Druga generacja CLA Coupe była z niecierpliwością oczekiwana przez osoby poszukujące luksusowego czterodrzwiowego coupe, które zmieści się w miejskich parkingach bez obaw o wąskie miejsca.
Choć może przypominać małego CLS-a, CLA Coupe to inny pojazd. Nie tylko opierał się na tej samej platformie co przednionapędowa Klasa A, ale także ustępował pod względem rozmiaru i komfortu. Mimo to, sportowo wyglądające czterodrzwiowe coupe zdobyło popularność dzięki stylowemu wyglądowi, starannie zaprojektowanemu wnętrzu oraz szerokiemu wyborowi silników.
CLA Coupe przyciągał młodych ludzi wąskim frontem i agresywnie wyglądającymi reflektorami. Dodatkowo, podświetlane LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie strzał wskazujących na środek pojazdu podkreślały dynamiczny charakter auta. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, CLA Coupe posiadał przerośnięty dolny zderzak, który zawierał elementy stylistyki AMG, takie jak dolny grill w kształcie litery A z bocznymi wlotami powietrza. Z profilu, zaokrąglony dach oraz pochylona tylna szyba nadawały mu kształt coupe, a krótka tylna część dodatkowo to podkreślała. Jednakże cztery drzwi i bezramkowe okna były elementami, które potwierdzały cechy czterodrzwiowego coupe.
Wnętrze Mercedesa pozostało takie samo jak w Klasie A, z szerokim wyświetlaczem, który pełnił rolę zestawu wskaźników oraz ekranu systemu infotainment. Wentylatory w kształcie turbin, podświetlane, to niektóre z detali, które pomogły niemieckiemu producentowi przekształcić ten pojazd w bestsellera. Klienci mogli zamówić samochód z regularnymi lub sportowymi fotelami zintegrowanymi z zagłówkami. Z tyłu było niewiele miejsca na głowę dla wysokich dorosłych, ale wystarczająco dla dzieci.
Pod powierzchnią CLA Coupe zachowało mechaniczne elementy, które uczyniły Klasę A poszukiwanym pojazdem. Jego przednionapędowa platforma była wyrozumiała dla kierowców. Klienci mogli również wybrać system napędu na wszystkie koła.
Nowy Mercedes-Benz CLA Coupé to nie tylko najbardziej emocjonalny pojazd w swojej klasie, ale także wysoce inteligentny: od systemu MBUX Interior Assist, który rozpoznaje potrzeby operacyjne na podstawie gestów i wzbogaca wnętrze o inteligencję, poprzez rozszerzoną rzeczywistość dla nawigacji i rozumienia pośrednich poleceń głosowych, aż po ENERGIZING COACH, który udziela indywidualnych rekomendacji dotyczących fitnessu, nowy CLA oferuje szereg sprytnych rozwiązań. Są też pomysłowe detale związane z aerodynamiką oraz nowe funkcje w pakiecie asystentów inteligentnej jazdy. Design podkreśla charakter coupé dzięki wydłużonej formie i elementom takim jak maska z wypukłościami czy przeniesiona niżej tablica rejestracyjna. W ten sposób zasługuje na miano ikony designu, które miało jego poprzednik.
Dzięki MBUX Mercedes-Benz zrewolucjonizował sposób obsługi samochodu i komunikacji z nim od momentu wprowadzenia klasy A. „Teraz przechodzimy na kolejny poziom z inteligentnym systemem asystencji w wnętrzu dla klasy kompaktowej. Rozpoznawanie gestów ułatwia naturalną obsługę,” mówi Ola Källenius, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za badania grupowe oraz rozwój samochodów Mercedes-Benz. „To nie jedyna nowość, dzięki której CLA oferuje wiele inteligencji motoryzacyjnej.”
„Z pierwszym CLA stworzyliśmy zupełnie nowy segment z czterodrzwiowym coupé i odnieśliśmy ogromny sukces, sprzedając około 750 000 CLA oraz Shooting Brake,” dodaje Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialna za marketing i sprzedaż samochodów Mercedes-Benz. „Nowa edycja CLA została inteligentnie rozwinięta i jest jeszcze bardziej emocjonalna oraz sportowa niż jej poprzednik. W połączeniu z nowymi systemami operacyjnymi wyznacza nowe standardy dla całej klasy.”
