Skoda wprowadziła linię modelu Scala w 2018 roku, aby zaspokoić potrzeby klientów pomiędzy modelami Fabia a Octavia, oferując hatchbacka, który przyciągał uwagę osób szukających przystępnego cenowo, rodzinnego pojazdu.
Czeski producent samochodów zaprezentował model Scala w dominującym segmencie C na rynku europejskim, konkurując z bardziej znanymi pojazdami, takimi jak Ford Focus czy Opel/Vauxhall Astra. Dodatkowo, ze względu na współdzielenie platformy MQB A0 z Volkswagenem Polo oraz Skoda Kamiq, jego produkcja nie była kosztowna. Samochód został zaprezentowany pod koniec 2018 roku, ale sprzedaż rozpoczęła się w połowie 2019 roku, co miało wpływ na jego wyniki. Mimo to, model ten miał istotny wpływ na ofertę producenta, wspierając go w trudnym okresie pandemii w latach 2020-2021.
Zespół projektowy Skody wykorzystał język designu kubistycznego przy tworzeniu modelu Scala. W efekcie, samochód posiadał kanciaste reflektory z ostrymi krawędziami i węższymi wewnętrznymi stronami. Klienci mogli zamówić wersję z lampami LED, podczas gdy standardowa wersja wyposażona była w lampy halogenowe. Kanciaste wloty powietrza były podzielone przez czternaście pionowych listew i otoczone chromowaną obręczą. Na dolnym zderzaku znajdowały się lampy przeciwmgielne, które flankowały nakładkę z siatką w stylu plastra miodu i spojlerem. Dodatkowo, zestaw funkcjonalnych wlotów powietrza tworzył zasłonę powietrzną wokół przednich kół.
Patrząc z boku, pięciodrzwiowy hatchback posiadał kilka elementów stylizacyjnych przypominających Octavię, z rzeźbionymi panelami drzwiowymi i wznoszącą się linią okien. Skoda oferowała samochód z chromowanymi lub czarnymi wykończeniami wokół linii okien oraz dolnym spojlerem, który poprawiał aerodynamikę pojazdu. Z tyłu, pochylona ku przodowi klapa bagażnika nadawała mu sportowy charakter, a na dachu znajdował się spojler z trzecim światłem hamowania LED. Duże i ostre lampy tylne wyłaniały się z bocznych paneli na klapie bagażnika. Na dole producent dodał zderzak z dolnym wykończeniem imitującym podwójny wydech.
Skoda była znana z produkcji przystępnych cenowo i dobrze wykonanych pojazdów, a model Scala doskonale pasował do tego opisu. Materiały wewnętrzne były ponadprzeciętnej jakości, a jedynie kilka twardych plastikowych elementów znajdowało się w kabinie. Przedni pasażerowie mogli cieszyć się wygodnymi, kubełkowymi fotelami. Szeroki środkowy tunel dzielił ich i mieścił dźwignię biegów lub selektor biegów, kilka przycisków sterujących różnymi systemami bezpieczeństwa oraz podłokietnik z schowkiem. Z kolei pasażerowie z tyłu mogli korzystać z przestronnej kabiny i rozkładanej kanapy (60/40), która pomieściła trzech dorosłych.
Pod maską producent umieścił szeroki wybór jednostek diesla i benzynowych, które współpracowały z manualną lub automatyczną (dwusprzęgłową) skrzynią biegów. Moc silników wahała się od skromnych 95 PS (94 KM) do 150 PS (148 KM), które były przekazywane wyłącznie na przednie koła.
Z nową postacią, nową technologią i nową nazwą, Škoda Scala całkowicie redefiniuje segment samochodów kompaktowych dla czeskiej marki. Odpowiednia nazwa 'Scala’ pochodzi z łaciny i oznacza 'schody’ lub 'drabinę’. Hatchback łączy emocjonalny design z wysokim poziomem funkcjonalności oraz nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie łączności, a także po raz pierwszy przenosi sensacyjną język projektowania koncepcji VISION RS do produkcyjnego pojazdu. Do wyboru dostępne są pięć wariantów silnika, których moc waha się od 66 kW (90 KM) do 110 kW (150 KM). Ponadto Scala oferuje wysoki poziom aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, pełne reflektory LED i tylne światła, dużo miejsca na bagaż i pasażerów oraz liczne innowacyjne funkcje Simply Clever. Samochód wejdzie na rynek w pierwszej połowie 2019 roku.
