2019 Mercedes-Benz EQC 400

Z biegiem rewolucji elektrycznej, która już się rozpoczęła, Mercedes-Benz musiał działać szybko i wprowadzać na rynek modele elektryczne, aby dotrzymać kroku konkurencji. EQC był pierwszym modelem w jego ofercie. Równocześnie stworzono markę Mercedes-EQ, dedykowaną wyłącznie pojazdom elektrycznym.

Niemiecki producent dołączył do rewolucji samochodów elektrycznych, wprowadzając swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd oznaczony trzema gwiazdami w 2019 roku. Wcześniej Mercedes-Benz produkował jedynie niewielki model smart fortwo z napędem elektrycznym, ale EQC był jego pierwszym pojazdem elektrycznym opartym na bateriach. Wybrano platformę crossoverową, ponieważ umożliwiała zamontowanie większej baterii w podłodze. Co więcej, pomimo że był to jego pierwszy pojazd elektryczny, był wyposażony we wszystko, co klienci marki Mercedes-Benz oczekiwali od pojazdów premium.

Na zewnątrz EQC posiadał przedni zderzak z szeroką czarną osłoną, ozdobioną dwoma poziomymi chromowanymi listwami. Naśladował on kratkę, ale ponieważ pojazdy elektryczne nie potrzebują dużych obszarów chłodzenia, był w przeważającej części zasłonięty. Reflektory po bokach wyposażono w technologię LED, co obniżało zużycie energii, a w dolnej części zderzaka umieszczono kratkę dolną w kształcie litery A oraz dwa wloty powietrza i małe pionowe listwy, które poprawiały aerodynamikę. Z boku crossover ujawniał strome szyby czołowe oraz lekko opadającą linię dachu, uwydatnioną przez linię okien, podczas gdy z tyłu, nachylona klapa bagażnika ozdobiona spojlerem dachowym starała się nadać pojazdowi dynamiczny wygląd.

Wewnątrz producent zainstalował parę foteli kubełkowych z umiarkowanym wsparciem oraz kanapę dla trzech osób z tyłu. Całkowicie cyfrowa deska rozdzielcza składała się z zestawu wskaźników przed kierowcą, a kontynuacją był ekran systemu infotainment umieszczony na szczycie centralnego panelu. Oba elementy pokryte były tym samym kawałkiem szkła, tworząc obraz jednego, szerokiego wyświetlacza. Kierownica miała z tyłu dwa metalowe łopatki, podobne do tych używanych do zmiany biegów w pojazdach z silnikiem spalinowym, ale tutaj służyły do systemu rekuperacji energii. Pomiędzy przednimi siedzeniami Mercedes-Benz zamontował konsolę centralną, która mieściła sterowanie systemem MBUX oraz dużą przestrzeń na przechowywanie pod podłokietnikiem. Przestrzeń bagażowa miała pojemność do 501 litrów (17,7 stóp sześciennych), co można było zwiększyć, obniżając oparcie tylnej kanapy.

Aby zasilić pojazd, producent zainstalował dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś, które dostarczały łącznie do 300 kW (408 KM). Główną zaletą była jednak natychmiastowa moc 765 Nm (564 lb-ft), dzięki której wszystkie opony mogły piszczeć przy starcie. Dzięki akumulatorowi o pojemności 80 kWh, pojazd obiecywał zasięg do 450 km (280 mil) przy efektywnej jeździe.

Stuttgart/Stockholm. Na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował swoją nową markę produktów i technologii w dziedzinie elektromobilności. W połowie 2019 roku nadszedł czas na premierę: EQC (średnie zużycie energii: 22,2 kWh/100 km; średnie emisje CO2: 0 g/km, wartości wstępne) jest pierwszym pojazdem Mercedes-Benz, który debiutuje pod marką EQ. Charakteryzuje się bezszwowym, jasnym designem oraz typowymi dla marki akcentami kolorystycznymi, a także stanowi pioniera nowoczesnego wyglądu elektrycznego, reprezentując przy tym design w stylu Progresywnego Luksusu. Pod względem jakości, bezpieczeństwa i komfortu EQC jest Mercedesem wśród pojazdów elektrycznych, a jego cechy są niezwykle przekonujące. W połączeniu z dynamicznymi osiągami, dzięki dwóm silnikom elektrycznym na przedniej i tylnej osi o łącznej mocy 300 kW, EQC zapewnia świetną dynamikę. Wyrafinowana strategia obsługi pozwala na zasięg elektryczny przekraczający 450 km według NEDC (dane wstępne). EQ oferuje również kompleksowe usługi za pomocą Mercedes me, co czyni elektromobilność wygodną i odpowiednią do codziennego użytkowania. EQC symbolizuje także początek nowej ery mobilności w Daimlerze.

