Mercedes-Benz znany był z stworzenia jednego z najpopularniejszych minivanów w Europie, V-Class. Jednak po przekształceniu go w pojazd elektryczny, zmienił również jego nazwę na EQV.
Niemiecki producent samochodów zyskał uznanie dzięki luksusowym minivanom, które były wykorzystywane przez pięciogwiazdkowe hotele, lotniska oraz inne firmy potrzebujące samochodów transportowych. Jednym z takich modeli był V-Class, produkowany przez markę z trzema gwiazdkami od 1996 roku, znany także jako Vito i Viano. Kiedy Mercedes-Benz rozpoczął przejście z produkcji pojazdów spalinowych na elektryczne, V-Class również stał się przedmiotem tej transformacji, w efekcie czego w 2017 roku zaprezentowano EQV.
EQV dzielił tę samą platformę i nadwozie co V-Class (W447). Jego przód prezentował się luksusowo, z LED-owymi reflektorami i światłami do jazdy dziennej o organicznych kształtach. Obok znajdowała się główna krata chłodząca, na której centralnym miejscu umieszczono logo producenta. Jednakże, ponieważ pojazdy elektryczne nie potrzebowały tak dużej powierzchni chłodzenia, była to właściwie panel. Chłodzenie odbywało się przez dolny wlot powietrza umieszczony w zderzaku. Po lewej stronie, również w zderzaku, producent zamontował port ładowania. Z profilu, MPV wyróżniała się pochyloną przednią częścią oraz panoramiczną szybą. Okna boczne były subtelnie przerywane przez słupki B i C, które były przyciemnione, a z tyłu znajdowały się pionowe drzwi bagażnika. Tylna szyba mogła być otwierana niezależnie od dużych drzwi bagażnika, co ułatwiało dostęp do górnej przestrzeni bagażowej.
W środku, producent oferował EQV z wyborem sześciu lub siedmiu miejsc, w zależności od potrzeb klientów. Z przodu, Mercedes-Benz starał się stworzyć wrażenie samochodu osobowego, z szerokim kokpitem wyposażonym w kratki wentylacyjne podobne do tych z modeli C-Class czy E-Class. Jednak w przeciwieństwie do tych pojazdów osobowych, V-Class nie miał w pełni cyfrowego kokpitu, lecz mieszankę elementów analogowych i cyfrowych, z dwoma dużymi wskaźnikami i kolorowym wyświetlaczem LCD pomiędzy nimi. Dodatkowo, na górze centralnego panelu, Mercedes-Benz umieścił dziesięcocalowy ekran dla jednostki multimedialnej MBUX.
Pod maską, producent zamontował silnik oraz elektronikę. W przeciwieństwie do większości elektrycznych pojazdów na rynku, EQV był napędzany na przednie koła. Jednak, jak w większości innych pojazdów elektrycznych, akumulator znajdował się pod podłogą, aby nie wpływać na przestrzeń pasażerską. Duży akumulator, który dostarczał do 90 kWh energii do silnika o mocy 150 kW (201 KM), zapewniał wystarczającą moc na przejechanie do 405 km na jednym ładowaniu. Aby naładować samochód, klienci mogli korzystać z ładowarek AC o mocy 11 kW lub szybkich ładowarek o mocy 110 kW.
Mercedes-Benz Vans zaprezentował koncepcję EQV jako studium na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2019 roku. Teraz seria wersja Mercedes-Benz EQV miała swój debiut. Następny członek rodziny Mercedes EQ łączy bezemisyjną mobilność z imponującymi zdolnościami jezdnymi, wysoką funkcjonalnością i estetycznym designem jako pierwszy w pełni elektryczny premium MPV od Mercedes-Benz. Mercedes-Benz EQV zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publiczności na targach IAA 2019.
Wśród najważniejszych cech technicznych znajduje się zasięg wynoszący 405 kilometrów oraz szybkie ładowanie wysokowoltowej baterii od 10 do 80 procent w mniej niż godzinę. Mercedes-Benz EQV oferuje również najwyższy komfort we wnętrzu oraz niezrównaną elastyczność. Klienci mogą wybierać między dwoma różnymi rozstawami osi.
„Nasze MPV spełniają najwyższe standardy w zakresie funkcjonalności i zmienności. EQV również w tej kwestii nie ustępuje. Oferuje komfortowe prowadzenie, dynamiczną estetykę elektryczną, intuicyjną obsługę i przestronność – wszystko to lokalnie bezemisyjnie. Oznacza to, że oferuje wszystkie typowe cechy marki i segmentu, których oczekują nasi klienci, czy to jako samochód rodzinny, czy jako pojazd typu shuttle o charakterze lounge”, mówi Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans.