Prezes Škody, Bernhard Maier, powiedział: „Rozpoczynamy nowy rozdział w ofercie samochodów kompaktowych Škody z nową Škodą Scalą. To całkowicie nowy model, który ustala nowe standardy w swoim segmencie pod względem technologii, bezpieczeństwa i designu. Scala doskonale wciela w życie typowe dla Škody 'inteligentne niedopowiedzenie’. Jesteśmy przekonani, że Scala ma najlepsze szanse na redefiniowanie segmentu A dla Škody.”
Wprowadzając Scalę, Škoda podejmuje kilka kroków w rozwoju jednocześnie i całkowicie zmienia swoją pozycję w segmencie samochodów kompaktowych. Dzięki doskonałej łączności, wysokiej jakości wyposażeniu i doskonałym materiałom, idealnie odzwierciedla zestaw wartości marki, który trafnie opisuje termin 'inteligentne niedopowiedzenie’. Scala przyciąga również grupę docelową młodszych użytkowników internetu skoncentrowanych na designie, którzy również przywiązują wagę do typowej dla Škody przestronności, największego bagażnika w segmencie i doskonałej wartości za pieniądze.
Nowy język designu Škody – bardziej emocjonalny i dynamiczny niż kiedykolwiek
Nowa Škoda Scala jest pierwszym pojazdem produkcyjnym, który demonstruje następny etap rozwoju języka projektowania marki, który również wpłynie na przyszłe modele producenta samochodów. Nowe rzeźbiarskie kształty, dynamiczne cechy designu, a także starannie zaprojektowane detale nadają Škodzie Scali wyraźną tożsamość. Nowy samochód kompaktowy to pierwszy pojazd Škody w Europie, który ma napis Škoda na tylnej klapie zamiast znanego logo marki.
Szef designu Škody, Oliver Stefani, powiedział: „Scala to ważny krok w dalszym rozwoju języka projektowania Škody. To nie tylko samochód praktyczny i dostępny dla każdego – jak można się spodziewać po naszych samochodach – ale także wizualnie niezwykle mocny, sportowy i bardzo emocjonalny.”
Dzięki doskonałym proporcjom, wyraźnie zdefiniowanym powierzchniom, płynącym liniom i nowoczesnej aerodynamice, nowa Škoda Scala prezentuje się nowocześnie i sportowo. Przednia część wyróżnia się prostokątną osłoną chłodnicy, dużym wlotem powietrza poniżej i bocznymi kurtynami powietrznymi. Typowa dla Škody linia tornado sprawia, że pojazd wygląda na dłuższy i jest w doskonałej harmonii z dynamiczną linią dachu samochodu. Aerodynamicznie zoptymalizowany spojler dachowy i sportowy dyfuzor pod zderzakiem kształtują szeroki tył pojazdu.
Rozszerzone tylne okno z napisem 'Škoda’
Alternatywnie do standardowej tylnej klapy, samochód można zamówić z rozszerzonym tylnym oknem. W takim przypadku napis 'Škoda’ znajduje się na samym wskaźniku. Oprócz rozszerzonego tylnego okna, pakiet Emotion zawiera dużą szklaną panoramę z elektrycznie chowanym przeciwsłonecznym oraz pełne reflektory LED i tylne światła.
Technologia LED zapewnia wizualne akcenty
Innowacyjne reflektory LED i tylne światła również kształtują wygląd Škody Scali i prezentują typowe cechy kryształowe marki, które są podkreślone przez napis Škoda Crystal Lighting. Reflektory są wąskie i zwężające się; ostro zaprojektowane tylne światła z tylną lampką przeciwmgielną świecą w typowym dla marki kształcie 'C’. Scala jest pierwszym modelem Škody, który oferuje dynamiczne tylne kierunkowskazy jako opcjonalne wyposażenie. Kierunkowskazy są podzielone na pojedyncze diody LED. Gdy kierowca włączy kierunkowskazy, migają one na zewnątrz w płynny sposób. Dynamiczne kierunkowskazy są łatwo zauważalne przez innych uczestników ruchu, nawet w złych warunkach pogodowych – co stanowi ważny wkład w poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Aerodynamicznie zoptymalizowane felgi do 18 cali
Oferta kół dostępnych dla Škody Scali zaczyna się od stalowych felg 15- i 16-calowych. Ponadto do wyboru jest wiele obręczy aluminiowych o średnicy od 16 do 18 cali. Nowością w ofercie są 16-calowe felgi Hoedus, 17-calowe Propus i 18-calowe Vega Aero. Wszystkie trzy dostępne są w czarnym połysku i zostały aerodynamicznie zoptymalizowane, aby uczynić samochód bardziej opływowym.
