Znane włoskie studio projektowe stworzyło pojazdy dla prestiżowych marek, takich jak Ferrari, Alfa Romeo czy Cadillac, ale Battista była pierwszym samochodem, który nosił logo Pininfarina jako markę.
Na tych samych podzespołach co chorwacki hypercar Rimac Nevera, Battista była ekskluzywnym pojazdem w limitowanej edycji 150 sztuk, zaprojektowanym dla tych, którzy pragnęli większego luksusu i prestiżowego znaku na swoich samochodach. Oczywiście, Nevera była niesamowita, ale Rimac nie miał takiego samego uroku dla bogatych i sławnych jak włoska marka. A dlaczego Battista? To było imię założyciela firmy, Battisty Fariny, który w 1930 roku stworzył Carozzeria Pinin Farina.
Battista miała kształt hypercara z krótkim zwisem przednim oraz zakrzywionym, długim wnętrzem z opadającą tylną szybą. Z tyłu samochodu znajdował się ogromny regulowany spojler, który zwiększał siłę aerodynamiczną, co poprawiało zdolności pojazdu do pokonywania zakrętów przy dużych prędkościach. Jak można się spodziewać, nie było wydechów, a gniazdo do ładowania typu plug-in było sprytnie ukryte pomiędzy światłami tylnymi.
Wewnątrz Battista została zaprojektowana jako GT, z drogimi materiałami i wysokiej jakości wykończeniem. Aby dodatkowo podkreślić różnicę między pasażerami, kierowca mógł wybrać fotel w innym kolorze niż ten pasażera.
Samochód korzystał z doświadczenia Rimaca i był wyposażony w cztery silniki elektryczne, po jednym dla każdego koła, które oferowały łącznie 1900 koni mechanicznych, wystarczająco, aby przyspieszyć dwutonowy pojazd od zera do sześćdziesięciu mil na godzinę w mniej niż dwie sekundy.
Rewolucja w wydajności, designie i współpracy technicznej ujawnia się wraz z Pininfarina Battista, pierwszym luksusowym elektrycznym hyper GT na świecie. Spełniając od dawna kultywowane marzenie rodziny Pininfarina oraz nowe cele zerowej emisji przy ekstremalnej mocy, Battista jest pierwszym samochodem sygnowanym wyłącznie marką Pininfarina i dostarcza niespotykaną dotąd wydajność. Trio pięknych modeli Battista zaprezentowanych podczas światowej premiery hypercara w Genewie stanowi nowy szczyt pożądania w świecie elektryków, stylowo rozwiązując paradoks piękna i wydajności w czystym, eleganckim i ponadczasowym włoskim designie.
Kiedy wjedzie na rynek w 2020 roku, Battista będzie najsilniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek zaprojektowano i zbudowano we Włoszech, oferującym poziom wydajności, który obecnie jest nieosiągalny w żadnym drogowym samochodzie sportowym z silnikiem spalinowym. Szybszy niż obecny samochód wyścigowy Formuły 1 w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w czasie poniżej dwóch sekund, z mocą 1 900 KM i momentem obrotowym 2 300 Nm, Battista połączy ekstremalne inżynierię i technologię w pakiecie o zerowej emisji.
Rok 2020 to także 90. rocznica legendarnego biura projektowego Pininfarina SpA, które przyjęło wytyczne projektowe dla Battista i stworzyło klasyczną Pininfarinę: elegancką formę, która bezproblemowo integruje innowacyjne rozwiązania inżynieryjne samochodu, zapewniając niespotykaną wydajność. To ta sama zasada projektowania formy i funkcji w harmonii, co w klasycznych samochodach Pininfarina sięgających do Cisitalia 202 z 1947 roku oraz ponad 100 Ferrari, z których ostatnie zostało zaprezentowane w tej dekadzie.
Miejsce Pininfarina Battista w historii motoryzacji definiuje jego nazwa. To pierwszy model w gamie luksusowych samochodów elektrycznych o zerowej emisji, sygnowanych wyłącznie marką Pininfarina, odzwierciedlający długo pielęgnowane marzenie rodzinne, które było przekazywane przez założyciela, Battistę, jego syna Sergio oraz wnuka, obecnego przewodniczącego Pininfarina SpA, Paolo.
Nigdy wcześniej nowa marka i jej pierwszy samochód nie zostały wprowadzone na rynek z tak emocjonującą przeszłością, odniesieniem do teraźniejszości i potencjałem na przyszłość – Battista ucieleśnia ponadczasowy design jako dzieło sztuki.
Michael Perschke, dyrektor generalny Automobili Pininfarina: „To najbardziej autentyczna i ekscytująca historia motoryzacyjna, jaką można sobie wyobrazić. Battista to hypercar przyszłości, inspirowany legendarną przeszłością. Łączy prawdziwą inspirację i innowacje w swoim osiągnięciu technicznym i emocjonalnym. Elektryfikacja otwiera drzwi do nowego poziomu wydajności i przyszłości zerowej emisji, podczas gdy pasja i szacunek dla historii motoryzacji zdefiniują, jak ten przełomowy samochód wygląda i się czuje. Dążymy do tego, aby Battista stała się przyszłą klasyką i ikoną motoryzacji, zapisując swoją własną stronę w książkach historii motoryzacji.”