Jako pojazd produkowany seryjnie, EQV jest w pełni zintegrowany z operacjami produkcyjnymi zakładu w Vitorii w północnej Hiszpanii, gdzie produkowane są również modele V-Class i Mercedes-Benz Vito. Umożliwia to elastyczną i synergiczną produkcję w bezpośredniej korelacji z popytem klientów.
Maksymalne korzyści dzięki inteligentnemu projektowi
Elektryczny napęd (eATS) Mercedes-Benz EQV znajduje się na przedniej osi pod dynamicznym przodem samochodu z gniazdem ładowania w zderzaku. Ma moc szczytową 150 kW. Silnik elektryczny, skrzynia biegów z stałym przełożeniem, układ chłodzenia i elektronika zasilająca tworzą wysoko zintegrowaną, kompaktową jednostkę. Zasilanie zapewnia bateria litowo-jonowa umieszczona pod podłogą pojazdu. Jej niskie, centralne umiejscowienie ma również pozytywny wpływ na właściwości jezdne EQV. Prędkość maksymalna wynosząca do 160 km/h zapewnia, że szybko dotrzesz tam, gdzie chcesz, poza środowiskiem miejskim.
Standardowo Mercedes-Benz EQV wyposażony jest w chłodzony wodą pokładowy ładowarka (OBC) o mocy 11 kW, co czyni go odpowiednim do ładowania AC w domu lub na publicznych stacjach ładowania. Bateria, która ma użyteczną pojemność 90 kWh, umożliwia maksymalny zasięg wynoszący 405 kilometrów (dane wstępne). Umiejscowienie baterii w przestrzeni podłogowej oznacza, że cały przestrzeń jest dostępna, bez wpływu na wnętrze pojazdu. Oznacza to, że w pełni elektryczne MPV od Mercedes-Benz również spełnia najwyższe standardy w zakresie funkcjonalności i zmienności i obejmuje
dużą liczbę zastosowań. W sferze prywatnej, na przykład, rodziny korzystają z mnogości konfiguracji miejsc oraz ze spokojnej świadomości, że produkują zero lokalnych emisji. Z kolei sześć pojedynczych siedzeń przekształca Mercedes-Benz EQV w reprezentacyjny pojazd shuttle, który spełnia wszystkie wymagania dotyczące wysokiej jakości transportu ludzi z komfortowym i wyjątkowo cichym doświadczeniem jazdy. Elastyczne umiejscowienie pojedynczych lub ławowych siedzeń również pozwala przekształcić EQV w 7- lub nawet 8-miejscowy pojazd.
MBUX w EQV: elektryczny i inteligentny
Udoskonalenie MBUX specjalnie dla EQ to szczególny element. W wysokorozdzielczym, 10-calowym wyświetlaczu multimedialnym, kafelek EQ w głównym menu służy jako centralny punkt dostępu do odpowiednich wyświetleń i ustawień. Należą do nich prąd ładowania, czas odjazdu, przepływ energii i histogram zużycia. Wyświetlacz multimedialny można również wykorzystać do obsługi nawigacji i funkcji Mercedes me Charge, a także trybów jazdy. Jedną z zalet MBUX jest inteligentna obsługa głosowa z naturalnym rozumieniem języka, która jest aktywowana słowem „Hej Mercedes”. Obsługa głosowa wspiera wiele funkcji infotainment (np. wprowadzenie celu, połączenia telefoniczne, wybór muzyki, pisanie i słuchanie wiadomości, prognoza pogody), jak również liczne funkcje wygody, takie jak kontrola klimatu/ujęcia. A MBUX również stosuje swoje mocne strony w połączeniu z aplikacją Mercedes me poza pojazdem. Kierowcy EQV mogą planować swoje cele z domu lub biura, wprowadzać czas odjazdu i doprowadzić wnętrze do pożądanej temperatury.
Maksymalny zasięg dzięki inteligentnej regeneracji i różnym trybom jazdy
Aby maksymalnie wykorzystać techniczny zasięg operacyjny, Mercedes-Benz EQV ładował swoje baterie także podczas jazdy. Przyspieszając lub hamując, mechaniczna rotacja jest przekształcana w energię elektryczną i używana do ładowania wysokowoltowej baterii (regeneracja). Kierowca ma duży wpływ na regenerację. Może również wpływać na poziom regeneracji za pomocą łopatek za kierownicą. Łopatka po lewej stronie zwiększa poziom regeneracji, łopatka po prawej stronie go zmniejsza. Przy najsłabszym poziomie pojazd „wślizguje się”, podczas gdy przy najsilniejszym poziomie możliwe jest prowadzenie przy użyciu jednego pedału.
