2019 Skoda Octavia Combi

2019 Skoda Octavia Combi

Przejdź do galerii zdjęć2019 Skoda Octavia Combi

Czeski producent samochodów Skoda wprowadził na rynek czwartą odsłonę swojego najpopularniejszego modelu, Octavii, w 2019 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, dostępne były dwa warianty nadwozia: hatchback i kombi.

Przy tworzeniu czwartej generacji Octavii Skoda wykorzystała tę samą bazę MQB co Volkswagen Golf, Audi A3 i Seat Leon. Kształt pojazdu oraz rozstaw osi zostały jednak dostosowane do potrzeb producenta. W przeciwieństwie do spokrewnionych modeli, Skoda postanowiła zachować niektóre swoje sprytne rozwiązania, takie jak zintegrowany parasol w drzwiach kierowcy czy skrobaczka do szyb umieszczona wewnątrz klapki paliwa.

Czeski producent podążał za tą samą kubistyczną stylistyką, charakterystyczną dla marki. W rezultacie, czwarta generacja Octavii Combi miała kanciaste reflektory z L-kształtnymi światłami do jazdy dziennej wewnątrz. W zależności od wersji wyposażeniowej i opcji, w każdym reflektorze znajdowały się trzy grupy diod LED. Główna atrapa chłodnicy, umieszczona nad zderzakiem, miała sześciokątny kształt, otoczona chromowaną ramką i zestawem pionowych ciemnych listew we wszystkich wersjach. Na dolnej części zderzaka producent dodał węższy wlot powietrza, w którym dostępne były standardowe lub opcjonalne diodowe reflektory przeciwmgielne, w zależności od silnika lub poziomu wyposażenia. Wersja Combi miała podobny kształt do swojego hatchbacka aż do tylnych drzwi, ale miała wydłużony dach rozciągający się do końca pojazdu, kończący się pochyloną do przodu klapą bagażnika ozdobioną spojlerem dachowym. Na koniec, ostre diodowe światła tylne były podzielone z tyłu pomiędzy ćwierćbłotniki a dużą klapę bagażnika.

Skoda oferowała Octavię z szeroką gamą opcji wykończenia wnętrza. Podstawowy model miał materiałowe fotele i podstawową deskę rozdzielczą, podczas gdy wyższe poziomy wyposażenia mogły pochwalić się tapicerką Alcantary, aluminiowymi pedałami i unoszącym się ekranem dotykowym dla systemu infotainment umieszczonym na górze konsoli centralnej. Co więcej, klienci mogli zamówić samochód z pełnym cyfrowym zestawem wskaźników i, po raz pierwszy w Octavii, wyświetlaczem przeziernym. Pasażerowie z przodu mogli skorzystać z podgrzewanych i wentylowanych foteli, które były dostępne w opcji, razem z podgrzewaną kierownicą. Z tyłu, dzielona kanapa (60/40) mogła komfortowo pomieścić dwóch pasażerów, ale z wystarczającą ilością miejsca dla pasażera w środkowym siedzeniu. Bagażnik o pojemności 640 litrów (22,6 cu-ft) przy podniesionych tylnych siedzeniach był największy w segmencie. Ponadto, składając tylną kanapę, klienci mogli zwiększyć przestrzeń ładunkową do 1,700 litrów (60 cu-ft).

Pod maską czwartej generacji Octavii zamontowano szeroki wybór silników o mocach od 110 KM (108 hp) do 204 KM (201 hp), z napędem na przednie lub wszystkie koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna była standardem w wersjach o niższej specyfikacji, podczas gdy wyższe poziomy wyposażenia oferowały siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (dwusprzęgłową).

 Jeszcze lepsza, bardziej przestronna, bezpieczniejsza, lepiej skomunikowana i bardziej emocjonalna niż kiedykolwiek: wprowadzenie czwartej generacji swojego bestsellera, Škoda osiągnęła nowe wymiary. Serce i silnik marki Škoda są dłuższe i szersze niż ich poprzednik, mają jeszcze większy bagażnik i są jeszcze bardziej emocjonalne dzięki nowemu językowi designu Škody. Nowa koncepcja wnętrza łączy doskonałą ilość przestrzeni i wyjątkową funkcjonalność z materiałami wysokiej jakości oraz inteligentnymi detalami. Innowacyjne połączenia i nowe systemy asystujące podnoszą komfort i bezpieczeństwo na jeszcze wyższy poziom.

Dyrektor generalny Škoda AUTO, Bernhard Maier, powiedział: „Dla Škody Octavia ma ogromne znaczenie. Dlatego całkowicie opracowaliśmy ten samochód. Efektem jest najlepsza Octavia w historii – jest jeszcze bardziej przestronna, praktyczna i jeszcze bezpieczniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Odkrywając najnowszą generację tuż przed 60. rocznicą, zrobiliśmy znaczący krok naprzód. Octavia znacznie przyczyniła się do pozytywnego rozwoju firmy i marki. W ciągu ostatnich sześciu dekad. Jestem bardzo pewny, że nowa generacja będzie miała swój udział w utrzymaniu tego pozytywnego rozwoju.”

