Opel wprowadził do swojej oferty model Zafira Life w 2019 roku jako pełnowymiarowy van, który z łatwością pomieścił osiem osób podczas długich podróży, a także sporo bagażu na tylnym siedzeniu.
Po przystąpieniu do Grupy PSA (Peugeot-Citroen) w 2017 roku, Opel zyskał dostęp do niektórych platform i produktów francuskiego producenta. W rezultacie wprowadził Zafirę Life do rosnącego segmentu D, obejmującego pojazdy przewozowe. Wcześniej niemiecki producent używał nazwy Zafira dla minivanów z segmentu C, które opracowane były na kompaktowych platformach. W przeciwieństwie do tych pojazdów, które powstały w trzech generacjach między 1999 a 2019 rokiem, Zafira Life opierała się na bazie EMP2 uzyskanej od PSA. Francuski producent użył tej platformy do stworzenia innych modeli, takich jak Peugeot Traveler czy Citroen Expert. Co więcej, ponieważ tworzenie MPV nie było tanie, a rynek na takie pojazdy nie był szczególnie duży, Opel dzielił swoje rozwiązania z Fiatem, który stworzył model Ulysse, oraz z Toyotą, która opracowała model Proace.
Inżynieria związana z marką była prosta dla Peugeot-Citroen, ponieważ mieli już doświadczenie w tym zakresie. Francuski producent wiedział, że przednia część pojazdu ma kluczowe znaczenie dla wizerunku marki, co pozwoliło Opelowi na stworzenie unikalnego wzoru dla Zafiry Life. W efekcie, samochód był wyposażony w opływowe reflektory z wbudowanymi, L-kształtnymi LED-owymi światłami dziennymi. Pomiędzy nimi, w grillu znajdowała się pozioma, chromowana linia, która rozciągała się od jednego boku do drugiego, podkreślająca duże logo Opla. Dodatkowo, producent dodał chromowane detale, co nadawało pojazdowi bardziej ekskluzywny wygląd.
Producent zainstalował funkcjonalne otwory wentylacyjne w dolnym zderzaku, które pomagały w chłodzeniu silnika oraz dużego skraplacza klimatyzacji. Dolny grill był otoczony bocznymi wlotami, które miały dodatkowe LED-owe światła dzienne oraz opcjonalne reflektory przeciwmgielne. Na koniec, dolna krawędź zderzaka została ozdobiona spojlerem. Zafira Life była dostępna w trzech długościach i dwóch wersjach rozstawu osi. Jej płaskie i wysokie drzwi przednie miały czarne lusterka, z opcją lusterków w kolorze nadwozia oraz elektrycznym składaniem. Klienci mogli także wybrać Zafirę z dwoma elektrycznymi drzwiami przesuwnymi, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie. Na końcu, z tyłu producent zainstalował szeroką klapę bagażnika, której towarzyszyły światła tylne.
Wewnątrz, Zafira Life oferowała miejsce dla dziewięciu pasażerów, niezależnie od długości pojazdu, ponieważ europejskie przepisy wymagały specjalnych praw jazdy dla aut z większą liczbą miejsc. Z przodu było oczywiste, że auto ma powiązania z pojazdem użytkowym. Jego plastikowa deska rozdzielcza była wysoka, a centralna konsola miała dźwignię zmiany biegów lub pokrętło do automatycznej skrzyni biegów, w zależności od opcji. Wysoko umieszczone siedzenia były wygodne podczas długich podróży. Zafira Life oferowała kilka konfiguracji z tyłu, z kanapami lub fotelami kapitańskimi. Producent oferował również opcję szklanych dachów w celu poprawy oświetlenia wnętrza.
Pod maską, Opel zainstalował trzy turbodoładowane silniki wysokoprężne, które współpracowały z sześciobiegową manualną lub ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie wersje były wyposażone w systemy napędu na przednie koła.