W większości sytuacji efekt spowolnienia regeneracji wystarcza, aby pedał hamulca stał się zbędny.
Poziom regeneracji D Auto odzwierciedla inteligencję EQV. Automatycznie aktywowany asystent ECO pomaga kierowcy osiągnąć jak najlepszą efektywność. Łączy dane nawigacyjne, rozpoznawanie znaków drogowych oraz informacje dostarczane przez inteligentne systemy asystujące bezpieczeństwa (radar i kamera), i samodzielnie dostosowuje poziom regeneracji.
W połączeniu z nawigacją zoptymalizowaną pod kątem EQ, aktywne monitorowanie zasięgu zapewnia, że kierowca dotrze bezpiecznie do celu, nawet jeśli przegapi przystanek do ładowania. W tym również pomaga tryb jazdy E+, który optymalizuje parametry pojazdu w celu maksymalizacji zasięgu.
Kompletne ekosystem elektromobilności z licznymi możliwością ładowania
Częścią marki technologicznej EQ jest kompleksowy ekosystem elektromobilności, z którego korzysta Mercedes-Benz EQV jako najmłodszy członek rodziny EQ. Obejmuje on całościowy zakres usług, od funkcji pojazdu takich jak dostosowana nawigacja po infrastrukturę ładowania. Dzięki Mercedes me Charge, klient zyskuje dostęp do największej na świecie sieci ładowania z ponad 300 000 punktów ładowania i wieloma operatorami publicznych stacji ładowania w Europie (gminy, parkingi, autostrady, centra handlowe itp.). Klienci korzystają z zintegrowanej funkcji płatności z prostym fakturowaniem. Mercedes me Charge umożliwia również dostęp do stacji szybkiego ładowania pan-europejskiej sieci IONITY. Szczególnie na długich dystansach krótkie czasy ładowania sprawiają, że podróż jest przyjemna. Do 2020 roku IONITY zbuduje i będzie obsługiwać około 400 stacji szybkiego ładowania wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych w Europie. IONITY została założona w listopadzie 2017 roku jako wspólne przedsięwzięcie grupy BMW, Daimler AG, Ford Motor Company oraz grupy Volkswagena z Audi i Porsche.
Dzięki stacji Mercedes-Benz Wallbox Home o mocy 11 kW, EQV można ładować znacznie szybciej niż za pomocą domowego gniazdka. Współpracując z krajowymi partnerami zajmującymi się instalacją ładowarek, Mercedes-Benz oferuje również łatwą i szybką instalację stacji Wallbox oraz profesjonalne doradztwo w zakresie elektromobilności. Ładowanie DC przy użyciu standardu CCS (Combined Charging Systems) jest jeszcze szybsze. W Europie EQV może być ładowany z maksymalną mocą do 110 kW w odpowiedniej stacji ładowania. W takim przypadku ładowanie od 10 do 80 procent SoC (Stan Naładowania) zajmuje mniej niż 45 minut.
Design z charakterystyczną estetyką EQ
Jednym z elementów, które łączy wszystkie pojazdy EQ, jest ich design z charakterystyczną awangardową estetyką. Punktem centralnym jest czarna siatka chłodnicy z chromowanymi żebrami, a także wyraźny profil boczny z charakterystycznym, EQ designem, lekkimi, 18-calowymi kołami, które sprawiają dynamiczne wrażenie nawet podczas postoju.
Estetyka zewnętrzna odnajduje swoje odzwierciedlenie w wnętrzu, gdzie chłodna estetyka jest uzupełniona ciepłymi akcentami, takimi jak różowe złoto, podkreślając efekt „witamy w domu”. Sercem interakcji między kierowcą a maszyną jest intuicyjne doświadczenie użytkownika Mercedes-Benz (MBUX). Łączy ono 10-calowy ekran dotykowy z obsługą głosową i innowacyjnymi funkcjami łączności.
Kolor różowego złota, który symbolizuje wartość i elektryfikację, również odgrywa istotną rolę w desce rozdzielczej. Uzupełnia on nocny niebieski wygląd skóry. Design elementów sterujących również jest charakterystyczny. Różowe złoto dodaje elegancji i ciepła systemowi infotainment i audio, a „Silver Shadow” otacza nawiewy powietrza. Ozdobne przeszycia wzdłuż siedzeń w różowym złocie tworzą kontrast.
Mercedes-Benz EQV jako nowy kamień milowy dla marki technologicznej „EQ”