Nowa generacja kompaktów odegrała kluczową rolę w odmłodzeniu i zmianie wizerunku marki Mercedes-Benz. CLA jest ważny szczególnie dla pozyskiwania i utrzymywania nowych klientów. CLA Coupé było wprowadzone na rynek amerykański w 2013 roku, stając się pierwszym kompaktowym Mercedesem-Benz na rynku amerykańskim. W szczytowych okresach ponad dwie trzecie nabywców CLA w USA pochodziło z konkurencyjnych marek. Średnio klienci Mercedes-Benz CLA w USA mają około dziesięciu lat mniej niż typowy klient Mercedes-Benz. Również w Europie klienci CLA należą do najmłodszych w portfolio Mercedes-Benz. W 2017 roku co drugi klient w Europie miał wcześniej pojazd konkurencyjnej marki. Ponad 75 procent europejskich klientów, którzy wcześniej jeździli CLA jako coupé lub Shooting Brake, ponownie wybrało Mercedes-Benz jako swoje następne auto. W sumie około 750 000 egzemplarzy pierwszej generacji CLA Coupé i CLA Shooting Brake w znacznym stopniu przyczyniło się do sukcesu tego kompaktowego modelu.
W swoim pierwszym roku nowy CLA będzie także dostępny jako Edition 1. Zarówno pod względem zewnętrznym, jak i wewnętrznym, ten limitowany model specjalny ma liczne akcenty wizualne, które podkreślają jego ekskluzywność. Nowy CLA będzie produkowany w zakładzie w Kecskemét (Węgry) i trafi na rynek w maju 2019 roku.
Design: czysta emocja
„Jako czterodrzwiowe coupé, nowy CLA intryguje swoim purystycznym, uwodzicielskim designem i wyznacza nowe standardy w DNA designu 'zmysłowej czystości’. Imponuje swoimi idealnymi proporcjami, które odzwierciedlają pierwszą szkic projektu: długa, wydłużona maska, kompaktowa sylwetka, szerokie nadwozie z wyeksponowanymi nadkolami oraz nasz typowy tył GT z wyraźnym 'ramieniem butelki Coca-Coli’,” mówi Gorden Wagener, dyrektor ds. wzornictwa w Daimler AG. „Krótko mówiąc – CLA Coupé ma potencjał, aby stać się nowoczesną ikoną wzornictwa.”
Połączenie długiej, wydłużonej linii wejściowej nad oknami i drzwi bezramowych nadaje CLA Coupé niepodrabialny sportowy i elegancki charakter. W przedniej części znajduje się wyrazisty przód, który przypomina nos rekina z długą, wydłużoną maską z wypukłościami.
Płaskie reflektory w połączeniu z niską maską i diamentowym grillem z centralną gwiazdą tworzą sportowy wygląd pojazdu. Dwu-elementowe, wąskie lampy tylne oraz tablica rejestracyjna umieszczona w zderzaku sprawiają, że tył CLA wygląda szczególnie szeroko.
Dzięki przesuniętej do tyłu sylwetce, sportowy tył GT osiąga równowagę między elegancją a sportowością. Posiadając uproszczone linie, precyzyjnie wymodelowany profil boczny oferuje interesującą grę światła i cienia. Rezygnacja z górnej krawędzi ściany bocznej pozwala na niezwykle muskularne i atletyczne uformowanie ramienia, rozciągające się od przedniego nadkola aż do rzeźbionego tylu. Koła z wybrzuszonymi nadkolami i szerokim rozstawem kół podkreślają dynamikę i nadają pojazdowi sportową obecność.
We wnętrzu wszystkie elementy są uporządkowane zgodnie z dominującymi motywami wzorniczymi 'wysoka technologia’ i 'młodzieżowa awangarda’ – od kierownicy, przez moduł obsługowy klamki drzwiowej, po konsolę centralną i siedzenia. Jak w klasie A, unikalna architektura wnętrza jest szczególnie kształtowana przez awangardowy design deski rozdzielczej: Projektanci całkowicie zrezygnowali z pokrywy nad kokpitem. W rezultacie skrzydłowata główna część deski rozdzielczej rozciąga się od jednych przednich drzwi do drugich bez wizualnych przerw. Wyświetlacz panoramiczny jest całkowicie niezależny. Dolna sekcja jest wizualnie oddzielona od głównej części zespołu wskaźników przez 'rów’, co sprawia, że wydaje się unosić przed zespołem wskaźników. Oświetlenie ambientowe potęguje ten efekt. Otwory wentylacyjne o sportowym wyglądzie turbinowym to kolejny wyróżniający się element.