Składniki sukcesu sięgają dalej niż statystyki i historia. Grupa ekspertów motoryzacyjnych, jakiej nigdy wcześniej nie zgromadzono przy wprowadzeniu nowej marki samochodowej, pracuje dla Automobili Pininfarina, współpracując z Pininfarina SpA oraz niesamowicie długą listą specjalistów technologicznych, na czele z Rimacem i Pirelli. Efektem będzie to, że Battista zadebiutuje w przyszłym roku, rozwijana dzięki wiedzy i inspiracji zespołu, który był integralną częścią wprowadzenia na rynek takich samochodów jak Bugatti Veyron i Chiron, Ferrari Sergio, Lamborghini Urus, McLaren P1, Mercedes AMG-Project One, Pagani Zonda i Porsche Mission E.
Powstały hypercar przypadnie do gustu koneserom motoryzacyjnym z całego świata zarówno z technicznego, jak i estetycznego punktu widzenia, a także z powodu swojej rzadkości. Nie więcej niż 150 Battist, ręcznie wytworzonych we Włoszech, będzie równomiernie przydzielonych pomiędzy regiony Ameryki Północnej, Europy oraz Bliskiego Wschodu/ Azji. Wyjątkowa obsługa klienta będzie zapewniana przez jedne z najlepszych specjalistów w dziedzinie sprzedaży luksusowych samochodów na świecie, od Los Angeles po Londyn i Tokio. Istnieją plany na możliwość pełnej personalizacji każdego samochodu w siedzibie głównej Pininfarina SpA w Cambiano.
Pininfarina Battista ustanowi nowe standardy w wydajności i pożądaniu dla elektrycznych samochodów. Będzie pierwszym samochodem-reklamą dla pokolenia EV oraz modelem halo dla gamy luksusowych samochodów elektrycznych od Automobili Pininfarina. To więcej niż tylko ujawnienie nowego samochodu, to kluczowy moment w czasie dla nowego środowiska motoryzacyjnego: pierwszy włoski luksusowy samochód o zerowej emisji.
Pininfarina Battista: Wprowadzenie
Battista dąży do przełamania nowych ground w historii motoryzacji, kiedy przyjedzie w 2020 roku. Nazwany na cześć Battisty 'Pinina’ Fariny, który założył firmę Carrozzeria Pininfarina w 1930 roku, w pełni elektryczny hyper GT będzie zaprojektowany i ręcznie wytwarzany w bardzo ograniczonej liczbie w Pininfarina SpA pod czujnym okiem Paolo Pininfarina, wnuka Battisty i obecnego przewodniczącego Pininfarina SpA. Battista, stosownie, będzie najsilniejszym samochodem dopuszczonym do ruchu, jaki kiedykolwiek zaprojektowano i wyprodukowano we Włoszech.
Węglowy monokok i wizualnie oszałamiająca karoseria z włókna węglowego stanowią fundament i wizualną definicję ekstremalnego poziomu technologii i eleganckich rozwiązań projektowych skoncentrowanych na kierowcy, które są w sercu hypercara.
Rezultatem tego będzie oszałamiająca wydajność dla samochodu drogowego: moc i moment obrotowy na poziomie 1 900 KM i 2 300 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż dwie sekundy (szybciej niż obecny samochód wyścigowy Formuły 1), 300 km/h w mniej niż 12 sekund i zdolność do osiągnięcia prędkości maksymalnej do 350 km/h. Wszystko z potencjalnym zasięgiem zerowej emisji wynoszącym do 450 kilometrów i ekstremalnym skupieniem na prowadzeniu.
Rozkład masy T-kształtnego akumulatora 120 kWh jest skonfigurowany w celu optymalizacji dynamicznego potencjału Battisty, przy czterech silnikach niezależnie rozdzielających moment obrotowy i moc do każdego koła, dostarczając wszystkich korzyści nowoczesnego wektora momentu obrotowego. Obiegi chłodzenia i systemy są oparte na pięciu chłodnicach.
Podczas gdy elektroniczny mózg samochodu dostarcza ekscytujących nowych doświadczeń w dynamicznej jeździe, system hamulcowy zapewnia wsparcie dla tej wydajności. Ogromne, węglowo-ceramiczne hamulce 6-tłoczkowe (390 mm z przodu i 390 mm z tyłu) zapewniają hamowanie bez wypalenia i niezwykle skuteczną regenerację hamulców do akumulatora. Aktywny tylny spojler ma funkcję hamulca powietrznego.