Nowa koncepcja wnętrza zapewnia dużą przestronność
Nowa koncepcja wnętrza Škody Scali łączy ergonomię i emocjonalność z typową dla Škody dużą przestronnością oraz bagażnikiem o pojemności 467 litrów – największym w segmencie. Ponadto Scala jest pierwszym modelem Škody z najnowszą generacją systemów infotainment z wysoką, niezintegrowaną ekranem na desce rozdzielczej, w pełni widocznym dla kierowcy; ponadto opcjonalny Virtual Cockpit oferuje największy wyświetlacz w segmencie. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w nowe dekoracyjne wykończenia oraz ekskluzywne materiały, takie jak miękkie plastikowe powierzchnie o specyficznej teksturze.
Emocjonalny język projektowania koncepcji VISION RS został po raz pierwszy przeniesiony do wnętrza produkcyjnego samochodu Škody – Škody Scali. Dzięki opcjonalnemu Virtual Cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala – największym w segmencie – kierowca ma ciągły dostęp do innowacji Scali. Emocjonalny język projektowania na zewnątrz jest płynnie kontynuowany na przeprojektowanej tablicy rozdzielczej. Charakterystyczna linia otacza wysoką, niezintegrowaną jednostkę w wyraźnej widoczności dla kierowcy, nawiązując do kształtu maski. Tworzy ona również ergonomiczne oparcie dla ręki do obsługi ekranu dotykowego.
Nowa tekstura powierzchni, ciepłe odcienie i oświetlenie ambientowe
Deska rozdzielcza, z nowymi, rozbudowanymi elementami dekoracyjnymi, oraz wykończenia przednich drzwi cechują się wysokiej jakości, miękką powierzchnią z teksturą przypominającą struktury kryształowe. To ukształtuje styl marki Škoda w przyszłości. Oświetlenie ambientowe z białym lub czerwonym światłem, ciepłe odcienie i kontrastowe przeszycia na pokryciach siedzeń dostarczają przyjemnego poczucia przestronności. Opcjonalnie pokrycia siedzeń dostępne są w ekskluzywnej mikrofibrze Suedia. Aby zwiększyć komfort, Škoda Scala może być opcjonalnie wyposażona w podgrzewaną szybę, podgrzewany zestaw kierownicy i podgrzewane tylne siedzenia.
Dużo miejsca dzięki długiemu rozstawowi osi
W typowym dla marki stylu, Škoda Scala oferuje bardzo przestronne wnętrze, które zbliża się do wnętrza Škody OCTAVIA. To dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2649 mm, który pozwala na dużą przestrzeń na kolana z tyłu o wymiarze 73 mm. Miejsce na łokcie z tyłu wynosi 1425 mm; wysokość tylnej przestrzeni nad głową wynosi 982 mm, co czyni ją najprzestronniejszą w tym segmencie. Škoda Scala ma pojemność bagażnika wynoszącą 467 l – co również daje jej największy bagażnik w segmencie. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta do 1410 l.
Mała waga, dużo miejsca i liczne systemy asystujące dzięki modułowej matrycy poprzecznej
Nowa Scala jest pierwszą Škodą opartą na nowoczesnej platformie MQB A0 Grupy Volkswagen. MQB to jednolity fundament dla różnych samochodów. Modułowa matryca poprzeczna umożliwia niezwykle elastyczną i wydajną produkcję, co pozwala również na oferowanie licznych innowacyjnych systemów asystujących w segmencie samochodów kompaktowych.
