kilogramów do wagi jego coupe, osiągi pozostały na wysokim poziomie dzięki potężnemu silnikowi V8 z podwójnym turbo pod maską.

Kiedy Mercedes-AMG opracowywało wersję R modelu GT, musieli poszerzyć pojazd, aby pomieścić udoskonalone elementy zawieszenia, które pozwalały na większe prędkości w zakrętach. W efekcie GT R Roadster był szerszy niż jego otwarty brat GT C. Z przodu znajdował się charakterystyczny grill Panamericana z chromowanymi pionowymi listwami. Dodatkowo, dolny zderzak miał A-kształtny wlot powietrza i był flankowany funkcjonalnymi bocznymi wlotami powietrza. Udoskonalone reflektory miały LED-owe światła do jazdy dziennej, które przypominały strzały wskazujące na gwiazdę z grilla.

W profilu pojazdu było kilka elementów, które od razu przykuwały uwagę. Za przednimi nadkolami producent dodał wloty powietrza z wykończeniem w pianie czerni i chromowanymi emblematami V8 Biturbo. Wersje z opcjonalnymi tarczami węglowo-ceramicznymi miały żółte zaciski hamulcowe widoczne za wieloobrotowymi felgami (19″ z przodu i 20″ z tyłu). Klienci mogli również wybrać klatkę bezpieczeństwa, która zwiększała sztywność roadstera i nadawała mu wyścigowy charakter. Z tyłu, na pokrywie bagażnika, Mercedes-AMG zamontował funkcjonalne, regulowane skrzydło z włókna węglowego, które poprawiało docisk. Na tylnej części nadwozia producent zdecydował się na umieszczenie podwójnej końcówki wydechu, zintegrowanej z dyfuzorem i umiejscowionej pod zderzakiem.

Ale klienci oczekiwali również luksusowego wnętrza. Dlatego Mercedes-AMG stworzył eleganckie wnętrze z parą wysokobolstered siedzeń, oddzielonych szeroką konsolą środkową, w której znajdowały się kontrolki systemu multimedialnego MBUX i selektor biegów. Na centralnej konsoli umieszczono cztery wloty powietrza, a nad nimi znajdował się ekran jednostki multimedialnej. Kierowca miał przed sobą kierownicę z płaskim dołem, owiniętą alcantarą, oraz parę łopatek zmiany biegów z tyłu. Na cyfrowym wyświetlaczu umieszczono prędkościomierz wewnątrz obrotomierza, a po bokach znajdowały się inne informacje dostarczane przez komputer pokładowy pojazdu na dodatkowych ekranach.

Dzięki wspólnym podzespołom z AMG GT R, samochód napędzany był silnikiem V8, wspomaganym przez parę turbosprężarek umieszczonych między bankami cylindrów, w układzie Hot-V. Napęd był połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dwusprzęgłową), która przekazywała moc na tylne koła. Podobnie jak jego brat coupe, R Roadster miał adaptacyjne zawieszenie i czterokierunkowy układ kierowniczy, co znacznie poprawiało komfort jazdy i prowadzenie pojazdu.

 Z najnowszym dodatkiem rodzina AMG GT liczy teraz 16 członków: pięć dwudrzwiowych coupé, cztery roadstery, dwa samochody wyścigowe dla klientów oraz pięć czterodrzwiowych coupé. „Nowy AMG GT R Roadster to znacznie więcej niż połączenie emocjonującej dynamiki pojazdu GT R z wyjątkowym stylem naszych roadsterów GT. To esencja dwóch światów, które łączą się, by w bardzo szczególny sposób realizować nasze zobowiązanie marki, czyli Driving Performance. Z naszym GT R Roadster bez wątpienia po raz kolejny stworzyliśmy samochód sportowy definiujący markę. On również uosabia Mercedes-AMG w formie, funkcji i dynamice pojazdu oraz wzbogaca naszą rodzinę GT o bardzo ekskluzywną wersję ograniczoną do 750 sztuk”, mówi Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Silnik AMG V8 4.0-litra biturbo w AMG GT R Roadster generuje moc 430 kW (585 hp) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Jest on dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 2100 do 5500 obr/min. Ośmiocylindrowa jednostka napędowa zapewnia muskularne osiągi we wszystkich zakresach prędkości obrotowych, łącząc je z wysoką efektywnością. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,6 sekundy. Dynamiczna moc dostarczana jest aż do maksymalnej prędkości 317 km/h.

Chce być na czołowej pozycji nawet stojąc w miejscu: design zewnętrzny

Nisko osadzony przedni fragment i pochylona ku przodowi charakterystyczna dla AMG kratka chłodnicy tworzą wyrazisty efekt „nosu rekina” i sprawiają, że samochód wydaje się być niższy na drodze. Jednocześnie ta forma obniża punkt ciśnienia tylnego pojazdu, poprawiając przepływ powietrza chłodzącego oraz aerodynamiczną wydajność samochodu.