Atrakcyjne, elastyczne i praktyczne vany noszą nazwę Zafira. Dwadzieścia lat po premierze pierwszej generacji, historia ta kontynuuje się z nowo opracowanym modelem czwartej generacji. Opel Zafira Life to pojazd wielozadaniowy (MPV), który jest zarówno przyjemny w prowadzeniu, jak i komfortowy. Niemiecki producent oferuje go w trzech długościach, dostosowanych do potrzeb klientów: „Mała” o długości 4,60 meter, „Średnia” o długości 4,95 metra oraz „Duża” o długości 5,30 metra – każda z nich pomieści do dziewięciu pasażerów. Wersja „S” Zafiry Life jest około dziesięć centymetrów krótsza niż obecna Zafira, podczas gdy „L” jest dłuższa o około 65 cm, przez co jest niemal tak duża jak van pasażerski Vivaro Combi. Opel Zafira Life obejmuje tym samym aż trzy segmenty pojazdów i stanowi nowy wzorzec wśród MPV z wieloma miejscami.
Zafira Life spełnia wszystkie wymagania – od wszechstronnych wnętrz, przez wysoki komfort, po zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, nowoczesne infotainment, wyświetlacz przezierny oraz aktywny tempomat oparty na kamerze i radarze. Koncepcja bezpieczeństwa uzyskała maksymalne pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Nowoczesna technologia łączy się z odważnym wyglądem, zrównoważonymi proporcjami, krótkimi zwisami oraz typowym dla Opla przodem. Kierowca i pasażerowie skorzystają z dwuczęściowego panoramicznego dachu oraz otwierającego się okna w drzwiach tylnej klapy. Opel Zafira Life zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Brukseli 18 stycznia 2019 roku (dni otwarte od 19 do 27 stycznia 2019 roku). Książki zamówień zostaną otwarte w lutym.
Dla najlepszej trakcji na luźnym podłożu, Zafira Life została wyposażona w zaawansowany system kontroli trakcji IntelliGrip. Wersja 4×4 będzie również dostępna do zamówienia od momentu rozpoczęcia sprzedaży. Napęd na wszystkie koła dostarczą specjaliści od off-roadu z Dangel. Opel zaoferuje również całkowicie elektryczną wersję na początku 2021 roku, co będzie kolejnym krokiem w kierunku elektryfikacji marki.
Opel Zafira Life (2020)
2020 Opel Zafira Life
„Z nową Zafirą Life, Opel kontynuuje wdrażanie strategicznego planu PACE!”, mówi dyrektor generalny Opla, Michael Lohscheller. „Do końca 2020 roku wprowadzimy na rynek osiem całkowicie nowych lub odświeżonych modeli – w tym nową generację najlepiej sprzedającego się modelu Corsa. Już w pierwszej połowie 2019 roku otworzymy książki zamówień na dwa modele elektryczne: całkowicie elektryczną wersję Corsy, która stanie się prawdziwym elektrycznym samochodem dla każdego oraz Grandland X jako hybrydę plug-in. Opel stawia na elektryczność.”
Firma inwestuje przede wszystkim w rentowne, rozwijające się segmenty rynku o dużych wolumenach. Opel wkrótce będzie miał jedno z najmłodszych portfolio produktów wśród wszystkich producentów masowych.
Jeden model, trzy rozmiary: Zafira Life na każdą okazję
Opel Zafira Life „Mała” konkuruje z kompaktowymi vanami, ale oferuje znacznie więcej przestrzeni dla nawet dziewięciu pasażerów – nie mając sobie równych w tej klasie. Posiada również mały promień skrętu (11,3 m), dobrą zwrotność oraz dwie elektrycznie otwierane drzwi przesuwne, które otwierają się za pomocą ruchu stopy, podobnie jak tylne klapy Astra Sports Tourer i Insignia Sports Tourer – również unikalne w tym segmencie rynku. Zafira Life „Średnia” (tak samo jak Zafira Life „L”) ma o 35 cm dłuższy rozstaw osi wynoszący 3,28 m, co zapewnia większą przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnych, co czyni ją konkurentem średniej wielkości vanów w segmencie D. W porównaniu z konkurencją, Opel ma również większą tylną klapę oraz łatwiejszy dostęp do załadunku/rozładunku, a także wyższą ładowność przekraczającą jedną tonę. Opel Zafira Life „Duża”, z pojemnością bagażnika wynoszącą około 4 500 litrów, rywalizuje jeszcze z większymi vanami.