Jako pierwszy model Mercedes-Benz w nowej marce produktów i technologii EQ, EQC ma wiele nowatorskich detali designu i kolorystycznych akcentów typowych dla marki. Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, EQC ucieleśnia język projektowy Progresywnego Luksusu. Wynika to z połączenia wcześniej nieznanej urody, świadomego zderzenia elementów cyfrowych i analitycznych oraz płynnego łączenia intuicyjnego i fizycznego designu.

Dzięki muskularnym proporcjom, EQC klasyfikowany jest jako crossover SUV. Wydłużona linia dachu i układ okien z niską linią pasa oraz wklęsłość dachu przypominająca coupé po stronie tylnej wizualnie umiejscawia go pomiędzy SUV a SUV coupé.

Wyrazistym elementem z przodu jest duża czarna powierzchnia panelu otaczająca reflektory i kratkę. Po raz pierwszy czarny panel jest otoczony na górze włóknem optycznym, co tworzy wizualne połączenie między lampami dziennymi w kształcie pochodni, co jest typowym elementem Mercedes-Benz. W nocy tworzy to niemal nieprzerwany poziomy pas światła. Wewnętrzne obudowy i rurki standardowych reflektorów MULTIBEAM LED są w wysokim połysku czarnym. Kontrastowe akcenty kolorystyczne dyskretnie potwierdzają przynależność modelu do nowej rodziny EQ: niebieskie paski na czarnym tle oraz napis MULTIBEAM również w niebieskim.

Wysokiej jakości wnętrze EQC również wprowadza nowoczesny wygląd elektryczny. Przykładem jest żebrowana krawędź deski rozdzielczej, przypominająca żebra chłodzenia wzmacniacza hi-fi. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest jako kokpit skierowany w stronę kierowcy. Typowy profil skrzydła Mercedes-Benz jest asymetryczny, z „wycięciem” w obszarze kierowcy. To właśnie tam znajduje się jedna z wizualnych perełek kokpitu – nowoczesna, błyszcząca obudowa kasety z płaskimi otworami wentylacyjnymi i klapkami w kolorze różowego złota.

[1] Wartości dotyczące zużycia energii i emisji CO2 są wstępne i zostały określone przez niemiecką korporację Technical Service. Wartości zasięgu są również wstępne. Zatwierdzenie typu EC i certyfikaty zgodności z oficjalnymi danymi nie są jeszcze dostępne. Mogą występować różnice między podanymi wartościami a oficjalnymi danymi.

Napęd: Dynamika spotyka efektywność

Jako pierwszy model Mercedes-Benz, który debiutuje pod nową marką produktów i technologii EQ, EQC wyposażono w zupełnie nowy system napędowy z kompaktowymi napędami elektrycznymi na każdej osi. Dzięki temu EQC ma charakterystykę jazdy typową dla napędu na wszystkie koła.

Aby zredukować zużycie energii i zwiększyć dynamikę, napędy elektryczne są skonfigurowane różnie: przedni silnik elektryczny jest zoptymalizowany dla najlepszej możliwej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny silnik odpowiada za dynamikę. Razem generują moc 300 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 765 Nm.

Inżynierowie Mercedes-Benz poprawili komfort akustyczny za pomocą wielu działań. W EQC jednostki zasilające są izolowane za pomocą gumowych uchwytów w dwóch miejscach: tam, gdzie jednostka zasilająca łączy się z podpodwoziem i w miejscu, gdzie podpodwozie łączy się z nadwoziem. Ta skuteczna izolacja jest wspomagana dodatkowymi działaniami izolacyjnymi. Dzięki temu wnętrze EQC jest niezwykle ciche.

