Drugiej generacji Mercedes-Benz CLA Shooting Brake jest skierowany do klientów, dla których jeszcze kilka lat temu marka Mercedes-Benz nie była pierwszym wyborem przy zakupie samochodu. Podobnie jak w przypadku poprzedniego modelu, nowy CLA Shooting Brake będzie produkowany w fabryce w Kecskemét na Węgrzech i trafił na rynek we wrześniu 2019 roku.
Razem z CLA Coupé, CLA Shooting Brake posiada najbardziej sportowe właściwości jezdne spośród wszystkich modeli nowej generacji kompaktowych samochodów Mercedes-Benz. To zasługa szerszego rozstawu kół, który sprawia, że nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake wygląda jeszcze bardziej sportowo, a także obniżonego środka ciężkości i tylnego zawieszenia wielowahaczowego, które zazwyczaj stosowane jest w tych modelach.
Zawieszenia kół są nie tylko precyzyjnie prowadzone, ale także zaprojektowane z myślą o komforcie jazdy i cichym działaniu, z zastosowaniem ramion akustycznych, które odłączają wibracje z tyłu, oraz hydro-mocowaniami z przodu. Duży stabilizator zmniejsza kąt przechyłu. Na życzenie dostępny jest Adaptacyjny System Amortyzacji, który pozwala kierowcy przełączać się pomiędzy bardziej komfortowym a szczególnie sportowym ustawieniem. Przy wyborze kół dostępny jest ogromny wybór. Średnice kół wahają się od 16 do 19 cali, rozmiar opon zaczyna się od 205/60 R 16, a kończy na 225/40 R 19 w wersji fabrycznej.
Atrakcyjny, inteligentny – a jednocześnie praktyczny: Nowy Mercedes-Benz CLA będzie dostępny także w wersji Shooting Brake. Podobnie jak czterodrzwiowe CLA Coupé, Shooting Brake nadaje własny charakter designowi sensualnej czystości, zamieniając wnętrze w stylowy interfejs dla inteligentnej technologii cyfrowej. Od uderzającego przodu w kształcie rekina do czystych linii z akcentowanymi powierzchniami, design emanuje elegancką atletycznością aż po delikatnie muskularny tył. Ten ostatni w Mercedes-Benz CLA Shooting Brake wnosi znaczną funkcjonalność. Choć jest równie designerskim dziełem jak CLA Coupé, oferuje więcej przestrzeni na spontaniczność, czy to podczas zakupów, czy też na aktywności sportowe i outdoorowe wymagające dodatkowego miejsca.
Wnętrze CLA Shooting Brake prezentuje nowoczesną, chłodną i wysokiej jakości atmosferę Coupé. Dodatkowo, oferuje pasażerom więcej miejsca niż poprzedni model w obszarach barków, głowy i łokci. Cyfrowe otoczenie technofilnych klientów CLA jest w kreatywny i technicznie nowatorski sposób zintegrowane z wnętrzem. Dzięki MBUX – Mercedes-Benz User Experience z inteligentnymi asystentami wnętrza i udoskonaloną rozpoznawaniem głosu – obsługa coraz większej liczby funkcji staje się bardziej naturalna i znacznie prostsza.
Duży nacisk kładziony jest na indywidualizację w nowym Shooting Brake z wyposażeniem w liniach Progressive i AMG Line, a także coraz większą i różnorodną gamą aplikacji i usług, które można pobrać z Mercedes me w zależności od własnych preferencji i wywołać za pomocą MBUX.
Ten CLA jest zatem skierowany do klientów, dla których jeszcze kilka lat temu Mercedes-Benz nie był pierwszą marką, która przychodziła im na myśl podczas poszukiwania samochodu. „Chcemy dotrzeć do młodych indywidualistów, korzystając z wyjątkowego designu CLA Coupé i CLA Shooting Brake. Dodatkowo, nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake oferuje więcej przestrzeni niż jego poprzednik – na sprzęt sportowy i nie tylko”, stwierdza Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż samochodów Mercedes-Benz.
Podobnie jak poprzedni model, nowy CLA Shooting Brake będzie produkowany w zakładzie w Kecskemét (Węgry) i trafi na rynek we wrześniu 2019 roku.