Zaletą modułowej matrycy poprzecznej Grupy Volkswagen (MQB) jest to, że pozycja zamontowania silników poprzecznych, które są lekko pochylone do przodu, oraz odległość od środka przednich kół do pedałów są zawsze takie same. Umożliwia to jednolitość w przedniej części wśród wszystkich modeli i dużą przestronność w przedniej sekcji wnętrza. Inne wymiary, takie jak rozstaw osi, szerokości torów, rozmiary kół i pozycje siedzeń, są zmienne. Silniki, skrzynie biegów, układ kierowniczy i elementy podwozia mogą być wykorzystywane modułowo i łączone w różne sposoby. MQB znacznie przyczynia się do obniżenia wagi dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań i stali o wysokiej wytrzymałości.
Platforma MQB dostosowana do Škody Scali
Dzięki dużej liczbie modeli MQB można nie tylko oferować innowacyjne systemy asystujące i bezpieczeństwa, takie jak adaptacyjny tempomat czy proaktywny system ochrony pasażerów Crew Protect Assist w wyższych segmentach pojazdów, ale także w mniejszych modelach. Škoda przeprowadziła kompleksowe dostosowania platformy dla nowej Scali, obejmujące jak najdłuższy rozstaw osi i tylny zwis. Efektem tego jest typowa Škoda – niezwykle przestronna połączona z kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi. To w dużej mierze zasługa długiego rozstawu osi wynoszącego 2649 mm w całkowitej długości 4362 mm. Nowy samochód kompaktowy ma szerokość 1793 mm; jego wysokość to 1471 mm.
MQB przyczynia się do doskonałej aerodynamiki
Modułowa matryca poprzeczna również pomaga w opływowości samochodu – Škoda Scala ma doskonały współczynnik oporu (cd) wynoszący 0,29. Podobnie jak inne modele Škody oparte na MQB, nowy samochód kompaktowy wykorzystuje osłony podwozia dla lepszego przepływu powietrza. Ponadto dostępne są trzy nowo opracowane felgi aluminiowe z aerodynamicznymi łopatkami. Nadwozie Škody Scali oferuje mniejszy opór powietrza dzięki gładkim i opływowym komponentom nadwozia; kurtyny powietrzne prowadzą powietrze wokół boków przedniego zderzaka w sposób kontrolowany. Kanały wodne na przedniej szybie są aerodynamicznie zoptymalizowane, a funkcje chłodzenia silnika mają zoptymalizowane elementy prowadzące powietrze. Na spoilery dachowe małe wbudowane finlet’y poprawiają aerodynamikę.
pięć silników i opcjonalne regulowane podwozie
Nowa Škoda Scala oferuje wybór pięciu różnych silników. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk oraz turbosprężarkę i, oczywiście, spełniają normę emisji Euro 6d-TEMP. Dla Scali Škoda oferuje trzy silniki benzynowe o pojemności cylindrów 1,0 lub 1,5 litra oraz silnik diesla 1,6 litra. Silnik 1.0 G-TEC zaprojektowany do zasilania ekologicznym gazem ziemnym (CNG) zostanie wprowadzony później w 2019 roku. Wszystkie silniki mają system odzyskiwania energii hamowania i technologię Stop/Start; 1.5 TSI jest również wyposażony w technologię Active Cylinder Technology (ACT).
Najmocniejszy silnik 1.5 TSI pozwala na osiągnięcie przez Škodę Scali mocy 110 kW (150 KM) oraz maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 250 Nm. Wyjątkową cechą tego silnika jest technologia Active Cylinder Technology (ACT), która wyłącza dwa środkowe cylindry przy niskim obciążeniu silnika, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzieje się to automatycznie i niemal bez zauważenia przez kierowcę. Silnik czterocylindrowy sprzężony jest z manualną skrzynią biegów 6-biegową jako standard, ale dostępny jest również z opcjonalną 7-biegową DSG. Dwa pozostałe silniki benzynowe mają po trzy cylindry i pojemność 1,0 litra. Moc podstawowego silnika 1.0 TSI, który generuje 70 kW (95 KM), przenoszona jest za pomocą manualnej skrzyni biegów 5-biegowej. 1.0 TSI o mocy 85 kW (115 KM) jest standardowo dostarczany z manualną skrzynią biegów 6-biegową, ale może być wyposażony w automatyczną 7-biegową DSG jako opcję. Wszystkie silniki benzynowe są wyposażone w filtr cząstek stałych.