Standardowo zamontowane reflektory LED High Performance wzmacniają więź rodziny AMG GT swoim podpisem świetlnym. Wykorzystują one tri-funkcyjną, łukowatą linię światła, która pełni funkcje światła dziennego, oświetlenia nawigacyjnego oraz kierunkowskazów. System reflektorów wielokomorowych z trzema pojedynczymi reflektorami dla świateł mijania oraz świateł drogowych nie tylko zapewnia optymalne oświetlenie drogi, ale także nadaje AMG GT Roadster sportowy, dynamiczny wygląd, który zyskuje dodatkową głębię wizualną dzięki czarnej tle.

V-kształtny, strzałkowaty wygląd przedniej części dodatkowo podkreśla dynamiczny wygląd, uosabiając nieograniczoną do przodu moc AMG GT R Roadster jeszcze przed ruszeniem. Przedni zderzak w stylu skrzydeł odrzutowca oraz przedni splitter podkreślają szerokość samochodu. Duże zewnętrzne wloty powietrza w przednim zderzaku gwarantują zwiększony dopływ powietrza chłodzącego do silnika. Z tego powodu zamiast siatek posiadają dwa aerodynamicznie ukształtowane poziome finy, co kieruje przepływem powietrza do radiatorów bez strat.

Dodatkowe kurtyny powietrzne na zewnątrz przedniego zderzaka uspokajają przepływ powietrza, poprawiając współczynnik Cd otwartego dwuosobowego pojazdu. Dzięki wąskim, pionowym otworom, kurtyny powietrzne kierują również powietrze bezpośrednio w stronę nadkoli, optymalizując właściwości przepływu. Aby zapewnić idealny przepływ powietrza przez podwójne radiatory nadkola, roadster dodatkowo wyposażony jest w unikalne osłony nadkoli z specjalnymi szczelinami na powietrze chłodzące.

Nie jest w żadnym wypadku niedostępny: aktywne profile aerodynamiczne dla precyzyjniejszego prowadzenia i lepszej przyczepności na drodze

Aktywny profil aerodynamiczny jest prawie niewidoczny w podwoziu przed silnikiem. Ważący około dwóch kilogramów, ten lekki element węglowy jest wrażliwy na prędkość i automatycznie wydłuża się o około 40 milimetrów w dół w zależności od programu jazdy. Proces ten wiąże się z znaczna zmianą w przepływie powietrza i skutkuje tzw. efektem Venturiego, który dodatkowo „przyciąga” samochód do drogi i zmniejsza uniesienie przedniej osi o około 40 kilogramów przy 250 km/h. Profil aerodynamiczny automatycznie się cofa w zależności od programu jazdy i prędkości.

Kierowca odczuwa zalety w układzie kierowniczym: roadster można prowadzić jeszcze precyzyjniej podczas szybkiego pokonywania zakrętów i wykazuje jeszcze lepszą stabilność kierunkową. Szczególnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów i przy dużych przyspieszeniach bocznych, pojazd reaguje znacznie szybciej z wyraźnym feedbackiem na kierownicy, pozostając jednocześnie łatwo kontrolowalnym w każdych warunkach. Dodatkowo poprawiony jest współczynnik oporu. Docisk na tylnej osi utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie.

Kiedy elektrycznie sterowany profil jest rozwinięty, otwór wentylacyjny na radiatory otwiera się na przedniej części i precyzyjnie kieruje przepływ powietrza do podwójnego tylniego dyfuzora, który dzięki temu również korzysta z optymalnego przepływu powietrza. To poprawia stabilność prowadzenia tylnej osi, jednocześnie obniżając temperaturę hotspotów z tyłu. Jednocześnie środki aerodynamiczne zapewniają optymalną siłę hamowania poprzez kierowanie większej ilości zimnego powietrza bezpośrednio do tarcz kół.

Przestronność z przodu: aktywny system zarządzania powietrzem AIRPANEL

Aktywny system regulacji powietrza AIRPANEL standardowo jest szczególnym elementem technicznym. Pionowe żaluzje u dołu przedniego zderzaka są otwierane i zamykane elektronicznie za pomocą silnika elektrycznego w czasie około jednej sekundy, aby zapewnić wymaganą ilość chłodzenia. Ciągłe osiąganie idealnej pozycji wymaga wysoce inteligentnej i szybkiej kontroli.

Podczas normalnej jazdy bez zwiększonego zapotrzebowania na chłodzenie, żaluzje są zamknięte dla redukcji oporu powietrza, a powietrze kierowane jest do podwozia. To poprawia efektywność aerodynamiczną. Żaluzje otwierają się tylko wtedy, gdy niektóre komponenty osiągają zdefiniowane temperatury, a zapotrzebowanie na powietrze jest szczególnie wysokie, aby umożliwić maksymalne przepływy powietrza chłodzącego do wymienników ciepła.

Proszę spojrzeć na mnie z boku: płaskie i smukłe proporcje

Przednie błotniki z super lekkiego włókna węglowego dodają łącznie 46 milimetrów do szerokości roadstera z przodu w porównaniu z AMG GT i AMG GT S Roadster i czynią miejsce dla szerszego toru kół oraz większych kombinacji kół/opon. Potężnie wymodelowane błotniki podkreślają także dynamikę podłużną. Kolejną cechą wyróżniającą jest specjalny znak skrzydła z finem i dużym wlotem powietrza, przez który przepływa ciepłe powietrze z komory silnikowej. Ten fin ma perforowany wzór i zawiera logo AMG w formie diamentu z pięcioma szczelinami.