Sześćdziesiąt lat po rozpoczęciu produkcji Octavii w 1959 roku, Škoda teraz wprowadza najlepszy model od czasów jej wznowienia w 1996 roku. Czwarta generacja Octavii nadal będzie sercem i silnikiem marki oraz jej modelem o największej sprzedaży. Z ponad 6,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy, jest to najlepiej sprzedająca się Škoda w historii i przez wiele lat była prawdziwą ikoną, zarówno w Czechach, jak i w różnych innych rynkach na całym świecie. Powody tego są oczywiste: charakteryzuje się nowoczesnym designem i technologią, jest wydajna, niezwykle praktyczna i wysokiej jakości; oferuje wyjątkowe ilości przestrzeni i doskonałą wartość za pieniądze.

Większa i jeszcze bardziej atrakcyjna

Nowa Škoda Octavia stała się jeszcze większa, a dzięki nowym proporcjom i najnowszym osiągnięciom w języku designu Škody, jest jeszcze bardziej emocjonalna i dynamiczna niż jej udany poprzednik. Przy długości 4689 mm, hatchback jest dłuższy o 19 mm, a Combi o 22 mm niż model trzeciej generacji. Jego szerokość zwiększyła się o 15 mm. Pojemność bagażnika Combi, która jest największa w segmencie, zwiększyła się o 30 l do 640 l. Hatchback ma pojemność 600 l – o 10 l więcej niż poprzednia generacja. Nowy przedni zderzak i ostre, węższe nowe reflektory są wizualną ucztą i mają technologię LED do świateł mijania, drogowych i dziennych jako standard. Lampy tylne, światła stop oraz światła przeciwmgielne również korzystają z technologii LED. Nowo zaprojektowane, płytkie relingi dachowe podkreślają wydłużoną sylwetkę Škody Octavia Combi, podczas gdy hatchback wygląda prawie jak coupé. Felgi aluminiowe o średnicy do 19 cali nadają wszystkim wariantom mocy mocny wygląd. Do gamy lakierów dodano nowe kolory: Crystal Black, Lava Blue i Titanium Blue; dostępne są opcjonalne pakiety Chrome i Dynamic.

Nowa koncepcja wnętrza i wielopoziomowy kokpit

W nowo zaprojektowanym wnętrzu, Octavia oferuje nową kierownicę z dwoma ramionami, którą można podgrzewać opcjonalnie, a jeśli zamówiona jako multiefunkcyjna, zawiera nowe przyciski sterujące i ząbkowe pokrętła, co pozwala kierowcom obsługiwać łącznie 14 różnych funkcji bez zdejmowania rąk. Kokpit, który również został przeprojektowany, jest modułowy i zorganizowany na różnych poziomach, z dużym, wolnostojącym centralnym wyświetlaczem. Konsola środkowa jest elegancka, uporządkowana i ozdobiona detalami z chromu – podobnie jak nowe wykończenia drzwi i klamki. Nowe i miłe w dotyku materiały nadają wnętrzu premium wygląd, podczas gdy nowe oświetlenie LED tworzy szczególny wizualny akcent na przednich drzwiach i kokpicie, pośrednio oświetlając je w wyborze dziesięciu różnych kolorów – nawet w różnych kolorach, jeśli tak sobie życzysz. Można także wybrać skoordynowane scenariusze oświetleniowe.

Wyświetlacz head-up debiutuje i szczególnie przyjazne dla pleców fotele Ergo

Opcjonalnie, szczególnie przyjazne dla pleców fotele Ergo, które między innymi oferują elektryczną funkcję masażu, są dostępne po raz pierwszy w Škodzie. W wersji najwyższej mogą być również wentylowane i mają atest niemieckiej kampanii na rzecz zdrowszych pleców. Opcjonalny wyświetlacz head-up to kolejna nowość w Škodzie. Projkuje najważniejsze informacje, takie jak prędkość, nawigacja, wykryte znaki drogowe i aktywowane systemy asystujące, bezpośrednio na – opcjonalnie podgrzewaną – szybę przednią. 4.2-calowy, wielofunkcyjny wyświetlacz Maxi DOT wchodzi w standardzie. Tri-strefowy Climatronic debiutuje w Škodzie Octavia. Dzięki opcjonalnemu systemowi bezkluczykowego dostępu do pojazdu (KESSY), teraz którykolwiek z czterech drzwi samochodu można otworzyć jako pierwszy. Standardowe wyposażenie obejmuje również elektryczne okna boczne i elektromechaniczny hamulec postojowy. Škoda Octavia jest teraz również dostępna z akustycznymi szybami bocznymi z przodu, które jeszcze bardziej redukują hałas drogowy w kabinie.