Zawieszenie Battisty jest dostosowane specjalnie, aby zapewnić ekscytujące, angażujące i jednocześnie komfortowe doświadczenie dynamiczne. Kierowca będzie mógł elektronicznie dostosować dynamiczne doświadczenie w wielu trybach dostosowanych do różnych scenariuszy jazdy i będzie również mógł dostosować dźwięk, jaki wydaje samochód o mocy 1 900 KM – program dźwiękowy Battisty skoncentruje się na wykorzystaniu sprzętu pojazdu do generowania akustycznej rozrywki, a nie sztucznych dźwięków.
Inspirowany i składający hołd słynnym projektom Pininfarina, takim jak Cisitalia 202, Ferrari Dino Berlinetta Speciale, Ferrari Modulo oraz koncepcyjne modele Sintesi – każdy z nich wyprzedzał swoją epokę i był natychmiast wpływowy po zaprezentowaniu – Battista będzie mieć klasyczne akcenty designu Pininfarina oraz unikalne połączenie piękna i innowacji technologicznych w doskonałej równowadze. Właściciele Battisty mogą być pewni tej samej wizji, pasji i innowacji, jakie towarzyszyły wszystkim ikonicznym samochodom zaprojektowanym przez Pininfarina w przeszłości.
Święto pięknego designu: trzy Battisty w Genewie
Po niewielkiej serii udanych prywatnych prezentacji modelu PF0 – prototypu Battisty – w Ameryce Północnej i Europie w 2018 roku, produkcyjna wersja pierwszego luksusowego elektrycznego hyper GT na świecie została ujawniona w wyjątkowy sposób w Genewie.
Battista jest wynikiem bliskiej współpracy zespołu projektowego Automobili Pininfarina, kierowanego przez Lucę Borgogno, i Pininfarina SpA, kierowanej przez wiceprezydenta ds. projektowania Carlo Bonzanigo. Pininfarina SpA ręcznie zbuduje każdą Battistę w Cambiano we Włoszech.
Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie 2019 roku Automobili Pininfarina zaprezentowało dwa egzemplarze przełomowego hypercara potencjalnym właścicielom. Potencjalni klienci pragnący wyrazić zainteresowanie posiadaniem Battisty mogą spotkać się z zespołem sprzedaży Automobili Pininfarina, aby omówić swoje wymagania w nowym namiocie marki, zlokalizowanym w Hali 2 centrum wystawowego Palexpo.
Stoisko Pininfarina SpA znajduje się w sąsiedniej Hali 1 i prezentuje trzeci model projektowy Battisty. Zespół Pininfarina SpA będzie promować swoje własne specjalistyczne usługi projektowe i inżynieryjne potencjalnym klientom korporacyjnym przez cały czas trwania targów. Jednak wszelkie zapytania dotyczące sprzedaży lub specyfikacji hypercara Battista będą kierowane do pobliskiego stoiska Automobili Pininfarina.
Trzy prezentowane w Genewie specyfikacje Battisty odzwierciedlają potencjał personalizacji 150 samochodów, które zostaną wyprodukowane, co podkreślają pakiet projektowy Iconica od Automobili Pininfarina na modelu Blu Iconica Battista. Istnieje ambicja i oczekiwanie, że każdy samochód będzie unikalny, co podkreśli elegancję i czystość designu samochodu, działającego jako pusta płaszczyzna, na której właściciele mogą malować swoje własne arcydzieła, korzystając z rad mistrzów designu w Cambiano.
Grigio Luserna satynowa Battista ma akcenty w satynowym Blu Iconica oraz anodowane wykończenia aluminiowe. Dzięki unikalnemu projektowi kół oraz wnętrzu w dwóch kolorach, czarnym i jasnobrązowym, ta specyfikacja prezentuje mocny, wyraźny i dynamiczny wyraz designu Pininfarina, pozostając jednocześnie elegancka.
Blu Iconica Battista reprezentuje charakterystyczny kolor marki Automobili Pininfarina z interpretacją koloru Pininfarina. Jest to głęboki, elektryczny niebieski, odzwierciedlający innowacje technologiczne wewnątrz, złożony z wielu warstw farby, co skutkuje głębokim, luksusowym połyskiem. Aestetycznie samochód nabiera bardziej dramatycznego wyrazu dzięki modyfikacjom na masce, wizualnie łączącej ją z przednią szybą za pomocą skrzydeł z włókna węglowego. Tylna część nadwozia nad paskiem oświetlenia LED jest wizualnie podzielona na dwie części, co odzwierciedla grafikę tylnego skrzydła samochodu i jednoczy ogólny design.