Silnik diesla spełniający normy Euro 6d-TEMP i szczególnie przyjazny dla środowiska 1.0 G-TEC
Four-cylinder 1.6 TDI ma moc 85 kW (115 KM) i generuje moment obrotowy 250 Nm. Wyposażony w standardowy katalizator SCR z wtryskiem AdBlue i filtr cząstek stałych, spełnia normę emisji Euro 6d-TEMP. W tym efektywnym silniku diesla standardowo kontroluje przyczepność 6-biegowa skrzynia manualna; dostępna jest opcjonalna 7-biegowa DSG. Silnik 1.0 G-TEC, który dostarcza 66 kW (90 KM) i zapewnia najprzyjaźniejszy dla środowiska sposób prowadzenia Škody Scali, zostanie wprowadzony w 2019 roku.
Opcjonalne zawieszenie sportowe z wyborem dwóch ustawień podwozia
Przy standardowym ustawieniu zawieszenia nowa Škoda Scala już wykazuje bezpieczne i zwinne właściwości jezdne. Jednak klienci mogą zdecydować się na nowy Sport Chassis Control, który oferuje zarówno opcje personalizacji, jak i sportowość. Podwozie jest obniżone o 15 mm i oprócz trybu Normal, posiada tryb Sport o sztywniejszych charakterystykach dla amortyzatorów z odwracalnym zaworem. To skutkuje sportowym doświadczeniem; kierowca jest bardziej związany z drogą. Kierowcy mogą przełączać się między dwoma ustawieniami podwozia za pomocą menu Wybór Trybu Jazdy, które jest w połączeniu z Sport Chassis Control. Wybór Trybu Jazdy wpływa również na reakcję układu kierowniczego i silnika oraz skrzyni biegów, oferując cztery tryby: Normal, Sport, Eco i Indywidualny.
Bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i nowe systemy asystujące
Liczne systemy pasywnego bezpieczeństwa oraz systemy asystujące, które wcześniej były dostępne tylko w wyższych segmentach, czynią nową Škodę Scalę jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w segmencie samochodów kompaktowych. Po raz pierwszy w swoim segmencie Scala jest standardowo wyposażona w technologię LED dla reflektorów i świateł tylnych, z wersją pełno-LED dostępną jako opcja.
Christian Strube, członek zarządu Škody odpowiedzialny za rozwój techniczny, powiedział: „Nowa Škoda Scala jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Niezwykle elastyczna modułowa matryca poprzeczna Grupy Volkswagen pozwala na oferowanie nowych systemów asystujących – które wcześniej były dostępne tylko w wyższych segmentach pojazdów – w segmencie samochodów kompaktowych, po raz pierwszy lub w ulepszonych wariantach. Dodatkowo, Škoda Scala zapewnia również wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego z maksymalnie dziewięcioma poduszkami powietrznymi i proaktywnym systemem ochrony pasażerów, Crew Protect Assist.”
W przypadku zbliżającego się zderzenia opcjonalny proaktywny system ochrony pasażerów Crew Protect Assist szybko i automatycznie zamyka otwarte okna i napina pasy bezpieczeństwa z przodu. Po wypadku system Multi-Collision Brake zapobiega dalszemu niekontrolowanemu toczeniu się pojazdu.