DSG z technologią shift-by-wire i opcjonalnymi pełnymi reflektorami LED Matrix

Nowa Octavia jest pierwszą Škodą, która używa technologii shift-by-wire do obsługi DSG, która elektronicznie przekazuje wybór biegów kierowcy do skrzyni biegów. Zamiast znanego dźwigni DSG, w konsoli centralnej znajduje się nowy moduł sterujący z małym przełącznikiem do wyboru trybów jazdy oraz przyciskiem do trybu parkingowego. Innowacyjne pełne reflektory LED Matrix są dostępne jako opcja, co pozwala kierowcy na stałe włączenie świateł drogowych bez oślepiania innych użytkowników drogi. Pełne tylne światła LED z elementami krystalicznymi i dynamicznymi kierunkowskazami to kolejna opcja. Cały szereg nowych systemów bezpieczeństwa, takich jak Asystent unikania kolizji, Asystent skrętu, Ostrzeżenie przy wyjeździe i lokalna funkcja Ostrzegania o ruchu drogowym również debiutują w Škodzie. Inne nowe funkcje dla Octavii obejmują Wzrok w obszarze, Asystent boczny oraz Predykcyjny tempomat, który – razem z zaktualizowaną wersją Rozpoznawania znaków drogowych i dalej udoskonalonym Asystentem pasa ruchu, jak również Asystentem w sytuacjach korkowych i Asystentem awaryjnym – tworzy kompleksowy system podróżny. Dzięki funkcji Hands-on Detect, system ten również sprawdza, czy kierowca regularnie dotyka kierownicy. Do dziewięciu poduszek powietrznych, w tym poduszka kolanowa kierowcy i boczne poduszki powietrzne z tyłu, chronią pasażerów w przypadku kolizji.

Nowe alternatywne napędy i wydajne silniki

Nigdy wcześniej Škoda Octavia nie była tak wydajna, ekologiczna i dostępna z tak wieloma alternatywnymi napędami jak w czwartej generacji. Po raz pierwszy w ofercie znajduje się hybryda plug-in, Octavia iV. Niektóre z silników benzynowych, które zostały dalej zoptymalizowane, są teraz wyposażone w innowacyjną technologię mild hybrid, natomiast silniki wysokoprężne pochodzą z najnowszej generacji EVO i emitują do 80 procent mniej tlenków azotu. Szeroka gama napędów oferuje moc od 81 kW (110 KM) do 150 kW (204 KM). Dzięki 17,7 kg gazu ziemnego (CNG) w zbiorniku, Octavia G-TEC może pokonać do 523 km w swojej ekologicznej i wydajnej wersji CNG. W Škodzie Octavia iV, silnik benzynowy 1.4 TSI oraz silnik elektryczny oferują łączną moc 150 kW (204 KM). Z pojemnością 37 Ah zapewniającą 13 kWh energii, wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy pozwala na zasięg elektryczny do 55 km w cyklu WLTP. Warianty eTEC wyposażone w najnowsze silniki benzynowe 1.0 TSI lub 1.5 TSI z generacji EVO mają technologię mild hybrid, gdy są wyposażone w DSG. Dzięki 48-woltowemu silnikowi rozrusznika napędzanego pasem i 48-woltowemu akumulatorowi litowo-jonowemu, możliwe jest odzyskiwanie energii hamowania, wspieranie silnika spalinowego poprzez elektryczne przyspieszenie oraz toczenie się z całkowicie wyłączonym silnikiem. Silniki wysokoprężne EVO stosują nową metodę 'twin dosing’ w obróbce spalin, w której AdBlue® jest wtryskiwane szczególnie przed dwoma katalizatorami, które są umieszczone jeden za drugim. Dynamiczne sterowanie podwoziem, w tym opcjonalny wybór trybu jazdy, teraz ma suwaki wewnątrz różnych trybów jazdy, pozwalając kierowcy na zmianę poszczególnych parametrów, takich jak zawieszenie, tłumienie i charakterystyka kierownicy lub działanie DSG, aby dopasować je do swoich preferencji.

Najnowsze systemy infotainment i rozwinięty Virtual Cockpit

Octavia oferuje cztery systemy infotainment z najnowszej generacji z ekranami o przekątnej od 8,25 do 10 cali. Niektóre z nich można obsługiwać za pomocą kontroli gestów lub głosowo za pośrednictwem asystenta cyfrowego Laura Škoda. Najwyższy model infotainment Columbus może – po raz pierwszy – wyświetlać mapy systemu nawigacji w innym poziomie powiększenia niż 10,25-calowy Virtual Cockpit (który zresztą również został dalej udoskonalony, co czyni go jeszcze bardziej przyjaznym dla użytkownika). Ta nowa funkcja można dostosować za pomocą innowacyjnego suwaka dotykowego znajdującego się poniżej wyświetlacza, który można również wykorzystać do regulacji głośności. Dzięki wbudowanej eSIM, Octavia jest zawsze online; dostęp do najnowszych mobilnych usług online Škoda Connect jest zatem zawsze możliwy. Obejmuje to eCall, który jest obowiązkowy w UE, komprehensywny zdalny dostęp do pojazdu oraz aplikacje infotainment oparte na danych online. Samochód wyposażono w do pięciu portów USB-C do ładowania lub podłączania urządzeń multimedialnych i pamięci USB, z których jeden można opcjonalnie umieścić w konsoli sufitowej nad lusterkiem wstecznym. Starsze urządzenia z portem USB-A 3.0 można łatwo podłączyć przy użyciu adaptera USB-C do USB-A 3.0 z oferty oryginalnych akcesoriów Škoda. Dodatkowo, smartfony można ładować indukcyjnie, korzystając z opcjonalnej stacji ładującej Phone Box. Na koniec, akustycznie zoptymalizowane wnętrze i nowy opcjonalny system audio CANTON zapewniają doskonałe wrażenia dźwiękowe.

