2019 Porsche Taycan Turbo

2019 Porsche Taycan Turbo

Przejdź do galerii zdjęć2019 Porsche Taycan Turbo

Porsche zaprezentowało swoje pierwsze elektryczne auto w 2019 roku, model Taycan, który został zapowiedziany jako samochód koncepcyjny w 2015 roku pod nazwą Porsche Mission E.

Niemiecki producent samochodów sportowych Porsche zaskoczył swoich klientów swoim elektrycznym pojazdem. Nie że nie spodziewali się auta zasilanego prądem od tej marki, ale dlatego, że wykorzystano nazwę „Turbo”, mimo że elektryczne pojazdy nie mają turbodoładowania. Producent wyjaśnił, że użył tego określenia, aby przedstawić różne wersje pojazdu. Później dodano wersje 4S i S, nawiązując do podobnych oznaczeń używanych w modelach Porsche 911 czy Panamera. Taycan Turbo został zaprezentowany w 2019 roku na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, obok swojego mocniejszego odpowiednika, Turbo S. Na początku jego fani byli zaintrygowani, później jednak zaakceptowali tę ideę i zainwestowali pieniądze w zakup pierwszego europejskiego samochodu elektrycznego o wysokich osiągach.

Producent uczynił z Taycana praktyczny, czterodrzwiowy sedan odpowiedni dla rodzin, ale z zachowaniem manier sportowych typowych dla Porsche. Jego język designu opierał się na tych samych zasadach co reszta oferty producenta, z niskim i płaskim nosem, któremu towarzyszyły nieco wyższe błotniki. W reflektorach wykorzystano cztery wyraźne bloki LED dla adaptacyjnych lamp. Na dolnej części zderzaka Porsche zamontowało szeroką kratkę z czarnym, zintegrowanym splitterem, w którym zainstalowano radar do zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Z profilu Taycan Turbo miał wysokie panele drzwi oraz niską linię dachu, co jest typowe dla serii 911. Zaokrąglone linie i opadająca linia dachu kończyły się krótką klapą bagażnika. W zgodzie z ideami designu, producent zamontował czerwoną listwę LED w tylnych światłach, a pod nią umieszczono napis Porsche. Pod tylnym zderzakiem funkcjonalny dyfuzor potwierdzał sportowy charakter samochodu.

W środku klientów witał szeroki wyświetlacz zamontowany na desce rozdzielczej. Oprócz cyfrowego zestawu zegarów, Porsche zainstalowało 10,9-calowy wyświetlacz infotainment na szczycie centralnej konsoli, podczas gdy na stronie pasażera dostępny był trzeci wyświetlacz dotykowy. Producent zainstalował zestaw sportowych foteli kubełkowych z wysokimi boczkami, które trzymały pasażerów na miejscu podczas manewrów przy dużych prędkościach. Z tyłu znajdowały się dwa fotele kubełkowe oddzielone centralnym miejscem, gdzie nie mogła usiąść trzecia osoba. Ponadto, były tylko dwa pasy bezpieczeństwa dla pasażerów siedzących z tyłu. Wreszcie, producent zainstalował dwa bagażniki: jeden z przodu i jeden z tyłu. Ich łączna pojemność nie była imponująca, wynosząc zaledwie 447 litrów (15,8 cu-ft.), podzielonych na 80 litrów (2,8 cu-ft.) z przodu i 366 litrów (12,9 cu-ft.) z tyłu.

Porsche zainstalowało parę silników elektrycznych, które napędzały obie osie. Silnik z przodu oferował 175 kW (235 KM), podczas gdy tylny miał 335 kW (449 KM), co łącznie dawało 500 kW (670 KM), co pozwalało na przyspieszenie z miejsca do 60 MPH (0-97 km/h) w trzy sekundy. Jego maksymalny zasięg wynosił 450 km (280 mil).

 Porsche zaprezentowało dziś publicznie swój pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy podczas spektakularnej światowej premiery, która odbyła się jednocześnie na trzech kontynentach. „Taycan łączy naszą tradycję z przyszłością. Kontynuuje historię sukcesu naszej marki – marki, która fascynuje i zachwyca ludzi na całym świecie od ponad 70 lat,” powiedział Oliver Blume, przewodniczący zarządu Porsche AG, otwierając światową premierę w Berlinie: „Ten dzień oznacza początek nowej ery.”

Czterodrzwiowy samochód sportowy to unikalny koncept, oferujący typowe dla Porsche osiągi i łączność przy codziennej użyteczności. Jednocześnie zaawansowane metody produkcji oraz cechy Porsche Taycan wprowadzają nowe standardy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. „Obiecaliśmy prawdziwe Porsche dla ery elektromobilności – fascynujący samochód sportowy, który nie tylko zachwyca swoją technologią i dynamiką jazdy, ale także budzi pasję w ludziach na całym świecie, tak jak zrobili to jego legendarni poprzednicy. Teraz dotrzymujemy tej obietnicy,” podkreśla Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG – Badania i Rozwój.

Pierwszymi modelami w nowej serii są Porsche Taycan Turbo S i Taycan Turbo. Są one na czołowej pozycji w zakresie Porsche E-Performance i należą do najpotężniejszych modeli seryjnych, które producent samochodów sportowych obecnie ma w swojej ofercie. W tym roku pojawią się mniej mocne wersje tych pojazdów z napędem na wszystkie koła. Pierwszym dodatkiem będzie Taycan Cross Turismo pod koniec przyszłego roku. Do 2022 roku Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad sześć miliardów euro.

Wydajność spotyka efektywność

Wersja flagowa Turbo S Porsche Taycan może generować do 560 kW (761 PS) mocy w trybie overboost w połączeniu z Launch Control, a Taycan Turbo do 500 kW (680 PS). Porsche Taycan Turbo S przyspiesza od zera do 100 km/h w 2,8 sekundy, podczas gdy Taycan Turbo osiąga ten czas w 3,2 sekundy. Turbo S ma zasięg do 412 kilometrów, a Turbo do 450 kilometrów (zgodnie z WLTP w każdym przypadku). Maksymalna prędkość obu modeli z napędem na wszystkie koła wynosi 260 km/h.

Porsche Taycan jest pierwszym samochodem produkcyjnym z napięciem systemowym wynoszącym 800 woltów, zamiast standardowych 400 woltów dla samochodów elektrycznych. To szczególna zaleta dla kierowców Taycan na drodze: w nieco ponad pięć minut akumulator może być naładowany przy użyciu prądu stałego (DC) z sieci szybkich ładowarek na zasięg do 100 kilometrów (zgodnie z WLTP). Czas ładowania od 5 do 80 procent SoC (stanu naładowania) wynosi 22,5 minut w idealnych warunkach, a maksymalna moc ładowania (szczytowa) to 270 kW. Całkowita pojemność akumulatora Performance Battery Plus wynosi 93,4 kWh. Kierowcy Taycan mogą wygodnie ładować swoje samochody z mocą do 11 kW prądu zmiennego (AC) w domu.

Porsche Taycan Turbo S i Porsche Taycan Turbo są teraz dostępne w zamówieniu i kosztują w Niemczech odpowiednio 185,456 euro i 152,136 euro, wraz z wyposażeniem specyficznym dla kraju i VAT.

Czysty design zewnętrzny z DNA Porsche

Dzięki swojemu czystemu, purystycznemu designowi, Porsche Taycan sygnalizuje początek nowej ery. Jednocześnie zachowuje niepowtarzalne DNA designu Porsche. Z przodu wygląda szczególnie szeroko i płasko, z wyraźnie zaznaczonymi nadkolami. Sylwetka jest ukształtowana przez sportową linię dachu opadającą ku tyłowi. Wysoce rzeźbione boki są również charakterystyczne. Smukła kabina, wciągnięta tylną słupkiem C oraz wyraźnie zaznaczone barki nadkol mają za zadanie podkreślić tył, typowy dla marki. Są także innowacyjne elementy, takie jak logo Porsche w efekcie szklanym, które zostało zintegrowane z paskiem świetlnym z tyłu. Z wartością Cd wynoszącą 0,22, zoptymalizowany aerodynamicznie kształt podstawowy znacząco przyczynia się do niskiego zużycia energii, a tym samym do długiego zasięgu.