Innowacyjna technologia LED dla reflektorów i tylnych świateł
Aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy i lepszą widoczność w ciemności i przy złych warunkach pogodowych, Škoda Scala jako pierwsza w swoim segmencie jest wyposażona w innowacyjną technologię LED dla świateł mijania i dziennych, a także dla tylnych, hamulcowych i przeciwmgielnych jako standard. W opcjonalnej wersji pełno-LED reflektorów zastosowano moduł bi-LED do świateł mijania i drogowych; trzy dodatkowe diody LED służą do świateł skrętnych. Światła dzienne i kierunkowskazy są zrealizowane w postaci wąskiego paska LED w górnej części jednostki reflektora, a podświetlone kryształowe struktury LED w dolnej części jednostki przyciągają wzrok. Pełno-LED wersja tylnych świateł obejmuje również światło wsteczne oraz – po raz pierwszy w Škodzie – dynamiczne kierunkowskazy. Kierunkowskazy składają się z pojedynczych diod LED. Gdy kierowca używa kierunkowskazu, te diody LED zapalają się jedna po drugiej, przesuwając się od wewnątrz na zewnątrz samochodu. Dynamiczny kierunkowskaz jest bardzo łatwy do zauważenia przez innych uczestników ruchu, nawet w złych warunkach pogodowych. Dzięki temu stanowi ważny wkład w poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Side Assist ostrzega kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu z odległości do 70 m
Dzięki dwóm czujnikom radarowym z tyłu samochodu, opcjonalny Side Assist wykrywa pojazdy nadjeżdżające z tyłu, które chcą wyprzedzić lub znajdują się w martwym kącie. Kierowca informowany jest o tym za pomocą sygnału LED z wnętrza obudowy lusterka bocznego (w ten sposób ostrzeżenie jest jeszcze bardziej zauważalne dla kierowcy). Podczas gdy istniejący system Blind Spot Detect ma zasięg do 20 m, Side Assist może wykrywać pojazdy z odległości do 70 m, skutecznie ostrzegając kierowcę o niebezpiecznych sytuacjach na autostradach i drogach dwupasmowych. Tylny Traffic Alert jest integralną częścią Side Assist. Ostrzega kierowcę o obiektach poruszających się za pojazdem podczas cofania.
Lane Assist i Front Assist z City Emergency Brake w standardzie
Lane Assist i Front Assist z City Emergency Brake są częścią standardowego wyposażenia Škody Scali. Korzystając z kamery, Lane Assist rozpoznaje oznaczenia pasów ruchu i pomaga kierowcy utrzymać samochód w pasie. Front Assist, który obejmuje funkcje City Emergency Brake i Predictive Pedestrian Protection, monitoruje obszar przed samochodem podczas jazdy w mieście, pomagając zapobiegać wypadkom. Opcjonalny system wykrywania zmęczenia Driver Alert emituje ostrzeżenie, gdy zauważa, że koncentracja kierowcy maleje. Adaptacyjny tempomat (ACC) jest zaprojektowany do użytku w długich trasach na autostradzie. Przy prędkości do 210 km/h automatycznie dostosowuje prędkość samochodu w zależności od pojazdów z przodu i, w połączeniu z DSG, może nawet zatrzymać samochód całkowicie. W ciągu trzech sekund po zatrzymaniu, ACC również może automatycznie uruchomić samochód ponownie.
Opcjonalna kamera tylna i Park Assist, które automatycznie manewrują Scalą w i z równoległych oraz wykopaliskowych miejsc parkingowych, wspierają kierowcę podczas parkowania. System jest wyposażony w Manoeuvre Assist – jeśli czujniki wykryją niebezpieczną przeszkodę przed lub za samochodem podczas parkowania, pojazd automatycznie hamuje. Auto Light Assist jest również dostępne jako opcja. Używa kamery do wykrywania nadjeżdżających pojazdów oraz samochodów poruszających się przed Škodą i automatycznie przełącza światła.
Zawsze online dzięki nowej generacji Škoda Connect, w tym nowym Infotainment Apps
Wraz z nową koncepcją wnętrza, która po raz pierwszy pojawia się w Scali, Škoda wyposażyła nowy model w najnowszą technologię cyfrową. Opcjonalny Virtual Cockpit, który można elastycznie dostosować do potrzeb kierowcy, ma wyświetlacz 10,25 cala – największy w segmencie samochodów kompaktowych. Centralne ekrany dotykowe systemów infotainment mają maksymalnie 9,2 cala i również wyznaczają nowy standard w tym segmencie. A dzięki wbudowanej eSIM, która jest standardem, Scala jest pierwszą Škodą, która jest zawsze online. Oferuje również możliwość wezwania pomocy i proaktywnej obsługi dla wszystkich klientów. Aplikacje infotainment są teraz dostępne dla systemu infotainment Amundsen w wersji najwyższej.