Innowacyjne funkcje Simply Clever

Dla samochodów wysokoprężnych oferta charakterystycznych dla marki funkcji Simply Clever teraz również obejmuje wygodny wlew do AdBlue®, co umożliwia jego napełnienie również za pomocą dyszy pompy ciężarowej. Z tyłu, dwa schowki na smartfony na oparciach przednich siedzeń debiutują w Škodzie. Pakiet Sleep dla tylnego siedzenia jest teraz również opcjonalnym dodatkiem dla Škody Octavia Combi. Dodatkowo nowe, chowane rolety przeciwsłoneczne dla tylnych bocznych szyb umożliwiają zasłonięcie światła. W obu modelach, hatchback i Octavia Combi, znajduje się wielofunkcyjna kieszeń magazynowa pod pokrywą bagażnika; ta druga będzie również wyposażona w automatycznie chowany pokrowiec. Schowek z parasolem i ręczną szczotką w przednich drzwiach to nowość. Lejek zintegrowany w pokrywie zbiornika spryskiwacza szyby to kolejna nowa funkcja w Octavii.

Eksterior: poprawione proporcje i jeszcze więcej przestrzeni

Czwarta generacja Octavii jest większa i, dzięki nowym proporcjom i językowi designu Škody, jeszcze bardziej emocjonalna i dynamiczna niż jej udany poprzednik. Nowy przedni zderzak, węższe reflektory i nowo zaprojektowane, płytkie relingi dachowe podkreślają wydłużoną sylwetkę Škody Octavia Combi, podczas gdy hatchback wygląda tak elegancko jak coupé. Ogólnie rzecz biorąc, nowa Škoda Octavia emanuje pewnością siebie i jakością.

Oliver Stefani, szef designu Škoda AUTO, powiedział: „W nowej Octavii, obok emocjonalnych i rzeźbiarskich elementów aktualnego języka designu Škody, szczególnie skupiliśmy się na eleganckich i dynamicznych proporcjach, jednocześnie poprawiając ilość przestrzeni wewnętrznej. Wydłużona sylwetka i duże koła o średnicy do 19 cali nadają Octavii mocny wygląd.”

Przy długości 4689 mm, nowa Škoda Octavia Combi jest o 22 mm dłuższa niż jej poprzednik, podczas gdy hatchback zyskał 19 mm (też mierząc 4689 mm długości). Przy szerokości 1829 mm, obie są szersze o 15 mm; ich rozstaw osi wynosi 2686 mm. Zwiększona długość i szerokość Octavii podkreślają jej pewny wygląd. Co więcej, znana, imponująca ilość przestrzeni wewnętrznej jest jeszcze bardziej hojna, przekształcając ikonę Škody w najbardziej niesamowity cud przestrzenny jak dotąd. Po wzroście o 5 mm, przestrzeń na kolana z tyłu wynosi teraz 78 mm. Pojemność bagażnika Combi, która jest największa w segmencie, wzrosła jeszcze o 30 l do 640 l. Hatchback może teraz pomieścić 600 l – o 10 l więcej niż wcześniej.

Nowy język designu Škody z rzeźbiarskimi elementami i wyraźnymi powierzchniami

Nowy przedni zderzak i ostre, węższe nowe reflektory z technologią LED do świateł mijania, drogowych i dziennych jako standard to wizualna przyjemność. Lampy tylne, światła stop i światła przeciwmgielne również korzystają z technologii LED. Nowo zaprojektowane, płytkie relingi dachowe podkreślają wydłużoną sylwetkę Octavii Combi, podczas gdy hatchback wygląda prawie jak coupé. Najnowsze osiągnięcia w języku designu Škody charakteryzują się rzeźbiarskimi elementami, precyzyjnymi liniami i nowoczesnymi, wyraźnymi powierzchniami, nadając samochodowi autentyczny i dynamiczny wygląd, tworząc wysokiej jakości estetykę.

Doskonała aerodynamika, redukcja emisji CO2 i zużycia paliwa

Nowy design nie tylko ostrożnie poprawia wizualną prezencję Škody Octavia, ale również umożliwia doskonałą aerodynamikę. Z oporem powietrza (cd) od 0,24 dla hatchbacka i od 0,26 dla Combi, nowa Škoda Octavia jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów na świecie w swoim segmencie. Poprawiona aerodynamika przekłada się również na mniejsze emisje CO2 i niższe zużycie paliwa. Felgi aluminiowe o średnicy do 19 cali (665 mm z zamontowanymi oponami) nadają wszystkim wariantom mocy mocny wygląd. Do gamy lakierów dodano nowe kolory: Crystal Black, Lava Blue i Titanium Blue; pakiet Chrome i Dynamic są opcjonalnymi dodatkami dla poziomów wyposażenia Ambition i Style.

