Trzecia generacja klasy B, dzieląca platformę z klasą A, zadebiutowała na rynku pod koniec 2018 roku jako model na 2019 rok, starając się uratować luksusowy minivan marki Mercedes-Benz.
Pierwsza generacja klasy A zadebiutowała w 1997 roku i była małym minivanem. W końcu, w 2012 roku, producent zmienił ją w standardowy hatchback, który był bardziej atrakcyjny niż MPV, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży. Jednak zarząd Mercedesa wciąż był przekonany, że bardziej przestronny pojazd o podobnych wymiarach będzie lepszym wyborem dla rodzin, dlatego zlecono skonstruowanie klasy B, która została zbudowana na tej samej platformie co klasa A.
Oferowana zarówno z klasycznym, jak i inspirowanym AMG przodem, klasa B przyciągała uwagę klientów swoimi opadającymi reflektorami o organicznych kształtach. Między nimi, centralny grill miał albo dwuszczelinowy design, albo trzecią wymiarową siatkę inspirowaną sportową subsydiarą producenta, AMG. Z profilu stromy kaptur i wysoka szyba stworzyły MPV stance dla tego małego pojazdu, podczas gdy wznosząca się linia okien nadawała mu sportowy wygląd. Pochylona klapa bagażnika i smukłe tylne słupki były również charakterystyczne dla najmniejszego przewoźnika osób w portfolio producenta.
Wewnątrz, wysoko zamontowane fotele pozwoliły Mercedes-Benz zapewnić odpowiednią przestrzeń na nogi dla wszystkich pasażerów. Mimo to, przedni pasażerowie mogli cieszyć się fotelami kubełkowymi, a nawet z wysokimi boczkami, w zależności od opcji. Na desce rozdzielczej producent zamontował ten sam podwójny wyświetlacz co w klasie A, z LCD przed kierowcą i dotykowym ekranem na szczycie centralnej konsoli dla systemu multimedialnego MBUX.
Podobnie jak jego poprzednik, model B z 2019 roku zachwycał klientów silnikami benzynowymi lub turbodieslowskimi, z których większość dostarczał Renault. Na stole była również wersja hybrydowa typu plug-in.
Nowy Mercedes-Benz Klasy B
Stuttgart/ Paryż. Nowy Mercedes-Benz Klasy B kładzie nacisk na sport dzięki modelowi Sports Tourer. Wygląda bardziej dynamicznie niż jego poprzednik, jest zwinniejszy na drodze, jednocześnie oferując większy komfort. Jego awangardowe wnętrze zapewnia unikalne poczucie przestrzeni z charakterystycznym designem deski rozdzielczej. Jedną z wyjątkowych cech jest podstawowa bryła, która opada w kierunku pasażerów i ma wycięcia w okolicy kierowcy i pasażera z przodu. Intuicyjny interfejs użytkownika adaptacyjnego systemu multimedialnego MBUX jest przełomowy. Jego mocne strony to znakomita grafika, sterowanie głosowe „Hej Mercedes”, standardowy ekran dotykowy oraz funkcje takie jak Realia Rozszerzona MBUX. Jeśli chodzi o aktywne bezpieczeństwo, nowoczesne systemy wspomagania kierowcy czynią Klasę B jednym z liderów w swoim segmencie, z funkcjami zaczerpniętymi z Klasy S. Ponadto wnętrze jest teraz bardziej przestronne, a silniki są bardziej wydajne i czystsze. Debiutuje ośmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem. Start sprzedaży nowej Klasy B przewidziano na 3 grudnia 2018 roku, a dostawy mają rozpocząć się w lutym 2019 roku.
„Bardziej praktyczna niż kiedykolwiek, bardziej stylowa niż kiedykolwiek,” tak Britta Seeger, członkini zarządu Daimler AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż samochodów Mercedes-Benz, charakteryzuje nową Klasę B. „W naszym portfelu samochodów kompaktowych jest to idealny pojazd dla całej rodziny. A MBUX – nowe doświadczenie użytkownika Mercedes-Benz – zapewnia również Klasie B całkowicie nowe doświadczenie klienta z funkcjami, które wcześniej były zarezerwowane dla klasy luksusowej.”