Trzecia Battista to czysty perłowy biały o nazwie Bianco Sestriere. Małe detale kolorystyczne nawiązują do historycznych samochodów Pininfarina, takich jak legendarny koncept Ferrari Modulo, klasyczny przykład, jak włoska Carrozzeria produkuje stonowane, eleganckie i wizualnie uderzające samochody. Jeden z takich detali projektowych dodaje czerwoną aluminiową linię wzdłuż boków, między progiem a drzwiami, tuż przed przednim kołem, biegnącą wzdłuż tyłu od tylnych kół. To dodaje „lekkiego akcentu” do designu, co przyczynia się do ogólnej elegancji proporcji. Czerwone zaciski hamulcowe oraz anodowane czerwone dolne wykończenia aluminiowe, a także ciemniejszy anodowany pasek aluminium nad oknem to ograniczenia dekoracji, co sprawia, że ta Battista jest najbardziej czysto reprezentatywna dla doskonałości stylu Pininfarina.
Trzy Battisty, z unikalnymi kolorami zdefiniowanymi przez Automobili Pininfarina, wyraźnie prezentują rozwiązania Automobili Pininfarina dotyczące ultrawydajności i pięknego stylu. Każdy samochód zewnętrzny pokazuje również, jak elegancko integrować aktywną i pasywną aerodynamikę oraz funkcjonalność wydajności.
Wewnątrz znajduje się ergonomiczna precyzja granicząca z obsesją nad układem samochodu, aby zapewnić dostępność dla każdego kierowcy, niezależnie od ich doświadczenia – układ kontrolek całkowicie skoncentrowany na maksymalizacji prowadzenia przy prędkości 30 km/h lub 300 km/h. Jednakże ten nacisk na ergonomię nie odbywa się kosztem stylu. Wnętrze Battisty staje się naprawdę wyjątkowym miejscem zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Wszystkie części aluminiowe są wykończone w szczotkowanym anodowanym aluminium, z wieloma z tych części posiadającymi specjalne nacięcia dla lepszego uchwytu. Na siedzeniach, wkładkach w drzwiach, konsoli centralnej i podkładkach na kolana zastosowano luksusowy poziom pikowania. Wstawka skórzana w pozycji godziny dwunastej na kole kierownicy, a także szereg wskaźników w kokpicie wykończono w anodowanym Blu Iconica, a opcjonalne elementy z włókna węglowego oraz tabliczka „Battista” na dole kierownicy również zostały uwzględnione. Między siedzeniami w trzech samochodach pokazowych znajduje się specjalna tablica z podpisem Battisty i dedykacją dla światowej premiery Battisty w Genewie.
Każda Battista będzie pięknym, rzadkim i czystym samochodem wyczynowym. Nie ma oczywistych akcentów stylowych, które definiują Battistę jako samochód elektryczny. Korzyści z bezemisyjnego napędu elektrycznego nie dyktują stylu, prowadzenia ani luksusowego klimatu Battisty, co pozwala przyszłym właścicielom cieszyć się luksusem hyper GT bez poczucia winy. Zerowa emisja to oczywistość; piękno i moc to cel.
Wizja dla Automobili Pininfarina
Automobili Pininfarina to nowa marka samochodowa, wyposażona w wyraźną wizję rozwijaną z marzeń i ambicji dwóch rodzin z różnych kontynentów, ale ze wspólną pasją do innowacji i piękna.
W miarę jak świat motoryzacyjny dostosowuje się do przejścia od silników spalinowych do elektryfikacji, Automobili Pininfarina wystartuje jako marka samochodowa oparta wyłącznie na elektryczności, dostarczająca tylko piękne, ekscytujące i pożądane luksusowe samochody. W ciągu najbliższych dwóch dziesięcioleci elektryfikacja zrewolucjonizuje projektowanie samochodów, posiadanie samochodów, a nawet organizację firm samochodowych. Ale od 2020 roku Battista natychmiast ustanowi nowe standardy i zainspiruje prawdziwą miłość do EV jako pierwszy luksusowy elektryczny hyper GT na świecie.
W 2014 roku przewodniczący Pininfarina SpA i Mahindra & Mahindra Ltd rozmawiali i uzgodnili, jak mocne strony ich firm mogą połączyć się, aby zmienić krajobraz motoryzacyjny.
Paolo Pininfarina i Anand Mahindra uścisnęli sobie dłonie na umowie, która miała na celu uczynienie Mahindra & Mahindra Ltd oraz Tech Mahindra większościowymi właścicielami Pininfarina SpA. Następnie związek rozwijał się z umową potwierdzającą, że legendarna włoska Carrozzeria buduje i projektuje pierwszy elektryczny luksusowy hyper GT poprzez nową firmę o nazwie Automobili Pininfarina, której jedynym celem jest projektowanie i wprowadzanie na rynek samochodów sygnowanych marką Pininfarina, które będą ucieleśniać wszystko, co Pininfarina reprezentowała przez prawie 90-letnią historię: każdy samochód łączący piękno i innowacje wyprzedzające swoją epokę i jednocześnie natychmiast pożądane z ponadczasowym potencjałem.
Ten uścisk dłoni zapoczątkował również nowy rozdział w historii Pininfarina, wspierając włoską firmę i będąc integralną częścią rozwoju i wprowadzenia na rynek gamy samochodów sygnowanych wyłącznie marką Pininfarina. To spełniło długo pielęgnowane marzenie założyciela firmy Battisty 'Pinina’ Fariny, jego syna Sergio oraz wnuka i obecnego przewodniczącego, Paolo Pininfarina: aby Pininfarina stała się partnerem projektowym dla najsłynniejszych marek samochodowych na świecie.