Wnętrze: nowy design poprawia ergonomię i wygląd

Škoda przeprojektowała koncepcję wnętrza swojej ikony marki. Oprócz wolnostojącego, centralnego ekranu i nowych, jeszcze wyższej jakości materiałów, Octavia jest pierwszym modelem produkcyjnym Škody wyposażonym w nowy wielopoziomowy kokpit oraz nowo zaprojektowaną kierownicę z dwoma ramionami. Nowatorski suwak dotykowy poniżej 10-calowej wersji centralnego wyświetlacza, wybrane przyciski dotykowe do ważnych funkcji pojazdu, a także przyciski i pokrętła z ząbkami na wielofunkcyjnej kierownicy poprawiają ergonomię i upraszczają działanie.

Projektanci Škody wyposażyli czwartą generację Octavii w zupełnie nowe wnętrze. Nowa kierownica została ograniczona do dwóch ramion, może być opcjonalnie podgrzewana i ma chromowane wstawki. W przypadku zamówienia jako wariant wielofunkcyjny, przyciski sterujące zostały całkowicie przearanżowane, a razem z nowymi chromowanymi pokrętłami znacznie ułatwiają obsługę. Łącznie 14 różnych funkcji można wykonać za pomocą przycisków i pokręteł, w tym – po raz pierwszy – aktywację opcjonalnego podgrzewania kierownicy oraz obsługiwanie systemu Travel Assist. Opcjonalnie dostępna jest wielofunkcyjna sportowa kierownica o trzech ramionach.

Wielopoziomowy kokpit

Kokpit jest modułowy i zorganizowany na różnych poziomach. Poniżej dużego i wolnostojącego centralnego wyświetlacza, obszar w kontrastowym kolorze odnosi się do linii grilla Škody. W dolnej części znajduje się nowa konsola centralna, która charakteryzuje się eleganckim i bardzo wyraźnym designem. Przyciski dotykowe do ważnych funkcji pojazdu, takich jak Wybór trybu jazdy czy Park Assist, zostały przeniesione wyżej poniżej centralnego wyświetlacza. Elementy chromowane zdobią konsolę centralną oraz wykończenia drzwi, które mają nowe klamki. Wykończenia przednich drzwi są teraz częściowo perforowane, a przycisk regulacji elektrycznie sterowanych luster jest teraz umieszczony na podłokietniku obok przycisków do elektrycznych okien. Zarówno drzwi, jak i kokpit wykonane są z nowych i miłych w dotyku materiałów, co tworzy szczególnie wysokiej jakości wygląd.

Nowe opcje dla oświetlenia LED ambient

Nowe oświetlenie LED ambient w Škodzie Octavia to wizualna przyjemność, pośrednio oświetlająca przednie drzwi i kokpit. Kierowca może wybierać spośród dziesięciu różnych kolorów i może nawet przypisać różne kolory do kokpitu i podłogi. Dodatkowo, różne kolory są pogrupowane i skategoryzowane według symboli, co można wykorzystać do tworzenia skoordynowanych scenariuszy oświetleniowych, takich jak świt, słońce czy chmury. Oświetlenie ambient obejmuje również projekcję napisu Škoda na ziemi obok przednich drzwi po ich otwarciu.

Komfort i bezpieczeństwo: wyświetlacz head-up i ergonomiczne fotele debiutują

Škoda wyposażyła nową Octavię w liczne funkcje bezpieczeństwa i komfortu, które zazwyczaj są zarezerwowane dla pojazdów wyższej klasy. Wyświetlacz head-up, który na przykład projkuje najważniejsze informacje bezpośrednio na szybie w wyraźnym zasięgu kierowcy, debiutuje w Škodzie. Inne nowe funkcje obejmują różne opcjonalne fotele ergonomiczne, najwyższe warianty są wentylowane i mają atest niemieckiej kampanii na rzecz zdrowszych pleców.

Nowy wyświetlacz head-up w Škodzie Octavia to pierwszy taki przypadek w Škodzie. Jest dostępny jako opcjonalny dodatek od poziomu wyposażenia Style w górę. Ta innowacyjna funkcja zwiększa zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort, projkując najważniejsze informacje, takie jak prędkość, nawigacja, wykryte znaki drogowe i aktywowane systemy asystujące bezpośrednio na szybie, w wyraźnym zasięgu kierowcy. Dzięki temu mogą oni odczytać takie informacje, nie odrywając wzroku od drogi. Wielofunkcyjny wyświetlacz Maxi DOT wchodzi w standardzie w każdej Octavii, przedstawiając informacje na 4.2-calowym ekranie w do 16 kolorach.

Szczególnie przyjazne dla pleców fotele jako opcja

Po raz pierwszy Škoda oferuje szczególnie przyjazne dla pleców fotele jako opcję w nowej Octavii. Są one dostępne od poziomu wyposażenia Ambition w górę i mają elektronicznie regulowane wsparcie lędźwiowe oraz elektryczną funkcję masażu, ich długość i wysokość można regulować, a także poszerzać powierzchnię siedziska – nawet w ich podstawowej wersji; podgrzewanie jest opcjonalne. Fotele sportowe są również dostępne opcjonalnie i pokryte są szczególnie oddychającym materiałem ThermoFlux. Fotele Ergo będą później także dostępne z pokryciami z Alcantary® – również dla sportowych modeli RS – a także z pokryciami Alcantara®/skóra dla Octavii Scout i będą wtedy również obejmować elektryczną regulację z funkcją pamięci. Najwyższa wersja ergonomicznych foteli nosi atest niemieckiej kampanii na rzecz zdrowszych pleców, ma funkcję wentylacji oraz perforowaną skórzaną tapicerkę, a także standardowe podgrzewanie.