„Najnowsza odmiana nowej generacji samochodów kompaktowych od Mercedes-Benz, Klasę B, pisze kolejny dynamiczny rozdział w historii sukcesu dynamicznego Mercedes-Benz Sports Tourer,” mówi Gorden Wagener, dyrektor ds. designu Daimler AG. „Dzięki emocjonalnemu, ale jednocześnie purystycznemu designowi, nowa Klasę B idealnie wpasowuje się w język designu Sensual Purity.”
Projektanci mieli za zadanie wyróżnić nową Klasę B wizualnie wśród minivanów. To zadanie zostało przyjęte i zrealizowane, a długi rozstaw osi (2 729 mm) z krótkimi zwisami, lekko obniżona linia dachu oraz większe koła od 16 do 19 cali tworzą dynamiczne proporcje. Stosunkowo niska, progresywna przednia część nadwozia, z płynnie przechodzącą od maski do słupka A i dalej do szyby, w połączeniu z muskularnym nadgarstkiem nadwozia, podkreśla sportowy wygląd całości.
To samo dotyczy niskoprofilowych reflektorów, wewnątrz których już w podstawowym modelu z reflektorami H7 i LED-owymi światłami dziennymi zastosowano wysokiej jakości szczegóły i precyzyjny design. Po zamówieniu reflektorów LED lub wyższych, Klasa B otrzymuje własny sygnaturę świateł dziennych w postaci podwójnej latarni. Opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED mają szczególnie sportowy wygląd. Pozwalają na szybkie, elektronicznie kontrolowane dostosowanie reflektorów do aktualnych warunków drogowych. Ta funkcja z klasy luksusowej, która zadebiutowała w segmencie kompaktowym w nowej Klasie A, teraz zapewnia uderzające wrażenia wizualne i dodatkowe bezpieczeństwo również w nowej Klasie B.
Z tyłu szerokość pojazdu podkreślają lampy w dwóch częściach, reflektory zintegrowane w zderzaku oraz wyraźna czarna dolna część zderzaka z wyglądem dyfuzora i chromowaną listwą. Duży spojler dachowy, w połączeniu z błyszczącymi czarnymi spojlerami po bokach tylnej szyby, poprawia aerodynamikę, zapewniając jednocześnie sportowy wygląd.
Wartość współczynnika oporu powietrza (cd) nowej Klasy B zaczyna się od 0,24 (poprzednik: 0,25). Niższa linia dachu dodatkowo przyczynia się do uzyskania najlepszego w swojej klasie przepływu powietrza dzięki mniejszej powierzchni czołowej pojazdu. Dodatkowo inżynierowie zajmujący się aerodynamiką zredukowali hałas wiatru dzięki rozległym pracom szczegółowym. Korzyści: jazda bez stresu oraz możliwość prowadzenia relaksującej rozmowy.
Udoskonalona geometria siedzisk i niższa linia pasa sprawiają, że poczucie przestronności jest jeszcze większe niż w poprzednim modelu. Kierowca siedzi 90 milimetrów wyżej niż w Klasie A, co zapewnia wyjątkowo dobrą widoczność – również dzięki zoptymalizowanym przekrojom słupków dachowych, które mniej zasłaniają otoczenie.
Wnętrze: rewolucja, druga.
Wnętrze Klasy B jest tak awangardowe, jak chwalona rewolucyjna architektura wnętrza nowej Klasy A, ale jednocześnie wyróżniające się: podczas gdy deska rozdzielcza modelu siostrzanego jest podzielona na dwa poziome podstawowe elementy, deska rozdzielcza Klasy B ma jedną podstawową bryłę, która opada w kierunku pasażerów i ma wycięcia w okolicy kierowcy i pasażera z przodu. Wycięcie przed kierowcą mieści w sobie całkowicie wolnostojącą jednostkę wyświetlającą, która występuje w trzech różnych wersjach: z dwoma wyświetlaczami 7-calowymi (17,78 cm), z jednym wyświetlaczem 7-calowym i jednym 10,25-calowym (26 cm) oraz w wersji Widescreen z dwoma wyświetlaczami 10,25-calowymi. Opcjonalnie dostępny jest wyświetlacz typu head-up.
