Stworzenie sportowo wyglądającego modelu Cayenne było dużym wyzwaniem dla Porsche, ale pod względem inżynieryjnym i wydajnościowym nie miało żadnych wątpliwości, gdy w 2019 roku zaprezentowało model Cayenne Coupe Turbo.
Porsche w końcu dołączyło do grona sportowych SUV-ów coupe w 2019 roku, ponad dekadę po tym, jak BMW wprowadziło na rynek model X6. W międzyczasie Mercedes-Benz również wszedł na rynek crossoverów o kształcie coupe, wprowadzając model GLE Coupe. Jednak Porsche nie spieszyło się. Ostrożnie rozwijało auto i zaprezentowało je na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju. Nowy model spotkał się z mieszanymi uczuciami ze strony fanów marki, chociaż szybko stało się jasne, że samochód przypadł do gustu wielu klientom. Niestety, w 2020 roku rozpoczęła się pandemia, która wpłynęła na sprzedaż przez co najmniej dwa lata. Po tym czasie sprzedaż wzrosła, a najbardziej pożądaną wersją tego SUV-a o kształcie coupe był Cayenne Turbo.
Podobnie jak jego poprzednik Cayenne, model Turbo Coupe wyróżniał się przednim pasem z trójkątnymi reflektorami LED oraz maską przypominającą tę z modelu Panamera, z lekko podniesioną środkową częścią. Na zderzaku producent zamontował szeroki grill rozciągający się od boku do boku, podzielony na trzy sekcje. Zewnętrzne były wyposażone w podwójne diody LED do jazdy dziennej. Niżej, na dolnej części, Cayenne Turbo miał smukłe centralne wloty powietrza i dwa czarne boczne wloty.
Porsche prz重新設計外觀,車頂降低了一英寸(20毫米),這導致前擋風玻璃變得更平坦。傾斜的尾門延續了後部的斜屋頂線,下方有可伸縮的尾翼。與常規的Cayenne Turbo不同,Cayenne Turbo Coupe的車牌安裝區域從尾門移至了保險桿上,強調了這款車的運動外觀。由於這是款高端車型,標準配備有全景玻璃天窗,但在選擇運動包時,客戶還可以選擇碳纖維固定車頂,這大大降低了車輛的重心,並且還增加了一套22英寸的輕合金輪圈。
Wewnątrz Porsche zainstalowało zestaw wysokich foteli kubełkowych z przodu, z opcją sportowych foteli z wbudowanymi zagłówkami. Kierowca miał przed sobą cztery zegary, z mieszanym wyświetlaczem cyfrowym i analogowym. Podobnie jak w wielu innych Porsche z tamtej epoki, w Cayenne coupe obrotomierz znajdował się na środku, a po prawej stronie był duży wyświetlacz, który pokazywał dane z komputera pokładowego samochodu. Porsche zamontowało 12-calowy ekran dotykowy w centralnej konsoli dla systemu infotainment. Z tyłu producent umieścił dwa indywidualne fotele zamiast standardowej kanapy na trzy osoby. Niemniej jednak, ze względu na pochyloną linię dachu, przestrzeń nad głową nie była tak hojna jak w zwykłym Cayenne.
Pod maską, producent zamontował ten sam 4,0-litrowy silnik V8 z podwójnym doładowaniem co w Cayenne Turbo. Połączono go z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła. Pod względem osiągów, Turbo Coupe poruszało się w strefie supersportowych samochodów.
Porsche rozszerza rodzinę modelu Cayenne. Do trzeciej generacji tego niezwykle udanego SUV-a dołącza jeszcze bardziej sportowy pojazd – Porsche Cayenne Coupé. „Coupé zawiera wszystkie techniczne nowinki z aktualnego modelu Cayenne, ale ma jeszcze bardziej dynamiczny design i nowe detale techniczne, które czynią go bardziej nowoczesnym, sportowym i emocjonalnym,” mówi Oliver Blume, przewodniczący zarządu Porsche AG. Do najważniejszych cech nowego modelu Cayenne należy ostro zarysowana linia nadwozia, unikalny tył, adaptacyjny spojler oraz tylna kanapa z charakterystyką dwóch indywidualnych siedzeń, a także dwa różne koncepty dachu – panoramiczny stały dach jako standard oraz opcjonalny dach z włókna węglowego.