Tri-strefowa klimatyzacja Climtronik i KESSY dla wszystkich drzwi

Nowa edycja najpopularniejszego modelu czeskiego producenta jest, w zależności od poziomu wyposażenia, wyposażona w manualny lub dwustrefowy system klimatyzacji Climtronik jako standard. Tri-strefowy Climtronik jest dostępny jako nowy opcjonalny dodatek. Podgrzewana szyba to kolejna opcja i korzysta z cienkiego, przewodzącego srebrnego filmu. Jeszcze większy komfort w przyszłości zapewni opcjonalny system bezkluczykowego dostępu KESSY, który pozwala na otwarcie dowolnych drzwi Octavii jako pierwszych. Wszystkie nowe modele mają teraz wygodny przycisk do uruchamiania silnika, cztery elektryczne okna boczne oraz – debiutujące w Škodzie – elektromechaniczny hamulec postojowy. Škoda Octavia jest teraz również dostępna z akustycznymi szybami bocznymi z przodu, które jeszcze bardziej redukują hałas drogowy w kabinie.

Nowa technologia: shift-by-wire, pełne reflektory LED Matrix oraz liczne nowe systemy asystujące bezpieczeństwa

Škoda wyposażyła czwartą generację Octavii w liczne nowe technologie oraz innowacyjne systemy asystujące, które debiutują w pojeździe produkcyjnym czeskiej marki. Należy do nich technologia shift-by-wire do obsługi DSG, a także nowe systemy zwiększające bezpieczeństwo, takie jak Asystent unikania kolizji, Asystent skrętu i Ostrzeżenie przy wyjeździe. Kolejny debiut w Octavii to pełne reflektory LED Matrix, Asystent boczny i Asystent awaryjny, a także Predykcyjny tempomat i Wzrok w obszarze.

Nowa Octavia jest pierwszą Škodą, która korzysta z technologii shift-by-wire do obsługi swojego DSG. Selekcja biegów nie jest już mechanicznie połączona ze skrzynią biegów. Zamiast tego, relacjonuje, który bieg został wybrany elektronicznie. To oszczędza miejsce i oferuje nowe możliwości projektowania. Zamiast znajomej dźwigni DSG, konsola centralna została wyposażona w nowy moduł sterujący z małym przełącznikiem do wyboru trybów jazdy – R (wsteczny), N (neutralny) oraz D/S (jazda/sport) – a także przycisk do trybu parkingowego, P.

Pełne reflektory LED Matrix jako opcja

Najnowsza edycja bestsellera marki może być teraz również zamówiona z innowacyjnymi pełnymi reflektorami LED Matrix, z każdym modułem do świateł mijania i drogowych. Każdy moduł zawiera 22 diody LED, które można kontrolować indywidualnie, aby generować wiązkę światła składającą się z kilku segmentów. Dzięki temu kierowcy mogą trzymać światła drogowe włączone przez cały czas, nie oślepiając innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na szybie wykrywa pojazdy oraz ludzi i obiekty odbijające światło, a inteligentna technologia oświetleniowa automatycznie wyłącza poszczególne segmenty wiązki światła. Reflektory zapewniają również różne tryby oświetlenia dla różnych sytuacji i warunków atmosferycznych, takich jak jazda w mieście, na autostradzie czy w deszczu – zawierają również animowaną funkcję Coming/Leaving Home. To automatycznie włącza i wyłącza części reflektorów oraz opcjonalnych pełnych tylnych świateł LED w określonej kolejności przy wsiadaniu do lub wysiadaniu z samochodu. Pełne tylne światła LED również zostały wzbogacone o oświetlone elementy krystaliczne i dynamiczne kierunkowskazy.

Innowacyjne systemy asystujące

Czwarta generacja Octavii wprowadza kilka nowych systemów asystujących, z których niektóre debiutują w modelu Škoda. Nowy Asystent unikania kolizji wspiera kierowcę, aktywnie zwiększając moment obrotowy kierownicy w przypadku zbliżającej się kolizji z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem – idealnie zapobiegając wypadkowi poprzez kontrolowaną manewr. Na skrzyżowaniach, Asystent skrętu może wczesne wykryć nadjeżdżające pojazdy przy skręcie w lewo, ostrzec kierowcę lub nawet automatycznie zatrzymać pojazd. System Ostrzeżenia przy wyjeździe informuje kierowcę, jeśli inne pojazdy lub rowerzyści zbliżają się z tyłu przy otwieraniu drzwi samochodu. Kolejną nową funkcją jest lokalna funkcja Ostrzegania o ruchu drogowym, która automatycznie ostrzega o zatorach drogowych w bezpośrednim otoczeniu pojazdu, takich jak koniec korka.