Pięć okrągłych nawiewów powietrza ma wysokiej jakości wygląd turbiny, z precyzyjnie zaprojektowanymi kanałami powietrznymi, inspirowanymi światem lotnictwa. W linii wyposażeniowej Style obwód nawiewu jest kolorystycznie akcentowany w głębokości geometrii nawiewu, aby dać wrażenie dopalacza. Środkowa konsola z systemem sterowania opartym na dotyku i systemem wprowadzania ma wygląd czarnego panelu, podobny do Klasy E. Oświetlenie ambientowe z 64 kolorami i dziesięcioma światowymi kolorami, unikalnymi w tym segmencie, umożliwia indywidualne dostosowania, również zgodnie z nastrojem.
Fotele oferują niższą i tym samym wygodniejszą pozycję siedzącą oraz szerszy zakres regulacji, co również zwiększa maksymalną przestronność. Jest również więcej przestrzeni na szerokość: przy 1456 milimetrach (plus 33 mm) szerokość łokciowa z przodu ma teraz wymiary pojazdu średniej wielkości.
ENERGIZING seat kinetics: wspiera zmiany postawy
Dzięki kontroli klimatyzacji foteli i wielofunkcyjnym fotelom z funkcją masażu, nowa Klasa B dostępna jest z opcjami, które wcześniej były zarezerwowane dla pojazdów z znacznie wyższych segmentów. To otwiera drogę do jeszcze lepszego komfortu siedzenia.
Nowe ENERGIZING seat kinetics jest szczególnie korzystne dla pleców. Może wspierać ortopedycznie korzystne zmiany postawy, regularnie dokonując drobnych regulacji kąta siedziska i oparcia. Innowacja ta jest dostępna dla siedzeń przednich w połączeniu z elektryczną regulacją foteli z funkcją pamięci.
Zmienna tylna kanapa i zoptymalizowany układ bagażnika
Wnętrze zostało udoskonalone w wielu miejscach: poprawione przejście nad środkowym tunelem z tyłu ułatwia dostęp do środkowego siedzenia. Tylny oparcie fotele standardowo ma podział 40:20:40. W zależności od wersji, od połowy 2019 roku będzie możliwe przesunięcie tylnych siedzeń do przodu o 14 centymetrów oraz ustawienie oparcia w bardziej wyprostowanej pozycji, aby zmieniać pojemność bagażnika za tylnymi siedzeniami między 455 a 705 litrów. Chociaż pojemność jest mniej więcej taka sama jak w poprzednim modelu, bagażnik można bardziej efektywnie wykorzystywać dzięki innowacjom.
Po złożeniu tylnej kanapy i załadunku bagażu do dachu, bagażnik, który jest płaski dzięki regulowanej podłodze bagażnika, może pomieścić do 1 540 litrów za przednimi siedzeniami. Opcjonalne składane oparcie fotela pasażera z przodu (oczekiwane dostępność od połowy 2019 roku) zapewnia jeszcze dłuższą długość ładunkową.
Opcjonalnie dostępna jest klapa tylna EASY-PACK. Może być wygodnie otwierana lub zamykana automatycznie jednym naciśnięciem przycisku, nawet za pomocą ruchu stopy w połączeniu z opcjonalnym HANDS-FREE ACCESS.
MBUX – Mercedes-Benz User Experience: unikalne doświadczenie
Co jest dobre dla A, jest również dobre dla B: nowa Klasa B jest drugim modelem samochodu po Klasie A, który wyposażony jest w system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który wprowadził nową erę z Mercedes me Connectivity. Jego zdolność uczenia się dzięki sztucznej inteligencji czyni system unikalnym. MBUX jest dostosowywalny i adaptuje się do użytkownika. Dzięki temu tworzy emocjonalne powiązanie między pojazdem, kierowcą a pasażerami.