Widok boczny korzysta również z standardowo montowanych kół AMG Performance wykonanych z lekkiego stopu w matowej czerni. Szczególnie lekkie koło z 10 szprychami jest ekskluzywne dla modeli AMG GT R, a jego szczególnie skomplikowany design obejmuje obręcz o opadającym środku, frezowaną szczelinę oraz dwa połyskliwe pasy obręczy o różnej szerokości. Z przodu znajdują się koła 10.0 J x 19 ET56, a z tyłu 12.0 J x 20 ET52. Lekka konstrukcja kół przynosi trzy korzyści: redukuje całkowitą wagę, masę rotacyjną oraz masy niepodparto.

Żółte, malowane zaciski hamulcowe są widoczne przez koła. Panele progowe optycznie obniżają pojazd na drodze, podczas gdy wstawki w wysokim połysku czerni nadają indywidualny charakter. To samo dotyczy wysokopołyskliwych pokrywek na obudowach lusterek.

Poszerzenie: specjalny design tyłu dla większej prędkości w zakrętach

Tył pojazdu również posiada liczne, wyraźne różnice. Aluminiowe boczne ściany sprawiają, że AMG GT R Roadster jest o 57 milimetrów szerszy z tyłu niż AMG GT i AMG GT S Roadster. Tworzy to przestrzeń dla większych kół i opon 20-calowych oraz szerszego toru. Te środki poprawiają przyczepność, pozwalając jednocześnie na wyższe prędkości w zakrętach.

Szeroka konstrukcja tylnego zderzaka z dużymi otworami wentylacyjnymi i pionowymi liniami przetłoczeń poprawia przepływ powietrza w tylnej części, co ma miejsce także w przypadku podwójnego dyfuzora. Całkowita dissipacja ciepła jest zoptymalizowana, ponieważ ciepłe powietrze jest wydalane przez podwójny dyfuzor podczas jazdy.

Mały otwór wentylacyjny znajduje się między lampami tylnymi, aby dodatkowo wydalać ciepło generowane przez tylny tłumik. Kolejną cechą wyróżniającą AMG GT Roadster jest duży końcówka wydechu ze środkowym elementem, który jest umiejscowiony centralnie w tylnej części zderzaka. Flankuje go jeszcze dwie czarne rury wydechowe po lewej i prawej stronie dyfuzora.

Duży tylny spojler z integralnym trzecim światłem stopu jest przymocowany do pokrywy bagażnika i zwiększa nacisk na tylną oś. Mocowania skrzydła są pomalowane w kolorze pojazdu, podczas gdy łopatka wykończona jest na wysoki połysk w czerni. W zależności od zastosowania lub warunków toru wyścigowego kąt nachylenia łopatki aerodynamicznej może być precyzyjnie dostosowywany mechanicznie – na przykład w celu zwiększenia docisku na tylnej osi.

Osłona przykrywająca twarz: materiałowy miękki dach

Trójwarstwowy materiałowy miękki dach wspierany jest przez lekką strukturę ze stopu magnezu/stali/aluminium, która pomaga utrzymać niski środek ciężkości pojazdu. Wbudowana maty akustyczne redukują hałas.

Nowy ekskluzywny kolor dostępny dla AMG GT R Roadster, który jest również oferowany równocześnie w AMG GT: elegancki matowy lakier w kolorze grafitowym designo poszerza paletę kolorów do 14 opcji.

Kto chce jeszcze bardziej podkreślić bliskie powiązania z motorsportem, może wybrać opcjonalny pakiet włókna węglowego AMG. W pakiecie włókna węglowego AMG I przedni splitter, finy w błotnikach, wstawki w progach bocznych oraz tylny dyfuzor mają wysokiej jakości wykończenie w stylu włókna węglowego. Pakiet włókna węglowego AMG II z łopatką tylnego skrzydła, płytkami końcowymi tylnego skrzydła i obudową lusterek węgla dopełnia sportowy wygląd.

Idealnie dopasowany garnitur dla osób modnych: kokpit

Design wnętrza odzwierciedla linie projektowe zewnętrza. Deska rozdzielcza kładzie silny nacisk na szerokość, tworząc wrażenie potężnego skrzydła. Kierowca jest zintegrowany z kokpitem dzięki wysokim liniom pasa, obiciom drzwi o wklęsłym designie, dynamicznie wznoszącej się konsoli środkowej oraz niskiej pozycji siedzenia. To uczucie jak w idealnie dopasowanym garniturze i butach na miarę – jest bardzo blisko związane z roadsterem. Na konsoli środkowej znajduje się emblemat z napisem „1 z 750”, wskazujący na ograniczoną ilość jednostek roadstera.

Z szalem i chłodzonymi poduszkami na życzenie: fotele AMG Performance

Standardowe fotele AMG Performance w czarnym/ czarnym wykończeniu skórą nappa Exclusive STYLE oferują silne wsparcie boczne dzięki głębszym konturowanym bokom na powierzchni siedzenia i oparciu. Opcjonalne ogrzewanie na poziomie szyi AIRSCARF sprawia, że jazda na otwartym powietrzu to przyjemność nawet przy niskich temperaturach zewnętrznych. Wylot powietrza jest płynnie zintegrowany w sekcji opierzenia głowy, a temperatura wydobywającego się powietrza może być regulowana w trzech etapach.