Mistrzowie w Działaniu
Na początku 2018 roku, pod przewodnictwem CEO Michaela Perschke oraz z inwestycją Mahindra & Mahindra Ltd, nowo założona firma Automobili Pininfarina zaczęła gromadzić zespół i partnerów technicznych, którzy będą potrzebni do wprowadzenia nowej marki samochodowej, nowego sposobu prowadzenia biznesu motoryzacyjnego i przełomowego nowego samochodu w mniej niż trzy lata.
Ambicja korporacyjna, plan biznesowy, skupienie na elektryfikacji i zrównoważonym rozwoju oraz możliwość współpracy z Pininfarina SpA doprowadziły do szybkiego i udanego rekrutowania zespołu marzeń motoryzacyjnych.
Od momentu ogłoszenia marki na wyścigu Formuły E w Rzymie w kwietniu 2018 roku, zespół włączył ekspertów z firm takich jak Audi i Audi Sport, BMW, Bugatti, Jaguar Land Rover, Lamborghini, Lotus, McLaren, Mercedes-Benz AMG, Pagani, Porsche i Volvo. Najnowszym, wysoko profilowanym naborem do zespołu jest Rene Wollmann, który dołączył do Automobili Pininfarina 1 marca 2019 jako dyrektor programu sportowego, po odpowiedzialności za hypercary Mercedes-AMG Project One. Kierowca Formuły E Mahindra Racing, Nick Heidfeld, również został namówiony do odejścia z toru wyścigowego, aby zostać kierowcą testowym i rozwojowym marki, przynosząc ze sobą unikalne doświadczenie zdobyte przez prawie 20 lat wyścigów na najwyższym poziomie, w tym 183 wyścigi Formuły 1 oraz liczne rekordy w hill climb.
Nowi członkowie zespołu zostali zmotywowani możliwością stworzenia nowej marki samochodowej z legendarną nazwą oraz ustanowienia standardów wydajności, które są obecnie nieosiągalne przy technologii silników spalinowych. Kluczowe dla ich chęci zaangażowania się było fascynujące doświadczenie pracy z wyłącznie elektryczną gamą samochodów oraz ambicja korporacyjna skorzystania z efektu halo Battisty, aby zainspirować znaczące zmiany w branży w zakresie zrównoważonej produkcji samochodów.
Elektryfikacja i zrównoważony rozwój to znacznie więcej niż tylko budowanie samochodów o zerowej emisji. Jednak na drodze to właśnie tam zaczyna się historia dla kierowcy: halo EV, takie jak Battista, oraz zobowiązanie do całkowicie elektrycznej luksusowej marki, zwiększą świadomość i pożądanie elektryfikacji. W rezultacie agendę zrównoważonego rozwoju można zepchnąć z powrotem do procesu produkcji i przechowywania energii: ambicją Automobili Pininfarina jest, aby Battista zainspirowała również poprawę zrównoważonego rozwoju w produkcji i recyklingu akumulatorów, a firma patrzy holistycznie na wyzwania i możliwości zrównoważonego rozwoju jakie wiążą się z operowaniem jako luksusowa marka elektrycznych samochodów o wysokim profilu. Ostateczna ambicja to być najbardziej zrównoważoną luksusową marką samochodową na świecie, począwszy od siedziby głównej, aż po sieć dostawców. Zrównoważony rozwój oraz luksus bez poczucia winy to autentyczna chęć.
Powstaje zazdrosna sieć partnerów dostawców i specjalistów handlowych, zmotywowana tymi samymi aspiracjami, co Automobili Pininfarina.
Rimac (układ napędowy i akumulator) oraz Pininfarina SpA (projekt i produkcja ręczna) zdominowały nagłówki do tej pory, z początkowym połączonym zobowiązaniem inwestycyjnym Automobili Pininfarina wynoszącym 100 mln euro.
Dalsze partnerstwa zostały zabezpieczone z zespołem wyścigowym Mahindra Racing w Formule E, który zaprezentował samochód wyścigowy w barwach Battisty na premierze w Genewie, z Pirelli Tyre SpA, które zaprezentowało oponę Pirelli P Zero zamontowaną na 21-calowej feldze w nowym, ekskluzywnym designie dla samochodów pokazowych Battisty, z Salesforce w Kalifornii na rozwiązania w zakresie oprogramowania i łączności oraz z nowym GreenTech Festival, który odbędzie się w Berlinie w maju, wspieranym przez byłego mistrza świata Formuły 1, Nico Rosberga.