Zawieszenie: wyjątkowo zwinne, a jednocześnie komfortowe
Również w zakresie dynamiki jazdy nowy Mercedes-Benz CLA spełnia obietnicę swojego designu: szeroki rozstaw kół (dodatkowe 63 mm z przodu i 55 mm z tyłu w porównaniu do poprzednika) oraz niższy środek ciężkości to dwa kluczowe cechy, które nadają CLA najbardziej sportowe właściwości jezdne ze wszystkich modeli nowej generacji kompaktów od Mercedes-Benz. Specyfikacja techniczna obejmuje odłączony tylni układ wielowahaczowy dla zredukowanej emisji hałasu i wibracji, system Direct-Steer jako standard oraz hydropoduszki z przodu. Stabilizator o większej średnicy redukuje przechyły karoserii. Opcjonalnie dostępny jest aktywny adaptacyjny system tłumienia, dający kierowcy możliwość wyboru między komfortem a bardziej bezkompromisowym sportowym strojem. Oferta kół zaczyna się od 16 cali i sięga do 19 cali, a rozmiary opon zaczynają się od 205/60 R 16 i kończą jako standard w rozmiarze 225/40 R 19. ESP® zostało specjalnie dostosowane do potencjalnie wysokich prędkości zakrętów i osiągów jezdnych CLA.
Rok po premierze: MBUX uczy się dalej
Rok temu MBUX – Mercedes-Benz User Experience – wywołał sensację na swojej światowej premierze na CES w Las Vegas. Potężny komputer, doskonałe ekrany i grafika, konfigurowalny wyświetlacz, pełnokolorowy wyświetlacz head-up, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, oprogramowanie, które potrafi się uczyć i „Hej Mercedes” – hasło do sterowania głosowego, które przełamuje konwencjonalne standardy motoryzacyjne. Tak Mercedes-Benz rewolucjonizuje obsługę samochodów i komunikację z nimi. Teraz firma zapala kolejny poziom. MBUX Interior Assist ułatwia naturalną obsługę. Funkcja rozpoznawania głosu rozpoznaje teraz aktualne odpowiedzi w coraz większej liczbie obszarów. Dzięki stałemu rozwojowi systemu możliwe jest również uwzględnienie krajowych dostawców treści.
„Najnowsza wersja sterowania głosowego dla MBUX – Mercedes-Benz User Experience – może być doświadczana w nowym CLA. Na przykład asystent głosowy 'Hej Mercedes’ jest w stanie rozpoznać i odpowiedzieć na znacznie bardziej złożone zapytania,” mówi Sajjad Khan, członek zarządu Mercedes-Benz Cars ds. CASE oraz szef cyfrowego pojazdu i mobilności. „Co więcej, asystent głosowy nie myli się już z innymi pasażerami prowadzącymi rozmowę. Odpowiada jedynie na polecenia osoby, która ostatnio powiedziała 'Hej Mercedes’, aby aktywować system.”
MBUX Interior Assist: jeszcze lepsze doświadczenie
Rozpoznając ruchy, MBUX Interior Assist wnosi dodatkową inteligencję do wnętrza. Dzięki innowacyjnej technologii, MBUX wspiera pasażerów, upraszczając różne funkcje komfortu i MBUX nawet bardziej intuicyjnie. Asystent wnętrza działa w trybie bezdotykowym i funkcjonuje zarówno w świetle słonecznym, jak i w całkowitym mroku.
Umożliwia dostosowanie treści wyświetlacza, gdy tylko ręka zbliży się do ekranu dotykowego na desce rozdzielczej lub touchpada na konsoli centralnej. Poszczególne elementy są podświetlane zgodnie z aktualnie aktywnym menu. Dodatkowo system potrafi rozróżnić życzenia kierowcy i pasażera z przodu, dzięki czemu wie, dla którego siedzenia ma być aktywowana funkcja masażu.
Specjalną cechą Interior Assist jest funkcja ulubionych. Jest ona wywoływana poprzez trzymanie ręki nad konsolą centralną, z wyciągniętymi wskazującym i środkowym palcem w kształcie litery V. W ten sposób można zapisać dowolne polecenie, które można obsługiwać za pomocą MBUX, aby łatwiej do niego uzyskać dostęp. Typowe polecenie ulubione to 'nawiguj mnie do domu’. Ponieważ system potrafi niezawodnie rozpoznać, kto nim steruje, kierowca i pasażer z przodu mogą przypisać różne ulubione polecenia do tej samej pozycji ręki.