Klienci, którzy chcą cieszyć się komfortowymi temperaturami nawet w bardzo gorące letnie dni, mogą również wybrać klimatyzację fotela, która jest również dostępna dla foteli AMG Performance. Intensywność klimatyzacji można ustawić w trzech etapach.

Inne materiały i kolory są również dostępne na życzenie:

Skóra nappa Exclusive STYLE w kolorze brązowym/ czarnym
Skóra nappa Exclusive STYLE w kolorze macchiato beżowym/ czarnym
Skóra nappa Exclusive STYLE w kolorze srebrnym perłowym/ czarnym
Standardowo AMG GT R Roadster wyposażono w elementy wykończenia z czarnego włókna węglowego/pianowego lakieru w tym Pakiet wykończenia Exclusive. Zakres obejmuje wkładkę konsoli środkowej i pierścienie wentylacji w czarnym lakierze. Wkładka w konsoli środkowej, wykończenie wokół czterech otworów wentylacyjnych na desce rozdzielczej i paski wykończeniowe w podłokietnikach w drzwiach wykonane są z wysokiej jakości włókna węglowego w wysokim połysku. Elementy wykończenia są także dostępne w czarnym matowym włóknie węglowym.

Nowoczesne czasy: wyświetlacze z wyświetlaczami specyficznymi dla AMG

AMG GT R Roadster otrzymał w pełni cyfrowe wyświetlacze instrumentów z zestawem wskaźników o przekątnej 12,3 cala przed kierowcą oraz 10,25-calowym monitorem multimedialnym na konsoli środkowej. Zestaw wskaźników oferuje styl wyświetlania z trzema stylem wyświetlania specyficznymi dla AMG: „Klasyczny”, „Sportowy” lub „Supersport”. W trybie „Supersport” dostępne są także rozbudowane dodatkowe informacje, np. powiadomienia o zmianie biegów w trybie ręcznym. Nowo zaprojektowane wizualizacje w wyświetlaczu multimedialnym umożliwiają lepsze doświadczenie funkcji pojazdu, na przykład z animowaną prezentacją systemu asystującego, pojazdu i systemów komunikacyjnych.

W zasięgu jednego dotyku: przyciski wyświetlacza na konsoli środkowej

Innowacyjne, kolorowe przyciski wyświetlacza w V-kształtnej konsoli środkowej integrują wyświetlanie i kontrolowanie logiki przekładni, zawieszenia, ESP, układu wydechowego, profilu aerodynamicznego i funkcji start/stop. Dzięki technologii TFT przyciski wyświetlacza wykorzystują intuicyjnie zrozumiałe symbole do pokazywania funkcji i są łatwe w obsłudze i przy małym dotyku palca. Przyciski wyświetlacza uzupełnione są o dwa przyciski typu rocker do programów jazdy i regulacji głośności systemu audio.

Kontrola w okamgnieniu: kierownica AMG Performance

AMG GT R Roadster został również wyposażony w nową kierownicę AMG Performance jako standard. Charakteryzuje się sportowym designem, spłaszczonym dolnym odcinkiem z mocno konturowaną osią i intuicyjną obsługą. Oś kierownicy jest całkowicie pokryta mikrofibrą DINAMICA. Galwanizowane łopatki zmiany biegów na kierownicy pozwalają na jeszcze sportowszy styl jazdy w trybie ręcznym. Zintegrowane przyciski Touch Control można użyć do sterowania funkcjami cyfrowego wyświetlacza i multimedialnego wyświetlacza za pomocą poziomego i pionowego przesuwania palca.

Standardowo przyciski na kierownicy AMG mają także okrągły regulator z zintegrowanym wyświetlaczem oraz dwa pionowo umieszczone kolorowe przyciski wyświetlacza z przełącznikami. Programy jazdy AMG oraz AMG TRACTION CONTROL można aktywować za pomocą kontrolera prawej ręki. Wybrany ustawienie jest wyświetlane na kolorowym wyświetlaczu LCD bezpośrednio zintegrowanym w kontrolerze.

Dwa swobodnie konfigurowane przyciski wyświetlacza oraz dodatkowe przełączniki po lewej stronie umożliwiają bezpośrednie sterowanie dodatkowymi funkcjami AMG na kierownicy. Oznacza to, że kierowca może w pełni skoncentrować się na dynamicznej jeździe, nie odrywając rąk od kierownicy. Każda wymagana funkcja może być przedstawiona na ikonie wyświetlacza, a jego przełącznik jest aktywowany przez kierowcę, aby ustawić odpowiednią funkcję. W ten sposób można dokładnie zdefiniować dwie preferowane funkcje AMG, a ustawienia zmieniać jednym dotknięciem palca.

Pakiet nocny wnętrza AMG również jest standardem. W tym pakiecie łopatki zmiany biegów, szprychy kierownicy, wkładki siedzeń (na fotelu AMG Performance) oraz progi drzwi są wykończone w wysokim połysku czerni, co współłączy się z standardowo zamontowanymi elementami wykończenia z włókna węglowego/pianowego lakieru AMG, aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy charakter.