Automobili Pininfarina zabezpieczyła pierwszą rundę specjalistycznych detalistów w swojej globalnej sieci składającej się z początkowych 25 partnerów. Wszyscy są sprawdzonymi specjalistami w nawiązywaniu silnych relacji z właścicielami luksusowych i wysokowydajnych samochodów. Pierwsi 13 partnerów detalicznych w Ameryce Północnej i Europie są obecnie w trakcie przyjmowania zamówień na maksymalnie 50 Battist, które będą sprzedawane w każdym regionie. Pierwsi partnerzy w Azji i na Bliskim Wschodzie również zostali potwierdzeni dla Hongkongu, Singapuru, Dubaju i Arabii Saudyjskiej jako część połączonej sieci, która również otrzyma maksymalnie 50 samochodów. Nie więcej niż 150 Battist zostanie kiedykolwiek wyprodukowanych, a przybycie pierwszego samochodu w drugiej połowie 2020 roku zapoczątkuje coroczne wydanie luksusowych, elektrycznych, pięknych i innowacyjnych samochodów sygnowanych marką Pininfarina.
Michael Perschke i Paolo Pininfarina są zjednoczeni w dążeniu do ustanowienia pierwszej na świecie całkowicie elektrycznej luksusowej marki samochodowej: nowej marki zanurzonej w włoskiej dziedzictwie designu, której pierwszy samochód, Battista, dostarcza niespotykanego poziomu pożądania, innowacji i wydajności dla samochodów elektrycznych.
Krótkie wprowadzenie do Battisty
Luca Borgogno, dyrektor ds. projektowania w Automobili Pininfarina, opracował zwięzłe wytyczne projektowe dla Pininfarina SpA: stworzenie pierwszego na świecie pięknego, w pełni elektrycznego hypercara.
Battista jest rozwijana przez studio projektowe Pininfarina SpA pod kierownictwem wiceprezydenta Pininfarina Group Design, Carlo Bonzanigo. Razem zespoły Borgogno i Bonzanigo zaprojektowały i będą rozwijać hypercara o bezprecedensowych standardach wydajności, piękna i elegancji, łącząc formę i funkcję w doskonałej harmonii.
Battista jest flagowym modelem nowej marki Automobili Pininfarina oraz platformą do osiągania niewidzianych wcześniej poziomów wydajności i technologii. To przewodnik ruchu EV i najczystsze wyrażenie filozofii Pininfarina: rozwiązuje pozorny paradoks między funkcjonalnym designem skrzydeł, łopat, splitterów, wlotów i wylotów a pięknym designem, który definiują czyste, eleganckie, czyste i zmysłowe powierzchnie. To typowe wyzwanie, które Pininfarina opanowała przez prawie 90-letnią historię – jednak ta konkretna podróż jest naprawdę przełomowa, ponieważ jest to pierwszy hypercar Pininfariny w pełni integrujący technologię EV.
Luca Borgogno powiedział: „Świat motoryzacji jest gotowy na połączenie piękna, elektrycznej mocy i wydajności. To połączenie, jakie zapewnia Pininfarina SpA współpracująca z nami w Automobili Pininfarina, sprawi, że Battista stanie się czymś więcej niż tylko dzikim samochodem wyczynowym i czymś więcej niż tylko wizualnym dziełem sztuki. Stylowanie, zrównoważone z ostateczną wydajnością, tworzy prawdziwą Pininfarinę: piękno mocy i moc piękna.”
Łączenie formy i funkcji to mocna strona Pininfarina SpA. Cisitalia 202 GT rozpoczęła tę tradycję, oszałamiając świat motoryzacji, gdy przybyła do Villa d’Este w 1947 roku, z bezprecedensowym poziomem estetyki i techniki czystości i elegancji, który przekształcił projektowanie samochodów w okresie powojennym.
Ta pasja do ukrywania przełomowych innowacji technicznych pod piękną i luksusową karoserią to wizytówka Cambianese, która stanowi podstawę rozwoju Battisty. Rezultatem połączenia inżynierii i technologii, która może napędzać w pełni elektryczne hyper GT o mocy 1 900 KM, z luksusem, pięknem i elegancją wewnątrz i na zewnątrz, w pakiecie dostępnym i przyjemnym podczas jazdy, zarówno na gorącym okrążeniu w Monzy, jak i wieczornym wyjściu do Monaco.
Borgogno kontynuował: „Największym wyzwaniem jest połączenie technologii i historii, sprawienie, by wyglądało to nowocześnie i ikonicznie, a nie zmuszanie produktu do krzyczenia: „Jestem EV”. Technika i wydajność to „łatwe”, ale ponadczasowość i piękno? To wymaga umiejętności i doświadczenia. A powodem, dla którego istniejemy, jest piękno.”
Pininfarina Battista: Design Zewnętrzny
Battista to typowo elegancki design Pininfarina. Znany z tego, że potrafi zdefiniować swoje samochody w zaledwie dwóch liniach, Battista nie jest wyjątkiem, prezentując pełnowęglową karoserię, która jest krągła i rzeźbiarska, z kabiną otoczoną zakrzywionym szkłem. Jedna dynamiczna taśma światła LED dumnie umieszczona jest z przodu pojazdu między reflektorami Battisty.
