Mały krok dla miłośników miników, wielki krok dla Smart ForFour. Smart wprowadził kilka zmian z oryginalnego modelu Smart ForFour z 2004 roku, który nie odniósł wielkiego sukcesu, do EQ ForFour. EQ ForFour to głównie miejski samochód stworzony z myślą o redukcji emisji CO2, szczególnie w obszarach miejskich.
Przejście na czystą energię elektryczną dla Smart było dość proste. Zastąpili silnik i bak paliwa silnikiem elektrycznym, co zostało zrobione w imponujący sposób, a praktyczność nie ucierpiała na przejściu na zasilanie akumulatorowe.
Wnętrze zaprojektowane zostało w kooperacji z konkurencyjnym Renault Twingo, nowym Renault Twingo, który również jest czterodrzwiowym miejskim autem klasy supermini. Facelifting na 2020 rok przyniósł głównie zmiany wizualne, dodając gładszą maskę, większy grill, nowe światła oraz różne wzory kół.
Od przodu futurystyczny design miejskiego auta dopełniają kwadratowe reflektory Full-LED z głównym i mijania, zintegrowanymi kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej, bardziej wyrazista linia barków oraz większy grill w kształcie plastra miodu.
Wnętrze zostało wzbogacone o nowy „unosić się” system infotainment z ekranem dotykowym, zapożyczony z Renault Twingo, dominujący na desce rozdzielczej w modelach z najwyższej półki. Posiada również nowo zaprojektowane uchwyty na kubki oraz miejsce na smartfony, co daje wrażenie wysokiej jakości. Starsza wersja, z silnikiem benzynowym, miała obrotomierz zamontowany na desce rozdzielczej.
Nowa wersja EQ ma łatwy do odczytania wskaźnik mocy i ładowania. Dla większej frajdy Smart dodał opcję Android Auto, ale niestety brakuje Apple CarPlay. Podstawowy model Pure jest dobrze wyposażony, oferując 3.5-calowy kolorowy wyświetlacz panelu instrumentów, LED-owe światła do jazdy dziennej, klimatyzację, złącza USB i aux, Bluetooth, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system start-stop oraz elektryczne okna w standardzie.
Dostępne są także niektóre opcje, takie jak panoramiczny dach i podgrzewane siedzenia. W przypadku samochodu miejskiego, system nawigacji powinien być dobry, dlatego Smart korzysta z nawigacji satelitarnej TomTom. Jeśli chodzi o praktyczność, tylne siedzenia najlepiej nadają się dla dzieci, bo dla dorosłych mogą być nieco za ciasne.
Wydajność jest całkiem dobra, biorąc pod uwagę, że Smart EQ ForFour to czteromiejscowy, w pełni elektryczny samochód miejski. Jest zwrotny w mieście. Ma 82 konie mechaniczne i mocny moment obrotowy wynoszący 160 Nm, oferując zerowe emisje, płynny przekaz mocy oraz zasięg do 99 mil na jednym pełnym ładowaniu, co jest całkiem przyzwoite.
Nowy ForFour nie ma nic wspólnego z poprzednim modelem. Nowy model ForFour ma system Crosswind Assist (zakupiony w standardzie), który moderuje hamowanie, gdy samochód napotyka silny podmuch wiatru, co stanowi istotną poprawę. Dostępne są także inne funkcje, w tym ostrzeżenie o kolizji czołowej i asystent pasa ruchu.
Bezpieczeństwo również się poprawiło, ForFour zdobył cztery gwiazdki w ogólnej ocenie, a nowa stalowa rama o wysokiej wytrzymałości udowodniła, że jest tak samo mocna i bezpieczna jak Mercedes Klasy C w przypadku kolizji czołowych, co czyni go dobrym wyborem dla tych, którzy chcą małego miejskiego auta z zerowymi emisjami.
Nowa generacja smart to przede wszystkim pojazdy w pełni elektryczne. Marki wraca do swoich korzeni, systematycznie przechodząc na bezemisyjne, elektryczne napędy. W połączeniu z nowoczesnym designem i inteligentnym połączeniem, smart już teraz oferuje zrównoważoną i kompleksową koncepcję mobilności miejskiej.