Nie ma potrzeby obawiać się wagi: inteligentna konstrukcja lekkich materaiłów dla wysokiej zwrotności

Kluczowym czynnikiem w wydajności samochodu sportowego jest jak najniższa całkowita waga pojazdu. Mercedes-AMG stosuje inteligentną mieszankę materiałów, aby osiągnąć ten cel w konstrukcji AMG GT R Roadster. Różne stopy aluminium są wykorzystywane do podwozia i nadwozia, a magnez do przedniej pokrywy. Ten niezwykle lekki element z przodu zmniejsza bezwładność przed osią przednią, poprawiając zwrotność pojazdu. Nośna struktura pokrywy bagażnika wykonana jest z SMC (Sheet Moulding Compound) połączonego z włóknami węglowymi. Te wysokotwarde tworzywa sztuczne wyróżniają się lekką konstrukcją, wysoką wytrzymałością i doskonałą jakością powierzchni.

Optymalizowana pod względem wagi rama przestrzenna wykonana jest z odlewów i ekstrudowanego aluminium. Wysoka odporność na zginanie i skręcanie całej konstrukcji umożliwia pochłanianie i przenoszenie ekstremalnych sił liniowych i poprzecznych z zespołu napędowego i zawieszenia. Dzięki temu zredukowano niepożądane elastyczności, a pojazd reaguje precyzyjnie i bezpośrednio. Efektem jest to, że kierowca odczuwa samochód sportowy o maksymalnej dynamice, odpowiadającą doskonałą precyzją. Nadwozie w kolorze białym ma teraz też integralny aluminiowy poprzeczny wspornik, który chroni pasażerów przed wywróceniem.

Lekki i mocny: materiały z wyścigów

Szeroki zakres dalszych środków przyczynia się do redukcji wagi w ramach strategii wydajności AMG. Lekki i mocny włókno węglowe jest materiałem wyboru do m.in. przednich błotników oraz rury torkowej między silnikiem a skrzynią biegów.

Teraz ważąca zaledwie 13,9 kilogramów, torkowa rura węglowa jest około 40 procent lżejsza od swojej już zoptymalizowanej aluminiowej odpowiedniczki w AMG GT. Jako komponent strukturalny przekładni transakcyjnej tworzy połączenie między silnikiem a skrzynią biegów z ekstremalną sztywnością na zginanie i skręcanie. Umożliwia bardzo bezpośrednie połączenie zespołu napędowego, co sprzyja dynamice jazdy oraz odgrywa rolę w zrównoważonym rozkładzie wagi pojazdu.

Dalsze korzyści w zakresie wagi pochodzą z standardowo zamontowanych kół kutych, tytanowego tylnego tłumika oraz mniejszej ilości materiałów dźwiękochłonnych.

Nie wygina się: wzmocnienie tunelu węglowego

Wzmocnienie tunelu węglowego znacznie usztywnia nadwozie w celu wytrzymania wysokich obciążeń skrętnych, które występują podczas intensywnego przyspieszania. W tym celu wzmacnia obie strony pojazdu w tunelu dla torkowej rury, co znacząco zwiększa sztywność skrętną o około 7,5 procent. Już po kilku metrach kierowca zyskuje ekstremalnie precyzyjne wrażenie jazdy, które utrzymuje się nawet w trudnych warunkach obciążenia pojazdu podczas jazdy na granicy dynamiki. To, że nadwozie samochodu jest bardziej stabilne, pozwala także na lepszą kontrolę AMG GT R Roadster w trudnych warunkach torowych, takich jak szybkie, wyboiste zakręty, co wymaga mniejszego wysiłku kierownicy.

Oprócz tego, dwa przekątne wzmocnienia w komorze silnikowej usztywniają przednią część. W AMG GT są one również wykonane z włókna węglowego i przynoszą oszczędności wagi o około 50 procent w porównaniu z komponentami ze stali.

Szybko się obroty: silnik AMG 4.0-litra V8 biturbo

Silnik AMG 4.0-litra V8 biturbo generuje 430 kW (585 hp) w AMG GT R, maksymalny moment obrotowy 700 newtonometrów jest dostępny od 2100 do 5500 obr/min. W porównaniu z innymi modelami AMG GT stosowane są różne turbosprężarki z zmodyfikowaną obróbką kompresora oraz mniejszą komórką zaworu kontrolującego ciśnienie doładowania i zaostrzoną aplikacją zarządzania silnikiem. Ciśnienie doładowania wzrosło z 1,2 do 1,35 bara. Dodatkowo zoptymalizowano porty wydechowe oraz zmieniono stopień sprężania. Cały proces spalania został dostosowany.

Aby zapewnić maksymalne osiągi nawet przy wysokich temperaturach zewnętrznych, Mercedes-AMG wykorzystuje pośrednie chłodzenie powietrza poprzez wodę. Dzięki optymalnemu przepływowi powietrza i wody, wymienniki ciepła mają oddzielny, dwustopniowy obieg wody o niskiej temperaturze. Pierwszy etap chłodzenia polega na dwóch równoległych chłodnicach w lewym i prawym nadkolu. Razem z dużym chłodnicą w przedniej części pojazdu, jako drugiego etapu chłodzenia, system ten jest szczególnie wydajny.