Istnieją również inne funkcje, które można kontrolować intuicyjnie, bez potrzeby ćwiczenia odpowiednich gestów: W ciemności lampkę do czytania można włączyć i wyłączyć, krótko wyciągając rękę w kierunku lusterka wstecznego. Gdy kierowca sięga w stronę nieumeblowanego fotela pasażera z przodu w ciemności, automatycznie zapala się światło. Ułatwia to znalezienie przedmiotów, które mogły zostać położone na siedzeniu. Gdy tylko ręka opuści tę strefę, światło automatycznie gaśnie.
„Hej Mercedes”: lepsze zrozumienie i jeszcze bardziej inteligentne odpowiedzi
Najnowsza technologia sterowania głosowego jest również obecna w Mercedes-Benz CLA. Tutaj także wprowadzono rozpoznawanie miejsc siedzących. Asystent głosowy odpowiada tylko na polecenia osoby, która ostatnio powiedziała 'Hej Mercedes’, aby aktywować system. Na rynku amerykańskim początkowo asystent głosowy potrafi rozpoznać i odpowiedzieć na znacznie bardziej złożone pytania, na przykład: 'Znajdź przyjazne dzieciom azjatyckie restauracje w pobliżu z 4-gwiazdkową oceną, które nie są chińskie ani japońskie.’ Istnieje także coraz więcej dziedzin, w których MBUX potrafi zrozumieć złożone pytania i szybko odpowiedzieć: obejmują one sport (’Hej Mercedes, jak zagrali San Francisco 49ers?’), giełdę (’Porównaj cenę akcji Apple Incorporated z Microsoftem’), obliczenia (’Jaki jest pierwiastek kwadratowy z 3?’) lub ogólną wiedzę (’Jak duży jest Teksas?’, 'Jaki jest zawartość tłuszczu w awokado?’).
ENERGIZING comfort control: wellness podczas jazdy
ENERGIZING comfort control łączy różne systemy komfortu w pojeździe. Inteligentne rekomendacje z Energizing COACH w pakiecie ENERGIZING Plus są całkowicie nowe. Generalnie, ENERGIZING comfort control systematycznie wykorzystuje funkcje systemu klimatyzacji i siedzeń (ogrzewanie, wentylacja, masaż), a także oświetlenie i nastroje muzyczne, umożliwiając specyficzne ustawienia wellness dopasowane do nastroju i potrzeb klienta.
Pakiety ENERGIZING: kolejny krok w inteligentnym komforcie
Pakiety ENERGIZING z Energizing COACH są nowością. Ta usługa oparta na inteligentnym algorytmie zaleca jeden z programów pakietów ENERGIZING, w zależności od sytuacji i indywidualnych potrzeb. Smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 miał swoją premierę na CES. Jeśli jest noszony, lub inny kompatybilny Garmin® wearable, osobiste statystyki, takie jak poziom stresu czy jakość snu, optymalizują dokładność rekomendacji. Celem jest, aby pasażerowie czuli się dobrze i zrelaksowani nawet podczas wymagających lub monotonnych podróży. Ponadto, tętno dostarczane przez wbudowane urządzenie Garmin jest wyświetlane na wyświetlaczu mediów.
Aerodynamika: inteligentne rozwiązania inteligentnie zaprojektowane
W drodze do produkcji seryjnej aerodynamika nowego CLA przeszła znacznie dłuższy etap optymalizacji niż jego poprzednik w formie symulacji, zanim przeprowadzono pierwsze pomiary modeli w tunelu aerodynamicznym. Było to możliwe dzięki większej mocy obliczeniowej oraz w szczególności większej doświadczeniu w pracy z narzędziami symulacyjnymi oraz ich jak najlepszego i najbardziej efektywnego wykorzystania w procesie rozwoju.
Kluczową zaletą procesu symulacji jest to, że łatwo można określić dokładne proporcje formy i zbadać wpływ zmiany formy na przepływ w innym punkcie, który znajduje się przed lub za kierunkiem przepływu, bez potrzeby dokonywania zmian w fizycznym modelu. Efekt również ustanawia standardy: wartość Cd wynosi 0,23.