Przemyśl na nowo – „Samochód przyszłości musi kwestionować istniejące pojęcia i inspirować radykalnymi oraz przełomowymi pomysłami technologicznymi” – podsumował to inżynier i wizjoner z Mercedes-Benz, Johann Tomforde, już w 1972 roku.
Od tego czasu Mercedes-Benz pracuje nad koncepcją czysto miejskiego pojazdu, którego napęd musi być nie tylko elektryczny, ale również stanowić rozwiązanie dla przyszłych wyzwań miejskiej mobilności.
Smart z przyjaznym dla środowiska elektrycznym napędem stał się rzeczywistością w 2007 roku dzięki wizji Nicolasa Hayeka. Od tego czasu smart oferuje opcję w pełni elektryczną w każdej generacji. Z nowymi modelami fortwo i forfour nadszedł czas na całkowitą zmianę: smart przechodzi na technologię napędów w pełni elektrycznych w całej gamie produktów.
„Jako pionier mobilności miejskiej, zawsze było częścią credo smart, aby zmieniać myślenie. Przejście całej oferty produktowej na napędy w pełni elektryczne oznacza początek nowego rozdziału w historii marki smart. W połączeniu z innowacyjnymi koncepcjami współdzielenia i cyfrowymi usługami, jesteśmy pierwszym producentem, który całkowicie i systematycznie przechodzi z silników spalinowych na wyłącznie elektryczne napędy” – tłumaczy Daniel Lescow, szef zarządzania marką i produktami smart, motywację stojącą za początkiem nowej ery dla marki.
Odkryj na nowo – Nowa era. Również w designie
Smart ułatwia życie w mieście. Dzięki swojemu radykalnemu konceptowi i nowym pomysłom, smart zawsze oferował odpowiednie rozwiązania dla codziennych wyzwań miejskich. Jednocześnie zawsze był łatwy w użyciu i intuicyjny w obsłudze. Ograniczony do niezbędnych rzeczy, smart daje więcej czasu, więcej energii i przede wszystkim więcej wolności.
Dzięki systematycznemu przejściu na technologię napędu w pełni elektrycznego, smart wraca do przyszłości. Marka nie musi się całkowicie reinventować, musi jedynie odkryć się na nowo. Bowiem moc elektryczna zawsze miała być sercem smart. Aby to wyrazić, projektanci czerpali inspiracje z ikonicznych detali pierwszych generacji i zinterpretowali je na nowo dla nowej ery elektrycznej mobilności. W rezultacie oryginał staje się tym, czym zawsze był: elektrycznym oryginałem.
„Nowy smart jest radykalnie prosty. Orkiestrujemy typową tożsamość smart z nowymi twarzami,” wyjaśnia Gorden Wagener, główny dyrektor kreatywny Daimler AG. „Zgodnie z DNA smart obniżamy grill i reflektory nad nim, tworząc w ten sposób sportowy, nowoczesny wygląd.”
Odejście od zabawy na rzecz postępu: Nowe modele smart fortwo i forfour elektryczne mają teraz różne przednie końce po raz pierwszy. Podczas gdy czteroosobowy model prezentuje dynamiczny kształt „A” otwarty na dole z opcjonalnymi zintegrowanymi lampami przeciwmgielnymi znanymi z wizjonerskiego modelu Vision EQ fortwo, fortwo zachowuje znaną przyjazną twarz. Powrót do grilla w kształcie „V” bez emblematu w połączeniu z logotypem smart przypomina stylistyczne początki pierwszych modeli. Paleta kolorów jest nowa dla obu modeli: Po raz pierwszy grille przednie fortwo i forfour są malowane w kolorze pojazdu, a nie w kontrastowym odcieniu.
Reflektory również zapewniają nową przejrzystość w strukturze. Dzięki systematycznemu przejściu na elektryczne napędy, dostępna jest również opcja jasnych i trwałych reflektorów Full-LED. Smart przyjmuje teraz aspekty pojazdów koncepcyjnych forease i forease+, które ekscytowały ludzi swoimi modelami produkcyjnymi. Trzy duże aktywne elementy LED zapewniają nie tylko charakterystyczną grafikę świetlną, ale oprócz świateł mijania i drogowych pełnią również funkcję kierunkowskazów. W połączeniu z kierunkowskazami, nowe opcjonalne reflektory Full-LED witają kierowcę imponującym pokazem powitalnym po odblokowaniu pojazdu.