Dzięki zaledwie kilku liniom zespół projektowy wyraził cechy samochodu.
Najważniejsza linia otacza samochód i zaczyna się z przodu, gdzie linia projektowa tworzy efekt unoszącego się skrzydła. Przebiega wzdłuż boku, tworząc sensualny i rzeźbiarski profil, zanim wzniesie się nad tylnymi nadkolami i wokół tylnego skrzydła. To podkreśla to, co Borgogno uważa za najbardziej ikoniczną cechę designu Battisty.
Zdefiniowanie skrzydła w ten sposób wizualnie łączy tył samochodu z przodem i subtelnie zwraca uwagę na jego silny funkcjonalny cel, którym jest tworzenie znacznych poziomów docisku i działanie jako hamulec powietrzny.
Prosta linia akcentująca wokół samochodu określa klasyczny kształt kabiny kropli, który definiuje wiele najbardziej ikonicznych projektów Pininfarina; to szczególnie trudne wyzwanie dla hypercara. W rezultacie dach ma bardzo aerodynamiczny kształt – z przodu kabiny z długim, opadającym tyłem – i sprawia, że kabina wygląda prawie jakby unosiła się w ramach ogólnej konstrukcji nadwozia samochodu.
Sam dach jest ciemniejszy niż nadwozie, co utrzymuje uwagę na eleganckich bokach i przednich oraz tylnych akcentach designu, jest częściowo uformowany przez szczyty drzwi o stylu skrzydeł motyla, które dramatycznie podnoszą się i odchylają, aby zapewnić łatwy dostęp i wyjście. Na dolnej krawędzi tylniej nadwozia port ładowania dodaje odrobinę dramatyzmu i intrygi, gdy pulsuje, aby wskazać status naładowania Battisty.
Prosta linia aluminium łączy słupki A i B, definiując kształt drzwi i okien bocznych, kończąc tuż nad włóknem węglowym, które łączy kabinę z tylną stroną i kieruje powietrze do strefy chłodzenia tyłu. Te detale projektowe są pierwszymi krokami do personalizacji.
Pininfarina Battista: Design Wnętrza
Aby doskonale dopasować się do zewnętrza, design wnętrza ma silny, elegancki klimat z czystością celu. Battista to ultra-wydajny samochód, działający na poziomie, który nigdy wcześniej nie był doświadczany w świecie motoryzacyjnym, więc wnętrze jest w pełni skoncentrowane na interfejsie kierowcy.
Wewnątrz samochodu, kokpit musi być równie inspirujący jak design zewnętrzny, zarówno pod względem formy, jak i funkcji. Pininfarina SpA definiuje to, co Borgogno nazywa koncepcją „punktu znikania” dla głównego wyświetlacza deski rozdzielczej, który będzie zarówno unikalny, jak i ekscytujący, koncentrując uwagę kierowcy – nowa definicja układu skoncentrowanego na kierowcy.
Kluczowe dla tej koncepcji są dwa ekrany znajdujące się po obu stronach kompaktowego koła kierownicy i skierowane w stronę kierowcy. Konwencjonalne wskaźniki zostały wyeliminowane, a wszystkie istotne informacje znajdują się bezpośrednio przed kierowcą za pośrednictwem dodatkowego smukłego ekranu umieszczonego na środku.
Ekran po lewej stronie kontroluje dynamikę i wydajność, natomiast ekran po prawej stronie kontroluje media i nawigację. Znajdują się w idealnej ergonomicznej pozycji: blisko koła kierownicy, blisko ręki, a zatem blisko linii widzenia.
Niżej, znów pracując na zasadzie lewy/prawy, znajdują się ergonomicznie udoskonalone pokrętła, które zmieniają ustawienia trybów jazdy (po lewej) i kontrolują skrzynię biegów (po prawej).
Istnieje niemal nieskończona liczba możliwości personalizacji wnętrza poprzez materiały i kolory. Zespół projektowy Automobili Pininfarina szczególnie koncentruje się na oferowaniu sposobów na warstwowanie kolorów wokół deski rozdzielczej i paneli drzwiowych w tematyce, która symuluje płynące linie na zewnętrznej stronie samochodu. Oświetlenie ambientowe wokół deski rozdzielczej odbija przednie LED oraz LED-y na skrzydłach z tyłu.
Battista: Pięknie zaprojektowana przez Automobili Pininfarina i partnerów
Michael Perschke, CEO Automobili Pininfarina: „Od momentu, w którym poznałem Mate Rimaca, wiedziałem, że on i jego zespół będą idealnym uzupełnieniem dla unikalnych talentów inżynieryjnych, które zebraliśmy pod naszym CTO Dr. Christianem Jungiem w Automobili Pininfarina. Rimac może dostarczyć moc, której potrzebujemy, aby stworzyć niezapomniane doświadczenia z jazdy, które będą odpowiadać niesamowitym standardom designu wyznaczonym przez Pininfarina. Ta współpraca łączy przyszłość elektrycznej wydajności z dziedzictwem legendarnych zdolności stylizacyjnych Pininfarina, aby dostarczyć naprawdę pięknego hypercara.”