Prace nad optymalizacją były prowadzone w bliskiej współpracy z projektantami i były szczególnie intensywne w tylnej zderzaku, grillu chłodnicy, w miejscach na lampy przeciwmgielne (wzór reliefowy w kształcie diamentów, który został zredukowany do krawędzi w CLA z powodów aerodynamiki) i wysokości dyfuzora. Całkowicie nowymi elementami są spoilery nadkola z ich statecznikami w kierunku podłużnym; pomagają one powietrzu przepływać wokół kół z minimalnymi stratami. Aerodynamiczne dopracowanie dotyczyło także kół i opon – zarówno w przypadku regularnych kombinacji kół i opon, jak i tzw. kół aero, które zostały całkowicie przeprojektowane w celu osiągnięcia najlepszych możliwych wartości aerodynamicznych i które również wyglądają atrakcyjnie. Z przodu pojazdu standardowo zintegrowany jest system żaluzji składający się z dwóch części, znajdujący się za grillem chłodnicy, który reguluje przepływ powietrza do komory silnika. Almost complete underbody panelling encompasses the engine compartment, the main floor, parts of the rear axle and the diffuser.
Intelligent Drive: funkcje z klasy S
Mercedes-Benz CLA ma najnowsze systemy asystencji kierowcy z kooperacyjnym wsparciem, co zapewnia najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w tym segmencie z funkcjami przejętymi z klasy S. Po raz pierwszy CLA może jechać półautonomicznie w pewnych sytuacjach. W tym celu uważnie monitoruje sytuację drogową. Udoskonalone systemy kamer i radarów pozwalają mu widzieć z odległości do 500 metrów. Mercedes-Benz CLA korzysta również z danych mapowych i nawigacyjnych w funkcjach asystujących. Na przykład Aktywny Asystent Dystansu DISTRONIC w ramach opcjonalnego Pakietu Asystencji Kierowcy jest w stanie zapewnić wsparcie oparte na trasie w wielu sytuacjach oraz przewidywać i wygodnie dostosowywać prędkość, np. podczas zbliżania się do zakrętów, skrzyżowań lub rond. Na pokładzie znajdują się również m.in. Aktywny Asystent Hamowania w sytuacjach awaryjnych oraz intuicyjny Aktywny Asystent Zmiany Pasa.
Nowy CLA standardowo wyposażony jest w udoskonalony Aktywny Asystent Hamowania. W zależności od sytuacji może on skutecznie pomóc złagodzić konsekwencje kolizji tylnych z wolniej poruszającymi się, zatrzymującymi się lub stojącymi pojazdami z przodu, a także z przechodniami i cyklistami, lub całkowicie ich zapobiec.
Aktywny Asystent Utrzymania Pasa (także standardowy) jest w stanie ostrzec kierowcę za pomocą pulsujących wibracji w kierownicy, gdy pojazd niezamierzenie zjeżdża z pasa ruchu przy prędkościach między 60 a 200 km/h. Jeśli pojazd przejedzie przez stałą linię, może przywrócić go na pas, stosując hamulce po jednej stronie. W przypadku przerywanej linii takie interwencje mają miejsce tylko, gdy istnieje niebezpieczeństwo kolizji z pojazdem w sąsiednim pasie (w tym niebezpieczeństwo ze strony ruchu nadjeżdżającego).
PRE-SAFE® PLUS może rozpoznać nadchodzącą kolizję tylną. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji nadal występuje, system może również mocno zahamować stacjonarny pojazd, zmniejszając tym samym ryzyko obrażeń przez zmniejszenie wysunięcia do przodu spowodowanego uderzeniem z tyłu.
MULTIBEAM LED: lepsza widoczność w każdych warunkach
Kolejnym przykładem inteligencji motoryzacyjnej i transferu technologii z segmentu luksusowego do klasy kompaktowej są opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED. Umożliwiają one błyskawiczne i precyzyjne, elektronicznie sterowane dostosowanie świateł do bieżącej sytuacji drogowej. Każdy reflektor w Mercedes-Benz CLA zawiera 18 indywidualnie kontrolowanych diod LED. Dzień-żarówki LED są łatwe w użyciu i pozytywnie wpływają na koncentrację. Droga przed samochodem jest dokładnie i jasno oświetlona. Reflektory LED High Performance są kolejną opcją. Jako standard nowy CLA jest wyposażony w halogenowe reflektory z wbudowanymi diodami LED do jazdy dziennej. Lampy tylne są również dostępne w pełnej technologii LED.
Układ napędowy: początek z najmocniejszym silnikiem