Lampy tylne w zaktualizowanych modelach smart to kolejny wizualny i techniczny wyróżnik. Z charakterystyczną rombową podstawową geometrią, setki starannie ułożonych elementów oświetlenia LED tworzą kontury lamp. Pod płaskim plastikowym pokryciem zapewniają nie tylko specjalny efekt głębi, ale także jednorodne oświetlenie. Powoduje to zmieniającą się grafikę świetlną, w zależności od odległości i kąta, z jakiego patrzy na pojazd.
Pozostałe cechy stylistyczne pozostają typowe dla smart. W połączeniu z kołami zamontowanymi na równi w szerokich nadkolach, jego „jedno-i-pół pudło” z ekstremalnie krótkimi zwisami z przodu i tyłu nadal tworzy charakterystyczną potężną postawę na drodze. Linie widzenia oraz rekordowa zwrotność pozostają oczywiście silnymi argumentami przemawiającymi za mini-metropolis.
Jego przestronność również pozostaje hojna. Fortwo i forfour wciąż są bezkonkurencyjne pod względem przestrzeni wewnętrznej w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Żaden inny samochód nie oferuje tak dużo miejsca na tak małej powierzchni jak dwa nowe modele smart. Aby umożliwić jeszcze lepsze wykorzystanie przestrzeni, projektanci opracowali zupełnie nową konsolę centralną. Zamiast ukrytej szuflady z boku, teraz znajduje się duża komora na przechowywanie z przodu lewarka wyboru, którą można zamknąć za pomocą pokrywy rolowanej. Nawet największe smartfony mogą teraz być tutaj przechowywane w bezpieczny sposób. Alternatywnie, nowa komora na przechowywanie może pomieścić również dwie filiżanki kawy dzięki demontowalnemu podwójnemu uchwytowi na kubki.
Odśwież – Zawsze na bieżąco: nowa koncepcja infotainment
Oprócz nowej konsoli centralnej, najbardziej uderzającą innowacją we wnętrzu jest znacznie rozszerzony system multimedialny connect. Nowa generacja infotainment otwiera nowy wymiar elastyczności i łatwości obsługi. Nowa koncepcja UX oznacza, że smart po raz pierwszy polega wyłącznie na bezproblemowej interakcji z telefonami komórkowymi klientów i ich mocy obliczeniowej.
Skupiając się na istotnych elementach, takich jak ośmiocalowy ekran dotykowy i wysoka kompatybilność z różnymi systemami smartfonów, klienci otrzymują nie tylko bardziej przystępną rozwiązanie infotainment, ale przede wszystkim rozwiązanie, które jest intuicyjne w obsłudze i możliwe do zaktualizowania. Gdy tylko przełączą się na nowy smartfon lub aktualizacja oprogramowania udostępni nowe aplikacje, są one natychmiast wprowadzane w smart.
Dzięki tej przyjaznej dla klienta koncepcji, smart wyraźnie odróżnia się od konkurencji i dowodzi, że najczęściej to najprostsze rozwiązania przynoszą największe korzyści.
Zdalnie – Nieskończoność cyfrowa. I odwrotnie
Smart staje się nie tylko nieskończenie elektryczny, ale także nieskończenie cyfrowy. Aby zapewnić klientom jak najlepszą obsługę, smart przeprojektował swoją całkowitą ofertę cyfrową. Nowy interfejs nie tylko jest prostszy i bardziej intuicyjny w obsłudze, ale przede wszystkim standardowy. Strony internetowe oraz aplikacje na smartfony i urządzenia noszone teraz mają ten sam minimalistyczny interfejs.
Aplikacja smart EQ control przynosi elektryzującą mobilność na smartfony kierowców. Jest to cyfrowy towarzysz dla kierowców smart, umożliwiający im zdalne sprawdzanie stanu ich pojazdu. Dzięki temu zawsze znają zasięg swojego pojazdu i poziom naładowania akumulatora oraz mogą wygodnie planować codzienne podróże. Pre-entry climate control, która pozwala na wygodne nagrzewanie lub chłodzenie samochodu za pomocą aplikacji, to kolejna ważna funkcja aplikacji.
Od momentu wprowadzenia w zeszłym roku, klienci korzystają z cyfrowych usług średnio co dwa dni. Dalszy rozwój aplikacji smart EQ control opiera się na opiniach, życzeniach i sugestiach tej grupy.
W rezultacie aplikacja zyskuje nową twarz, aby nawiązać do liftingu modelu. Projekt teraz łączy się z nowo zaprojektowanym minimalistycznym interfejsem cyfrowych usług smart. Jednak nie tylko interfejs aplikacji został zoptymalizowany. Nowa wersja poprawia także bezpośrednią interakcję z klientami. Dzięki nowo utworzonemu polu komunikacyjnemu można szybko i bezpośrednio wysyłać wiadomości do kierowcy smart. Dzięki temu można na przykład informować klientów o nadchodzącej konserwacji lub statusie aplikacji.
Kolejną prośbą klientów był szybszy dostęp do najważniejszych funkcji aplikacji. Dzięki integracji z widgetami smartfona oraz aplikacją na Apple Watch, smart teraz dostarcza użytkownikom informacje jeszcze bardziej bezpośrednio. Rzucając okiem na Apple Watch na swoim nadgarstku, klienci mogą teraz sprawdzić aktualny stan naładowania akumulatora, zasięg pojazdu lub uruchomić pre-entry climate control. To sprawia, że aplikacja smart EQ control i jej funkcje są jeszcze łatwiej dostępne i tworzy cyfrowe połączenie między klientem a ich smart.
„my smart”: śledź swój smart
Jako centralny punkt kontaktowy, „my smart” stanowi węzeł dla wszystkich cyfrowych usług związanych z marką. O każdej porze i w każdym miejscu. Klienci mogą w czasie rzeczywistym sprawdzać lokalizację swojego smarta. „my smart” umożliwia również zdalny dostęp. Dzięki temu możliwe jest na przykład bezkluczykowe zamykanie i odblokowywanie pojazdu.
Usługi smart „ready to”: łączenie cyfrowej wartości dodanej
Oferta mobilności smart od sześciu lat obejmuje przyjazne dla klientów usługi, stając się pionierem kompleksowych usług mobilności. Smart „ready to” oznacza innowacyjne usługi, które ułatwiają życie w mieście. Smart utworzył smart lab w 2016 roku jako myślowy inkubator marki, aby przyspieszyć rozwój i wdrażanie kreatywnych projektów mobilności miejskiej.
Dalsze przełomowe usługi są w fazie rozwoju w smart lab. Będą one stopniowo udostępniane wszystkim kierowcom smart w ramach pakietu „ready to” za pośrednictwem aktualizacji przez sieć, bez potrzeby wizyty w warsztacie.
Usługi nadal są łączone w jednej aplikacji mobilnej i czynią smart pełnowymiarowym dostawcą usług mobilnych. Ułatwiają wszystkie aspekty motoryzacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o informacje na temat samego samochodu, ładowania, parkowania, nawigacji, załadunku, czy nawet współdzielenia z przyjaciółmi i sąsiadami – „ready to” obejmuje te wszystkie funkcje w jednej aplikacji mobilnej. Nowy interfejs użytkownika sprawia, że korzystanie z usług jest dziecinnie proste. Modułowy panel sterowania dodatkowo wzmacnia doświadczenia użytkownika. Aplikacja wykorzystuje nawet sztuczną inteligencję do przewidywania życzeń użytkownika zgodnie z daną sytuacją.
Programiści w smart lab bardziej składają się na generowanie realnej wartości dodanej, niż na tworzenie produktu zgodnego z duchem czasu. W tym celu prowadzą dalszy rozwój usług smart „ready to”. Wszystkie usługi mające na celu ułatwienie życia w mieście są zgrupowane w aplikacji mobilnej. Po raz pierwszy usługi pokazują użytkownikom w nowym centrum sterowania „my smart” nie tylko informacje statusowe, gdy pojazd jest w ruchu, ale również raportują stacje ładowania w drodze, gdy akumulator jest w krytycznym stanie.