Design: Samochód sportowy z przestrzenią ładunkową
Mercedes-Benz wprowadził pierwszą generację CLA Shooting Brake w 2015 roku: pięciodrzwiowy, wyraźnie mający proporcje Coupé, a jednak z znaczną przestrzenią ładunkową dzięki dachowi, który przechodzi w tył i tylnej klapie. Nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake również jest samochodem designerskim, który w pierwszej kolejności przyciąga emocjonalnie swoimi proporcjami: długą maską, zwartą kabiną z oknami w stylu coupé, muskularnymi ramionami nad tylną osią i elastycznie zarysowanym tyłem, który wyraźnie pokazuje swoje geny sportowe. Kontur bezramowych okien jest identyczny jak kontur samego Coupé aż do słupka B. Za nim linia okna biegnie znacznie wyżej, co ułatwia wsiadanie pasażerom tylnym. Wydłużona ku tyłowi, kończy się ostrym kątem.
Charakterystyczny przód przechylony do przodu („nosek rekina”) oraz wydłużona maska z wyrazistymi wypukłościami tworzą dynamiczne elementy stylu. Liczba linii charakterystycznych została zredukowana, na przykład linia barków została całkowicie pominięta. Powierzchnie są ukształtowane delikatnymi rzeźbiarskimi krzywiznami.
Te podkreślają kontury i proporcje, definiując charakter pojazdu. Jest o 48 milimetrów dłuższy niż wcześniej, o 53 mm szerszy, ale o 2 mm niższy. Płaskie reflektory, niska maska i diamentowy grill chłodnicy z centralną gwiazdą wyznaczają typowy wygląd sportowy Mercedesa. Wąskie, dwuczęściowe lampy tylne oraz tablica rejestracyjna umieszczona w zderzaku są typowe dla tylnej części GT z płynnie przechodzącym zderzakiem i klapą bagażnika. CLA Shooting Brake imponująco prezentuje się na drodze i wygląda sportowo z każdej perspektywy. Otwór bagażnika o szerokości 871 milimetrów jest znacznie szerszy niż w poprzednim modelu (635 mm). Dodatkowo, klapa bagażnika może być otwierana bezdotykowo dzięki EASY-PACK i HANDS-FREE ACCESS.
Wnętrze kabiny pasażerskiej jest identyczne jak w Coupé. Oba modele CLA oferują unikalną architekturę przestrzeni, zwłaszcza ze względu na awangardowy panel instrumentów: wyświetlacz panoramiczny jest całkowicie wolnostojący, bez osłony na skrzydłowym korpusie panelu instrumentów. Rozciąga się on od jednych drzwi przednich do drugich. Dolna część panelu instrumentów jest wizualnie oddzielona od głównej bryły przez „rów”. Oświetlenie ambientowe potęguje ten efekt, oferując wybór 64 kolorów, dziesięciu światów kolorów i różne efekty w trzech strefach jasności. Trzy wloty powietrza są tu wkomponowane, a ich sportowy wygląd przypominający turbiny przyciąga zmysły nawet bez oświetlenia.
Cyfrowy dom na kółkach: MBUX uczy się wciąż na nowo
Mercedes-Benz User Experience, w skrócie MBUX, definiuje doświadczenie we wnętrzu modeli Mercedes-Benz od początku 2018 roku i rozwija się z modelu na model w zgodzie z cyfrowym światem. Wysoka moc obliczeniowa, jasne ekrany i grafiki, możliwość personalizacji prezentacji, dostępne na życzenie takie funkcje jak wyświetlacz przezierny w pełnym kolorze i nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością; dodatkowo oprogramowanie zdolne do uczenia się oraz sterowanie głosowe wykraczające poza konwencjonalne standardy motoryzacyjne, akceptujące polecenia pasażerów po słowie „Hej Mercedes”. MBUX jest całkowicie dostosowane do życzeń nowoczesnych użytkowników.
Najnowszym osiągnięciem jest asystent wnętrza MBUX, który umożliwia intuicyjną i naturalną obsługę różnych funkcji komfortu i MBUX poprzez rozpoznawanie ruchu. Potrafi nawet rozróżniać życzenia kierowcy i pasażera z przodu – i tym samym wie, dla którego fotela ma być uruchomiona funkcja masażu, na przykład. Sterowanie głosowe rozumie pytania z coraz większej liczby dziedzin wiedzy i wyszukuje odpowiednie odpowiedzi w internecie, podczas gdy kierowca koncentruje się na drodze. Dzięki ciągłemu rozwojowi systemu możliwe jest również uwzględnienie krajowych dostawców treści.
„Ponadto asystent głosowy nie myli się już przez rozmowy innych pasażerów, odpowiada tylko na polecenie osoby, która ostatnia aktywowała system słowami 'Hej Mercedes’”, podkreśla Sajjad Khan, wiceprzewodniczący zarządu Mercedes-Benz Cars ds. CASE i szef Digital Vehicle & Mobility.