Inne mocne strony to standardowe sterowanie dotykowe oraz, w zależności od wyposażenia, wysokorozdzielcze kokpit Widescreen, wyświetlacz nawigacyjny z technologią Augmented Reality oraz inteligentne sterowanie głosowe z naturalnym rozpoznawaniem mowy, aktywowane przez powiedzenie „Hej Mercedes”. Ekran dotykowy jest częścią zintegrowanego koncepcji sterowania dotykowego MBUX – trilogii składającej się z ekranu dotykowego, touchpada na konsoli centralnej (opcjonalnie) i sterowania dotykowego na kierownicy.
MBUX to rewolucja w doświadczeniu użytkownika w samochodzie. Emocjonalnie atrakcyjne cechy podkreślają zrozumiałość struktury sterowania i zachwycają doskonałymi grafikami w maksymalnej rozdzielczości 3D, które są renderowane, tj. obliczane i wyświetlane w czasie rzeczywistym. Opcjonalnie dostępny jest również wyświetlacz typu head-up.
Z nowej generacji infotainment MBUX wprowadzono nowe i ulepszone usługi Mercedes me connect. Należą do nich funkcje nawigacyjne oparty na komunikacji Car-to-X i śledzeniu pojazdu, co ułatwia znalezienie zaparkowanego pojazdu, a także funkcję powiadamiania w przypadku uszkodzenia czy holowania zaparkowanego pojazdu.
Kolekcja aplikacji Mercedes me może być umieszczona jako ikona na ekranie w przyjazny sposób dla użytkownika i może być swobodnie sortowana na stronie głównej, jak wszystkie inne aplikacje główne. Dodatkowo, opcjonalnie mogą być wyświetlane treści online, takie jak aktualne ceny stacji paliw. Aktualizacja online to prosty sposób na udostępnienie nowej zawartości w MBUX.
Nowa Klasa B jest już gotowa do prywatnego współdzielenia samochodów: Mercedes me pozwala na dzielenie się nowym samochodem kompaktowym z przyjaciółmi i członkami rodziny. Obsługa jest prosta i bezpieczna za pomocą aplikacji Mercedes me Car Sharing.
Nowe usługi Mercedes me connect, takie jak prognozowanie dostępności miejsc parkingowych, informacje w czasie rzeczywistym oraz informacje o parkingach poza drogą, mogą zaoszczędzić kierowcom Mercedes-Benz cenny czas i zredukować ich poziom stresu, a jednocześnie ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin podczas poszukiwania miejsca parkingowego. Informacje w czasie rzeczywistym opierają się m.in. na pojazdach Mercedes-Benz, które właśnie opuściły miejsce parkingowe lub przejechały obok potencjalnych miejsc parkingowych.
Inteligentny napęd: funkcje z Klasy S
Nowa Klasa B jest wyposażona w systemy wspomagania kierowcy z kooperacyjnym wsparciem, tym samym zapewniając jeden z najwyższych poziomów aktywnego bezpieczeństwa w tym segmencie z funkcjami z Klasy S. Po raz pierwszy Klasą B może jeździć półautonomicznie w określonych sytuacjach. W tym celu wykorzystuje ulepszone systemy kamerowe i radarowe, aby przewidzieć ruch aż do 500 metrów z przodu, korzystając z danych map i nawigacji do funkcji wspomagających. Na przykład, Aktywny Asystent Dystansu DISTRONIC w ramach pakietu asystentów jazdy jest w stanie wspierać kierowcę w wielu sytuacjach specyficznych dla trasy, anticipacyjnie i wygodnie dostosowując prędkość, np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie znajdują się również Aktywny Asystent Zatrzymania Awaryjnego oraz intuicyjnie zrozumiały Aktywny Asystent Zmiany Pasa.