Chłodnice powietrza, przez które przepływa woda, zapewniają, że zasysane przez turbosprężarki powietrze jest skutecznie schładzane przed wejściem do komór spalania. Dzięki temu pozostaje na stale niskim poziomie nawet pod dużym obciążeniem. Ekstremalnie krótkie kanały powietrza zapewniają optymalną reakcję.

Połączenie podwójnych turbosprężarek i bezpośredniego wtrysku benzyny z kierowanym spalaniem zwiększa wydajność termodynamiczną i moc. Szczególnie szybkie i precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne wtryskują paliwo pod dużym ciśnieniem do ośmiu komór spalania. Wtrysk wielokrotny zachodzi na żądanie, zapewniając jednorodną mieszankę paliwowo-powietrzną. Dostarczanie paliwa jest sterowane elektronicznie i w pełni zmienne dla ciśnienia paliwa pomiędzy 100 a 200 barów.

Aluminiowy blok silnika jest produkowany w technologii odlewu piaskowego i ma zamkniętą konstrukcję. Dzięki temu zapewnia ekstremalną wytrzymałość przy jednoczesnym minimalnym ciężarze, a także pozwala na wysokie ciśnienia wtrysku do 140 barów. Powłoka NANOSLIDE® na cylindrach jest znacznie twardsza niż konwencjonalne cylindry z żeliwa szarego, a zatem mniej podatna na zużycie. Dodatkowo zmniejszone tarcie, w połączeniu z aluminium ciśnieniowymi tłokami, przyczynia się do zwiększenia wydajności.

Cztery górne wałki rozrządu kontrolują łącznie 32 zawory. Regulacja wałka rozrządu po stronie dolotu i wylotu umożliwia doskonałą reakcję i optymalizuje cykl gazowy dla każdego punktu roboczego.

Wysokociśnieniowe smarowanie suchym sumptem również zapewnia dostawę oleju nawet przy dużych siłach bocznych i pozwala na niższe umiejscowienie silnika, co zbliża środek ciężkości do drogi i tworzy podstawę dla wysokiego przyspieszenia bocznego.

Wywołujący dreszcze dźwięk: sportowy układ wydechowy AMG performance

Specjalnie opracowany układ wydechowy nie tylko dostarcza prawdziwego dźwięku samochodu wyścigowego, ale także oszczędza około sześciu kilogramów wagi dzięki zastosowaniu tytanu do tylnego tłumika i cienkościennej stali nierdzewnej w przedniej części układu wydechowego.

Dzięki swojej specjalnej, heksagonalnej formie, duża końcówka wydechu umieszczona centralnie w tylnym zderzaku podkreśla charakter samochodu wyścigowego. Dwie dodatkowe rury wydechowe znajdują się po lewej i prawej stronie w dyfuzorze. Ich końcówki są pokryte włóknem węglowym, jak w motorsporcie, aby chronić dyfuzor przed wysokimi temperaturami wydechu. Układ wydechowy standardowo wyposażony jest w dwa nieskończone zmienne klapy wydechowe, które mają bezpośredni wpływ na dźwięk AMG GT R Roadster.

Klapy wydechowe otwierają się i zamykają w zależności od wybranego trybu AMG DRIVE SELECT, mogą również być kontrolowane indywidualnie za pomocą osobnego przycisku w jednostce AMG DRIVE. W trybach „Comfort” i „Sport” głęboki dźwięk charakterystyczny dla V-8 podkreśla komfort. W trybach „Sport Plus” i „RACE” skład dźwięku jest znacznie bardziej emocjonalny.

Pięknie spontaniczny: zwinna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem

Siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem skonfigurowana w układzie transakcyjnym na tylnej osi została również jeszcze bardziej dostosowana do toru wyścigowego przez inżynierów AMG. Pierwszy bieg w AMG SPEEDSHIFT DCT 7G ma dłuższy współczynnik, natomiast siódmy bieg i przełożenie końcowe mają krótsze współczynniki, co zapewnia bardziej zwinne przyspieszenie i bardzo spontaniczną reakcję na szybkie ruchy pedału gazu.

Poprzednie ograniczenia dotyczące wydajności zmiany biegów i czasu reakcji zostały znacznie wydłużone. Funkcja Race Start jest teraz jeszcze bardziej imponująca dzięki zwiększeniu obrotów startowych, wrażliwszej kontroli poślizgu kół i sportowych opon przystosowanych do toru wyścigowego. Ponadto chłodzenie skrzyni biegów dostosowano do trudniejszych wymagań wyścigowych.

Dopasowana przyjemność z jazdy razy sześć: programy jazdy

Korzystając z łopatki zmiany biegów AMG DYNAMIC SELECT na konsoli środkowej lub przycisków na kierownicy AMG, kierowca może dostosować AMG GT R Roadster do swoich indywidualnych potrzeb. Do wyboru są tryby „Slippery”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus”, „RACE” i „Individual”. Tryb „RACE” optymalnie dostosowuje strategię zmiany biegów skrzyni biegów dwusprzęgłowej do wymagań jazdy po torze wyścigowym – bardzo krótki czas zmiany biegów i wysoce emocjonalny dźwięk silnika są wliczone. Naciskając osobny przycisk „M” na konsoli środkowej, kierowca może aktywować tryb manualny w dowolnym trybie jazdy.