Stroma linia dachu tworzy niezrównaną elegancję
Dynamiczne proporcje połączone z indywidualnymi elementami designu nadają nowemu Cayenne Coupé wyjątkową elegancję. „Znacząco bardziej stroma linia dachu opadająca ku tyłowi sprawia, że Cayenne Coupé wygląda jeszcze bardziej dynamicznie i czyni go najsportowiej wyglądającym modelem w segmencie,” twierdzi Michael Mauer, wiceprezydent stylu Porsche. Efekt ten podkreśla spojler dachowy, który akcentuje charakterystyczną sylwetkę Coupé. Szyba przednia i słupek A są płytsze niż w Cayenne, dzięki obniżonej o około 20 milimetrów krawędzi dachu. Przebudowane tylne drzwi i błotniki poszerzają ramiona pojazdu o 18 milimetrów, co przyczynia się do jego ogólnego muskularnego wrażenia. Tylna tablica rejestracyjna jest zintegrowana w zderzaku, co sprawia, że pojazd wydaje się bliżej ziemi.
Z adaptacyjnym spojlerem dachowym, aktualny Cayenne Turbo był pierwszym SUV-em z tego typu aktywną aerodynamiką. Nowe Porsche Cayenne Coupé rozwija ten pomysł. W każdym modelu Cayenne Coupé spojler dachowy jest połączony z nowym adaptacyjnym spojlerem tylnym w ramach Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spojler – harmonijnie zintegrowany w sylwetce modelu – wydłuża się o 135 mm przy prędkościach powyżej 90 km/h, zwiększając docisk na tylnej osi, podczas gdy PAA jednocześnie poprawia efektywność.
Duży panoramiczny stały dach jako standard, z opcjonalnym dachem z włókna węglowego
Porsche Cayenne Coupé wyposażone jest w panoramiczny stały dach o powierzchni 2,16 m2 jako standard. Powierzchnia 0,92 m2 zapewnia wszystkim pasażerom niezwykłe poczucie przestrzeni, podczas gdy zintegrowana roleta chroni przed słońcem i zimnem. Na specjalne zamówienie dostępny jest również konturowany dach z włókna węglowego. Środkowa szew nadaje dachowi charakterystyczny wygląd samochodu sportowego, podobny do Porsche 911 GT3 RS. Dach z włókna węglowego dostępny jest w jednym z trzech lekkich pakietów sportowych. W pakietach tych znajdują się również cechy Sport Design oraz nowe, odchudzone koła GT Design o średnicy 22 cali, środkowe siedziska w klasycznej kraciastej tkaninie oraz akcenty z włókna węglowego i Alcantary w wnętrzu. W przypadku Cayenne Turbo Coupé, pakiet zawiera również sportowy układ wydechowy.
Komfort na drodze z czterema sportowymi siedzeniami
Nowe Cayenne Coupé oferuje mnóstwo miejsca dla maksymalnie czterech osób jako standard. Z przodu nowe ośmiostopniowe sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami zapewniają wyjątkowy komfort i optymalne wsparcie boczne. Z tyłu Coupé standardowo wyposażone jest w kanapę, która ma charakterystyki dwóch indywidualnych siedzeń. Alternatywnie, można zamówić komfortowe tylne siedzenia – znane z modelu Cayenne – bez dodatkowych opłat. Pasażerowie z tyłu siedzą 30 milimetrów niżej niż w Cayenne, co zapewnia dużo miejsca na głowę, mimo sportowej, obniżonej sylwetki pojazdu. Pojemność bagażnika wynosi 625 litrów – idealna do codziennego użytku – a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1,540 litrów (Cayenne Turbo Coupé: 600 do 1,510 litrów).
Wprowadzenie na rynek z silnikami turbo o mocy 340 PS i 550 PS
Wysoce dynamiczne linie i indywidualne elementy designu nowego Porsche Cayenne Coupé naprawdę odróżniają go od Cayenne. Jednocześnie czerpie z wszystkich technicznych nowinek trzeciej generacji modelu, która oferuje potężne układy napędowe, innowacyjne systemy podwozia, cyfrowe koncepcje wyświetlania i obsługi oraz kompleksową łączność.
Na początku sprzedaży dostępne są dwa silniki wysokiej wydajności. Porsche Cayenne Coupé z silnikiem turbo o pojemności trzech litrów i sześcioma cylindrami dostarcza 250 kW (340 PS) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm. Pakiet Sport Chrono zamontowany w produkowanych seryjnie pojazdach osiąga standardowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6.0 sekund, a ta wartość spada do 5.9 sekund z opcjonalnymi lekkimi pakietami sportowymi. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 243 km/h. Najdroższe Porsche Cayenne Turbo Coupé startuje z silnikiem V8 o pojemności czterech litrów z podwójnym doładowaniem, 404 kW (550 PS) i maksymalnym momentem obrotowym 770 Nm. Cayenne Turbo Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h w 3.9 sekund, a jego maksymalna prędkość wynosi 286 km/h.
Szeroka gama wyposażenia w standardzie