Nowe i ulepszone systemy asystujące w Octavii

Wiele innych systemów asystujących debiutuje w Octavii lub zostało zaktualizowanych. Wzrok w obszarze zapewnia przegląd bezpośredniego otoczenia samochodu podczas parkowania lub manewrowania. Asystent boczny ostrzega kierowcę o pojazdach zbliżających się z tylu lub znajdujących się w martwym punkcie widzenia do 70 m w odległości, dzięki czemu skutecznie pomaga zapobiegać potencjalnym wypadkom na autostradach i ruchliwych drogach. W mieście, Asystent frontalny, w tym Predykcyjna Ochrona Pieszych i Rowerzystów, ostrzega o potencjalnej kolizji wizualnie, akustycznie i delikatnie stosując hamulce, a automatycznie zwalnia samochód w sytuacjach awaryjnych.

Predykcyjny tempomat jest zaktualizowaną i ulepszoną wersją adaptacyjnego tempomatu (ACC). Teraz automatycznie dostosowuje prędkość samochodu w oparciu o pojazdy z przodu przy prędkościach do 210 km/h. W połączeniu z DSG, może nawet zatrzymać samochód i automatycznie go ponownie uruchomić w ciągu do trzech sekund. Dodatkowo nowa predykcyjna wersja wykorzystuje obrazy z kamery umieszczonej na szybie i dane z systemu nawigacyjnego do wykrywania ograniczeń prędkości oraz zakrętów, automatycznie dostosowując prędkość w oczekiwaniu na to.

Nowy ACC, który – razem z zaktualizowanymi wersjami Rozpoznawania Znaków Drogowych i Asystentem Pasa Ruchu (teraz również potrafiącym identyfikować roboty drogowe), a także Asystentem w sytuacjach korkowych i Asystentem awaryjnym – tworzy kompleksowy system podróży. Dzięki funkcji Hands-on Detect, system ten również sprawdza – przynajmniej co 15 sekund – czy kierowca regularnie dotyka kierownicy, czy też nie ma już kontroli nad pojazdem z powodu potencjalnego nagłego wypadku medycznego. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji awaryjnej, Asystent Awaryjny może zatrzymać samochód w swoim pasie. Jeśli mimo licznych systemów asystujących nie da się zapobiec wypadkowi, proaktywny system Crew Protect Assist przygotowuje samochód oraz jego pasażerów do potencjalnej kolizji czołowej, tylniej lub nawet przewrotu, automatycznie zamykając okna oraz panoramiczny dach i napięty pasy bezpieczeństwa, na przykład. W przypadku kolizji pasażerowie są również chronieni przez do dziewięciu poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową kierowcy i boczne poduszki powietrzne z tyłu. Po kolizji, system Multi-Collision Brake zapobiega dalszemu niekontrolowanemu ruchowi pojazdu.

Silniki: duży wybór alternatywnych napędów

Czwarta generacja Škody Octavia jest nie tylko bardziej ekonomiczna i ekologiczna, ale także oferuje większy wybór alternatywnych systemów napędowych niż kiedykolwiek wcześniej. Po raz pierwszy dostępna jest wersja hybrydowa plug-in, Octavia iV. Niektóre z benzynowych silników, które zostały dalej zoptymalizowane, są teraz wyposażone w technologię mild hybrid, a silniki wysokoprężne pochodzą z najnowszej generacji EVO i emitują do 80 procent mniej tlenków azotu. Oferta obejmuje również wariant zasilany gazem ziemnym (CNG), Octavia G-TEC. Istnieje wybór czterech wariantów podwozia, a nowa Octavia jest oczywiście dostępna z napędem na wszystkie koła.

Christian Strube, członek zarządu Škoda AUTO ds. rozwoju technicznego, powiedział: „Podczas opracowywania nowej Octavii skupiliśmy się na obniżeniu zużycia paliwa oraz emisji CO2 i NOx. Oprócz Octavii G-TEC, która jeździ na gaz ziemny, teraz – po raz pierwszy – oferujemy również hybrydę plug-in, Octavię iV. Octavia eTEC wyposażona jest w nową technologię mild hybrid, która przyczynia się do zmniejszenia zużycia. A dzięki zastosowaniu nowej metody 'twin dosing’ w obróbce spalin, najnowsze silniki wysokoprężne generacji EVO emitują około 80 procent mniej tlenków azotu.”

Nowa Octavia wyposażona jest w nowoczesne, wydajne silniki TDI i TSI, a także znacznie poprawioną aerodynamikę, co nie tylko redukuje zużycie paliwa, ale także emisję spalin. Technologia obróbki spalin SCR, która teraz posiada dwa katalizatory, została dalszym optymalizowana, co oznacza, że emisje tlenków azotu (NOx) generowane przez silniki wysokoprężne z najnowszej generacji EVO zostały zredukowane o 80 procent. Przy użyciu tzw. 'twin dosing’, AdBlue® jest wtryskiwane konkretnie przed dwoma katalizatorami SCR, które są umieszczone jeden za drugim. Dzięki temu silniki EVO spełniają techniczne warunki dla przyszłego standardu emisji Euro 6d.