Jako funkcja w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT, AMG GT R Roadster ma również AMG DYNAMICS. Ta zintegrowana regulacja dynamiki jazdy rozszerza funkcje ESP® (elektronicznego programu stabilizacji) do precyzyjnego dozowania rozkładu mocy na tylnej osi oraz charakterystyki układu kierowniczego. W ten sposób samochód staje się jeszcze bardziej zwinny, przy zachowaniu wysokiej stabilności. Przede wszystkim AMG DYNAMICS optymalizuje dynamikę poprzeczną dzięki wyższej przyspieszeniu bocznemu, lepszej przyczepności i reakcjom na zmianę obciążenia.

Szczególnie godne uwagi: AMG DYNAMICS oblicza, jak pojazd zareaguje. W tym celu system wykorzystuje dostępne czujniki, które wykrywają prędkość, kąt skrętu lub prędkość yaw, na przykład. Na podstawie zasady kontroli pilotów możliwe jest przewidzenie zachowania pojazdu na podstawie działań kierowcy i danych z czujników. System kontrolny reaguje w ten sposób, zanim jeszcze kierowca – i bez zauważalnej interwencji systemu. Kierowca uzyskuje bardzo autentyczne wrażenie jazdy z wysoką dynamiką pokonywania zakrętów oraz optymalną przyczepnością, jak również wysoką stabilnością i przewidywalnym prowadzeniem. To zapewnia optymalne wsparcie, nawet dla doświadczonych kierowców.

Różne tryby AMG DYNAMICS noszą nazwy „Basic”, „Advanced”, „Pro” i „Master”. Wybór programu jazdy wyświetlany na wyświetlaczu multimedialnym pokazuje teraz nowy symbol AMG DYNAMICS z odpowiednim dodatkowym terminem zamiast wcześniejszego symbolu ESP®.

„Basic” jest przypisany do „Slippery” i „Comfort” programów jazdy. Tutaj AMG GT wykazuje wyjątkowo stabilne właściwości prowadzenia z wysokim tłumieniem yaw.
„Advanced” jest aktywowany w programie „Sport”. Wówczas AMG GT jest neutralnie wyważony. Niższe tłumienie yaw, niższe wymagania co do kąta skrętu i zwiększona zwinność wspierają dynamiczne manewry, takie jak jazda po krętych drogach.
„Pro” (skrót od „professional”) jest częścią programu „Sport+”. W „Pro” kierowca otrzymuje jeszcze więcej wsparcia przy dynamicznych manewrach, a zwinność i precyzja są dodatkowo zwiększone podczas pokonywania zakrętów.
„Master” jest połączony z trybem jazdy RACE. Tryb „Master” jest skierowany do kierowców, którzy chcą doświadczyć dynamizmu i przyjemności z jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. „Master” oferuje skrajnie neutralną równowagę pojazdu, niskie wymagania co do kąta skrętu oraz bardziej zwinne prowadzenie. W ten sposób „Master” zapewnia maksymalną zwinność i w pełni wykorzystuje dynamiczny potencjał.
Nawet mocowania się dopasowują: dynamiczne mocowania silnika i skrzyni biegów

Dynamiczne mocowania silnika i skrzyni biegów są również standardowo montowane w AMG GT R Roadster. Mocowania silnika i skrzyni biegów pełnią ważną funkcję w przypadku konstrukcji transakcyjnej: miękkie mocowania poprawiają komfort, ponieważ skuteczniej izolują hałas i wibracje. Jednak prowadzenie i zwinność korzystają z ogólnie twardszej konfiguracji mocowania. Mercedes-AMG rozwiązuje te sprzeczne cele, stosując dynamiczne mocowania, które dostosowują swoją sztywność ciągle i prawie natychmiast do odpowiednich warunków jazdy i prowadzenia.

Funkcję tę wykonuje specjalna jednostka sterująca, która identyfikuje sytuacje prowadzenia na podstawie danych CAN, jest połączona z elektroniczną blokadą różnicową tylnej osi i tym samym zapewnia optymalną wyważoną dynamikę jazdy. AMG poszło krok dalej w implementacji tej technologii: mocowania silnika i skrzyni biegów są nawet napędzane niezależnie od siebie. Zaletą tego innowacyjnego rozwiązania jest to, że zapewnia dodatkową znacznie poprawiającą precyzję prowadzenia i dynamikę boczną.

Utrzymuje się na torze: układ zawieszenia z łożyskami kulowymi

Zawieszenie zostało również zmodyfikowane. Wahacze, wahacze kierownicze oraz nośniki piasty na przedniej i tylnej osi są w całości wykonane z kutego aluminium, aby zredukować masy niepodparte. Koncepcja podwójnego wahacza stabilizuje koło, minimalizując elastyczne ruchy. Wysoka stabilność kąta i rozstawu wpływa na wysokie prędkości w zakrętach, a także zapewnia kierowcy optymalne wyczucie drogi przy ekstremalnym pokonywaniu zakrętów.