Nowa Klasa B standardowo jest wyposażona w rozszerzony Aktywny Asystent Hamowania, który może pomóc w złagodzeniu skutków zderzeń tylnych z wolno poruszającymi się, zatrzymującymi się lub stacjonującymi pojazdami z przodu – a teraz także z przechodniami lub rowerzystami – lub całkowicie ich zapobiec.
Nowa Klasa B została również opracowana i przetestowana w nowym Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS). Projekt struktury pojazdu pod względem geometrii, grubości materiału, techniki łączenia i jakości materiałów uwzględnia wnioski z rzeczywistych wypadków. Wiele komponentów nadwozia wykonano z wysokowydajnej i ultrawydajnej stali, aby uzyskać wysoką wytrzymałość przy minimalnej wadze, ponieważ rdzeniem projektu bezpieczeństwa nadwozia jest wysoko stabilna komora pasażerska.
Kierowca i pasażer z przodu są wyposażeni w trzypunkowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napięciami pasa i ogranicznikiem siły pasa. W połączeniu z systemem PRE-SAFE® (opcjonalny dodatek), przednie siedzenia są dodatkowo wyposażone w elektrycznie odwracalne napięcie pasa. Oba zewnętrzne tylne siedzenia są wyposażone w pasy bezpieczeństwa z napięciem pasa i ogranicznikiem siły pasa. Nowa Klasa B standardowo jest wyposażona w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową dla kierowcy oraz poduszki okienne i boczne (połączona torakso-biodrowa poduszka). Tylne poduszki boczne są dostępne opcjonalnie.
Debiut podwójnego układu napędowego: nowy mocny silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów spełnia normę Euro 6d, nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem
W porównaniu do swojego poprzednika, nowa Klasa B we wszystkich przypadkach napędzana jest nowymi, wydajnymi silnikami, które wszystkie spełniają normy Euro 6d-TEMP. Debiutuje poprzecznie zamontowana wersja silnika wysokoprężnego OM 654 o pojemności dwóch litrów z mocą 110 kW i 140 kW, aluminiowym bloku silnika oraz procesem spalania ze schodkowym kominem. Dzięki rozszerzonemu oczyszczaniu spalin z dodatkowym katalizatorem SCR pod podłogą, Klasa B z OM 654q jest pierwszym kompaktowym modelem Mercedes-Benz, który uzyskał certyfikację zgodnie ze standardem Euro 6d, który wejdzie w życie dla nowych modeli dopiero 1.01.2020. Duży silnik wysokoprężny stanowi uzupełnienie znanego już z Klasy A czterocylindrowego silnika wysokoprężnego (OM 608) o pojemności 1,5 litra, mocy do 85 kW i momentu obrotowego do 260 Nm.
Dostępne są również dwa czterocylindrowe silniki benzynowe z serii M 282 o pojemności 1,33 litra i mocy 100 kW/120 kW. Innowacje obejmują zarządzanie cylindrami (w połączeniu z 7G-DCT), delta kształt głowicy cylindrów oraz filtr cząstek stałych.
Nowa Klasa B początkowo dostępna jest wyłącznie ze skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Nowością jest ośmiobiegowa skrzynia biegów 8G-DCT, która jest używana w połączeniu z większym silnikiem wysokoprężnym. Wkrótce pojawią się inne nowe silniki, jak również modele z napędem na wszystkie koła 4MATIC. Standardowo zainstalowany jest zbiornik na 43 litry, natomiast zbiornik na 51 litrów dostępny jest opcjonalnie, w zależności od silnika.