Unikalny design wnętrza z szerokim ekranem wyświetlacza

Kokpit sygnalizuje początek nowej ery dzięki swojej klarownej strukturze i całkowicie nowej architekturze. Wolnostojący, zakrzywiony zestaw wskaźników tworzy najwyższy punkt deski rozdzielczej. To koncentruje uwagę na osi kierowcy. Centralny wyświetlacz infotainment o przekątnej 10,9 cala oraz opcjonalny wyświetlacz pasażera są połączone w zintegrowany pasek szklany w stylu czarnego panelu. Wszystkie interfejsy użytkownika zostały całkowicie nowo zaprojektowane dla Taycana. Liczba klasycznych elementów sterujących, takich jak przełączniki i przyciski, została znacznie ograniczona. Zamiast tego sterowanie jest inteligentne i intuicyjne – za pomocą dotykowego działania lub funkcji sterowania głosowego, która reaguje na polecenie „Hej Porsche”.

Z Taycanem Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze całkowicie wolne od skóry. Wnętrza wykonane z innowacyjnych materiałów z recyklingu podkreślają zrównoważony koncept elektrycznego samochodu sportowego. „Garaże na stopy” – wgłębienia w akumulatorze w tylnym tunelu – zapewniają komfort siedzenia z tyłu i pozwalają na niską wysokość pojazdu typową dla samochodów sportowych. Do dyspozycji są dwa schowki bagażowe: przedni o pojemności 81 litrów i tylny o pojemności 366 litrów.

Innowacyjne silniki napędowe oraz dwustopniowa skrzynia biegów

Porsche Taycan Turbo S i Taycan Turbo mają dwa wyjątkowo efektywne silniki elektryczne, jeden na przedniej osi i jeden na tylnej, co sprawia, że samochody mają napęd na wszystkie koła. Zarówno zasięg, jak i ciągła moc napędu korzystają z wysokiej wydajności synchronicznych maszyn z trwałym wzbudzeniem. Silnik elektryczny, skrzynia biegów i falownik z impulsowym sterowaniem są połączone w kompaktowy moduł napędowy. Moduły te mają najwyższą gęstość mocy (kW na litr przestrzeni pakowanej) spośród wszystkich elektrycznych układów napędowych dostępnych obecnie na rynku. Szczególną cechą silników elektrycznych jest „zwojenie” statorów w technologii „hairpin”. Ta technologia umożliwia wprowadzenie większej ilości miedzi w statorze, co zwiększa moc i moment obrotowy przy zachowaniu tej samej objętości elementów. Dwustopniowa skrzynia biegów zamontowana na tylnej osi to innowacja opracowana przez Porsche. Pierwszy bieg daje Taycanowi jeszcze większe przyspieszenie od zera, podczas gdy drugi bieg z długim przełożeniem zapewnia wysoką wydajność oraz równie wysokie rezerwy mocy. To samo dotyczy bardzo dużych prędkości.

Centrala zintegrowanych systemów podwozia

Porsche wykorzystuje centralny zintegrowany system sterowania dla podwozia Porsche Taycan. Zintegrowany system Porsche 4D Chassis Control analizuje i synchronizuje wszystkie systemy podwozia w czasie rzeczywistym. Innowacyjne systemy podwozia obejmują adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trzech komór, w tym elektroniczną regulację amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management), a także system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) z wektorowaniem momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Kontrola napędu na wszystkie koła z dwoma silnikami elektrycznymi i system rekuperacji są unikalne. Przy maksymalnej mocy rekuperacji wynoszącej do 265 kW, potencjał rekuperacji jest znacznie wyższy niż u konkurencji. Testy drogowe wykazały, że około 90 procent codziennego hamowania wykonują same silniki elektryczne – bez uruchamiania hydraulicznych hamulców kół.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.