Stylowe, wysoko wyposażone shuttle są w dużym popycie w tym segmencie rynku. Opel oferuje zatem skórzane fotele na aluminiowych szynach, które umożliwiają pełną i łatwą regulację we wszystkich wersjach Zafiry Life. Dostępne są konfiguracje skórzanych siedzeń pięcio-, sześciu-, siedmiu- lub ośmioosobowe. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości do 3,50 m. Złożenie tylnych siedzeń zwiększa pojemność bagażową Zafiry Life „S” do 1 500 litrów (do poziomu dachu). Demontaż tylnych siedzeń (które równie łatwo można ponownie zainstalować) zwiększa całkowitą pojemność ładunkową aż do 3 397 litrów.
Luksusowe wykończenie „Lounge” jest dostępne dla długozwrotnych wersji – z przodu fotele z masażem i elektrycznym ogrzewaniem, cztery ruchome skórzane fotele z tyłu, każdy z szeroką na 48 cm poduszką siedziska. Pasażerowie VIP mogą zatem także siedzieć naprzeciwko siebie i cieszyć się przestrzenią na nogi. Ruchomy stół również składa się, aby zapewnić dodatkową przestrzeń do przechowywania małych przedmiotów. Pasażerowie mogą ładować swoje urządzenia mobilne za pomocą gniazdka 230 V.
Większość wersji Opla Zafira Life ma wysokość poniżej 1,90 m, co pozwala na dostęp do typowych garaży podziemnych – istotne dla wykorzystania jako shuttle hotelowy.
Pod kontrolą: Wyświetlacz przezierny, ostrzeżenie o kolizji czołowej i kamera tylna
Nowy Opel MPV wyposażony jest w liczne systemy wspomagania kierowcy. Kamera i radar monitorują obszar przed pojazdem. System rozpoznaje nawet pieszych przechodzących przez jezdnię i może zainicjować manewr awaryjnego hamowania przy prędkościach do 30 km/h. Inteligentny tempomat dostosowuje prędkość do pojazdu z przodu, automatycznie zwalnia i w razie potrzeby może zmniejszyć prędkość do 20 km/h. Asystent utrzymania pasa ruchu i informacja o zmęczeniu ostrzegają kierowców, jeśli spędzili zbyt dużo czasu za kierownicą i potrzebują przerwy. Asystent świateł drogowych, który automatycznie przełącza na światła wysokie lub niskie, jest aktywowany przy prędkości powyżej 25 km/h. Również unikalnym rozwiązaniem w tym segmencie rynku jest kolorowy wyświetlacz przezierny, który pokazuje prędkość, odległość do pojazdu poprzedzającego oraz nawigację.
W 2019 roku Opel Zafira Life zaoferuje także usługę teletechniczną Opel Connect. Przydatne funkcje, takie jak Nawigacja na żywo z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, bezpośrednie połączenie z pomocą drogową oraz awaryjnym wezwaniem, dają kierowcy i pasażerom dodatkowy spokój. Pomoc można uzyskać w ciągu kilku sekund za pomocą czerwonego przycisku. Jeśli napinacze pasów bezpieczeństwa lub poduszki powietrzne zostaną uruchomione, połączenie awaryjne aktywuje się automatycznie.
Dobra widoczność we wszystkich kierunkach jest szczególnie istotna w większych pojazdach, na przykład na wąskich ulicach lub podczas manewrów w obszarach miejskich. Czujniki radarowe w przednich i tylnych zderzakach ostrzegają kierowcę o przeszkodach wszelkiego rodzaju podczas parkowania. Obraz z kamery tylnej wyświetlany jest na lusterku wewnętrznym lub na 7-calowym ekranie – ten ostatni oferuje widok 180 stopni z perspektywy ptaka.