Przy uruchomieniu Klasy B dostępne będą następujące pięć wariantów silnika:
B 180 (100 kW/136 hp, 200 Nm); z 7G-DCT skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (łączna konsumpcja paliwa 5,6-5,4 l/100 km, łączna emisja CO2 128-124 g/km)
B 200 (120 kW/163 hp, 250 Nm); z 7G-DCT skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (łączna konsumpcja paliwa 5,6-5,4 l/100 km, łączna emisja CO2 129-124 g/km)
B 180 d (85 kW/116 hp, 260 Nm); z 7G-DCT skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (łączna konsumpcja paliwa 4,4-4,1 l/100 km, łączna emisja CO2 115-109 g/km)
B 200 d (110 kW/150 hp, 320 Nm); z 8G-DCT skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (łączna konsumpcja paliwa 5,4-4,2 l/100 km, łączna emisja CO2 119-112 g/km)
B 220 d (140 kW/190 hp, 400 Nm); z 8G-DCT skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (łączna konsumpcja paliwa 4,5-4,4 l/100 km, łączna emisja CO2 119-116 g/km).
Nowy silnik wysokoprężny OM 654q: lżejszy, mocniejszy, czystszy
Poprzecznie zamontowana wersja najnowszej rodziny silników wysokoprężnych klasy premium zadebiutuje w nowej Klasie B. Mimo mniejszej pojemności – zaledwie poniżej dwóch litrów – nowy silnik wysokoprężny o mocy 140 kW (190 hp), lżejszy o około 16 procent, generuje o 10 kW więcej niż poprzedni silnik. Wewnątrz OM 654q oferuje efektywność usprawniającą technologiczne nowinki, takie jak stalowe tłoki z schodkowymi komorami w aluminiowym bloku. Tuleje cylindrów są pokryte, przy użyciu poprawionego procesu NANOSLIDE®.
Dzięki rozstawowi cylindrów wynoszącemu zaledwie 90 mm zamiast 94 mm, nowy silnik jest bardziej kompaktowy od swojego poprzednika, co pozwala na zamontowanie komponentów oczyszczania spalin bezpośrednio na silniku, gdzie temperatura spalin jest wyższa, co prowadzi do skuteczniejszego oczyszczania spalin. Dzięki dalszemu poprawionemu oczyszczaniu spalin, mocny czterocylindrowy silnik z nowoczesnej rodziny silników OM 654 spełnia już standard drugiego etapu RDE (Rzeczywiste Emisje Jazdy), który wejdzie w życie w 2020 roku, i jest certyfikowany zgodnie z normą Euro 6d. Nawet w wymagających sytuacjach jazdy i trudnych warunkach środowiskowych, Klasa B pozostaje w granicach wszystkich limitów emisji.
Osiąga się to dzięki dodatkowemu selektywnemu redukcji katalitycznej (SCR) z pojedynczym katalizatorem amoniakowym (ASC) w układzie wydechowym Klasy B. Pozwala to na bardziej hojną dawkę środka redukującego AdBlue, ponieważ wszelkie nadwyżki mogą być redukowane i przetwarzane w drugim SCR. Te nadwyżki (przeciek amoniaku) występują szczególnie podczas szybkich zmian temperatury w układzie wydechowym, np. podczas przechodzenia z ruchu miejskiego na autostradę.
Zawieszenie: zwrotne i wygodne
Co najmniej tak zwrotne jak jego poprzednik, a jednocześnie jeszcze bardziej komfortowe – to było zadanie rozwojowe dla specjalistów od zawieszenia nowej Klasy B. W zależności od wersji dostępnych jest kilka opcji w podstawowej konfiguracji, w tym obniżone zawieszenie komfortowe i zawieszenie z aktywnym adaptacyjnym tłumieniem, które pozwala kierowcy kontrolować ustawienia tłumienia podczas jazdy za pomocą DYNAMIC SELECT. System ten wykorzystuje elektroniczny zawór, którego kontrola dodatkowo analizuje stan jazdy i optymalizuje poziom tłumienia indywidualnie dla każdego koła.
We wszystkich wersjach nowej Klasy B, przednie koła mają kolumny McPhersona i wahacze z odlewanego aluminium, do których przymocowane są odlewane z aluminium knykcie kierownicze. To sprawia, że niesione masy są jak najmniejsze, aby poprawić trzymanie się drogi i komfort.