Łożyska kulowe na dolnych wahaczach tylnej osi są bezpośrednio inspirowane motorsportem. Są znacznie bardziej odporne na zużycie niż tuleje wahaczy i ze względu na swoją konstrukcję nie mają luzu, co oznacza, że kąt skrętu i zbieżności nie zmieniają się nawet pod dużym obciążeniem. W rezultacie AMG GT R Roadster można prowadzić jeszcze precyzyjniej. Dodatkowo tylna oś została wyposażona w grubszą rurę stabilizującą. Została ona dostosowana do zwiększonych wymagań dynamiki jazdy AMG GT R Roadster i oszczędza wagę dzięki konstrukcji hollow.

Gwiazdorska rola: zawieszenie AMG z regulacją adaptacyjną

Tak jak w AMG GT R, również w otwartej wersji wykorzystano specjalnie opracowane zawieszenie AMG z regulacją adaptacyjną. Jego strojenie może być precyzyjnie dostosowywane w warsztacie. Technologia znana z motorsportu jest połączona z ciągłym, adaptacyjnym systemem amortyzacji AMG RIDE CONTROL. System sterowany jest elektronicznie i automatycznie dostosowuje amortyzację w każdym kole do bieżącej sytuacji jazdy, aktualnej prędkości oraz nawierzchni drogi lub toru.

Charakterystyki tłumienia są szybko i precyzyjnie modulowane przez dwa oddzielne zawory dla sił odbicia i kompresji w amortyzatorach. Twardsza charakterystyka tłumienia, na przykład podczas pokonywania zakrętów i hamowania, skutecznie redukuje ruchy przechyłu. Ciągłe dostosowywanie tłumienia do bieżącej prędkości zapewnia również jak najlepszy kontakt z drogą i tym samym zwiększa bezpieczeństwo, nawet przy dużych prędkościach.

Kierowca może również dostosować adaptacyjne właściwości tłumienia za pomocą jednego przycisku w jednostce AMG DRIVE lub przy użyciu trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Dostępne są trzy tryby: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”. Celem każdego z trzech trybów tłumienia jest jasny: „Comfort” jest odpowiednim wyborem dla dróg publicznych; „Sport” jest idealny do torów wyścigowych, takich jak Północna Pętla Nürburgring, innymi słowy do bardzo dynamicznej jazdy po części nierównych torach wyścigowych z maksymalnym kontaktem z nawierzchnią. „Sport Plus” jest idealny do nowoczesnych torów Grand Prix, takich jak Hockenheim, i zapewnia wysoki stopień sztywności strukturalnej.

Konwencjonalne środki zawieszenia obejmują szerszy rozstaw kół z przodu i z tyłu oraz standardowo zamontowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2, o rozmiarze 275/35 ZR 19 z przodu i 325/30 ZR 20 z tyłu. Opony wyścigowe dozwolone do użycia na drogach umożliwiają szybsze okrążenia i zyskują do 50 procent więcej przebiegu na torze wyścigowym.

Jeśli też kierujesz z tyłu, to jeździsz lepiej: aktywne kierowanie tylnymi kołami

Nowy AMG GT R Roadster jest jeszcze bardziej wrażliwy na wejścia kierownicy dzięki standardowemu aktywnemu kierowaniu tylnymi kołami. System oferuje idealne połączenie zwinności i stabilności – cechy prowadzenia, które zazwyczaj są ze sobą w bezpośrednim konflikcie. Dwa siłowniki kierownicze zastępują konwencjonalne wahacze sterujące na tylnej osi. Serce systemu stanowią dwa elektromechaniczne siłowniki (silniki elektryczne z przekładnią śrubową), które nie są mechanicznie powiązane z kierownicą. Ten system „by-wire” dostosowuje tylne koła w ramach zdefiniowanej mapy roboczej za pomocą sterowania elektronicznego. Maksymalna zmiana kąta toru na tylnych kołach wynosi 1,5 stopnia.

Do prędkości 100 km/h tylne koła kierują w przeciwnym kierunku do przednich kół, co odpowiada wirtualnemu skróceniu rozstawu kół. Zaletą jest to, że roadster staje się znacznie bardziej zwinny przy wjeżdżaniu w zakręty, co prowadzi do jeszcze większej przyjemności z jazdy i mniejszego wysiłku kierownicza – szczególnie na małych i krętych drogach, wąskich torach wyścigowych, na których występuje wiele zmian kierunku lub na torach slalomowych. Inne korzyści to zwiększona manewrowość i mniejszy promień skrętu w codziennych sytuacjach, takich jak skręcanie lub parkowanie.

4.0L V8 Turbo 7AT (585 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność3982 Cm3
Moc430.3 Kw @ 6250 Rpm
585 Hp @ 6250 Rpm
577 Bhp @ 6250 Rpm
Moment obrotowy516 Lb-Ft @ 2100-5500 Rpm
700 Nm @ 2100-5500 Rpm
Układ paliwowyTurbocharge Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna197 Mph (317 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.6 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony275/35 R 19 // 325/30 R 20
Masa własna3605 Lbs (1635 Kg)
Średnie spalanie19 Mpg Us (12.4 L/100Km)
Emisja CO2284 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.