Opcjonalny Virtual Cockpit można dostosować indywidualnie i oferuje kierowcy wybór pięciu różnych widoków. Obejmują one zarówno klasyczny układ – wyświetlający zarówno dużą prędkościomierz, jak i obrotomierz w stylu okrągłych, analogowych instrumentów – jak i układy podstawowy, nowoczesny, sportowy oraz rozszerzony, który integruje mapę z systemu nawigacji Amundsen w dużej skali. Dodatkowo w różnych konfiguracjach Virtual Cockpit wyświetla również istotne dane dotyczące pojazdu i jazdy, stacje radiowe, aktywne systemy asystujące lub informacje nawigacyjne.
Nowe modułowe systemy infotainment
Najwyższej klasy system infotainment Amundsen, a także systemy Bolero i Swing należą do najnowszej generacji systemów infotainment. Wysokiej jakości centralny wyświetlacz, który jest częścią wszystkich systemów, jest umieszczony wysoko na desce rozdzielczej w wyraźnym zasięgu wzroku kierowcy. System Amundsen zawsze jest w połączeniu z Virtual Cockpit i oferuje wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala z szklaną frontową. System ten można obsługiwać za pomocą ekranu dotykowego oraz poleceń głosowych lub gestów.
Inne funkcje obejmują nawigację 3D, 64-GB dysk SSD stosowany do map, dostęp do Internetu oraz opcjonalny hotspot Wi-Fi. System infotainment Bolero ma 8-calowy szklany ekran i wyposażony jest w technologię łączności Bluetooth oraz SmartLink+. Bezprzewodowa technologia SmartLink+ jest dostępna jako opcjonalne wyposażenie, позволяjąc na bezprzewodowe połączenie z smartfonami. Zarówno systemy Amundsen, jak i Bolero są standardowo wyposażone w osiem głośników w drzwiach.
System dźwięku Škoda Sound jest opcjonalny i zapewnia dodatkowy głośnik w centrum deski rozdzielczej, subwoofer w bagażniku i wzmacniacz dla szczególnie imponującego dźwięku. System Swing jest podstawowym systemem dla Škody Scali i oferuje wyświetlacz o przekątnej 6,5 cala oraz cztery głośniki z przodu, do których można dodać cztery głośniki z tyłu oraz łączność Bluetooth i SmartLink+. Phonebox, który zapewnia bezprzewodowe połączenie z anteną samochodową oraz ładowanie indukcyjne, jest dostępny jako opcja dla wszystkich systemów infotainment.
Zawsze online z dostępem do nowych aplikacji infotainment dzięki standardowej eSIM
Scala jest pierwszą Škodą, która jest zawsze online. Co więcej: dzięki najnowszej generacji mobilnych usług online, oferuje nową i elastyczną koncepcję dla indywidualnych aplikacji infotainment, pozwalając klientowi korzystać z różnych opcji online i dodatkowych funkcji. Wbudowana eSIM umożliwia nawiązywanie szybkie połączenie z Internetem LTE, co sprawia, że nie jest już potrzebna dodatkowa karta SIM ani przewodowe połączenie przez smartfon.
Po raz pierwszy w Škodzie eSIM, która wspiera funkcje wezwania pomocy i proaktywnej obsługi, jest standardem. Wezwanie pomocy, które jest obowiązkowe w UE, automatycznie wykonywane jest w przypadku wypadku, ale można je również aktywować ręcznie w dowolnym momencie. W przypadku wypadku proaktywna obsługa przekazuje pozycję pojazdu oraz informacje o jego statusie. Oprócz tego, może archiwizować informacje o stanie samochodu raz jednorazowo lub w regularnych odstępach czasu oraz utrzymywać kontakt z warsztatem, umożliwiając dostarczanie powiadomień o serwisie lub umawianie wizyt serwisowych.
Oprogramowanie dla systemu infotainment oraz mapa nawigacji mogą być również automatycznie aktualizowane „over the air”, tak często, jak to konieczne. Możliwe jest również pobieranie dodatkowych aplikacji infotainment. Nie ma więc potrzeby odwiedzania warsztatu.
Zdalny dostęp, nawigacja online i rozpoznawanie głosu
Pakiet usług online Škody Scali obejmuje wiele funkcji infotainment, takich jak zdalny dostęp do pojazdu oraz wybrane aplikacje infotainment z nowego sklepu Škoda InCar Shop – które można wygodnie uzyskać poprzez centralny ekran dotykowy samochodu. Te aplikacje infotainment obejmują aplikację pogodową, która jest w stanie wyświetlać warunki pogodowe dla całej Europy, oraz aplikację informacyjną, która pozwala użytkownikom na ustawienie subskrypcji wiadomości na ekranie infotainment Scali.