Ale to nie wszystko, dwa silniki TSI mają swoją premierę w Škodzie – także z najnowszej generacji EVO i są wyposażone w technologię mild hybrid – a jako kolejna nowość, Octavia może być teraz również zamówiona jako hybryda plug-in. Szeroka gama napędów, oferująca moc od 81 kW (110 KM) do 150 kW (204 KM), jest uzupełniona przez Octavię G-TEC, która jeździ na gaz ziemny (CNG). W zależności od typu silnika, czwarta generacja Octavii oczywiście może być wyposażona w manualną lub DSG, klienci mogą w razie potrzeby wybrać napęd na wszystkie koła, a także mają do wyboru cztery warianty podwozia, w tym Dynamic Chassis Control z wyborem trybu jazdy.

Premiera dla Octavii: napęd hybrydowy plug-in o mocy 204 KM

Po SUPERB iV, Octavia iV jest drugim modelem Škody dostępnym jako hybryda plug-in. Ten napęd składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI o mocy 115 kW (156 KM) oraz silnika elektrycznego o mocy 75 kW. Razem generują łączną moc 150 kW (204 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Wersja hybrydowa plug-in została wyposażona w 6-biegową skrzynię DSG. Octavia iV będzie dostępna w każdym z poziomów wyposażenia i modeli, z wyjątkiem Active i Scout. Podczas gdy pojemność bagażnika hatchbacka wynosi 450 l, Combi może pomieścić 490 l. Z pojemnością 37 Ah dającą 13 kWh, wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy pozwala na zasięg elektryczny do 55 km w cyklu WLTP. Akumulator można wygodnie naładować w domu z standardowego gniazdka lub wall boxa; złącze do ładowania akumulatora jest ukryte za klapką w nadkolu po stronie kierowcy, którą można otworzyć przy naciśnięciu przycisku w wykończeniu drzwi. Inne różnice między Octavią iV a wariantami napędzanymi wyłącznie silnikiem spalinowym obejmują nieco mniejszy zbiornik paliwa (40 l zamiast 45 l), oznakę iV na klapie bagażnika oraz 10-calowy centralny ekran z logo powitalnym iV i wyświetlaczami specyficznymi dla modelu.

Debiut Škody: silniki eTEC z technologią mild hybrid

Jako pierwsza Škoda, nowa Octavia jest dostępna w dwóch wariantach eTEC z technologią mild hybrid. Wyposażone w 7-biegową DSG, silnik trzycylindrowy 1.0 TSI o mocy 81 kW (110 KM) oraz silnik czterocylindrowy 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) korzystają z 48-woltowego silnika rozrusznika napędzanego pasem i 48-woltowego akumulatora litowo-jonowego. Umożliwia to odzyskiwanie energii podczas hamowania i przechowywanie jej w akumulatorze, wspieranie silnika spalinowego poprzez elektryczne przyspieszenie, a także toczenie się z całkowicie wyłączonym silnikiem. To, obok powszechnie używanej technologii stop/start, jeszcze bardziej redukuje zużycie paliwa i emisję CO2. Dodatkową korzyścią jest to, że silnik może startować ciszej i z mniejszymi wibracjami. Pojazdy z technologią mild hybrid można rozpoznać po oznaczeniu eTEC.

Octavia G-TEC z zasięgiem 523 km w trybie CNG

Octavia jest szczególnie przyjazna dla środowiska jako G-TEC, napędzana gazem ziemnym. W porównaniu do samochodu jeżdżącego na benzynę, Octavia G-TEC produkuje jeszcze około 25 procent mniej CO2, znacząco mniej tlenków azotu (NOx) i żadne cząstki sadzy. Silnik 1.5 TSI o mocy 96 kW (130 KM) zużywa 3,4 do 3,6 kg gazu ziemnego na 100 km w trybie CNG i 5,4 l benzyny na 100 km w trybie benzynowym. Łączna pojemność trzech zbiorników CNG wynosi 17,7 kg, co pozwala pokonać do 523 km. Kolejne 278 km można pokonać korzystając z 9-litrowego zbiornika benzynowego, co oznacza, że Octavia G-TEC może przejechać ponad 800 km bez tankowania. Bagażnik hatchbacka może pomieścić 455 l, pojemność bagażnika Combi wynosi 495 l. Oznaczenie G-TEC z tyłu i specyficzny dla modelu Virtual Cockpit to cechy wyróżniające ten model na gaz ziemny.

Cztery opcje podwozia, w tym Dynamic Chassis Control z wyborem trybu jazdy

Oprócz standardowego podwozia, dla Octavii dostępne są także dwie inne opcje: zawieszenie sportowe obniżone o 15 mm oraz podwozie Rough Road, które zapewnia o 15 mm wyższy prześwit. Dynamiczne sterowanie podwoziem, dostępne jako opcja, stale dostosowuje zawieszenie i tłumienie oraz zawiera Wybór trybu jazdy. Dzięki suwakom w różnych trybach jazdy, kierowca może teraz – po raz pierwszy – zmieniać poszczególne parametry, takie jak zawieszenie, tłumienie i charakterystyka kierownicy lub działanie DSG, aby dostosować je do swoich preferencji. W przypadku wyposażenia w Dynamic Chassis Control, wszystkie warianty są obniżone o 10 mm; jednak prześwit wariantu hybrydowego plug-in pozostaje bez zmian.

Cyfrowa technologia: nowoczesne infotainment i doskonała łączność

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.