„ready to share”. Współdzielenie w prosty sposób
Od 2016 roku smart „ready to share” ułatwia prywatne współdzielenie samochodów, tak prosto, bezpiecznie i wygodnie jak w przypadku car2go. Upoważnieni użytkownicy mogą otworzyć smarty znajomych w kilka sekund, używając swojego smartfona. Smart „ready to share” opiera się na smartfonie i korzysta z bezkluczykowego dostępu do pojazdu. Trzy czynniki sprawiają, że smart „ready to share” jest wyjątkowy: bezpieczeństwo i ochrona oferowane przez producenta, pełna kontrola przez właściciela pojazdu jako jedynego administratora i decydenta oraz prosta i niedroga obsługa.
Funkcja płatności w „ready to share” pomaga właścicielom smart, którzy dzielą się swoimi samochodami, podzielić się kosztami. Właściciel smarta może zaprosić znajomych i znajome do korzystania z ich pojazdu w dwóch grupach użytkowników: użytkownicy w grupie „Darmowa podróż” mogą jeździć pojazdem bez opłat, podczas gdy w grupie „Współdzielenie kosztów podróży” właściciel może ustawić indywidualną cenę za minutę. Dane płatnicze są przechowywane, aby zapewnić bezproblemową płatność.
Funkcja płatności na początek dostępna jest w Niemczech; usługa „ready to share” dostępna jest w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech.
„ready to park”: Wygodne parkowanie za pomocą aplikacji
Wygodna funkcja wyszukiwania miejsc parkingowych online. Dzięki „ready to park” wystarczy rzucić okiem na telefon, aby w czasie rzeczywistym zobaczyć dostępne opcje parkingowe w wybranym obszarze. W niektórych przypadkach zlokalizowane miejsca parkingowe można zarezerwować bezpośrednio – na natychmiastowe użycie lub do 30 dni wcześniej.
„ready to spot”: powrót do swojego smarta w mgnieniu oka
Usługa smart „ready to spot” pokazuje nie tylko, gdzie smart jest zaparkowany, ale również najlepszą trasę, aby tam dotrzeć. Zintegrowana aplikacja „REACH NOW” dodatkowo umożliwia porównanie i bezpośrednie zarezerwowanie różnych środków transportu, takich jak transport publiczny lub car sharing. W razie potrzeby aplikacja „ready to spot” może również włączyć na chwilę reflektory zaparkowanego samochodu, aby ułatwić kierowcy znalezienie pojazdu.
„ready to pack”: łatwe ładowanie
Aplikacja „pactris” od dwóch lat pomaga kierowcom smart załadować ich bagażnik: „pactris” korzysta z zaawansowanego algorytmu, który informuje użytkownika podczas zakupów, czy i jak wszystko zmieści się w bagażniku smart. Użytkownik skanuje kod kreskowy na produkcie – na przykład w sklepie meblowym – a aplikacja, zintegrowana z aplikacją „ready to pack”, pokazuje, jak pakunki zmieszczą się w ich smart.
Alternatywnie użytkownik może wybierać przedmioty z stale rosnącej bazy danych, w której przechowywane są typowe przedmioty. Pokazuje to również, czy na przykład skrzynka na napoje lub walizka nadal zmieści się w fortwo lub forfour. Funkcja rzeczywistości rozszerzonej dodatkowo umożliwia skanowanie obiektu bezpośrednio przy pomocy kamery smartfona.
„odzyskiwanie kradzieży”: Cyfrowy system wczesnego ostrzegania przed kradzieżą
Szybka pomoc, gdy smart zniknie. Dzięki „odzyskiwaniu kradzieży”, użytkownicy są informowani za pomocą powiadomienia push, gdy ich pojazd opuszcza wcześniej zdefiniowany obszar – geofence. W przypadku opuszczenia przez pojazd zdefiniowanej strefy, użytkownik otrzymuje automatyczne ostrzeżenie oraz instrukcje krok po kroku dotyczące aktywacji trybu odzyskiwania. Aplikacja prowadzi użytkownika przez cały proces, w tym powiadomienie policji o kradzieży samochodu z wszystkimi potrzebnymi informacjami.