W przyszłości pojawią się dodatkowe aplikacje, które będą również zgodne wstecz. Integracja Online Traffic Information w czasie rzeczywistym pozwala systemowi nawigacyjnemu Amundsen dostarczać dokładniejsze i bardziej wiarygodne sugestie trasy oraz szacowane czasy przejazdu. W porównaniu do poprzedniej generacji systemu, te sugestie i szacunki są teraz również szybciej prezentowane. W przypadku korków obliczane są alternatywne trasy i aktualizowane w czasie rzeczywistym.
Funkcje parkingowe oraz stacji benzynowych, które wyświetlają dostępne miejsca lub aktualne ceny paliw i mogą zmieniać trasę wskazania systemu nawigacji odpowiednio, również korzystają z danych online. Funkcje online i offline Škody Scali płynnie się integrują, a pasażerowie nie muszą między nimi przełączać się ręcznie. Ponadto dostęp do serwera Škody pomaga w doskonaleniu nowej funkcji rozpoznawania głosu systemu infotainment, pozwalając mu rozumieć pełne zdania oraz dialekty.
Nowo zaprojektowana aplikacja Škoda Connect dla telefonów komórkowych i smartwatchy lub portal internetowy Škoda Connect oferują zdalny dostęp i umożliwiają zdalne blokowanie i odblokowywanie Škody Scali (Remote Lock/Unlock). Możliwe jest również zdalne sprawdzenie, czy wszystkie okna są zamknięte. Dodatkowo, właściciele samochodów mogą wygodnie uzyskać informacje w drodze lub w domu w salonie, dowiedzieć się, ile paliwa pozostało w zbiorniku, lub przeglądać i archiwizować inne dane dotyczące pojazdu i jazdy, takie jak przebieg samochodu czy prędkości, z jakimi jeździł.
Jeśli zajdzie taka potrzeba, Scala może również wysyłać powiadomienia push, jeśli zostanie skradziona, opuści wcześniej zdefiniowany obszar lub przekroczy określoną prędkość. Zdalny dostęp również dostarcza informacji o tym, gdzie samochód jest zaparkowany. I pozwala na aktywację klaksonu i kierunkowskazów Scali za jednym naciśnięciem przycisku, co ułatwia znalezienie samochodu w dużym parkingu. Co więcej, w oparciu o aktualne warunki drogowe aplikacja może również przypominać kierowcy o wczesnym ruszeniu w zaplanowaną podróż.
W sklepie Škoda InCar Shop klienci mogą również wybrać dodatkowe pakiety danych. Dane te mogą być przesyłane przez hotspot Wi-Fi Scali do każdego z pasażerów.
Typowe dla Škody: funkcje Simply Clever i nowe detale
Škoda zawsze oferuje różnorodne funkcje Simply Clever. Czeska marka jest znana ze sprytnych detali, które ułatwiają życie swoim klientom. I w typowym dla Škody stylu nowa Škoda Scala również zapewnia bogaty zestaw funkcji Simply Clever – i to nie tylko klasyków jak uchwyt na bilety na słupku A po stronie kierowcy, schowek na parasol (wraz z parasolem) w drzwiach kierowcy, czy skrobaczka do lodu w klapce wlewu paliwa z miarką głębokości bieżnika opon.
Škoda Scala jest pierwszym modelem w swoim segmencie, który oferuje opcjonalną elektryczną klapę bagażnika, którą można otwierać i zamykać jednym naciśnięciem przycisku dzięki zintegrowanej funkcji Tip-To-Close. Można ją również zamknąć lekkim pociągnięciem za otwartą klapę bagażnika, co ułatwia korzystanie z dużego bagażnika. Bagażnik można również wyposażyć w siatki do przechowywania, fałszywe dno bagażnika, mocowania ładunku i siatkę zabezpieczającą bagaż jako opcje dodatkowe. Nowością w segmencie jest również elektrycznie chowany hak holowniczy, który można rozłożyć jednym naciśnięciem przycisku w bagażniku.
Wybrane funkcje Simply Clever: