Kiedy Porsche wprowadziło na rynek modele Boxster i Cayman, wielu klientów było oburzonych, mimo że te dwa modele znacząco poprawiły sytuację finansową marki i z biegiem czasu przyciągnęły jeszcze więcej nabywców dla niemieckiej marki sportowych samochodów.
Przechodząc do 2019 roku, Porsche zaprezentowało wersję 718 Cayman GT4 bez dachu, czyli 718 Spyder. Niemiecki producent starał się zapewnić klientom ekscytujący supersamochód, ukryty pod postacią sportowego auta. Był to głównie pojazd analogowy, wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz ręcznie składany dach. Kierowca musiał zatrzymać pojazd, aby przykryć lub odkryć kabinę dla dwóch osób, co wyglądało dziwnie, ale było sposób na oszczędność wagi. W istocie, 718 Spyder był idealnym samochodem dla kierowcy stworzonym przez Porsche.
Wygląd pojazdu nie pozostawiał wątpliwości co do jego marki. Jego reflektory z czterema blokami LED wewnątrz przypominały te zainstalowane w modelach 911, Panamera czy Cayenne. Płaska i niska przednia część sugerowała, że pod maską nie ma silnika, tylko przestrzeń bagażowa, ale niewielka. Ogromna dolna kratka w kształcie litery A pokrywała zderzak i była otoczona zestawem bocznych wlotów, które chłodziły przednie hamulce. Z profilu, 718 Spyder ujawniał duże boczne wloty powietrza przed powiększonymi tylnymi błotnikami, a gdy dach był odłożony, nic nie przeszkadzało powietrzu przepływającemu między słupkami A a wybrzuszeniami oraz zabezpieczeniami za siedzeniami pasażerów. Długi tylny dekiel zakrywał nie tylko silnik, ale także dodatkowy bagażnik umieszczony pomiędzy silnikiem a tylnym zderzakiem, oprócz tego zamontowanego z przodu, pod maską.
Wnętrze Porsche zaprojektowało sportową kabinę z wysokimi fotelami, oddzielonymi wysoką konsolą środkową, w której znajdowały się dźwignia zmiany biegów oraz przyciski do systemu kontroli trakcji, ustawień zawieszenia, wysuwania tylnego skrzydła, aktywnego układu wydechowego oraz funkcji start-stop. Wysoko wyprofilowane fotele bucket mocno trzymały pasażerów na miejscu podczas manewrów pokonywania zakrętów z dużą prędkością, a jednocześnie były bardzo komfortowe na długich trasach. Przed kierowcą znajdowała się deska rozdzielcza, na której obrotomierz zajmował centralne miejsce, a po lewej stronie znajdował się prędkościomierz, a po prawej okrągły wyświetlacz LCD, który pokazywał dane z komputera pokładowego samochodu, takie jak przyspieszenie (G-metr) czy poziom paliwa.
Za kabiną, w środkowej pozycji, Porsche zamontowało silnik sześciocylindrowy o płaskiej konstrukcji z naturalnym zasilaniem, generujący 420 PS (414 hp), współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną, która przekazywała moc tylko na tylne koła. Mimo że nie był to najszybszy samochód w ofercie producenta, 718 Spyder był prawdziwym Porsche, dzięki doskonałemu trzymaniu drogi i informacji zwrotnej, jaką oferował kierowcy.
Rodzina 718 powiększa się o nowe modele: z nowym 718 Spyder i 718 Cayman GT4, Porsche wprowadza dwa szczególnie emocjonalne i potężne modele, które pretendują do miana najlepszych w serii. Ich czysty charakter przypadnie do gustu entuzjastom sportowych samochodów, którzy cenią sobie nieskrępowaną przyjemność z jazdy, wysoki poziom zwrotności oraz niemal intymną bliskość do źródła mocy. Doskonale zbalansowana koncepcja silnika umieszczonego centralnie oferuje to wszystko. Po raz pierwszy w historii Porsche 718 Spyder i 718 Cayman GT4 dzielą tę samą bazę techniczną. W skład tej bazy wchodzi nowo opracowany silnik sześciocylindrowy o pojemności czterech litrów, wsparty sześciobiegową skrzynią manualną. Silnik typu boxer generuje moc 309 kW (420 KM) w obu modelach. Podczas gdy GT4 reprezentuje model drogowy GT w ofercie Porsche, Spyder doskonale odnajduje się w krętych drogach. Oba modele korzystają z wydajnej aerodynamiki, pełnego zawieszenia GT oraz mocnych hamulców.
Silnik wolnossący o wysokich obrotach i emocjonalnym brzmieniu
W sercu obu modeli znajduje się nowy silnik sześciocylindrowy typu boxer o pojemności czterech litrów. Silnik wolnossący oparty jest na tej samej rodzinie silników, co turbodoładowane jednostki w aktualnej serii 911 Carrera. Nowy silnik o wysokich obrotach generuje moc 309 kW (420 KM) – o 35 KM więcej niż w poprzednich modelach GT4. Trzecia generacja Spydera oferuje nawet o 45 KM więcej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm i występuje w zakresie od 5,000 do 6,800 obr./min. Oba modele z manualną skrzynią biegów mogą przekroczyć barierę 300 km/h: Porsche 718 Spyder osiąga prędkość maksymalną 301 km/h, podczas gdy Porsche 718 Cayman GT4 osiąga 304 km/h. Oba modele przyspieszają do 100 km/h w 4,4 sekundy z miejsca. Skorelowane zużycie paliwa sportowych samochodów z silnikiem umieszczonym centralnie wynosi 10,9 l/100 km według Nowego Europejskiego Cyklu Jezdnego (NEDC). Fascynujący charakter tego silnika wolnossącego łączy nowoczesny system kontroli emisji z filtrem cząstek stałych z liniowym oddawaniem mocy oraz natychmiastową reakcją silnika GT. Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 8,000 obr./min. Niezrównane brzmienie silnika boxer pozostaje niezmienione. Nowością są techniczne udogodnienia, takie jak adaptacyjne sterowanie cylindrami. W przypadku częściowego obciążenia tymczasowo przerywa proces wtrysku w jednym z dwóch banków cylindrów, co pozwala na redukcję zużycia paliwa.
Wtryskiwacze piezoelektryczne są po raz pierwszy wykorzystywane do bezpośredniego wtrysku paliwa w silniku o wysokich obrotach. Dzielą każdy proces wtrysku na maksymalnie pięć indywidualnych wtrysków. To wspiera pełny – a tym samym przyjazny dla emisji – proces spalania. Zmienny system dolotowy z dwoma zaworami rezonansowymi zapewnia optymalną wymianę gazów w cylindrach.
Aerodynamiczna wydajność: więcej docisku, ta sama opór powietrza
Spośród zdecydowanych cech Porsche 718 Cayman GT4 wyróżnia się kompleksowo ulepszona koncepcja aerodynamiki. Generuje ona do 50 procent więcej docisku, nie wpływając negatywnie na opór powietrza – dowód na doskonałą wydajność. Aerodynamika obu modeli zyskuje ogromne korzyści dzięki nowo zaprojektowanemu, jednostopniowemu tylnemu tłumikowi: tworzy on przestrzeń w tylnym segmencie dla funkcjonalnego dyfuzora, który odpowiada za około 30 procent docisku na tylnej osi w 718 Cayman GT4. Stały tylny spojler również charakteryzuje się większą wydajnością: generuje około 20 procent więcej docisku w porównaniu do swojego poprzednika. To odpowiada dodatkowym dociskowi dwunastu kilogramów przy prędkości 200 km/h. Optymalizowany w stylu GT przedni segment utrzymuje równowagę aerodynamiczną dzięki dużej przedniej listwie spojlera oraz tzw. kurtynom powietrznym. Te ostatnie uspokajają przepływ powietrza wzdłuż przednich kół.
Porsche 718 Spyder: sportowy samochód bez dachu z lekkim dachem składanym
Nowe Porsche 718 Spyder to czysta maszyna do przyjemności z jazdy z lekkim dachem składanym, który radzi sobie z dużymi prędkościami. Kontynuuje on historię tak znanych roadsterów jak Porsche 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder. Otwarty lub zamknięty, zachwyca hipnotyzującą sylwetką. Dach nadaje się do codziennego użytku i można go schować pod pokrywą bagażnika w zaledwie kilku krokach. W przeciwieństwie do GT4, Porsche 718 Spyder ma tylny spojler, który automatycznie unosi się przy 120 km/h. Dzięki funkcjonalnemu dyfuzorowi jest pierwszym modelem w rodzinie Boxster, który generuje aerodynamiczny docisk na tylnej osi.
Wydajne zawieszenie GT: zoptymalizowane dla najlepszej dynamiki
Po raz pierwszy 718 Spyder korzysta z wysokowydajnego zawieszenia GT Porsche 718 Cayman GT4. Dzięki swojej doskonałej dynamice w zakrętach zapewnia emocjonalne doświadczenia z jazdy. Jego dodatkowo udoskonalone, lekkie zawieszenie przednie i tylne wykorzystuje technologie wyścigowe. Bezpośrednie połączenie z zawieszeniem odbywa się częściowo za pomocą przegubów kulowych. System zarządzania zawieszeniem aktywnym Porsche (PASM) z obniżonym zawieszeniem o 30 mm obniża środek ciężkości i poprawia potencjał dynamiczny w zakrętach. Jest specjalnie zaprojektowany do użycia na torze wyścigowym i czyni dynamikę prowadzenia 718 Cayman GT4 jeszcze bardziej wyrazistą. Porsche 718 Spyder również korzysta z tej konstrukcji. Porsche Stability Management (PSM) działa tutaj z jeszcze większą czułością i precyzją, ale można go również opcjonalnie dezaktywować w dwóch krokach. Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą dyferencjału zwiększa dodatkowo dynamikę podłużną i boczną, osiągi w zakrętach oraz przyjemność z jazdy. GT4 oferuje również opcjonalny pakiet Clubsport. Obejmuje on stalowy roll bar z tyłu, podręczny gaśnicę oraz sześciopunktowy pas bezpieczeństwa po stronie kierowcy.
Niezawodne: mocne hamulce, opony ultra-wydajnościowe
Wysokowydajny system hamulcowy w Porsche 718 Spyder i Porsche 718 Cayman GT4 zapewnia stałe hamowanie odpowiednie do jazdy torowej dzięki dużym aluminiowym hamulcom stałym z monoblokiem. Opcjonalnie dostępny jest również Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Nowością jest to, że 718 Spyder teraz korzysta z opon ultra-wydajnościowych (UHP) specjalnie dostosowanych przez Porsche. Stanowią one część ogólnego pakietu, który sprawia, że Porsche 718 Cayman GT4 osiąga znakomite wyniki na „Nordschleife” w Nürburgringu: jego czas okrążenia na 20,6-kilometrowym klasycznym torze jest szybszy o ponad dziesięć sekund niż jego poprzednika.