Wynajmij – Trzy kliknięcia zamiast czterdziestopięciostronicowej listy cen
Czas, gdy mozolnie przeszukiwano listy cenowe, przeszedł do historii. Z nową generacją smart struktura poziomów wyposażenia staje się również sprytniejsza. Oprócz modelu podstawowego dostępne są trzy znane linie wyposażeniowe: passion, pulse i prime. Każdą linię można połączyć z jednym z trzech pakietów wyposażeniowych. Najmniejszy pakiet „Advanced” zawiera już nowy system multimedialny z integracją smartfonów, przedni podłokietnik oraz akustyczny asystent parkowania. Na tym tle pakiet „Premium” dodatkowo zawiera panoramiczny dach lub osłonę przeciwwiatrową w fortwo cabrio, kamerę parkingową i siatkę do przechowywania w konsoli centralnej. Najwyższy pakiet to „Exclusive”, który oprócz wyposażenia „Premium” ma reflektory Full-LED z przodu i z tyłu oraz pakiet czujników obejmujący czujnik deszczu i światła, lampy przeciwmgielne z funkcją oświetlenia zakrętów, oświetlenie ambientowe we wnętrzu oraz automatycznie przyciemniane wewnętrzne lusterko wsteczne.
Teraz wszystko, co klient musi zrobić, to wybrać kolor, a jego nowy smart jest gotowy. Jednak ten wybór jest teraz jeszcze trudniejszy, ponieważ nowe modele dostępne są w nowych, świeżych kolorach. Wnętrze również ma nowe wzory materiałów tapicerskich.
Odzyskaj – elektryzująca zabawa z jazdy
Krótkie rozstawy osi i ogromny rozstaw kół w połączeniu z bezpośrednim układem kierowniczym sprawiają, że smart jest wyjątkowo zwrotny. W pełni elektryczne doświadczenie jazdy otwiera całkowicie nowy wymiar przyjemności z jazdy. Przy 160 niutonometrach momentu obrotowego dostępnym natychmiast, nowe modele elektryczne przyspieszają znacznie lepiej, niż sugerowałoby to 60 kW/82 KM silnik synchroniczny z odrębnym wzbudzeniem z tyłu.
4.8 sekundy od 0 do 60 km/h, gdy światło zmienia się na zielone, sprawia, że smart EQ fortwo coupé jest wystarczająco szybki, aby zwrócić na siebie zdziwione spojrzenia i zapewnić niskoszumową przyjemność z jazdy. Nowe modele smart systematycznie kontynuują wykorzystywanie wszystkich zalet technologii napędu w pełni elektrycznego. Dzięki sprytnemu pakowaniu i powrotowi do rdzenia marki koncepcja pozostaje lekka i przyjazna dla zasobów, oferując zrównoważoną mobilność w obszarach miejskich.
Dlatego smart oferuje celowo kompaktowy akumulator wysokiego napięcia. Akumulator litowo-jonowy dostarczany przez należącą do Daimlera firmę Deutsche Accumotive składa się z trzech modułów HV i łącznie 96 ogniw HV, a jego pojemność wynosi 17.6 kWh, co wystarcza na zasięg 159 kilometrów (NEDC). To odpowiada nie tylko kilku krotnym średnim codziennym przebiegom przejeżdżanym w Niemczech, ale przede wszystkim zapewnia hojną zasięg w środowisku miejskim, gdzie energia może być odzyskiwana poprzez regenerację.
Regeneracja oparta na radarze w mieście to szczególnie wygodna cecha. Umożliwia smartowi automatyczne zwalnianie za pojazdem znajdującym się przed nim. Fazy zwalniania i hamowania zostały idealnie skoordynowane, aby maksymalnie wykorzystać ilość energii kinetycznej, która może być z powrotem dostarczona do akumulatora.
Aby smart potrafił zachować zimną głowę nawet w ekstremalnych warunkach klimatycznych i pod dużym stresem, szczególną uwagę poświęcono zarządzaniu temperaturą w modelach elektrycznych. Podczas gdy odpowiednio duże chłodzenie powietrzem wystarczy dla silnika elektrycznego, jego zamontowana na flanszach elektronika mocy jest chłodzona cieczą. Nawet akumulator wysokiego napięcia można całkowicie kondycjonować. W razie potrzeby jest integrowany w obiegu chłodzenia napędu, aby pozostać w optymalnym zakresie temperatury przy dużym stałym obciążeniu lub podczas szybkiego ładowania. To samo dotyczy bardzo niskich temperatur. Podgrzewacz akumulatora umożliwia podgrzanie akumulatora, aby zapewnić optymalną wydajność i efektywność.
Ładowanie – Szybki i wszędzie dostępny ładowacz