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 80 kWh (NEDC) zasila pojazd. Zużycie energii i zasięg pojazdów elektrycznych są silnie uzależnione od stylu jazdy. EQC wspiera kierowcę pięcioma programami jazdy, każdy z różnymi charakterystykami: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT oraz programem dostosowanym indywidualnie. W bardziej ekonomicznych trybach jazdy, haptczny pedał przyspieszenia, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii, odgrywa istotną rolę. Kierowca może także wpłynąć na poziom odzyskiwania energii za pomocą tzw. łopatek za kierownicą.

System ECO Assist oferuje kierowcy kompleksowe wsparcie podczas jazdy przewidującej: informuje go, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu, np. gdy pojazd zbliża się do ograniczenia prędkości, oraz wykonuje takie funkcje jak zwalnianie i specyficzna kontrola odzyskiwania energii. W tym celu dane nawigacyjne, rozpoznawanie znaków drogowych oraz informacje z inteligentnych systemów bezpieczeństwa (radar i kamera stereo) są łączone i przetwarzane.

Ładowanie: Elastyczne i szybkie

Ząbkowy EQC jest standardowo wyposażony w chłodzony wodą ładowarka pokładowa (OBC) o mocy 7,4 kW, co czyni go odpowiednim do ładowania AC w domu lub na publicznych stacjach ładowania.

Ładowanie za pomocą Wallboxa Mercedes-Benz jest nawet trzy razy szybsze niż przez standardowe gniazdko domowe. Jeszcze szybciej jest podczas ładowania prądem stałym – co jest standardem dla EQC – na przykład za pomocą CCS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii czy GB/T w Chinach. W zależności od stanu naładowania (SoC), EQC może być ładowany z maksymalną mocą do 110 kW na odpowiedniej stacji ładowania. W około 40 minut akumulator można naładować od 10 do 80 procent SoC (dane wstępne).

System multimedialny MBUX: z funkcjami specyficznymi dla EQC

EQC wyposażono w innowacyjny system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience – który posiada liczne funkcje specyficzne dla EQ, takie jak wyświetlanie zasięgu, statusu naładowania i przepływu energii. Nawigacja zoptymalizowana pod kątem EQ, tryby jazdy, prąd ładowania oraz czas wyjazdu również można kontrolować i ustawiać za pomocą MBUX.

Wyświetlacz MBUX ma specjalny kafelek EQ, na którym zgrupowane są liczne funkcje EQ. Alternatywnie użytkownik może bezpośrednio uzyskać dostęp do menu EQ systemu MBUX, używając klawisza w lewym dolnym panelu sterowania. Dzięki rozpoznawaniu języka naturalnego, specyficzna dla EQ kontrola głosowa pomaga kierowcy obsługiwać EQC.

Inteligentne usługi: Wygodne podróżowanie od początku do końca

EQ z Mercedes me oferuje kompleksowe usługi dla dzisiejszej i przyszłej elektromobilności. Najważniejsze nowe usługi i funkcje EQC planowane na wprowadzenie na rynek obejmują:

Wstępne klimatyzowanie wnętrza: Umożliwia to, aby wnętrze pojazdu było już gotowe na pożądanej temperaturze przed wyjazdem. Można je zaprogramować bezpośrednio za pomocą MBUX lub aplikacji Mercedes me. Zaawansowany system z pompą ciepła i elektrycznymi podgrzewaczami wstępnie klimatyzuje wnętrze.

Nawigacja zoptymalizowana pod kątem EQ zawsze bazuje na najszybszej trasie, uwzględniając najkrótszy czas ładowania. Planowanie trasy odbywa się także w sposób dynamiczny w reakcji na zmiany, zarówno offboard, jak i onboard, czyli zewnętrznie (poprzez aplikację Mercedes me) oraz wewnątrz pojazdu. Dzięki nawigacji zoptymalizowanej pod kątem EQ, klienci Mercedes-Benz mogą łatwo znaleźć stacje ładowania, a Mercedes me Charge zapewnia im wygodny dostęp do stacji ładowania wielu dostawców, również poza granicami kraju. W tym przypadku klienci korzystają z zintegrowanej funkcji płatności z prostym rozliczeniem.

Bezpieczeństwo aktywne i pasywne: Specjalny koncept bezpieczeństwa EQC

EQC jest wyposażony w najnowszą generację systemów wspomagania kierowcy Mercedes-Benz. W pakiecie Driving Assistance znajdują się nowe funkcje, takie jak przewidywana regulacja prędkości zbliżając się do końca korka: gdy wykryty jest korek, Active Distance Assist DISTRONIC zmniejsza prędkość do około 100 km/h na wszelki wypadek. W przypadku korka na autostradzie system utrzymania pasa ruchu trzyma pojazd z boku, aby zrobić miejsce dla służb ratunkowych.