Cele wydajności Battisty są nieosiągalne przy silniku spalinowym. Elektryfikacja to dzisiejsze rozwiązanie, które otwiera nowe doświadczenia i osiąga bezprecedensowe cele wydajności: 1900 KM, 200 Nm, prędkość maksymalna 350 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż dwie sekundy oraz od 0 do 300 km/h w mniej niż 12 sekund.
Lecz przełamywanie tradycyjnych celów wydajności to nie jedyny cel Automobili Pininfarina. Pr redefiniowanie dynamiki pojazdu, komfortu, użyteczności, i przyspieszenia również jest wyzwaniem. Rezultaty zabezpieczą miejsce Battisty w historii hypercarów, udowadniając, że elektryfikacja nie jest przeszkodą dla unikalnego doświadczenia posiadania hypercara.
Elektryfikacja to katalizator nowego doświadczenia hypercara, autentyczna opcja wydajności układu napędowego i niezbędne rozwiązanie inżynieryjne dla nowego świata. Dlatego, podobnie jak w designie, gdzie Automobili Pininfarina współpracuje ramię w ramię z najlepszym partnerem, tak zespół inżynieryjny, kierowany przez dyrektora technicznego Dr. Christiana Junga, poszukiwał najlepszego partnera, który dostarczy moc za pięknem.
Battista prezentuje pierwsze rezultaty unikalnego partnerstwa z kluczowym partnerem inżynieryjnym, Rimac Automobili, który zapewnia wiedzę na temat akumulatorów i układów napędowych, oprogramowania i sprzętu.
Pod Skórą Battisty
Zasięg Battisty wynoszący 450 kilometrów pokryje praktycznie wszystkie możliwe podróże, szczególnie, że 90% właścicieli ma ładować samochód tam, gdzie jest on parkowany, a jego możliwości do szybkiego ładowania DC będą dostępne. Spodziewane są długodystansowe podróże, co odzwierciedla ergonomiczne i luksusowe wnętrze samochodu, a do 2021 roku korzystanie z sieci ładowania opartych na aplikacjach będzie normą dla wielu właścicieli. 10%, którzy korzystają z maksymalnego zasięgu, będą odpowiednio przygotowani.
Rozkład masy T-kształtnego akumulatora 120 kWh z ogniwami litowo/manganowo/niklowymi jest skonfigurowany, aby optymalizować dynamikę pojazdu. Cztery silniki, po jednym na każde koło, oznaczają, że wektorowanie momentu obrotowego staje się kluczowym parametrem wydajności, ponieważ niezależnie rozdzielają moment obrotowy i moc do każdego koła, co pozwala na ekstremalne możliwości dynamiczne. Przy znacznie wyższych niż normalne poziomach momentu obrotowego, które przyszli właściciele Battisty doświadczają w swoich obecnych supercarach, wektorowanie momentu obrotowego jest niezbędne do zarządzania nieskończonymi, zmiennymi odpowiedziami dynamicznymi, w miejsce tradycyjnych systemów kontroli stabilności i trakcji, które po prostu nie będą w stanie poradzić sobie z nagłym dostarczeniem momentu obrotowego na tym poziomie.
Cztery silniki to wewnętrzne systemy redukcji na magnesach trwałych w parach, z przodu i z tyłu, umieszczonych razem, ale działających niezależnie od siebie. Mają niemal nieograniczoną i bezobsługową żywotność operacyjną oraz maksymalny moment obrotowy od samego początku, co w efekcie zapewnia niezależny i ultrafleksybilny układ napędowy przy każdym kole.
Podczas gdy elektroniczny mózg samochodu wspiera kierowcę, dostarczając nowe dynamiczne doświadczenia jazdy, jego system hamulcowy oferuje wsparcie dla dopasowania do osiągniętej wydajności. Ogromne 390 mm ceramiczne tarcze węglowe z sześciotłoczkowymi, odlewanymi i malowanymi zaciskami zapewniają potężne hamowanie bez wypalenia i niezwykle skuteczną regenerację hamulców do akumulatora. Aktywny tylny spojler ma funkcję hamulca powietrznego.
Korzyści z indywidualnych silników zasilanych energią z akumulatora są widoczne, ale wyzwanie pozostaje przy pakowaniu tego całkowicie nowego rodzaju architektury węglowej w nadwozie z włókna węglowego i nadwozie z włókna węglowego. Największą szansą jest niska wysokość środka ciężkości i prawie idealny rozkład masy, który akumulator wspiera w porównaniu do supercarów z silnikiem spalinowym, co ostatecznie oznacza, że Battista będzie się czuć lekko, zwinne i ekscytująco w swoim zakresie dynamicznym.