ENERGIZING comfort control: wellness podczas jazdy
Nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake jest jeszcze bardziej komfortowy dzięki ENERGIZING comfort control, który łączy różne systemy komfortowe w pojeździe. Funkcje klimatyzacji i siedzeń (ogrzewanie, wentylacja, masaż) oraz oświetlenie i muzyczne nastroje wykorzystywane są w sposób celowy, aby umożliwić stworzenie konkretnego zestawu wellness, dostosowanego do nastroju i potrzeb klienta.
Na podstawie inteligentnego algorytmu, ENERGIZING COACH poleca jeden z programów pakietu ENERGIZING w zależności od sytuacji i indywidualnych potrzeb. Jeżeli smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 lub kompatybilny Garmin® wearable jest połączony, samopoczucie kierowcy jest brane pod uwagę w rekomendacji w oparciu o jego poziom stresu, częstotliwość pulsu lub jakość snu z poprzedniej nocy.
Zawieszenie: zwinne, a jednocześnie komfortowe
Wraz z CLA Coupé, CLA Shooting Brake ma najsportowsze właściwości jezdne spośród wszystkich modeli nowej generacji samochodów kompaktowych od Mercedes-Benz. To efekt szerszego rozstawu kół, który sprawia, że nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake wygląda jeszcze bardziej atletycznie, a także niższego środka ciężkości i wielowahaczowego zawieszenia tylnego, które zazwyczaj znajduje się w tych modelach. Zawieszenia kół są nie tylko precyzyjnie prowadzone, ale także zaprojektowane z myślą o komforcie jazdy i cichym działaniu za pomocą ramion akustycznych, które odseparowują wibracje z tyłu, oraz hydromontów z przodu. Duża stabilizator zmniejsza kąt przechyłu.
Na życzenie dostępny jest system adaptacyjnego tłumienia, który pozwala kierowcy na przełączanie między większym komfortem lub szczególnie sportowym wyczuciem. Istnieje ogromny wybór, jeśli chodzi o koła. Średnica felg wynosi od 16 do 19 cali, a rozmiar opony zaczyna się od 205/60 R 16 i kończy na 225/40 R 19 w standardzie. Kalibracja ESP® została specjalnie dostosowana do potencjalnie wysokich prędkości zakrętów i właściwości jezdnych CLA.
Aerodynamika: rozbudowana symulacja przepływu pomaga oszczędzać paliwo
Aerodynamika zawsze była jednym z mocnych punktów CLA. Dzięki rozbudowanej symulacji przepływu na komputerze i dopracowaniu w tunelu aerodynamicznym, nowy model utrzymuje wysoki poziom pomimo szerszego rozstawu kół. Wartość cd wynosząca 0,26 jest oczywiście wyższa niż w Coupé (0,23), którego zwężający się tył naturalnie powoduje nieco mniejszy przepływ. Oprócz oporu aerodynamicznego, prace rozwojowe koncentrowały się również na hałasie wiatru.
Inteligentny napęd: funkcje z klasy S
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake jest wyposażony w najnowsze systemy wspomagania jazdy z kooperacyjnym wsparciem kierowcy i zapewnia w ten sposób najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w tym segmencie, z funkcjami zapożyczonymi z klasy S. Dzięki ulepszonym systemom kamer i radarowym, CLA może „widzieć” do 500 m przed sobą i może prowadzić częściowo autonomicznie w określonych sytuacjach, na przykład przez wygodne dostosowywanie prędkości przed zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami, korzystając z Active Distance Assist DISTRONIC z użyciem map i danych nawigacyjnych. Jako nowa funkcja Active Steer Assist, między innymi, wprowadzono również intuicyjne prowadzenie Active Lange Change Assist. Jeżeli dodatkowo onboard znajduje się Active Park Assist z PARKTRONIC, CLA ma także funkcję rozbudowanego automatycznego restartu na autostradach.
Układ napędowy: czysty i mocny
Najpotężniejszym silnikiem w Mercedes-Benz CLA Shooting Brake będzie mocny silnik benzynowy o pojemności czterech cylindrów CLA 250 (165 kW/225 hp, 350 Nm), który napędza przednie koła za pomocą 7G-DCT dwusprzęgłowej skrzyni biegów (średnie zużycie paliwa 6,5-6,2 l/100 km, średnie emisje CO2 149-143 g/km). Silnik o pojemności dwóch litrów z bezpośrednim wtryskiem ma standardowo filtr cząstek stałych.