EQC spełnia także najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa pasywnego: oprócz standardowego rozbudowanego programu testów zderzeniowych, Mercedes-Benz stosuje dodatkowe, szczególnie rygorystyczne normy bezpieczeństwa dotyczące akumulatora oraz wszystkich części przenoszących prąd. Normy te przewyższają wymagania prawne. Struktura pojazdu EQC została dostosowana do szczególnych wymagań komponentów elektrycznych i akumulatorów oraz skonfigurowana w celu osiągnięcia zwykłego wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Na przykład nowa podstawa otacza elementy napędowe zlokalizowane w przedniej części, a ta jednostka jest wspierana przez typowe punkty mocowania.

Ochrona mechaniczna akumulatora: wysokoskalowy projekt zaczyna się od pozycji montażowej akumulatora wysokiego napięcia pod podłogą pojazdu. Jednostka magazynująca energię jest otoczona stabilnym ramą, która może absorbować energię. Elementy deformacyjne są zamontowane między ramą a akumulatorem i są w stanie absorbować dodatkowe siły w przypadku silnego uderzenia bocznego. Osłona akumulatora w przedniej części baterii jest w stanie zapobiec przebiciu jednostki magazynującej energię przez obce obiekty.

Ochrona elektryczna systemu wysokiego napięcia: bogate doświadczenie Mercedes-Benz z systemami napędowymi wysokiego napięcia doprowadziło do wprowadzenia wielostopniowego konceptu bezpieczeństwa, które wdraża się w przypadku wypadku. System wysokiego napięcia automatycznie wyłącza się, odwracalnie lub nieodwracalnie, w zależności od powagi wypadku. Istnieją również punkty wyłączenia, w których zespoły ratunkowe mogą ręcznie dezaktywować system wysokiego napięcia.

Testy: Testy wytrzymałościowe na całym świecie

Do momentu wejścia na rynek, 200 prototypów i pojazdów przedprodukcyjnych EQC przeprowadziło testy rozciągające się na kilka milionów kilometrów na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Azja i Afryka). Program testów obejmuje ponad 500 indywidualnych testów. Jak wszystkie pojazdy Mercedes-Benz, EQC musi przejść wymagający standardowy program testowy. Istnieją również specjalne testy dla elektrycznego układu napędowego, ogniwa paliwowego oraz współdziałania wszystkich komponentów napędu.

W trakcie tego procesu eksperci ds. testów mogą korzystać z obszernej wiedzy uzyskanej dzięki pracy nad testami cyfrowymi, które zapewniają zarówno możliwości budowy pojazdu, jak i symulację, np. zachowań podczas zderzeń, aerodynamiki i NVH: hałasu, drgań i szorstkości. Ponadto prowadzone są intensywne testy na licznych stanowiskach testowych w Centrum Technologii Mercedes-Benz w Sindelfingen. Stosunek testów cyfrowych do rzeczywistych wynosi około 35 do 65 procent.

Produkcja: Przygotowania w pełnym toku w zakładzie w Bremie

Produkcja seryjna EQC rozpocznie się w 2019 roku w zakładzie Mercedes-Benz w Bremie. Przygotowania do tego są już w pełnym toku. Nowy EQC zostanie włączony do trwającej produkcji seryjnej jako pojazd w pełni elektryczny. Zastosowane będą najnowsze technologie produkcyjne.

Jedną z istotnych innowacji jest tzw. centrum łączenia akumulatorów, gdzie EQC przechodzi drugie „małżeństwo” po zainstalowaniu dwóch jednostek zasilających w nadwoziu. To tutaj EQC są rozpoznawane jako modele elektryczne dzięki danym tagom przypiętym do nadwozia i są wyposażane w akumulator. Nadwozie jest zawieszone na tzw. C-uchwycie, a następnie umieszczane na ramie. Ramię wsparcia podnosi akumulator do podłogi pojazdu od dołu. Pracownik monitoruje automatyczne dokręcanie na miejscu.

Równolegle z tym, zaczyna się produkcja własnych akumulatorów do EQC w rozbudowanej fabryce akumulatorów w Kamenz (w pobliżu Drezna).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.